✅ همایش ملی شیوهها و راهکارهای ترویج قرآن کریم در فرهنگ عمومی
💢 اولین همایش ملی شیوه ها و راهکارهای ترویج قرآن کریم در فرهنگ عمومی با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه از سوی دارالقرآن الکریم اصفهان و دانشگاه معارف قرآن و عترت برگزار گردید.
📝 در این همایش 28 مقاله پذیرفته شدند.
📚 از اهداف برگزاری این همایش می توان به دستیابی به الگوهای علمی و عملی ترویج قرآن کریم در جامعه، شناخت نیازها و کمبودهای فرهنگی و تخصصی در اجرای شیوه های حضور و ترویج قرآن، شناخت ظرفیت ها و اقتضائات محیطی و و سازمان های تصمیم گیر و فرهنگ ساز، زمینه سازی برای طرح و خلق ایده های نو در عرصه های فکری، تقنینی و عملیاتی شیوه های حضور و ترویج قرآن، اشتراک گذاری و افزایش سطح دسترسی به دیدگاه های ناظر به روش های توسعه فرهنگ قرآن و تمرکز بر توسعه توان و مهارت افزایی کارشناسان، مربیان، تصمیم گیران، مدیران و فعالان امور قرآنی اشاره نمود.
🔹 همچنین از جمله محورهای این همایش مبانی مطالعات نظری و مسئله ترویج قرآن کریم، روش شناسی ترویج فرهنگ قرآن کریم، نهادهای اجتماعی و ترویج قرآن کریم، ادبیات، سنت ها، فرهنگ عامه و ترویج قرآن کریم و آسیب شناسی منابع دانشی و عملیاتی ترویج قرآن کریم را میتوان برشمرد.
🔸 در برگزاری همایش حوزههای اصفهان و تهران، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ متعالی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مشارکت داشت.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#گزارش_خبری
#اصفهان
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از آماده
🔔 فراخوان نهمین دوره جشنواره بانو امین(ره)
🔸 شرایط آثار:
1-پایاننامههای دفاع شده سطح سه طلاب جامعه الزهراسلامالله علیها(1400-1401)؛
2-گواهی مقالات چاپ شده یا برگزیده در جشنوارهها و همایشهای ملی و فراملی(1400-1401)؛
3-مقالات طلاب در تمامی سطوح (سطح دو، سه و چهار)؛ (عدم ارسال مقالات به نشریات، همایشها و جشنوارهها).
🔺بخش ویژه:
ایدهها، طرحها و مقالات با محوریت جهاد تبیین
✅دريافت فرم ثبت نام: https://pjh.jz.ac.ir/
uploads/images/62db9e08c936c.docx
🗓 مهلت ارسال آثار به دبیرخانه: تا پایان شهريور 1401
🔹آدرس دبیرخانه: جامعه الزهرا(سلام الله علیها)، معاونت پژوهش، ساختمان كتابخانه، طبقه سوم
☎️ شماره تماس: 32112186
🔹 ایمیل جشنواره: banooamin.pajoohesh@jz.ac.ir
🔹پیام رسان ایتا: https://eitaa.com/jz۲۶۰۲
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فراخوان
#بانو_امین
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ تمدید حکم رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
📚 حجت الاسلام و المسلمین سید محمد نقیب رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم طی حکمی از سوی حجت الاسلام المسلمین سید مهدی خاموشی رئیس هیأت امنای این دانشگاه به مدت دوسال دیگر در این پست ابقا شد.
📝 در این حکم ضمن تقدیر از زحمات و فعالیت های کیفی حجت الاسلام نقیب در دوران ریاست خود، بر ارتقاء سطح کیفی دانشگاه در چارچوپ اساسنامه، سند راهبردی و چشم انداز، آئین نامه و قوانین آموزش عالی و شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید شده است.
🔹 اجرای دقیق سند راهبردی و چشم انداز مصوبه هیأت امنا، حفظ و ارتقاء سطح علمی و پژوهشی دانشگاه ، ارتقاء سطح علمی و پژوهشی اعضای هیأت علمی و دانشجویان، تبدیل دانشگاه به قطب قرآنی، توسعه مباحث مطالعاتی میان رشته ای مورد نیاز جامعه و تلاش در جهت تربیت نیروهای مستعد قرآنی و همچنین توسعه منابع مالی پایدار برای دانشگاه از مهمترین وظایف رئیس دانشگاه طبق این حکم می باشد.
💢 شایان ذکر است با توجه یه تبصره 3 ماده 4 آئین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها، روسای دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی با تایید وزارت علوم، از سوی هیأت امنای دانشگاه تعیین می گردد.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#انتصاب
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 کتاب الگوریتم اجتهاد منتشر شد
📚 کتاب الگوریتم اجتهاد: جلد اول ـ روششناسی استنباطی در سه محور مسئلهیابی، دلیلیابی و قرینهیابی اثر حجتالاسلام والمسلمین شیخ عبدالحمید واسطی در گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دینپژوهی و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.
🔹 فهم دین، روشمند است و عالمان دینی در بیش از هزار سال تلاش کردهاند تا اعتبار سنجی منابع و مدارک دینی و فهم از آنها را منضبط کنند. این تلاش در برخی از موارد منجر به ایجاد رشته دانشهایی مانند علم رجال و درایه شده، و در اکثر موارد در لابلای تحلیلها و نقد و بررسیها در فقه و اصول و تفسیر و حدیث ارائه شده، اما تحقیق مستقلی در روش گام به گام و مراحل استنباط صورت نگرفته است.
🔸 این کتاب تلاش کرده است تا مراحل قدم به قدم دستیابی به فهم موجه از دین را مبتنی بر اصول و فقه جواهری ارائه کند و در هر مرحله شاخصهای اعتبارسنجی دادهها و پردازشها نیز به تفصیل مورد بررسی قرار گیرد.
💻 علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29704
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ فراخوان جذب اعضای هیأت علمی سال ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد
💢 مرکز جذب و امور هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به نیاز، به تخصص نیروهای جوان متعهد و متخصص علمی براساس طرح آمایش آموزشی و در راستای نیل به اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه اقدام به درج فراخوان جذب هیات علمی میکند.
📆 متقاضیان می توانند از تاریخ 21 الی 31 شهریورماه سال ۱۴۰۱ با مراجعه به سامانه جامع دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس sajed.iau.ir پس از مطالعه دقیق قوانین و مقررات و تکمیل مدارک مدنظر نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
🔹 لازم به ذکر است تعداد 40 نفر در قالب هیأت علمی وظیفه در جذب اعضای هیأت علمی سال ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد اسلامی به کارگیری خواهند شد.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#فراخوان
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ چهارمین جشنواره ملی کتاب سال انقلاب اسلامی
📚 کتاب، پایان نامه، رساله و طرح پژوهشی سال ۱۴۰۰
📅 مهلت ارسال آثار: ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱
💻 پست الکترونیکی: iau.imam@gmail.com
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکومت
#دوره
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 حوزه نباید نهال فروشی کند!
💢 حجتالاسلام و المسلمین عبدالکریم فرحانی، دبیر سیاستگذاری همایش بین المللی یکصدمین سال باز تاسیس حوزه علمیه قم با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی در دماوند با معظم له دیدار و گزارشی درباره این همایش ارائه داد.
🔹 آیتالله العظمی جوادی آملی: تاریخ حوزه را می توان به سه بخش تقسیم کرد، دوره اول حوزه همان دوره ممنوعیت منبر و لباس روحانیت بود. خروجی آن هم امثال مرحوم خوانساری و مرحوم اراکی و امام راحل بود و با اینکه آن زمان ضعیف ترین دوره حوزه بود، افراد و شخصیت های و بزرگان زیادی از آن برخاستند.
🔹 دوره دوم دوره زعامت آیت الله بروجردی بود که در آن دوره ایشان ابتکاراتی از قبیل فقه مقارن و طبقات الرجال و.. را به ارمغان آوردند.
🔹 دوره سوم حوزه، زمان انقلاب است که مدیران حوزه باید از این دوره محافظت کنند، درست است که حوزه برای نظام کارهای بزرگی مثل تدوین قانون اساسی را انجام داد که یک کار علمی و ارزشمند بود، اما نباید طلاب با استعداد جذب مراکز غیر حوزوی شوند، حوزه نباید نهال فروشی کند، طلاب خوش استعداد که می توانند علمای برجسته بشوند نباید جذب جاهای دیگر مثل قضاوت و امثال آن شوند، چون اینها آیندگان حوزه هستند و این امور هدر دادن طلاب و نهال فروشی است!
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 شماره 295 از ماهنامه علمی در زمینه علوم انسانی معرفت (ویژه علوم تربیتی) منتشر شد
🔻 مقالات این شماره؛
1️⃣ معانی و كاربردهای اخلاق اسلامی / آیتالله علامه محمدتقی مصباح یزدی (ص5)
2️⃣ تحلیل میزان تناظر مبانی معرفتشناختی اسناد بالادستی نظام تربیتی ایران با مبانی معرفتشناختی نظریه یادگیری الکترونیکی / محبوبه جانبزرگی (ص11)
3️⃣ آموزش و پرورش ابتدایی و ارزشها در رویکردی کیفی ـ تطبیقی با سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران / محمد عابدی موحد، سیفالله فضلالهی قمشی، غلامرضا شریفیراد (ص23)
4️⃣ واکاوی تأثیر اصل قدرت مطلق الهی در تعلیم و تربیت اسلامی / زهرا زارعی، محمدعلی محیطی اردکان (ص37)
5️⃣ نقش تفکر در آموزش مفاهیم دینی از دیدگاه استاد علی صفایی حائری/محمدکاظم نیکفرجام، حسن نجفی (ص49)
6️⃣ حقیقت خوف و رجا از منظر آیتالله مصباح یزدی و آثار تربیتی آن دو/ سیدمهدی حسینی (ص57)
7️⃣ بررسی تحلیلی علل گرایشی صبر حضرت زهرا (س) هنگام مصیبت/محمدعلی محیطی اردکان، سمانه کارگر شورکی (ص67)
8️⃣ تبیین نظریه آموزش و پرورش آزاد و تطبیق آن با آموزههای تعلیم و تربیت اسلامی/حمید احمدی هدایت، نجمه احمدآبادی آرانی (ص75)
9️⃣ تبیین مفهوم شجاعت در شاهنامه فردوسی و ارائه راهکارهای آن برای تربیت حماسی کودکان محسن خوشناموند، ایراندخت فیاض، شیرزاد طایفی،احمد سلحشوری (ص85)
💻 سایت نشریه: http://marifat.nashriyat.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ تفاهمنامه همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه بصره بین روسای دو دانشگاه مبادله شد
📚 دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در جریان سفر به کشور عراق، با حضور در دانشگاه بصره با دکتر سعاد شاهین الطاهرین رئیس دانشگاه بصره دیدار و گفتوگو کرد و در این دیدار، تفاهمنامه دانشگاه تهران و دانشگاه بصره بین روسای دو دانشگاه مبادله شد.
📝 فعالیتهای پژوهشی مشترک شامل مبادله اعضای هیات علمی، دانشجویان و پژوهشگران؛ برگزاری برنامههای آموزشی تخصصی کوتاهمدت؛ راهنمایی مشترک پژوهشهای پسادکتری؛ توسعه موسسههای تحقیقاتی مشترک و قطبهای علمی و پارکهای علم و فناوری و همکاری در ایجاد برنامههای چند رشتهای در دورههای کارشناسی ارشد و دکتری از جمله محورهای این تفاهمنامه است.
🔹 دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران با اعلام آمادگی برای راهاندازی مرکز علمی مشترک بین ایران و عراق در منطقه آزاد اروند، گفت: دانشگاه تهران و دانشگاه بصره میتوانند طرفین اجرایی شدن ایجاد مرکز علمی مشترک بین دو کشور باشند.
🔸 دکتر سعد شاهین حمادی رئیس دانشگاه بصره نیز با اشاره به اشتراکات فرهنگی بین دو کشور، ابراز امیدواری کرد تفاهمنامهها به همافزایی لازم در زمینه توانمندیهای دانشگاههای جهان اسلام بینجامد.
💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29770
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#تفاهمنامه
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 چهاردهمین شماره مجله علمی-پژوهشی «فقه و اجتهاد» ویژه فقه سیاسی منتشر شد
🔻در این شماره فقه و اجتهاد، مقالات ذیل عرضه شده است:
1️⃣ مقایسه نظمهای مردمسالار از حیث ظرفیتشناسی مشارکت سیاسی/ سید سجاد ایزدهی
2️⃣ تأملی بر تلقی مشروعیت سیاسی از آیات خلافت/ محمد قاسمی
3️⃣ ارزیابی «ادله قرآنی» دیدگاه «اصالت صلح» از دیدگاه آیتالله فاضل لنکرانی/ عباسعلی مشکانی سبزواری
4️⃣ درآمدی بر ساختار و نظام مسائل فقه سیاسی/ سید کاظم سیدباقری
5️⃣ جایگاه اصل مقابله به مثل در مقاومت اسلامی/ مهدی مقدادی داودی؛ سید جواد حسینی خواه
6️⃣ تحلیلی بر معضله «ولایت اذنی» در کتاب مکاسب شیخ انصاری و تأثیر آن بر فقه سیاسی/ سید محمدهادی پیشوایی
📝 دریافت فایل مقالات: http://mags.markazfeqhi.com/issue_33998_34243.html
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 ثبتنام دوره تربیت استاد با موضوع ولایت فقیه
🔻 شرایط و امتیازات شرکت کنندگان:
🔹 دارا بودن کد استادی از معاونت آموزش حوزههای علمیه.
🔸دوره در سه مرحله عمومی به صورت مجازی، کارگاهی به صورت منطقهای و تکمیلی در قم یا مشهد برگزار خواهد شد.
🔹 اعطای گواهی اتمام دوره دانشافزایی به شرکتکنندگان مرحله عمومی و کارگاهی پس از اتمام و قبولی در آزمون، از سوی مرکز آموزشهای کاربردی و پس از اتمام سه مرحله و قبولی در آزمون نهایی از سوی معاونت آموزش حوزههای علمیه.
🔸 تدریس دروس مربوط و اعزام اساتید منتخب برای سخنرانی در دورهها و جلسات سیاسی و بصیرتافزایی مدارس علمیه و مراکز و ... ؛
📆 زمان شروع دوره عمومی: مهرماه سال ۱۴۰۱
💻 لینک ثبت نام: http://reg.ismc.ir/rules/276
☎️ تماس: ۰۲۵۳۳۱۳۳۶۴۴
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ولایت_فقیه
#دوره
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
@ENOEnsani
📚 بسته حمایتی دروس «الفائق فی الأصول» و «الشخص الإعتباری» در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱
📝 با ابلاغ مدیر محترم حوزه های علمیه، امتیازات فوق برای طلابی که دروس الفائق في الاصول و الشخص الاعتباری در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ را به صورت اختیاری می خوانند، قرار داده شد.
❇️ طلاب پایه ۹ و ۱۰ و درس خارج برای درس «الفائق في الاصول» و طلاب درس خارج برای درس«الشخص الاعتباری» مشمول امتیازات فوق می شوند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 بشر امروز نیازمند یک جبهه مشترک الهی، قدسی و توحیدی است
🔰 آیت الله اعرافی در دیدار جمعی از اندیشمندان آمریکای لاتین:
🔹 در این دوران معاصر مرزهای علوم اسلامی در قلمروهای مختلفی همچون فقه، اصول، قرآن و حدیث و سایر عرصه های علوم اسلامی و اجتماعی توسعه زیادی پیدا کرده است و این گسترش امروزه در قلمروهای جدید نیز ایجاد شده است.
🔹 در حوزه علمیه قم دریچه های فکری علمای دینی و علوم اسلامی به روی مباحث تبلیغی و مقارن میان فرهنگهای مختلف و ادیان و مذاهب گوناگون گشوده شده است. امروزه از همه ملل عالم در قم وجود دارند و مشغول تحصیل علوم و معارف دینی می باشند که قم در این عرصه نیز در نوع خود بی نظیر یا کم نظیر است.
🔹 ما در کار تبلیغ وظیفه اصلی این است که معارف اهل بیت و دین را به دیگران معرفی کنیم اما سایر مسائل به انتخاب خود فرد و جامعه است، راه قم و انقلاب اسلامی از روش های خشونت بار و افراطی و شیوه هایی که در برخی دیگر از مراکز به اصلاح دینی می باشد جداست، راه ما عقلانی و حکمت آمیز برای آشنایی بشریت با معارف دینی است.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29777
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 فراخوان سومین رویداد بینالمللی نوآوری اربعینی روشنا
🔻 اندیشکده راهبردی اربعین با همکاری مراکز فرهنگی سومین رویداد بینالمللی را با شعار نوآفرینی در افق نور و در سه بخش برگزار می کند:
📝 مدرسه رویداد؛ شناسایی، رشد و رقابت ایدههای نوآورانه اربعینی
📝 رویداد حمایت؛ شناسایی و حمایت از محصولات و خدمات نوآورانه ارائه شده در اربعین ۱۴۰۱
📝 رویداد روایت؛ اهدای جایزه به راویان و ثبتکنندگان ایدههای نوآورانه در مسیر پیادهروی در اربعین ۱۴۰۱
🔰 محورهای موضوعی:
🔹 اربعین نورانی: ایدهها، محصولات و خدمات مرتبط با معنویت، نورانیت و حوزة فرهنگی اربعین
🔹 اربعین شیرین: ایدهها، محصولات و خدمات مرتبط
با امور رفاهی و خدماتی اربعین
🔹 اربعین الهامبخش: ایدهها، محصولات و خدمات ملهم
از اربعین برای حکمرانی و سیاستگذاری بهتر
🔹 دانشگاه و اربعین: ایدهها، محصولات و خدمات مرتبط مشارکت دانشگاهیان در اربعین
🔹 کودک و نوجوان و اربعین: ایدهها، محصولات و خدمات مرتبط با رشد کودک و نوجوان در اربعین
📆 مهلت ارسال آثار: دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱
✅ ارسال آثار از طریق مراجعه به وبسایت rowshana40.ir و ارسال پیام پیام به شناسه @rowshana40
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#فراخوان
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ نخستین دوره طرح «حامیم» ویژه دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی در رامسر
💢 نخستین دوره توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی، اجتماعی با عنوان حلقههای میانی؛ «طرح حامیم»، ویژه دانشجویان دختر، به همت واحد خواهران دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری تشکلهای دانشجویی و معاونتهای دانشجویی و فرهنگی-اجتماعی این دانشگاه، شهریورماه 1401 در مجتمع اردوگاهی شهید میرزا کوچکخان رامسر استان مازندران برگزار شد.
📝 طرح حامیم در جهت تقویت و همافزایی دانشجویان فعال فرهنگی برنامهریزی شده و حضور دانشجویان در این دوره آموزشی، به عنوان دو واحد درس معارف در نظر گرفته شده است. همچنین توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی، اجتماعی مشاوره فردی با حضور استادان برجسته و بازدید از مکانهای تفریحی شهر رامسر برخی از برنامه های اجرا شده در این طرح بود.
📚 تقویت نقش محوری دفترهای نهاد مقام معظم رهبری در راهبری فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها، تقویت بنیه اعتقادی و فکری دانشجویان فعال فرهنگی و سیاسی، امیدآفرینی و تقویت نشاط و روحیه فعالیتهای جمعی، تقویت انگیزه برای نقشآفرینی در سال تحصیلی جدید و حضور میدانی در دانشگاهها، استعدادسنجی و استفاده حداکثری از توانمندیها و ظرفیتهای دانشجویان و استفاده از فرصت شبکهسازی و تیمسازی دانشجویان مستعد برخی از اهداف نخستین دوره طرح حلقههای میانی؛« حامیم» بود.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ صفر تا صد پنجمین مدرسه تابستانی کلام در اصفهان
🔻 محمد جندقیان، مدیر مدرسه تابستانی کلام اصفهان:
🔹 مدرسه تابستانی، یک برنامه آموزشی است که به صورت فشرده و با یک موضوع تخصصی و محدود، در ایام تعطیلات تابستانی توسط مراکز علمی تراز در سطح جهان و کشور برگزار میشود. مدرسه تابستانی کلام که این دوره شاهد پنجمین اجرای آن در اصفهان بودیم، مهمترین مدرسه تابستانی است که در سطح حوزههای علمیه و به همت انجمن کلام اسلامی برگزار شد.
🔹 به صورت معمول دانشجویان و طلاب علاقمندی که در سطوح عالی مشغول به تدریس هستند و گاه اساتید و پژوهشگران همسو با موضوع در این برنامه شرکت میکنند. امسال نیز به رغم محدودیتهای زمانی و مکانی و اطلاعرسانی دیرهنگام، شاهد حضور تعداد قابلتوجهی از همین گروههای مخاطب بودیم.
🔹 ما در تمام این سالهای تعطیلی و وقفه کار؛ مدام با درخواستهای برگزاری این مدرسه مواجه بودیم. ثانیا به دلایلی ما با یک کندی در شکلگیری برنامه مدرسه و سپس اطلاعرسانی روبرو شدیم. با این حال در کمتر از سه روز ثبتنام و تقاضای شرکت از ۵۰ نفر هم گذشت. ولی افسوس ظرفیت مکان و امکانات برگزاری ما در حدود ۳۰ نفر بود؛ به همین خاطر مجبور به گزینش بیشتری از بین شرکت کنندگان بودیم.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29787
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#اصفهان
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 فراخوان سومین رویداد بینالمللی نوآوری اربعینی روشنا
🔻 اندیشکده راهبردی اربعین با همکاری مراکز فرهنگی سومین رویداد بینالمللی را با شعار نوآفرینی در افق نور و در سه بخش برگزار می کند:
📝 مدرسه رویداد؛ شناسایی، رشد و رقابت ایدههای نوآورانه اربعینی
📝 رویداد حمایت؛ شناسایی و حمایت از محصولات و خدمات نوآورانه ارائه شده در اربعین ۱۴۰۱
📝 رویداد روایت؛ اهدای جایزه به راویان و ثبتکنندگان ایدههای نوآورانه در مسیر پیادهروی در اربعین ۱۴۰۱
🔰 محورهای موضوعی:
🔹 اربعین نورانی: ایدهها، محصولات و خدمات مرتبط با معنویت، نورانیت و حوزة فرهنگی اربعین
🔹 اربعین شیرین: ایدهها، محصولات و خدمات مرتبط
با امور رفاهی و خدماتی اربعین
🔹 اربعین الهامبخش: ایدهها، محصولات و خدمات ملهم
از اربعین برای حکمرانی و سیاستگذاری بهتر
🔹 دانشگاه و اربعین: ایدهها، محصولات و خدمات مرتبط مشارکت دانشگاهیان در اربعین
🔹 کودک و نوجوان و اربعین: ایدهها، محصولات و خدمات مرتبط با رشد کودک و نوجوان در اربعین
📆 مهلت ارسال آثار: دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱
✅ ارسال آثار از طریق مراجعه به وبسایت rowshana40.ir و ارسال پیام پیام به شناسه @rowshana40
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#فراخوان
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 گرفتن دیر کرد ربا و حرام است
🔰 آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار معاون اقتصادی رئیس جمهور:
🔹 امروز دولت تلاش می کند به مردم خدمت کند و بطور شبانه روزی هم مشغول است. باید با برنامه ای دقیق نرخ کالاها کنترل شود و با نظارت مستمر و تلاش شما مردم شاهد ارزانی و بهبود وضعیت معیشتی باشند.
🔹 گرفتن دیر کرد ربا و حرام است. در اسلام هیچ گناهی به اندازه ربا بزرگ شمرده نشده است و مسئولان امر برای اصلاح ساختار بانک ها پیگیر این موضوع باشند.چون تا به امروز به نظرات توجه نشده است.
🔹 کاهش ارزش پول ملی یکی از موانع رونق اقتصادی است مسئولان در تجارت با دیگر کشورها پول ملی را جایگزین ارزهای خارجی کنند.
🔹 مبارزه با فقر، بی عدالتی و بالا بردن سطح آگاهی مردم یکی از اصلی ترین برنامه های نظام مقدس اسلامی است. مسئولان و دست اندرکاران نظام باید برای ریشه کردن نمودن این معضلات تمام تلاش و سعی خود را به کار برده و آرمان های انقلاب را در جامعه پیاده نمایند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29804
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 سیزدهمین همایش بین المللی پژوهشهای قرآنی
📚 روش شناسی استخراج علوم انسانی قرآن بنیان
🔻 محورها؛
🔹 ماهیت، مبانی و شاخصه ها
🔹 قلمرو و گونهها
🔹 پیامدها، آسیبها و چالشها
📆 مهلت ارسال مقالات: 15 دی ماه 1401
📌 مکان: قم، بلوار 15 خرداد، کوچه شهید میثمی.
💻 سامانه همایش: qhem.quran.ac.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚کتاب: احکام باروری و فرزند آوری
📝نویسنده: محمد عزت بخشایش و محمد جواد والا
🔹در بخشی از این کتاب میخوانیم: یکی از مهمترین مسائل و به تعبیری بحرانهای موجود در کشور عزیزمان مسأله جمعیت است که به سرعت رو به کاهش و پیری است. عوامل مختلف از جمله فرهنگ غلطِ «دو بچه کافیست» موثر در این کاهش بوده است.
🔹یکی از علل اصلی کاهش جمعیت، سقط جنین است. آمار دقیقی از سقط جنین وجود ندارد، چرا که بخش زیادی از سقطها، غیر قانونی و به اصطلاح زیر زمینی انجام میگیرد. گفته شده است در ایران سالانه بین ۲۵۰ هزار تا ۸۰۰ هزار جنین سقط میشود. طبق این آمار روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ جنین در ایران سقط میشود که عدد بسیار وحشتناکی است.
🔹 مردم به این امر توجه ندارند که جنین انسان زنده است و آنها با دست خود فرزند خودشان را میکشند و این امر گناه بسیار بزرگی است. در حالی که جنین از همان اولین روز انعقادش زنده است و سقط آن به منزله قتل یک انسان است.
🔹 اهمیت این موضوع گروه فقه پژوهشکده باقرالعلوم را بر آن داشت که مسائل فقهی مربوط به سقط جنین را از منظر ۱۲ نفر از مراجع عظام تقلید به صورت سوال و جواب در قالب بخش دوم کتاب حاضر تدوین نمایند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#معرفی_کتاب
#خانواده
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گفتوگو با آقای دکتر فؤاد ایزدی درباره دلایل افول آمریکا
📝 از چند سال پیش، بحث افول آمریکا چند بار در فرمایشات حضرت آقا تکرار شد. چند سال پیش هم یکی از اساتید دانشگاه آمریکا مفهوم افول موریانهای را مطرح کرد. وقتی درباره افول آمریکا صحبت میشود، بعضیها آسمانخراشها و وجههای صنعتی و نظامی آمریکا را میبینند و درک این مفهوم برایشان سخت میشود و آن ظاهر در بعضی از موارد خیلی مشکلدار میشود؛ منتها چون افول از نوع موریانهای است تا مدتی ظاهر خوب میماند، ولی بعد از درون سیستم پوک میشود.
📝 افرادی مثل فوکویاما که در ایران هم مشهورند، بحث افول را بسیار گسترده مطرح کردند. حتی نهادهای اطلاعاتی آمریکا معتقدند که آمریکا در حال از دست دادن جایگاهش است. شورای اطلاعات ملی آمریکا گزارشی درباره دنیای سال ۲۰۳۰ دارد که میگوید دنیا در حال چند قطبیشدن است و قدرت بهسمت ائتلافها و شبکهها میرود.
📝 مشکل اصلی آمریکا سیستم مافیایی است. زمانی که آن یک درصدیها جامعه سیاستمدارها را هماهنگ کردند، آن سیاستمدارها در راستای منافع آن یک درصد کار میکنند. اگر الآن هم درگیری آمریکا و روسیه به نفع مردم آمریکا باشد، فقط بهخاطر این است که این درگیریها به نفع شرکتهای اسلحهسازیشان است. کمککردن به سیاستمدارها به نفع سیاستهای نفتیشان است. این به نفع عموم مردم هم هست؟ نه؛ چون الآن بودجههای کلانی به شرکتهای اسلحهسازی منتقل میشود.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27938
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 انتقاد صریح آیتالله العظمی سبحانی از تجارت بانکها
📝 حضرت آیت الله سبحانی در دیدار دکتر رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور، بر افزایش تولید و رفع مشکلات کارخانه ها برای رونق کار و اشتغال تأکید کردند.
📝 این مرجع تقلید، رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را در گرو رونق تولید و افزایش آن دانسته و عالم بودن و ایمان را از جمله عناصر بازدارندگی برای کم فروشی و کم کاری مسئولین برشمردند.
📝 ایشان به مشکل همیشگی استفتائات مردم در ارتباط با سود، وام و بانک اشاره کردند و بیان داشتند: مردم برای مسائل مختلف از بانک وام می گیرند و بانک هم از مردم در قبال وام وثیقه می گیرد و مواردی پیش می آید که مردم به موقع نمی توانند وام خود را پرداخت کنند و همین سرآغاز مشکلات با بانک می شود و بانک علاوه بر سود وام، وثیقه را می فروشد.
📝 حضرت آیت الله سبحانی گفتند: سالها بحث بانکداری اسلامی مطرح است، ولی در عمل به جای نرسیده و بدتر بانک به جای امانتداری با اموال مردم، تجارت می کنند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 برگزاری نشست «وادی مقدس، تاملی در طرح توسعه حرم امام حسین علیه السلام»
🔻 سخنرانان؛
1️⃣ دکتر محمدعلی خانمحمدی، دانشیار دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت و معمار طرح توسعه حرم امام حسین علیه السلام
2️⃣ حجت الاسلام و المسلمین سعید اصفهانیان، پژوهشگر قرآن و رییس موسسه راهبردی معرفتی اصحاب الحسین
3️⃣ دکتر زهیر متکی، هیات علمی دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی
📆 دوشنبه، ۲۸ شهریور ۱۴۰۱/ از ساعت ۱۷ الی ۱۹
🔹 حضور برای عموم آزاد است.
🏢 خیابان سمیه، حوزه هنری، سالن سلمان هراتی
📱پخش زندۀ نشست از: www.instagram.com/rcica_ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#معماری
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ بیانیه آیتالله علیدوست درباره ادب تحول
💢 چند روز قبل، بیانیه ای از اینجانب با عنوان «ادب تحول» منتشر شد. طلاب بدون دغدغه به تحصیل بپردازند. اختلاف نظری اساتید نباید مایه سستی و شقاق در صحن عمل پس از تصمیم مسئولان امر شود.
🔹 شهید صدر علم اصول را به « العلم بالعناصر المشترکة لاستنباط الحکم الشرعی» (ص 13) تعریف می کند. از ایشان باید پرسید منظور از عناصر مشترک چیست ؟ در کلام ایشان به برخی از عناصر غیر مشترک اشاره شده است لکن نه ضابطه عناصر مشترک بیان گردیده و نه ضابطه عناصر غیر مشترک . جناب صدر با کدام نگاه به گستره علم اصول، به صدد تعریف علم اصول پرداخته اند؟
🔹 حالا که بنا بر تعویض تعدادی از کتاب های درسی است، بخشی از این مباحث جدید دیده شود. نمی توان گفت: طلاب این مباحث را نبینند ، استاد هم که در جریان قرار نمی گیرد، پس چه زمان باید این گونه مسائل به صحن گفتگو وارد شود؟! نبود برخی از این مباحث در کفایة الاصول هم مجوز نبود آن ها و مطرح نشدن آن ها نیست؟!
🔹 امروزه کسی نیست که در ساحت های ورود علمی ایشان ، حضوری داشته باشد و از ایشان استفاده نکرده باشد و براین استفاده افتخار نکند لکن این سخنان به معنای نفی و رد وجود برخی نقدها و ملاحظات بر کار ایشان نیست.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29820
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com