💢 بررسی حقوق و روابط بینالملل اسلامی در گفتوگوی حجتالاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم موسیزاده با نشریه رویش اندیشه
🔹 اصل نفی سبیل و اصل عدالت ایجاب میکند که دولت اسلامی هرکجا تشخیص داد که قراردادی که ما قبلاً منعقد کردیم و در حال حاضر اجرا میشود و یا مثلاً سالها از آن گذشته و آثار خاصی هم از آن برنمیآید، در اینجا مکلف است که از باب قاعدۀ نفی سبیل، آن را نقض کند.
🔹 روابط بینالملل، خود یک موضوع مجزایی دارد و ما اینجا بیشتر از حقوق بینالملل صحبت میکنیم. اما معمولاً در روابط بینالملل آن قواعدی که حاکم است، قواعد قدرت است و هم در حقوق و هم در سیاست و هم در فکر که آنجا بیشتر قدرتها و مصالح و سیاستها حاکم هستند.
🔹 کشورهای سازمان همکاریهای اسلامی خیلی هم بهقول معروف اسلامیِ اسلامی نیستند؛ چون وقتی وضعیت حاکم بر کشورهای اسلامی را مشاهده میکنیم، میبینیم که آنگونه نیست که دغدغۀ خاصی نسبت به اسلام داشته باشند و لذا بیشتر یک اسلام شناسنامهای هستند.
🔹 آرمان ما تحقق دولت اسلامی است. اما بر اساس واقعیت چارهای نداریم که در نظام بینالملل زندگی کنیم. حالا که مجبوریم در این نظام بینالملل زندگی کنیم، بهنظر من ظرفیتهای بسیار زیادی در حقوق بینالملل وجود دارد که میتوانیم از این ظرفیتها علیه نظام سلطه و کشورهای متخاصم، فعالانه استفاده کنیم.
📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24806
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔸 کرسی ترویجی اقتصاد نهاد وقف
🔰 گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام های اسلامی با مشارکت مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی برگزار می کند:
🎙با حضور:
ناصر جهانیان
مصطفی کاظمی نجفآبادی
داود نصرآبادی
علی اصغر هادوینیا
⏰ دوشنبه ۳ آبانماه ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۵:۰۰
📡 ارتباط از طریق:
🌐 join.skype.com/g9eRA7bx3Oz0
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی مفتاح از "بررسی روش تحقیق در فقه تربیتی" توسط استاد مجید طرقی در مدرسه پائیزه «فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی»
💢 دانش تربیت کردنی که بر اساس دین باشد را فقه تربیت میگوییم. دانش فقه تربیتی دانشی است که موضوع شناختش مثل موضوع شناخت دیگران است یعنی مطالعه راجع به کارهایی که کسانی که میخواهند میل فرزند آوری خودشان را تحقق دهند انجام دهند.
💢 فقه تربیتی به دو قلمرو تقسیم میشود. یکی دانش تربیت اگر بر اساس دین به دست بیاید به آن فقه تربیتی میگوییم. اما فقه تربیتی خاص فقط راجع به وظایف و تکالیف بحث میکند. چهکارهایی والدین باید انجام دهند و چگونه. روش فرزند پروری. بایدها و نبایدها را مورد مطالعه انجام میدهد.
💢 یکی از مباحثی که پیرامون هر دانشی باید پرداخته شود مشخص شود که این دانش روش تولیدش یا بهاصطلاح امروز روش تحقیقش چیست تا کسانی که وارد مطالعه این دانش میشوند آنها هم کسانی شوند که در عرصه این دانش معارف بیشتری تولید میکنند تا این دانش توسعه پیدا کند.
💢 به عبارت امروزیتر با روش تحقیق این علم یاد میگیرند چگونه مجهولات و مشکلات علمی و عمل تربیتی را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند تا دانش تولید شود و بر اعتبار و ارزش این دانش افزوده شود تا جزء دانشهای ماندگار شود و توسعه و گسترش بسیار بالایی پیدا کند.
📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24824
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 برگزاری نشستهای نظام حقوقی حاکم بر فضای مجازی
🔹 نشست اول: حاکمیت دولت بر فضای مجازی؛از منظر نظام حقوقی اسلام(۳آبان۱۴۰۰)
🔹 نشست دوم: حقوق و آزادیهای ملت در فضای مجازی؛ از منظر نظام حقوقی اسلام(۵آبان۱۴۰۰)
🔹 نشست سوم: حاکمیت دولت بر فضای مجازی؛ از منظر نظام حقوق(۹آبان۱۴۰۰)
🔹 نشست چهارم: حقوق و آزادیهای ملت در فضای مجازی؛ از منظر نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران(۱۱آبان۱۴۰۰)
🔹 نشست پنجم: الگوی تحدید حدود در بستر فضای مجازی؛ بر اساس حقوق و آزادیهای ملت و حاکمیت دولت(۱۷آبان۱۴۰۰)
🔻اساتید دوره؛
🔹 آیتالله عباس کعبی
🔹 حجتالاسلام و المسلمین دکتر حسین تاجآبادی
🔹 حجتالاسلام دکتر حمید شهریاری
🔹 دکتر قاسم محمدی
🔹 حجتالاسلام دکتر احمدعلی قانع
🔹 دکتر محمدباقر اصغری
🔹 دکتر باقر انصاری
🔹 دکتر باقر شاملو
🔹 دکتر غلامحسین الهام
🔹 دکتر فرید محسنی
🔹 دکتر قدرتالله رحمانی
🔹 دکتر محمدرضا رهبرپور
🔹 دکتر سیدابوالحسن فیروزآبادی
🔹 دکتر سیدمحمد صادق امامیان
🏢 مکان: دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی/مرکز علم و فناوری حقوق؛ سالن جلسات شهید آوینی.
💻 لینک ورود به نشست https://www.skyroom.online/ch/mahdisiavashi/neshast1
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#دوره
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ وحدت و اتّحاد مسلمانها یک امر تاکتیکی نیست، امر اصولی است/ اتّحاد مسلمانان یک فریضهی قطعیِ قرآنی است
🔻 بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى و جمعی از مسئولان نظام در خصوص مسئله اتحاد مسلمانان:
1️⃣ اتّحاد مسلمانان یک فریضهی قطعیِ قرآنی است؛ این یک چیز دلبخواه نیست؛ این را به عنوان یک وظیفه باید نگاه کنیم.
2️⃣ وحدت و اتّحاد مسلمانها یک امر تاکتیکی نیست که حالا بعضی خیال کنند به خاطر شرایط خاصّی ما بایستی با همدیگر متّحد باشیم؛ نه، یک امر اصولی است.
3️⃣ امروز مرتّباً تلاش میشود که بین فِرَق مسلمین، بین شیعه و سنّی اختلاف ایجاد بشود؛ تلاش جدّی و برنامهریزیشده.
4️⃣ تصوّر نکنیم با این [کار] که ما هر سال در هفتهی وحدت دُور هم مینشینیم، سخنرانی میکنیم... وظیفهی ما انجام گرفته؛ نه، وظیفه با این چیزها تمام نمیشود.
5️⃣ یکی از هدفهای نظام جمهوری اسلامی که ما تعریف کردیم، عبارت است از ایجاد تمدّن نوین اسلامی. این کار جز با اتّحاد شیعه و سنّی امکانپذیر نیست.
6️⃣ شاخص عمده برای اتّحاد مسلمین، مسئلهی فلسطین است؛ مسئلهی فلسطین، شاخص است.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24832
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ سلسله نشست های علمی منهاج
📝 جلسه اول روش شناسی تولید علم دینی
با حضور استاد موالی زاده
📱دوستان عزیزی که قصد حضور در جلسات را دارند ، با توجه به محدودیت های کرونایی و ظرفیت محدود خواهشمند است نام و نام خانوادگی خود را به شماره ۰۹۱۰۹۴۰۲۳۷۶ ارسال کنند.
📆 زمان و مکان: دوشنبه ۳ آبان ماه راس ساعت ۱۵ ،حوزه علمیه بقیه الله واقع در منطقه ۲۲ ، شهرک شهید باقری
📌 در ضمن دوستانی که قصد شرکت مجازی در جلسه را دارند ، داخل لینک زیر شوند:
https://www.skyroom.online/ch/misam12/m.pajhuhesh
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 حجیت یک پدیده اجتماعی است و در جوامع بشری طبق قواعد و ضوابط معیّنی جاری میشود
🔰 آیتالله سید احمد مددی:
🔹 زیربنای کل فقه و اصول و کل معارف بحث «حجیت» است. عرض کردیم حجیت یعنی مرحله دوم بعد از جعل که همان محور «تنجز» است. مرحله وصول حکم به مکلف که در این مرحله مهم صورت ذهنیای است که مکلف از حکم دارد.
🔹 به نظر ما حجّت به معنای ما یصحّ الاحتجاج به و منجّز اعتبارات قانونی، خود و طبیعتش یک پدیده اجتماعی است و اصلاً یک پدیده فردی نیست و عام نیست. یک پدیده اجتماعی است و در جوامع بشری طبق قواعد و ضوابط معیّنی جاری میشود. اگر پدیده اجتماعی شد، قطعاً در آن ذاتیّت ـ به هر معنایی که آن را تصویر کنید ـ معنا ندارد.
🔹 ما علم را در موضوعات خارجی قبول کردیم که حجیت دارد. علم در موضوعات خارجی حجت است و حتی از بینه هم قوی تر است. اختلاف ما فقط در کیفیت حجیتش است که به نظام اجتماعی است (نکته بیرونی) نه ذاتی (نکته داخلی).
🔹 اگر از راه صحیح علم حاصل شد و من در نظام اجتماعی به آنچه وظیفه ام هست عمل کردم و تقوای سیاسی و فردی و اخلاقی را رعایت نمودم، [در امور مالی] چرا ضامن باشم؟ اگر شارع گفته است به بینه عمل کن و من به بینه عمل کردم و یا اگر توصیف را قبول کنیم و همچین موارد دیگر را و من طبق حجت شرعی عمل کردم چرا ضامن باشم؟
📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24847
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ نقد و ارزیابی سازوکار بیمهای و چگونگی تامین معیشت بازنشستگان از طریق بیمه بازنشستگی در ایران
🔰 انتشار یادداشت تحلیلی روز مبتنی بر آموزههای اسلام با عنوان «تأمین اجتماعی بیمهای در ایران» در اندیشکده رهیافت به قلم جواد کجوری
📚 مکتب اقتصادی اسلام در مورد میزان مطلوب مصرف عمومی یا بهعبارتدیگر، «سطح معیشت مطلوب» موضعی مشخص دارد و برای آن قوانینی وضع کرده تا در این مسیر نیازهای گوناگون انسان بهدرستی تأمین شود.
📚 الگوی مصرف در اقتصاد اسلامی حدود کمی و کیفی مصرف مطلوب و ممنوع را مشخص میکند افراد جامعه را در سطح فردی و اجتماعی به سمت مصرف مطلوب سوق دهد. و سعی دارد در این مسیر، افرادی که به هر دلیل، از قافله سطح عمومی معیشت جامعه جامانده باشند، از طریق سازوکار تأمین اجتماعی در اسلام به سطح مطلوب مصرف عمومی برساند تا رفاه عمومی حاصل شود.
📚 سازوکارهای تأمین اجتماعی برای رفع نیاز نیازمندان شیوههای مختلفی را به کار میگیرند که در تمام آنها تأمین منابع مورد نیاز از طریق سازوکار تأمین مالی و چگونگی رفع نیاز نیازمندان از طریق سازوکار تخصیص فراهم خواهد شد.
📚 بهمنظور ارزیابی شیوه تجهیز و تخصیص منابع برای بازنشستگانِ ناتوان از کار در ایران از طریق منابع بیمهای، این شیوه تأمین اجتماعی با الگوی اسلامی ارائهشده توسط آیتالله شهید سید محمدباقر صدر رحمة الله علیه مورد مقایسه قرار گرفته است.
📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24796
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ برگزاری کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی فتوای معیار در قانونگذاری کیفری
🎙 ارائه دهنده: دکتر اسماعیل آقا بابایی
👤👤 ناقدان: حججاسلام والمسلمین حسنعلی علی اکبریان و محمد جواد ارسطا
📆 زمان: شنبه 1400/8/8 ساعت 10 الی 12
🕌 مکان: قم - پردیسان- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - تالارسردارسلیمانی
🔹 لینک ورود به جلسه http://dte.bz/danaee
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ سلسله نشست های علمی منهاج 📝 جلسه اول روش شناسی تولید علم دینی با حضور استاد موالی زاده 📱دوستا
💢 گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه از نشست «روش شناسی تولید علم دینی» با ارائه حجتالاسلام والمسلمین موالیزاده
📚 با شکلگیری انقلاب اسلامی ضرورت اداره جامعه توسط دین به صورت میدانی احساس شد، به همین دلیل حوزههای علمیه از حالت علمی و تئوریک خارج و وارد میدان عمل شدند. البته امام راحل حوزه علمیه را در برابر کار انجام شده قرار دادند.
📚 امام خمینی(ره) طلایهدار و پرچمدار تولید علوم دینی برای اداره اجتماع هستند و مهمترین مسألهای که ایشان در زمینه تولید علم دینی مطرح کردند، نظریه ولایت فقیه بود.
📚 مسأله ولایت فقیه یک مبحث جدیدالورودی در فقه شیعه نیست، ولی امام راحل آن را براساس مبانی فکری و جهان بینی اسلام مطرح کردند ولی دیگر فقها چنین کاری نکردند.
📚 یکی از ابتکارات امام خمینی(ره) این بود که علوم و مواد درسی حوزه را از حالت جزیرهای خارج کردند.
📚 کار بزرگی که امام راحل، مقام معظم رهبری، شهید بهشتی و مرحوم آیتالله مصباح انجام دادند این بود که فلسفه(جهان بینی) را در برای اداره اجتماع به خدمت گرفتند.
📚 نگاه انسان بدون جهان بینی، منطقهای میشود. حتی ولایت فقیهی که از اندیشه و جهان بینی شکل نگیرد، تنها به کارهای کوچک محدود شده و به فکر تشکیل تمدن اسلامی، مبارزه با ظلم و منادی وحدت شیعه و سنی نمیافتد.
📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24857
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 دوره تخصصی روش شناسی فقه تمدنی برگزار میشود.
🎙استاد: حجتالاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
🔻موضوعات؛
🔸چیستی و امکان اجتهاد تمدنی،
🔸غایت و کارکرد اجتهاد تمدنی،
🔸شبکه مسائل و قلمرو اجتهاد تمدنی،
🔸مبانی معرفتی و کلامی اجتهاد تمدنی،
🔸مبانی زبان شناختی اجتهاد تمدنی،
🔸مبانی روش شناختی اجتهاد تمدنی و
🔸نقشه راه اجتهاد تمدنی و آینده آن.
📚 این دوره هر هفته روز پنج شنبه ساعت 10 تا 11 صبح برگزار میگردد.
💻 ثبتنام: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/m-c-j
📼 دریافت صوت: @nhrazavi
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#دوره
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از نشست علمی «بررسی مسئله سقط جنین در ایران»
🔰 آمار تکاندهنده از سقط جنین در ایران؛ مرگ و میر ناشی از سقط جنین در کشور پنج برابر کروناست/پزشکان و آزمایشگاهها برای گرفتار نشدن در جریمه، آمار غیرواقعی ارائه میدهند
🔻 دکتر محسن رضایی آدریانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم:
🔹 پزشکان و آزمایشگاهها را تهدید میکنند که اگر بچهای معلولی به دنیا بیاید شمای پزشک باید تا آخر عمر هزینه نگهداریاش را بدهید و برای اینکه متحمل این جریمه نشود محکم کاری میکند و اگر آزمایش یک در ۴۰۰ باشد میگوید که یک در ۲۰۰ است و به مرحله بعدی آزمایش ارجاع میدهد.
🔹 در کشور ما تخمینهایی زدهاند که از ۳۵۰ هزار تا ۸۰۰ هزار سقط جنین در سال داریم که آمار بسیار وحشتناکی است. در کرونا سالی ۷۰ هزار مرگ و میر داریم و کل کشور درگیر موضوع شده است اما سقط جنین حداقل ۵ برابر آمار کرونا مرگ و میر دارد.
🔻 حجتالاسلام سید محسن مرتضوی، نویسنده حوزوی:
🔸 از نظر حکم تکلیفی سقط جنین در اسلام حرام است و جنین از همان مراحل ابتدایی تا آخر حرمت دارد. در کنار این حکم تکلیفی، اسلام حکم وضعی را پیش بینی کرده است که همان مجازات برای عملیات سقط جنین است.
🔸 پس یک بعد فتاوای فقها این است که تشخیص باید قطعی باشد و بعد دوم این است که خود زوجین باید این را احراز کنند که عسر و حرج شدید وجود دارد یا خیر. فقها میگویند که این دو نکته باید رعایت شود.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24852
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔰 مدرسه حقوق اساسی؛ مجموعه کارگاه های آموزشی آشنایی با قانون اساسی
📝 کارگاه نخست: آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
✅ مزایا:
▫️اعطای گواهی حضور از پژوهشکده شورای نگهبان
▫️چاپ تقریرات برتر در نشریه پیام مروی
▫️امکان بهره مندی از حمایت مدرسه علمیه مروی در تشکیل و فعالیت در کارگروه قانون اساسی
📅 زمان: شنبه 8 آبان
⏰ ساعت 14 الی 18
⏳مهلت ثبت نام: یکم تا ششم آبان (به صورت محدود)
💵 هزینه ثبت نام: ۵۰ هزارتومان
🕌 مکان: مدرسه علمیه مروی
🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
howzehmarvi.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق_اساسی
#کارگاه_آموزشی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
🔸 کرسی ترویجی اقتصاد نهاد وقف 🔰 گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام های اسلامی با مشارکت مرکز راهبری ا
✅ گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه از کرسی علمی ترویجی «اقتصاد نهاد وقف»
🔰الگوی مطلوب نهاد وقف راباید از رفتار اهلبیت به دست آورد/سازمان اوقاف بخش کوچکی از نهاد وقف است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین جهانیان، ارائه دهنده بحث:
🔹 الگوی مطلوب نهاد وقف را باید از رفتار پیامبر اکرم(ص) و معصومین(ع) به دست آورد؛ بنابراین باید عرضه و تقاضای وقف و نظام تدبیر رابطه میان دولت اسلامی یا دستگاه قضا با نهاد وقف درآن عصر را بررسی کنیم تا بتوان الگوی مطلوب را به دست آورد.
🔹 با توجه به اینکه نظامهای استعمار و استبداد 200 سال این نهاد را دچار ضعف و خرابی کردند، حال باید وضعیت موجود را آسیب شناسی کنیم.
🔻 دکتر داوود نصرآبادی، ناقد:
🔸 در بخش ظرفیتهای کنونی به آماری از سازمان اوقاف اشاره شده است که سهم وقف را 2 درصد از درآمد ملی دانسته است. در اینجا باید میان نهاد وقف و سازمان اوقاف تفاوتی گذاشت، سازمان اوقاف بخش کوچکی از نهاد وقف است؛ بنابراین آمار سازمان اوقاف را نمیتوان درآمد سهم وقف دانست و نهاد وقف سهم پایینی در کشور دارد.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین کاظمینجف آبادی، ناقد:
🔸 یکی از با اهمیت ترین بخشهای اقتصاد اسلامی، اقتصاد دهشت و اقتصاد وقف میباشد اما بخش اعظمی از تمرکز دانشمندان اقتصاد اسلامی در حوزه پولی بانکی است که منجر به ایجاد خلع در این موضوع شده است؛ از این رو مقاله پیشه رو از اهمیت بسیاری برخوردار است.
📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24862
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📝 در پیام حضرت آیتالله حائری به نشست علمی طلایهداران صلح و وحدت اسلامی اندیشههای شهید صدر درباره وحدت اسلامی بررسی شد
💢 یکی از ویژگیهای استاد شهید ما آیتالله سید محمدباقر صدر قدسسره در کنار همۀ فضایل و محاسن انبوه و پرشمارش عبارت است از وحدتگرایی و رویکرد تقریبی که در همه میدانهای فعالیت او وجود داشت؛ چه در عرصه افکار و مفاهیم و چه در عرصه فعالیتهای عملی و اجتماعی.
💢 او نگاه خود را به زاویه اجتماعی محدودی نمیدوخت؛ بلکه در بررسی شرایط امت و برآورد آینده آن، نگاهی کاملاً باز داشت و تواناییهای علمی خود را در راه خدمت به همۀ کرانههای وجود امت اسلام بهکار میانداخت و ازاینرو بهراستی نظریهپردازی متعلق به همه جریانها و گرایشهای مذهبی امت اسلام بود.
💢 شهید صدر در پژوهشهایش تنها به بهرهگیری از ابزارها و پشتوانههای علمی خاص [مذهبی] خود بسنده نمیکرد، بلکه هرآنچه در عرصه اندیشه اسلامی وجود داشت را بهکار میگرفت تا به رأی بهدستآمده ویژگی فراگیری و شمول بخشد و آن را بهعنوان حکم اسلام در چارچوب گسترده آن ارائه کند.
💢 شهید صدر درحالیکه به باورهای مذهبی خود افتخار مینمود و تثبیت و دفاع از آنها را بر عهده میگرفت، از این نکته غافل نبود که مخاطب خود را همه مسلمانان با هر مذهبی قرار دهد، به همین منظور از ابزارهای عمومی اثبات بهره میگرفت.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24836
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 اسلام دین تمدن ساز است/ امروز جهان هر آنچه از علم و دانش دارد، مرهون تمدن اصیل اسلامی است
🔰 حضرت آیتالله نوری همدانی در دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:
🔹 فقاهت و تفقه در دین، مهمترین موضوع در اسلام است چون تا انسان فقیه نباشد، نمیتواند آموزههای قرآن کریم و اهلبیت(ع) را درک و سپس برای مردم تبیین کند.
🔹 دانشگاه مهد تمدن سازی است و باید تلاش کنید که اسلام را به عنوان یک تمدن در جهان معرفی کنید.
🔹 اسلام دین تمدن سازی است. امروز جهان هرآنچه از علم و دانش دارد، مرهون تمدن اصیل اسلامی است چون زمانی که اروپا غرق ظلمت و تاریکی بود، دانشمندان مسلمان کتابهای فراوانی در علوم مختلف نوشتند.
🔹 توجه و سرمایه گذاری بر روی نیروهای جوان کشور و پرورش نخبگان علمی در کنار برنامه ریزی صحیح در استفاده از سرمایههای داخلی بهترین راه مقابله با تحریمها و زیاده خواهیهای استکبار جهانی است و باید از تمامی ظرفیتهای موجود بهترین استفاده را نمود.
📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24868
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ درس خارج فقه «حکمرانی فضای مجازی» توسط استاد عبدالکریم فرحانی برگزار میشود.
✳️مزایای شرکت در درس:
🔺اعطای گواهی شرکت در درس خارج
🔺تقدیر و حمایت از تقریرات برتر
🔺استفاده از فضلای مستعد در پروژهای پژوهشی مرتبط با موضوع درس
⭕️جهت ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09192954687 تماس حاصل فرمایید.
🕕 زمان: چهارشنبهها، یک ساعت به غروب.
برنامه به صورت محدود حضوری و مجازی برگزار میشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ امضای تفاهمنامه همکاریهای علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی بین دانشگاه آزاد اسلامی و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔻 آیتالله محمود رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:
🔹 ارتباط و همکاری با مراکز عالی علمی و پژوهشی یکی از نکات مؤکد مقام معظم رهبری است که مؤسسه در همین راستا تفاهمنامهای برای گسترش و توسعه همکاری حوزه با دانشگاه آزاد اسلامی در زمینههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی منعقد میکند.
🔻 دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:
🔸 پیرو جلسات اخیر، برای برقراری ارتباط میان حوزه و دانشگاه و اقداماتی که برای گسترش اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه ضروری است و همچنین استفاده از تجربیات و ظرفیتهای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، این تفاهمنامه تنظیم شد و به امضا رسید که امیدواریم با اقدامات مجدانه که در معاونت علوم انسانی و هنر و مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی استان قم صورت گرفته، بتوانیم در این راستا مؤثر و کارآمد باشیم.
📝 گفتنی است؛ تفاهمنامه همکاریهای علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی بین دانشگاه آزاد اسلامی و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به منظور تعامل مؤثر و فعال در زمینههای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، گسترش همکاریهای علمی و بهرهگیری بهینه از تجارب، ظرفیتها و امکانات طرفین در راستای تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی و شکلگیری تمدن نوین اسلامی منعقد شده است.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24872
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔰کنفرانس بین المللی الهیات عملی
📆 آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات اول دی ماه 1400
📝 زمان برگزاری کنفرانس از 16 تا 18 اسفندماه 1400
🔻 محورهای همایش:
🔹 مفهوم شناسی الهیات عملی جایگاه الهیات عملی نسبت به سایر اقسام الهیات
🔹 الگوهای فکری مواجهه با الهیات عملی
🔹 الهیات عملی و جامعه
🔹 الهیات عملی و سایر دانشها
🔹 الهیات عملی و دغدغه های انسان
💻 سایت همایش:http://practicaltheologyfa.irip.ac.ir/
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 بررسی چالشهای حکمرانی میان مجمع تشخیص مصلحت نظام و نهاد ریاستجمهوری به قلم سید حسین هاشمی در نشریه رویش اندیشه
📚 مجمع تشخیص مصلحت نظام در آغاز با کارویژة انحصاری حل اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان در 11 بهمنماه 1366 و با فرمان امامخمینی(رحمةاللهعلیه) تشکیل شد. در بازنگری قانون اساسی سال 1368 خلأ هنجارگذاری فرادستی و موجدِ ثبات در سیاستگذاری کلان کشور بیش از پیش احساس گردید و موجب ارتقاء جایگاه این نهاد و افزایش صلاحیتهای آن در اصول متعدد قانون اساسی گشت.
📚 یکی از مهمترین این صلاحیتها در نخستین بند از اصل صدودهم قانون اساسی، یعنی «تعیین سیاستهای کلی نظام به کمک مجمع تشخیص مصلحت نظام» ذیل وظایف و اختیارات رهبری متبلور شد. این بند بهنوبة خود علاوه بر زمینهسازی اعمال صلاحیتهای حاکم اسلامی در فقه سیاسی، موجب ثبات در نظام سیاسی و مانع ناپایداری قوانین بود.
📚 اما در عمل نهاد سیاستهای کلی در طول این سالها با چالشهای مختلفی روبرو بوده است. از جملة این چالشها میتوان به ابهام در مفهوم و جایگاه سیاستهای کلی در سلسلهمراتب هنجارهای رسمی، کیفیت الزامآوری و نظارت بر حسن اجرای سیاستها اشاره کرد. این ابهامات نیز بیشتر از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای قوة مجریه از جمله رئیسجمهور مطرح شده است.
📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24876
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💠 دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره برگزار می کند:
✅ سلسله دروس خارج تفسیر نظامهای اسلامی؛ تفسیر اجتماعی قرآن
🎙 استاد: آیت الله محمود رجبی
📆 زمان: چهارشنبه هر هفته/ ساعت 16
🔹 محل برگزاری: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه دوم، سالن جلسات
💢 شروع کلاسها: چهارشنبه 21 مهرماه سال 1400
🔰 درگاه مجازی شرکت در درس:
🌐 mahmoodrajabi.ir/live
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_خارج_تفسیر_نظام_اسلامی
#تفسیر_اجتماعی_قرآن
#آیت_الله_رجبی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه از دهمین شماره مجله خردورزی؛ نشریه تخصصی اندیشههای جاری انقلاب اسلامی
📚 دهمین شماره مجله خردورزی نشریه تخصصی اندیشههای جاری انقلاب اسلامی برای مهرماه سال 1400 منتشر شد.
📚 این نشریه یک مجله اندیشهای آزاد و مستقل با هویت اسلامی، انقلابی است که اندیشههای جاری انقلاب اسلامی را با آرمان نیل به تمدن اسلامی بر مبنای اسلام ناب دنبال میکند.
📚 بدین منظور با رویکردی اندیشمندانه و فکری، سعی در تجمیع آثار اندیشمندان و متفکران آزادمنش و ژرف اندیش در موضوعات متعدد و متنوع تمدن ناب اسلامی دارد و در همین راستا با رویکردی انتقادی به نظم ناعادلانه و ظالمانه حاکم بر جهان امروز مینگرد.
📚 خردورزی وضعیت کنونی تکثر آرا روشنفکران و تشتت آراء فلاسفه غرب را فرصتی مغتنم جهت ایجاد فضای گفتمانی اندیشمندان دینی در موضوعات مختلف حوزه دین و اندیشه از خاستگاه اندیشمندان اسلامی فضایی فکری و گفتمانی را رقم بزند.
🔻 پروندههای منتشر شده در شماره 10
1️⃣ سرمقاله و فرامتن
2️⃣ اقتصاد اسلامی
3️⃣ تولید و اقتصاد مقاومتی
4️⃣ اقتصاد شناختی
📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24883
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 فراخوان جذب پژوهشگر در دو گروه فقه کاربردی و فقه خانواده
✅ مرکز پژوهشی مطالعات دینی از بین خواهران و برادران پژوهشگر در حوزه علوم دینی برای دو گروه فقه کاربردی و فقه خانواده دعوت به همکاری میکند.
☎️ تماس: 09197348760
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#فراخوان
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه از مدرسه پائیزه «فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی» با ارائه حجتالاسلام والمسلمین سید نقی موسوی
📝 فقه تربیتی ماهیتاً مولود میان رشتگی در تعامل بین فقه پژوهی و تربیت پژوهی است. این فقه شعبهای از دانش فقه و تلاشی فقیهانه و مجتهدانه با تمرکز بر موضوعات تربیتی است.
📝 رابطه فقه تربیتی و تربیت اسلامی کل و جزء است، یعنی تربیت اسلامی کل و فقه تربیتی جزء است. فقه تربیتی در کنار دیگر عرصهها میتواند پازل تربیت اسلامی را برای استکشاف نظام تربیت اسلام پر کند.
📝 ظرفیت فقه تربیتی برای تقنین و سیاستگذاری تربیتی است. البته اگر ما بتوانیم فقه از نگاه فردی را خارج کنیم و نگاه تمدنی به آن بدهیم، آن وقت نگاه کلان و سیاستگذاری میتواند ورود کند.
📝 فقه تربیتی هیچگاه نمیخواهد و نمیتواند جایگاه علوم تربیتی را بگیرد، علوم تربیتی باید به تحقیقاتش ادامه بدهد. تجربه بشری و عقل بشری، به میزان خودش معتبر است. فقه تربیتی در موضوع شناسیها نیازمند کارشناسیهاست و دست نیاز به روانشناسی تربیتی دراز میکند.
📝 فقه تربیتی همزاد «علم تربیت»، «فلسفه تربیت»، «حقوق تربیت» و «اخلاق تربیت» است و جای آنها را تنگ نمیکند. اتفاقاً رشد فقه تربیتی به رشد این عرصهها کمک میکند.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24888
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔺اختتامیه رویداد نخبگانی مسأله محور دین و حکمرانی
🔰رونمایی از کتاب مجموعه نشستهای مسأله محور حوزه و دانشگاه به همراه تقدیر از برگزیدگان
✳️نمایشگاه دستاوردهای حل مسأله حوزوی
🕒 زمان: پنج شنبه ۶ آبان ۱۴۰، ساعت ۱۵
🏢مکان: قم - خیابان جمهوری،سالن همایشهای دانشگاه معارف اسلامی
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com