✅ دیدگاهی که قائل به نقصان عقول زنان میباشد، مخالف آیات، روایات و نظر مشهور فقهاست
💠 حجتالاسلام والمسلمین علینقی فقیهی در درس گفتار «فقه تربیت جنسی» بیان داشت؛
🔻 یکی از ادلهای که قائلین به نقص در عقول زنان به آن استناد کردهاند آیه شریفه ۲۸۲ سوره بقره است که ۵ دیدگاه برای آن بیان شده است.
1️⃣ تفاوت تعدد شاهد به دلیل غلبه احساسات زن در مقابل مرد است که موجب فراموشی آنها میشود؛ لذا اگر یکی از زنان فراموش کرد دیگری یادآوری کند.
2️⃣ تعدد شهادت زن به دلیل ضعف در قوه حافظه آنها است.
3️⃣ فضای اجتماعی بهگونهای بوده که زنان در کارهای اجتماعی دخالتی نداشتهاند؛ برایناساس زنان دقت کافی در حوادث نداشتند لذا در شهادت آنها گفتند دو نفر باشند که اگر یکی فراموش کرد دیگری یادآوری کند.
4️⃣ تعدد زنان در امر شهادت که مورد بحث آیه شریفه است حکایت از نقصان عقل زنان دارد.
5️⃣ غفلت و فراموشی که قرآن اشاره دارد «فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْرى»، به سبب مشغله زیاد زنان درگذشته است.
🔻 نتیجه: استدلال به آیه برای اثبات نقصان عقل در زنان کامل نیست زیرا؛
🔹 1 - مخالف با نظر مشهور است.
🔹 2 - مخالف با روایات است، زیرا عقل در روایات یعنی وجه افتراق انسان اعم از زن و مرد با حیوان و نوعی نیرو و توانمندی که بهوسیله علم و تجربه افزایش پیدا میکند و میان زن و مرد مشترک است.
🔹 3 - مخالف با قرآن کریم است، زیرا قرآن هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نشده است مانند آیه ۴۰ سوره غافر.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📢 «بررسی مبانی فقهی ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی»
🔻باحضور:
🔸حجت الاسلام دکتر وحدتی شبیری (ریاست محترم دانشگاه علوم اسلامی رضوی)
🔸سرکار خانم دکتر مشکات (استاد و متخصص ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد)
⏳ پنجشنبه 99/11/9 ساعت 10
درگاه ورود (با کروم وارد شوید):
https://www.skyroom.online/ch/kalamona/fegh-salamat
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سلامت
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔹 راهاندازی رشتههای تخصصی در طرح جامع/ واسپاری امور حوزوی به استانها در ۲۰ محور دنبال میشود
📗 آیتالله علیرضا اعرافی در دیدار جمعی از نمایندگان طلاب خوزستان مطرح کرد؛
📝 همه فعالیتهای گسترده حوزه علمیه در سه سال اخیر در حالی است که بودجه حوزه نصف شده است و همه کارهایی که انجام دادیم با مددالهی و فعالیت جهادی انجام شد.
📝 در زمینه استانها واسپاری امور به خود استانها به جدیت دنبال میشود. این واسپاری در ۲۰ محور دنبال میشود. ارتقای حوزهها، برای پاسخگویی به نیاز استان نیز در ۱۰ محور دنبال میشود.
📝 با وجود اینکه ۲۰۰ هزار وقف حوزوی وجود دارد که ۲ تا ۳ برابر آستان قدس رضوی است و تاکنون نیز گامهای خوبی برای احیای آنها برداشته شده، ولی هنوز برای ورود آنها به چرخه مالی حوزه فاصله زیادی داریم.
📝 برای استانها دو برش برنامهای ۵ ساله و برش آمایش در نظر گرفته شده است، این برش برنامهای باید کل استان را نیز درگیر خود کند و هر استان برنامه ۵ ساله خود را دنبال نماید.
📝 تهیه و تدوین سند ۵ساله و برش آمایش حوزه استان، راه اندازی و تقویت گروههای علمی مدارس، تشکیل انجمنهای علمی در حوزه استان، شناسائی نخبگان حوزوی جهت حمایت از ایشان، راهاندازی رشتههای تخصصی در طرح جامع حوزه علمیه استان و توجه و راهاندازی دروس خارج باید در استانها مورد توجه قرار گیرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#آیت_الله_اعرافی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ ارائه شخصیت متوازن از شهید صدر در کتاب «نا»/ بٌعد علمی شهید صدر نباید حجابی برای شناخت دیگر ابعاد ایشان شود
📝 حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار در نشست نقد کتاب «نا» تصریح کرد؛
🔹 در این کتاب با شهید صدرِ امامِ قوم روبرو هستیم، در حالی که حوزهها شهید صدر را صرفاً به عنوان نخبه و استاد میشناسند.
🔹 کتاب «نا» آمیختهای از نبوغ و هوش شهید است و با نسبتی، نبوغ و هوش شهید را بیان کرده و در مجموع، شخصیت متوازن و دوستداشتنی از شهیدصدر در این اثر ارائه شده است.
🔹 شهید صدر به این علت برای خیلی از افراد عزیز است، چون متکفر خاص دینی بوده و زعامت اجتماعی و لیاقت شهادت مظلومانه داشته است. لذا جا داشت در مورد شخصیت ایشان چندین نکته کلیدی و کلیدواژههای مرتبط پررنگ میشد.
🔹 اگر این مسئله رعایت میشد، کتاب برای حوزویان و افرادی که آشنایی با صدر دارند، خواندنیتر و جذابتر بود.
🔹 عقل و هوش شهیدصدر با وجود برجستگی، در عین حال حجاب برخی ابعاد دیگر ایشان شده است.
🔹 در سراسر این کتاب نشان نقصی از شهیدصدر ندیدم؛ در حالی که ما با یک انسان روبرو هستیم و ارزش در این است که نقص و خطای احتمالی او را در کنار برجستگیها بگوییم.
📗 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22081
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشر
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 امام در هر حرکتی متکی به مبنای معرفتی اسلام و در چارچوب اسلام بودند
📌 آیتالله عبدالکریم فرحانی در درس خارج «مبانی فقه حکومتی» بیان داشت:
🔰 سخنان اخیر مقام معظم رهبری تقریری از فقه الخمینی است و لازم است به عنوان مقدمه بر مبانی فقه حکومتی، مروری بر این بیانات داشته باشیم.
🔰 مقام معظم رهبری(مدظله) فرمودند: «امام خمینی(ره) در نوع نگاه مردم به دین تحول ایجاد کرد و دین را ازحالت فردی بودن به یک دین انسانساز، جامعهساز و نظامساز تبدیل کرد که نتیجه چنین دینی ایجاد تمدن نوین اسلامی است.»
🔰 معنای نظامسازی فقه، مطرح شدن بحث ولایت فقیه در مباحث فقهی نیست زیرا این موضوع در فقه قدمتی 1000 ساله دارد. بلکه به این معناست که باید به مسائل و جزئیات ولایت فقیه مانند مبحث مصلحت نظام، پرداخته شود.
🔰 امام بوسیله روش خاص فقهی خود توانستند موضوع مصلحت نظام را با استفاده از متد فقه جواهری در سیستم استنباط فقهی وارد کند. اعتقاد من این است که این سیستم درحوزه متاسفانه به صورت نظاممند انجام نشده است.
🔰 یکی از بهترین شارحان نظریه امام، مقام معظم رهبری(مدظله) است؛ که تحول امام خمینی را در مقابل تحجر و تجدد قرار داد.
🔰 ریشه این تحول، پشتوانه فکری امام بود. ایشان در هر حرکتی متکی به مبنای معرفتی اسلام و در چارچوب اسلام بود.
🔰 بنابراین اگر میخواهیم مبانی فقه حکومتی را ایجاد کنیم باید مبنای معرفتی فقه حکومتی امام راحل را به دست بیاوریم و اگر این مبانی فقه امام را در نظر نگیریم یا در تحجر هستیم یا در تجدد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🆔 @meftaah_com
✅ ساماندهی پایاننامههای حوزوی و دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی اسلامی
📝 گروه اشاعه اطلاعات و دانش پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی با ایجاد کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی، اقدام به ساماندهی و فهرست نویسی پایان نامههای حوزوی و دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی اسلامی کرده است.
📝 این کتابخانه که بهترین مرجع برای دستیابی به پایان نامههای حوزوی است، تاکنون ۲۱ هزار پایان نامه حوزوی از مراکز آموزشی حوزوی ایران را ساماندهی کرده است.
📝 همچنین، در این کتابخانه بیش از ۴۱ هزار پایان نامه دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی اسلامی فهرست نویسی شده است؛ این حجم از پایاننامه، کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی را بعد از ایرانداک به بزرگترین مرجع دسترسی به پایان نامهها تبدیل کرده است.
📝 علاوه بر استفاده پژوهشی از این پایاننامهها، افرادی که در صدد انتخاب موضوع هستند، میتوانند از این پایگاه استفاده کنند.
📝 پایگاه پایاننامههای حوزوی و دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی – اسلامی در آدرس http://dl.islamicdoc.com در دسترس علاقهمندان و پژوهشگران است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشر
#قم
🆔 @meftaah_com
📗 اصول کلی نظریه جنسی اسلام
🔻 حجتالاسلام بستان در درس گفتار «نظر جنسی اسلام» یادآور شد؛
📝 اصول کلی نظریه جنسی اسلام: اصل اول عبارت بود از اینکه رفتار جنسی تنها ذیل ازدواج دائم یا موقت و ملک یمین تعریف میشود. سوالی که در این زمینه بایستی پاسخ داد این است که آیا با معاطات هم میتوان عقد نکاح را منعقد نمود؟ این سوال از این جهت مهم است که بایستی مرزبندی دقیقی در این زمینه صورت بگیرد و مرز نکاح و سفاح مشخص شود چرا که در بعضی از شرایط این دو به یکدیگر بسیار نزدیک میشود.
📝 در ایجاد مرز بین نکاح و سفاح با بررسی شرایط دیده میشود نمیتوان زمان و یا مهریه را به عنوان مرز قرار داد، چرا که این شرایط میتواند در سفاح نیز وجود داشته باشد. به همین واسطه برخی از فقها مانند شیخ انصاری فارغ این دو را تنها صیغه دانستهاند.
📝 در مقابل فقهایی مانند مرحوم خوئی و امام خمینی(ره) به این نظر اشکال وارد کرده و بیان نمودهاند این نگاه تقلیل دادن مسئله ازدواج به صیغه است. در حالی که نکاح یک اعتبار عقلایی است و یک نوع اعتبار زوجیت صورت میگیرد. در بغی مرد و زن اعتبار زوجیت نمیکنند اما در نکاح چه دائم و موقت اعتبار همسر بودن صورت میگیرد و فارغ ماهوی نکاح و سفاح این است.
📝 لازمه اشکالی که این بزرگان به شیخ وارد میکنند این است که معاطات جایز است. اما ایشان نکته دومی در این زمینه بیان میکنند که با وجود نکته اول وقتی به کلام علما نگاه میشود، به دلیل اجماعی که در این زمینه وجود دارد نمیتوان مطاعات را قبول کرد و صیغه حتما معتبر است. پس نمیتوان معاطات را در نکاح تجویز کرد.
🆔 @meftaah_com
✅ توقف در سطح تبیین مبانی؛ مشکل امروز علوم انسانی/ شکاف اجتماعی نتیجه عدم عدالت اقتصادی است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین یوسفی در وبینار «سیاستگذاری یارانه انرژی در ایران» تأکید کرد؛
💠 عدالت یکی از مسائل اساسی اسلام پس از اصول دین و مبانی هستی شناختی ما است. رسالتی که در این حوزهها و در این بخشها داریم، تنها توجه به مبانی نیست و مبانی یک بخشی از کارهایی است که ما باید انجام دهیم.
💠 ما در اقتصاد اسلامی، عدالت اقتصادی را به رعایت حقوق اقتصادی افراد نسبت به ثروت و درآمدهای جامعه تعریف میکنیم. در هر جامعهای اگر توزیع عادلانه ثروت اتفاق نیفتد، هرگز فقر در آن جامعه ریشه کن نخواهد شد.
💠 به دلیل اتفاق افتادن تمرکز ثروت در چنین جامعهای، هیچگاه فقر از بین نخواهد رفت؛ چرا که شکاف اجتماعی نهادینه میشود. در اقتصاد برای محقق شدن این مسأله، افراد باید نسبت به کار و تلاشی که انجام میدهند، معیار بهرهمندی، کار و تلاش و نیاز را در نظر بگیرند.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22089
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ عقل حکم به محبتالله میکند/ محبت خدا در درجهای واجب و در درجهای مستحب است
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛
🔹 هم در روایات آمده و هم عقل حکم میکند که محبت خدا واجب است. محبت خدا در درجهای واجب است و در درجهای رجحان دارد که درجات عالیه است و استحباب مؤکد دارد.
🔹 اصل رجحان(محبت به خدا) حکم عقل است و از روایات و آیات استفاده میشود. اگر آیه و روایتی هم نبود عقل بشر این حکم را میکرد؛ زیرا قاعده شکر منعم قاعده کلامی و عقلی است که شکر منعم را واجب میکند و یکی از انحاء آن محبت قلبی است.
🔹 محبت الله فیالجمله واجب است هم بر اساس حکم عقل به خاطر شکر منعم و دفع ضرر محتمل، اینها وجوب را میرساند ولی رجحانش را عقل میگوید اگر کمالی را دیدی علاقه واقعی به او رجحان دارد.
🔹 پس سه طریق است شکر منعم و دفع ضرر محتمل که شاید وجوب را برساند و رجحان علاقه به کمال حکم عقل است. اینها قواعد عقلی است در کنارش هم آنچه از آیات استفاده میشود قرار میگیرد. این مجموعه فیالجمله مسلم است.
📗 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22086
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💠 حوزه تراز حوزهی دارای گفتمان است/ نسل جدید حوزه باید گفتمان معاصر داشته باشد
📝 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در نشست «الزامات حوزه عاصمه» تصریح کرد؛
✅ حوزه تراز مهم نیست که در کدام منطقه جغرافیایی باشد، بلکه داشتن گفتمان مهم است. ممکن است کسی در تهران و پایتخت استاد خوبی باشد ولی با وقایع اطراف خود بیگانه باشد و برعکس این مطلب هم میتواند صادق باشد.
✅ حوزهها یک قدر مشترک دارند که تغییر ناپذیر است و نباید هم تغییر پیدا کند. نیروهای حوزه باید طوری تحصیل کنند که بتوانند ارتباط خوبی با تراث داشته باشند و این مطلب شامل همه حوزههای علمیه است.
✅ نسل جدید حوزه باید گفتمان معاصر داشته باشد و این قدر مشترک بین حوزههای علمیه است. ممکن است در مکان و زمان معین یک اقتضائاتی نیز داشته باشد که این هم درست است، اما باید قدر مشترک و عوارض حوزهها را از هم معین و جدا شود.
✅ یکی از مشکلات امروز وجود حفرههای تئوریک است که متاسفانه این موارد هیچ موقع بصورت عالمانه و غیر سیاسی و به دور از غوغا سالاری بررسی و حل نشده است.
✅ در چند دههی گذشته دچار یک نوع حجاب مشمئز کننده ای شدهایم. حجابی که نمیگذارد ظرفیتها در وقت مناسب خودش شناخته و استفاده شود.
📗 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22094
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 سلسله دروس خارج فقه نظامهای اسلامی
📚 موضوع: بررسی فقهی داراییهای کشور(انفال، فیء و ثروتهای عمومی)
🔹 استاد: آیتالله محمدحسین احمدی فقیه یزدی
📆 زمان: شنبه تا سهشنبه/ ساعت ۶:۳۰ صبح
🕌 درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار میشود.
📱 لینک شرکت در درس:
🌐 https://lms.ijtihad.ac.ir/b/c4n-d3q-dkm
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_خارج
#حقوق
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ ادله وجوب آموزش سواد رسانه/ جهل به سواد فنّاورانه آسیبهای بزرگ دنیوی و اخروی دارد
📝 حجتالاسلام والمسلمین رفعتی در درس خارج فقه فضای مجازی بیان داشت؛
💠 سواد فنّاورانه چون حیات مادّی و معنوی امروز بشر بدان وابسته است، از قسم علوم واجب است.
💠 جهل به سواد فنّاورانه آسیبهای بزرگ دنیوی و اخروی دارد لذا سواد رسانه از علوم نافع و از ضروریّات زندگی است.
🔻 ادلّه وجوب آموزش سواد رسانه؛
🔹 دلیل اوّل: مقدّمه واجب: وقتی ضرورت و مصلحت ملزمه این علم مشخص شد تحصیل و آموزش آن از باب مقدّمه واجب میشود.
🔹 دلیل دوم: عون بر برّ و تقوی: تحصیل سواد رسانه کار پسندیدهای است که جلوی آسیبها را میگیرد.
📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22099
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ نقشه علمی حوزه نهایی و تصویب شد
🔻 حجتالاسلام والمسلمین رستمنژاد در بیست و دومین اجلاسیه اساتید عالی، خارج، مراکز تخصصی و سطح یک حوزه خبر داد؛
💠 سال گذشته همراه با اتفاقات تلخ، اتفاقات خوب نیز رخ داد و آن طرح تکریم اساتید با تلاش مدیر حوزههای علمیه و دفتر رهبر معظم انقلاب بعد از دو سال به ثمر نشست.
💠 پس از حدود ۴ سال کار کارشناسی با حضور و مساعدت ۵۰۰ استاد از مراکز تخصصی و فقهی، نقشه علمی حوزه نهایی شد. این نقشه در پاسخگویی به نیازها جامعه، نظام و با توجه به کار ویژه روحانیت است که به تصویب رسید.
💠 در اجلاسیه سابق، کمیسیونهایی تشکیل میشد و امسال به دلیل تغییر وضعیت از آراء و نظر اساتید استفاده شد. ابتدا از ۱۵۰ استاد با سابقه خوب به صورت مکتوب و بعضی به صورت حضوری نظر خود را در مورد موضوع برگزاری اجلاسیه ارائه دادند.
💠 کرونا با همه تلخیها برکاتی هم به همراه داشت، چرا که در همان ابتدای شیوع کرونا بحث آموزش و درس را تبدیل به بحران کرد، دلیل این امر عدم آماده بودن زیرساختها بوده است، ولی به سرعت همه امکانات برای رفع مشکلات و بارگذاری صوتها در پیشخوان حوزه، بسیج شد و خود این امکانات و ابزار نوین بود که توانست به سرعت به کمک حوزه بیاید و قرار است از این امکانات در ادامه کار استفاده شود.
💠 در همین رابطه گنجینهای از صوت اساتید گردآوری شد و چند آزمون به صورت مجازی برگزار شد، ولی نگرانی در بحث تربیت و ارائه مباحث اخلاقی است و امید است این مشکلات هرچه زودتر به پایان برسد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💰 بررسی خرید، فروش و استخراج پول رمزپایه دیجیتال
✅ نشست علمی «بررسی خرید، فروش و استخراج پول رمزپایه دیجیتال» برگزار میشود.
🔻 سخنرانان:
🎙 ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین مرتضی ترابی
📝 ناقد: حجتالاسلام والمسلمین جواد عبادی
📆 زمان: پنجشنبه 16 بهمن سال 1399، ساعت 9 صبح
🌐 لینک ورود:
https://www.skyroom.online/ch/darolsaqalain/neshastelmi
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه به صورت مجازی در قم برگزار میشود
🔻 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی، دبیر همایش کتاب سال حوزه خبر داد؛
📗 بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه به منظور معرفی و تقدیر از صاحبان برترین کتابها، پایاننامههای سطح۴ و مقالات علمی پژوهشی حوزویان داخل و خارج کشور، از ساعت ۹:۳۰ صبح پنجشنبه ۱۶بهمن۹۹ در قم آغاز به کار میکند.
📗 همزمان در این مراسم، برگزیدگان چهارمین جشنواره مقالات علمی حوزه نیز معرفی شده و از نویسندگان آن تجلیل میشود.
📗 در این مراسم از مقام علمی شخصیتهای پیشرو در عرصه تألیف و نگارش علوم آلمحمد(ص)، ناشران و مراکز پژوهشی برتر نیز تجلیل میشود.
📗 به منظور رعایت شیوهنامههای بهداشتی، این همایش برای عموم، به صورت مجازی برگزار میشود و تنها با حضور برخی فرهیختگان و رعایت کامل فاصلهگذاری اجتماعی، از صاحبان آثار برتر تکریم خواهد شد.
📱 شایان ذکر است؛ عموم فرهیختگان و فضلای حوزههای علمیه میتوانند برای مشاهده مجازی این رویداد بزرگ علمی حوزه با ترافیک رایگان، عدد ۲۲ را به سامانه ۱۰۰۰۰۷۰۲۰ پیامک کنند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 در مباحث فقهی مربوط به رمزارزها اصول کلی حاکم بر آنها بحث میشود نه چگونگی استخراج یا برنامه نویسی آنها
💠 آیتالله محمدرضا مدرسی در درس خارج «فقه استارتاپها و ارز مجازی» تصریح کرد؛
✅ مباحث مربوط به پولهای رمزینه و رمزنگاری شده که بیت کوین از مصادیق روشن آن است، عمدتاً اقتصادی میباشد و موضع فقه در مورد سیستم پولی نیز بدین معنا نیست که همه چیز را باید از اسلام گرفت، بلکه خطوط اصلی که اسلام میدهد را باید ملاحظه کرد.
✅ اینکه برنامهنویسی برای بیت کوین چگونه باشد، چگونه باید از آن استفاده کرد و مسائلی شبیه آن، چیزی نیست که از اسلام بتوان توقع داشت و کسی هم نگفته اینها را از اسلام بگیرید، چون دستاوردهای انسانی است.
✅ نباید فراموش کرد اگر در جایی قانونی داشتیم که مخالفتی با احکام اسلام نداشت و ضروریات اسلامی را رعایت کرده بود، این نصف کار است و نصف دیگر تلاش فکری بشر است که باید انجام گیرد. نباید مسلمانان از بقیه عقب بیفتند.
✅ برای پول چهار ویژگی شمردهاند؛ وسیله مبادله است. آسانترین وسیله ذخیرهسازی ارزشها است. در غیر مثلیات کاربرد دارد و وسیله ارزشیابی و ارزشگذاری اشیا است.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22102
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ زنان میتوانند مرجعیت علمی و معنوی به ویژه برای بانوان داشته باشند/ بیست و دومین اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم برگزار شد
📌 حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 بدون تهجد و نمازشب به مراتب بالای علمی نمیرسیم
📝 زنان میتوانند مرجعیت علمی و معنوی به ویژه برای بانوان داشته باشند
📝 بزرگترین خدمت حوزه علمیه به نظام اسلامی کمک به ریل گذاری قوانین است
📝 واسپاری امور حوزوی به استانها در ۲۰ محور دنبال میشود
📝 ۱۸۰۰ استاد فعال در سطوح عالی قم مشغول به تدریس هستند
📝 نقشه علمی حوزه نهایی و تصویب شد
📝 بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه به صورت مجازی در قم برگزار میشود
📝 بیست و دومین اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم برگزار شد
📝 دوره آموزشی اعتقادی طرح ولایت ویژه طلاب خواهر برگزار میشود
📝 ساماندهی پایان نامههای حوزوی و دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی اسلامی
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22108
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#اخبار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از بنیاد حقوق پژوهی اسلامی
✅ کرسی علمی ترویجی "برآیند اعتقاد قرآنی به جهان غیب در مولفههای علوم_انسانی_اسلامی"
🎙 با حضور:
#قاسم_ترخان
#عبدالکریم_بهجت_پور
#سیدمحمدتقی_موحد_ابطحی
#حمید_امیرچقماقی
📅 شنبه 11 بهمن ماه 99 / ساعت 13:00
📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 join.skype.com/cj2EwdUmRngs
📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 09109669086 (آقای استادمیرزا )
┄┅═══••✾••═══┅┄
#نشست_علمی
#کرسی_مجازی
#علوم_انسانی_اسلامی
🔳 با ما همراه باشید
🆔 @meftaah_plus
✅ برگزاری نشست چهارم علمی-اقتراحی کارکرد فقه حکومتی در تحکیم و تعالی نهاد خانواده
🎙 با سخنرانی اساتید:
👤حجتالاسلام دکتر احمد رهدار
🔺 رئیس مؤسسه فتوح اندیشه و هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم
👤 آیتالله سید منذر حکیم
🔺 مدرس خارج فقه و اصول و مدیر گروه فقه خانواده جامعه المصطفی العالميه
دبیر علمی نشست:
👤 دکتر احسان سامانی
🔺 مدیر گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان و دبیر علمی همایش
🗓 زمان برگزاری: شنبه ۱۸ بهمن ماه
⏰ ساعت ۱۰ صبح
🌐 لینک شرکت در نشست:
🆔 http://Webinar2.usb.ac.ir/thef
🔑 رمز ورود
🔐2020
🌐 سایت همایش:
🆔 seminars.usb.ac.ir/facefr/fa-ir/default.aspx
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 بررسی دیدگاه قائلین مشروعیت حکومت با رأی مردم براساس نامه 51 نهجالبلاغه و نقد آن
🔰 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه نظام سیاسی مطرح کرد؛
❇️ دلیل هشتم قائلین مشروعیت حکومت با رای مردم، برخی اسناد دال بر انگاره وکالت کارگزاران از ناحیه مردم - نه ولایت - است و از مهمترین این اسناد، نامه 51 نهجالبلاغه میباشد.
❇️ در این نامه امیرالمومنین(ع) درباره اصحاب خراج میفرماید «وکلاء الامه و سفراء الائمه.»
🔻 پذیرش این روایت با دو مشکل اساسی مواجه است؛
1️⃣ سند روایت: هر چند روایت از محتوای خوبی بهره میبرد و مستند آن نهجالبلاغه است اما باید توجه داشت که همه محتوای نهجالبلاغه را نمیتوان بدون سند پذیرفت از جمله این روایت.
2️⃣ با توجه به اینکه وکالت دو معنای اصطلاح فقهی و لغوی دارد، اگر مراد وکالت مصطلح فقهی باشد باید همه لوازم آن که در فقه بیان شده است را نیز بپذیریم. اگر مراد وکالت لغوی باشد، یعنی شخص مورد اعتماد و حافظ منافع، دیگر قسیم ولی نیست زیرا اصطلاح فقهی منظور نیست.
📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22112
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📒 حفظ ارزش پول ملی یکی از وظایف دولت اسلامی است/ اسلام هم قائل به بخش دولتی و هم قائل به بخش خصوصی است
🔻 آیتالله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب اقتصادی اسلام» تأکید کرد؛
🔹 اقتصاد اسلامی دو هدف را دنبال میکند که یکی نسبت به درون جامعه اسلامی میباشد و دیگری نسبت به بیرون جامعه اسلامی. نسبت به درون جامعه، عدالت اقتصادی و نسبت به بیرون جامعه قدرت اقتصادی مطرح است.
🔹 حفظ مالیت و ارزش یکی از مبانی اقتصاد اسلامی است و یکی از مصادیق آن در دوران ما حفظ ارزش پول ملی میباشد، چون پول معیار ارزش گذاری شده و وقتی ارزش آن کاهش یابد ارزش همه چیز کاهش مییابد.
🔹 اسلام نه معتقد بر این است که همه چیز باید در دست بخش خصوصی باشد و هیچ چیزی در دست دولت نباشد و نه معتقد به این است که همه چیز باید در دست دولت باشد و هیچ چیزی در دست بخش خصوصی نباشد.
🔹 در اقتصاد اسلامی هم نقش دولت به عنوان یک فعال اقتصادی و هم نقش دولت در اقتصاد به عنوان یک ناظر و کنترل کننده که بر بخش خصوصی نظارت کند، پذیرفته شده است.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22115
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ تربیت از سنخ حق است یا حکم؟/ حق نوعی سلطنت و ملکیت است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت» تأکید کرد؛
📚 در بحث ماهیت شناسی وظایف تربیتی، باید دید این وظایف از سنخ حق است یا حکم؟ در بحث قبل، اشاره شد که حقیقت حق نوعی سلطنت و ملکیت است و این دو نیز از احکام وضعی هستند. در نتیجه باید گفت دو حکم وضعی حقی و غیر حقی وجود دارد که دارای شاخصههایی میباشد:
1️⃣ انتقالپذیری: حق قابلیت انتقال به دیگری دارد، یا انتقال اختیاری مثل معامله یا قهری مانند ارث، با عوض یا بدون عوض.
🔹 البته برخی از حقوق مانند حق شفعه، حق رهان، غیر قابل انتقال هستند. که گفته شده این موارد خلاف قاعده و استثناء بوده و در این موارد انتقالپذیری معنا ندارد.
2️⃣ اسقاطپذیری: نظر مشهور این است که اسقاطپذیری از لوازم ماهیت حق است. با اسقاط، موضوع از بین میرود و رابطه ذی الحق با حق قطع میشود.
🔹 اما میتواند ماهیت حق، نوعی سلطنت و ملکیت باشد که از لوازم تحقق آن، انتقالپذیری و اسقاط پذیری است، نه جز ذات حق و از لوازم ذات آن تا غیر قابل انفکاک باشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ حوزه انقلابی؛ حافظ تراث گذشته، پاسخگوی نیازهای امروز/ هیچگاه حوزه در برابر این همه سؤال و نیاز قرار نداشته است
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در اجلاسیه مدیران استانی حوزههای علمیه بیان کرد؛
🔹 بعضی شاید گمان کنند حوزه انقلابی حوزهای است که باید آن سنتهای پیشین را کنار بگذاریم. هرگز حوزه عصر انقلاب به این معنا نیست، بلکه باید هم آن تراث گذشته را مراقبت و هم حوزه را وارد مدار جدید و آماده پاسخگویی نیازهای جامعه و نظام کنیم.
🔹 هیچگاه حوزه برابر این همه سوال و پرسش و نیازها قرار نداشته است. برای اولین بار حوزه با دنیای بی پایانی از سوال و ضرورتها مواجه شد.
🔹 حوزه با تکیه بر سابقه دیرین و سرمایه گذشته، نقشهای بی بدیلی ایفا کرده است، اما باید نگران بود که در برابر این همه حجم تولید فکر و اندیشه، علم و دانش پاسخگو هستیم و آیا توانستهایم تربیت کننده نیروی تراز انقلاب و جهان باشیم؟
🔹 اگر ۴سال گذشته را بخواهیم ارزیابی کنیم با وجود همه ضعفها برای اولین بار است که با حمایت همه بزرگان حوزه ۲۰ سند بلند مدت، برنامه ۵ ساله و ۲۰۰ طرح از مجموع ۹۰۰ طرح و عنوان مهم حوزه برخوردار است. این حجم مهم سرمایه است که در حوزه با تلاشهای زیاد فراهم آمده است.
📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22122
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از بنیاد حقوق پژوهی اسلامی
اعلام برنامههای مدرسه عالی سطح چهار در دهه فجر (۱۶-۲۱ بهمن) :
🔸سلسله نشستهای تخصصی آشنایی با اصول و مبانی نظام اسلامی
🔸باحضور علما و اساتید برجسته درس خارج حوزه علمیه مشهد
(بصورت حضوری و مجازی)
◾️آدرس مجازی نشستها:
https://masathe4.lms2.hozehkh.com/ws/fajr99
◾️جهت ثبتنام مشخصات خود را به آیدی ایتا @r_o_sathe4 ارسال نمایید.
◾️اولویت شرکت حضوری برای طلاب و فضلای سطح چهار و کسانی است که زودتر ثبت نام کنند.
┄┅═══••✾••═══┅┄
#نظام_اسلامی
#نشست_تخصصی
🔳 با ما همراه باشید
🆔 @meftaah_plus
💯 بدون داشتن حکومت نمیتوان حدود الهی را اجرا کرد/ تربیت جامعه با تشکیل حکومت محقق میشود
✅ آیتالله علیاکبر سیفی مازندرانی در درس خارج مسائل مستحدثه بیان داشت؛
📚 فلسفه نزول قرآن برای اینست که احکام الهی در میان جامعه پیاده شود، آنچه از تعلیم و تزکیه مهمتر است تشکیل حکومت است، زیرا بستر را برای تعلیم و تزکیه فراهم میکند.
📚 بدون داشتن یک حکومتی که حدود الهی را در میان جامعه اجرا کند عادتا امکان ندارد قلبها مستعد شود و افکار برای پذیرفتن تعالیم انبیاء مهیا شود، هرگز چنین چیزی محقق نخواهد شد.
📚 این همه آیات را داریم، بعد کسانی پیدا میشوند که اصل تشکیل حکومت را منکر میشوند و میگویند رسول خدا آمده است تا جامعه را طوری تربیت کند که خود به خود احکام اسلامی را انجام دهند و مدینهی فاضله درست شود. این فکر فاسد و خلاف وجدانی است.
📚 مرحوم آقای خوئی رحمهالله، تا قبل از انقلاب مبنایش این بود که فقیه ولایت ندارد مگر از باب حسبه، بعد از اینکه انقلاب شروع شد، بعضی از افراد به ایشان گفتند در ایران قیام شد و پیروز شدند، ایشان قبول کرد جماعت مسلحی تشکیل بدهد و در مقابل صدام بایستند، صدام این نیروها را بین برد و ایشان مجبور به تقیه و عقب نشینی شد.
📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22126
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com