✅ عوامل تأثیرگذار بر وقوع حادثه عاشورا
🔻 حجتالاسلام والمسلمین حیدر همتی در یادداشتی مطرح کرد؛
📝 با نگاهی اجمالی به لعنهایی که در زیارت عاشورا وجود دارد میتوان به این نتیجه رسید که سقوط و یا صعود اضمحلال و یا کمال یک جامعه امری فرایندی است.
📝 مجموعهای از عوامل در تحقق عاشورا نقش داشتهاند؛ به این معنی که یک جامعه و نظام اجتماعی به عنوان یک کل که از آن به امت تعبیر شده است در جریان کربلا نقش داشته است.
📝 متأسفانه آنچه در اذهان عمومی است بیشتر به نقش افراد به عنوان افراد تأثیرگذار اصلی اشاره دارد درحالی که اعمال افراد مختلف زمینهساز بروز این مسئله بوده است.
📝 وقتی یک جامعه و امت به اضمحلال رفت تک تک افراد در این امر نقش دارند. لذا فعالیت در نظام الهی و نظام طاغوت دو نظام دارای مجموعه عوامل است که بر همه عرصههای زندگی انسان اثرگذار است.
📝 از این رو توجه به لعنهای زیارت عاشورا نمایانگر فرایندی بودن واقعه کربلاست و نشان میدهد عاشورا تنها یک حادثه نیست بلکه در فرایند زمانی و مجموعه عوامل و یک نظام اجتماعی در تحقق آن نقش داشته است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19656
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 فرآیند روش مطالعه علوم انسانی با رویکرد اسلامی
📌 کرسی ترویجی «فرآیند روش مطالعه علوم انسانی با رویکرد اسلامی» از سلسله کرسیهای ترویجی در جستجوی روششناسی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار میشود.
🔹 ارائه دهنده: دکتر مجید کافی
🔹 ناقدان: حجج اسلام والمسلمین احمدحسین شریفی و محمود نوذری
📆 زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۹ شهریورماه از ساعت ۱۱ تا ۱۳
🔰 مکان برگزاری: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
💻 دسترسی در فضای مجازی از طریق:
https://www.skyroom.online/ch/rihu/meeting1
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 پیام رهبر معظم انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص)
✍️ حضرت آیتاللهخامنهای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم را محکوم کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمهتعالی
گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّهی فرانسوی در اهانت به چهرهی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم(صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینهی شرارتبار دستگاههای سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعهی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانهی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوامفریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیستها و دولتهای استکباری عامل اینگونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز مییابد. این حرکت در این برههی زمانی میتواند، نیز به انگیزهی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشههای شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقهی حسّاس، باید هرگز دشمنیهای سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.
والله غالب علی امره
سیّدعلی خامنهای
۹۹/۶/۱۸
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#رهبر_انقلاب
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 رشد اقتصادی متعارض با عدالت، مطلوب اسلام نیست/ سنگ بنای جامعه باید اخلاق باشد
📕 حجتالاسلام والمسلمین غلامعلی معصومینیا در گفتوگویی بیان کرد؛
❇️ سنگ بنای اصلی جامعه باید اخلاق و ارزشهای اخلاقی باشد. با حاکمیت اخلاق در یک اجتماع اجرای قانون هم عملیتر خواهد شد و هم با هزینه کمتری انجام خواهد شد و از همه مهمتر اینکه انسانها به کمال واقعی خواهند رسید.
❇️ چنانچه روابط اقتصادی در پرتو عمل به ارزشهای اخلاقی ـ اسلامی شکل بگیرد علاوه بر آنکه جامعه در مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی گام بر میدارد، به سمت حاکمیت عدالت و استقلال اقتصادی و نیز تعالی و کمال انسانی حرکت خواهد کرد.
❇️ هدف نظام اقتصادی اسلام آن است که آحاد جامعه اسلامی در پرتو عمل به آموزههای اخلاقی علاوه بر آنکه در مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی گام برمیدارند، به سمت حاکمیت عدالت و استقلال اقتصادی و نیز تعالی و کمال انسانی حرکت کنند.
❇️ اگر رشد اقتصادی با ارزشهای معنوی و عدالت در تعارض قرار گیرد مطلوب نظام اقتصادی اسلام نخواهد بود. رشد و رفاه ناشی از آن باید با معنویت و عدالت در توازن باشد. بنابراین در جامعه مطلوب اسلامی این اهداف باید با یکدیگر تأمین شوند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19670
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 پیامدهای ضعف سواد رسانهای خانوادهها/ فضای مجازی جزو لاینفک زندگی شده است
🔰 در نشست علمی «پیامدهای اخلاقی ضعف سواد خانواده در استفاده از فضای مجازی» مطرح شد؛
🔻 حجتالاسلام والمسلمین رحمتی:
🔹 برای عصر حاضر و دنیای امروز اگر بخواهیم تعبیر کلی به کار ببریم، باید بگوییم عصر سلطه شبکههای اجتماعی و فضای مجازی.
🔹 سواد رسانهای یعنی با مهارتهای استفاده سنجش گرایانه، مدیریت شده و صحیح از فضای مجازی آشنا باشیم.
🔹 نادیده گرفتن و غفلت از فضای مجازی مشکلی را حل نمیکند، بلکه باید خانوادهها و افراد را با سواد رسانه آشنا کنیم.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین آینه چی:
🔹 میتوان ادعا کرد رسانه در سطح زندگی فردی و خانوادگی جزو لاینفک شده است.
🔹 در امپریالیسم فرهنگی یکی از چیزهایی که به عمد دستخوش تغییر قرار گرفته، معنای خانواده است.
🔹 اکنون رسانهها در باز تعریف خانواده، به دنبال سست کردن ارزشهای اصیل خانواده، ارزشهای دینی و اخلاقی و... هستند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19678
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 تمسک به حکم عرف و عقلا در مشروعیت سرقفلی
💠 آیتالله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» عنوان کرد؛
1️⃣ تمسک به سیره عقلا: از عدم ردع شارع کشف امضاء میشود.
🔹 اشکال: این سیره، سیره مستحدث است و در موارد سیره مستحدثه، از عدم ردع نمیتوان کشف امضاء کرد.
2️⃣ تمسک به ارتکاز عقلا: اگر ارتکاز عقلائی در زمان نص ثابت بوده، این ارتکاز به نحو عام حجت است. در بحث سرقفلی گفته میشود در نظر عقلاء، مالک سلطنت بر حق الایجار دارد.
🔹 اشکال: حتی اگر قبول کنیم ارتکاز عام عقلائی حجیت دارد، اما در جایی مفید است که مورد از موارد توسعه در مصداق باشد نه جایی که توسعه در خود ارتکاز باشد.
3️⃣ عامه در بحث حق تألیف و در بحث سرقفلی گفتهاند همین که معامله بر سرقفلی رویهای است که عقلاء آن را اختیار کردهاند، باعث میشود که حق سرقفلی را مشروع بدانیم.
🔹 اشکال: چنین نیست که رویه عرف از مصادر تشریع باشد؛ چون منجر میشود به اینکه نظر شارع تابع نظر عرف و معلول آن باشد در حالی که امامیه معتقدند در شریعت نسبت به همه وقائع حکم جعل شده است و این احکام تابع مصالح و مفاسد است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19689
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 شروع دروس خارج آیتالله اراکی
📌 دروس خارج آيتالله محسن اراكی از روز شنبه 22 شهریور به شرح زیر به صورت حضوری برگزار میشود.
🔰 شنبه تا سهشنبه:
🔹 فقه نظام سياسی، ساعت 9:15 صبح؛ مدرسه دارالشفا، مدرس 2
🔹 اصول فقه، ساعت 10:15 صبح؛ مدرسه فیضیه، مدرس امام خمینی
🔹 فقه الصلاة، ساعت 11:15 صبح؛ مدرس دفتر آیتالله اراکی
🔰 پنجشنبهها:
🔹 فقه نظام خانواده و فقه فرهنگ؛ یک ساعت و نیم به اذان ظهر؛ مدرس دفتر آیتالله اراکی
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 تبلور ارزشهای اخلاقی در سیره حسینی، برگهای زرینی از کتاب عاشورا
🔰 حجتالاسلام والمسلمین علی نصیری در یادداشتی مطرح کرد:
🔹 سالار شهیدان درس آموخته مکتب اخلاقی پیامبر(ص) و علی(ع) است که پایبندی به ارزشهای اخلاقی در سیره آنان مشهود است. یکی از بهترین عرصهای که رفتار ارزشی امام حسین(ع) در آن تبلور یافته، برگهای زرین کتاب عاشوراست که از حرکت امام از مدینه آغاز شده و تا ظهر روز عاشورا و شهادت امام استمرار یافت.
🔻 نمونههایی از تبلور ارزشهای اخلاقی در سیره امام حسین(ع)؛
🔹 آزاد گذاشتن یاران در همراهی با امام. آزاد گذاشتن یاران و همراهان در همراه بودن با امام حسین(ع) از آغاز نهضت علیه حاکمان ستمگر و شیطانیِ بنی امیه تا پایان آن، یکی از نمونههای ارزشمحوری در سیره آن حضرت است.
🔹 اجتناب امام از آغاز کردن جنگ. عدم پیشدستی در جنگ از سنتهای اخلاقی مورد تأکید اسلام است که بارها در سیره عملی پیامبر اکرم(ص) و حضرت امیر(ع) صورت گرفته بود. این امر بدان جهت است که اسلام جنگ را از سر اضطرار میپذیرد و اصالتاً جنگ و خونریزی را ناپسند میشمارد.
🔹 عزت در سیره قولی و عملی امام حسین(ع). در میان پیشوایان دینی عزت و مناعتِ طبع در رفتار امام حسین(ع) از درخشش خاصی برخوردار است و بدون تردید یکی از انگیزههای اصلی امام در عدم پذیرش دعوت یزید و کارگزاران او به بیعت، ناسازگاری این امر با عزت نفس بوده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19714
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 پاسخگویی پرسشهای فقهی دستگاه قضا از سوی حوزه/ اهانت به پیامبر(ص) حرکت جاهلانه است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه تهران عنوان کرد؛
📚 لازمه بناکردن دستگاه قضایی بر فقه و حقوق اسلامی این است که نسبت به فقه و دانش قضایی کاملا به روز و به هنگام باشد و مسائل بسیار مهمی را بتواند پاسخ دهد که البته در این زمینه بسیار کار شده است.
📚 امروز ما در دستگاه قضایی هزاران سئوال پیش روی قضات داریم که پاسخ آن را از حوزهها و فقها و مراجع استمداد میکنیم و خدمت آنها میفرستیم.
📚 پژوهشهای حوزههای علمیه باید مبتنی بر این گرایش باشد که به سئوالات فقهی مرتبط با موضوعات قضایی، قانونگذاری و اجرایی پاسخ دهند.
📚 ما به قضات عالم و عادل و متخلق به اخلاق نیاز داریم و حوزههای علمیه در این زمینه میتوانند بسیار راهگشا باشند.
📚 پژوهشهای سطح سه و چهار در حوزههای علمیه میتواند به عنوان منابع تحقیقی برای دستگاه قضایی مدنظر قرار گیرد.
📚 اهانت به وجود مقدس پیامبر اسلام(س) یک حرکت جاهلانه و به مثابه سلب همه آزادیهاست. این خشونت نرم علیه آزادی بیان و علیه عقلانیت بشر محسوب میشود؛ چراکه پیامبر اسلام(ص) جلوه عقلانیت بشر است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19727
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 نهادینهسازی روابط حوزه و نظام/ تحصیل ۱۵ هزار طلبه در حوزه تهران
🔰 آیتالله علی اکبر رشاد در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه تهران، مطرح کرد؛
🔹 حدود ۱۵ هزار طلبه در استان تهران حضور دارند و همه سطوح و دروس در حوزه علمیه استان تهران تدریس میشود. بالغ بر ۱۰ رشته فقه تخصصی نیز در این حوزه علمیه برقرار است.
🔹 رابطه حوزه با نظام باید نهادینه شود و این غیر از نهادمند شدن است، چون نهادمندی حوزه وجود دارد و این نهادمندی را در شورای نگهبان که نظارت بر قانونگذاری به صورت قانونی و شرعی دارد را مشاهده میکنیم.
🔹 منظور از نهادینهسازی روابط حوزه با نظام این است که طوری فرآیندسازی و شبکه سازی صورت بگیرد که حوزه با تمام قامت پای کار بیاید و در بخشهای مختلف حضور داشته باشد.
🔹 حوزههای علمیه به ویژه حوزه علمیه تهران این آمادگی را دارند که این رابطه را ایجاد کنند و کمک کار کشور در بخشهای مختلف باشند.
🔹 حوزههای علمیه سنگرگاه مقابله با تهاجمات فرهنگی هستند که نیازمند توجه بیشتر هستند.
🔹 حوزه علمیه تهران تمام قامت در خدمت نظام اسلامی است و ما با آغوش باز از نهادها برای همکاری استقبال میکنیم و ارتباط مستمری نیز با دستگاه قضایی و پژوهشگاه قوه قضائیه داریم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 امام سجاد(ع) در خفقانآورترین شرایط عَلَم امامت را به دوش کشیدند
🔰 آیتالله سید احمد خاتمی در گفتگویی به مناسبت برگزاری دهمین کنگره بینالمللی امام سجاد(ع)، اظهار کرد:
🔹 انسان برای سعادت نیازمند برنامه و الگوی سازنده است در این مسیر برنامه سازنده نقشه راه است و الگوها، در حقیقت خروجی این برنامه است.
🔹 پیامبر اکرم(ص) فرمود: «انی تارکم فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی اهل البیتی» من دو یادگار در بین شما میگذارم یکی کتاب است. کتاب همان برنامه سعادت است و آن دیگری عترت است که در حقیقت خروجیها و الگوهای عملی دین هستند.
🔹 آن حضرت، امام قهرمانی است که ۳۵ سال در خفقان آورترین شرایط، عَلَم امامت را به دوش کشیده و به سامان رساندهاند.
🔹 این امام همام را با پسوند بیمار خواندن؛ تحریف چهره ایشان است. مصلحت الهی بر این قرار گرفت که امام سجاد(ع) درعصر عاشورا بیمار باشند، اما چه کسی در طول عمرش بیمار نمیشود؟
🔹 این کلمه بیمار که در مورد وجود مقدس ایشان مطرح میشود اشاره به بار بیحالی دارد یعنی امامی که به خاطر بیماری؛ تحرک بایسته را نداشت در حالیکه بیتردید از حقایق تاریخ است که امام سجاد(ع) همانند دیگر امامان، با نشاط پرچم امامت را به سامان میرساند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ فردا آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید جامعةالمصطفی(ص) برگزار میشود
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سید حمید جزایری خبر داد؛
✍️ نخستین مجموعهای که توانست در شرایط کرونایی به صورت صحیح عمل کند المصطفی(ص) بود به گونهای که در آغاز شیوع کرونا و از ۵ اسفندماه، تمام آموزشها از حضوری به برخط و آنلاین تبدیل و هر هفته بیش از ۵ هزار کلاس مجازی ارائه شد.
✍️ سال تحصیلی جدید جامعهالمصطفی(ص) از ۱۵ شهریور ماه آغاز شده اما آیین افتتاحیه ۲۰ شهریور به صورت مجازی با سخنرانی حضرت آیتالله نوری همدانی، حجتالاسلام والمسلمین عباسی و گزارش معاون آموزش برگزار میشود.
✍️ جامعهالمصطفی(ص) میزبان دانشپژوهانی از ۱۲۰ ملیت است که در ۲۵۰ رشته و گرایش در مقطع کارشناسی تا دکتری و سطح یک تا پنج در ایران و بخشهای خارج از کشور مشغول تحصیل هستند.
✍️ در طرح تحول آموزشی جامعه المصطفی(ص) رشتههای علمی در شش محور، دانشهای مربوط به فقه و اصول با بیش از ۱۰۰ گرایش، قرآن و حدیث، حکمت، فلسفه و عرفان، تاریخ و سیره، زبان و فرهنگها و علوم انسانی تقسیم میشوند.
✍️ در طرح تحول آموزشی، رشتهها و گرایشهای ارائه شده در المصطفی(ص) به ۳۶۰ رشته گرایش افزایش پیدا خواهد کرد و کارگروههای مهارتی نیز وارد سیستم آموزشی میشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#آموزش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com