✅ اگر حوزه نباشد، اسلام تدریجاً محو میشود/ حدالامکان کلاسهای حوزه حضوری برگزار شود
🔻 حضرت آیتالله مکارم شیرازی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه:
🔹 من بارها گفتهام اولین حوزه علمیه در اسلام به دست پیامبر اکرم(ص) گشوده شد. این مدرسه تعطیل نشد و در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) گسترش پیدا کرد.
🔹 حوزه علمیه میراثی است که از زمان پیامبر(ص) برای ما مانده و سند افتخار ما است که اگر حوزه نباشد، اسلام تدریجاً محو میشود.
🔹 اگر میشود کلاسها را به صورت حضوری برگزار کرد، حضوری برگزار کنید؛ من قصد دارم با 10 نفر درس را در منزل برگزار کنم و محتوا را ضبط کرده و منتشر کنم.
🔹 اگر دروس به صورت مجازی برگزار شد، حضور و غیاب را رعایت کنند؛ مسؤولان حضور و غیاب کنند و دروس به گونهای نباشد که هر کسی خواست بیاید و هرکسی هم نخواست شرکت نکند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19501
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#آیت_الله_مکارم_شیرازی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ مراسم آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه خواهران برگزار میشود
💢 مراسم آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه خواهران کشور و جامعه الزهرا(س) در روز یکشنبه ۱۶ شهریور ماه جاری برگزار میشود.
📚 در این مراسم که با حضور خواهران طلبه برگزار میشود، حجتالسلام والمسلمین بهجتپور مدیر حوزههای علمیه خواهران کشور و حجتالاسلام والمسلمین مدنی مدیر جامعهالزهرا(س) سخنرانی خواهند کرد.
🔹 همچنین این مراسم با پیام تصویری حضرت آیتالله حسین نوری همدانی از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ در سالن همایشهای مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران برگزار میشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#آموزش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 شعار سال حوزه؛ «حوزه و فضای مجازی»/ حوزه باید پرچمدار گسترش علوم اسلامی باشد
🔰 آیتالله علیرضا اعرافی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه تأکید کرد؛
✅ حوزه علمیه باید پرچمدار گسترش مرزهای دانش و علوم اسلامی باشد و هم اینکه این قرائت و تفسیر الهی و معنوی را به دانشگاه و جهان صادر کند تا علوم انسانی و همه دانشهای بشر الهی و مایه سعادت بشر شوند.
✅ براساس شرایط، آموزشهای خود را به شکل مجازی و حتیالامکان حضوری و مجازی دنبال میکنیم.
✅ حساسیت حوزه نسبت به مقدسات ادیان مقدس و الهی و قرآن کریم و پیامبر اکرم(ص) را به دنیا اعلام میکنیم.
✅ شعار امسال حوزه را «حوزه و فضای مجازی» اعلام میکنم که در این زمینه چند رشته در عرصه فضای مجازی تعریف شده است.
✅ حوزه علمیه ما در زمینه طرحسازی در عرصه اندیشههای متعالی رهبری معظم و مراجع گرانقدر گام برداشته است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19533
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#آیت_الله_اعرافی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💠 ادله معتقدین به حرمت فرار از بیماری و پاسخ ادعاهایشان
📝 آیتالله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی اظهار کرد؛
🔰 آنچه از کلمات معتقدین به حرمت فرار به عنوان دلیل قابل استفاده است دو وجه است؛
❓ فرار از بیماریهای سخت و مسری، نوعی اعتراض به مقدرات الهی است و انسان مومن موظف است راضی به مقدرات خداوند باشد.
🔹 پاسخ: ضعف این وجه روشن است و حفظ نفس از مهالک و حوادث و معرضیت خطرات، هیچ اقتضایی نسبت به اعتراض به خداوند متعال و فرار از مقدرات او ندارد.
🔹 تفسیر قضای الهی و وجوب تسلیم در برابر قضا و قدر این نیست که انسان به اختیار خودش را از خطرات نجات ندهد.
❓ استدلال به آیه شریفه «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْيَاهُمْ» شده است.
🔹 پاسخ: این استدلال نیز ناتمام است. اولا که آیه شریفه حکایت از برخی امتهای سابق است. ثانیا از این آیه حتی استفاده نمیشود که فرار از مریضی در همان امت هم حرام بوده است، بلکه مفاد آیه این است که عده زیادی از ترس مرگ از شهر و دیارشان خارج شدهاند و برای آنها مرگ دست جمعی اتفاق افتاد.
🔹 نهایت چیزی که از آیه استفاده میشود این است که اگر مرگ مقدر شده باشد انسان نمیتواند از آن فرار کند، ولی این به این معنا نیست که انسان نباید از خطرات و مهالک فرار کند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19560
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ شناسایی پایههای اصلی حیات طیبه، نخستین گام در اسلامیسازی علوم انسانی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی بیان کرد؛
📝 با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، ورود به مباحث تخصصی و فقه مضاف از جمله در موضوعات خانواده، میتواند پیچیدگیها را رفع کند و با شناسایی دقیق اهداف؛ نیازهای جامعه، نظام و عرصهی بینالملل پاسخ داده شود.
📝 در عرصههای مختلف، برای پاسخگویی باید ارتباطات گسترده داشته باشیم و ضمن استفاده از دستاوردهای منطقی و معقول در دنیا، میبایست شاخصهای اسلامی مابین علوم انسانی اسلامی و غربی لحاظ شود.
📝 نخستین حرکت در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، شناسایی پایههای اصلی حیات طیبه است که میبایست پس از آن با درک مبانی و تدوین شاخصها، تمایزها را مشخص و نشانهگذاری کنیم.
📝 باید به سمت تمدنسازی عقلانی و علمی برویم. تربیت پژوهشگر روزآمد و کارآمد، نیاز حوزه است که اگر بخواهد در عرصههای مختلف اثرگذار باشد باید به آن توجه ویژه شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19571
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 تلاش فمینیستها برای فروپاشی خانواده/ زنان اجازه ندهند به واسطه آنها به تمدن اصیل خدشه وارد شود
🔻 جمیله علم الهدی در نشست علمی مطرح کرد؛
📚 فمینیست در ایران ریشه گستردهای دارد که دیدگاههای انتقادی را تحریک نمیکند، اما در غرب با تفکر نقادانه مواجه شده و فروپاشی خانواده را به سمت خانوادهگرایی سوق میدهد.
📚 مسئله حجاب در فرهنگ ایرانی اسلامی به عنوان یک اصل مطرح است که با توجه به نظریه خودشیء انگاری زنان در فرهنگ غربی، این مسئله به عنوان یکی از فتح الفتوحات در نظر گرفته شده و به واسطه آن میخواهند تغییرات ایجاد کنند.
📚 دشمن با ورود تمدن جدید و مدرن به کمک ابزاری شدن زنان، میخواهد انقلاب اسلامی ایران را به عقب براند و دچار رکود و چندگانگی کند، لذا باید هوشیار بود و با آن مقابله کرد.
📚 آغاز یک تمدن مدرن از طریق زنان امکانپذیر است. زنان نباید اجازه دهند که به واسطه آنان به تمدن اصیلشان خدشهای وارد شود و از آنها به عنوان ابزاری برای اهداف سردمداران استفاده و مورد خشونت واقع شوند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19588
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 توصیههای آیتالله نوری همدانی به طلاب/ برای پیمودن مسیر سخت طلبگی اخلاص، جدیت و کسب علوم مختلف لازم است
📝 آیتالله حسین نوری همدانی در پیامی به مراسم آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه خواهران:
🔹 این دو نهاد(جامعه الزهرا(س) و حوزه علمیه خواهران) از ثمرات انقلاب اسلامی است که توانستند با سعی و کوشش و درخشش خود، توجه انقلاب اسلامی به بانوان را برای همه روشن کنند.
🔹 راه طلبگی، راه شیخ مفیدها و شیخ طوسیها و علمای بزرگ است؛ راه ساده نیست و رهروان این راه باید چند مسئله را مدنظر داشته باشند؛ اولین شرط اخلاص، دوم جدیت و عدم سستی و سوم اینکه انسان نباید به میزان اندکی از علم قناعت کند.
🔹 طلاب از لحاظ ادبیات باید کامل باشند. از موارد لازم دیگر برای طلاب، شناخت فراز و نشیب راه تفقه در دین است.
🔹 در زمان کنونی، امام به میدان آمد و اسلام ناب را به میدان آورد؛ حوزه محصول این انقلاب است و رهبری هم اهتمام زیادی به امور حوزه دارند و بنده تأکید میکنم که طلاب در این مسیر جدی و کوشا باشند؛ زیرا راه، راه آسانی نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19597
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#آیتالله_نوری_همدانی
#حوزه_علمیه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ افزایش ۶ درصدی داوطلبان حوزه علمیه خواهران/ امسال نظام آموزشی حوزه علمیه خواهران ترکیبی خواهد بود
💢 حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور اظهار کرد؛
📚 سال تحصیلی جدید را در ۵۰۰ مرکز علمی و تربیتی حوزه علمیه خواهران در سراسر کشور و مجموعه ارزشمند جامعه الزهرا(س) آغاز میکنیم.
📚 با وجود همه مشکلاتی که تبدیل فضای ارتباطی مستقیم به فضای مجازی ایجاد کرد، در حوزههای علمیه خواهران، ثبت نام داوطلبان ۶ درصد بیشتر بود.
📚 امسال نظام آموزشی به صورت ترکیبی حضوری – غیرحضوری برگزار میشود، یعنی بخش قابل توجهی از برنامههای درسی به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه «مدرس» برگزار میشود و اساتید از طریق فضای مجازی و به صورت برخط، فعالیت آموزشی خود را با طلاب شروع میکنند.
📚 این چند ماه اخیر نشان داد که قدرت تابآوری حوزههای علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) برای شرایط پیشبینی نشده بالا است و میتوانند برنامههای آموزشی را بدون خللی در نظام آموزش پیگیری کنند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19607
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 پذیرش ۲ هزار و ۱۰۰ طلبه جدید در جامعه الزهرا(س)/ گسترش فعالیتهای علمی و آموزشی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی اعلام کرد:
📝 جامعه الزهرا(س) مفتخر است که ۲ هزار و صد طلبه جدید را در سال تحصیلی جدید پذیرفته و هم اکنون با بیش از ۲۲ هزار طلبه و میزبانی بیش از ۵۰ کشور جهان، فضلا و طلابی را در سطوح مختلف یک تا چهار و سطح فقه عالی پذیرا است.
📝 هم اکنون در بخش حضوری ۱۷ رشته تحصیلی و در بخش غیرحضری و مجازی ۷ رشته تحصیلی ارائه میشود. امسال سه رشته جدید راه اندازی شده است و چندین رشته تحصیلی نیز در انتظار تصویب شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران است تا به فعالیتهای علمی و آموزشی خود گستره بیشتری ببخشیم.
📝 ما با محدودیت شدید بودجه روبرو هستیم و باید به سمت منابع پایدار برویم. جامعه الزهرا(س) نه از وجوهات استفاده میکند و نه منابع وقفی دارد و با محدودیتهای سنگینی روبرو است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19604
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ حوزه نظاممند و با برنامه از برکات انقلاب/ درس خواندن برای طلبه واجب شرعی است
📚 آیتالله سید احمد علم الهدی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خراسان عنوان کرد؛
✍️ حوزه علمیه الگو و اسوهای برای خدمتگزاران دین در عصر غیبت امام زمان(عج) در شرایط و موقعیتهای گوناگون در شکل جریان علمی، آموزشی و تحقیقی با قشر عظیم روحانیت است.
✍️ درس خواندن برای طلبه واجب شرعی است و امر تفقه شامل شاگرد و معلم میشود، زیرا هر دو، مصداق کامل آیه نفر هستند و تحصیل و توسعه آن واجب است.
✍️ بعد از انقلاب حوزهای نظاممند و با برنامه به وجود آمد که از برکت خون شهداست. البته در گذشته طلاب خودشان مجاهدت علمی داشتند، اما برنامهای نظاممند نبود.
✍️ باید ببینیم چه مقدار برای حضرت بقیه الله(عج) کارآیی داریم؛ ارزش طلبه به علمش نیست بلکه به نوکری برای آن حضرت است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19592
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گزارش
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ اختیارات حکومت در عرصه کرونا ویروس
💠 آیتالله سید احمد خاتمی در درس «فقه بیماریهای مسری» مطرح کرد؛
❓ پرسش: آیا ایجاد محدویت تردد برای حکومت جایز است؟ اگر جایز است تبعیت شهروندان از آن لازم است یا لازم نیست؟
📚 پاسخ: قاعده فقهی به نام اصل حریت و آزادی داریم ولی اطاعت امر خدا، پیامبر(ص) و امامان(ع) لازم است. براساس مبنای ولایت فقیه اطاعت امر جانشین پیامبر(ص) و امام(ع) نیز لازم است.
📚 اختیارات حکومتی پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) در عصر غیبت طبق ادله به ولیفقیه داده شده است. این نظریه امام راحل و قبل از ایشان نظریه ملا احمد نراقی است.
📚 بنابر پذیرش نظریه ولایت مطلقه فقیه، ولیفقیه حق دارد محدودیت به وجود بیاورد و دستور قرنطینه و ماندن در خانه را به مردم بدهد.
📚 حکومت اسلامی بر اساس مبنای ولایت فقیه، حق دستور قرنطینه و ایجاد محدودیتها را دارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19618
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 کارهای اساسی زینب کبری(س) برای پیام رسانی عاشورا
💯 حجتالاسلام عیسی رجبی در گفتوگویی تأکید کرد؛
🔹 اگر قیام حضرت اباعبدالله(ع) را به دو فصل تقسیم کنیم، فصل اول آن تا بعد از ظهر عاشورا بدست خود امام حسین(ع) رهبری شد و فصل دوم به دست حضرت زینب کبری(س) به بهترین شکل انجام شد.
🔹 حضرت زینب(س) چند کار بزرگ را انجام دادند؛ کارهایی کلیدی و اساسی که پس از عاشورا موجب عظمت این نهضت شد. اولین کار رساندن پیام عاشورا و نهضت، دوم حفظ جان امام(ع) و سوم معرفی امام(ع) بود.
🔹 حضرت زینب(س) پیام عاشورا را به نسلهای بعد منتقل کردند و اگر ما امروز شاهد برگزاری این مراسم و مجالس هستیم همه نتیجه کارهای ایشان است.
🔹 حضرت زینب(س) تمام این کارهای مهم را با سخنرانیهای خود انجام دادند؛ به یقین از پدر و مادری چنان فصیح و بلیغ که سخنان شیوایی همچون نهج البلاغه و خطبه فدکیه دارند چنین دختری خطیب، سخنور، بلیغ و فصیح بعید نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19620
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com