✅ برگزاری درس خارج «فقه نظام سیاسی» آیتالله اراکی
📙 درس خارج «فقه نظام سیاسی» آيتالله محسن اراكی، عضو شورای عالی حوزه علمیه از سر گرفته میشود.
📆 زمان: روز يكشنبه ٢۶ ارديبهشتماه ساعت 09:15 به صورت «مجازی»
🔹پخش زنده از طريق كانال آپارات توسط لينك زير:
🌐http://www.aparat.com/ayatollah.araki/live
🔹پخش زنده صفحه رسمی معظم له در اینستاگرام به آدرس زیر:
🆔https://www.instagram.com/mohsen.araki.ir/
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاسی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ مشروعیت داشتن اصل بازار بورس دلیلی بر جواز تمام معاملاتش نیست
🔻 آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بورس»:
📝 اصل بازار بورس مشروعیت دارد و عقلایی است؛ ولی دلیل بر این نیست که کلیه معاملاتش مورد صحه و تایید باشد.
📝 در بورس اگر کالای ممنوعه شرعی مانند خمر و موجودات نجس العین و سگ و خوک، معامله نشود و معاملات هم ربوی نباشد، مشروعیت دارد.
📝درست است که بازار بورس ایران را داریم بررسی میکنیم، ولی در مواردی بورسهای خارجی هم شبیه ما است؛ قطعا اگر شبیه به قوانین ما باشد آن قوانین را هم شامل میشود، مگر جاهایی که در بورس خارج، به عنوان نمونه کالاهای محرّم و ممنوعه را هم خرید و فروش کنند. سگ و خوک و شراب هم شاید خرید و فروش کنند؛ سود ربوی هم دارند که قطعا این معاملات، مورد تایید نیست.
📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22872
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ایرادات هفتگانه طرح جدید بانک مرکزی
🔹 مورد نخست، در این طرح ساختار معیوب بانکهای موجود تأیید و تصویب شده و کار خاصی در جهت تحول آنها انجام نشده است.
🔹 مورد دوم، عدم توجه به مؤلفههای اقتصاد مقاومتی مانند عدالت محوری و مردم بنیانی است.
🔹 مورد سوم، این طرح باید پیکره بانکی را یک پیکره منسجم ببیند، سپس طرح بانک مرکزی رو ارائه بدهد در حالی که این اتفاق نیفتاده است.
🔹 مورد چهارم، برخی از مواد این طرح نیاز به تأملات جدی در بحث فقهی و اقتصادی دارد که از آن صرف نظر شده است.
🔹 مورد پنجم، این طرح مشکل رباخواری را حل نکرده است، بلکه سبب تشدید آن نیز خواهد شد.
🔹 مورد ششم، با این طرح بانک مرکزی بخشی از قوه مجریه شده که به راحتی میتواند در آن دخل و تصرف کنند.
🔹 مورد هفتم، در این طرح به جایگاه شورای فقهی توجه لازم و کافی نشده به گونهای که آن را ابزار دست رئیس بانک مرکزی قرار دادند و جایگاهش در شأن آن و مناسب جامعه دینی ما نیست.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23260
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ دلایل حساسیت حوزه علمیه نسبت به طرح بانکداری بدون ربا
🔻 حجتالاسلام والمسلمین مهدی رجایینیا مطرح کرد؛
📝 در بسیاری از محافل علمی بیان میشود که چرا در میان طرحهایی که در مجلس شورای اسلامی مطرح هستند، حوزه علمیه به طرح بانکداری بدون ربا حساسیت و موضعگیری خاصی دارد؛ چون بحث بانکداری با یکی از احکام مهم اسلام، ربا، گره خورده و بر همین اساس حوزه با جدیت به این زمینه پرداخته است.
📝 مسائل مهمی مانند قانون بانکداری، ساختار اجرایی بانکها و بانک مرکزی، مشکلات فرهنگی و ناآگاهی از قانون بانکداری بدون ربا در اجرا نشدن این قانون تأثیرگذار بودند و باید تلاش میشد که این قانون اصلاح و گامهایی برای حذف ربا از نظام اقتصادی برداشته شود.
📝 برای رفع این کاستیها، انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه و کارگروههایی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس طرحی را آماده و به مجلس ارائه کردند و این زمینه طرح کنونی شد. حوزه از ابتدای انقلاب در مورد بانکداری دغدغه داشته و طبیعی است به قوانینی که در این خصوص وضع میشود حساس باشند.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23273
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 ماهیت و حکم شرکت در انتخابات از منظر فقه سیاسی
🔰 آیتالله محسن فقیهی در گفتوگویی تبیین کرد؛
📚 در مورد ماهیت شرکت در انتخابات معمولا دو نظر مطرح میشود: یکی اینکه رأی دادن، حق مردم است و نظر دیگر اینکه رأی دادن به عنوان تکلیفی به عهده مردم میباشد. در توضیح تفاوت این دو نیز گفته میشود که اگر شرکت در انتخابات حق مردم باشد، هر شخصی مختار است که از این حق خود استفاده کند یا اینکه استفاده نکند؛ اما اگر به عنوان تکلیف باشد، باید در انتخابات شرکت کند.
📚 شرکت در انتخابات نیز همینگونه است؛ یعنی هم حق است؛ به این معنا که هر شخص حق دارد در سرنوشت سیاسی جامعه اثرگذار باشد و نظر خود را درباره روی کار آمدن افراد مختلف ابراز کند و هم تکلیف است؛ به این معنا که هر فردی از جامعه وظیفه دارد در انتخابات شرکت کند و از این طریق زمینه تصمیم گیریهای درست در کشور را فراهم کند و مانع روی کار آمدن افراد کم صلاحیت بشود.
📚 یکی از مهم ترین ادلهای که برای وجوب شرکت در انتخابات اقامه میشود، وجوب حفظ نظام است. با این بیان که حفظ نظام اسلامی واجب است و اختلال نظام حرام است. وقتی حفظ نظام واجب باشد هر کاری که حفظ نظام متوقف بر آن باشد نیز از باب مقدمه، واجب خواهد بود و شرکت در انتخابات از امور مؤثر در حفظ نظام است. در نتیجه شرکت در انتخابات واجب است.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23266
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) در سطح 5 راهاندازی میشود
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سید حمید علویآزیز خبر داد؛
📚 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) به منظور پاسخگویی به دغدغههای مقام معظم رهبری در زمینه تحول در حوزه علمیه و تربیت نیروی کارآمد و متخصص برای پاسخ به نیازهای فزآینده نظام در عرصههای مختلف راهاندازی میشود.
📚 جمعی از اساتید و کارشناسان در حال تدوین اساسنامه و طراحی برنامههای آموزشی، پژوهشی و تربیتی این مدرسه هستند. این مدرسه علمی عالی در محل مدرسه میرزا جعفر و حریم حرم مطهر امام رضا(ع) با اصالت حوزوی و تأکید بر سنتهای کارآمد حوزه ایجاد خواهد شد.
📚 با حمایت تولیت آستان قدس رضوی و تأکیدات مدیر حوزه علمیه خراسان در حال برنامهریزی هستیم تا کرسیهای دروس عالی این حوزه بیش از پیش در مدارس واقع در حرم مطهر امام هشتم(ع) تشکیل شود.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23282
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔻 اشکالات یازدهگانه طرح قانون بانک مرکزی
🔹 ادامه مشکلات کنونی از جمله مشکل خلق پول.
🔹 ساختار نامناسب برای بانک مرکزی.
🔹 حذف ارکان مهم بانک مرکزی.
🔹 تسلط هیأت عالی بر بانک مرکزی.
🔹 مشکل عزل اعضای غیر اجرایی.
🔹 تغییر ماهیت هیأت نظار.
🔹 شعار استقلال بانک مرکزی.
🔹 شعار اقتدار بانک مرکزی.
🔹 عدم شفافیت و پاسخگویی بانک مرکزی.
🔹 عدم رعایت اصول حاکمیت شرکتی.
🔹 اشکالات شورای فقهی.
📖 تاکید میشود فرصت اصلاح نظام مالی را نباید با تصویب این طرح از دست داد. اگر نظام مالی اعم از بانک، بورس و بیمه با یک طرح اسلامی مطلوب به نحو درست اصلاح شود مهمترین شرط لازم شکوفایی اقتصاد و حل مشکلات موجود فراهم شده است، اما در صورت تصویب این طرح و طرح بانکداری که نسخههای مختلف آن در سالهای اخیر ارائه شد و دقیقا در همین راستاست تغییری ایجاد نخواهد شد و وضعیت اقتصادی کنونی ادامه خواهد یافت.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23255
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#حوزه_دانشگاه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 عدالت، استقامت عملی و عدم انحراف از مسیر مستقیم است
🔰 آیتالله مهدی مروارید در درس خارج «بررسی ادله عدالت مرجع تقلید»:
📝 عدالت همان استقامت عملی و عدم انحراف از جاده صحیح و مستقیم است، نوعاً منشاء این استقامت عملی یک حالت نفسانی مثل خوف و رجاء است.
📝 اینکه فردی ترک محرمات و انجام واجبات دارد، اما منشائی غیر از خوف و رجا راسخ نسبت به خداوند تبارک و تعالی دارد، مثل اینکه از روی خجالت اینگونه رفتار میکند، نمیتوان وی را عادل بدانیم.
📝 اگر فرض کردیم مفهوم عدالت مجمل است و مردد بین مضیق و موسع است میگوییم مقداری که به مطلقات یقین داریم عمل میکنیم وگرنه ادلهای که میگوید به عالم رجوع کن و... باید عمل نماییم و آن مقداری که یقین داریم خارج شده از عدالت مربوط به جایی است که مطمئن شدیم مجتهد فاسق است.
📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23180
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ بررسی ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جمعیت
🔹 همزمان با روز ملی جمعیت، نشست «هماندیشی علمی ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جمعیت» برگزار میشود.
🔹 در این نشست که به همت کارگروه مطالعات جمعیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار میشود، از آثار علمی منتشره و در دست انتشار نیز رونمایی میشود.
🔻 سخنرانان:
🔸 آیتالله محمود رجبی
🔸 حججاسلام والمسلمین علی ابوترابی و اسماعیل چراغی کوتیانی
🔸 دکتر محمد جواد توکلی
📆 زمان: پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰/ ساعت ۱۱
🔻 لینک ورود به جلسه؛
🔹 ورود میهمان: iki.ac.ir/su/?u=1
🔹 ورود اعضای پورتال: iki.ac.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 حقوق متقابل بین والی و رعیت
✅ آیتالله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «مسائل مستحدثه»:
🔹 امیرالمومنین(ع) میفرمایند «وَتَوْفِيرُ فَيْئِكُمْ عَلَيْكُمْ» یعنی از سهم شما کم نگذارم و آنچه از بیتالمال که سهم شما است به شما بپردازم نه اینکه بعضی از کارگزاران چندین برابر شما از این بیت المال بهره ببرند.
🔹 اینکه مجلس بیاید حقوق 10 برابری کارکنان و کارگزاران نظام را تصویب کند به عنوان اولی، خلاف شرع مسلّم و مخالف حکومت عدل امیرالمومنین(ع) است.
🔹 اینکه شورای نگهبان بیاید به عنوان مصلحت و عنوان ثانوی، حقوق چندبرابری را تصویب کند، این بحث دیگری است که معذور عند الله هستند. یا اینکه توجیه کنند که کسی عهده دار تصدی امور نمیشود یا اینکه توجیه شود اگر این متصدیان امور بی نیاز نشوند دست به دزدی، رشوه و اختلاس میزنند.
🔹 درباره قاضی نص داریم و قاضی در حال اجرای حکم خداست و حق ندارد در قبال کار واجب، پول بگیرد لذا از بیت المال به اندازه غنی شدن سهم میبرد. اما اینکه گفته شود که بقیه عمال هم مثل قاضی هستند با کلام امیرالمومنین(ع) منافات دارد زیرا ایشان میفرماید ای عمال حق ندارید از فیء بیشتر از بقیه بردارید.
📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23114
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 استفاده از ظرفیت رمز ارزها برای دور زدن تحریمها
📝 آیتالله محمدرضا مدرسی در درس خارج «فقه ارز مجازی» مطرح کرد؛
📕 در حال حاضر برای رمزارزها و بیتکوین تعریف پول به صورت مطلق صدق نمیکند، بلکه مشروط است. بیتکوین بالفعل در زمان حاضر پول نیست چون فصل پول را ندارد ولی مال است.
📕 ممکن است زمانی رمز ارزها یا برخی از آنها همانند پولهای اعتباری پول رایج یک کشوری شوند. اگر این موضوع رخ دهد، رمز ارزها پول محسوب میشوند.
📕 در حال حاضر با توجه به اینکه هیچ مرکز کنترلی نسبت به بیتکوین و برخی از رمز ارزها وجود ندارد و دولتهای ستمگر نمیتوانند خواستههای خودشان را علیالاطلاق بر این سیستم تحمیل کنند و تراکنشهای آن معمولا قابل پیگیری نیست، برای شکستن تحریمها از بهترین راههاست.
📕 این کار هیچ مشکلی ندارد و کاملا کار عقلایست. احتیاط فعلاً در این است که در رابطه با دشمن به قدر توان از اینها استفاده کرد. بسیاری از کشورها بیتکوین را به عنوان مال پذیرفتهاند به همین دلیل میتوان به وسیله آن خرید و فروش کرد.
📕 دولت و بانک مرکزی باید از این روشها(خرید و فروش به وسیله رمز ارزها و بیتکوین) استفاده کند. البته این کار نیازمند برنامهریزی دقیق و راستی آزمایی(برای کسب اعتماد) است.
📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23032
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📖 تبیین اجتهاد ابتدائى و اجتهاد دفاعى با تطبیق بر مسائل فقه فضاى مجازى
🔰 استاد محمدحسین ملکزاده در گفتوگویی تبیین کرد؛
💢 در نگاه بَدْوی، ممکن است برخی گمان کنند چیزی به نام مسائل فضای مجازی و یا به تعبیر دقیقتر، مسائل اختصاصیِ فضای مجازی وجود ندارد که فقیهی بخواهد وقت علی حده برای استنباط احکام آنها بگذارد و مبتنی بر تعبیر مذکور، به اجتهاد دفاعی در این ساحت بپردازد؛ زیرا به طور مثال همانگونه که کذب، غیبت، تهمت، اشاعه فساد و فحشا، نمیمه و غیره در فضای بیرونی حرام هستند، در فضای مجازی و با استفاده از ابزارها و قابلیتهای این فضا هم حکمشان حرمت است.
💢 روشن است که اگر مسائل فضای مجازی در این حد باشند، نیازمند یک فقه مجزّا، مضاف و تخصصی به نام «فقه فضای مجازی» نیستیم و بیان چنین احکامی، به اجتهاد و کوشش فِقاهیِ خاصی نیاز ندارد.
💢 فقه و فقها موظف هستند که علیالاقل برای پاسخگویی به مسائلی که در حوزه فضای مجازی مطرح میباشند، مانند هر موضوع یا مسأله شرعیِ دیگری که برای بشر مطرح است ورود نمایند و به این مسائل جواب دهند. پاسخگو بودن فقه به پرسشهای شرعیِ مطرح برای انسان و جوامع انسانی، پایینترین سطح انتظاری است که میتوان و باید از فقه داشت. اما انتظارات سطح بالاتری نیز از فقه و دستگاه فقاهت وجود دارد.
📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23308
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com