eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
459 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ برای مقاوم‌سازی خانواده‌ها باید به سمت درونی‌سازی ارزش‌ها حرکت کرد 🔻 حجت الاسلام عباس آینه چی، عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده: 🔹 امروزه اختلاف نسلی به وقوع پیوسته ولی هنوز گسست نسلی رخ نداده است. باید بررسی کرد که آیا گسست نسلی اصلا اتفاق می‌افتد یا نمی‌افتد و اگر قرار است به وقوع بپیوندد زمان آن کی خواهد بود. فرق گسست نسلی با اختلاف نسلی این است که اگر در هر سه عنصر اساسی هرم هویت اریکسون یعنی باورها، ارزش‌ها و نگرش‌ها و همچنین الگوهای رفتاری اختلاف ایجاد شود و لایه‌های زیرین نیز دارای هیچ نقطه مشترکی نباشد گسست نسلی رخ می‌دهد. 🔹 برای مقاوم‌سازی خانواده‌ها باید به سمت درونی‌سازی ارزش‌ها حرکت کرد. روایتی از امام جواد علیه‌السلام وارد شده است مبنی بر اینکه « مومن نیازمند سه خصلت است: توفیق از جانب خدا، واعظی از نفس خود و پذیرفتن نصیحت کسی که او را نصیحت کند»، این روایت به خوبی بیان کرده است که انسان هم به واعظ درونی و هم به واعظ بیرونی نیاز دارد و تا زمانی که واعظ درونی شکل نگیرد شخصیت محکم مومن واقعی شکل نمی‌گیرد. 🔹 ۶ نظام ارزشی در بحث شخصیت و شکل‌گیری شخصیت مطرح است و افراد ممکن است ترکیبی از این ۶ نظام ارزشی داشته باشند ولی در هر فرد ممکن است یک مورد از این نظام‌های ارزشی غلبه کند. ۶ نظام ارزشی شامل نظام علم و دانش، ارزش‌های سیاسی، زیبایی‌شناختی، اقتصادی، اجتماعی و ارزشی دینی است. متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31967 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
نخستین جلسه مجمع عمومی انجمن علمی زن و خانواده برگزار شد 🔹 در این جلسه ابتدا حجت الاسلام و المسلمین هاجری، دبیر انجمن‌های علمی حوزه، و حجت الاسلام و المسلمین زیبایی نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده و نماینده هیئت مؤسس انجمن علمی زن و خانواده، به فعالیت‌ها و افق‌های پیش روی انجمن‌های علمی، بالأخص انجمن زن و خانواده پرداختند و گزارشی از روند تشکیل انجمن و جلسات هیئت مؤسس ارائه گردید. 🔹 در ادامه این جلسه، انتخابات هیئت مدیره و بازرسان انجمن علمی زن و خانواده نیز برگزار گردید که طی آن 7 نفر به عنوان عضو اصلی و 2 نفر به عنوان عضو علی البدل هیئت مدیره، و همچنین 2 نفر به عنوان عضو اصلی و 1 نفر به عنوان عضو علی البدل بازرسان انتخاب شدند. 🔹 همچنین پس از اتمام جلسه مجمع عمومی، اولین جلسه هیئت مدیره تشکیل شد که طی آن آیت الله حبیبی تبار به عنوان رئیس و خانم دکتر حاجی اسماعیلی به عنوان نائب رئیس انجمن علمی زن و خانواده انتخاب شدند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32113 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ کتاب فقه رمز ارزها به چاپ رسید. 🔹 این کتاب برگرفته از تقریرات درس خارج آیت الله جواد مروی است که از سوی حجج اسلام سید روح الله ذاکری و محمد شیبانی گردآوری شده است. 🔹 در این کتاب تاریخچه و ماهیت بیت کوین و حکم شرعی استخراج و مبادله بیت کوین مورد بررسی قرار گرفته است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
پدیده وارونه‌نمایی ارزش‌ها در سطح جامعه 🔻 دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران مطرح کرد؛ 🔹 اتفاقات اخیر به ما آموخته است که نوع نگاهی که باید به مدیریت رسانه داشته باشیم این است که باید توجه کنیم پرداختن به بحث ایثار و شهادت فقط یک موضوعی در حد تجلیل نیست، بلکه لازم است تبیین کنیم و جهاد تبیین جزو اولویت‌های ما است. 🔹 امروز نبرد رسانه‌ای، پیچیدگی و اهمیتش بیش از نبرد نظامی در گذشته است. قبلاً می‌گفتیم در مقابل دشمن باید آرایش نظامی بگیریم. الآن باید گفت در مقابل دشمن آرایش رسانه‌ای بگیریم. 🔹 رسانه‌ها در این جنگ، وسیله‌ای برای تسلط بر افکار، اراده و احساسات مردم به شمار می‌روند، به عنوان ابزاری در جهت اجرای عملیات روانی قدرت‌ها علیه ملت‌ها و دولت‌های مستقل عمل کرده و از سوی دیگر وسیله‌ای برای کنترل، تضعیف، جهت‌دهی و هدایت افکار عمومی مردم در سراسر جهان محسوب می‌شوند. 🔹 با وجود باورمندی اکثریت مردم ایران به ارزش‌های الهی و جایگاه و اهمیت انقلاب اسلامی، اما برخی رفتارها با این باورها سازگاری ندارند؛ که چرایی آن ناظر بر «ناهماهنگی شناختی» ناشی از القاگری رسانه‌ای در کنار عملکرد ضعیف ما در زمینه بهره‌گیری از ظرفیت بهترین الگوهای در دسترس ایثار و شهادت برای ساخت بومی فرهنگ سازمانی متعالی در ایران اسلامی است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32117 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ کارگاه روش شناسی مسئله پژوهی اجتماعی ✅ دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با همکاری پژوهشکده کوثر دانشگاه جامع امام حسین برگزار می‌کند 🔻با حضور: دکتر سید علی سیدی فرد دکتر مجتبی حسنی دکتر محمدرضا فتح الله بیاتی 🕰 زمان: دوشنبه 22 اسفند ماه از ساعت 8 الی 13 🏢مکان: تهران- دانشگاه تهران- دانشکده علوم اجتماعی- تالار دکتر شریعتی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ عدالتخواهی واقع گرا 🔻 حجت الاسلام قنبریان در دانشگاه شریف: 🔹 صدق، معیار سنجش اخبار است. در حکمت نظری این آیین درباره قوس نزول (انا لله) و قوس صعود (انا الیه راجعون) هر چه لازم بوده، تمام و کمال گفته است پس اتمامش متصف به صدق می شود. 🔹عدالت گزاره بنیادین حکمت عملی و حوزه باید ها و بایسته هاست. بخلاف هست ها، بایدها متصف به صدق و کذب نمی شوند چون انشاء و ایجادند نه خبر و حکایت. 🔹 آیه می فرماید کلمه رب و این آیین هم “واقع گراست” (چون متکی به اصیل ترین واقعیات است و صدق دارد) و هم “آرمانگراست”. 🔹 رئالیست و واقع گرایی در غرب به “واقعیت طبیعت” تنزل کرد چون هیچ واقعیت برتری از آن را قابل بررسی علمی و اتصاف به صدق و کذب ندانست! 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32109 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ اگر تنها و تنها راه افزایش ثروت مشروع، «کار» باشد ارجمندترین عنصر جامعه کارگران خواهند بود 🔻احمد کرمی نژاد در یادداشتی بر نظریات شهید صدر درباره رابطه کار، کارگر مروری داشته است؛ 📚شهید صدر مستند بر سلسله‌ای از دلایل عقلی و نقلی بر این باور است که در اسلام تنها راه مشروع کسب ثروت، «کار مستقیم» است. لذا کارگر چه در کشاورزی و چه در صنعت و تولید، مالک اصل کالای تولید شده یا حاصل شده است. 📚شیوه اول تولید ثروت، استفاده از منابع طبیعی ثروت است. زمین، معادن، منابع آب. ایشان با دلایل فقهی مسلم در فقه اسلامی بیان می‌کند که کسی مالک رقبه نمی‌شود. چرا که برای تولید آن کسی «کار» نکرده و مالکیت فقط محصول «کار مستقیم» است. 📚در شیوه دوم که تولید ثروت از اموال منقول (قابل نقل) طبیعت مانند چوب، ماهی و مانند است نیز همین قاعده جاری است. مالک محصول کسی است که «کار مستقیم» می‌کند. 📚در شیوه سوم و چهارم که تولید صنعتی است نیز همین قاعده پابرجاست. در تولید اولیه که بر پایه دو ضلع کار انسانی و ماده خام از طبیعت با وساطت ابزار تولید است، «مالک کالای تولید شده» کارگر بلافصل است، نه سرمایه‌دار و کارخانه‌دار و مالک ابزار تولید. 📚در شیوه چهارم یعنی تولید ثانویه نیز که تولید صنعتی بر روی کالایی است که مواد خامش از منابع طبیعی بر روی کالایی است که خود محصول کار بشری است، کسی حق تصرف در امواد اولیه تولید شده توسط کارگر را بدون اجازه او ندارد چرا که او مالک آن است. 🌐 ادامه خبر: http://ihkn.ir/?p=32123 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ فقه منعطف و بدون متغیر مزاحم، در آینده باشکوه و فعال خواهد ماند 🔻 حجت الاسلام صادق نیا، استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛ 🔹 وجه دیگری در فقه شیعه وجود دارد که فقه در طول تاریخ مبتنی بر مؤلفه «مصلحت» بوده، یعنی پیش از این حکم، مفهومی به نام مصلحت است که این حکم بناست مصلحتی را تأمین نماید. به همین دلیل این انعطاف همیشه در طول تاریخ وجود داشته و به همین جهت فقه توانسته هر موضوعی را جواب دهد. 🔹 معنای فقه سکولار چیست؟ فقه سکولار فقهی است که راه رسیدن به خدا را نشان می‌دهد یا فقهی است که مالیات وضع می‌کند! می‌خواهم بگویم فقهی که مالیات و عوارض وضع کند این فقه سکولار است! چون این فقه بحث درباره‌‌ خدا را کنار گذاشته و به این جهان چسبیده و الا فقهی که راه‌های رسیدن به خدا را به ما نشان می‌دهد، سکولار نیست. 🔹 ما از فقه جواهری هرگز دور نمی‌شویم، ما فقه جواهری را به شرایط مختلف تطبیق می‌دهیم. کار فقه در طول تاریخ تسهیل امر دین‌داری بوده است. فقیهان کسانی بودند که به مردم کمک می‌کردند که در شرایط مختلف چگونه دین‌دار بمانند، پس فقه ما باید منعطف و ناظر به واقعیات باشد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32130 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فراخوان |جشنواره مقالات علمی حوزه معاونت پژوهش حوزه های علمیه: فراخوان هفتمین جشنواره مقالات علمی حوزه 🔹شرایط ثبت نام: 1.حوزوی بودن نویسنده مقاله 2.مقاله می بایست در یک نشریه علمی پژوهشی یا علمی ترویجی درسال ۱۴۰۱ چاپ شده باشد. 3.مقاله می تواند علمی پژوهشی یا علمی ترویجی باشد 🔸روش ارسال مقاله : 🔺 ارسال مقاله از طریق دفتر نشریه انجام می شود. 1.بروزرسانی اطلاعات نشریه در سامانه 2.ثبت اطلاعات نویسنده مقاله در سامانه اینترنتی 3.بارگذاری فایل word یا PDF مقاله 4.بارگذاری فایلPDF شماره نشریه ای که مقاله در آن چاپ شده است. 5.بارگذاری صورت جلسه معرفی مقاله 6.ارسال یک نسخه از نشریه به دفتر دبیرخانه جشنواره مقالات علمی حوزه ▫️مهلت ارسال مقاله توسط دفتر نشریه: پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ در نگاه توحیدی، گردشگری باعث افزایش معرفت دینی انسان می‌شود 🔻 دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان در همایش ملی گردشگری: 🔹 در نگاه اسلامی، گردشگری فقط از جنبه‌های تجاری و اقتصادی دیده نمی‌شود بلکه نگاه اسلام به گردشگری، برپایه معرفت‌افزایی انسان است. 🔹 در اسلام، گردشگری باید باعث افزایش سطح آگاهی انسان نسبت به جهان هستی بشود؛ بنابراین گردشگری در اسلام، از نوع فقط براساس تعریف مادی نیست بلکه از نوع معرفتی و تربیتی است. 🔹 نوع نگاه انسان به گردشگری برپایه آموزه‌های قرآن کریم، باید توحیدی و معرفتی باشد. 🔹 در قرآن کریم به گردشگری توجه شده است؛ در این موضوع بایستی معرفت انسان نسبت به آفریدگار، بیشتر شود. 🔹 در نگاه قرآنی به گردشگری، هم جنبه‌های اقتصادی مدنظر است و هم مهم‌تر، جنبه‌های معرفتی و تربیتی انسان لحاظ شده است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32166 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
13.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بررسی "وضعیت دینداری ایرانیان" در گفتگوی صدای حوزه با حجت الاسلام حسین بستان، عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 📽 کار سخت سنجش دینداری؛ کاهش سطح دینداری مناسکی در کنار افزایش آگاهی دینی ▫️آیا می توان گفت کمیت دینداری بالا رفته اما کیفیت پایین آمده است؟ 🔹کمیت متأثر از شاخص های رشد جمعیتی هم هست و شاخص های کیفی هم بدلیل تنوع و تکثر، قابل ارزیابی دقیق نیستند و اجمالا می توان گفت در برخی کیفیت ها شاهد رشد و در برخی شاهد کاهش هستیم. 🔸در بخش دیندار جامعه، قطعا شاهد ارتقای سطح دینداری هستیم. ▫️شاید بتوان گفت مردم ما در گذشته التزام های دینی بیشتری داشته اند اما به لحاظ عمق و محتوا، دید و فهم مردم بهتر شده است و از برداشت های سطحی دینی عبور کرده اند. لینک های مرتبط: 📽 وضعیت دینداری ایرانیان در گفتگو با استاد رهدار: بخش اول / بخش دوم 🎙بشنوید: صوت جلسه نقد و بررسی نظریه افول دین مداری با ارائه حجت الاسلام دکتر حسین بستان و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ دینداری 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی به منظور حل مسائل پژوهشی اقدام به جذب پژوهشگر می‌کند 🔰 عرصه‌های پژوهش: ۱. فرهنگ و مشارکت سیاسی ۲. جهان اسلام و وحدت اسلامی ۳. تعاملات سیاسی فرامنطقه ۴. اقتصاد سیاسی حکمرانی و خط مشی گذاری ۵. نظام ارزی و مسائل پول و بانک ۶. اقتصاد بین الملل و تحریم‌ها ۷. منابع طبیعی، آب و محیط زیست ۸. نفت، گاز و انرژی ۹. تولید، اشتغال و بهره‌وری ۱۰. اقتصاد رفاه خانوار و تامین اجتماعی 🔻ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: www.eco.sbu.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com