✅ شناسایی پایههای اصلی حیات طیبه، نخستین گام در اسلامیسازی علوم انسانی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی بیان کرد؛
📝 با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، ورود به مباحث تخصصی و فقه مضاف از جمله در موضوعات خانواده، میتواند پیچیدگیها را رفع کند و با شناسایی دقیق اهداف؛ نیازهای جامعه، نظام و عرصهی بینالملل پاسخ داده شود.
📝 در عرصههای مختلف، برای پاسخگویی باید ارتباطات گسترده داشته باشیم و ضمن استفاده از دستاوردهای منطقی و معقول در دنیا، میبایست شاخصهای اسلامی مابین علوم انسانی اسلامی و غربی لحاظ شود.
📝 نخستین حرکت در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، شناسایی پایههای اصلی حیات طیبه است که میبایست پس از آن با درک مبانی و تدوین شاخصها، تمایزها را مشخص و نشانهگذاری کنیم.
📝 باید به سمت تمدنسازی عقلانی و علمی برویم. تربیت پژوهشگر روزآمد و کارآمد، نیاز حوزه است که اگر بخواهد در عرصههای مختلف اثرگذار باشد باید به آن توجه ویژه شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19571
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 تلاش فمینیستها برای فروپاشی خانواده/ زنان اجازه ندهند به واسطه آنها به تمدن اصیل خدشه وارد شود
🔻 جمیله علم الهدی در نشست علمی مطرح کرد؛
📚 فمینیست در ایران ریشه گستردهای دارد که دیدگاههای انتقادی را تحریک نمیکند، اما در غرب با تفکر نقادانه مواجه شده و فروپاشی خانواده را به سمت خانوادهگرایی سوق میدهد.
📚 مسئله حجاب در فرهنگ ایرانی اسلامی به عنوان یک اصل مطرح است که با توجه به نظریه خودشیء انگاری زنان در فرهنگ غربی، این مسئله به عنوان یکی از فتح الفتوحات در نظر گرفته شده و به واسطه آن میخواهند تغییرات ایجاد کنند.
📚 دشمن با ورود تمدن جدید و مدرن به کمک ابزاری شدن زنان، میخواهد انقلاب اسلامی ایران را به عقب براند و دچار رکود و چندگانگی کند، لذا باید هوشیار بود و با آن مقابله کرد.
📚 آغاز یک تمدن مدرن از طریق زنان امکانپذیر است. زنان نباید اجازه دهند که به واسطه آنان به تمدن اصیلشان خدشهای وارد شود و از آنها به عنوان ابزاری برای اهداف سردمداران استفاده و مورد خشونت واقع شوند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19588
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 توصیههای آیتالله نوری همدانی به طلاب/ برای پیمودن مسیر سخت طلبگی اخلاص، جدیت و کسب علوم مختلف لازم است
📝 آیتالله حسین نوری همدانی در پیامی به مراسم آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه خواهران:
🔹 این دو نهاد(جامعه الزهرا(س) و حوزه علمیه خواهران) از ثمرات انقلاب اسلامی است که توانستند با سعی و کوشش و درخشش خود، توجه انقلاب اسلامی به بانوان را برای همه روشن کنند.
🔹 راه طلبگی، راه شیخ مفیدها و شیخ طوسیها و علمای بزرگ است؛ راه ساده نیست و رهروان این راه باید چند مسئله را مدنظر داشته باشند؛ اولین شرط اخلاص، دوم جدیت و عدم سستی و سوم اینکه انسان نباید به میزان اندکی از علم قناعت کند.
🔹 طلاب از لحاظ ادبیات باید کامل باشند. از موارد لازم دیگر برای طلاب، شناخت فراز و نشیب راه تفقه در دین است.
🔹 در زمان کنونی، امام به میدان آمد و اسلام ناب را به میدان آورد؛ حوزه محصول این انقلاب است و رهبری هم اهتمام زیادی به امور حوزه دارند و بنده تأکید میکنم که طلاب در این مسیر جدی و کوشا باشند؛ زیرا راه، راه آسانی نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19597
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#آیتالله_نوری_همدانی
#حوزه_علمیه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ افزایش ۶ درصدی داوطلبان حوزه علمیه خواهران/ امسال نظام آموزشی حوزه علمیه خواهران ترکیبی خواهد بود
💢 حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور اظهار کرد؛
📚 سال تحصیلی جدید را در ۵۰۰ مرکز علمی و تربیتی حوزه علمیه خواهران در سراسر کشور و مجموعه ارزشمند جامعه الزهرا(س) آغاز میکنیم.
📚 با وجود همه مشکلاتی که تبدیل فضای ارتباطی مستقیم به فضای مجازی ایجاد کرد، در حوزههای علمیه خواهران، ثبت نام داوطلبان ۶ درصد بیشتر بود.
📚 امسال نظام آموزشی به صورت ترکیبی حضوری – غیرحضوری برگزار میشود، یعنی بخش قابل توجهی از برنامههای درسی به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه «مدرس» برگزار میشود و اساتید از طریق فضای مجازی و به صورت برخط، فعالیت آموزشی خود را با طلاب شروع میکنند.
📚 این چند ماه اخیر نشان داد که قدرت تابآوری حوزههای علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) برای شرایط پیشبینی نشده بالا است و میتوانند برنامههای آموزشی را بدون خللی در نظام آموزش پیگیری کنند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19607
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 پذیرش ۲ هزار و ۱۰۰ طلبه جدید در جامعه الزهرا(س)/ گسترش فعالیتهای علمی و آموزشی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی اعلام کرد:
📝 جامعه الزهرا(س) مفتخر است که ۲ هزار و صد طلبه جدید را در سال تحصیلی جدید پذیرفته و هم اکنون با بیش از ۲۲ هزار طلبه و میزبانی بیش از ۵۰ کشور جهان، فضلا و طلابی را در سطوح مختلف یک تا چهار و سطح فقه عالی پذیرا است.
📝 هم اکنون در بخش حضوری ۱۷ رشته تحصیلی و در بخش غیرحضری و مجازی ۷ رشته تحصیلی ارائه میشود. امسال سه رشته جدید راه اندازی شده است و چندین رشته تحصیلی نیز در انتظار تصویب شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران است تا به فعالیتهای علمی و آموزشی خود گستره بیشتری ببخشیم.
📝 ما با محدودیت شدید بودجه روبرو هستیم و باید به سمت منابع پایدار برویم. جامعه الزهرا(س) نه از وجوهات استفاده میکند و نه منابع وقفی دارد و با محدودیتهای سنگینی روبرو است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19604
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ حوزه نظاممند و با برنامه از برکات انقلاب/ درس خواندن برای طلبه واجب شرعی است
📚 آیتالله سید احمد علم الهدی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خراسان عنوان کرد؛
✍️ حوزه علمیه الگو و اسوهای برای خدمتگزاران دین در عصر غیبت امام زمان(عج) در شرایط و موقعیتهای گوناگون در شکل جریان علمی، آموزشی و تحقیقی با قشر عظیم روحانیت است.
✍️ درس خواندن برای طلبه واجب شرعی است و امر تفقه شامل شاگرد و معلم میشود، زیرا هر دو، مصداق کامل آیه نفر هستند و تحصیل و توسعه آن واجب است.
✍️ بعد از انقلاب حوزهای نظاممند و با برنامه به وجود آمد که از برکت خون شهداست. البته در گذشته طلاب خودشان مجاهدت علمی داشتند، اما برنامهای نظاممند نبود.
✍️ باید ببینیم چه مقدار برای حضرت بقیه الله(عج) کارآیی داریم؛ ارزش طلبه به علمش نیست بلکه به نوکری برای آن حضرت است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19592
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گزارش
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ اختیارات حکومت در عرصه کرونا ویروس
💠 آیتالله سید احمد خاتمی در درس «فقه بیماریهای مسری» مطرح کرد؛
❓ پرسش: آیا ایجاد محدویت تردد برای حکومت جایز است؟ اگر جایز است تبعیت شهروندان از آن لازم است یا لازم نیست؟
📚 پاسخ: قاعده فقهی به نام اصل حریت و آزادی داریم ولی اطاعت امر خدا، پیامبر(ص) و امامان(ع) لازم است. براساس مبنای ولایت فقیه اطاعت امر جانشین پیامبر(ص) و امام(ع) نیز لازم است.
📚 اختیارات حکومتی پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) در عصر غیبت طبق ادله به ولیفقیه داده شده است. این نظریه امام راحل و قبل از ایشان نظریه ملا احمد نراقی است.
📚 بنابر پذیرش نظریه ولایت مطلقه فقیه، ولیفقیه حق دارد محدودیت به وجود بیاورد و دستور قرنطینه و ماندن در خانه را به مردم بدهد.
📚 حکومت اسلامی بر اساس مبنای ولایت فقیه، حق دستور قرنطینه و ایجاد محدودیتها را دارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19618
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 کارهای اساسی زینب کبری(س) برای پیام رسانی عاشورا
💯 حجتالاسلام عیسی رجبی در گفتوگویی تأکید کرد؛
🔹 اگر قیام حضرت اباعبدالله(ع) را به دو فصل تقسیم کنیم، فصل اول آن تا بعد از ظهر عاشورا بدست خود امام حسین(ع) رهبری شد و فصل دوم به دست حضرت زینب کبری(س) به بهترین شکل انجام شد.
🔹 حضرت زینب(س) چند کار بزرگ را انجام دادند؛ کارهایی کلیدی و اساسی که پس از عاشورا موجب عظمت این نهضت شد. اولین کار رساندن پیام عاشورا و نهضت، دوم حفظ جان امام(ع) و سوم معرفی امام(ع) بود.
🔹 حضرت زینب(س) پیام عاشورا را به نسلهای بعد منتقل کردند و اگر ما امروز شاهد برگزاری این مراسم و مجالس هستیم همه نتیجه کارهای ایشان است.
🔹 حضرت زینب(س) تمام این کارهای مهم را با سخنرانیهای خود انجام دادند؛ به یقین از پدر و مادری چنان فصیح و بلیغ که سخنان شیوایی همچون نهج البلاغه و خطبه فدکیه دارند چنین دختری خطیب، سخنور، بلیغ و فصیح بعید نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19620
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 منطق فهم دین در مقیاس تمدنسازانه
📌 کرسی علمی ترویجی «فلسفه اجتهاد تمدنی(منطق فهم دین در مقیاس تمدنسازانه)» به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار میشود.
🔹 ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی
🔹 ناقدان: حجج اسلام والمسلمین رضا اسلامی و ابوالقاسم مقیمی حاجی
📆 زمان برگزاری: سهشنبه 18 شهریورماه 99 / ساعت 14:00 تا 16:00
💻 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق:
🌐 join.skype.com//pc7rupc3EL71
📱 شماره تماس: 09374288196
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 نقش زنان در میدان نبرد/ زنان باید به عنوان نیروهای پشتیبان از رزمندگان حمایت کنند
🔰 خانم کاردوانی در نشست علمی «زنانگی و جنگ به روایت عاشورایی» مطرح کرد؛
🔹 براساس رویکرد اسلامی، حضور نظامی زنان در میدان نبرد قابل قبول نیست. در واقعه عاشورا نیز وقتی بانوان میخواستند وارد میدان نبرد شوند، سیدالشهدا(ع) به آنها دستور میدادند که به خیمهها بازگردند.
🔹 نوعی از خدمترسانی زنان در جنگها حضور آنان در پشت جبهه و پشتیبانی کردن است. در واقعه عاشورا زنان بیشترین نقش را در حوزه پشت جبهه و پشتیبانی ایفا کردهاند. روحیه دادن به مردان، مدیریت بحرانها و رسیدگی به بازماندگان از دیگر نقشها به شمار میآید.
🔹 زینب کبری(س) از یک سو نقش مدیریت بحران در جنگ را ایفا میکنند و از سوی دیگر ضمن پرستاری از حضرت زینالعابدین(ع)، آرامش پس از بحران را ارائه میدهند. ایشان حتی سوگواری، خطبه خوانی و ندبه خوانی را به عنوان ابزاری برای آگاهی بخشی مردم و رساندن پیام کربلا قرار میدهند.
🔹 امروزه نقش زنان در برابر تهاجم و شبیخون فرهنگی و جنگ رسانهای بسیار مهم بوده و این حوادث نشان میدهد که ما در آینده با جنگهای بسیار سنگینی روبرو خواهیم بود و باید برای این روزها فرزندان رزمنده تربیت کنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19623
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ مطالبات امام خمینی(ره) از حوزههای علمیه
📝 حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در یادداشتی بررسی کرد؛
🔻 امام خمینی(ره) در وصیتنامه خود خطاب به حوزههای علمیه چند نکته مهم را یادآور میشود که توجه به آنها بسیار سودمند و اثرگذار است.
🔹 از مهمترین شگردهای مخالفان اسلام، نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزههای علمیه است.
🔹 خطر روحانینمایان برای اسلام به مراتب از خطر ملیگراها و روشنفکران مصنوعی بیشتر است.
🔹 نفوذیها ممکن است دهها سال با مشی اسلامی و مقدسمآبی در حوزههای علمیه و در میان مردم با صبر و حوصله زندگی کنند.
🔹 افزون بر فقه در سایر رشتههای دیگری که مورد نیاز اسلام و جامعه اسلامی است باید افرادی تربیت شوند.
🔹 در رأس همه علومی که تعلیم و تعلم آنها لازم است علوم معنوی اسلام است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19629
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 تدریس ۶ رشته در مقطع خارج تخصصی مؤسسه فقه و علوم اسلامی
✅ حجتالاسلام والمسلمین علی اصغر همتیان خبر داد؛
📚 موسسه عالی فقه و علوم اسلامی که به امر مبارک مقام معظم رهبری تأسیس شده در حال افتتاح پنجمین سال تحصیلی خود میباشد.
📚 تاکنون ۳ گروه در مقطع تمهیدی از این مؤسسه فارغ التحصیل شدهاند که طلاب پایههای نهم و دهم بودهاند و وارد دروس خارج شدهاند.
📚 در مقطع خارج تخصصی ۶ رشتهی تخصصی متناسب با مسائل روز همچون فقه سیاست، فقه اقتصاد و فقه جزا در این مؤسسه تدریس میشود.
📚 برای پذیرش در سال تحصیلی پیش رو، بدلیل محدودیتهای به وجود آمده به دنبال شیوع بیماری کرونا امتحان کتبی ورودی این مؤسسه لغو و قریب به ۷۱ مصاحبه علمی به عمل آمد.
📚 برای دوره تمهیدی امسال در مجموع ۳۱ نفر دانشپژوه خواهیم داشت. در مقطع خارج عمومی ۶ نفر پذیرش جدید و ۹ نفر منتقل شده از مرحلهی تمهیدی حضور خواهند یافت.
📚 در دروس خارج تخصصی این مؤسسه نیز در مجموع ۱۲ نفر پذیرش شدهاند و به طور کلی ۴۱ نفر در کلاسهای این مقطع تحصیلی شرکت خواهند داشت.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 قاعده احسان به دیگران۶/ مدرک قاعده احسان(قرآن)
📌 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛
🔰 درآیات قرآن در رابطه با احسان و نیکی کردن به دیگری چهار دسته آیات وجود دارد:
1️⃣ دسته اول: آیاتی که در آنها امر به احسان شده است، مانند قوله تعالى «إِنَّ اللّٰهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسٰانِ»(نحل، آیه 90) و «وَ أَحْسِنْ كَمٰا أَحْسَنَ اللّٰهُ إِلَيْكَ»(قصص، آیه 27) و «أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»(بقره ، 195).
✅ آیه اول امر به احسان با ماده امر و در آیات دیگری امر با هیئت میباشد و ظاهر امر دال بر وجوب و الزام است.
2️⃣ دسته دوم: آیاتی که محبوبیت احسان فهمیده میشود: «وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»(آل عمران، 134).
3️⃣ دسته سوم: آیاتی که از باب جزا دادن دلالت بر مطلوبیت احسان میکند: «وَ اصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ»(هود،115) و «وَ يَجْزِيَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى»(نجم، 31).
4️⃣ دسته چهارم: آیات امر به احسان خاص است که تنها در مورد خودش(احسان به والدین) مفید است: «وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً»(الاسراء،23).
✅ از مجموع آیات حداقل مشروعیت و مطلوبیت احسان بدست میآید و در واقع آیات بیانگر مطلوبیت مؤکد آن است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 وجوب شناخت مسائل زیست فناورانه برای حفظ عزت اسلام
💠 آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک تصریح کرد؛
📕 حکم ایجابی گاه حد خفیف بوده و الزام پشت آن نیست که این حالت استحباب را ایجاب میکند، ولی گاه الزام پشت آن است و در نتیجه مرتبه شدیدی از حکم ایجابی را در پی میآورد که حکمش وجوب است.
📕 گاه مواردی پیش میآید که کشف، کاربست و حتی نفس تصرف بر قواعد زیست فناورانه، پیامدهایی در حد الزام دارد که عدم کشف و کاربرد آن پارهای خسارتهای متنابه دارد، در این صورت قهراً حکم به سمت الزام میل میکند.
📕 در دنیایی که دنیای مسابقه علمی و فناورانه است، اگر حفظ برتری امت در گروی آن باشد که ما در زمینه زیست فناوری شأن مناسبی را احراز کنیم، چه بسا در این صورت بر دانشمندان جهان اسلام واجب کفایی است که به کار علمی در این زمینه بپردازند.
📕 اگر امنیت انسان، امت اسلامی و آحاد امت در گروی فهم مسائل امنیتی مترتب بر زیست فناوری باشد تا بدین روش ترور بیولوژیکی را متوجه شوند، مجاز هستیم در این زمینه ورود کنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19643
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ عوامل تأثیرگذار بر وقوع حادثه عاشورا
🔻 حجتالاسلام والمسلمین حیدر همتی در یادداشتی مطرح کرد؛
📝 با نگاهی اجمالی به لعنهایی که در زیارت عاشورا وجود دارد میتوان به این نتیجه رسید که سقوط و یا صعود اضمحلال و یا کمال یک جامعه امری فرایندی است.
📝 مجموعهای از عوامل در تحقق عاشورا نقش داشتهاند؛ به این معنی که یک جامعه و نظام اجتماعی به عنوان یک کل که از آن به امت تعبیر شده است در جریان کربلا نقش داشته است.
📝 متأسفانه آنچه در اذهان عمومی است بیشتر به نقش افراد به عنوان افراد تأثیرگذار اصلی اشاره دارد درحالی که اعمال افراد مختلف زمینهساز بروز این مسئله بوده است.
📝 وقتی یک جامعه و امت به اضمحلال رفت تک تک افراد در این امر نقش دارند. لذا فعالیت در نظام الهی و نظام طاغوت دو نظام دارای مجموعه عوامل است که بر همه عرصههای زندگی انسان اثرگذار است.
📝 از این رو توجه به لعنهای زیارت عاشورا نمایانگر فرایندی بودن واقعه کربلاست و نشان میدهد عاشورا تنها یک حادثه نیست بلکه در فرایند زمانی و مجموعه عوامل و یک نظام اجتماعی در تحقق آن نقش داشته است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19656
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 فرآیند روش مطالعه علوم انسانی با رویکرد اسلامی
📌 کرسی ترویجی «فرآیند روش مطالعه علوم انسانی با رویکرد اسلامی» از سلسله کرسیهای ترویجی در جستجوی روششناسی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار میشود.
🔹 ارائه دهنده: دکتر مجید کافی
🔹 ناقدان: حجج اسلام والمسلمین احمدحسین شریفی و محمود نوذری
📆 زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۹ شهریورماه از ساعت ۱۱ تا ۱۳
🔰 مکان برگزاری: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
💻 دسترسی در فضای مجازی از طریق:
https://www.skyroom.online/ch/rihu/meeting1
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 پیام رهبر معظم انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص)
✍️ حضرت آیتاللهخامنهای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم را محکوم کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمهتعالی
گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّهی فرانسوی در اهانت به چهرهی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم(صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینهی شرارتبار دستگاههای سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعهی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانهی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوامفریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیستها و دولتهای استکباری عامل اینگونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز مییابد. این حرکت در این برههی زمانی میتواند، نیز به انگیزهی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشههای شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقهی حسّاس، باید هرگز دشمنیهای سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.
والله غالب علی امره
سیّدعلی خامنهای
۹۹/۶/۱۸
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#رهبر_انقلاب
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 رشد اقتصادی متعارض با عدالت، مطلوب اسلام نیست/ سنگ بنای جامعه باید اخلاق باشد
📕 حجتالاسلام والمسلمین غلامعلی معصومینیا در گفتوگویی بیان کرد؛
❇️ سنگ بنای اصلی جامعه باید اخلاق و ارزشهای اخلاقی باشد. با حاکمیت اخلاق در یک اجتماع اجرای قانون هم عملیتر خواهد شد و هم با هزینه کمتری انجام خواهد شد و از همه مهمتر اینکه انسانها به کمال واقعی خواهند رسید.
❇️ چنانچه روابط اقتصادی در پرتو عمل به ارزشهای اخلاقی ـ اسلامی شکل بگیرد علاوه بر آنکه جامعه در مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی گام بر میدارد، به سمت حاکمیت عدالت و استقلال اقتصادی و نیز تعالی و کمال انسانی حرکت خواهد کرد.
❇️ هدف نظام اقتصادی اسلام آن است که آحاد جامعه اسلامی در پرتو عمل به آموزههای اخلاقی علاوه بر آنکه در مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی گام برمیدارند، به سمت حاکمیت عدالت و استقلال اقتصادی و نیز تعالی و کمال انسانی حرکت کنند.
❇️ اگر رشد اقتصادی با ارزشهای معنوی و عدالت در تعارض قرار گیرد مطلوب نظام اقتصادی اسلام نخواهد بود. رشد و رفاه ناشی از آن باید با معنویت و عدالت در توازن باشد. بنابراین در جامعه مطلوب اسلامی این اهداف باید با یکدیگر تأمین شوند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19670
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 پیامدهای ضعف سواد رسانهای خانوادهها/ فضای مجازی جزو لاینفک زندگی شده است
🔰 در نشست علمی «پیامدهای اخلاقی ضعف سواد خانواده در استفاده از فضای مجازی» مطرح شد؛
🔻 حجتالاسلام والمسلمین رحمتی:
🔹 برای عصر حاضر و دنیای امروز اگر بخواهیم تعبیر کلی به کار ببریم، باید بگوییم عصر سلطه شبکههای اجتماعی و فضای مجازی.
🔹 سواد رسانهای یعنی با مهارتهای استفاده سنجش گرایانه، مدیریت شده و صحیح از فضای مجازی آشنا باشیم.
🔹 نادیده گرفتن و غفلت از فضای مجازی مشکلی را حل نمیکند، بلکه باید خانوادهها و افراد را با سواد رسانه آشنا کنیم.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین آینه چی:
🔹 میتوان ادعا کرد رسانه در سطح زندگی فردی و خانوادگی جزو لاینفک شده است.
🔹 در امپریالیسم فرهنگی یکی از چیزهایی که به عمد دستخوش تغییر قرار گرفته، معنای خانواده است.
🔹 اکنون رسانهها در باز تعریف خانواده، به دنبال سست کردن ارزشهای اصیل خانواده، ارزشهای دینی و اخلاقی و... هستند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19678
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 تمسک به حکم عرف و عقلا در مشروعیت سرقفلی
💠 آیتالله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» عنوان کرد؛
1️⃣ تمسک به سیره عقلا: از عدم ردع شارع کشف امضاء میشود.
🔹 اشکال: این سیره، سیره مستحدث است و در موارد سیره مستحدثه، از عدم ردع نمیتوان کشف امضاء کرد.
2️⃣ تمسک به ارتکاز عقلا: اگر ارتکاز عقلائی در زمان نص ثابت بوده، این ارتکاز به نحو عام حجت است. در بحث سرقفلی گفته میشود در نظر عقلاء، مالک سلطنت بر حق الایجار دارد.
🔹 اشکال: حتی اگر قبول کنیم ارتکاز عام عقلائی حجیت دارد، اما در جایی مفید است که مورد از موارد توسعه در مصداق باشد نه جایی که توسعه در خود ارتکاز باشد.
3️⃣ عامه در بحث حق تألیف و در بحث سرقفلی گفتهاند همین که معامله بر سرقفلی رویهای است که عقلاء آن را اختیار کردهاند، باعث میشود که حق سرقفلی را مشروع بدانیم.
🔹 اشکال: چنین نیست که رویه عرف از مصادر تشریع باشد؛ چون منجر میشود به اینکه نظر شارع تابع نظر عرف و معلول آن باشد در حالی که امامیه معتقدند در شریعت نسبت به همه وقائع حکم جعل شده است و این احکام تابع مصالح و مفاسد است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19689
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 شروع دروس خارج آیتالله اراکی
📌 دروس خارج آيتالله محسن اراكی از روز شنبه 22 شهریور به شرح زیر به صورت حضوری برگزار میشود.
🔰 شنبه تا سهشنبه:
🔹 فقه نظام سياسی، ساعت 9:15 صبح؛ مدرسه دارالشفا، مدرس 2
🔹 اصول فقه، ساعت 10:15 صبح؛ مدرسه فیضیه، مدرس امام خمینی
🔹 فقه الصلاة، ساعت 11:15 صبح؛ مدرس دفتر آیتالله اراکی
🔰 پنجشنبهها:
🔹 فقه نظام خانواده و فقه فرهنگ؛ یک ساعت و نیم به اذان ظهر؛ مدرس دفتر آیتالله اراکی
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 تبلور ارزشهای اخلاقی در سیره حسینی، برگهای زرینی از کتاب عاشورا
🔰 حجتالاسلام والمسلمین علی نصیری در یادداشتی مطرح کرد:
🔹 سالار شهیدان درس آموخته مکتب اخلاقی پیامبر(ص) و علی(ع) است که پایبندی به ارزشهای اخلاقی در سیره آنان مشهود است. یکی از بهترین عرصهای که رفتار ارزشی امام حسین(ع) در آن تبلور یافته، برگهای زرین کتاب عاشوراست که از حرکت امام از مدینه آغاز شده و تا ظهر روز عاشورا و شهادت امام استمرار یافت.
🔻 نمونههایی از تبلور ارزشهای اخلاقی در سیره امام حسین(ع)؛
🔹 آزاد گذاشتن یاران در همراهی با امام. آزاد گذاشتن یاران و همراهان در همراه بودن با امام حسین(ع) از آغاز نهضت علیه حاکمان ستمگر و شیطانیِ بنی امیه تا پایان آن، یکی از نمونههای ارزشمحوری در سیره آن حضرت است.
🔹 اجتناب امام از آغاز کردن جنگ. عدم پیشدستی در جنگ از سنتهای اخلاقی مورد تأکید اسلام است که بارها در سیره عملی پیامبر اکرم(ص) و حضرت امیر(ع) صورت گرفته بود. این امر بدان جهت است که اسلام جنگ را از سر اضطرار میپذیرد و اصالتاً جنگ و خونریزی را ناپسند میشمارد.
🔹 عزت در سیره قولی و عملی امام حسین(ع). در میان پیشوایان دینی عزت و مناعتِ طبع در رفتار امام حسین(ع) از درخشش خاصی برخوردار است و بدون تردید یکی از انگیزههای اصلی امام در عدم پذیرش دعوت یزید و کارگزاران او به بیعت، ناسازگاری این امر با عزت نفس بوده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19714
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 پاسخگویی پرسشهای فقهی دستگاه قضا از سوی حوزه/ اهانت به پیامبر(ص) حرکت جاهلانه است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه تهران عنوان کرد؛
📚 لازمه بناکردن دستگاه قضایی بر فقه و حقوق اسلامی این است که نسبت به فقه و دانش قضایی کاملا به روز و به هنگام باشد و مسائل بسیار مهمی را بتواند پاسخ دهد که البته در این زمینه بسیار کار شده است.
📚 امروز ما در دستگاه قضایی هزاران سئوال پیش روی قضات داریم که پاسخ آن را از حوزهها و فقها و مراجع استمداد میکنیم و خدمت آنها میفرستیم.
📚 پژوهشهای حوزههای علمیه باید مبتنی بر این گرایش باشد که به سئوالات فقهی مرتبط با موضوعات قضایی، قانونگذاری و اجرایی پاسخ دهند.
📚 ما به قضات عالم و عادل و متخلق به اخلاق نیاز داریم و حوزههای علمیه در این زمینه میتوانند بسیار راهگشا باشند.
📚 پژوهشهای سطح سه و چهار در حوزههای علمیه میتواند به عنوان منابع تحقیقی برای دستگاه قضایی مدنظر قرار گیرد.
📚 اهانت به وجود مقدس پیامبر اسلام(س) یک حرکت جاهلانه و به مثابه سلب همه آزادیهاست. این خشونت نرم علیه آزادی بیان و علیه عقلانیت بشر محسوب میشود؛ چراکه پیامبر اسلام(ص) جلوه عقلانیت بشر است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=19727
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 نهادینهسازی روابط حوزه و نظام/ تحصیل ۱۵ هزار طلبه در حوزه تهران
🔰 آیتالله علی اکبر رشاد در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه تهران، مطرح کرد؛
🔹 حدود ۱۵ هزار طلبه در استان تهران حضور دارند و همه سطوح و دروس در حوزه علمیه استان تهران تدریس میشود. بالغ بر ۱۰ رشته فقه تخصصی نیز در این حوزه علمیه برقرار است.
🔹 رابطه حوزه با نظام باید نهادینه شود و این غیر از نهادمند شدن است، چون نهادمندی حوزه وجود دارد و این نهادمندی را در شورای نگهبان که نظارت بر قانونگذاری به صورت قانونی و شرعی دارد را مشاهده میکنیم.
🔹 منظور از نهادینهسازی روابط حوزه با نظام این است که طوری فرآیندسازی و شبکه سازی صورت بگیرد که حوزه با تمام قامت پای کار بیاید و در بخشهای مختلف حضور داشته باشد.
🔹 حوزههای علمیه به ویژه حوزه علمیه تهران این آمادگی را دارند که این رابطه را ایجاد کنند و کمک کار کشور در بخشهای مختلف باشند.
🔹 حوزههای علمیه سنگرگاه مقابله با تهاجمات فرهنگی هستند که نیازمند توجه بیشتر هستند.
🔹 حوزه علمیه تهران تمام قامت در خدمت نظام اسلامی است و ما با آغوش باز از نهادها برای همکاری استقبال میکنیم و ارتباط مستمری نیز با دستگاه قضایی و پژوهشگاه قوه قضائیه داریم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 امام سجاد(ع) در خفقانآورترین شرایط عَلَم امامت را به دوش کشیدند
🔰 آیتالله سید احمد خاتمی در گفتگویی به مناسبت برگزاری دهمین کنگره بینالمللی امام سجاد(ع)، اظهار کرد:
🔹 انسان برای سعادت نیازمند برنامه و الگوی سازنده است در این مسیر برنامه سازنده نقشه راه است و الگوها، در حقیقت خروجی این برنامه است.
🔹 پیامبر اکرم(ص) فرمود: «انی تارکم فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی اهل البیتی» من دو یادگار در بین شما میگذارم یکی کتاب است. کتاب همان برنامه سعادت است و آن دیگری عترت است که در حقیقت خروجیها و الگوهای عملی دین هستند.
🔹 آن حضرت، امام قهرمانی است که ۳۵ سال در خفقان آورترین شرایط، عَلَم امامت را به دوش کشیده و به سامان رساندهاند.
🔹 این امام همام را با پسوند بیمار خواندن؛ تحریف چهره ایشان است. مصلحت الهی بر این قرار گرفت که امام سجاد(ع) درعصر عاشورا بیمار باشند، اما چه کسی در طول عمرش بیمار نمیشود؟
🔹 این کلمه بیمار که در مورد وجود مقدس ایشان مطرح میشود اشاره به بار بیحالی دارد یعنی امامی که به خاطر بیماری؛ تحرک بایسته را نداشت در حالیکه بیتردید از حقایق تاریخ است که امام سجاد(ع) همانند دیگر امامان، با نشاط پرچم امامت را به سامان میرساند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com