eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
470 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ مبارزه با احتکار از راه‌های دفع ضرورت مسلمین است/ مشکلات افراد مضطر باید به گونه‌ای حل شود که به سطح عمومی جامعه برسند 💢 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی عنوان کرد؛ 📚 کسانی که به خاطر حوادث غیر مترقبه دچار گرفتاری می‌شوند مثلا بیکار می‌شوند، داخل در عنوان مضطر می‌شوند و با توجه به روایت «وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ» واجب است که اضطرار او برطرف شود. 📚 در روایات آمده است که مشکلات آن‌ها به گونه‌ای باید حل شود که در سطح عمومی جامعه قرار گیرند؛ اینطور نیست که شخص نیازمند فقط از مرگ نجات پیدا کند بلکه باید در رفع دیگر حوائج او کوشیده شود تا زندگی متعارف پیدا کند. 📚 از راه‌های دفع ضرورت مسلمین مبارزه با احتکار است که با روایت «وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ» وجوب مبارزه با احتکار ثابت می‌شود. بنابراین یکی از راه‌های اجابت مضطر مبارزه با احتکار است. 📚 این‌که می‌گوییم دولت می‌تواند منع احتکار کند مربوط به جایی است که شخص، اموال خودش را احتکار کرده باشد ولی اگر مال دولتی را احتکار کند و یا مالی را بر اساس وامی که از دولت أخذ کرده احتکار کرده باشد در اینجا ربطی به حصر احتکار به امور اربعه ندارد بلکه احتکار هیچ شی‌ای جایز نیست و باید اموال و اجناس را به همان دستوری که از ناحیه دولت آمده است توزیع کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21248 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ هوش مصنوعی می‌تواند نقش مشورتی برای فقیه داشته باشد/ مراکز علمی در زمینه آی تی گام‌های لازم را بردارند 🔻 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 🔹 در صورت وجود امکانات جدید، بدون استفاده از این امکانات فحص مجتهد کامل نخواهد بود و نمی‌توان فتوا داد. 🔹 بر اساس اصول مدون حوزه علمیه استفاده از آی تی در زمینه‌های مختلف ضروری است و در غیر این صورت مسئله فتوا محل اشکال واقع می‌شود. 🔹 هوش مصنوعی می‌تواند نقش مشورتی برای فقیه داشته باشد؛ فقیه به عنوان مشورت از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. 🔹 باید دید هوش مصنوعی چقدر در ابداع و ایجاد جرقه علمی اثرگذار است؛ کم رنگ شدن نقش ذهن و استعداد می‌تواند یکی از محاذیر استفاده از هوش مصنوعی باشد. 🔹 استفاده از آی تی نه تنها ضرورت دارد بلکه در حد وجوب است؛ چون بدون آن شرایط استنباط فراهم نمی‌شود. فضلا و بزرگان حوزه نیز نگاه مثبتی نسبت به آن دارند تنها اشکال، در زمینه محاذیر است. 🔹 از هوش مصنوعی می‌توان به عنوان یک مشاور استفاده کرد؛ اگر فقیه فرصت یا امکان مراجعه را نداشته باشد، می‌تواند از این دستیار استفاده کند. 🔹 در حال حاضر نه تنها نباید به داشته‌ها در زمینه آی تی بسنده کرد بلکه باید زمینه‌های جدید نیز ایجاد شود؛ مراکز علمی نیز باید گام‌های لازم را در این زمینه بردارند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21251 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 بررسی مولفه‌های مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی 📌 وبینار «بررسی مولفه‌های مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه برگزار می‌شود. 📆 زمان: یکشنبه 25 آبان 99/ ساعت 14:30 🔰 آدرس مجازی نشست: 🌐 skyroom.online/ch/mashamloo/neshaste-tamadon ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 برگزاری درس خارج «فقه سرمایه‌گذاری استارت آپ‌ها + بیت کوین و ارز SDR» 💢 درس خارج فقه معاصر با موضوع «فقه سرمایه‌گذاری استارت آپ‌ها + بیت کوین و ارز SDR» از سوی آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی برگزار می‌شود. 📆 زمان: سه‌شنبه‌ها - ساعت ۸:۱۵ تا ۹ صبح 🔰 موضوعاتی که مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ 🔺بررسی فقهی قرارداد Convertible 🔺بررسی فقهی قرارداد SAFE (Simple Agreement for Future Equity) 🔺 ماهیت و احکام بیت کوین و رمز ارزها 🔺 ماهیت و احکام ارز بین‌المللی SDR ✅ درس به صورت غیر حضوری(آنلاین) برگزار می‌شود. 🔗 لینک شرکت در درس👇 🌐 https://rubika.ir/qommpth ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 نفی امتیازات آموزشی مبتنی بر تفاوت اجتماعی/ اسلام تبعیض در تعلیم و آموزش را نمی‌پذیرد 🔻 آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» بیان کرد؛ 📚 یکی از دستاوردهای عظیم انقلاب پیامبر(ص) عمومی ساختن تعلیم و ریشه‌کن سازی بی‌سوادی در کل جامعه بوده است. 📚 ادلە قرآنی بر این مطلب ادله‌ای است که دلالت دارد انبیاء و نبی گرامی اسلام برای تعلیم عامە ناس مبعوث شده‌اند. 📚 صرف نظر از آیات کریمە قرآن، روایات فراوانی از معصومین(ع) به ما رسیده که دال بر نفی هرگونه امتیاز تعلیمی و آموزشی در جامعە اسلامی است. 📚 نظام اسلامی، نظامی است که امتیاز طبقاتی را در عرصە آموزش نمی‌پذیرد و معتقد است آموزش باید عمومی باشد و این آموزش عمومی مخصوص امور دینی نیست بلکه مطلق علم باید در اختیار همگان باشد. 🔻 روایات دالە بر الغای هر نوع امتیاز مبتنی بر طبقات در امور تعلیم و آموزش بر سه دسته است؛ 🔹 دستە اول: روایات داله بر وجوب طلب علم مطلقا بر همگان است. 🔹 دسته دوم: روایاتی است که در خصوص وجوب تعلیم آمده است. 🔹 دستە سوم: روایاتی است که دلالت بر عدم جواز تبعیض در تعلیم دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21255 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 بررسی فرق بین سند دین و سند تعهد/ اسکناس سند دین است یا صرفا سند عهده؟ 🔰 آیت‌الله جواد مروی در درس خارج «فقه رمز ارز‌ها و بیت کوین» عنوان کرد؛ 💢 در فقه دو اصطلاح ذمه و عهده داریم. این دو اصطلاح هر چند گاهی به جای یک‌دیگر به کار می‌روند ولی با هم تفاوت دارند. 💢 عهده یک ظرف تصوری و اعتباری است برای تکالیف و آن اعمالی که بر انسان لازم است. ذمه، ظرف اعتباری است برای اموالی که ثابت است برای غیر بر علیه انسان. 💢 بین ذمه و عهده عموم و خصوص من وجه است. یک ماده اجتماع و دو ماده افتراق. ماده اجتماعشان فرض کنید مکلفی مال غیر را تلف کرده، هم ذمه او مشغول است و هم عهده‌اش. 💢 ذمه‌اش مشغول به مال است. ماده افتراق عهده هست ولی ذمه نیست، تکلیف هست حکم وضعی نیست. 💢 زمانی که اسکناس‌ها پشتوانه‌اش طلا و نقره بود، اسکناس سند طلا و نقره بود، آیا اسکناس سند دین بود یا صرفا سند عهده بود؟ 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21258 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 منشأییت اسلامی و قانون‌گذاری در نظام مسائل خانواده 📌 سومین نشست از سلسله نشست‌های راهبردی فقه و قانون‌گذاری با موضوع «منشأییت اسلامی و قانون‌گذاری در نظام مسائل خانواده» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا برگزار می‌شود. 📆 زمان: سه‌شنبه ۲۷ آبان، ساعت ۱۴:۳۰ 🔻 لینک ورود به جلسه 🌐 https://b2n.ir/548677 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 آسیب‌های پژوهشی حوزه/ نبودن انگیزه و مقعطی دیدن پژوهش از آسیب‌هاست 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین امیرعباس اکبری در گفت‌و‌گویی تصریح کرد؛ 📚 از جمله آسیب‌ها در پژوهش حوزه علمیه نبود انگیزه پژوهش و مقطعی و جنبی دیدن پژوهش است. 📚 چون سیر دروسی که ارائه شده پژوهش محور نبوده طلبه قادر به انجام فعالیت‌های پژوهشی نیست یا موضوع را پژوهشی نمی‌داند. 📚 حمایت معاونان متخصص در عرصه پژوهش سبب می‌شود آسیب‌ها و موانع پژوهش در حوزه‌های علمیه کمتر و سبب پیشرفت‌های پژوهشی طلاب شود. 📚 دو همایش بزرگ علامه حلی و علامه شعرانی هر دو ظرفیت بالایی دارند که می‌توان موضوعات مختلف را به صورت پیش همایش در مناطق چندگانه پژوهشی برگزار کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21263 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مراسم اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان با پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی برگزار می‌شود 🔰 خانم ریحانه حقانی در نشست خبری «مراسم مجازی اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان» مطرح کرد؛ 📝 مراسم اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان روز پنجشنبه ۲۹ آبان ساعت ۱۰ تا ۱۲ به صورت مجازی با پیام تصویری مرجع تقلید جهان تشیع، حضرت آیت‌الله نوری همدانی برگزار می‌شود. 📝 در مجموع ۲۶۵ اثر به دبیرخانه دومین همایش کتاب سال بانوان ارسال شده است. از مجموع آثار دریافت شده، ۲۴۷ اثر تألیفی شامل ۱۵۵ کتاب، ۲۷ رساله (دکتری و سطح۴) و ۶۵ مقاله علمی پژوهشی، یک اثر تصحیح و تعلیق و ۱۷ اثر ترجمه بودند. 📝 ۹۲ اثر پس از ارزیابی اولیه به مرحله ارزیابی تفصیلی راه یافتند و پس از دو نوبت ارزیابی تفصیلی و ارسال آثار به کمیته علمی، در نهایت ۲۳ اثر حائز رتبه‌بندی شدند. در مجموع، ۱۸۴ نفر در این همایش شرکت کردند که ۱۷۱ نفر آنان بانوان پژوهشگر حوزوی و دانشگاهی و ۱۳ نفر پژوهشگران آقا بودند. 📝 فراخوان سومین همایش کتاب سال بانوان در مراسم اختتامیه اعلام می‌شود، همچنین آثار برگزیده همایش و صاحبان آثار در حوزه علوم انسانی اسلامی معرفی و تجلیل خواهند شد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21266 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 تفاوت تمدن نوین با تمدن مدرن/ عمده مشکل ما در تمدن‌سازی، مبانی غیرمعرفتی است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در نشست «بررسی مؤلفه‌های مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی» عنوان کرد؛ ✍️ مقصود ما از تمدن هم دستاورد سخت‌افزاری و هم دستاورد نرم‌افزاری از تمدن است که منشأ پیشرفت جامعه ایرانی اسلامی می‌شود. ✍️ وقتی ما می‌گوییم «تمدن نوین اسلامی» به این معنا نیست که ما با دانش غرب مخالفیم بلکه مخالفت با مبنای معرفتی و غایت آن است. مبنای معرفتی ما نسبی‌گرایی معرفتی نیست. ✍️ فرق تمدن نوین با تمدن مدرن یکی در مبانی است تا سر از نسبی‌گرایی که تمدن مدرن درآورده است، در نیاورد و دیگری این‌که در تمدن نوین اسلامی محققان در تمدن‌سازی مشارکت می‌کنند. ✍️ غیر از مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی یک چیز دیگر را نیز باید مورد توجه قرار داد و آن عوامل غیرمعرفتی تمدن نوین اسلامی است. ✍️ اگر ما از تمدن نوین اسلامی حرف می‌زنیم باید هم به مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی و تفاوت با مبانی معرفتی تمدن مدرن بپردازیم و هم به عوامل معرفتی که در تمدن‌سازی یا تمدن‌سوزی نقش دارد توجه کنیم. ✍️ به نظرم عمده مشکلات در مبانی غیرمعرفتی است که واقعاً تمدن‌سوز هستند و اجازه نمی‌دهند تمدن نوین اسلامی شکل پیدا کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21269 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 جواز پیوند یا قطع عضو براساس قاعده سلطنت / مطالب شهید صدر درباره سیره عقلا جامع است ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» تأکید کرد؛ 🔹 بحث درباره قطع عضو و پیوند آن بود و دلیلی بر حرمت نفسی اولی پیدا نکردیم، لکن از باب حرمت در صورتی که ضرر متنابه داشته باشد، قطع عضو حرام است. 🔹 درباره قاعده سلطنت نیز گفته شد هر کسی بر نفس خود مسلط است و می‌تواند عضوی از بدن خود را برای پیوند در اختیار پزشک قرار دهد. عمده دلیل این قاعده، سیره عقلاست. 🔹 سیره عقلا فراتر از ارتکاز عقلاست. ارتکاز عقلایی به مرحله عمل نرسیده و یک ذهنیت و باور عقلایی است که مربوط به عمل است. 🔹 فراتر از ارتکاز عقلایی، سیره عملیه عقلا است، عقلا برای تنظیم امور زندگی خود سیره‌هایی دارند. شاید بهترین کسی که در بحث سیره عقلائیه مطالبی را بیان کرد، مرحوم شهید صدر است. 🔹 سیره متشرعیه یعنی سیره اهل شرع. در سیره عقلائیه امضای شارع باید احراز شود. سیره متشرعیه خودش حکم شرعی است، چون سیره اهل شرع است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21276 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 طلاب نباید از قرآن غافل شوند/ یکی از دروس اصلی حوزه باید آیات الاحکام باشد 🔰 آیت‌الله علی اکبر رشاد، پیش از آغاز درس خارج خود که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: 📚 قرآن کریم خزانه لایزال، کران ناشناس و پایان‌ناپذیری است که در اختیار طلاب حوزه‌های علمیه قرار دارد. 📚 طلاب هرگز نباید از قرآن کریم غافل شوند، حال شاید سوال مطرح شود مبنی بر اینکه مگر می‌شود حوزه و طلبه از قرآن غفلت کند؟ 📚 طلبه باید بداند چه مقدار به مسائل قرآنی اهتمام دارد و چقدر حوزه‌های علمیه، طلاب را قاری و تالی به معنویات قرآنی بار می‌آورند؟ طلبه باید مسلط به مبانی و فهم معانی قرآن کریم باشد. 📚 طلبه آن چیزی که از قرآن کریم می‌آموزد در مقام علم باید آموخته‌های خود را در سایر حوزه‌ها و زمینه‌ها به کار بگیرد و استفاده کند. 📚 قرآن کریم حاوی حقایق ناب و ژرفی است که طلبه می‌تواند با استفاده از آن حقایق معارف فلسفی، حکمی و عقلی را از قرآن کریم استخراج و استنباط کند؛ قرآن منبع اصلی تشریح شریعت است بنابراین یکی از دروس اصلی حوزه باید آیات الاحکام باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com