🔰 مرحله اول انتخاب درس سال تحصیلی جدید برای طلاب فعال شد
💢 مرحله اول انتخاب درس سال تحصیلی 1400-1399 از تاریخ 4 لغایت 15 شهریور برای طلاب سطوح عالی حوزه علمیه قم فعال شد.
🔻 شرایط انتخاب؛
1️⃣ فعال آموزشی بودن
2️⃣ عدم شرکت در امتحانات شهریورماه
📚 طلاب در هر سال تحصیلی میبایست از طریق سایت معاونت آموزش، حداکثر تا ۶۴۰ ساعت درس (اعم از نیم سال اول و دوم)، مشروط به اینکه نواقص خود را از پایه پایین به بالا تکمیل نمایند، درس انتخاب کنند.
📚 چنانچه ساعات انتخابی دروس نواقصی، کمتر از ۶۴۰ ساعت باشد، میتوانید باقیمانده ساعات آن را از پایه بالاتر درس انتخاب و در امتحان آن طبق ضوابط شرکت نمایید.
📚 طلاب سطوح عالی حوزه، میتوانند از طریق پیشخوان http://login.ismc.ir/ درخواست خود را در خصوص انتخاب درس ثبت و پیگیری نمایند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#آموزش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ قیام امام حسین(ع) کاملاً دینی بود/ پیامهای عاشورا انسانی و فرا اعتقادی است
💢 حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفتوگویی تصریح کرد؛
☑️ حرکت امام حسین(ع) را نمیتوان با مفاهیم امروزی مثل انقلاب و رفرم خطکشی کرد و گفت از کدام سنخ است. حرکت ایشان قطعاً برای جنگ نبود. حضور خانواده به این معنا بود که امام قصد جنگ نظامی نداشت، ولی قطعاً با حاکمیت یزید مخالف بودند.
☑️ تقیه آنجایی معنا پیدا میکند که شخص بتواند این کار را انجام دهد و اگر اجازه این کار به کسی داده نشود، منتفی است. از طرف دیگر، جایی که اسلام در خطر باشد، محل تقیه نیست. تقیه به معنای سکوت کردن و حرف نزدن است. امام حسین(ع) قطعاً به این معنا از تقیه تن نمیداد.
☑️ باید از سنت و سیره اهلبیت(ع) درس بگیریم. بعضی مواقع زمان اقتضا میکند که به سیره امام حسن(ع) عمل کنیم و یا بعضی مواقع نیز به سیره و سنت امام حسین(ع). به تعبیر مقام معظم رهبری، امامت، انسان ۲۵۰ ساله است.
☑️ مهمترین پیام امام حسین(ع) انسانیت، عدالت، اخوت در جامعه است. قیام امام(ع) سکولار نبود، بلکه کاملاً دینی بود، اما پیامهای آن انسانی و فرا اعتقادی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19279
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 مقتضای قاعده وجوب حفظ نفس، جلوگیری از سرایت بیماری است
✍️ آیتالله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی تأکید کرد؛
💠 مقتضای قاعده وجوب حفظ نفس، جلوگیری از سرایت بیماری است. یعنی بر انسان واجب است خودش را در معرض ابتلای به بیماریهای مسری و خطرناک قرار ندهد.
💠 همان طور که بر خود انسان واجب است در معرض بیماری قرار نگیرد، واجب است دیگران را هم در معرض ابتلای به این بیماریها قرار ندهد.
💠 اگر کسی به بیماری مسری مبتلاست، معاشرت او با دیگران و در معرض قرار دادن آنها به ابتلای به آن بیماری جایز نیست.
💠 اطلاق روایات اقتضاء میکند فرار از وبا و طاعون مشروع است. حفظ نفس از ابتلای به بیماریهای خطرناک و مضر مشروع و بلکه لازم است.
💠 گاهی ضرری که متوجه انسان است کم و جزئی میباشد که در این فرض برخی علماء به لزوم حفظ نفس از آن معتقد نیستند، اما اگر ضرر محتمل، قابل توجه و اعتناء باشد حفظ نفس از آن لازم است و اضرار به نفس به این حد جایز نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19298
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 بازآفرینی همبستگی معنوی و ملی در محرم/ خلاقیت در خدمت فضای سوگواری حسینی باشد
🔰 سیدمجید امامی، عضو هیئت دانشگاه امام صادق(ع) در گفتوگویی مطرح کرد؛
🔹 به واسطه ابتلای عالمگیر کرونا، دو اتفاق در مورد مناسک، محافل و اماکن مذهبی ما رخ داد که یکی موضوع و حول محور «تعطیلی» مجالس و دیگری موضوع «تدبیر» است. این روزها بدون اینکه بخواهیم اسمی از «تعطیلی» را بیاوریم، در خیلی از اوقات روشها، قیام، عقود و تصویر ما از وضع موجود در حال کشیدن به وضعیت تعطیل است، اما در نقطه مقابل استراتژی راهبرد تدبیر است.
🔹 یکی از مهمترین کارکردهای اصلی تدبیر، بازآفرینی همبستگی معنوی، فرهنگی، ملی و حتی جهانی ماست. مناسک عاشورا و محرم حول محبت امام(ع) و سوگواری امام مظلوم(ع) به بهترین وجه در سالهای گذشته و در طول تاریخ تشیع، توانسته است یک هویت و همبستگی جمعی را برای شیعیان درست بکند.
🔹 اگر با خلاقیت و ابداع روشهای مختلف و نه تنها با رویکرد تلویزیونی کردن برنامهها و مجازیسازی مجالس، بلکه با رویکردهایی که بتواند محیط شهر، محله و خانه را به صورت توأمان و رشتهوار در خدمت فضای سوگ حسینی دربیاورد، میتواند بخش مهمی از مشکل را حل کند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19301
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اقتصاد مقاومتی به معنای اسلامی و ایرانی کردن مدیریت اقتصادی کشور است
🔰 حجتالاسلام والمسلمین جواد عبادی در نشست بصیرتی تأکید کرد؛
🔹 هر چند ابتدای انقلاب در برخی حوزهها همانند سیاسی، فرهنگی و دینی انقلاب و تغییرات اساسی رخ داد، ولی متأسفانه در مباحث اقتصادی، آن انقلابی که باید رخ میداد، رخ نداد.
🔹 در استعمار نوین، نرم افزارها و آموزههای اقتصادی که اقتصاد سرمایهداری تدوین کرده از طریق دانشگاهها به کشورهای مستعمره تزریق شده و میشود.
🔹 اقتصاد مقاومتی میگوید ما باید نرم افزارها و آموزههایی که از مسیر دانشگاه وارد بحث مدیریت اقتصادی کشور میشود را اسلامی و ایرانی کنیم.
🔹 تا زمانی که ما نسخههای غربی را دنبال کنیم، کارهای اساسی اقتصادمان به دست آنها خواهد بود.
🔹 این مشکلات با توصیه کردن، نشستن، نگاه کردن و منتظر ماندن و یا وارد کردن نسخههای غربی درمان نمیشود.
🔹 کشور نیازمند یک انقلاب اقتصادی است که در بیانیه گام دوم انقلاب به این موضوع پرداخته شده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19306
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 تمدن نوین اسلامی در کشاکش قرائت فقهی و تاریخی
📌 حجتالاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری در یادداشتی مطرح کرد:
✍️ تمدن مقولهای بینارشتهای است که بُعد نرمافزاری آن را دانشهایی مانند فقه و علوم مرتبط با آن، تأمین میکنند و بُعد سختافزاری آن را نیز -متناسب با نوع نیازمندی- رشتههایی از علوم انسانی و علوم طبیعی، البته با استفاده از دادههای فقهی و مبتنی بر احکام فقهی و الگوهای رفتاری، تأمین میکنند.
✍️ بهرهبرداری از تجارب و میراث تاریخی تمدنها و حکومتهای اسلامی در طول تاریخ و بهرهگیری از مطالعات تاریخی، برای مهندسی و تأسیس تمدن نوین اسلامی، امری گریزناپذیر است، اما تقلیل پردازش تمدن نوین اسلامی به رویکرد تاریخی، خطایی راهبردی است که خود بزرگترین مانع وصول به تمدن نوین به شمار میرود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19304
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_تمدن_اسلامی
#یادداشت
#قم
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 انتقاد حضرت آیتالله مکارم از برخی اظهار نظرها درباره مراسم ماه محرم
📝 «صبح عاشورا» نوشتاری از حضرت آیتالله صافی
📝 اگر مردم به منکرات و ظلم حساس شوند مشکلات مرتفع میشود
📝 زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا، تعطیل شدنی نیست
📝 سطوح عالی و دروس خارج حوزه قلب تپنده در تربیت نیرو و تولید فکر است
📝 شرایط ثبتنام و تقاضای مدرک علمی طلاب
📝 برنامه امتحان مجازی شهریورماه کتاب الفائق اعلام شد
📝 ۳۳۰۰ مبلّغ در طرح هجرت فعالیت میکنند
📝 لزوم تشکیل پرونده مرکز خدمات حوزههای علمیه ویژه طلاب حضوری
📝 مدرسه تابستانه «جریان شناسی زن و خانواده پس از انقلاب اسلامی» برگزار میشود
📝 انتشار ۶ کتاب در نقد و بررسی بهائیت
📝 نشر هاجر بسته کتابهای عاشورایی خود را منتشر کرد
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19316
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ پیش از کربلا مقتلنویسی درباره دیگران هم مصداق داشته است/ از هر مقتلی نمیتوان برای روضهخوانی بهره جست
🔻 حجتالاسلام والمسلمین قاسم خانجانی در گفتوگویی تأکید کرد؛
📚 اساساً زمانی که واژه مقتل به زبان میآید، معنای اولیهای که در ذهن افراد نقش میبندد مقتل سیدالشهدا(ع) است، در حالی که پیش از بحث کربلا، مقتلنویسی درباره دیگران نیز مصداق داشته است.
📚 در روایت واقعه کربلا نَه تنها گزارشهای متعددی از سوی اهلبیت(ع) و شیعیان ارائه شد، بخشی از آنچه باقی مانده حاصل گزارشها از سوی نیروهای لشکر ابن زیاد بود که از نزدیک شاهد ماجرا بودند.
📚 از نظر تاریخی از اواخر قرن اول و اوایل قرن دوم روال نوشتن مقاتل آغاز شد چراکه تا پیش از آن مقاتل شفاهی و نقل سینه به سینه وجود داشت و مشخصاً تا این زمان کسی نبود که به شکل مکتوب اقدام به نگارش مقتل کند.
📚 از هر مقتلی نمیتوان برای روضهخوانی بهره جست چراکه از نظر معتبر بودن منابع، برخی از این مقاتل نقصهای فراوان دارند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19320
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 مواجهه یکجانبه و احساسی ضعف تحلیلهای عاشورایی است
🔰 حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در گفتوگویی عنوان کرد؛
🔹 یکی از مهمترین عوامل نگاههای مختلف به عاشورا، ضعف روششناسی مطالعات تاریخی است.
🔹 اگر مسئله ما این است که چرا امام حسین(ع) عاشورا را رقم زد، این با تجربه و عقل ممکن نیست و باید روشمان، تاریخی باشد.
🔹 یکی از عوامل در تفاوت تحلیل عاشورا ناتوانی برخی تحلیلگران در فهم اسناد اصیل و دست اول است که به خصوص در دوره اخیر خیلی به این مسئله مبتلا هستیم.
🔹 عامل دیگر تعدد خوانشها، تکمنبعی بودن تحلیلگران است؛ مثلاً فرد اقتصاددان عامل اصلی قیام عاشورا و شهادت ایشان را مشکلات اقتصادی میداند که حکومت بنیامیه ایجاد کرد؛ نه اینکه این، درست نباشد بلکه تحلیل تک بعدی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19323
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 برگزاری کرسی «مدیریت عملکرد سازمان از منظر آموزههای اسلامی»
📚 کرسی علمی ترویجی «مدیریت عملکرد سازمان از منظر آموزههای اسلامی» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری پژوهشگاه امام صادق(ع) برگزار میشود.
🔹 ارائه دهنده: حجتالاسلام علی آقاپیروز
🔹 ناقدان: دکتر محمدرضا احمدی، حجتالاسلام مجتبی درودی
📆 زمان برگزاری: سهشنبه،11 شهریورماه 99؛ ساعت 9 الی 11
🔰 مکان برگزاری: قم، بلوار شهید محلاتی، پژوهشگاه امام صادق(ع)
📱 شماره تماس: 09194760848
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مدیریت
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 عزت و ذلت در فرهنگ حسینی
🔰 حجتالاسلام والمسلمین محمد عابدی در یادداشتی، مطرح کرد:
✍️ عزت، ناشی از خداباوری، ایمان به خدا و حرکت در مدار ایمان است، یعنی فرد و جامعهای عزیز است که علاوه بر ایمان، به لوازم ایمان به خدا، ایمان به قدرت خدا، ایمان به حکمت خدا، ایمان به عدالت خدا، ایمان به انتقام خدا و…؛ در عمل نیز طبق ایمانش عمل کند.
✍️ عزت الهی و هر نوع سامان قدرت بر مدار عزت الهی، ماندگار است و در مقابل تکبرها و استکبارها در بُعد فردی و در بُعد سیستمی و نظاممندش فناپذیرند.
✍️ در جهان دیروز نظام سیاسی معاویه و یزید نظام برخاسته و بر مدار تکبر انسان شکل گرفته بود و نظام امامت بر مدار عزت الهی و عزت مؤمنان؛ و در جهان امروز نظام سلطه جهانی بر مدار بت بزرگی به نام انسان(خود) شکل گرفته و بر مدار خود، رفتاری متکبرانه دارد، ولی نظام اسلامی بر مدار عزت مؤمنان به خدا شکل گرفته و رفتاری بر مدار عزت مؤمنان و در حقیقت عزت الهی را در پیش گرفته است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19327
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 آگاهی و همراهی مردم؛ لازمه تحقق حاکمیت الهی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در گفتوگویی تأکید کرد؛
✍️ ماجرایی مانند قیام امام حسین(ع) را نمیتوان تکعلتی دانست و صرفاً بر آن اساس درباره این قیام اظهارنظر کرد.
✍️ بررسی و بازخوانی این حرکت نشان میدهد اساس نهضت امام حسین(ع) در تقابل با منطق بیعت با حاکمی است که به لحاظ اخلاقی و فردی صلاحیت بیعت ندارد و از طرفی شأن امام جامعه به گونهای است که نمیتواند با شخصی مانند یزید بیعت کند.
✍️ فرآیند تحقق حاکمیت الهی یکباره نیست، بلکه یک جریان است که باید از بیداری و آگاهی مردم شروع و به همراهی مردم با جریان حق منتهی شود تا بتوان حاکمیت الهی را عملیاتی کرد و امام حسین(ع) همه این مراحل را طی کرد.
✍️ در زمان امام حسین(ع) عمده نخبگان منفعل هستند و وظیفه روشنگری مردم را انجام نمیدهند و در چنین فضایی توده مردمی که تحت تأثیر حاکمیت هستند و گاه به لحاظ مالی هم تطمیع شدهاند، با امام حسین(ع) همراهی نمیکنند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19333
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com