eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
468 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 تمدن نوین اسلامی در کشاکش قرائت فقهی و تاریخی 📌 حجت‌الاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری در یادداشتی مطرح کرد: ✍️ تمدن مقوله‏‌ای بینارشته‌‏ای است که بُعد نرم‌‏افزاری آن را دانش‌‏هایی مانند فقه و علوم مرتبط با آن، تأمین می‏‌کنند و بُعد سخت‌افزاری آن را نیز -متناسب با نوع نیازمندی- رشته‌هایی از علوم انسانی و علوم طبیعی، البته با استفاده از داده‏‌های فقهی و مبتنی بر احکام فقهی و الگوهای رفتاری، تأمین می‏‌کنند. ✍️ بهره‌‏برداری از تجارب و میراث تاریخی تمدن‏ها و حکومت‏‌های اسلامی در طول تاریخ و بهره‌گیری از مطالعات تاریخی، برای مهندسی و تأسیس تمدن نوین اسلامی، امری گریزناپذیر است، اما تقلیل پردازش تمدن نوین اسلامی به رویکرد تاریخی، خطایی راهبردی است که خود بزرگترین مانع وصول به تمدن نوین به شمار می‏‌رود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19304 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 انتقاد حضرت آیت‌الله مکارم از برخی اظهار نظرها درباره مراسم ماه محرم 📝 «صبح عاشورا» نوشتاری از حضرت آیت‌الله صافی 📝 اگر مردم به منکرات و ظلم حساس شوند مشکلات مرتفع می‌شود 📝 زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا، تعطیل شدنی نیست 📝 سطوح عالی و دروس خارج حوزه قلب تپنده در تربیت نیرو و تولید فکر است 📝 شرایط ثبت‌نام و تقاضای مدرک علمی طلاب 📝 برنامه امتحان مجازی شهریورماه کتاب الفائق اعلام شد 📝 ۳۳۰۰ مبلّغ در طرح هجرت فعالیت می‌کنند 📝 لزوم تشکیل پرونده مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ویژه طلاب حضوری 📝 مدرسه تابستانه «جریان شناسی زن و خانواده پس از انقلاب اسلامی» برگزار می‎شود 📝 انتشار ۶ کتاب در نقد و بررسی بهائیت 📝 نشر ‌هاجر بسته کتاب‌های عاشورایی خود را منتشر کرد و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19316 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ پیش از کربلا مقتل‌نویسی درباره دیگران هم مصداق داشته است/ از هر مقتلی نمی‌توان برای روضه‌خوانی بهره جست 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم خانجانی در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 📚 اساساً زمانی که واژه مقتل به زبان می‌آید، معنای اولیه‌ای که در ذهن افراد نقش می‌بندد مقتل سیدالشهدا(ع) است، در حالی که پیش از بحث کربلا، مقتل‌نویسی درباره دیگران نیز مصداق داشته است. 📚 در روایت واقعه کربلا نَه تنها گزارش‌های متعددی از سوی اهل‌بیت(ع) و شیعیان ارائه شد، بخشی از آنچه باقی مانده حاصل گزارش‌ها از سوی نیروهای لشکر ابن زیاد بود که از نزدیک شاهد ماجرا بودند. 📚 از نظر تاریخی از اواخر قرن اول و اوایل قرن دوم روال نوشتن مقاتل آغاز شد چراکه تا پیش از آن مقاتل شفاهی و نقل سینه به سینه وجود داشت و مشخصاً تا این زمان کسی نبود که به شکل مکتوب اقدام به نگارش مقتل کند. 📚 از هر مقتلی نمی‌توان برای روضه‌خوانی بهره جست چراکه از نظر معتبر بودن منابع، برخی از این مقاتل نقص‌های فراوان دارند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19320 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 مواجهه یک‌جانبه و احساسی ضعف تحلیل‌های عاشورایی است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 🔹 یکی از مهم‌ترین عوامل نگاه‌های مختلف به عاشورا، ضعف روش‌شناسی مطالعات تاریخی است. 🔹 اگر مسئله ما این است که چرا امام حسین(ع) عاشورا را رقم زد، این با تجربه و عقل ممکن نیست و باید روشمان، تاریخی باشد. 🔹 یکی از عوامل در تفاوت تحلیل عاشورا ناتوانی برخی تحلیلگران در فهم اسناد اصیل و دست اول است که به خصوص در دوره اخیر خیلی به این مسئله مبتلا هستیم. 🔹 عامل دیگر تعدد خوانش‌ها، تک‌منبعی بودن تحلیلگران است؛ مثلاً فرد اقتصاددان عامل اصلی قیام عاشورا و شهادت ایشان را مشکلات اقتصادی می‌داند که حکومت بنی‌امیه ایجاد کرد؛ نه اینکه این، درست نباشد بلکه تحلیل تک بعدی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19323 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 برگزاری کرسی «مدیریت عملکرد سازمان از منظر آموزه‌های اسلامی» 📚 کرسی علمی ترویجی «مدیریت عملکرد سازمان از منظر آموزه‌های اسلامی» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری پژوهشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود. 🔹 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام علی آقاپیروز 🔹 ناقدان: دکتر محمدرضا احمدی، حجت‌الاسلام مجتبی درودی 📆 زمان برگزاری: سه‌شنبه،11 شهریورماه 99؛ ساعت 9 الی 11 🔰 مکان برگزاری: قم، بلوار شهید محلاتی، پژوهشگاه امام صادق(ع) 📱 شماره تماس: 09194760848 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 عزت و ذلت در فرهنگ حسینی 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عابدی در یادداشتی، مطرح کرد: ✍️ عزت، ناشی از خداباوری، ایمان به خدا و حرکت در مدار ایمان است، یعنی فرد و جامعه‌ای عزیز است که علاوه بر ایمان، به لوازم ایمان به خدا، ایمان به قدرت خدا، ایمان به حکمت خدا، ایمان به عدالت خدا، ایمان به انتقام خدا و…؛ در عمل نیز طبق ایمانش عمل کند. ✍️ عزت الهی و هر نوع سامان قدرت بر مدار عزت الهی، ماندگار است و در مقابل تکبرها و استکبارها در بُعد فردی و در بُعد سیستمی و نظام‌مندش فناپذیرند. ✍️ در جهان دیروز نظام سیاسی معاویه و یزید نظام برخاسته و بر مدار تکبر انسان شکل گرفته بود و نظام امامت بر مدار عزت الهی و عزت مؤمنان؛ و در جهان امروز نظام سلطه جهانی بر مدار بت بزرگی به نام انسان(خود) شکل گرفته و بر مدار خود، رفتاری متکبرانه دارد، ولی نظام اسلامی بر مدار عزت مؤمنان به خدا شکل گرفته و رفتاری بر مدار عزت مؤمنان و در حقیقت عزت الهی را در پیش گرفته است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19327 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 آگاهی و همراهی مردم؛ لازمه تحقق حاکمیت الهی 🔻 حجت‌‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ ✍️ ماجرایی مانند قیام امام حسین(ع) را نمی‌توان تک‌علتی دانست و صرفاً بر آن اساس درباره این قیام اظهارنظر کرد. ✍️ بررسی و بازخوانی این حرکت نشان می‌دهد اساس نهضت امام حسین(ع) در تقابل با منطق بیعت با حاکمی است که به لحاظ اخلاقی و فردی صلاحیت بیعت ندارد و از طرفی شأن امام جامعه به گونه‌ای است که نمی‌تواند با شخصی مانند یزید بیعت کند. ✍️ فرآیند تحقق حاکمیت الهی یکباره نیست، بلکه یک جریان است که باید از بیداری و آگاهی مردم شروع و به همراهی مردم با جریان حق منتهی شود تا بتوان حاکمیت الهی را عملیاتی کرد و امام حسین(ع) همه این مراحل را طی کرد. ✍️ در زمان امام حسین(ع) عمده نخبگان منفعل هستند و وظیفه روشنگری مردم را انجام نمی‌دهند و در چنین فضایی توده مردمی که تحت تأثیر حاکمیت هستند و گاه به لحاظ مالی هم تطمیع شده‌اند، با امام حسین(ع) همراهی نمی‌کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19333 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اسلام دین ترقی، تکامل و تمدن‌سازی است 🔻 آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک مطرح کرد؛ 🔹 در فرهنگ وحیانی و کلمات معصومین(ع) در زمینه تحصیل دانش و کوشش برای پی بردن به قوانین هستی، روایات فراوانی داریم که از امتیازات اسلام است. 🔹 جزء بدیهیات تعالیم دینی و فرهنگ اسلامی این است که فرد باید نسبت به فراگرفتن و کشف حقایق، قوانین و قواعد هستی و حیات تلاش کند. 🔹 هیچ دلیل عقلی انسان را از ورود در کشف قوانین و قواعد حاکم بر حیات و هستی منع نمی‌کند. حتی به اقتضای فطرت تحصیل علم لازم و مطلوب است. 🔹 ما با چهار دسته قواعد شامل نظری، اخلاقی، اصولی و فقهی در قلمرو معرفت دینی مواجه هستیم و این‌ها می‌تواند در مباحث مربوط به زیست فناوری و فروع فقه گره گشا باشد. 🔹 اسلام دین ترقی، تکامل و تمدن‌سازی است. علم هم بخشی از تمدن و هم ابزار و امکان تأسیس و توسعه تمدنی است. مگر می‌توان بدون علم و تحقیق، تمدنی را پدید آورد؟ 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19336 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ برای تربیت دختران فاطمی باید به دامان اصیل اسلام بازگردیم/ زینب(س) تربیت شده مکتب فاطمه(س) است 🔻 فریبا علاسوند در نشست علمی تصریح کرد؛ 🔹 بعد از ظهور اسلام، زن به عنوان عنصر کنش‌ورز شناخته می‌شود و این یک تحول است. 🔹 کلمات برجای مانده از فاطمه(س) در فقه، تفسیر، کلام و... متنوع و روایات ایشان مورد استفاده فقها و علماست. خطبه فدکیه ماندگارترین اثر ایشان و مشتمل بر مباحث الهیاتی، عرفانی و فقهی و تفسیری و کلامی است. 🔹 در مکتب چنین مادری زینب(س) تربیت می‌شود، بنابراین اگر می‌خواهیم دخترانی آگاه، شجاع، کنشمند، عابد و رعایت شئون مادری و همسری داشته باشیم، لازم نیست دخترانمان فمینیست و فمینیست اسلامی بشوند، بلکه برگشت به دامان اصیل اسلامی کافی است. 🔹 اگر حضرت زینب(س) در ۵۰ سالگی طوفان بر سر دشمن می‌شود، یک‌شبه به این مقام نرسیده است، بلکه بستر تربیت حضرت فاطمه(س) چنین رشدی را در این دختر ایجاد کرده است. زنی در ۵۰ سالگی نمی‌تواند ناگهان مدل شخصیتی خود را تغییر دهد، بلکه در منزلی رشد کرده که در ۵۰ سالگی می‌تواند حادثه کربلا را آنچنان مدیریت کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19339 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 نقش امام سجاد(ع) در به نتیجه رساندن قیام عاشورا 📌 آیت‌الله محسن فقیهی، در گفتگویی تأکید کرد: 🔰 شخصیت امام سجاد(ع) ابعاد عظیم و گسترده‌ای دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. 🔰 واقعه عاشورا اتفاقی یک روزه با ماندگاری به بلندای تاریخ بود که نشان داد انسان در هر شرایطی باید به تکلیف عمل کند هر چند نتیجه آن در لحظه مشخص نشود. 🔰 راز بیماری و زنده ماندن امام سجاد(ع) این بود که زمین خالی از حجت الهی نماند؛ عمل به تکلیف در نهضت عاشورا یکی از آموزه‌های مهم قیام امام حسین(ع) است که در سیره عملی امام سجاد(ع) نیز مشاهده می‌شود. 🔰 عزت در سیره قولی و عملی اباعبدالله الحسین(ع) باید برای همگان الگو باشد، حتی اسرای کربلا با اینکه اسیر بودند لحظه‌ای در مقابل یزید سر خم نکردند بلکه شخصیت و نقشه‌های شوم یزید را رسوا و آشکار ساختند؛ عاشورا گواه مظلومیت و ظلم‌ستیزی خاندان عصمت و طهارت است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19346 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 سرفصلی برای دولت مردان/ زیست فردی و سیاسی شهید رجایی 📌 یادداشت/علی ربیع‌زاده، مدرس دانشگاه؛ ✍️ به روایت بسیاری از معاصران حتی منتقدان سیاسی؛ محمدعلی رجایی اگر شهید نمی‌شد، زیست سیاسی و الگوهای ساختاری رفتار دولتمردان کشور را چند گام به جلو حرکت می‌داد. 🔻 اما شهید رجایی چرا و چگونه آغازگر این تحول بود؟ 1️⃣ ساده زیستی: در درجه اول سادگی و بی‌تکلفی او بود، در زندگی کاری هم این حال و هوا را داشت. 2️⃣ مردم‌داری متواضعانه: شهید رجایی تعاملات بسیار گسترده‌ای با عموم مردم و اقشار مختلف داشت. 3️⃣ پرکاری و تلاش بی‌پایان: در فرهنگ سیاسی رایج، صاحب منصبان معمولاً به مدیریت امور از راه دور سرگرم می‌شوند ولی شهید رجایی این‌گونه نبود. 4️⃣ همسانی باورها، مواضع و رفتارها: به تأیید همه کسانی که همراه ایشان بودند، تفکراتش با آنچه در محافل خصوصی و جلسات کاری می‌گفت همسان بود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19357 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 تلفیق مطلوب عزاداری و سلامت؛ نمایشگر ظرفیت عقلانیت شیعی 📌 آیت‌الله عباس کعبی در گفت‌وگویی مطرح کرد: 🔹 دین اسلام و مکتب تشیع بر پایه عقلانیت، معنویت، عدالت، امید، جهاد و انتظار استوار است. 🔹 ایام عزاداری شهادت سالار شهیدان که مصادف با شیوع کروناست جلوه دیگری از فرهنگ متمدنانه و عقلانیت شیعی را در قالب تلفیق عزاداری و رعایت اصول بهداشتی به نمایش گذاشت و نشان داد که «علم و ایمان»، «دین و سلامت» و «عاطفه و عقلانیت» در این مکتب هیچ تضادی با هم ندارند. 🔹 امروز با توجه به ابزارهای متنوع ارتباطاتی و مخاطبان جهانی این رسانه‌ها، به خوبی می‌توان واقعیت مکتب حسینی را، که همان تلفیق علم و ایمان، دین و سلامت و عقلانیت و معنویت است، در گستره جهانی تبلیغ و منعکس کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19367 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com