🔰مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام) برگزار می کند:
♻️ سلسله نشست های تخصصی فقه مقاومت
🔹 موضوع: ماهیت فقه مقاومت (نشست اول)
🎙 با حضور و ارائه:
▫️حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی (استاد خارج فقه سیاسی حوزه علمیه قم)
⏰ زمان: چهارشنبه 11 مهر 1403، ساعت 16
🔗حضور مجازی از طریق:
https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/intfeqh
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مقاومت
#نشست
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔺درسگفتار «فلسفۀ علم اجتماعی در جهان اسلام» (موسسه حکمت و فلسفه ایران)
🔸دکتر سید علی سیدی فرد
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
🔹جلسۀ نخست: مفهومشناسی و زمینههای تاریخی
✔️ مفهوم فلسفه، متافیزیک و علم اجتماعی
✔️ نگاهی به سیر تطور علم اجتماعی مُدرن
✔️ علم اجتماعی در جهان اسلام
☑️ آی دی جهتِ ثبت نام:
@ho_rezae
🔸 مکان برگزاری: قم، خیابان دانش 3، پلاک 71، موسسه حمکت و فلسفه ایران
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ کاهش سهم ژانر دفاع مقدس از سینمای ایران / افت کیفیت مهمتر از کاهش تعداد
🔻مرکز نمافر در گزارشی مطرح کرد؛
🔹تعداد فیلمهای ژانر دفاع مقدس از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۵ روندی صعودی داشته است. این در حالی است که سهم ژانر دفاع مقدس از تعداد فیلمهای سینمایی ایرانی اکران شده در دو دهه گذشته کاهش یافته است.
🔹سهم مخاطب و فروش سینمای دفاع مقدس نیز از سال ۱۳۹۴، بهشکل قابلتوجهی کاهش یافته و فروش این ژانر در گیشه سقوط کرده است.
🔹با اینکه بیش از یکچهارم فروش سینمای ایران در سال ۱۳۸۸، متعلق به ژانر دفاع مقدس بوده، اما در این سال فقط ۷ فیلم دفاع مقدس اکران شده است. این امر نشان میدهد که کیفیت مناسب و توجه به ذائقه مخاطبان در موفقیت سینمای دفاع مقدس مهمتر از تعداد آثار تولیدی است.
📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38571
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ فرض معلمان در یاری جبههی مقاومت چیست؟ / ضرورت شناخت منطقی شعارهای ضد استکباری برای جوانان امروز
🔻حسین حاجیجودکی، در یادداشتی برای رستا مطرح کرد؛
🔸با نزدیک شدن سالگرد عملیات طوفانالاقصی، وضعیت جبهه مقاومت در برابر حملات بیرحمانهی رژیم صهیونیستی همچنان مقاوم است و هرچند برخی از فرماندهان و نیروهای آن به شهادت میرسند، اما این درخت تنومند مقاومت با قدرت ادامه میدهد. امروز جنایتها و ظلمهای رژیم صهیونیستی برای همه آشکار شده و دیگر نیازی به توضیح و استدلال ندارد.
🔸رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان بر اهمیت هویتسازی و تبیین مصالح اساسی کشور برای جوانان تأکید کردند. ایشان معلمان را مسئول انتقال این مفاهیم به دانشآموزان دانستند تا آنها بتوانند جبههی دوست و دشمن را بشناسند و در برابر تبلیغات دشمنان مقاومت کنند. وظیفهی معلم تنها آموزش علم نیست، بلکه پرورش هویت دانشآموزان است و این هویتسازی به آنها کمک میکند که در آینده در برابر مشکلات پایدار بمانند.
🔸نگارنده، به عنوان یک معلم مسلمان، با وجود چالشها و ناعدالتیها، خود را موظف میداند که با آگاهی و تسلط بر زبان کودکان و نوجوانان، شرایط تاریخی عصر خود را به آنها تبیین کند و جبههی حق مقاومت را در برابر استکبار و صهیونیسم به تصویر بکشد. معلم باید همراه با جبههی حق باشد و به پیروزی حتمی آن، که وعدهی الهی است، ایمان داشته باشد.
📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38579
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
♻️ سلسله دروس خارج و درس گفتارهای فقه حکومتی و حکمرانی
در حوزه علمیه خراسان
🔰 موضوعات و محورها:
▫️ فقه حکومتی
▫️ فقه سیاسی
▫️ فقه حکمرانی و فلسفه فقه حکمرانی
▫️ فقه کارگزار
▫️ فقه امنیت
▫️ فقه تربیت
▫️ اصول فقه حکومتی
▫️ و...
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه
#درس_خارج
#مشهد
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ میراث تربیتی اسلامی؛ گنجینهای از ارزشها و اصول تربیت / نگاهی به آثار برجسته در حوزه تعلیم و تربیت
🔻محمد بنعمر، استاد علوم تربیتی مراکشی، در یادداشتی مطرح کرد؛
🔹تربیت فرآیندی ضروری است که همراه زندگی فردی و اجتماعی انسان بوده و شخصیت او را از دیگر موجودات متمایز میکند. این فرآیند شامل انتقال ارزشها، رفتارها و مهارتهای زندگی از بزرگسالان به کودکان است، تا آنها بتوانند به درستی در جامعه ادغام شده و به شهروندانی صالح تبدیل شوند.
🔹علما و اندیشمندان اسلامی به تربیت و آموزش توجه ویژهای داشتند و آثار متعددی در این زمینه خلق کردند. از جمله نشانههای بارز حضور فعالیتهای تربیتی در تمدن اسلامی، همین آثار و نوشتههایی است که در تربیت و چگونگی پرورش نسل جوان به ارزشهای اخلاقی نگاشته شده است.
🔹این آثار به وضوح نشان میدهد که علمای اسلام تا چه اندازه در حوزه تربیت مشارکت داشتهاند و نظریات مهمی درباره روشهای تدریس و مسیرهای آموزشی و تربیتی ارائه کردهاند.
🔹میراث تربیتی اسلامی، حاصل کار تربیتیای است که علمای مسلمان در طول زمان و مکان تولید کردهاند. این اندیشهها و اجتهادات شامل نظرات و افکار مرتبط با آموزش، تربیت و تدریس است.
📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38524
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تربیت
#یادداشت
#مراکش
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
#اطلاع_رسانی| افتتاحیه دوره آموزشی فشرده «حکمرانی و سیاستگذاری اقتصادی»
🔺با حضور
آقای دکتر نگاهداری رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
آقای دکتر شمس الدین حسینی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی
🗓️زمان: پنجشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۳
ساعت ۸:۳۰
📍مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی- سالن امام خمینی(ره)
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکمرانی_افتصاد
#نشست
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ مبانی فقهی مقاومت مسلحانه در مذاهب شیعه و اهل سنت + لینک دانلود کتاب فقه مقاومت
🔻معرفی و چکیدهای از کتاب فقه المقاومة اثر آیت الله محمد مهدی الآصفی؛
🔸میتوان دلایل فقهی وجوب مقاومت مسلحانه را به چهار دسته تقسیم کرد:
1. قرآن کریم
2. سنت نبوی (ص) و سنت اهل بیت (علیهمالسلام) که ادامهدهنده سنت پیامبر اسلام (ص) است.
3. اجماع
4. دلیل عقلی.
🔸روایات زیادی از رسول خدا (ص) از طریق هر دو گروه (شیعه و سنی) درباره وجوب یاری مسلمانان هنگامی که دشمن به آنان حمله میکند و از مسلمانان کمک میطلبند، وجود دارد. پیامبر (ص) تأکید کرده است که کسی که از یاری رساندن به مسلمانان خودداری کند، از مسلمانان نیست. این تأکید، بالاترین شکل تحریک و تأکید بر وجوب کمک و دفاع از مسلمانان در برابر دشمنان است.
🔸امام خمینی (رحمهالله علیه) در کتاب «تحریر الوسیله» در باب دفاع میگوید: اگر دشمنی به سرزمینهای مسلمانان یا مرزهای آنها حمله کند و ترس از نابودی ریشه و اساس اسلام و جامعه اسلامی وجود داشته باشد، بر مسلمانان واجب است که به هر وسیله ممکن، اعم از بذل جان و مال، از آن دفاع کنن
📝 برای مشاهده متن کامل و دانلود کتاب از لینک زیر استفاده کنید:
https://ihkn.ir/?p=38583
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مقاومت
#گزارش_خبری
#عراق
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📌به مناسبت برگزاری اولین همایش ملی «اخلاق در کشاورزی و غذا» پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با همکاری حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد و کشاوری برگزار میکند:
⚡️نشست
«اراضی انفال؛ مالکیت دولتی و بهره برداری عمومی»
🔶 ارائه دهنده:
🎤حجت الاسلام والمسلمین منصور شریفی
💫ناقد:
حجت الاسلام والمسلمین
محمد هادی فاضل بابلی
🕒 زمان: شنبه ۱۴ مهر، ساعت ۱۶:۳۰
🌐لینک ورود به جلسه :
https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
علاقمندان میتوانند برای حضور در
جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻
🏫 مکان: خیابان فاطمی(دورشهر)
کوچه 30، پلاک 53.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_اقتصاد
#کرسی_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ پذیرش کرامت قرآنی رویکرد علوم انسانی را تغییر میدهد / تفاوتهای دیدگاه قرآنی و فلسفی درباره ذات انسان و کرامت
🔻حجتالاسلام والمسلمین محمد عابدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مطرح کرد؛
🔹در آیات قرآن کرامت به عنوان مقابله با تحقیر مطرح شده است. این کرامت شامل عقل، قدرت تصرف و خلافت میشود که علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی آن را عامل تمایز انسان از دیگر مخلوقات دانستهاند.
🔹انسان هم کرامت ذاتی و تکوینی دارد و هم کرامت اکتسابی که نتیجه سعی و تلاش اوست. خداوند انسان را با ویژگیهایی همچون عقل، اختیار و قوه بیان تکریم کرده و دین را برای حفظ و به فعلیت رساندن این کرامت فرستاده است. کرامت میتواند فردی یا اجتماعی باشد و با رعایت تقوای اجتماعی و سیاسی، کرامت در این ابعاد نیز تحقق مییابد.
🔹بحث کرامت در قرآن تأثیر مهمی در علوم انسانی، بهویژه علوم اجتماعی و سیاسی دارد، زیرا تعریف انسان بر اساس این مفهوم متفاوت میشود. برخلاف نگاه برخی فلاسفه که انسان را فاقد ذات و ویژگیهای مادرزادی میدانند و این رویکرد به پیدایش نیهیلیسم، مارکسیسم و لیبرالیسم منجر شده، قرآن انسان را ذاتاً دارای کرامت میداند. این کرامت به دلیل ویژگیهایی مانند نطق، آزادی، اراده و عقل که خدا به انسان داده، به او اعطا شده است.
📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38593
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ مهلت ارسال چکیده آثار به دبیرخانه همایش بین المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۳ تمدید شد.
◻️ این همایش در شهریور ماه ۱۴۰۴ برگزار می شود.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#هوش_مصنوعی
#فراخوان
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📍فقه معاصر؛ تعریف، بایستهها و آسیبها / لزوم استفاده از کارشناسان در فقه معاصر
🔻 آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در نشستی مطرح کرد؛
🔹مطمئناً فقه معاصر بیشتر از فقه غیر معاصر به اصول فقه نیاز دارد؛ زیرا بنده معتقدم اصول فقه فقط دفتر اولش نوشته شده و دفاتر دوم و سوم اصول همچنان باقی ماندهاند. البته شاید در برخی مباحث اصول معتقد باشیم که باید مختصر بیان شود، مسائلی وجود دارند که باید به اصول فقه اضافه شوند
🔹 وقتی کسی میخواهد فقه معاصر را بررسی کند، باید یک نگاه معاصر داشته باشد. برخی افرادی که در فقه معاصر تلاش میکنند، گفتمان لازم برای فقه معاصر را ندارند. باید بتوانیم پاسخ دهیم که آیا باید یک نظام اقتصادی ایجاد کنیم؟ نه فقط روابط دو فرد را، آیا میتوانیم یک نظام بانکی طراحی کنیم که بتواند با نظامهای اقتصادی دیگر مثل کاپیتالیسم، سوسیالیسم، سوسیال دموکراسی و... رقابت کند؟
🔹برخی موضوعات هنوز برای خود کارشناسان روشن نیست، حال برخی فقها سعی میکنند به این موضوعات بپردازند. این رفتاری است که مد شده است. کارشناسانی که در این زمینه ها متخصص هستند، هنوز به نتیجه نرسیده اند. ما گاهی اوقات مدزدگی را با معاصرت اشتباه میگیریم. مدزدگی علمی به این شکل است که هر موضوع جدیدی مطرح میشود، افراد سعی میکنند درباره آن بحث کنند، اما معاصرت به معنای تلاش برای رسیدن به یک قرار در موضوعات است.
🌐 متن خبر: https://ihkn.ir/?p=38601
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_معاصر
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com