eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9هزار عکس
403 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💠سلسله همایش‌های جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی 🔸همایش دوم 🔷اندیشه امام خمینی (ره) با ارائه پژوهشگران علوم انسانی: مهدی امامی، سیدعلی موسوی، محسن قنبریان، علی فرحانی، امین اسدپور، علی محمدی، محمد جواد تاکی، مجتبی نامخواه 📌 زمان:پنج‌شنبه ۴ خرداد‌ماه -ساعت ۱۰ صبح 📍مکان:مصلی قم-پژوهشکده باقرالعلوم 🔰جشنواره مردمی علوم انسانی عمار _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ بررسی طرح «مالیات بر سوداگری و سفته بازی» در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان 🔹 طرح « مالیات بر سوداگری و سفته بازی» با حضور مسئولان سازمان امور مالیاتی در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان بررسی شد. 🔹 در مجمع مشورتی فوق که با حضور دکتر کدخدایی، دکتر مولابیگی، دکتر پروین و دکتر طحان نظیف از اعضای حقوقدان شورای نگهبان و نیز دکتر سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی و جمعی از کارشناسان این سازمان تشکیل شد، ابعاد اقتصادی طرح «مالیات بر سوداگری و سفته بازی» یا همان طرح مالیات بر عایدی سرمایه بررسی شد و اعضای این مجمع سوالاتی درباره تبعات اجرای طرح مذکور که چندی پیش در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید مطرح کردند. 🔹 همچنین ابهاماتی در خصوص نرخ های مالیاتی تعیین شده در این مصوبه و میزان گستردگی و شمولیت آن مطرح شد که رئیس سازمان مالیاتی در پاسخ تاکید کرد اکثر مردم مشمول این مصوبه نمی شوند. 🔹 سید محمدهادی‌ سبحانیان با بیان اینکه مطالعات متعدد ضرورت اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه را نشان داده است افزود: ما در این طرح به دنبال تنظیم‌گری در اقتصاد و مقابله با دلال بازی هستیم. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33139 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✳️ کارگروه پژوهشی ــ ترویجی عفاف و حجاب با رویکرد بین‌رشته‌ای، وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، از ارائه مسائل و طرح‌های پژوهشی شما استقبال می‌کند. ✅ محورها 1️⃣ توصیف وضعیت موجود و پیش‌بینی آینده عفاف و حجاب در ایران 2️⃣ انجام پژوهش‌های کاربردی برای تبیین موانع، چالش‌ها و راه‌حل‌ها 3️⃣ انجام پژوهش‌های بنیادین برای تبیین عفاف و حجاب 4️⃣ بررسی تجربه سایر کشورها در بحث عفاف و حجاب 5️⃣ تدوین متون ترویجی و اقناعی 6️⃣ تدوین بسته‌های آموزشی 7️⃣ تولید محتوای محصولات چندرسانه‌ای 8️⃣ برگزاری دوه‌های آموزشی (عمومی و تخصصی) 9️⃣ پاسخ‌گویی به شبهات عفاف و حجاب از منظر علوم انسانی اسلامی 🔟 آسیب‌شناسی نظام آموزشی رسمی کشور 1️⃣1️⃣ بررسی تاریخ عفاف و حجاب 🔗 ارسال طرح‌ها، ایده‌ها، پیشنهادات و کسب اطلاعات بیشتر ☎️ 09902182380 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از اختتامیه جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی 🔹 حجت الاسلام والمسلمین واعظی: در سبک زندگی اسلامی چالش‌هایی در دو وجه «نرم‌افزاری یا درونی» و «رفتاری یا بیرونی» وجود دارد و هنگامی می توانیم به شناخت درست سبک زندگی برسیم که این دو وجه را به‌خوبی بازشناسی و بازتعریف کنیم. وجه بیرونی، یعنی کنش‌ها و رفتارها که کنش انسان‌ها و تحت تأثیر وجه درونی است و آن‌چه باعث تثبیت سبک زندگی می‌شود، شناسایی مرکز ثقل و کانون توجه به درون است. 🔸 حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا: مفهوم سبک زندگی باید مانند مفهوم گفتمان سازی نسبت خودش را مشخص کند، حوزه علوم انسانی با این مفاهیم مرتبط است و بعد از ارتباط مفاهیم در حوزه علوم انسانی باید مفهوم در سطح جهانی توجه و توجیه شود؛ زیرا هر مفهوم یک عقبه نظری و تئوریک دارد؛ باید دانست مثلا تدبیر یا سیاست به‌معنای علم سیاست نیست بلکه به‌معنای مدیریت زندگی است و برنامه‌ریزی برای آن باید صورت بگیرد‌. 🔹 حجت الاسلام والمسلمین علیزاده: این‌که در مورد سبک زندگی چگونه اندیشیده شود و جریان‌شناسی فعالان عرصه سبک زندگی چگونه مورد توجه قرار گیرد، مسئله‌ای مهم است و باید به‌دنبال رفع آسیب‌ها و شکاف‌ها باشیم؛ شبکه‌سازی مردمی و نخبگانی باید صورت گیرد و باید دانست که سبک زندگی، مقوله ای حساس و راهبردی برای مدیریت فرهنگ کشور و حیات کشور است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33129 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
بیست و پنجمین کرسی ترویجی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، شنبه 6 خرداد 1402 از ساعت 13 تا 15 در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت برگزار خواهد شد. در این نشست که با همکاری قطب علمی معماری اسلامی و دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود، دکتر میترا غفوریان استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، مقاله خود را با عنوان «ارتقاء پایداری اجتماعی در مسکن چندنسلی با تاکید بر انعطاف‌پذیری» ارائه خواهد کرد. مکان: تهران، رسالت، خیابان هنگام، خیابان دانشگاه، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده معماری و شهرسازی، سالن طبقه سوم. علاقه‌مندان به حضور مجازی در این نشست می‌توانند از طریق https://meetingvc.iust.ac.ir/lab-ghafourian_m در این جلسه شرکت کنند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ نسبت اسلام و قدرت در دو گفتمان مدرنیسم و اسلامی 🔻 حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی در جمع استادان دانشگاه علم و صنعت؛ 🔹 من نظریه ای دارم به نام نگرشی جدید به عقلانیت اسلامی که در هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نیز به عنوان نوآوری علمی پذیرفته شد. در آن نظریه معماری تازه ای از عقلانیت اسلامی ارائه داده ام تا بتوان با پیوند میان همه انواع عقل و به تبع آن علم، بتوانیم عقب ماندگی‌های تمدنی خودمان را جبران کنیم. 🔹 در همین جهت، نظریه دیگری دارم با عنوان منطقه بندی علوم انسانی که در آن تلاش کرده ام مبتنی بر همان نگرش جدید به عقلانیت اسلامی، ضمن شکستن انحصارات ساینتیستی، علاوه بر تبیین منزلت و جایگاه هر یک از منابع و متدلوژی ها، برای هر یک در ساحت علوم انسانی قلمرویی اختصاصی تعریف نموده و البته نحوه تعامل و هم افزایی این ها با یکدیگر را نیز به صورت کلان مشخص کنم. 🔹 در این نظریه، نشان داده ام که می توان از ظرفیت های علم، دین، فلسفه و حتی عرفان در علوم انسانی چگونه بهره برد بدون آنکه یکی را به نفع دیگری از وجاهت علمی انداخت یا آن را متهم به ناکارآمدی کرد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33034 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 هوش مصنوعی در علوم انسانی اسلامی: فرصتها و تهدیدها سخنرانان: 🔸دکتر محمدحسین بهرامی؛ 🔸دکتر مجید کافی؛ 🔸مهندس احمد ربیعی زاده، 🔸دکتر محمدرضا قاسمی؛ دبیر نشست: دکتر مهدی نصیری؛ 🗓چهارشنبه 10 خرداد 1402 از ساعت 10 الی 12 ◀️ورود به جلسه مجازی: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting2 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ پاسخ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به منتقدین لایحه حجاب / فقه حکمرانی نیست، راه رسیدن به حکمرانی است 🔻 حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مدرسه تابستانه فقه نظام مطرح کرد: ▫️طبق قانون موجود فردی که کشف حجاب کرده است مجرم بوده و ضابط قضایی باید آن را دستگیر کند و دادگاه تشکیل و خانم مکشفه برای خود وکیل بگیرد و در نهایت بر اساس قانون جریمه شود که با توجه به شمار مجرمین اجرای آن امکان پذیر نیست. ▫️کسانی در حال نقد هستند که لایحه را ندیدند؛ حتی در کنار نهاد ریاست جمهوری عده ای برای اعتراض تجمع کردند؛ اگر هر سه قوه با چیزی همراهی کنند اما گفتمان سازی صورت نگیرد و پیوست رسانه ای نداشته باشد در اجرا موفق نخواهد بود. ▫️تأسیس فقه نظام یعنی بیان اصول حاکم بر سیاست یا اقتصاد که در آن حوزه برای مثال ایدئولوژی سیاسی یا اقتصادی معرفی شود و ساختارهای سیاسی و اقتصادی را تیین می کند. ▫️اولین چالش پیش روی فقه حکمرانی و فقه نظام سیاسی بی توجهی به اصول حاکم بر فقه سیاسی و مبانی حاکم بر آن است که خیلی خطرناک است؛ مکتب و فلسفه حکمرانی سیاسی قطعا مقدم بر فقه آن است. ▫️اگر می خواهیم به فقه حکمرانی سیاسی و اجتماعی برسیم بدون علوم اجتماعی اسلامی کار به جایی نمی بریم؛ تعالی فقه سیاسی و تدوین فقه حکمرانی سیاسی بدون علوم اجتماعی حکمی و سیاسی امکان‌پذیر نیست. 🌐 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33151 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔔دوره عمومی کارورزی مباحث جنسیت و خانواده "ویژه طلاب" 🔹اهداف دوره : 1️⃣ تربیت پژوهشگر و کنشگر علمی در حوزه‌ جنسیت و خانواده 2️⃣ استفاده از ظرفیت مستعدین دوره، در پژوهش‌های داخلی و بیرونی پژوهشکده 3️⃣ شناسایی و جذب افراد دارای ظرفیت بالقوه هیئت علمی 🔹 سرفصل های آموزشی پژوهشی دوره: 1️⃣ تاریخ اندیشه غرب 2️⃣ فمینیسم 3️⃣ الهیات جنسیتی 4️⃣ جامعه شناسی 5️⃣ آشنایی با پارادایم‌ها و روش‌های پژوهش در علوم انسانی 🔻کارگاهی: 1️⃣ اصول نگارش علمی- پژوهشی 2️⃣ آشنایی با پایگاه های علمی تخصصی و بانک اطلاعاتی شاخص در حوزه جنسیت و خانواده ⏰ مدت و ساعات آموزشی دوره: طول دوره حداکثر 6 ماه ( 155 ساعت آموزشی، 100 ساعت پژوهشی و 15 ساعت کارگاه علمی و مهارتی) 🔹شرایط پذیرش طلاب دوره: 1️⃣ طلاب مشغول به تحصیل سطح 4 یا دانشجوی دکتری (دارای سوابق حوزوی) 2️⃣ طلاب سطح 3 یا دارای مدرک کارشناسی ارشد با پایان‌نامه جنسیتی در حوزه زن و خانواده 3️⃣ طلاب نخبه و برجسته مورد تایید مرکز نخبگان حوزه. (در مقطع سطح 3و4) 4️⃣ طلاب معرفی شده از سوی نهادهای علمی، انجمن‌ها و مراکز حوزوی و جامعه الزهرا. (در مقاطع سطح سه ) 5️⃣موفقیت در مصاحبه علمی ✍️ مهلت ثبت نام تا 15 خرداد 1402 علاقه مندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به پورتال پژوهشکده زن و خانواده به آدرس: https://wfrc.ac.ir/fa مراجعه فرمایند. ☎️02532144616 ☎️02532144617 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢سی ودومین نشست مدیران ارتباط با جامعه وصنعت دانشگاه،پژوهشگاه ها ومراکز آموزش عالی 🔹زمان برگزاری:۱۴۰۲/۰۳/۰۷ ساعت:۱۴الی۱۷ 🔹مکان:دانشگاه شهید بهشتی تالار علامه طباطبایی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ خلاصه کتاب رصد سازمان های فرهنگی ایران 🔹 در مقام یک توصیف جامع از وضعیت کنونی (جاری) دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی کشور و مطابق با چارچوب مفهومی طراحی شده برای رصد وضعیت این مؤسسات، به مهمترین گزاره‌های مورد اجماع محققان، نویسندگان، مدیران ارشد، اطاق‌فکرها و مجامع سیاست‌گذاری پرداخته و در پرتو آن به برخی راهبردها و توصیه‌ها را برای ارتقاء خط‌مشی‌ها و سیاست‌های فرهنگی در جهت اجراء نقشه جامع مهندسی فرهنگی کشور (در ارتباط با دستگاه‌ها و نهادها) اشاره می‌شود. 🔹 برای ارائه هرگونه تحلیلی از وضعیت موجود، مدل مناسب و جامعی توسط وجداله قربانی‌زاده و همکاران ارائه شده که براساس نظرات خبرگان فرهنگی (شامل مدیران و کارشناسان) تهیه شده است این مدل تمامی ابعاد و مقولات لازم اعم از بسترها و عوامل برون سازمانی، شرایط طی شده (سازه‌های خط‌مشی‌گذاری)، الزامات اثربخشی خدمات و تأثیرگذاری بر مخاطبان، بایسته‌های راهبردی، پیامدها و بروندادهای خط‌مشی‌گذاری و نهایتاً شرایط مداخله‌گر (عوامل درون سازمانی) را باید پوشش دهند و دربرگیرد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33143 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔔 نشست تحلیل و بررسی لایحه عفاف و حجاب 👤 با حضور دادستان کل کشور حجت الاسلام و المسلمین منتظری 📅 سه شنبه ۹ خرداد ماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۰ 🏢 حوزه علمیه آیت الله ایروانی(ره) ❌حضور طلاب بلامانع است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ مشکل جدی در فضای فقه معاصر مشکل دانش میانی یعنی دستگاه استنباطی است 🔻 حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی در درس خارج فقه فرهنگ: 🔹 هم عقلا و هم نقلا ثابت است که آنچه امروز به عنوان شریعت در اختیار ما قرار دارد یعنی همین منابعی که امروز نزد ما هستند نمی توانند برای استکمال انسان کافی نباشد. کلمات بزرگان دین هم موید بر همین معنا است. البته اینکه بدیهی است بخشی از منابع به دست ما نرسیده است منافاتی با این مطلب ندارد. 🔹 منابع فعلی موجود به عنوان شریعت، ما را به درجه اول از کمال یعنی اخلاص می رساند و آنچه دخیل در این مسیر است با شاخص سعادت مشخص میشود یعنی هر آنچه دخیل در سعادت است باید از نظر شرع و شارع، تکلیف آن مشخص شود اینجا است که باید گفت شریعت به معنای همین منابع فعلی، برای وصول انسان به عبودیت و خلوص کافی است. 🔹 اما مشکل جدی در فضای فقه معاصر مشکل دانش میانی یعنی دستگاه استنباطی است که به وسیله آن، استخراج از منابع شکل میگیرد این دستگاه هر چه قدر قوی تر باشد یعنی علم اصول هر چه قدر قوی تر باشد استخراج از ادله هم مستحکم تر خواهد بود. اما به نظر میرسد که دستگاه استنباطی حضرت امام حلال مشکل باشد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33122 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
«سلسله نشست های تخصصی تربیت اسلامی» ❇️ نشست‌ هجدهم: «التقاط در تربیت اسلامی و راه‌های برون‌رفت از آن» ارائه دهنده: حجة الاسلام و المسلمین سید حسن علوی (هیئت علمی حوزه علمیه مشکات و مؤسس و تولیت حوزه علمیه و مسجد جامع صفا) زمان: یکشنبه(۰۳/۰۷) ، ساعت ۱۷تا۱۹ مکان: زنبیل آباد، ک ٣۴، پ ١۵، مؤسسه معارف اهل بیت‌(ع)،گروه تربیت‌پژوهی 🔸 علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این نشست مشخصات خود را به شماره ۰۹۹۶۱۷۷۳۷۴۴ پیامک نمایند. 🔹پخش زنده نشست در کانال نشست‌های تخصصی تربیت اسلامی: @neshast_tarbiati _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ ناکارآمدی، ناشی از دیوان‌سالاری است نه عدالت / پیشرفت مردم پایه عین عدالت است 🔻 حجت‌الاسلام محسن قنبریان استاد حوزه و دانشگاه در سلسله نشست‌های تخصصی «حکمرانی از نظر تا عمل» مطرح کرد: 🔹اولین نامسأله این است که مساله ما عدالت است نه عدالتخواهی. در سال های اخیر نیروی عظیمی از انقلاب و حتی حاکمیت صرف عدالت‌خواهی شده، در حالی که مساله اصلی عدالت بوده است. 🔹علت‌العلل عقب‌ماندگی در عدالت، تبعیض در عمل به آرمان‌های انقلاب اسلامی است. رجال سیاسی وقتی خودشان را در معرض رای مردم قرار می‌دهند موضوعات مختلفی همچون سازندگی، توسعه سیاسی و... را مطرح می‌کنند و دولت‌هایی هم با همین شعارها تشکیل می‌دهند، اما حرفی از عدالت نمی‌زنند لذا عدالت بی‌صاحب می شود و به قول رهبری عدالت درجه سه می‌شود. 🔹اگر در روند کلی کشور از عدالت دور شدیم پذیرفتنی نیست اما در یک وضع یا کنش می‌توان مصلحت را بر عدالت مقدم داشت. همچنین ناکارآمدی، ناشی از دیوان‌سالاری است نه عدالت. عدالت در سند قانون اساسی جمهوری اسلامی ناظر به سه ضلع است و اگر از این سه ضلع خارج شد دیگر عدالت نیست و آن سه ضلع عبارت است از سیاست، فرهنگ و اقتصاد. 🔹اصلی‌ترین دلیل این عقب‌ماندگی به هم ریختن انتظام در اجرای قانون اساسی است، یعنی به برخی از اصول عمل می‌شود و به برخی از اصول عمل نمی‌شود. 🌐 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33156 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔹دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار می‌کند: بازنمایی مسائل و چالش‌های اساسی آموزش و تربیت در دوره ابتدایی زمان: سه‌شنبه، ۹ خرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۳-۸ لینک ورود به نشست: https://vroom.ut.ac.ir/psyedu4 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ نقدی بر لایحه عفاف و حجاب 🔻 حجت الاسلام والمسلمین قاسم روان‌بخش در مطلبی نوشت؛ 🔹 پیش‌نویس لایحه جدید حجاب و عفاف جای نگرانی جدی دارد؛ آیا این لایحه در حدی هست که بتواند بازدارندگی ایجاد کند و جلوی وقوع جرم و توسعه و گسترش گناه را بگیرد؟ یا این که لایحه به‌گونه‌ای نوشته شده است که نه‌تنها بازدارندگی ایجاد نمی‌کند؛ بلکه متخلفان را نسبت به ارتکاب خلاف جری‌تر می‌سازد. 🔹 نگاهی گذرا به لایحه، نشان می‌دهد که این لایحه در فضای انفعالی و از موضع ضعف تهیه شده است و با این وضعیت نمی‌تواند بازدارندگی داشته باشد! انتظار مردم مومن و انقلابی از ریاست محترم مجلس این است که این لایحه هر چه زودتر به کمیسیون فرهنگی مجلس فرستاده شود و بعد در اولین فرصت برای تصویب نهایی به صحن علنی بیاورند. 🔹 کمیسیون فرهنگی در این فرصت باید از نظر کارشناسان دانشگاهی و حوزوی مومن و انقلابی استفاده کرده و در جهت اصلاح این محتوی تلاش کنند و ضعف‌های این لایحه که شاید عمدتاً ناشی از سرعت تهیه بوده است را بر طرف کنند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33166 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ▫️ تاملی بر نسبت فمینیسم با علوم انسانی ⭕️ با حضور ▫️استاد دکتر ابوالفضل اقبالی ⭕️ محور های دوره ▫️تطورات فمینیسم از جنبش اجتماعی تا نظریه معرفتی ▫️فلسفه و الهیات فمینیسم ▫️معرفت شناسی فمینیسم ▫️فلسفه اخلاق فمینیسم ▫️علوم اجتماعی فمینیسم ▫️فلسفه سیاسی فمینیسم ⭕️ هزینه شرکت در دوره ۵۰۰۰۰۰ ريال ⭕️ برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام yun.ir/z1m9b3 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔹 جشنواره بین‌المللی حرکت که عرصه بروز دستاوردها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بیش از 9 هزار انجمن علمی دانشجویی و 36 اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی در حوزه‌های رقابتی انجمن علمی برتر، فعالیت خلاقانه، نشریه، مسابقه و محتوای دیجیتال است، به عنوان یکی از مصادیق رویدادهای نخبگانی تعیین شد و برگزیدگان این رویداد از این پس، از حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان برخوردار می‌شوند. 🔹بر اساس این مصوبه، برای اولین بار حمایت از فعالیت‌های علمی انجمن‌های علمی دانشجویی برتر در چارچوب مصادیق تعیین شده در آئین‌نامه تأسیس و نحوه فعالیت انجمن‌ها و اتحادیه‌های انجمن‌های علمی دانشجویی به صورت اعطای اعتبار مالی(گرنت) توسط بنیاد ملی نخبگان انجام می‌شود و این امر می‌تواند مشوقی برای همراهی فعال‌تر استادان مشاور انجمن‌های علمی دانشجویی برتر هم باشد. 🔹حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان مشمول تمامی اعضای شورای مرکزی انجمن‌های برتر به صورت گروهی و نه تنها دبیر انجمن می‌شود که این امر نیز از جمله مصادیق محدود و امیدوارکننده حمایت‌های گروهی و جمعی بنیاد ملی نخبگان است. 🔹اهدای لوح تقدیر به برگزیدگان، جایزه نقدی و لحاظ امتیاز در جداول فعالیت‌های نخبگانی دانشجویان مستعد تحصیلی و دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی از دیگر امتیازاتی است که به برگزیدگان این جشنواره اختصاص پیدا می‌کند. این حمایت‌ها، از برگزیدگان دوره چهاردهم جشنواره حرکت (دوره پیشین) به بعد، صورت خواهد گرفت. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅فراخوان نخستین جایزه کتاب سال خانواده و جمعیت، منتشر شد. ◀️حجت الاسلام گودرزی، دبیر اجرایی نخستین جایزه کتابِ سال خانواده و جمعیت گفت: این رویداد، بزرگترین و اولین رویداد علمی در حوزه خانواده و جمعیت است. 💠وی افزود: توجه به ضرورت و احساس نیاز به تألیف و پژوهش در موضوعات: 🔹ازدواج و تشکیل خانواده 🔸تحکیم و تعالی خانواده 🔹سبک زندگی ایرانی اسلامی 🔸فرزندآوری و افزایش جمعیت 🔹آسیب‌های اجتماعی در حوزه خانواده 🔸هویت زن ❗️موارد ذکر شده در اولویت انتخاب به عنوان پژوهش برتر قرار خواهند داشت. 🔺از جمله اهداف این رویداد عبارت است از: 🔹شناسایی و معرفی آثار نویسندگان 🔸گسترش تولید محتوای مکتوب 🔹تعالی سطح کمّی و کیفی تألیفات 🔹تشویق پدیدآورندگان متعهد و متخصص ◀️ایشان در ادامه به شرایط پذیرش آثار اشاره کرده و افزود: کتاب های پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی و پایان نامه‌های سطح سه و چهار حوزه و پایان نامه‌های ارشد و دکتری مراکز آموزش عالی که از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۱ نوشته یا دفاع شده باشند می توانند در این رویداد شرکت کنند. حجت الاسلام و المسلمین دکتر گودرزی: آخرین مهلت ارسال آثار تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲ است. ✅ آدرس ارسال آثار: قم،شهرک پردیسان، خیابان آقا یوسفی، کوچه ۱۲ پلاک ۱۴ دبیرخانه نخستین جایزه کتاب سال خانواده و جمعیت با کدپستی: ۳۷۴۹۱۳۹۵۳۹ ارسال کنند. شماره تماس دبیرخانه: 09196652353 آیدی ارتباطی در ایتا و بله: @m_a365 🌐آدرس کانال در پیام رسان ایتا و بله @ketabesal_khanevadeh_va_jameiat _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandish
❇️ بررسی قاعده «عدالت در فقه»/ جهان‌بینی و ایدئولوژی در عدالت ، تأثیر دارد و باید آن را در یک نظام معنا کرد 🔻 آیت الله ابوالقاسم علیدوست در نشستی مطرح کرد: ▫️در جهان مسلمانی، پیرامون عدالت چند اندیشه شکل گرفته است: اینکه عدالت اصلاً هدف نیست و راه دادن آن به فقه، انحراف است؛ دوم: عدالت، هدف است اما حصولی و پسادینی است؛ و سوم: عدالت، هدف است اما پیشادینی، و قوانین باید کاشف از عدالت باشد؛ لذا اگر جایی با عدالت، ناسازگار بود، باید اندیشید و چاره‌ای یافت. اکنون که اندیشه سوم را پذیرفتیم، باید کارکردهای عدالت را بررسی کنیم که آیا عدالت فقط یک قاعده است یا یک پارادایم، گفتمان یا رویکرد؟ 1) عدالت به‌مثابه قاعده در کشف احکام در استنباط اول 2) عدالت به‌مثابه رویکرد در فهم ادله در استنباط اول 3) عدالت به‌مثابه سند در استنباط دوم 4) عدالت به‌مثابه گفتمان عام در اجرای احکام مکشوف ▫️دین باید به‌صورتی نظام‌وار مطالعه شود، و الا عدالت به عدالتی، تبدیل می‌شود که موجب می‌گردد شخصی چند نان و انار بدزدد و آن‌ها را صدقه دهد. یعنی در بسیاری اوقات، رفتار ما با عدالت، به این شکل است. مثلاً نظام حلقوی (پشت‌سر هم) و هرمی (در طول هم) را نمی‌بینیم، اما از عدالت می‌گوییم. یعنی باید توجه شود که وقتی عدالت –حتی به‌معنای پیشادینی‌اش- مطرح می‌شود، بپذیریم که جهان‌بینی و ایدئولوژی در آن، تأثیر دارد و در یک نظام باید معنا شود. 🌐 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33176 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از بیست و هشتمین جلسه شورای هماهنگی واحدهای پژوهشی 💢 در این جلسه که با حضور برخی رؤسا و نمایندگان محترم مراکز شکل گرفت معاون محترم‌پژوهش‌حوزه‌های علمیه بر ضرورت پیگیری مطالبات‌مطرح شده دردهمین‌نشست هم‌اندیشی مراکز تأکید نمود و آن را به عنوان یکی از محورهای مورد بحث در جلسات آتی شورای هماهنگی توصیف کرد. 🔹 حجت الاسلام والمسلمین مقیمی در ادامه گزارشی از سامانه‌های راه‌اندازی شده در معاونت ارائه دادند و تصریح کردند سامانه‌های دیگری نیز در حال طراحی است که از جمله آن‌ها سامانه (مراکز پژوهشی) می‌باشد و در نظر است با ایجاد بانک جامع اطلاعات مراکز در این سامانه ضمن ارائه و گزارش مراکز از درون‌داد، فرآیند و برون‌داد و فعالیت‌ آن‌ها درساحت‌های مختلف، به ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز نیز دست یابیم. 🔹 ایشان سپس از اعضای محترم شورا درخواست کردند دیدگاه‌های خود پیرامون شاخصه‌ها و جدول پیشنهادی ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز را بیان نموده تا در این خصوص تصمیم‌گیری به عمل آید. 🔸 اعضای جلسه نیز ضمن اجتناب ناپذیر دانستن موضوع ارزیابی مراکز پژوهشی، نکاتی در خصوص ضرورت استانداردسازی فرایند رتبه‌بندی مراکز و چگونگی عملیاتی‌سازی آن و لزوم توجه به تنوع مأموریت‌ها و ظرفیت‌های مراکز مطرح کردندوسپس جدول پیشنهادی به بحث و تبادل نظر گذاشته شدو بخشی ازآن‌بررسی‌گردید. 🔸 درپایان‌مقررگردیدادامه‌بحث‌در‌خصوص شاخصه‌ها وجدول مذکوربه جلسات آتی شورای هماهنگی موکول گردد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ با ایجاد دانشکده خانواده در سه دانشگاه موافقت شد 🔻 دکتر فخر السادات نصیری مشاور امور زنان و خانواده وزیر علوم: 🔹 ایجاد و راه اندازی دانشکده تخصصی خانواده (نیازمحور، مسئله محور و رسالت محور) با تاکید بر تامین منابع انسانی متخصص در این حوزه، به منظور هم افزایی دو عرصه علم و سیاست درخصوص تحکیم بنیان خانواده، افزایش مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان، توجه به عرصه خانواده، جمعیت و سلامت آن، تولید دانش بومی، بازبینی و بازاندیشی در سرفصلهای رشته مطالعات زنان به منظور کاهش چالش‌های این حوزه، ایجاد یک قطب علمی-تخصصی در حوزه مطالعات خانواده، تولید دانش بومی به منظور پاسخگویی به نیاز جامعه امروز در حوزه خانواده مبتنی بر رویکردهای نوین تولید علم ضروری است. 🔹 در راستای چگونگی و نحوی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تسهیل در اجرای مقررات و آیین نامه های مرتبط با آن و ارایه راهکارهای نوآورانه و کاربردی در این زمینه، کارگروه خانواده و جمعیت در ذیل معاونت آموزشی و با نظارت معاون آموزشی تشکیل شده است. 🔹 یکی از مصوبات این کارگروه ایجاد دانشکده خانواده است که در گام اول با تاسیس دانشکده خانواده در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و دانشگاه الزهرا (س) موافقت شد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33185 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ جلسه دوم از سلسله نشست های کرسی نقد علم اقتصاد و سرمایه داری 🎙سخنران: دکتر مسعود درخشان مولف کتاب فریب بزرگ ⏱ زمان: سه شنبه 9 خرداد ماه ساعت 15:00 🌐 لینک شرکت در جلسه: b2n.ir/najma1402 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از چهارمین مدرسه فصلی باعنوان «حکمرانی حکمت‌بنیان در عصر هوش مصنوعی» 💢 چهارمین مدرسه فصلی باعنوان «حکمرانی حکمت‌بنیان در عصر هوش مصنوعی» توسط دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد. 🔹 در این دوره، بیش از 100 نفر از طلاب، دانشجویان و اساتید در دو نوبت صبح و عصر شرکت کرده و در پایان گواهینامه پایان دوره را دریافت میکنند 🔸 آیت‌الله فرحانی، استاد حوزه علمیه و عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه مقوله «اضافات اعتباری» مخرج مشترک بین فلسفه اسلامی و فلسفه هوش مصنوعی است، اظهار داشت: ادراک معقولات ثانیه نقطه فارق بین ادراک انسان و ماشین است و به همین دلیل ماشین نمی‌تواند «اعتبار» کند. 🔹 دکتر مینایی، مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در هوش مصنوعی نیز به ظرفیت‌های هوش مصنوعی در اداره کشور پرداخت و بیان کرد: ابتدایی‌ترین حوزه‌ای که هوش مصنوعی می‌تواند مؤثر واقع شود، مقوله «تقنین» و قانون‌گذاری است. هوش مصنوعی در صحت قوانین، جامعیت قوانین و سازگاری یک قانون با سایر قوانین و به‌طورکلی سیستم اداره کشور می‌تواند، بسیار مؤثر باشد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33197 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com