📕 استثنائات حرمت ربا/ بحث ربا از مباحث پیچیده است
❇️ آیتالله علی عندلیبی در درس خارج «فقه بورس و اوراق بهادار» مطرح کرد؛
💢 در بحث حرمت ربا چند مورد استثنا شده، بین پدر و فرزند، بین زن و شوهر و بین عبد و مولا که اینها جایزاند.
💢 گرچه مثلا پدر به پسر یا زن به شوهر میتوانند قرض ربوی تولیدی بدهند اما خیلی درصد کمی از قرضها از این موارد هستند بر خلاف قرض ربوی بین مسلمان و کافر که در دنیا رایج است.
💢 مثلا کافری سهامدار است و پولدار و مسلمانی میآید از او قرض میگیرد که به این نحو خیلی رایج است.
💢 این مباحث در فقه ما پیچیده است و اقوال مختلفی وجود دارد و هرکدام برای نظر خود ادعای اجماع کردهاند، عدهای تفصیلاتی دارند.
💢 اگر کسی خواست متعرض اقوال بشود و به آنها توجه داشته باشد میتواند به کتاب مفتاح الکرامه و جواهر و سایر کتب فقهی مراجعه کند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21365
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 آیا رحمت للعالمین بودن پیامبر(ص) نشانگر جواز محبت به غیر مسلمان است؟
📝 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛
🔹 یکی از ادلههایی که برای اثبات محبت به غیر مسلم به آن استناد میشود آیه «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ.» است.
🔹 درباره این آیه استدلال میشود که خطاب به همه انسانهاست و شامل غیر مسلم هم میشود. همچنین در همه گفتوگوها و مخاطبهای قرآن اصل بر عموم و شمول است.
🔹 آیه دیگر «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ» است که ممکن است محل استشهاد برای اطلاقی قرار گیرد.
🔹 استدلال به آیه متوقف شده بر اینکه اولاً، عالمین اطلاق دارد، ثانیاً، رحمت وصف پیامبر است و ثالثاً، درون رحمت مهر هم است.
🔻 مناقشه به استدلال
1️⃣ ممکن است رحمت وصف پیامبر نباشد، بلکه وصف خدا باشد. رحمت الهی باشد نه نبوی. لااقل احتمالش است.
2️⃣ مناقشه مشترک با آیه قبلی است که رحمت در مقام هدایت است و غیر از رحمت بدون ارتباط با بحث هدایت است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21371
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 جایگاه حضرت معصومه(س) در عصر ظهور
✍️ یادداشت/حجتالاسلام محسن رفیعی:
📝 شهر قم یادآور قیام جهانی موعود آخرالزمان و اقامه عدل الهی در سراسر گیتی است و ظهور حکومت جهانی امام زمان علیهالسلام به منزله بروز و حکومت تمام حقیقت دین خدا در تمام جهان است.
📝 ورود حضرت معصومه سلاماللهعلیها به شهر قم، نقطه عطف و شروعی برای یک قیام فزاینده اسلامی بود. اکنون که بیش از ۴۰ سال از اولین ثمردهی جدی این کنش معنوی، یعنی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران گذشته، قم به کانون اصلی تغذیه قیامهای ملتهای مسلمان تبدیل شده است و قطعاً اثرات ویژهای در انقلاب جهانی امام زمان(عج) نیز خواهد داشت.
📝 مسیر دستیابی به آب گوارای ظهور و زدودن عطش فراق از دولت کریمه مهدوی، جز با استقامت و پایداری بر زمینهسازی ظهور و نیز استقامت در رکاب حضرت مهدی علیهالسلام به هنگامه ظهور، امکانپذیر نخواهد بود و شهر قم، مهد جوشش مقاومت دینی در تراز انقلاب جهانی مهدوی است که حرم و حریم کریمه اهل بیت نقش بسزایی در پمپاژ غیرت و مقاومت اسلامی و انقلابی داشته است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21376
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ راههای خلاص از قرض ربوی در عقود بانکی/ اشکالات امام، آیتالله سیستانی و شهید صدر بر جعاله بر قرض
🔰 آیتالله محمدتقی شهیدی در درس خارج «ربا در معاملات بانکی» بیان داشت؛
🔻 راههای خلاص از قرض ربوی در عقود بانکی
📚 جعاله بر قرض: یکی از عملیاتهای بانکیِ جانشینِ قرض ربوی، جعاله بر قرض است. طبق این قرارداد، بانک به هدف خود که کسب سود است خواهد رسید.
🔸 اشکال اول؛ شرط القرض بودن جعاله بر قرض: این اشکال از جانب آیتالله سیستانی است.
🔹 مناقشه؛ عدم انطباق شرط القرض بودن جعاله بر قرض: اشکال آقای سیستانی به نظر ما واضح نیست و کلام ایشان نزد عرف پذیرفته شده نیست.
🔸 اشکال دوم؛ ربوی بودن جعاله بر قرض: مرحوم امام در مقام(بیان)، مطلب دقیقی ذکر کردهاند.
🔹 مناقشه؛ کلیت نداشتن اشکال مذکور: به نظر ما اشکال مرحوم امام، هر چند فی الجمله صحیح است، لکن در تمامی موارد وارد نیست.
🔸 اشکال سوم؛ عقلائی نبودن جعاله بر قرض: این اشکال از جانب شهید صدر ذکر شده است.
🔹 مناقشه؛ اقدام عقلاء بر پرداخت جُعل برای اخذ وام: به نظر ما اشکال آقای صدر قابل مناقشه است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21368
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 حقوق اسلامی و حقوق بشر کنونی قابل جمع نیستند/ حقالناس از جهتی مهمتر از حقالله است
✍️ آیتالله سید احمد خاتمی در درس خارج فقه «حقوق معنوی» عنوان کرد؛
📚 حقوق دارای تقسیمات فراوانی است، اما آنچه ما را زودتر به حقوق معنوی میرساند، تقسیم حقوق به سه نوع حقالله، حقالناس و حق مشترک میان حقالله و حقالناس است.
📚 برخی میخواهند حقوق اسلامی را بر حقوق بشر تطبیق دهند، این شدنی نیست. حقوق بشر بر مبنای ثابت نبودن حق خدا نوشته شده است. ما این حقوق بشر را ضد حقوق بشر میدانیم.
📚 آن حقوقی که عقلاییست قبل از اینکه حقوق بشری پیدا شود، اسلام بیان کرده است. البته آنهایی که درست و صحیح است و اسلام هم آنها را میپذیرد، اگر قرار باشد در یک زیر مجموعهای قرار دهیم، حق الناس است.
📚 حقالناس از جهتی مهمتر از حقالله است. در باب شهید داریم که تمام گناهان حقالله شهید بخشیده میشود الا دین. دین نیز به عنوان یک نماد حقالناس است.
📚 برای این بحث(حقوق معنوی) کتاب «دایره الموسوعه الفقه الاسلامی طبقا فمذهب اهل بیت» از یادگاریهای مهم مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی دارای مطالب بسیار مفید است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21379
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 حضرت معصومه(س) الگویی شایسته برای عموم جامعه است/ جانفشانی در نشر و صیانت از حریم ولایت
🔰 آیتالله محسن فقیهی در گفتگویی، عنوان کرد:
🔹 در جهان تشیع شخصیتهای والا مقامی بودند که با تمام وجود از ولایت و امامت صیانت و پاسبانی کردند و در این راه مقدس شهید شدند. حضرت فاطمه معصومه(س) نیز یکی از بانوان بزرگ جهان اسلام است که در طول عمر شریف خویش همواره در نشر و پاسبانی از حریم ولایت با تمام وجود جانفشانی کردند.
🔹 ولایتمداری و صیانت از امامت، ترویج احادیث اهل بیت(ع) از جمله فعالیتهای بارز اجتماعی حضرت معصومه(س) بود که میتواند سرمشق مناسبی برای بانوان باشد، توجه به این نکته هم لازم است که بانوی کرامت نه تنها برای دختران و بانوان بلکه برای عموم جامعه الگوی بارز و شایستهای هستند.
🔹 الگوپذیری از بانوان والامقامی همچون حضرت معصومه(س) سبب شده تا دختران مؤمن، پاکدامن و انقلابی جامعه امروزی در این غوغای بیهویتی و مادیگرایانه غربی، شخصیت و هویت خویش را پیدا کنند و به مقام و ارزش خود پی ببردند و به موفقیتهای بزرگ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی رفیعی دست پیدا کنند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21382
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 سلسله نشستهای رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی
📌 موضوع: «روششناسی استنباط حکم در نظام حقوقی اسلام»
🔹 ارائه: دکتر محمود حکمتنیا
🔹 دبیر علمی: حجتالاسلام حسنلو
📆 زمان: پنجشنبه 6 آذر/ ساعت 15
🔗 لینک شرکت در نشست:
🌐 https://www.skyroom.online/ch/feghenezam/t-pajooheshgar
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 حوزه با سرمایههایی که دارد باید متناسب با نیازهای روز پاسخگو باشد/ طراحی ۱۰۰ طرح راهبردی برای آینده حوزه
🔰 آیتالله علیرضا اعرافی در دیدار رئیس و اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای استان کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد:
📝حوزه عظمت و سرمایههای زیادی دارد که باید متناسب با نیازهای روز پاسخگو باشد، از این جهت رسالت همه ما خیلی سنگین است.
📝 در میان همهی طرحهای حوزه، ۳۰۰ طرح مهم داریم و از بین آنها حدود ۱۰۰طرح راهبردی و اساسی وجود دارد که میتوانند برای آینده حوزه علمیه بسیار راهگشا باشند.
📝 طرح کارویژههای روحانیت، طرح آمایش، درختوارهی رشتههای تحصیلی در ۱۶ عرصه و ۴۰۰ رشته تحصیلی طراحی شده است و احیای موقوفات حوزوی، هدایت علمی، برنامه پنج ساله حوزه علمیه و فقه معاصر از مهمترین این طرحهاست.
📝 ۲۰۰ کارکرد روحانیت، شناسایی شده است که از آن تعداد حدود ۶۰ مورد آن به عنوان اولویت انتخاب شده است و دنبال میشود.
📝 ما در قبال استانها چند سیاست مهم را دنبال میکنیم، از جمله تفویض بیشتر اختیارات و واسپاری امور با اختیارات بیشتر؛ البته ارتقاء و تعالی حوزههای منطقهای و استانی برای پاسخگویی بیشتر به نیازهای جامعه میباشد.
📝 ذیل همه این برنامهها حدود ۳۰ برنامه تعریف شده است؛ مثل واسپاری امتحانات، مجوز سطوح عالی، رسمیت پیدا کردن دروس خارج به گونهای که امروز حدود ۳۵ درس خارج در استانها رسمیت پیدا کرده است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 تبلیغ آخرین قله و هدف حوزههای علمیه/ فعالیت ۳۲۰۰ مبلّغ طرح هجرت در سراسر کشور
🔻 حجتالاسلام والمسلمین حسین ملانوری، سرپرست معاونت تبلیغ حوزههای علمیه در گفتوگویی، مطرح کرد:
🔰 ۲۵۰۰ روحانی و طلبه در طرح بینات در سراسر کشور حضور دارند. طلاب و اساتید هر طرح بینات باید ۵۰ پایگاه فرهنگی اطراف مدرسه علمیه خودشان را حمایت کنند.
🔰 معاونت تبلیغ حوزههای علمیه کشور، ۱۵۰ مبلّغ و طلبه را به صورت رسمی برای فعالیت در فضای مجازی بکار گرفته است. علاوه بر مبلغین طرح بینات، مبلغین طرح هجرت و امین نیز در فضای مجازی حضوری فعال دارند.
🔰 براساس انعقاد سند همکاری آموزش و پرورش با حوزههای علمیه، کلیه طرحهای مشترک آموزش و پرورش با حوزههای علمیه در عرصههای مختلف در بازه زمانی یک تا پنج سال عملیاتی میشود.
🔰 از نگاه مدیر حوزههای علمیه کشور، تبلیغ نهایت چیزی است که حوزه باید به دنبالش باشد.
🔰 تبلیغ آخرین قله و هدف حوزههای علمیه است. طلاب در کنار فعالیتهای آموزشی، تهذیبی و پژوهشی با فراگیری علوم معارف اهل بیت(ع) باید مردم را نسبت به سیره ائمه اطهار(ع) و معارف دینی بیشتر آشنا کنند.
🔰 اگر طرح آمایش حوزه را نگاه کنیم که جایگاههای عملکرد حوزه را در میان مردم و نظام اسلامی نشان میدهد بخش عمدهای از کارویژههای حوزه و روحانیت در طرح آمایش، کارویژههای تبلیغی هستند.
🔰 در حال حاضر ۳۲۰۰ مبلّغ طرح هجرت در سراسر کشور فعال هستند. ۴ هزار مبلّغ نیز به صورت تمام وقت در چهار هزار مدرسه کشور و در ۷۰ عملیات تبلیغی مشغول فعالیتاند.
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 افق علمی آینده حوزه در گرو طراحی شیوههای نوین در نظام ارزشیابی است
📌 حجتالاسلام صالحی مقدم، مدیر مدارج علمی حوزه علمیه خراسان، در گفتگویی به مناسبت آغاز المپیاد علمی فقه و اصول حوزه علمیه خراسان بیان کرد:
📕 مسابقات علمی نخبگانی یکی از طرق کشف نخبگان علمی و آموزشی و پژوهشی است.
📕 زمانی که نظام آموزشی برای همه طلاب بر اساس فهم متوسط، به صورت یکسان، با یک استاد تدریس و با متن مشخص برنامهریزی میشود، قطعا نظام ارزشیابی سنتی و عادی نمیتواند منجر به کشف استعدادهای علمی و پژوهشی گردد.
📕 موفقیت در المپیادهای علمی، گزارشگر میزان تلاش علمی طلبه است و هر کس در این رقابت علمیِ استاندارد حائز رتبه شود روایتی از مجاهدت و تلاش شبانه روزی خود را برای جامعه علمی تبیین کرده است.
📕 افق علمی روشن آینده در گرو طراحی شیوههای نوین و مکمل در نظام ارزشیابی حوزه علمیه است. این امر همان افقی است که با طرح سوالات کاربردی و مبتنی بر فهم صحیح متون فقهی و اصولی راه را برای تربیت اساتید عالم پژوهشگر و نویسنده هموار خواهد کرد.
📕 اگر راه و رسم چگونگی فهم درست علوم فقه و اصول به خوبی تبیین شود و چنانچه شیوه پاسخگویی به سوالات فراتر از حفظمحوری و بر اساس روش حل مسئله فقهی و اصولی ابتناء یابد، دست یافتن به اساتید پژوهشگری که خود علاوه بر تولید محتوای علمی فاخر توان هدایت رسالهها و پایاننامهها را داشته باشند، دور از دسترس نیست.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 علم اصول همانند دانش ریاضی منظومه فکری را منسجم میکند/ رقابت نخبگانی موجب افزایش تلاش و پشتکار علمی افراد میشود
🔰 حجتالاسلام والمسلمین سیدمحسن حسینی فقیه در گفتگویی به مناسبت آغاز المپیاد علمی فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، اظهار کرد:
📚 بنای عالم هستی این است که انسانها را به حد بالایی از معرفت برساند و نظام عالم هستی بر اساس توجه ویژه به نخبگان میباشد.
📚 البته این مسئله به معنای آن نیست که به سایرین توجه نشود، بلکه خداوند متعال به همه توجه دارد ولی هر کسی به فراخور قابلیت خودش از این فرصت استفاده میکند.
📚 برگزاری المپیاد علمی کار بسیار مبارکی است. افراد با این امر، در ساحت رقابتی وارد میشوند که سازنده و مفید است.
📚 اگر کسی در علم اصول به عنوان یک سرمایه مهم، قوی شود، موجب رشد او شده و در راه پیش رو از سایرین جلو میافتد.
📚 علم اصول به دانش ریاضی شبیه است که یک ساختار و یک منظومه منسجم فکری برای انسان به ارمغان میآورد که پربهاست. علم اصول کمک میکند که در عرصه دانشهای دیگر گوی سبقت را برباییم.
📚 نخبگان و مستعدین مواظب باشند که خدای ناکرده به آفت غرور دچار نشوند، زیرا حالت ایستایی به انسان میدهد و در نهایت منجر به سقوط میگردد.
📚 یکی از آثار مثبت رقابت نخبگانی این است که تلاش و پشتکار علمی افراد بیشتر میشود؛ افراد با آمادگی بیشتر و تحقیق، مطالعه و مباحثه قویتر به فهم و ترقی والاتری میرسند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 مقتضای اصل عملی در معاطات/ شیخ انصاری میگوید اصل اولی براساس استصحاب، لزوم و بقای ملکیت است
🔸 آیتالله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» مطرح کرد؛
📕 مقتضای اصل عملی: مرحوم شیخ انصاری در دو جا از این عنوان بحث کرده است؛ یکی در معاطات و دیگری در اول خیارات. در هر دو جا فرمودند که اصل اولی بر اساس استصحاب، لزوم و بقای ملکیت است.
📕 یعنی وقتی مالک چیزی را با معاطات به مشتری داد، اگر بعدا رجوع کند، آیا با رجوعش این ملکیت مرتفع میشود یا همچنان باقی است؟ در اینجا ارکان استصحاب نسبت به ملکیت مشتری تمام است که مقتضایش بقای ملکیت یا همان لزوم است.
❇️ اشکال اول بر استصحاب بقای ملکیت: این استصحاب ملکیت و استنتاج لزوم از آن از قبیل استصحاب کلیِ از قسم دوم است که استصحاب در آن جاری نیست. وجه عدم جریان استصحاب در قسم دوم از استصحاب کلی این است که ارکان استصحاب در آن تمام نیست.
❇️ چون استصحاب خصوصيت کلی اين است که مستصحب امرکلی و جامع است و منشأ شک در بقاء کلی، تردد کلی بين فرد قصیر(پشه) و طویل(فیل). نسبت به فرد قصیر شک در بقاء نداریم بلکه یقین به زوال داریم. نسبت به فرد طویل هم یقین به حدوث نداریم بلکه مشکوک الحدوث است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21385
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com