eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
407 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ علوم اسلامی منظومه ای به هم پیوسته و جامع برای سعادت بشری / گرایش تخصصی امامت در 15 استان/ احیاء 120 جلد کتاب با موضوع امامت 🔻 در مراسم افتتاحیه پژوهشکده امامت مطرح کرد؛ ▪️آیت الله اعرافی: توسعه و گسترش مرزهای علوم اسلامی و علوم حوزوی همواره باید مبتنی بر دقت لازم باشد؛ اقدام به گسترش مرزهای علوم و تلاش برای ترسیم دانش ها و گرایش های جدید باید مبتنی بر توجهات دنبال شود. باید با دقت و وسواس مسیر توسعه و گسترش علوم و مرزهای دانش علوم اسلامی را دنبال نماییم. ▪️حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس بنیاد بین‌المللی امامت: اگر به ۲۰ سال پیش حوزه قم به عنوان آشیانه تشیع بنگریم، به تعداد انگشتان دست می‌توانستیم استاد امامت بیابیم ولی امروز نظام جامع امامت از مباحث مقدماتی تا سطح ۴ با گرایشات تخصصی در حال اجراست. ▪️احیاء و نوسازی میراث گذشته امامت از جمله مهمترین اهداف این پژوهشکده است؛ از جمله می‌توان به میراث امامتی هند که امام خمینی از احیاگران این آثار بودند و اولین احیای کتاب غدیر را از عبقات شروع کردند، اشاره کرد. ▪️هدف مهم دیگر ما این است که در عصر حاضر باید نقطه عطفی در تاریخ امامت‌پژوهی رخ دهد و امامت با زبان قابل فهم برای همه مسلمانان و همه بشریت ارائه شود و صرفاً منحصر به تشیع نباشد. 🌐 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33556 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💠 راهکارهایی برای عبور از چالش ناهنجاری حجاب: ✅ راهکارهای فرهنگی (1) 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 اشاره: ❇️ رویداد ایده‌پردازی حجاب با حضور 24 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد. محورهای اصلی در سه حوزه طبقه‌بندی شد که اکنون در حال معرفی محور سوم هستیم: 🔻محور اول: بسترها و زمینه‌های گسترش ناهنجاری حجاب 🔻محور دوم: الزامات و ملاحظات حکمرانی حجاب 🔻 محور سوم: راهکارها و راهبردهای مقابله با ناهنجاری حجاب _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📣 پژوهشکده امور اقتصادی با مشارکت دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌کند: ✅ همایش اقتصاد ایران؛ اصلاحات ساختاری در گام دوم ششمین پیش‌نشست اصلاح ساختار نظام مالی ✳️ موضوع نشست: آسیب‌شناسی نظام بانکی و ارائه راهکار عملیاتی 🔰 سخنرانان: حسین صمصامی رئیس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی پرویز داوودی عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام 🕰 چهارشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴ الی ۱۶ 🌍 سالن کنفرانس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
گروه علوم سیاسی با حضور صاحب نظران و دانشمندان «علوم سیاسی» و «کلام»؛ به صورت تحلیلی-انتقادی برگزار می کند؛ سلسله نشست های علمی-تخصصی «واکاوی حیثیت دانشی کلام سیاسی» 🔰نشست نخست: تعاملات«علم سیاست» و «علم کلام» ارائه دهنده: 🔸دکتر غلامرضا بهروزی لک استادتمام علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) میزبان و ناقد: 🔸دکتر علی آقاجانی استادیار علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با ارائه گواهی به شرکت کنندگان صرفا «حضوری» 🗓 شنبه ۱۴۰۲/۴/۳ ساعت ۱۰ تا ۱۲ پژوهشگاه حوزه و‌دانشگاه، سالن حکمت 🔻ورود به جلسه مجازی: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting2 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
⏪ موضوع: فرآیند حل مسائل کلامی و روندنمای اجتهاد در ساحت فقه العقیدة 👤 آیت الله محمد حسین ملک زاده 🔶 استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم 🗓 زمان: چهارشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸ 💥 به صورت مجازی 🔳 پخش زنده: https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh 💥 برای هماهنگی حضور، به شماره ‏۰۹۳۳۶۵۳۳۹۷۵‏ پیامک دهید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تجربه رد شدن شکایت علیه مزد را داشته‌ایم 🔻 علی خدایی، عضو شورای عالی کار پیرامون رد شکایت از مزد توسط دیوان: 🔹 متاسفانه تجربه تاریخی ما نشان می‌داد که در دیوان به جایی نمی‌رسیم. در شرایط فشار دو سویه روی گروه کارگری در شورای عالی کار طرفین می‌گفتند: یا افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران را می‌پذیرید یا بدون حضور گروه کارگری شورای عالی کار، افزایش مزد ۲۱ درصدی را تصویب می‌کنیم. 🔹 ما با علم اینکه امضا کردن یا نکردن صورتجلسه مصوبه مزدی برای دیوان عدالت اداری فرقی در رسیدگی نمی‌کند، مصوبه را امضا کردیم تا در بین این دو گزینه حداقل افزایش ۲۷ درصدی را برای کارگران تصویب کنیم. 🔹 ما تجربه دیوان را چندبار داشتیم و یکبار در سال ۱۳۹۱ به دیوان عدالت اداری برای مزد شکایت کرده بودیم و یک بار نیز در سال ۱۳۹۹ چنین کردیم و هر دو بار شکایت رد شد. 🔹 ممکن است دوستان دیوان عدالت اداری در واکنش بگویند که این مزد امضای نمایندگان کارگری را دارد. بنده از همین جا صراحتا می‌گویم که دیوان فرض کند اعضای کارگری شورای عالی کار نیز به هر دلیلی برخلاف قانون اشتباه تصمیم گرفته باشند. مگر ما مرجع حقوقی دیگری در اینجا به جز دیوان عدالت اداری داریم که بتواند جلوی خطای بنده به عنوان نماینده کارگر را بگیرد؟ 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33559 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ آیا مقررات لایحه حجاب برای سلبریتی‌ها بازدارنده است؟ 🔻 حجت‌الاسلام هدایت‌نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 لایحه جدید مجازات فرد مشهور بازیگری که عمداً هنجارشکنی و تبلیغ علیه بی حجابی می‌کند، را از دیگران جدا می‌کند یا کسانی که پول گرفته‌اند تا علیه نظام تبلیغ کنند و اینها را نباید با شهروندان یکسان گرفت. 🔹 در ماده ۴ در مورد این قشر بیان شده است که این افراد علاوه بر پرداخت جریمه عمومی یعنی یک‌ششم مبلغ تعیین‌ شده در ماده یک(۳ میلیون تومان) و لغو کلیه امتیازات و تخفیفات اهدایی با حکم مرجع قضایی به محرومیت از فعالیت حرفه‌ای و فعالیت در فضای مجازی به مدت سه ما تا یک سال محکوم می‌شود و اگر بازدارنده نباشد به شش ماه تا دو سال زندان و جزای نقدی ۶ تا ۲۴ میلیون محکوم خواهد شد. 🔹 البته برخی می‌گویند این مبلغ بازدارنده نیست و باید زیاد شوداما باید توجه شود مجازات فرد دارای شهرت با مجازات شهروند معمولی در مواد لایحه کاملا متفاوت است و باید هم باشد. پیامدهای بی حجابی شهروند معمولی در ماده یک لایحه آمده است ولی مجازات مشاهیر در ماده چهار پیش‌بینی شده است. 🔹 همچنین اگر سازماندهی‌شده باشد در همان مرتبه نخست علاوه بر ممنوعیت خروج از کشور به مدت دو سال و متناسب با شرایط به یک یا دو مورد از موارد قانون ۲۳ مجازات اسلامی و حبس درجه ۵ (دو تا ۵ سال) محکوم خواهد شد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33563 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ انجمن علمی زن و خانواده برگزار می‌کند: ✳️ سلسه نشست های علمی نقد و بررسی « نقد لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان» ◀️نشست اول: بررسی حقوقی لایحه 🔹 ارائه بحث: ✔️ حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی جورکویه "عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی" ✔️ دکتر حسینعلی بای "عضو کارگروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس" ✔️ حجت الاسلام و المسلمین مهدی سجادی امین "عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده و عضو انجمن علمی زن و خانواده" 🔸 دبیر علمی: ✔️خانم هاجر عساکره "دانشجوی دکتری مطالعات اسلامی زنان" 📅 زمان: شنبه سوم تیرماه 1402 ساعت 10 📍بلوار الغدیر، کوچه 10، پلاک 5، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه ششم سالن جلسات 🔹 پخش به صورت مجازی از طریق لینک 📎https://www.skyroom.online/ch/skyuser/wrc _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ مؤمنان مسئولیت سیستم سازی در جامعه اسلامی را برای تحقق دین بر عهده دارند 🔻 حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: 🔹 در حکمرانی به معنی سنتی نقش دولت ها پر رنگ است و دولت حالت استقلال و خودبسندگی دارد در حالی که در حکمرانی به معنی نوین حکمرانی دولت ها در سطح جهانی توسط حکمرانان دیگر به چالش کشیده می شود. 🔹 نقش بازیگران غیر دولتی روز به روز پررنگ تر می شود و برای هدایت جامعه در مسیر خاص نیاز به بودجه و هزینه زیادی ندارد بلکه به یک فکر نیاز دارد که این فکر را تبدیل به سیستم کنیم و اگر این برای مردم نفع داشته باشد مردم خود به خود می آیند. 🔹 مومنین مسئولیت سیستم سازی در جامعه اسلامی را برای تحقق دین برعهده دارند پس اگر اینطور باشد مواردی به عنوان پیش فرض قرار گرفته شده که باید وجود داشته باشد و آن خودسازی و داشتن تخصص است که مومنین ابتدا باید دارای این دو خصوصیت باشند و برای تحقق دین در جوامع بشری گام بردارند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33550 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 وارد نکردن ارز حاصل از صادرات محصولات خام با اصول اقتصاد اسلامی همخوانی ندارد؛ 👤 دکتر رئیس پژوهشکده امور اقتصادی پاسخ می‌دهد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، راهی برای هدفمند شدن پژوهش های علوم انسانی است 🔻 دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی: 🔹 در سال‌های اخیر جایگاه علوم انسانی مطلوب نبوده اما متفاوت‌تر از سال‌های قبل شده است. جامعه به علوم انسانی حساس‌تر شده و البته متوجه اهمیت و اثربخشی آن بیش از گذشته است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد علوم انسانی در راهی که می‌رود موفق بوده است، هرچند باید کمک کنیم که جایگاه بهتری پیدا کند. البته حضور دانش آموختگان رشته‌های علوم انسانی در تصمیمات دستگاه‌های اجرایی کاملاً روشن است. 🔹 برخی از رشته‌های علوم انسانی مانند رشته‌های بانکی، مالی، بیمه، زبان‌های خارجی، مشاوره، روان‌شناسی در دانشگاه‌ها، دانش آموختگان بیکار ندارند، چون زمینه نقش آفرینی بسیاری در جامعه دارند. همین امر باعث ‌شده برخی از دانش‌آموختگان کارشناسی علوم پایه یا مهندسی، در مقطع کارشناسی ارشد، رشته‌های علوم انسانی را انتخاب کنند چرا که متوجه شده‌اند با تحصیل در این رشته‌ها می‌توانند مؤثرتر باشند. 🔹 بنابراین با توجه به این مسئله، وقتی سراغ موضوع پژوهش در علوم انسانی می‌رویم باید شرایطی را فراهم کنیم که جایگاه و منزلت علوم انسانی در جامعه ما افزایش پیدا کند. 🔹 سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها به‌ویژه در حوزه پژوهش مغفول مانده است که می‌توان با مراجعه به راهبردهای این سند، پژوهش‌ها را هدفمند کرد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33576 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ هفتمین دوره «تربیت مربی فقه بازار» توسط موسسه فقه اقتصادی طیبات با همکاری سازمان بسیج اصناف و اتاق اصناف کشور در قم برگزار شد. 🔶 این دوره با حضور 130 نفر از طلاب مستعد از سراسر کشور به مدت سه روز از روز یکشنبه مورخه 28 خردادماه تا روز سه‌شنبه 30 خرداد ماه با همکاری موسسه فقه اقتصادی طیبات و بهره‌گیری از اساتید برجسته فقه اقتصادی حوزه علمیه قم برگزار گردید. 🔶 در این دوره، طلاب شرکت‌کننده با مباحث مهمی مانند رباشناسی، عقدشناسی، انواع معاملات بانکی، احکام معاملات، بازارهای مالی و احکام آنها و دیگر مطالب کاربردی در زمینه معاملات و فقه بازار آشنا شدند. 🔶 طلاب شرکت کننده در دوره مقدماتی می‌توانند در دوره تخصصی و پیشرفته فقه معاملات که به زودی توسط موسسه فقه اقتصادی طیبات برگزار خواهد شد شرکت کنند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💠 راهکارهایی برای عبور از چالش ناهنجاری حجاب: ✅ راهکارهای فرهنگی (2) 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 اشاره: ❇️ با حضور 24 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد. محورهای اصلی در سه حوزه طبقه‌بندی شد که اکنون در حال معرفی محور سوم هستیم: 🔻محور اول: بسترها و زمینه‌های گسترش ناهنجاری حجاب 🔻محور دوم: الزامات و ملاحظات حکمرانی حجاب 🔻 محور سوم: راهکارها و راهبردهای مقابله با ناهنجاری حجاب _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ الگوهاي برتر در نظام خانواده 🔹 زن و مرد جهت رسیدن به آرامش جسمی و روانی نیازمند خانواده‌ای سالم، پویا، فعال، با نشاط و متعادل هستند و در این زمینه هر دو باید برای رسیدن به اهداف متعالی زندگی تلاش کنند. اسلام نمونه‌ها و الگوهای مناسبی از خانواده را معرفی نموده است. 🔹 همچنان‌که زنان و مردان ناپاکی را هم در طول تاریخ برای عبرت گرفتن افراد توصیف کرده است. بنابراین انسان‌های عاقل و سالم به دنبال الگوهای صحیح دینی و اسلامی هستند و به طور حتم می‌توانند علیرغم پیشرفت‌های دنیوی و مادی زندگی معنوی و اخلاقی خود را بر اساس الگوهای صحیح پایه‌گذاری کنند. 🔹 یکی از این نمونه‌ها ازدواج علی(ع) با حضرت زهرا(س) است که درتاریخ اسلام از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و لازم است تا به دقت به همه زوایای این زندگی پاک و بی‌آلایش توجه شود. ازدواج این دو الگو و اسوه نمونه عالم، منشأ خیرات و برکات زیادی در طول قرون متمادی زندگی بشر بوده و هست. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33568 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 تمدید مهلت ارسال آثار به چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان تا 31 شهریور 📚شرایط آثار: 🔸آثار منتشر شده بانوان اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح در عرصه علوم انسانی- اسلامی؛ 🔸 مقالات علمی پژوهشی منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی -اسلامی؛ 🔸رساله های (دفاع شده) سطح 4 و دکتری بانوان در عرصه انسانی- اسلامی. 🔆محور ویژه همایش: آثار منتشر شده (بانوان و آقایان) با موضوع زن و خانواده 📙آثاری که در سال‌های 1400 و 1401 تألیف و منتشر شده‌اند، پذیرفته می‌شوند. 📪 روش ارسال آثار: 1. تکمیل فرم ثبت نام از طریق سایت یا مراجعه حضوری. 2. ارسال یک نسخه از اثر به دبیرخانه. تذکر: ارائه نسخه زبان اصلی اثر یا فایل PDF، برای کتاب‌های ترجمه شده ضروری است. ☎️راه‌های ارتباط با دبیرخانه: تلفن۳۲۱۱۲۱۸۶_۰۲۵ یا ۳۲۱۱۲۱۸۹_۰۲۵ سایت همایش www.ketabebanovan.ir پست الکترونیکی info@ketabebanovan.ir https://jz.ac.ir/post/12982 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ سمینار «اندیشه امام خمینی(س) و چالش‌های هویت و بازتولید فرهنگی در ایران» 🔹 حسن سبحانی، استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه جهت‌گیری اقتصادی امام حمایت از محرومان، مستضعفان و طبقات پایین جامعه بود، گفت: این مسأله اصلا نفی نمی‌کند که سایر طبقات باید برخورداری‌هایی داشته باشند ولی جهت‌گیری این است. 🔸 حجت‌الاسلام و المسلمین سید عباس نبوی، مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی تمدن و توسعه اسلامی گفت: ما یک نظام کلاسیک در تفکر اسلامی هستیم و باید مبنا را اتخاذ، بعد اصول و قواعد را از آن استخراج و بعد مسیر کلان حرکت اجتماعی را بر اساس آن تعریف کنیم و جلو برویم. 🔹 سیدمهدی زریباف، رئیس مؤسسه پژوهشی مبانی و مدل‌های اقتصادی بومی: انقلاب ما از جنس انقلاب دینی است و کسانی که می‌گویند دین از سیاست جدا است و یا مثلا اقتصاد یک امر تخصصی است و دین حق ورود ندارد، حرف خیلی بیخودی است؛ این یعنی اصلا ۴۴ سال است در این انقلاب نبوده است. 🔸 محمد جواد توکلی، عضو هیأت علمی مؤسسه امام: اتفاق عجیب و غریبی که در اقتصاد ایران افتاده این است که نرخ رشد اقتصادی ما خیلی پر نوسان است. اقتصاد ما نفتی است و از برنامه عمرانی سوم در دهه ۴۰ اقتصاد کشاورزی را از بین بردیم و در دهه ۵۰ سر و کله نفت در اقتصاد ایران پیدا شد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33476 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ رویکرد حل مسئله در حوزه باید همه جانبه و تخصصی باشد 🔻 آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه: 🔹 مقام معظم رهبری مقید به ضوابط مناهج و اجتهادی هستند. بال دیگر نیز آن است که باید بدانیم نیازهای روز چیست. بسیاری از ما نمی دانیم که نیازهای امروز و معادلات این دنیا چیست. رهبری معظم بیان کردند، ما افرادی را می خواهیم که معادلات روز را بشناسد. این دو بال باید هم را کامل کنند. 🔹 حل مسئله دارای تفسیرهای مختلف است. حل باید در کنار راهبری مسایل باشد. روح کار شما باید راهبری مسایل باشد. حل مسئله فعال و مبتنی باید بر یک پارادایم و نیازشناسی و نیازسازی و دیدن مسایل کلان استوار باشد. حوزه باید راهبر باشد. 🔹وقتی از طرح آمایش حوزه سخن می گوییم، یعنی حوزه کنشگر مرتبط با درون خود، نظام، اجتماع و بین الملل. هنگامی که از کارویژه ها و آمایش صحبت می کنیم به منظور حوزه کنشگر و تمدن ساز است. 🔹 وقتی از فقه معاصر سخن می گوییم به همین معنا است. در سفر هفت روزه عتبات بیش از چهل برنامه داشتیم. یکی از مسایلی که برای اکثر آنها جذاب بود مجموعه فقه معاصر بود که با حمایت های رهبری معظم کار شد. این مسئله نشان دهنده تلاش حوزه برای حل مسئله است. امروزه بیش از پانصد پروژه برای حل مسایل نظام در حال تدوین و مطالعه است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33599 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔸 نشست تخصصی هوش مصنوعی و علوم اجتماعی محاسباتی 🔔 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه به صورت مجازی برگزار می‌کند: 👤 با حضور: علیرضا قائمی‌نیا قاسم بابایی ⏰ شنبه سوم تیرماه۱۴۰۲، ساعت ۱۶ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تحول در آموزش عالی با نگاه به آینده ممکن است 🔻 دکتر طهرانچی در نشست نهایی سازی سند آمایش دانشگاه آزاد اسلامی: 🔹 کشور ما در طول تاریخ هیچگاه مستعمره و برده نبوده است، اگر بد عمل کنیم، دیگران قدرت فکر ما را می گیرند و مستعمره خواهیم شد. اگر در همین جا بمانیم، آینده از آن ما نخواهد بود، بنابراین باید به طور اساسی در آموزش عالی تحول ایجاد کنیم، چرا که روش‌های گذشته‌گرا دیگر جوابگو نیست. 🔹 واقعیت این است که آموزش عالی منزوی، معلق و جدا از جامعه مسأله‌ای را حل نمی‌کند، به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی به گونه‌ای دیگر می‌اندیشد و به دنبال روشمندی است. 🔹 نمی‌شود وضعیت رشته‌های دانشگاهی را براساس میزان متقاضیان و اشتغال آن سنجید. به عنوان نمونه بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور از طریق کشاورزی درآمدزایی می کنند، اما تعداد دانشجویان رشته کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۷ هزار نفر است. 🔹 با این تفکر آیا باید کشاورزی و امنیت غذایی را تعطیل کنیم و به یک مصرف کننده بزرگ تبدیل شویم؟ عدم اقبال از رشته کشاورزی در حالی اتفاق افتاده که این صنعت روز به روز فناورتر شده است. بنابراین در این مسیر آموزش باید تغییر کند، نه تعطیل شود. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33610 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ «قرائتی ایدئولوژیک از زن و حجاب»، پاسخِ شریعتی به مسائل امروز جامعه! 🔻 اندیشکده رهیافت در مطلبی بررسی کرد؛ 🔹 شاید تصور کنید می‌خواهیم مسائل امروزمان را با سخنرانی‌های شریعتی پاسخ دهیم؛ آن هم سخنرانی‌های ۵۰ سال پیش که منسوخ شده است. اما جالب می‌شود اگر بدانیم هم صورت‌بندی امروز ما از مساله زن و هم پاسخ به مساله حجاب، بسیار شبیه به ایده‌های شریعتی است. 🔹 با آنکه حجاب و عفاف ریشه در فرهنگ دینی و سنتی ایرانیان دارد، اما سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی و انتظامی جریان روشنفکری و پهلوی علیه حجاب، حجاب را نماد اُملی و عقب‌ماندگی؛ و بی‌حجابی را نماد مدرن و به‌روزبودن کرده بود. 🔹 حال چگونه است که در سال‌های پایانی دهه ۵۰ و دوران انقلاب، نه‌تنها حجاب برای مذهبیون معنای مبارزه، استقلال و آزادی یافته بود، بلکه دیگر گروه‌های مخالف رژیم مانند چپی‌ها نیز از حجاب به مثابه همین معنا و نماد استفاده می‌کردند؟ 🔹 شریعتی را معلم انقلاب گفته‌اند. گرچه این امام خمینی (ره) و روحانیون بودند که خیل عظیم مردم را در سال‌های ۵۶ و ۵۷ به خیابان‌ها کشاندند، اما برای فهم انگاره‌های حاکم در جامعه ایرانیِ قبل و پس از انقلاب، بنظر می‌رسد باید به امثال شریعتی رجوع کرد. شاید مذهبی‌ها و حزب‌اللهی‌های جوان تصور کنند ایده‌هایی مانند الگوی سوم زن، زنِ نه شرقی و نه غربی و…، مسبوق به سابقه نیست. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33593 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ خبرگزاری رسا برگزار می کند ✅ نشست ارائه نظر پیرامون لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب 🔻سخنرانان: 🎙حجت الاسلام حسین بستان 🎙 حجه الاسلام سید محمد حسین هاشمیان 🎙حجه الاسلام جعفر بچاری 🎙دکتر جواد ابراهیمی 🏢 مکان: قم. میدان مفید. خیابان بهشت. بعد از بوستان حدیت. پلاک 95. خبرگزاری رسا ⏰ زمان: شنبه 3 تیرماه. ساعت 15 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❖ قرابت سنجی روش و موضوع حکمت عملی با علوم انسانی 🔷 با ارائه : • استاد دکتر حسام الدین شریفی 🔷 سر فصل : • موضوع حکمت عملی و حقیقت آن • روش کسب حکمت عملی از نظر حکمای اسلامی • نقش حکمت عملی در تکامل انسان و جوامع • روش به کار رفته در علوم انسانی مدرن از نظر حکمای اسلامی • موضوع علوم انسانی رایج از نظر حکمای اسلامی و کارکرد آن • مقایسه روش و موضوع علوم انسانی با حکمت عملی 🔷 هزینه شرکت در دوره ۳۰۰۰۰۰ ريال 🔷 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام https://b2n.ir/s48279 🔘 با مشارکت مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» و مدرسه مجازی آزاد عالی «عروج» لینک مدرسه مجازی آزاد عالی «عروج» https://eitaa.com/Madrese_hekmat_orouj _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ وجود۱۲۰ کانون علمی و انتشار ۱۲۰ نشریه پژوهشی و ترویجی در حوزه‌های علمیه 🔻 حجت نالاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، معاون پژوهشی حوزه های علمیه: 🔹 پیش مطالعه ها و مباحثه ای که طلاب انجام می دادند و کلاس های تقریری که پس از کلاس های اصلی بود، امروز به عنوان کلاس های راهنما و مشاوره از آنها یاد می کنیم که مجموعه ای بودند تا کلاس ها را شاگردمحور و طلبه نقش فعالی در فرایند آموزش پیدا کند و پژوهش یکی از آن شیوه ها و ابزاری است که شاگرد را در فرایند آموزش از نقش منفعل به نقش فعال تبدیل می کند. 🔹 پژوهش به کمک آموزش می آید تا شاگرد را در فرایند درگیری فکری بین آنچه که در ذهن استاد است و آنچه که توان بیان آن را دارد کمک نماید. 🔹 کانون های علمی به عنوان مکمل آموزش در حوزه ها راه اندازی شد و به بیش از ۱۲۰۰ کانون علمی در دو سال اخیر رسیده است و این مجموعه طرح های پژوهشی، کمک به رشد این فرایند می کند. 🔹ما پژوهش را مکمل آموزش می بینیم و موضوعات پژوهشی و مقالات خارج از چارچوب درسی آموزش نمی باشند و در همان چارچوب باید طلاب پژوهش کنند. 🔹 اکنون بیش از ۱۲۰ نشریه پژوهشی و ترویجی حوزوی ، ۸۰ نشریه تخصصی و ۱۶۰ نشریه داخلی واحدهای آموزشی در حال انتشار داریم. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33621 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✳️ به همت کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و با همکاری گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، نشست تخصصی با موضوع «اسناد بالادستی و دیدگاه‌های تربیتی» برگزار خواهد شد. اساتید سخنران: 1️⃣ دکتر حسن ملکی: «برنامه درسی تحولی در اسناد بالادستی» 2️⃣ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد زارعان: «آینده تربیت اسلامی ایران در گرو تحول در رویکردهای حوزوی» 3️⃣ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید احمد رهنمایی: «چشم‌انداز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از رؤیا تا واقعیت» 4️⃣ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید محمدصادق‌ موسوی نسب: «خصوصی‌سازی آموزش و پرورش و ارتباط آن با اسناد بالا دستی» 5️⃣ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی حدادی پیشه: «تحول در آموزش و پرورش از اسناد بالادستی تا مدارس تحول‌خواه» 6️⃣ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حجت‌الله عباسی: «تربیت معلم تراز و گام‌های پیش روی تربیت اسلامی با محوریت اساسنامه دانشگاه فرهنگیان» 🗓 یک‌شنبه 11 تیر 1402 ⏰ 9 تا 12 🏢 حضوری: قم، بلوار جمهوری، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه 👈 حضور مجازی👇 🌐 yun.ir/tj1qv4 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔻دبیر کشوری جشنواره علامه حلی (ره) تشریح کرد: 🔔 شرایط شرکت طلاب در پانزدهمین جشنواره علامه حلی(ره) کشوری 🔻شرایط شرکت: ◻️طلبه بودن؛ ◻️رعایت حداکثر سن برای طلاب خواهر و برادر، ۳۵ سال (متولدین۰۱/۰۱/۱۳۶۷ و مابعد آن) و برای اساتید ۵۰ سال(متولدین۰۱/۰۱/۱۳۵۲ و مابعد آن)، ◻️در این آثار، ثبت‌نام توسط نویسنده مسئول انجام شده و سهم مشارکت هر نفر مشخص شود؛ ◻️برگزیدگان مرحله کشوری جشنواره در هر دوره، فقط برای یک دوره بعد جشنواره امکان شرکت ندارند. 🔻قالب آثار در بخش طلاب ◻️«مقاله» ◻️«کتاب» ◻️«تحقیق پایانی سطح ۲» ◻️«پایان‌نامه سطح ۳ حوزه یا کارشناسی ارشد دانشگاه» ➖پایان‌نامه‌های سطح ۴ یا دکتری طلاب در جشنواره پذیرفته نمی‌شوند و آنها را می‌توانید به همایش کتاب سال حوزه ارسال کنند. ◻️پایان‌نامه‌های سطح ۳ و ۴ یا ارشد و دکتری اساتید حوزه علمیه در جشنواره پذیرفته نمی‌شوند. ◻️قالب آثار در بخش اساتید شامل «مقاله» و «کتاب» است. ◻️محتوای‌علمی پژوهش‌ها شامل تألیف، تصحیح و ترجمه باشد، ◻️آثار به صورت تایپ شده و فایل الکترونیکی آن در سامانه بارگذاری شود؛ ◻️هر نفر می‌تواند در هر دوره حداکثر سه اثر (به‌صورت فردی یا مشترک) ارسال کند و ◻️آثار ارسالی در سنوات گذشته پذیرفته نیست. ⏱آخرین مهلت ثبت‌نام در این دوره ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com