eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
429 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 بررسی جایگاه، مبانی و مصادیق حقوق عامه در حقوق اسلامی 📌 نهمین جلسه از سلسله کرسی‌های علمی «الگوی قضای اسلامی در تراز جمهوری اسلامی ایران» با موضوع «بررسی جایگاه، مبانی و مصادیق حقوق عامه در حقوق اسلامی» در پژوهشگاه قوه‌ قضائیه برگزار می‌شود. 🔹 استاد: آیت‎الله عباس کعبی 📆 زمان: چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ ✅ متقاضیان و علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام به منظور شرکت در این نشست‌ها به نشانی http://www.ijri.ir/Islamic-Judiciary.html مراجعه کنند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 قاعده احسان به دیگران(۱۰)/ مدرک قاعده احسان به روایات 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 📝 در اثبات قاعده احسان به دیگری که می‌تواند به عنوان دلیل عام در موارد فقه تربیت مورد استناد قرار گیرد، مجموعه روایاتی وجود دارد که در آن به احسان تصریح شده است.(کافی ج۲ /۱۰۳، ۱۰۷ و...) (وسائل، ج۱۶/۳۷۷) 📝 عنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَحْسِنْ يَا إِسْحَاقُ إِلَى أَوْلِيَائِي مَا اسْتَطَعْتَ فَمَا أَحْسَنَ مُؤْمِنٌ إِلَى مُؤْمِنٍ وَ لَا أَعَانَهُ إِلَّا خَمَشَ وَجْهَ إِبْلِيسَ وَ قَرَّحَ قَلْبَهُ. 📝 روایتی از حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه نقل شده که: وَ قَالَ (ع): فِي قَوْلِهِ تَعَالَى [عَزَّ وَ جَلَ‏] إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ الْعَدْلُ الْإِنْصَافُ وَ الْإِحْسَانُ التَّفَضُّل‏. و چندین روایت دیگر در همین سیاق. 📝 مجموعه این روایات بر محبوبیت و مطلوبیت احسان به دیگران دلالت دارد و در مجموع می‌توان تظافر روایات یا تواتر اجمالی روایات را نسبت به اصل استحباب اثبات کرد، اما روایاتی که دلالت بر لزوم احسان به غیر داشته باشد، وجود نداشته و پذیرفته نشد. 📝 از این روی دلالت آیات بر وجوب احسان صریح‌تر و بهتر بوده که بررسی شد. پس در مطلوبیت، محبوبیت و استحباب ادله تمام بوده و مشکلی وجود ندارد، بلکه در پی ادله وجوب و الزام بوده و در این مقداری که فحص شد، دلالت دلیلی بر وجوب پذیرفته نشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ نشست علمی نقد و بررسی کتاب «فقه، سیاست و حکومت» برگزار می‌شود 💢 ششمین هم‌اندیشی علمی فقه نظام‌ساز با موضوع نقد و بررسی کتاب «فقه، سیاست و حکومت» تألیف علی دارابی، به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران برگزار می‌شود. 🔹 در این نشست حجج‌اسلام والمسلمین ذبیح‌الله نعیمیان و محسن مهاجرنیا به ایراد سخن خواهند پرداخت. 📚 این نشست روز پنجشنبه، یکم آبان‌ماه، از ساعت ۱۰ صبح در فضای مجازی اسکایپ و اینستاگرام برگزار می‌شود. 🌐 https://join.skype.com/gkmiqJkfMkoN 🌐 https://www.instagram.com/dr.hemati_h?r=nametag ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 تفاوت تقنین الفقه و تقنین الشریعه/ تقنین الفقه بخشی از کار مجلس شورای اسلامی است ❇️ آیت‌الله سید محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج «فقه قانون‌گذاری» تأکید کرد؛ 📚 مراد ما از قانون در بحث فقه قانون‌گذاری قوانینی است که توسط مجلس تصویب می‌شود. 📚 وقتی مسائل فقهی از شکل متعارف آن در بیاید و در قالب قانون در بیاورند و حاکمیت، ضمانت اجرای آن را عهده‌دار شود، تقنین الفقه(به معنی عام آن) نامیده می‌شود. 📚 از دیگر مصادیق تقنین فقه، قانون مدنی ایران است که سابقه‌ی زیادی دارد و برخی از علما در تدوین آن شرکت داشته‌اند. 📚 تقنین الفقه با تقنین الشریعه یک مقدار تفاوت دارد. در تقنین الشریعه ظاهر آن است که احکام قطعی واقعی اسلام در قالب قانون در آورده شده است. در حالی که تقنین فقه علاوه بر احکام قطعی، فتوای فقهاء را نیز در قالب قانون در می‌آورد که گاه متکی به اصل عملی است. 📚 بر اساس همین مطلب است که مسأله‌ای به نام فتوای معیار در قانون‌گذاری مطرح می‌شود که عند الاختلاف فی الفتوی کدام فتوی را باید مجلس یا شورای نگهبان معیار قرار دهد. 📚 تقنین الفقه بخشی از کار مجلس شورای اسلامی است؛ بخشی دیگر از کار مجلس در حوزه‌ی تقنین، وضع و تنظیم قوانین حکومتی و ولایی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21055 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 کار فقه، طراحی بهترین کنش است/ ضرورت خلق نظام فقهی در چهارچوب تربیت 🔰 در نشست علمی «فقه تربیتی؛ تربیت به مثابه وصف فقه» مطرح شد؛ 🔻 حجت‌الاسلام حیدر همتی: 🔹 یکی از موضوعاتی که بعد از تشکیل حکومت اسلامی بر پایه فقه مورد غفلت قرار گرفته، نگاه به جامعه از منظر تربیتی و نگاه به فقاهت از منظر تربیتی بوده است. 🔹 تأثیر و رابطه فقاهت و تربیت از دو منظر قابل توجه است: یکی توجه به احکام فقهی تربیت که در جای خودش قابل تأمل است و منظر مهم‌تر تأثیر تربیت بر فقاهت است که نتایجی در حکمرانی در جامعه بر جای می‌گذارد. 🔻 دکتر عطاءالله رفیعی آتانی: 🔹 انسان دائماً در تلاش است که روابط خودش را با خودش و محیطی که در آن زندگی می‌کند، به نحوی تنظیم کند که او را به کمال برساند. ما انتظار داریم فقه درک درست موثر بر انسان عاقل عامل اسلامی ارائه کند و این مناسبات را به نحو درستی تنظیم کند. 🔹 وقتی از فقه التربیة بحث می‌کنیم، فرض می‌کنیم یک نظام تعلیم و تربیت داریم که قرار است انسان‌ها در آن رشد کنند. ما می‌آییم از احکام فقهی حاکم بر روابط ارکان آن نظام گفت‌وگو می‌کنیم. 🔹 وقتی از فقه تربیتی صحبت می‌کنیم، باید قبل از اینکه تفقه کنیم، در مورد تربیت دارای یک نظریه مبنایی باشیم که فقه را متصف به آن صفت تولید کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21058 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 طراحی نقشه جامع رشته‌های حوزوی با مشارکت بیش از ۵۰۰ استاد/ حوزه از یک مجموعه اسناد جامع برخوردار است 📌 آیت‌الله علیرضا اعرافی در جلسه شورای حوزه علمیه استان فارس، مطرح کرد: ✅ مدیریت حوزه در سال‌های اخیر که ده‌ها طرح نه به شکل پراکنده، بلکه در قالب یک منظوفه فکری و برآمده از اسناد راهبردی و آینده‌نگر طراحی کرده است. ✅ همچنین در شعاع اسناد ۲۰ ساله، یک برش و برنامه ۵ ساله آماده شده که ذیل آن ۹۰۰ برنامه طراحی شده که حدود ۱۰۰ برنامه آن کلان است. ✅ حوزه در مقام طراحی و نظر به مطالعات گسترده، دارای یک نگاه کلان نه در حد ایده و سخن تعارفی، بلکه پیاده شده در مجموعه اسناد بلند مدت و برنامه ۵ ساله است و این کارها به صورت جهادی تهیه شده است. ✅ طراحی اسناد یک عزم بلند را می‌طلبد؛ نقشه جامع رشته‌های حوزوی با مشارکت بیش از ۵۰۰ استاد در دو الی سه سال انجام شد و امروز حوزه یک درختواره رشته‌های آموزشی با ۴۰۰ گرایش دارد. ✅ تا همین اواخر ۱۲ رشته داشتیم، اما اکنون ۲۰ الی ۳۰ رشته در حال اجرا بوده و طراحی براساس ۴۰۰ گرایش است. ✅ همه استان‌ها باید روی پای خود بایستند و امور را تدبیر کنند؛ در پرتو این رویکرد، حدود ۲۰ محور واسپاری را آغاز کرده‌ایم و به عمده استان‌ها امتحان شفاهی واگذار شده است. ✅ معدل ورودی حوزه از ۱۵ به ۱۷ رسیده است و در این شرایط پذیرش افزایش داشته است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢اگر معرفت ما در مسیر الهی باشد، قطعاً علوم انسانی نتیجه خواهد داد 📌در کنفرانس«نقش معرفت دینی در علوم انسانی» مطرح شد: 🔰حجت‌الاسلام حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: 🔹جامعه ما نیازمند چنین همایش‌هایی است تا با تبادل نظر بتواند در ارتقای علوم انسانی اسلامی گام‌های شایسته‌ای را بردارد و فعالیت گذشتگان را توسعه داده و میراثی برای آیندگان باقی بگذارد. 🔹یکی از اهداف کار در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه این است که بتوانیم علوم انسانی را وارد حل مسائل جامعه کنیم و به آن بُعد کاربردی بدهیم. 🔹مبنای ما در معرفت دینی متکی بر آیه ۶۹ سوره عنکبوت «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا...» است؛ ما قائل به این هستیم که معرفت صرفاً از جنبه نظاره‌ای به اشیا حاصل نمی‌شود، بلکه انسان باید در مسائل معرفتی شرکت‌کننده باشد. 🔹اگر معرفت ما در مسیر الهی باشد، قطعاً علوم انسانی هم نتیجه خواهد داد؛ لذا وقتی علوم انسانی می‌تواند پایدار باشد که امت را عیال‌الله ببینیم. همچنین اگر فروعات اسلام را ببینیم متوجه می‌شویم که نوعاً به موضوع جماعت و محوریت جاهدوا فینا و یدالله مع الجماعه تأکید دارد. 🔰نصیری، دبیر اجرایی همایش: 🔹این همایش دارای درجه بین‌المللی است و به مقالات آن رتبه پایگاه استنادی ISC داده می‌شود. 🔹بیش از ۵۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس رسیده است که از این تعداد حدود ۳۰ مقاله پذیرفته شد؛ ۵ پنل هم قبل و بعد از همایش برگزار خواهد شد و در مجموع ۲۹ سخنران در این همایش به ارائه مطلب می‌پردازند. 🔳با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 در چه صورتی سکوت شارع، نشانگر امضای شخصیت‌های حقوقی است؟ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی در درس خارج «ماهیت شخص حقوقی» بیان داشت؛ 📚 طبق نظر(برخی) تمسک به سیره عقلاء، چون درباره شخصیت‌‌های حقوقی ردعی از طرف شارع صورت نگرفته است دلیل بر امضای آن می‌‌شود. 🔹 نقد دلیل: شرط حجیت سیره، معاصرت با زمان شارع است و باید در مرائ و مسمع امام باشد تا از تقریر و سکوت معصوم رضایت شارع را اثبات کنیم. سیره‌هایی که متأخر است نمی‌توانیم امضای شارع را برای آن احراز کنیم و از آن جایی که شخصیت‌های حقوقی مثل بانک و بیمه و... امور مستحدثه هستند، عدم ردع نمی‌تواند دلالت بر امضای شارع داشته باشد. 📚 البته می‌توان دلیل تقریر را به گونه‌ای دیگر بیان کنیم تا شامل عناوین مستحدثه هم بشود. به این صورت که دلیل تقریر معصوم فقط کشف از اعتبار رفتارهای زمان شارع نمی‌کند بلکه کشف از اعتبار ارتکازات عقلایی زمان معصوم هم می‌کند. یعنی ممکن است که بانک در زمان معصوم نبوده باشد اما در ارتکاز عقلای زمان معصوم بانک بوده است. 📚 در این صورت اگر این فکر و ارتکاز خلاف شرع باشد، معصوم باید از آن ردع کند و همین سکوت معصوم نشان از امضای او می‌دهد با وجود اینکه این فکر در زمان معصوم اجرایی و عملی نشده است ولی ارتکاز آن و سکوت معصوم نشان از امضای آن دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21064 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 شرح حدیثی از عالم آل محمد پیرامون جایگاه و زیبایی احادیث حضرات معصومین(ع) 📝 مسئولان فقط به فکر خدمت به مردم باشند و از حاشیه‌سازی پرهیز نمایند 📝 حوزه، خود را وامدار نظام و مردم در بحث جمعیت می‌داند 📝 تبعیت مردم و حمایت فقها از رهبری از شروط قوت جامعه اسلامی است 📝 اختتامیه همایش چالش کرونا و زندگی مؤمنانه برگزار شد 📝 رزمایش دوم خدمات غیرحضوری مرکز خدمات در قم آغاز شد 📝 دوره آموزشی مجازی مهارت‌افزایی سبک زندگی خانوادگی 📝 برگزاری دروس الفائق در شهرستان‌های سراسر کشور 📝 برگزاری دومین دوره آموزش مجازی سواد رسانه و فضای مجازی برای طلاب سراسر کشور 📝 واسپاری امتحانات اساتید به حوزه‌های استان‌ها 📝 فهرست‌نویسی بیش از ۱۸۰۰ نسخه خطی در کتابخانه فاطمی 📝 کتاب الفائق فی الاصول(چاپ هفتم) به کتاب فروشی حوزه رسید و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21072 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💠 تخلف از دستورات پزشکی ضمان‌آور است 📕 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» تأکید کرد؛ 🔹 در مراقبت‌های ویژه از بیماری خاص و بیماری کرونا که دستورهایی داده می‌شود، رعایت مراقبت واجب و تخلف حرام است. 🔹 تخلف از این دستورهای پزشکی ضمان‌آور است. ضمان هم فقط در بخش صدمه دیده نیست. هم درمان و علاج و هم توابعی که مترتب بر آن است. اگر کسی به خاطر عدم مراقبت شخصی یا گروهی مبتلا شد، حق الناس شاملش می‌شود. 🔹 ما مأمور هستیم در برابر امور نامطبوع شامه‌ای مراقبت داشته باشیم. اگر مأمورین نظافت شهرداری، گفتند: زباله‌ها را روز نگذارید بلکه شب بگذارید، در صورتی که باعث سرایت و اذیت دیگران شود ضمانت‌آور است. 🔹 اگر روزی بین مسائل مستحدثه‌ای مانند بیماری‌های خاص همانند کرونا و بین برخی واجبات یا محرمات یا به طور مطلق برخی احکام ناسازگاری رخ داد، باید چه کنیم؟ قاعده عسر و حرج، لاضرر، تعاون، طهارت و ضمان همه مؤید این است که باید رعایت خیلی از مسائل را داشته باشیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21074 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 سخنان افرادی که بدون آگاهی، اقتصاد اسلامی را نفی می‌کنند ارزش علمی ندارد ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 📚 تاکنون چند بار جناب آقای علوی بروجردی فرمایشاتی را فرمودند که شاید مهم‌ترین‌ آن، این است که ما اقتصاد اسلامی نداریم و اقتصاد اسلامی یک شوخی است. بیانات آقای علوی بروجردی ارزش علمی ندارد. 📚 کسانی‌که در این حوزه متخصص هستند و در مورد اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف مطالعه دارند، اذعان می‌کنند که ایشان ورود علمی به مباحث اقتصاد و اقتصاد اسلامی ندارند. زیرا ایشان ادعایی را مطرح کرده‌اند و دلیلی هم بر ادعای خود اقامه ننموده‌اند. 📚 ما در روش رایج سنتی و حوزوی خودمان، در مباحث علمی صریح حرف می‌زنیم و رودربایستی نداریم. اگر الآن می‌گویم که ایشان بدون علم و آگاهی و تسلط این فرمایشات را فرمودند، این توهین به ایشان نیست. در محافل علمی و در همان درس‌های خارج فقه و اصول، کتاب مکاسب و کتاب‌های فقهی دیگر، رایج است که اگر کسی سواد چیزی را ندارد، صریحاً گفته می‌شود. 📚 بنده از آقای علوی بروجردی می‌پرسم: خود شما نصوص را جست‌وجو کردید و کنار هم قرار دادید که ببینید در اسلام راجع‌به اقتصاد چه گفته شده است، که الآن آن را نفی می‌کنید؟ اینکه می‌گویم ایشان از روی آگاهی صحبت نکرده‌اند به همین دلیل است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21076 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 دوره ائمه(ع) مانند عصر پیامبر(ص) دوره نصوص است نه اجتهاد 📌 در نشست علمی نقد و بررسی کتاب «فقه، سیاست و حکومت»، مطرح شد؛ 🔻 حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا: 🔹 بخشی از آموزه‌های دینی ما نصوص دینی هستند و بخشی هم اجتهادات دینی؛ بخش نصوص به عصر حضور پیامبر(ص) و ائمه(ع) بر می‌گردد. بعد از این دوران اسمش اجتهاد است که محصول اجتهاد، فقه شده است. این یک مبنایی است که باید به آن پایبند بود. 🔹 ما معتقدیم دوره ائمه(ع) دوره اجتهاد بشری نیست و مردم سؤالات خود را از امام می‌پرسیدند. پس اجتهاد آنها تلاشی بود که خود را به امام و حدیث برسانند، لذا دوره معصومین(ع) ما مثل دوره پیامبر(ص) است و دوره نصوص تلقی می‌شود. 🔻 حجت‌الاسلام ذبیح‌الله نعیمیان: 🔹 درست است که در عصر معصومین(ع) نص‌محوری حاکم است، ولی همان جا استارت اجتهاد توسط اهل بیت(ع) زده شده است؛ لذا در تفسیر روایت «اما الحوادث الواقعه»، روایت حدیث به معنای محدث صرف نیست. حداقل این تفاوت روایات باعث شده است ما رساله‌هایی در مورد تنوع احادیث در دوره معصومین(ع) داشته باشیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21080 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✍️ ۱۵ سفارش امام حسن عسگری(ع) به شیعیان 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در یادداشتی، عنوان کرد: 📚 امام حسن عسکری(ع) در جملاتی، که گویا واپسین سفارش‌های ایشان به جامعه پیروان بود، نکات بسیار مهمی را به شیعیان گوشزد می‌کنند. 📚 نکاتی که می‌توان گفت همه ابعاد زیست اسلامی و سبک زندگی شیعیان را پوشش می‌دهد؛ ابعاد عبادی و غیرعبادی؛ فردی و اجتماعی، معاشرت‌های خانوادگی و همسایگی و شهروندی و بین‌المذاهبی و امثال آن را. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21085 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 در حوزه نظام‌سازی، پرداختن به موضوع ساختمان یک امر واجب است 🔰 حجت‌الاسلام علی کشوری در نشست «تبیین اجمالی مقررات فقهی ساختمان» مطرح کرد: ✅ بخش اعظمی از احکام اسلامی وابسته به ساختمان است. در حوزه نظام‌سازی، بحث ساختمان و «تغییر هویت ساختمان» یک دعوا و بحث واجب است. این مباحث، به تبیین وجوب ورود حوزه و علما به بحث مقررات فقهی ساختمان کمک می‌کند. ✅ توجه جدی به مسأله «پیوستگی روابط انسانی» در «تغییر هویت ساختمان» می‌تواند بافت معماری آینده کشور را متحول کند. ✅ اگر مسأله «تغییر هویت ساختمان» به صورت جدی دنبال شود مسائل گوناگونی از جمله موضوع «محیط تربیت کودکان»، «زیرساخت‌های اقتصاد مقاومتی» و «سلامت» حل خواهد شد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21089 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 قاعده احسان به دیگران(۱۱)/ مدرک قاعده احسان به دلیل عقلی 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 📚 در اثبات قاعده احسان به دیگری که می‌تواند به عنوان دلیل عام در موارد فقه تربیت مورد استناد قرار گیرد، برخی مثل شیخ طوسی استناد به دلیل عقل را قبول کرده‌اند(قد ثبت بأوائل العقول حسن الإحسان و إيصال المنافع الى الغير)(الاقتصاد الهادي إلى طريق الرشاد ص: ۱۲۲) 🔻 در تمسک به دلیل عقل در(قاعده احسان)؛ ✅ اولا: باید همانند همه موارد تمسک به دلیل عقل در فقه، صغری(حُسنِ احسان) به درک قطعی عقل عملی اثبات شود، حال آیا درک حُسن احسان به عقل مستقل وجود دارد یا ندارد به گونه‌ای که تارک آن مذمت شود؟ ✅ ثانیا: باید کبرای آن(قاعده ملازمه) یعنی: «کلّما حکَم به العقل، حَکَم به الشرع» که نتیجه عقل نظری است ثابت شود تا در نهایت به این نتیجه رسید که «الاحسان واجب شرعا». 📚 در این‌ جا در درک لزوم حُسن آن در همه مراتب احسان و مصادیق آن و کبرای این قضیه اشکالاتی مطرح شده که جزم به کشف حکم وجوب نزد شارع را مخدوش می‌کند. حداکثر از آن مطلوبیت احسان به دیگری به دست می‌آید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 هوش مصنوعی ابزار ترویج معارف و موضوعی برای فقه است 📌 آیت‌الله علیرضا اعرافی در همایش«هوش مصنوعی و علوم اسلامی» مطرح کرد: 📕 هوش مصنوعی از جمله تطورات آینده در جهان و رشته‌های فرافناوری و فرابخشی است و در آینده‌پژوهی، سناریوهایی برای آن ارائه می‌دهند که فوق‌العاده اعجاب‌آور است. 📕 هوش مصنوعی با حوزه از دو زاویه مرتبط است؛ هوش مصنوعی موضوعی برای علوم اسلامی است و فلسفه و فقه و اخلاق و ... شاخه‌هایی از علوم اسلامی هستند که باید در این حوزه کار کنند و فرایند استنباط و اجتهاد را باید در این مسیر به کار ببریم؛ اینکه اسلام چه نگاهی به آن دارد، آینده آن چیست و چه مخاطراتی دارد؟ بنابراین هوش مصنوعی موضوع مهمی برای فقه اسلامی است. 📕 از منظر دوم، هوش مصنوعی به مثابه ابزار است که در آموزش و پژوهش و تبلیغ حوزه به کار می‌رود؛ مهمترین پروژه‌های هوش مصنوعی در دنیا از مشتری‌یابی و تجارت شروع شده است و نقش زیادی در افزایش تجارت داشته است. 📕 هوش مصنوعی به مثابه ابزار در دست فقیه و مجتهد است که امیدواریم به تدریج با انگیزه و روحیه جهادی این مسیر به پیش برود. هوش مصنوعی می‌تواند سرعت اجتهاد و دقت کار را بالا ببرد و در نظام سازی‌ها، خیلی کمک بدهد و در برقرای ارتباط بین مفاهیم خیلی مؤثر است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سیاست‌زدگی مانع اسلامی‌سازی/ لازمه اسلامی‌سازی علوم انسانی، هم‌افزایی حوزه و دانشگاه است 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان در همایش «نقش معرفت دینی در علوم انسانی»، گفت: 🔹 غالباً مدلی که از علوم انسانی اسلامی ارائه کرده‌ایم، آن است که یک فرد توأمان هم باید مثلاً روان‌شناس و جامعه‌شناس درجه یک باشد و هم دانش‌پژوه حوزه در حد اجتهاد؛ این کار را دشوار می‌کند. 🔹 مانع دیگر در مسیر اسلامی‌سازی علوم انسانی، مانع معرفتی است؛ برخی به کارآمدی علوم انسانی اسلامی باور ندارند. آنها می‌گویند علوم انسانی رایج چه ایرادی دارد که می‌خواهیم آن را تغییر دهیم؟ 🔹 همچنین گفته می‌شود که چه تضمینی هست که علوم انسانی اسلامی کارآمد باشد؛ تاکنون نسخه و مدلی از این اسلامی‌سازی ارائه نشده است و ... . 🔹 فضای علمی کشور ما مقداری سیاست‌زده و ناموجه است و خیلی از مباحث که باید در فضای آرام علمی شکل بگیرد، در سطح رسانه‌ای مطرح شده و جنبه سیاسی می‌گیرد. 🔹 باید مقداری از مسائل انتزاعی به سمت مسائل کاربردی سوق پیدا کرده و کارآمدی نظریات علوم انسانی اسلامی را نشان دهیم. 🔹 صعوبت در روش و محتوا چارچوب نظریات را دشوار می‌کند، ما نهایتاً باید به سمت پژوهش‌های مشترک حرکت کنیم. 🔹 شکل آرمانی این است که فیلسوف و مجتهد حوزوی وارد علوم انسانی شود و آن را اسلامی کند، ولی نه حوزوی و نه دانشگاهی نمی‌توانند به تنهایی این کار را انجام دهند، بلکه باید هم‌افزایی وجود داشته باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚برگزاری دروس آیت‌الله هادی عباسی خراسانی 📕 برنامه دروس آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در سال تحصیلی 1400- 1399 به شرح ذیل است: 🔰 شنبه تا چهار‌شنبه: 🔹 تفسیر ترتیبی،(از ابتدا) سوره مبارکه حمد؛ ساعت 7 تا 7:30 🔹 خارج اصول، براساس الفائق فی الاصول؛ ساعت 7:30 تا 8 🔹 خارج فقه، مسائل مستحدثه: مباحث بورس؛ ساعت 8 تا 9 🔰 دوشنبه و سه‌شنبه 🔹 حدیث‌خوانی، بر اساس کتب اربعه و تفسیر صافی؛ ساعت 12:30 تا 13 📌 دروس به صورت آنلاین از طریق مدرسه فقاهت و سامانه نجاح پخش می‌شود. 🌐 eshia.ir 🌐 http://login.ismc.ir/ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 هوش مصنوعی صرفا یک کنش‌گری ساده نیست/ حوزه علمیه باید نظریه فضای مجازی تولید کند 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی در همایش«هوش مصنوعی و علوم اسلامی» عنوان کرد: 📚 تاکنون بیش از ۳۰۰ نرم‌افزار علوم اسلامی در رشته‌های مختلف از آثار شخصیت‌ها و مراکز مختلف حوزوی تولید شده و در اختیار محققان قرار گرفته است. 📚 روزانه بیش از صدها هزار مخاطب علوم اسلامی درحال استفاده از نرم‌افزارهای حوزه‌های علمیه هستند و بسیاری از محققان علوم اسلامی خارج از حوزه‌های علمیه و خارج از کشور به صورت روزانه درحال استفاده از اطلاعات و محتواهای دینی ارائه شده هستند. 📚 علوم انسانی دیجیتال معطوف به علوم اسلامی، در برخی از دانشگاه‌های غربی درحال توجه است. فناوری نتایج دقیق‌تری به محققان علوم اسلامی می‌دهد و این بستر و ظرفیت می‌تواند در پیشبرد علوم اسلامی تاثیرگذار باشد. 📚 برای استفاده از فناوری در علوم اسلامی باید بتوانیم آسیب‌ها و نقاط قوت را شناسایی و با تلاش برای کاهش آسیب‌ها، نقاط قوت را تقویت کنیم. 📚 با استفاده از بستر هوش مصنوعی توانسته‌ایم یک میلیون و ۲۰۰ مجله و مقاله از سال‌ها پیش را در یک قالب کنار هم قرار دهیم. 📚 برنامه پنج ساله نظام جامع فناوری اطلاعات در حوزه‌های علمیه تدوین شده و انجمن تخصصی مطالعات فضای مجازی تشکیل شده است با این نگرش که استفاده از فناوری اطلاعات، فضای مجازی و هوش مصنوعی صرفا یک کنش‌گری ساده نیست و حوزه علمیه باید نظریه فضای مجازی تولید و بر اساس آن کار خود را دنبال کند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 برگزاری امتحانات شفاهی به مدارس و مراکز تخصصی واگذار می‌شود 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه در گفتگویی، عنوان کرد: ✅ مطالبه برخی از اساتید و طلاب سطوح عالی حوزه علمیه مبنی بر واگذاری امتحانات شفاهی سطوح عالی به مدارس و مراکز تخصصی را قبول داریم؛ این پیشنهاد به صورت طرح مطرح و در آیین نامه‌ها آمده است؛ کارهای کارشناسی این طرح در حال انجام است و در آینده این واگذاری صورت خواهد گرفت. ✅ بخشی از این امتحانات شفاهی که امتحانات استادی می‌باشد به صورت مجازی برگزار می شود اما برگزاری امتحانات شفاهی طلاب به صورت مجازی نیازمند زیرساخت های بیشتری است که در اختیار نداریم. ✅ امتحانات شفاهی هم اکنون نیز در حال برگزاری است اما نیاز است دقت‌های کافی با توجه به شرایط بیماری کرونا صورت گیرد. ✅ در چند سال اخیر به بیش از 300 استاد در کشور، حکم ممتحن شفاهی داده شده است و برای برخی دیگر از اساتید نیز با تکمیل پرونده صورت خواهد گرفت؛ طلاب محصل در شهرستان‌ها به طور کلی و به خصوص در این شرایط بیماری کرونا می‌توانند در امتحان شفاهی شهرستان‌ها شرکت کنند و به قم مراجعه نکنند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 سلسله ‌نشست‌های فقه تخصصی؛ 📚 نشست «امضایی یا تأسیسی‌بودنِ موضوعات و احکام روابط بین‌الملل» از سلسله ‌نشست‌های فقه تخصصی موسسه فتوح اندیشه با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار برگزار می‌شود. 📆 زمان: پنج‌شنبه ۸ آبان، ساعت ۱۳:۳۰ 🏢 مکان: قم، پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه۱، پلاک۶، ساختمان پردیس حکمت 💢 برای دسترسی به کلاس از طریق وبینار، بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://online.lmskaran.com/ch/ofoolamerica ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 آثار شهید صدر را چرا و چگونه بخوانیم؟ 📕 به همت پژوهشگاه شهید صدر گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی درباره آثار و اندیشه‌های شهید صدر با عنوان صحبت صدر برگزار می‌شود. 📆 دومین برنامه از این سلسله نشست‌ها با عنوان آثار شهید صدر را چرا و چگونه بخوانیم؟ چهارشنبه ۷ آبان ساعت ۲۲ آغاز می‌شود. 🔹 در این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی شاملو و حجت‌الاسلام والمسلمین سید امید مؤذنی به ارائه سخن می‌پردازند. 📌 دسترسی از طریق: 🌐 https://www.instagram.com/shahidsadr 🌐 https://www.instagram.com/ketabresan_net _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 دوفصلنامه «گفتمان فقه حکومتی» به گام ششم رسید 📕 ششمین شماره دوفصلنامه علمی ترویجی گفتمان فقه حکومتی(بهار و تابستان 1399) با شش سند علمی از اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در موضوعات مختلف فقهی، با رویکرد حکومتی به فقه منتشر گردید. 🔰 عناوین مقالات این شماره به شرح ذیل است: 1️⃣ بررسی ماهیت «حکم حکومی» و تفاوت آن با «فتوای حکومی»/ ابوالقاسم علیدوست 2️⃣ وظايف حکومت اسلامی در بخش كشاورزی (با تأكيد بر سيره نبوی(ص)/ یعقوبعلی برجی 3️⃣ تمايز حکم حکومتی با ساير احکام شرعی/ علی رحمانی‌فرد سبزواری 4️⃣ نسبت‌سنجی بین قانون فقهی اهم و مهم و نظریه ماکیاولیزم/ محمد عشایری منفرد 5️⃣ مهریه‌های سنگین و نقش حاکمیت/ زهرا عزیزاللهی، غلامحسن حیدری 6️⃣ بررسی تطبیقی عناصر و شاخص‏های فقه حکومتی؛ از دیدگاه صاحب جواهر(ره) و میرزای نائینی(ره)/ عباسعلی مشکانی سبزواری، سید صمصام‏الدین قوامی 💠 علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت مجله با مدیر داخلی از طریق @zaki222 ارتباط برقرار نموده و یا از طریق پرتال جامع علوم انسانی فایل مقالات را دریافت کنند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ شناسایی جامع و کامل موضوعات؛ نخستین قدم در بررسی مسائل مستحدثه است/ قسمتی از رمز ارز‌ها پول محسوب می‌شوند 🔻 آیت‌الله جواد مروی در درس خارج «فقه رمز ارز‌ها و بیت کوین» تأکید کرد؛ 📚 جهت بررسی احکام شرعی و آثار شرعی هر پدید‌ه‌ای مخصوصاً موضوعات مستحدثه ابتدا لازم است شناسایی جامع و کاملی در رابطه با آن پدیده صورت پذیرد. 📚 در موضوع رمز ارز‌ها ابتدا باید تاریخچه پیدایش، ساز و کار اجمالی آن‌‌ها تبیین شود تا بعد بتوانیم یک تعریفی از آن ارائه دهیم. 🔻 هویت رمز ارز‌ها چیست؟ بین صاحب‌نظران اختلاف است: 1️⃣ قوانین بعضی از کشور‌ها این رمز ارز را یک کالا حساب می‌کنند نه پول، لذا مالیات بر ارزش افزوده از آن می‌گیرند، در بورس مورد معامله قرار می‌گیرد. 2️⃣ برخی از کشور‌ها به عنوان ارز خارجی آن را محاسبه می‌کنند، به عنوان پول محاسبه می‌کنند. لذا مثل سایر پول‌‌ها در مبادلات به عنوان ثمن از آن استفاده می‌شود. 3️⃣ برخی از کشور‌ها حداقل بیت کوین را به عنوان یک دارائی نامشهود مثل اوراق بهادار محاسبه می‌کنند، حداقل به نظر ما هم قسمتی از رمز ارز‌ها حتما پول حساب می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21093 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 دانشگاهیان از علوم فاخر حوزوی بی اطلاع‌اند/ علم اصول ظرفیت بومی‌سازی علوم اسلامی را دارد 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در گفت‌وگویی، مطرح کرد: 📕 یکی از مشکلات حوزه، این است که علوم حوزوی از درون حوزه‌های علمیه نشر مناسبی به بیرون از خود نداشته است. دانشگاهیان از علوم فاخر حوزوی بی اطلاع هستند و بطور کلی علوم حوزوی از عدم نشر مناسب خود محرومیت‌هایی را ایجاد کرده ‌است. 📕 علم اصول به عنوان علم پایه‌ای ظرفیت بومی‌سازی علوم اسلامی را دارد، ما می‌توانیم با این منطق فهم دین و روش استنباط فقه بالمعنی الاعم با رویکرد روش استنباط فرافقهی در همه علوم مبتنی بر متون حوزوی علوم بلکه علوم مبتنی بر عقل و عقلانیت از این علم اصول استفاده کنیم. 📕 انجمن اصول همواره مدافع اصول فقه ضابطه‌مند استدلالی بوده و نه اصول و قواعدی بر اساس سکولار عقلایی بی‌ضابطه؛ مهمترین رسالت این انجمن جریان‌سازی در عرصه‌های مختلف اصولی، ترویج و زمینه‌سازی برای تولید علم، ظرفیت‌سازی برای نوآوری و نظریه‌پردازی، بهینه‌سازی علم اصول در عرصه‌های مختلف و بسترسازی برای تقویت علم اصول بوده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21097 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com