eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
467 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ ادله برخی برای جواز قطع عضو، قاعده سلطنت انسان بر نفس خود است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» تأکید کرد؛ 📕 بین قاعده سلطنت و قاعده لاضرر و لاضرار چه نسبتی وجود دارد؟ آیا در صورت مطرح کردن این قاعده حکم حرمت قطع عضو تغییر می‌کند یا خیر؟ 📕 این قاعده در رابطه با اموال و انفُس دلیل قانع کننده‌ای دارد، البته عمده دلیل سیره عقلا است. یعنی عقلا هر شخصی را مسلط بر اموال و انفُس خود می‌دانند. 📕 تنها حلقه مفقود امضای سیره عقلا است. آیا سیره عقلائیه مورد امضای شارع است یا دلیلی بر امضای شارع نداریم؟ 🔰 سیره عقلائیه بر سه قسم است؛ 1️⃣ مورد ردع شارع است، مانند قیاس. 2️⃣ مورد امضای شارع است، همانند حجیت خبر واحد ثقه. 3️⃣ مشکوک الامضا است. این مهم‌ترین بخش حجیت سیره‌های عقلائیه است که در کتب اصولی خیلی به آن پرداخته نشده است. 📕 سیره عقلائیه سلطنت انسان بر نفس و اموال مورد امضای شارع قرار گرفته است یا مورد امضای شارع قرار نگرفته است؟ می‌توان ادعا کرد مورد امضا شارع قرار گرفته است. یکی از ادله آیه شریفه قرآن «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21334 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 اسکناس اعتبار خود را از کجا می‌گیرد؟/ شهید صدر به حق، اسکناس را سند تعهد می‌داند نه ضمان ذمه ✍️ آیت‌الله جواد مروی در درس خارج فقه «بیت کوین و رمز ارز‌ها» تأکید کرد؛ 🔸 آیا اسکناس سند دین بوده است یا سند عهده؟ ✅ شهید صدر به حق هم می‌فرمایند: اسکناس‌ها در این دوره سند تعهد است و نه ضمان ذمه از سوی دولت یا بانک‌ها. ✅ در برخی کشورها می‌گویند اگر تا فلان تاریخ اسکناس کهنه را آوردی، برای شما به اسکناس جدید تبدیل می‌کنیم اگر نیاوردی، دیگر ما تعهدی نداریم. ✅ تعهد ممکن است مشروط و محدود واقع شود و الا سند دین و ضمان ذمه این گونه نیست. ضمان ذمه سقوطش یا به ابراء است یا به تهاتر و یا به پرداخت است. وجه چهارم ندارد. 🔻 وضع پول و اسکناس در این دوره که پول‌ها سند طلا و نقره نیست چگونه است؟ 🔹 نظریه اول: این پول دیگر سند چیزی نیست. بلکه مالیت و ارزش اعتباری پیدا کرده است. این اوراق کاغذی به اعتبار یک دولت، ارزش پیدا کرده‌اند. 🔹 نظریه دوم: باز هم اسکناس سند است برای یک مال دیگر، خودش مالیت اعتباری ندارد بلکه یک پشتوانه دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21338 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 شهید صدر؛ متفکری در جامعه/ مخاطبِ هدفم نسل جوان دغدغه‌مند و اهل مطالعه است ✍️ مریم برادران نویسنده «کتاب نا» در گفتگویی، اظهار داشت: 📕 درست است که محتوا تعیین می‌کند چگونه بنویسم، اما مخاطب مشخص می‌کند که نقاط اثر کجا باشد و کجاها باید پررنگ‌تر باشد. مخاطبِ هدفم نسل جوانی است که اهل مطالعه و دغدغه‌مند است. 📕 نابغه بودن شهید صدر قابل‌اعتنا است، اما ایشان فقط نابغه نیست. به نظرم بیش از اینکه بگوییم ایشان یک نابغه است، بهتر است بگوییم متفکری در جامعه است؛ چراکه تأکید بر نبوغ می‌تواند فاصله‌ی مخاطب را از ایشان زیاد کند. 📕 اثرگذاری کنش‌گرانه او در حل بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی وقتی برایم معنادار است که می‌بینم درعین‌حال چشمداشتی به مقام و جایگاه و اعتباریات دیگر ندارد و همین‌هاست که او را در مقام مرجعیت مردمی می‌نشاند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21341 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 برگزاری سلسله نشست‌های اقتصادی با نگاهی فقهی 📚 مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در ایام کرونا، سلسله نشست‌های علمی - تخصصی پیرامون مسائل اقتصادی با نگاهی فقهی را برگزار می‌کند. 📚 این نشست‌ها ناظر به مباحث قانونگذاری، طرح‌ها و لوایح با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود. 🔻 عناوین نشست‌ها؛ 🔹 مباحث فقهی قانون مبارزه با پولشویی و آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی. 🔹 شفافیت اطلاعات و نسبت آن با حریم خصوصی. 🔹 امکان سنجی استقلال بانک مرکزی. 🔹 مالیات بر عایدی سرمایه. 🔹 رمزارزها و چالش‌های فقهی. 🔹 چالش‌های فقهی اقتصادی برنامه هفتم توسعه(عدالت). 🔹 مالیات تکافلی و جایگاه آن در برنامه هفتم توسعه. 📚 این مرکز در تلاش است تا از صاحب نظران، نظریه‌پردازان و اساتید حوزه و دانشگاه به عنوان سخنران در این نشست‌های علمی دعوت نماید و در همین راستا در حال رایزنی با اساتید می‌باشد. ✍️ گفتنی است، به دلیل شیوع ویروس کرونا این جلسات به صورت مجازی برگزار می‌شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 شروط اصلی در تفویض/ در ولایت تفویض سه شرط علم، عدل و کفایت معتبر است 🔰 آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» بیان داشت؛ 🔹 در ولایت تنفیذ غیر دو شرط توانایی و امانتداری در انجام مأموریت، شرط خاص دیگری مطرح نیست. 🔹 در ولایت تفویض سه شرط علم، عدل و کفایت معتبر است. هم ادله عقلی بر این سه شرط وجود دارد و هم ادله نقلی. 🔻 شروط زائد بر سه شرط اصلی در ولایت تفویض 1️⃣ تجربه: کسی که ولایت تفویض و اختیار تصمیم‌گیری برای مردم به او داده می‌شود، باید قبلا تجربه شده باشد. 2️⃣ حیاء: در متون روایی ما آمده که کسی که ولایت تفویض به او واگذار می‌شود، باید انسان با حیایی باشد. 3️⃣ ریشه خانوادگی صالح: کسی که مناصب و ولایات به او واگذار می‌شود باید خانواده او بررسی شود. 4️⃣ حلم: حلم، به معنای خود نگه‌داری در برابر خشم است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21346 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 حفظ نفس از ابتلای به بیماری‌های خطرناک و مهلک واجب است 💢 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی عنوان کرد؛ ✅ ابتلاء به بیماری‌ها و بلایا با ایمان منافاتی ندارد، بلکه از روایات استفاده می‌شود هر چه مراتب ایمان بالاتر باشد بلا شدیدتر است. ✅ سرایت و واگیر بیماری امری مسلم و قطعی است و از امور موهوم نیست و شریعت نیز آن را پذیرفته است. ✅ حفظ نفس از ابتلای به بیماری‌های خطرناک و مهلک واجب است. ✅ در برخی احکام وقوع و قطعیت سرایت لازم نیست بلکه صرف احتمال سرایت برای ترتب آن احکام کافی است. ✅ معالجه بر خود شخص بیمار واجب است و اگر شخص اهمال کند و بمیرد خودکشی محسوب می‌شود. ✅ معالجه بیماران مبتلا به بیماری‌های سخت و دشوار که اضطرار در آن‌ها صدق می‌کند بر پزشک و طبیب و هر کسی که قدرت دارد، واجب است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21349 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 عزت و عظمت امام حسن عسکری(ع) در بیانات رهبر معظم انقلاب 📌 در بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون امام حسن عسکری(ع) آمده است: 🔹 در هیچ زمانی ارتباط شیعه و گسترش تشکیلاتی شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری علیهم السلام نبوده است. 🔹 این‌که آن بزرگوارها در غربتِ زیادی بودند، واقعاً همین‌طور است؛ دور از مدینه و دور از خاندان و دور از محیط مألوف؛ اما در کنار این، درباره‌ی این سه امام – از حضرت جواد تا حضرت عسکری علیهم السلام– نکته‌ی دیگری وجود دارد و آن این است که هرچه به پایان دوره‌ی حضرت عسکری(ع) جلوتر می‌رویم، این غربت بیشتر می‌شود. 🔹 حوزه‌ی نفوذ ائمه و وسعت دایره‌ی شیعه در زمان این سه امام، نسبت به زمان امام صادق(ع) و امام باقر(ع) شاید ده برابر است؛ و این چیز عجیبی است. شاید علت این‌که این بزرگواران را این‌طور در فشار و ضیق قرار دادند، اصلاً همین موضوع بود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21352 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 مهم‌ترین مأموریت امام عسکری(ع)؛ آماده سازی سازمان شیعه برای دوران غیبت 🔰 آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ 🔹 امام حسن عسکری(ع) در سخت‌ترین دوران، امامت و زعامت شیعیان را بر عهده گرفتند. خلفای عباسی برای ضربه زدن به حضرت و به شهادت رساندن ایشان از هیچ اقدامی فروگذار نبودند. 🔹 امام حسن عسکری(ع) با وجود همه فشارها و کنترل‌های بی وقفه حکومت عباسی یک سلسله فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و علمی در جهت حفظ اسلام و مبارزه با افکار ضد اسلامی انجام دادند. 🔹 از جمله اقدامات عمیق ایشان می‌توان به کوشش‌های علمی در دفاع از آئین اسلام، رد شبهات، تبیین اندیشه صحیح اسلام، ایجاد شبکه ارتباطی شیعیان، حمایت و پشتیبانی مالی از شیعیان، تقویت و توجیه سیاسی رجال و... را نام برد. 🔹 آماده سازی شیعیان برای دوران غیبت یکی از مهمترین مأموریت‌های حضرت(ع) بود. امام حسن عسکری(ع) همانند سایر اولیای الهی شیعیان را برای دوران غیبت آماده می‌کردند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21355 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 احیای حقوق عامه، در اقامه‌ی دین نهفته است/ دولت اسلامی؛ مسئول حفظ حقوق عمومی 🔰 آیت‌الله عباس کعبی، در جلسه «بررسی جایگاه و مصادیق حقوق عامه در حقوق اسلامی»، مطرح کرد: 🔹 احیای حقوق عامه در اقامه دین نهفته شده است و اگر متولیان دین و مسئولان نظام اسلامی دین را اقامه نکنند، حقوق عامه تضییع می‌شود و به دلیل تضییع حقوق عامه و تجاوز به حق و عدل، مورد لعن و نفرین واقع می‌شود. 🔹 حفظ دین، جان، عقل، عرض و آبرو، ناموس، اموال عمومی و در یک کلمه حقوق عمومی ملت باید توسط دولت اسلامی حفظ شود و درصورت تضییع، در مرحله آخر وظیفه‌ی قوه قضائیه است که حقوق عامه را احیا کند. 🔹 حق مردم بر دولت که جزء حقوق عامه است شامل خیرخواهی و دلسوزی نسبت به مردم، تعلیم و تربیت و غنی کردن منابع عمومی و تقویت پول ملی می‌شود. 🔹 وظیفه قوه قضاییه است که در عصر حاضر چرایی کاهش پول ملی را بررسی و ریشه آن را پیدا کند. اینکه آیا علت آن مربوط به برنامه اقتصادی کشور است یا در اجرای آن مشکلی وجود دارد؟ علت در بودجه‌­بندی است یا در اجرای قوانین و مقررات؟ در تصمیم­‌گیری اشتباه است یا در ضعف قوانین و مقررات؟ 🔹 احیای حقوق عامه با رعایت حقوق متقابل دولت و ملت لازم است زیرا رعایت حقوق متقابل دولت و ملت عامل انسجام‌بخشی و عزت دین است و در سایه حقوق عامه اعتماد مردم به جامعه اسلامی بیشتر می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21359 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 احراز اعتبار شخصیت حقوقی/ عرف، خرید و فروش با شخصیت‌های حقوقی را بیع می‌داند، پس معامله با آن‌ها صحیح است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی در درس خارج «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن» بیان کرد؛ 📚 اعتبار شخصیت حقوقی و اهلیت داشتن او نزد عقلا در زمان ما محرز است و از طرفی شارع هم هر چیزی را که عرف بگوید بیع است و ارکانش تام است را امضا می‌کند. 📚 آیا در زمان شارع هم اعتبار شخصیت حقوقی محرز است؟ احراز اعتبار و اهلیت شخصیت حقوقی برای انشاء بیع در زمان شارع، تنها دو راه وجود دارد: 📚 تمسک به سیره یا ارتکاز عقلا کرد. سیره عقلا در زمان شارع بر این بوده است که برای شخصیت‌های حقوقی اهلیت قائل شده‌اند، گرچه در آن زمان به طور وسیعی تطبیق داده نشده ولی بعضی از شخصیت‌های حقوقی مانند دولت و... در آن زمان بوده‌اند که کاشف از ارتکاز عقلا است. 📚 به اطلاق مقامی «احل الله البیع» تمسک کنیم. به این بیان که شارع در مقام اهمال نبوده بلکه در مقام بیان بوده است. اگر شارع آن را جایز نمی‌دانست باید آن را بیان می‌کرد و حالا که آن را بیان نکرده و ردعی نیامده، پس منظورش از «احل الله البیع» همان بیعی است که عرف آن را بیع می‌داند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21362 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 استثنائات حرمت ربا/ بحث ربا از مباحث پیچیده است ❇️ آیت‌الله علی عندلیبی در درس خارج «فقه بورس و اوراق بهادار» مطرح کرد؛ 💢 در بحث حرمت ربا چند مورد استثنا شده، بین پدر و فرزند، بین زن و شوهر و بین عبد و مولا که این‌‌ها جایزاند. 💢 گرچه مثلا پدر به پسر یا زن به شوهر می‌توانند قرض ربوی تولیدی بدهند اما خیلی درصد کمی از قرض‌‌ها از این موارد هستند بر خلاف قرض ربوی بین مسلمان و کافر که در دنیا رایج است. 💢 مثلا کافری سهامدار است و پولدار و مسلمانی می‌‌آید از او قرض می‌‌گیرد که به این نحو خیلی رایج است. 💢 این مباحث در فقه ما پیچیده است و اقوال مختلفی وجود دارد و هرکدام برای نظر خود ادعای اجماع کرده‌اند، عده‌ای تفصیلاتی دارند. 💢 اگر کسی خواست متعرض اقوال بشود و به آن‌‌ها توجه داشته باشد می‌‌تواند به کتاب مفتاح الکرامه و جواهر و سایر کتب فقهی مراجعه کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21365 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 آیا رحمت للعالمین بودن پیامبر(ص) نشانگر جواز محبت به غیر مسلمان است؟ 📝 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛ 🔹 یکی از ادله‌هایی که برای اثبات محبت به غیر مسلم به آن استناد می‌شود آیه «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ‏.» است. 🔹 درباره این آیه استدلال می‌شود که خطاب به همه انسان‌هاست و شامل غیر مسلم هم می‌شود. همچنین در همه گفت‌وگوها و مخاطب‌های قرآن اصل بر عموم و شمول است. 🔹 آیه دیگر «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ» است که ممکن است محل استشهاد برای اطلاقی قرار گیرد. 🔹 استدلال به آیه متوقف شده بر این‌که اولاً، عالمین اطلاق دارد، ثانیاً، رحمت وصف پیامبر است و ثالثاً، درون رحمت مهر هم است. 🔻 مناقشه به استدلال 1️⃣ ممکن است رحمت وصف پیامبر نباشد، بلکه وصف خدا باشد. رحمت الهی باشد نه نبوی. لااقل احتمالش است. 2️⃣ مناقشه مشترک با آیه قبلی است که رحمت در مقام هدایت است و غیر از رحمت بدون ارتباط با بحث هدایت است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21371 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com