eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
466 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 شرح حدیثی از عالم آل محمد پیرامون جایگاه و زیبایی احادیث حضرات معصومین(ع) 📝 مسئولان فقط به فکر خدمت به مردم باشند و از حاشیه‌سازی پرهیز نمایند 📝 حوزه، خود را وامدار نظام و مردم در بحث جمعیت می‌داند 📝 تبعیت مردم و حمایت فقها از رهبری از شروط قوت جامعه اسلامی است 📝 اختتامیه همایش چالش کرونا و زندگی مؤمنانه برگزار شد 📝 رزمایش دوم خدمات غیرحضوری مرکز خدمات در قم آغاز شد 📝 دوره آموزشی مجازی مهارت‌افزایی سبک زندگی خانوادگی 📝 برگزاری دروس الفائق در شهرستان‌های سراسر کشور 📝 برگزاری دومین دوره آموزش مجازی سواد رسانه و فضای مجازی برای طلاب سراسر کشور 📝 واسپاری امتحانات اساتید به حوزه‌های استان‌ها 📝 فهرست‌نویسی بیش از ۱۸۰۰ نسخه خطی در کتابخانه فاطمی 📝 کتاب الفائق فی الاصول(چاپ هفتم) به کتاب فروشی حوزه رسید و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21072 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💠 تخلف از دستورات پزشکی ضمان‌آور است 📕 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» تأکید کرد؛ 🔹 در مراقبت‌های ویژه از بیماری خاص و بیماری کرونا که دستورهایی داده می‌شود، رعایت مراقبت واجب و تخلف حرام است. 🔹 تخلف از این دستورهای پزشکی ضمان‌آور است. ضمان هم فقط در بخش صدمه دیده نیست. هم درمان و علاج و هم توابعی که مترتب بر آن است. اگر کسی به خاطر عدم مراقبت شخصی یا گروهی مبتلا شد، حق الناس شاملش می‌شود. 🔹 ما مأمور هستیم در برابر امور نامطبوع شامه‌ای مراقبت داشته باشیم. اگر مأمورین نظافت شهرداری، گفتند: زباله‌ها را روز نگذارید بلکه شب بگذارید، در صورتی که باعث سرایت و اذیت دیگران شود ضمانت‌آور است. 🔹 اگر روزی بین مسائل مستحدثه‌ای مانند بیماری‌های خاص همانند کرونا و بین برخی واجبات یا محرمات یا به طور مطلق برخی احکام ناسازگاری رخ داد، باید چه کنیم؟ قاعده عسر و حرج، لاضرر، تعاون، طهارت و ضمان همه مؤید این است که باید رعایت خیلی از مسائل را داشته باشیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21074 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 سخنان افرادی که بدون آگاهی، اقتصاد اسلامی را نفی می‌کنند ارزش علمی ندارد ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 📚 تاکنون چند بار جناب آقای علوی بروجردی فرمایشاتی را فرمودند که شاید مهم‌ترین‌ آن، این است که ما اقتصاد اسلامی نداریم و اقتصاد اسلامی یک شوخی است. بیانات آقای علوی بروجردی ارزش علمی ندارد. 📚 کسانی‌که در این حوزه متخصص هستند و در مورد اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف مطالعه دارند، اذعان می‌کنند که ایشان ورود علمی به مباحث اقتصاد و اقتصاد اسلامی ندارند. زیرا ایشان ادعایی را مطرح کرده‌اند و دلیلی هم بر ادعای خود اقامه ننموده‌اند. 📚 ما در روش رایج سنتی و حوزوی خودمان، در مباحث علمی صریح حرف می‌زنیم و رودربایستی نداریم. اگر الآن می‌گویم که ایشان بدون علم و آگاهی و تسلط این فرمایشات را فرمودند، این توهین به ایشان نیست. در محافل علمی و در همان درس‌های خارج فقه و اصول، کتاب مکاسب و کتاب‌های فقهی دیگر، رایج است که اگر کسی سواد چیزی را ندارد، صریحاً گفته می‌شود. 📚 بنده از آقای علوی بروجردی می‌پرسم: خود شما نصوص را جست‌وجو کردید و کنار هم قرار دادید که ببینید در اسلام راجع‌به اقتصاد چه گفته شده است، که الآن آن را نفی می‌کنید؟ اینکه می‌گویم ایشان از روی آگاهی صحبت نکرده‌اند به همین دلیل است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21076 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 دوره ائمه(ع) مانند عصر پیامبر(ص) دوره نصوص است نه اجتهاد 📌 در نشست علمی نقد و بررسی کتاب «فقه، سیاست و حکومت»، مطرح شد؛ 🔻 حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا: 🔹 بخشی از آموزه‌های دینی ما نصوص دینی هستند و بخشی هم اجتهادات دینی؛ بخش نصوص به عصر حضور پیامبر(ص) و ائمه(ع) بر می‌گردد. بعد از این دوران اسمش اجتهاد است که محصول اجتهاد، فقه شده است. این یک مبنایی است که باید به آن پایبند بود. 🔹 ما معتقدیم دوره ائمه(ع) دوره اجتهاد بشری نیست و مردم سؤالات خود را از امام می‌پرسیدند. پس اجتهاد آنها تلاشی بود که خود را به امام و حدیث برسانند، لذا دوره معصومین(ع) ما مثل دوره پیامبر(ص) است و دوره نصوص تلقی می‌شود. 🔻 حجت‌الاسلام ذبیح‌الله نعیمیان: 🔹 درست است که در عصر معصومین(ع) نص‌محوری حاکم است، ولی همان جا استارت اجتهاد توسط اهل بیت(ع) زده شده است؛ لذا در تفسیر روایت «اما الحوادث الواقعه»، روایت حدیث به معنای محدث صرف نیست. حداقل این تفاوت روایات باعث شده است ما رساله‌هایی در مورد تنوع احادیث در دوره معصومین(ع) داشته باشیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21080 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✍️ ۱۵ سفارش امام حسن عسگری(ع) به شیعیان 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در یادداشتی، عنوان کرد: 📚 امام حسن عسکری(ع) در جملاتی، که گویا واپسین سفارش‌های ایشان به جامعه پیروان بود، نکات بسیار مهمی را به شیعیان گوشزد می‌کنند. 📚 نکاتی که می‌توان گفت همه ابعاد زیست اسلامی و سبک زندگی شیعیان را پوشش می‌دهد؛ ابعاد عبادی و غیرعبادی؛ فردی و اجتماعی، معاشرت‌های خانوادگی و همسایگی و شهروندی و بین‌المذاهبی و امثال آن را. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21085 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 در حوزه نظام‌سازی، پرداختن به موضوع ساختمان یک امر واجب است 🔰 حجت‌الاسلام علی کشوری در نشست «تبیین اجمالی مقررات فقهی ساختمان» مطرح کرد: ✅ بخش اعظمی از احکام اسلامی وابسته به ساختمان است. در حوزه نظام‌سازی، بحث ساختمان و «تغییر هویت ساختمان» یک دعوا و بحث واجب است. این مباحث، به تبیین وجوب ورود حوزه و علما به بحث مقررات فقهی ساختمان کمک می‌کند. ✅ توجه جدی به مسأله «پیوستگی روابط انسانی» در «تغییر هویت ساختمان» می‌تواند بافت معماری آینده کشور را متحول کند. ✅ اگر مسأله «تغییر هویت ساختمان» به صورت جدی دنبال شود مسائل گوناگونی از جمله موضوع «محیط تربیت کودکان»، «زیرساخت‌های اقتصاد مقاومتی» و «سلامت» حل خواهد شد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21089 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 قاعده احسان به دیگران(۱۱)/ مدرک قاعده احسان به دلیل عقلی 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 📚 در اثبات قاعده احسان به دیگری که می‌تواند به عنوان دلیل عام در موارد فقه تربیت مورد استناد قرار گیرد، برخی مثل شیخ طوسی استناد به دلیل عقل را قبول کرده‌اند(قد ثبت بأوائل العقول حسن الإحسان و إيصال المنافع الى الغير)(الاقتصاد الهادي إلى طريق الرشاد ص: ۱۲۲) 🔻 در تمسک به دلیل عقل در(قاعده احسان)؛ ✅ اولا: باید همانند همه موارد تمسک به دلیل عقل در فقه، صغری(حُسنِ احسان) به درک قطعی عقل عملی اثبات شود، حال آیا درک حُسن احسان به عقل مستقل وجود دارد یا ندارد به گونه‌ای که تارک آن مذمت شود؟ ✅ ثانیا: باید کبرای آن(قاعده ملازمه) یعنی: «کلّما حکَم به العقل، حَکَم به الشرع» که نتیجه عقل نظری است ثابت شود تا در نهایت به این نتیجه رسید که «الاحسان واجب شرعا». 📚 در این‌ جا در درک لزوم حُسن آن در همه مراتب احسان و مصادیق آن و کبرای این قضیه اشکالاتی مطرح شده که جزم به کشف حکم وجوب نزد شارع را مخدوش می‌کند. حداکثر از آن مطلوبیت احسان به دیگری به دست می‌آید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 هوش مصنوعی ابزار ترویج معارف و موضوعی برای فقه است 📌 آیت‌الله علیرضا اعرافی در همایش«هوش مصنوعی و علوم اسلامی» مطرح کرد: 📕 هوش مصنوعی از جمله تطورات آینده در جهان و رشته‌های فرافناوری و فرابخشی است و در آینده‌پژوهی، سناریوهایی برای آن ارائه می‌دهند که فوق‌العاده اعجاب‌آور است. 📕 هوش مصنوعی با حوزه از دو زاویه مرتبط است؛ هوش مصنوعی موضوعی برای علوم اسلامی است و فلسفه و فقه و اخلاق و ... شاخه‌هایی از علوم اسلامی هستند که باید در این حوزه کار کنند و فرایند استنباط و اجتهاد را باید در این مسیر به کار ببریم؛ اینکه اسلام چه نگاهی به آن دارد، آینده آن چیست و چه مخاطراتی دارد؟ بنابراین هوش مصنوعی موضوع مهمی برای فقه اسلامی است. 📕 از منظر دوم، هوش مصنوعی به مثابه ابزار است که در آموزش و پژوهش و تبلیغ حوزه به کار می‌رود؛ مهمترین پروژه‌های هوش مصنوعی در دنیا از مشتری‌یابی و تجارت شروع شده است و نقش زیادی در افزایش تجارت داشته است. 📕 هوش مصنوعی به مثابه ابزار در دست فقیه و مجتهد است که امیدواریم به تدریج با انگیزه و روحیه جهادی این مسیر به پیش برود. هوش مصنوعی می‌تواند سرعت اجتهاد و دقت کار را بالا ببرد و در نظام سازی‌ها، خیلی کمک بدهد و در برقرای ارتباط بین مفاهیم خیلی مؤثر است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سیاست‌زدگی مانع اسلامی‌سازی/ لازمه اسلامی‌سازی علوم انسانی، هم‌افزایی حوزه و دانشگاه است 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان در همایش «نقش معرفت دینی در علوم انسانی»، گفت: 🔹 غالباً مدلی که از علوم انسانی اسلامی ارائه کرده‌ایم، آن است که یک فرد توأمان هم باید مثلاً روان‌شناس و جامعه‌شناس درجه یک باشد و هم دانش‌پژوه حوزه در حد اجتهاد؛ این کار را دشوار می‌کند. 🔹 مانع دیگر در مسیر اسلامی‌سازی علوم انسانی، مانع معرفتی است؛ برخی به کارآمدی علوم انسانی اسلامی باور ندارند. آنها می‌گویند علوم انسانی رایج چه ایرادی دارد که می‌خواهیم آن را تغییر دهیم؟ 🔹 همچنین گفته می‌شود که چه تضمینی هست که علوم انسانی اسلامی کارآمد باشد؛ تاکنون نسخه و مدلی از این اسلامی‌سازی ارائه نشده است و ... . 🔹 فضای علمی کشور ما مقداری سیاست‌زده و ناموجه است و خیلی از مباحث که باید در فضای آرام علمی شکل بگیرد، در سطح رسانه‌ای مطرح شده و جنبه سیاسی می‌گیرد. 🔹 باید مقداری از مسائل انتزاعی به سمت مسائل کاربردی سوق پیدا کرده و کارآمدی نظریات علوم انسانی اسلامی را نشان دهیم. 🔹 صعوبت در روش و محتوا چارچوب نظریات را دشوار می‌کند، ما نهایتاً باید به سمت پژوهش‌های مشترک حرکت کنیم. 🔹 شکل آرمانی این است که فیلسوف و مجتهد حوزوی وارد علوم انسانی شود و آن را اسلامی کند، ولی نه حوزوی و نه دانشگاهی نمی‌توانند به تنهایی این کار را انجام دهند، بلکه باید هم‌افزایی وجود داشته باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚برگزاری دروس آیت‌الله هادی عباسی خراسانی 📕 برنامه دروس آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در سال تحصیلی 1400- 1399 به شرح ذیل است: 🔰 شنبه تا چهار‌شنبه: 🔹 تفسیر ترتیبی،(از ابتدا) سوره مبارکه حمد؛ ساعت 7 تا 7:30 🔹 خارج اصول، براساس الفائق فی الاصول؛ ساعت 7:30 تا 8 🔹 خارج فقه، مسائل مستحدثه: مباحث بورس؛ ساعت 8 تا 9 🔰 دوشنبه و سه‌شنبه 🔹 حدیث‌خوانی، بر اساس کتب اربعه و تفسیر صافی؛ ساعت 12:30 تا 13 📌 دروس به صورت آنلاین از طریق مدرسه فقاهت و سامانه نجاح پخش می‌شود. 🌐 eshia.ir 🌐 http://login.ismc.ir/ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 هوش مصنوعی صرفا یک کنش‌گری ساده نیست/ حوزه علمیه باید نظریه فضای مجازی تولید کند 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی در همایش«هوش مصنوعی و علوم اسلامی» عنوان کرد: 📚 تاکنون بیش از ۳۰۰ نرم‌افزار علوم اسلامی در رشته‌های مختلف از آثار شخصیت‌ها و مراکز مختلف حوزوی تولید شده و در اختیار محققان قرار گرفته است. 📚 روزانه بیش از صدها هزار مخاطب علوم اسلامی درحال استفاده از نرم‌افزارهای حوزه‌های علمیه هستند و بسیاری از محققان علوم اسلامی خارج از حوزه‌های علمیه و خارج از کشور به صورت روزانه درحال استفاده از اطلاعات و محتواهای دینی ارائه شده هستند. 📚 علوم انسانی دیجیتال معطوف به علوم اسلامی، در برخی از دانشگاه‌های غربی درحال توجه است. فناوری نتایج دقیق‌تری به محققان علوم اسلامی می‌دهد و این بستر و ظرفیت می‌تواند در پیشبرد علوم اسلامی تاثیرگذار باشد. 📚 برای استفاده از فناوری در علوم اسلامی باید بتوانیم آسیب‌ها و نقاط قوت را شناسایی و با تلاش برای کاهش آسیب‌ها، نقاط قوت را تقویت کنیم. 📚 با استفاده از بستر هوش مصنوعی توانسته‌ایم یک میلیون و ۲۰۰ مجله و مقاله از سال‌ها پیش را در یک قالب کنار هم قرار دهیم. 📚 برنامه پنج ساله نظام جامع فناوری اطلاعات در حوزه‌های علمیه تدوین شده و انجمن تخصصی مطالعات فضای مجازی تشکیل شده است با این نگرش که استفاده از فناوری اطلاعات، فضای مجازی و هوش مصنوعی صرفا یک کنش‌گری ساده نیست و حوزه علمیه باید نظریه فضای مجازی تولید و بر اساس آن کار خود را دنبال کند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 برگزاری امتحانات شفاهی به مدارس و مراکز تخصصی واگذار می‌شود 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه در گفتگویی، عنوان کرد: ✅ مطالبه برخی از اساتید و طلاب سطوح عالی حوزه علمیه مبنی بر واگذاری امتحانات شفاهی سطوح عالی به مدارس و مراکز تخصصی را قبول داریم؛ این پیشنهاد به صورت طرح مطرح و در آیین نامه‌ها آمده است؛ کارهای کارشناسی این طرح در حال انجام است و در آینده این واگذاری صورت خواهد گرفت. ✅ بخشی از این امتحانات شفاهی که امتحانات استادی می‌باشد به صورت مجازی برگزار می شود اما برگزاری امتحانات شفاهی طلاب به صورت مجازی نیازمند زیرساخت های بیشتری است که در اختیار نداریم. ✅ امتحانات شفاهی هم اکنون نیز در حال برگزاری است اما نیاز است دقت‌های کافی با توجه به شرایط بیماری کرونا صورت گیرد. ✅ در چند سال اخیر به بیش از 300 استاد در کشور، حکم ممتحن شفاهی داده شده است و برای برخی دیگر از اساتید نیز با تکمیل پرونده صورت خواهد گرفت؛ طلاب محصل در شهرستان‌ها به طور کلی و به خصوص در این شرایط بیماری کرونا می‌توانند در امتحان شفاهی شهرستان‌ها شرکت کنند و به قم مراجعه نکنند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳با همراه باشید 🆔 @meftaah_com