eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
459 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
خانه اندیشه ورزان با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌کند: 📌 فراخوان ارائه احکام پیشنهادی برای برنامه هفتم توسعه 🔰 محورهای فراخوان: 🔸 تامین مالی فناوری و نوآوری 🔸 اقتصاد دیجیتال 🔸 هوشمندسازی نظام حکمرانی 🔸 توسعه سرمایه انسانی و نخبگان و... ⏱ مهلت ارسال ایده‌ها: یکشنبه ۲۰ فروردین‌ماه 📧 جهت کسب اطلاعات بیشتر به رایانامه زیر پیام ارسال نمایید: m.mahdiaghamoseni98@gmail.com _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
نقش‌های کاذب زنان در کارخانه جریان سرمایه‌داری ساخته می‌شود 🔻 حجت‌الاسلام محسن قنبریان، استاد حوزه و دانشگاه: 🔹 تصویر قرآن از زن با تصویر مجامع روایی ما از زن با تصویر فتاوای ما از زن بسیار متفاوت هستند.نگاه قرآن به زن فوق العاده مثبت است. مثلاً در آیه‌ی ۳۲، سوره‌ی انفال حق کسب، آیه ۱۲ سوره‌ی ممتحنه درباره‌ی حق بیعت و فعالیت سیاسی، حق تکلیف یا فعالیت‌های خیرخواهانه، حق نظارت اجتماعی و ولایت زنان را برای زنان مطرح می‌کند. 🔹 غرب‌زده حضور زن را پذیرفته؛ اما نقش‌های متبرج را برای زن تعریف می‌کند و قدرت نرم‌افزاری او در این مسئله خیلی بالا است و ما در این زمینه ضعیف هستیم؛ یعنی او برای نقش‌های متبرج دائماً ایده‌پردازی کرده و نقش‌های نو آورده‌است. 🔹 ما حضور اجتماعی زن از نگاه غرب‌زده را پذیرفتیم؛ اما نقش‌های آنها را نمی‌پذیریم. در حال حاضر نقش‌ها به‌سوی ابتذال و تبرج در حال جابجایی است. جابجایی نقش در حوزه‌ی زنان در حال شکل‌گرفتن است و این نگران‌کننده است. نباید از حول متحجرین، به دامن غرب‌زده‌ها بیفتیم. نقش‌ها به‌سمت ابتذال و تبرج و حرکت‌های فمینیست در حال جابجایی است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32213 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ افق تمدنی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم کرده‌اند و باید از درون دانشگاه شکل بگیرد، مشروط به حکمرانی علم و سهم علم از GDP کشور است 🔻علی‌باقر طاهری‌نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی طی سخنانی مطرح کرد؛ 🔹سهم علم از GDP کشور‌های پیشرفته علمی در دنیا بالاست. نقطه مهم جهش علمی در آینده این است که حکمرانی علم در کشور جاری شود و سهم علم و تحقیق و توسعه از GDP واقعی باشد. 🔹همه حوزه‌ها برای نظریه‌ها و دیدگاه‌های علمی کارشناسان، احترام قائل باشند. افق تمدنی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم کرده‌اند و باید از درون دانشگاه شکل بگیرد مشروط به حکمرانی علم و سهم علم از GDP کشور است. 🔹رشد کمی و کیفی وضعیت فعلی ایران اصلا با گذشته قابل مقایسه نیست. رشد کیفی امروز کشورمان با رقبای منطقه‌ای هم قابل مقایسه نیست، زیرا ما امروز مقام اول تولید علم منطقه و جهان اسلام را داریم. 🔹در حال حاضر عربستان از لحاظ تولید علم مسیر علم کاذب را طی می‌کند. علم کاذب مبتنی بر شاخص‌های بومی و واقعی نیست؛ چرا که عربستان اعضای هیئت علمی برتر جهان را با حقوق‌های نجومی به عنوان هیئت علمی پاره وقت خود جذب می‌کند و سپس مقالات را با نشانی دانشگاه‌های عربستان منتشر می‌کند و این موضوع در سبد علم عربستان ذکر می‌شود 🌐 ادامه خبر: http://ihkn.ir/?p=32224 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده توسط دانشگاه جامع امام حسین(ع) با همکاری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هیئت دولت در تاریخ ۱۴ آذر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. 🔰علاقه‌مندان می‌توانند از طریق نشانی: http://irhfc.ihu.ac.ir/fa مقالات خود را نهایتاً تا تاریخ ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۲ به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. (مهلت ارسال چکیده مقالات: ۱ تیر ماه ۱۴۰۲) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
12.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جریان انقلاب اسلامی در حرکت نظام آموزش و پرورش کشور 👤 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پاسخ می‌دهد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
رسالت فقه معاصر رفع حیرت بشریت در عصر غیبت است 🔻 آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی: 🔹شک و تردید و تحیر از جمله علائم عصر غیبت است که ابعاد مختلفی دارد که در کلمات معصومین هم اشاره شده است که متاسفانه امروز گرفتار برخی از آنان هستیم. تعیین زمان برای ظهور و انحرافات و ادعای مشاهده یکی از این موارد سرگردانی است اما یکی از ابعاد مهم حیرت و سرگردانی که رسالت علما و پژوهشگران فقه را افزون می‌کند پدیده‌ها و رشد تکنولوزی است که با سرعت نور شکل گرفته و هر روز شاهد گسترش آن هستیم. 🔹 اگرچه این رشد و پیشرفت‌ها مسائل بشر را حل می‌کند اما از سوی دیگر عوارض و آسیب‌های جدی دارد که یکی از این آسیب‌ها تحیر فکری و روانی انسان در عصر غیبت است. جدای همه تکالیف عمومی که برای منتظران بوده و بر دوش ما است یک وظیفه خاصی هم برای ما حوزویان و سربازان ایشان در این دوران ایجاد می‌کند و آن تلاش برای رفع حیرت است. 🔹فلسفه وجودی و رسالت فقه معاصر و فقه مسائل نوپدید، رفع حیرت و سرگردانی بشریت در عصر غیبت و یافتن پاسخ‌های علمی و شرعی برای مسائل نوپدید است. این تلاش‌ها قطعا به رفع گمراهی و ضلالت کمک می‌کند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ دو قطبی غلط اقتصاد فرهنگ 🔻 حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده، استاد حوزه و دانشگاه در یادداشتی نوشت؛ 🔹 یکی از دوقطبی های غلط، دو قطبی فرهنگ و اقتصاد است. در این دو قطبی کاذب، فرهنگ گرایان و منادیان ارزشها در مقابل واقعیت گرایان هستند طوری که گویا نمی شود هم فرهنگ گرا بود و هم واقعیات را دید. 🔹 صد البته حل مشکل فرهنگی در شرایط بحران اقتصادی به غایت سخت، ظریف و حساس است اما درک ظرافت و حساسیت و سختی حل یک مسأله غیر از حذف مسأله و ندیدن اولویت آن در نظام اولویت های کشور است. 🔹 فرهنگ و اقتصاد آنقدر در هم تنیده اند که نمی توان هیچکدام را بدون دیگری حل کرد. اقتصاد بدون فرهنگ سر از لیبرالیسم اقتصادی غربی در می آورد و توجه به فرهنگ بدون اقتصاد هم نتیجه‌اش شکست برنامه ریزی فرهنگی نظام اسلامی خواهد بود و جامعه فلک زده و فقیر و وابسته اقتصادی، استحکام فرهنگی هم نخواهد داشت. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32233 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
9.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 دکتر جواد اسکندری، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفتگو با «نود اقتصادی»: 💢 عمده فرارهای مالیاتی به دلیل نبودن پایه‌های مالیاتی مثل مالیات بر عایدی سرمایه است 💢 خروج سرمایه که فقط خروج دارایی‌ها از مرزهای کشور نیست، نگهداری ارز در منازل هم خروج سرمایه است 💢خروج سرمایه چه ربطی به مالیات بر عایدی سرمایه دارد؟ تا الان که این پایه مالیاتی را نداشتیم چرا خروج سرمایه اتفاق می‌افتاد؟ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔶 فراخوان دومین جشنواره علوم انسانی عمار 📍 سرفصل‌های فراخوان: ♦️ انسان انقلاب اسلامی ♦️ جامعه انقلاب اسلامی ♦️ جهان انقلاب اسلامی ♦️ آینده انقلاب اسلامی قالب‌های ارائه: 📍 مقاله علمی 📍یادداشت 📍گفتار علمی 🔹برای دریافت آثار پیشنهادی بر روی لینک گزینه مورد نظر کلیک کنید. فیلم: /ammaryar.ir/ENSANI/ 🔹جهت ارسال آثار به سایت جشنواره مراجعه فرمائید: 🌐 https://ammarensani.ir/ 🔹لینک ارسال مستقیم آثار: 🔶 fanoos.ammarfilm.ir ♦️مهلت ارسال آثار 10 اردیبهشت ماه 1402 زمان برگزاری اختتامیه جشنواره 10 الی 12 خرداد ماه 1402 🔴متن تکمیلی فراخوان در: 📍https://ammarensani.ir/?p=3754 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ کتاب انسان‌شناسی نوصدرایی و علوم انسانی منتشر شد 💢 کتاب «انسان‌شناسی نوصدرایی و علوم انسانی» اثر دکتر مهدی عاشوری استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و حجت‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ۷۰۱ صفحه توسط انتشارات مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است. 🔹 مبانی انسان‌شناختی از مهم‌ترین مبانی تأثیرگذار بر علوم انسانی است؛ زیرا هرگونه شناخت علمی‌ از انسان نیازمند استفاده از چهارچوب نظری و مفهومی‌ خاصی است که اندیشمندان درباره انسان از منابع مختلف اخذ و استفاده می‌‌‌کنند. 🔸 یکی از حوزه‌های مطرح فلسفه اسلامی، بحث از نفس ناطقه انسانی است؛ اما انسان‌شناسی نوصدرایی هم در ساختار، هم محتوا و هم روش متفاوت با انسان‌شناسی حکمای پیشین و حتی حکمت صدرایی است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32257 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ فلسفه‌های مضاف مقدمه علوم انسانی اسلامی هستند نه کل تحول در علوم انسانی و نه بخشی از علوم انسانی اسلامی 🔻 حجت الاسلام علی مصباح یزدی، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره): 🔹 ما فلسفه‌های مضاف را مقدمه اسلامی سازی علوم انسانی می‌دانیم نه خود اسلامی سازی اگر کسی ادعا بکند که صرفاً فلسفه‌های مضاف کافی هستند و اگر کسی فلسفه‌های مضاف را حل کرد اسلامی سازی علوم انسانی انجام شده و تمام شده این اشکال وارد بود که نه چنین چیزی نیست و مثلاً بخش نقلی آن هنوز مانده که بخش عمده کار هست، درحالی‌که ما چنین ادعایی نداریم ما حتی خود حل مسائل فلسفه‌های مضاف را هم بخشی از اسلامی‌سازی نمی‌دانیم، این را مقدمه اسلامی‌سازی می‌دانیم آن هم مقدمه لازم نه مقدمه کافی. 🔹 بنابراین ما به فلسفه‌های مضاف به عنوان یک کار مقدماتی که چاره از آن نیست در کنار بقیه مقدماتی که لازم هست برای اینکه بعد از آن اسلامی سازی را انجام بدهیم نگاه می‌کنیم و این اشکال وارد نیست. به عنوان نکته پایانی باید بگویم که فلسفه‌های مضاف مقدمه علوم انسانی اسلامی هستند نه کل تحول در علوم انسانی و نه بخشی از علوم انسانی اسلامی لذا اکتفاء به روش عقلی در فلسفه‌های مضاف مستلزم محرومیت از پرداختن به نقل در خود علوم انسانی نخواهد بود. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32201 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
خطر مترفین! 🔻 سید مقدام حیدری در مطلبی بررسی کرد؛ 🔹 پیامبر خاتم(ص) که به اسلام برانگیخته شد، سرمایه‌داران و مرفهان بی‌درد بودند که او را تکذیب کردند. و خدا به پیامبر(ص) وحی کرد که این مرفهان بی‌درد را چند صباحی مهلت دهد و به خودش بسپارد؛ (وَذَرۡنِی وَٱلۡمُکَذِّبِینَ أُو۟لِی ٱلنَّعۡمَهِ وَمَهِّلۡهُمۡ قَلِیلًا). 🔹 و این فقط داستان پیامبر ما با مرفهان بی‌درد نیست، کلا هر پیامبری که به شهر و دهی فرستاده شد، مرفهانِ آنجا علم تکذیب و کفر بلند کردند. گزارش خدا این است: در هر شهری که پیامبر هشداردهنده‌ای فرستادیم، مرفّهان بی‌دردش گفتند: «دینی را که مأمور رساندنش هستید، ما باور نمی‌کنیم؛ (وَمَا أَرْسَلْنَا فِی قَرْیَهٍ مِنْ نَذِیرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُمْ بِهِ کَافِرُونَ). 🔹 این یک سیاست قرآنی است که هر چه مترفین گفتند و عمل کردند، ناصواب است و جامعه را به نابودی می‌کشاند. راه نجات، کوبیدن نسخه‌های مترفین به دیوار است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32261 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com