📚 هر امکانی که برای فقیه ایجاد میشود که فحصش را کامل کند ناچار است به آن توجه کند/ لزوم مراجعه به فناوریهای جدید برای صدور فتوا
🔰 آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در گفتوگویی، اظهار داشت؛
📝 یک مبحثی در اصول داریم که فرمودهاند: به اصول عملیه و به امارات معتبره برای استنباط احکام شرعی نمیتوانیم عمل کنیم «الا بعد الفحص والیأس عن الظفر بالدلیل.»
📝 براساس این هر امکانی که برای فقیه ایجاد میشود که فحصش را کاملتر کند ناچار است که به آن امکان توجه کرده و از آن استفاده کند.
📝 اخیرا استاد ما مرحوم آیتالله شیخ کاظم قاروبی تبریزی میفرمودند با آمدن این امکانات جدید ما بدون مراجعه به آنها فحصمان کامل نیست؛ یعنی مجتهد نمیتواند بدون مراجعه به اینها فتوا دهد.
📝 بنابراین بر اساس اصول مدون و مسلم حوزههای علمیه، استفاده از IT در صحنههای مختلفش یک امر ضروی و لازم است و بدون آن مسئلۀ افتا و اظهارنظر، محل اشکال و ایراد واقع میشود.
📝 اگر حوزههای علمیه میتوانند درخواست و یا کمک کنند که اینها عمیقتر، گستردهتر و دقیقتر شود و پاسخهایی که میگیرند مورد اطمینان بیشتری باشد؛ از باب مقدمه واجب یک امری است که عقلا ضروری و لازم است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 مباحث فقهی و اصولی تزاحم احکام الهی وضعیه و تکلیفیه در مسأله کرونا
💠 آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» بیان داشت؛
📚 تزاحم و تعارض تنافی دو دلیل است. یا به لحاظ دلیلیت و یا مدلولیت. یا به تناقض و یا به تضاد منجر میشود. فرق بین تزاحم و تعارض عمده این است که تعارض در دلیلین است و تزاحم تنافی دو حکم است.
🔻 دو نوع تزاحم؛
1️⃣ تزاحم بدون مرجح: اگر دو حکم متزاحم، از همه جهات مساوی باشند و هیچ ارجحیتی به هم نداشته باشند عقل علمی و عملی ما حکم میکند که ما مخیر بین انتخاب هر دو هستیم.
🔹 در متعادلین و مساویین که هیچ ارجحیتی ندارند از باب کل ما حکم به العقل حکم به الشرع قائل به تخییر هستیم. اول تخییر عقل است که منجر به تخییر شرعی میشود.
2️⃣ تزاحم با مرجح: دو حکم دارای ارجحیت و اهمیت است. بحث ترتب رخ میدهد که اهم و مهم پیش میآید. در غریق اگر یکی امتیاز خاصی داشت کشف میکند که باید یکی را بر دیگری ترجیح دهیم.
📚 اسلام و احکام اسلامی بنبست ندارد. چرا که صراط مستقیم بنبست ندارد. راه خروج اضطراری را با تأمل در منابع باید استخراج کنیم. باب تزاحم بابی است که به ظاهر گمان میکند تزاحم است ولی در باطن راه برونرفت از مشکلات مختلف است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21135
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✍️ نفی وجود مکتب و نظام اقتصادی در اسلام خلاف مفاد آیات و روایات است
📕 آیتالله محمدتقی شهیدی در درس خارج «ماهیت پول و احکام آن» عنوان کرد؛
❓ شبهه: اساس بانکداری بر رباخواری میباشد از همین رو تفکیک بین بانکداری و رباخواری در عمل امری غیر ممکن است. توجه به تاریخ بانکداری ما را به این مطلب میرساند که اساس شکلگیری بانکها بر اساس سوددهی و ربا میباشد.
✅ پاسخ اول:
🔹 تفصی از ربا به واسطهی حیل ربا: قائلین به جواز حیل ربا میتوانند با تعویض شکل، هر چند ماهیت ربوی بودن بانکها، باقی بماند لکن مشکل ربا حل میشود.
🔹 جمعی از فقهاء معتقدند در اسلام نظام اقتصادی وجود نداشته و صرفا احکام تعبدیای از نصوص کتاب و سنت به ما رسیده که مراعات آنها لازم است.
🔻 جواب:
🔸 بالطبع پاسخ مذکور و صرف تغییر شکل نزد قائلین به وجود نظام اقتصادی در اسلام، ناتمام است.
🔸 به نظر ما نیز اینکه احکام اقتصادی اسلام را صرفا احکامی تعبدی دانسته و نظام اقتصادی را مخدوش بدانیم، خلاف مفاد آیات و روایات است.
🔸 البته وجود علم اقتصاد در اسلام منتفی است. لکن نفی وجود مکتب اقتصادی و نظام اقتصادی در اسلام صحیح نیست.
✅ پاسخ دوم:
🔹 خدماتی کردن بانکها: پیشنهاد برخی از علماء این بود که اصلا رابطهی بانکها به مردم، رابطهی ارائه خدمات باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21138
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 شهید صدر؛ نظریهپرداز و نوآور در عرصههای مختلف علوم اسلامی
🔰 حجتالاسلام سید امید مؤذنی در نشست «آثار شهید صدر را چرا و چگونه بخوانیم؟»، گفت:
📕 برای آشنایی با شهیدصدر باید منظومه آثار مرتبط با وی را کنار هم خواند، زیرا اندیشه وی بسیار منسجم و هماهنگ است و معمولاً در آثار مختلف او تناقض و تضاد دیده نمیشود.
📕 شهید صدر نظریهپرداز و نوآور در عرصههای مختلف علوم اسلامی است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب در رشتههای مختلف فلسفه، فقه و... مکتب آفرید و دانش را به مرز جدیدی رساند.
📕 اینکه اقتصاد اسلامی به عنوان یک مکتب در برابر مکاتب دیگر مطرح شود، کار شهید صدر است؛ اگر کسی اقتصادنای او را خوانده باشد، نمیتواند منکر اقتصاد اسلامی شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21141
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 برگزاری درس خارج «شروط بیع در مقایسه با قوانین حقوقی بینالمللی و داخلی»
💢 درس خارج فقه معاصر با موضوع «شروط بیع در مقایسه با قوانین حقوقی بینالمللی و داخلی» با بررسی اقوال و ادله در مسأله «دایره شمول صدق اکراه در صورت توعید اضرار به غیرمکرَه» برگزار میشود.
📚 استاد: آیتالله مهدی شب زندهدار
📆 زمان: شنبه تا سهشنبه/ ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح
✅ درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار میشود.
🌐 لینک شرکت در درس👇👇
https://rubika.ir/Feghahat_ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 بررسی اصول و سنتهای اقتصادی در قرآن و روایات در نشریه «مطالعات اقتصاد اسلامی»
🔰 عناوین مقالات در بیست و پنجمین شماره دوفصلنامه علمی پژوهشی «مطالعات اقتصاد اسلامی» به شرح ذیل است:
📚 تبیین فقهی اقتصادی قراردادها و فعالیتهای سفهی در حوزههای کلان و شرایط اقتصادی نوین
📚 بکارگیری تعدیل انتخابهای غیربهینه در یک مدل تعادلی با کارگزاران اقتصادی ناهمگن
📚 واکاوی فلسفه حرمت ربا با تأکید بر انتقال ظالمانه ریسک
📚 جبران کاهش ارزش پول اعتباری و دوگان مثلی- قیمی؛ نگرشی موضوعشناسانه
📚 بررسی اصول و سنتهای اقتصادی در قرآن و روایات
📚 روایتی عدالت بنیان از اقتصاد «اثباتی»؛ تقریری از کارکرد علم اقتصاد و نسبت آن با علم اقتصاد اسلامی
📚 طراحی بازار بینبانکی براساس دیدگاه متخصصان فقهی در نظام پولی و مالی ایران
📚 نقش حافظه سیستم در اجرای صحیح قرارداد مشارکت بانکی در نظام بانکداری اسلامی
📚 بررسی مبانی فردگرایی روششناختی و نقد فردگرایی روششناختی در نظریه انتخاب عقلایی
📚 طراحی شاخص اندازهگیری تخصیص زمان بین کار و انواع فراغت در یک چارچوب اسلامی
📚 ارزیابی کارایی موقوفههای شهر زاهدان
📚 شناسایی و اولویتبندی اثرگذارترین عوامل و پیشرانهای رشد اقتصادی در ایران
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=21144
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#معرفی_نشریه
#اقتصاد
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 قطع عضو هر چند ضرر است ولی اگر عدم قطع سبب ابقای ضرر شود، صحیح نیست
📚 حجتالاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» تأکید کرد؛
💠 اگر دو ضرر متساوی بودند، مثلاً قطع عضو یک ضرر داشته و عدم پیوند عضو هم ضرر دیگری داشته باشد، حکم چیست؟
💠 قطع عضو احداث ضرر است، ولی اگر قطع عضو نکنیم و آن نیاز بدن ادامه پیدا کند ابقای ضرر است. در این صورت انسان مخیر است.
💠 گاهی قطع عضو جلوی ضرر را نمیگیرد، بلکه نفعی را ایجاد میکند. در اینجا باید ببینیم بین این نفع و ضرری که ایجاد میشود کدامش ترجیح دارد.
💠 اگر یک دارویی عوارض جانبی متنابه داشته باشد ولی از جهت دیگر نفع داشته باشد که نفعش بالاتر باشد، خوردن آن حرام نیست.
💠 عرف در اینجا کسر و انکسار میکند، یعنی در کفه ترازو میگذارد تا ضررش با نفعش سنجید شود، اگر دید ضررش کم و نفعش بیشتر است، آن را میپذیرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21147
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 محبت کردن به مردم از آداب مهم در معاشرت اسلامی است/ درباره معنای محبتی که در روایات آمده، اختلاف نظر است
📕 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» یبان داشت؛
🔹 آیا ادلهای داریم که به نحو اطلاق شامل محبت غیرمسلمان شود؟ به عبارت دیگر اطلاقی داشته باشد که فراتر از بحثهای مسلمان و مؤمن را هم در برگیرد؟
🔹 در احادیث به روایت و یا مجموعهای از روایات میرسیم که بحث تودد هست. عنوان التودد الی الناس و التحبب الی الناس در روایات آمده که عنوانش الی الناس است.
1️⃣ مطلب اول: تودد به معنای جلب مودت الناس الی نفسه است. تودد الیه یا تحبب الیه یعنی به او محبت ورزید یا مودت و علاقه و حب را به او نشان داد.
2️⃣ مطلب دوم: التودد الی الناس بهعنوان ادب مهم در معاشرت اسلامی ذکر شده است، ولی مقصود محبت ورزیدن قلبی است یا اظهار مودت به دیگران؟
3️⃣ مطلب سوم: این روایات علی طائفتین بود. بعضی الناس داشت بعضی نداشت. در تعدادی از روایات وقتی آداب معاشرت و شاخصهای مروت را برمیشمرد میگفت التودد و التحبب که ظهور الی الغیر داشت نه به معنای جلب محبت برای خود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21153
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 گنجاندن مباحث پژوهشی در متون آموزشی حوزه/ طلاب با پژوهش از روحیه تقلید دور میشوند
📌 حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید جزایری در گفتوگویی، مطرح کرد:
📕 از سیاستهای اعمال شده در غنیسازی متون آموزشی، توجه جدی به آیات و روایات است؛ اکنون مفتخریم در متونی که تاکنون تولید شده هزاران آیه و روایت بیان شده است و معمولا هم سعی شده انتخاب آیات و روایات هوشمندانه و متناسب با معنایی باشد که برای طلبه در سطح کلاس قابل فهم است.
📕 از جمله نکاتی که در متون حوزوی مراعات شده بحث پژوهش و ارائه پژوهشهای مناسب و واداشتن دانشپژوه به تحقیق است که او را از روحیه تقلید، ساده انگاری خارج میکند و برای تعمیق و تحلیل بسیار مفید است.
📕 برای اجتهاد، تقویت استعداد دانشپژوه و توانایی بهرهمندی درست از منابع استنباط اهمیت دارد بنابراین بخش پژوهشها بدون استثنا در سرتاسر متون تولید شده وجود دارد که هدف اصلی آن همین است که طلبه و دانشپژوه گمان نکند دانش صرفا حفظ چند اصطلاح و قاعده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21157
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 قاعده احسان به دیگران(۱۳)/ قلمرو قاعده احسان در تربیت
📌 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛
🔻 بنابر ادله مذکور دال بر مطلوبیت و استحباب احسان به غیر، قلمرو مطلوبیت احسان در سه حوزه باید تبیین شود:
🔹 مربی: این تکلیف متوجه چه کسانی است؟ از آنجاکه در ادله قاعده خصوصیتی برای مکلف به این تکلیف(احسان بهغیر) ذکر نشده بود، این تکلیف شامل همه مؤمنین میشود و همه انواع مربیان در احسانِ بهغیر تکلیف استحبابی دارند.
🔹 متربی: بنابر ادله مذکور کسی که مورد احسان قرار میگیرد، عموم مردم بوده و قیدی برای آن ذکر نشده است. البته در بعضی موارد مانند والدین یا برادران دینی توصیه به احسان، بیشتر است ولی همانگونه که گذشت؛ ادله احسان مطلقاند و شامل بالغ و غیربالغین حتی شامل کفار هم میشوند، که فقها مانند آقای حکیم به این امر تصریح دارند.
🔹 متعلق احسان: با توجه به عمومیت معنای احسان و اطلاق ادله، احسان معنای عامی داشته که شامل همه افعال خیر اعم از امور مادی و معنوی شده و همه ساحات تربیتی از قبیل؛ تربیت جسمی، اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و ... را شامل میشود.
✅ همچنین احسان به غیر، منحصر در امور ایجابی نیست، بلکه شامل امور سلبی هم میشود، مثلاً منع از محرمات الهی که در روایت مذکور اشاره شده و از بالاترین برّ و احسان شمرده شده است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#فقه_تربیت
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 سلسله دروس خارج فقه نظامهای اسلامی
📚 موضوع: فقه نظام جامع خانواده
🔹 استاد: آیتالله سیدمنذر حکیم
📆 زمان: پنجشنبهها/ ساعت ۷ الی ۸:۲۰
🕌 درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار میشود.
📱 لینک ثبت نام:
🌐 https://b2n.ir/100020
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ استدلال از آیه تجارت بر حلیت ربای قرضی
🔻 آیتالله علی عندلیبی در درس خارج «فقه بورس و بازار سرمایه» بیان کرد؛
📚 سیره قطعیه متشرعیه بر این است که متشرعه حتی به ذهنش خطور نمیکند که ربای تولیدی حلال باشد. فلذا وقتی فتوا از بعضیها صادر شد بر حلیت، خیلیها تعجب کردند، زیرا این سیره قطعیه بین متشرعه هست که ربا مطلقا حرام است و حرمت آن هم مطلق است، چه ربای تولیدی، چه ربای مصرفی باشد.
📚 سیره متشرعه بر حرمت ربا موجود است، اما اتصال سیره به معصوم(ع) محل اشكال است، زیرا ممكن است علت سیره فتاوای فقها بر حرمت ربا بوده و به همین دلیل کم کم در اذهان اینطور پدید آمده که ربا مطلقا حرام است.
📚 اگر قرض ربوی باشد، این هم عقد است، بنابراین «اوفوا بالعقود» شامل همه عقود میشود. در صورتی که معامله ربوی، محقق شود از آنجایی که وجوب وفا دارد، دلالت بر صحت معامله میکند، زیرا در صورت بطلان، وجوب وفا برداشته میشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21160
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com