✅ فراخوان ایدهپردازی برای ارتقای انگیزش پژوهشی طلاب
🔻 محورهای ایدهپردازی:
🔹 گسترش فرهنگ پژوهش در میان طلاب
🔹 یادگیری مهارتهای پژوهشی
🔹 نگارش تحقیق کلاسی
🔹 نگارش تحقیق پایانی
🔹 نگارش پایاننامه
🔹 حمایت از آثار برتر
🔹 نشر آثار
🔹 راهاندازی و هدایت مجلات
🔹 توسعه واحدهای پژوهشی
🔹 جلوگیری از آسیبهای پژوهشی
🔹 پژوهش در سطوح عالی و آزاد
💢 مخاطبان مسابقه: عموم طلاب، اساتید، پژوهشگران، مسئولان و پرسنل حوزههای علمیه میتوانند با تکمیل و ارسال فرم شرکت در مسابقه [به صورت متن تایپشده (Word)] به آیدی: @idea1401 در پیامرسان ایتا، در این مسابقه شرکت کنند.
💻 اطلاعات بیشتر و دریافت فرم ثبتنام: @eidehpardazi
🔸 به آثار برتر جوایزی اعطا خواهد شد.
📆 آخرین مهلت ارسال آثار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 بررسی راهکارهای تحقق شعار سال در گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین لیالی
✅ طبیعتاً در گام اول وظیفه اول در عمل به این شعارها متعلق به مدیران و مراکز تصمیمساز و تصمیمگیر کشور است که باید با همکاری و همیاری ملت و با تکثیر و تولید مراکز تولیدی و اقتصادی در جهت اشتغال آفرینی گام بردارند.
✅ شعار، شعار هدفمند و پر محتوایی است و بحث تولید و دانش بنیان و محصولات کشور و اشتغال آفرینی و اشتغال زایی در صورتی که با کمک شرکتهای دانشبنیان اتفاق بیفتد، بسیاری از مشکلات کشور اعم از بیکاری و سختی معیشت بهخصوص برای اقشار کم درآمد، محرومین، کشاورزان و بسیاری از اقشار مختلف جامعه حل و فصل خواهد شد.
✅ متأسفانه امروزه مافیاهای بزرگ بر اقتصاد ایران چمپره زده اند؛ به گونه ای که معمولاً محوریت اداره امور اقتصادی کشور از دست دولت، مردم، وزارت صمت، کشاورزی و دیگر ارگانهای دولتی خارج شده است و نقش آنان در تولید و مدیریت نقش موثری نیست.
✅ کشور نباید محتاج واردات کالاهای اساسی باشد و باید کالاهای اساسی در داخل کشور به وفور تولید شده و تامین شوند و از همه مهمتر این که در عصر تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی باید به نیروهای جوان که متخصص و فناور باشند توجه شود؛ چیزی که بحمدالله در کشور ما به وفور یافت میشود و جوانان تحصیلکرده و متخصص فراوانی در کشور وجود دارد.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27766
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️«خانواده» محوری ترین میدان بروز تضاد اندیشه انقلاب اسلامی و نظام سلطه
🔻دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اولین کنفرانس بین المللی «خانواده و تربیت معنوی» :
📚اگر بخواهیم بین انقلاب اسلامی و نظام سلطه یک آوردگاه تقابل در نظر بگیریم، این آوردگاه خانواده است. اما موضوعی که ما به آن می پردازیم، این است که آیا خانواده و تربیت معنوی امری علمی است یا دینی؟ و چگونه باید این موضوع را تبدیل به امری علمی و دینی کنیم. بحران های پیشرو تجلی بروز اجتماعیِ تلاش نظام سلطه برای حاکمیت بر ملتها بر مبنای تحول در اندیشه هاست.
📚اگر حاکمیت بتواند بین دانش خانواده، دانش و قانون ارث که به فرد می دهد ارتباط برقرار کند، می تواند به مطالبه هایی که در جامعه مطرح می شود، پاسخ بدهد. بنابراین باید در رابطه علم و دین به سمت وحدت حرکت کنیم تا بتوانیم پاسخهای جامعی در این خصوص داشته باشیم.
📚منطقه منازعه ما با غرب در سیاستگذاری، پارادایم و ساحتهاست که شامل چیستی، چرایی و چگونگی می شود. بنابراین اگر سیاست پذیر باشیم و پارادایم های غرب را بپذیریم به گزاره های مورد نظرمان نخواهیم رسید.
🌐 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30193
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 برگزاری نشست علمی «فقه تربیت در آئینه چالش های آموزش و پرورش»
🎙 با سخنرانی حجت الاسلام دکتر علی لطیفی، معاون وزیر آموزش و پرورش
📆 زمان: پنجشنبه 5 آبان ماه ساعت 9:45
💻 لینک مجازی نشست: https://gharar.ir/r/0fd437b8
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آموزش_و_پرورش
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ جایگاه و نقش زن در خانواده مبتنی بر اندیشه مقام معظم رهبری
🔻 فتح الله بیاتی در یادداشتی برای اندیشکده رهیافت نوشت؛
🔹 با وجود داشتن تکالیف و نقشهای اجتماعی، جایگاه اساسی زن در خانواده است و براساس اندیشۀ اسلامی، زن نقش و جایگاهی محوری در خانه و خانواده دارد. خانه با زن مدیریت شده و آنان ارزشها و کارکردهای اصلی خانواده را اجرا میکنند.
🔹 البته این ساختار قدرت را که بر قوامیت مردان دلالت دارد، نفی نمیکند؛ بلکه فقط بر این امر دلالت دارد که هیچ امری برای زنان ارزشمندتر و مهمتر از حفظ و نگهداری خانواده نیست. بنابراین زنان ابتدائاً باید به این دیدگاه برسند که مهمترین نقطه و جایگاه اثرگذاری آنها خانواده است و نقشهای مادری، همسری و خانهداری از اهمیت بالاتری نسبتبه سایر نقشها برخوردار است.
🔹 همچنین در صورت پرداختن به فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی در کنار تلاش بین جمعِ میان نقش خانوادگی و اجتماعی اولاً نباید به نقشهای خانگی نگاهی تحقیرآمیز پیدا کند و ثانیاً درصورت ایجاد تعارض میان سایر نقشها با نقشهای خانوادگی، اولویت با خانواده است.
📝 http://ihkn.ir/?p=30201
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زن_و_خانواده
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 معرفی کتاب «حوزه علمیه؛ چیستی، گذشته، حال، آینده»
📝 کتاب «حوزه علمیه؛ چیستی گذشته حال آینده» برگرفته از بیانات و نظرات آیت الله علیرضا اعرافی و با تدوین محمد آزادی از سوی مؤسسه اشراق و عرفان منتشر شده است.
1️⃣ ضرورت مدیریت تحول: مدیریت تحول نکتهای است که رهبرمعظم انقلاب در زمینه تحول حوزههای علمیه به خوبی به آن اشاره شده کردهاند. اگر تحول پرشتاب امروز مدیریت نشود، موجهای تغییرات بر حوزه سوار خواهد شد و حوزه را غرق خواهد کرد؛ اما اگر با تدبیر و برنامهریزی هوشمندانه وارد میدان شویم، این معادله معکوس میشود و آنگاه حوزه میتواند بر این موجها سوار بشود و مسیر را رهبری کند و به درستی به این تغییرات و تطورات جواب بدهد.
2️⃣ تأکید بر آیندهنگری و آیندهپژوهی: نکته دیگر، تأکید رهبر معظم انقلاب بر آیندهنگری و آینده پژوهش است و با توجه به اینکه نهاد حوزه مثل هر نهاد و سازمان دیگر در معرض تغییر و تحول است، برای زمینهسازی ایجاد تحولات مفید باید اهتمام ویژهای به آیندهنگری در آن مبذول شود.
3️⃣ ضرورت تهیه نقشه جامع و چشمانداز تحولات حوزه: در پرتو این سه نگاه اساسی، تحول در متون آموزشی و برنامهریزی آموزشی، نظام آمار و ارقام ارزشیابیهای آموزشی، تربیت مبلغ، توجه به بعد بین المللی حوزه، بازسازی و اصلاح ساختارهای حوزه و اهتمام به گسترش انجمنهای علمی در حوزه و پاسخگویی بهینه سازهای حوزه، از نکات دیگری است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید میکند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29748
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#معرفی_کتاب
#حوزه
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💠درس خارج فقه نظام خانواده
🎙توسط حضرت آیت الله اراکی
📌ویژه سطح ٣ و ۴
🔻جهت کسب اطلاعات بیشتر، ثبتنام و ارسال رزومه با نام کاربری زیر در ارتباط باشید.
@shab_mahtab305
__________________________
📌 جهت مشاهده ویدئوها در آپارات، روی لینک زیر کلیک کنید.
🌐https://www.aparat.com/v/LQ3bl
📌 با کلیک روی لینک زیر پیج رسمی آیت الله اراکی در روبیکا را مشاهده فرمایید.
🌐https://rubika.ir/mohsenaraki_ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_خارج_فقه_نظام
#خانواده
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ تحولات ساختار خانواده در ایران
🔻 گفتاری از دکتر عالیه شکربیگی، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد واحد تهران؛
🔹 دولتیشدن نهاد خانواده در ایران امروزه بهعنوان آسیب مطرح است؛ یعنی دولت در برخی موارد دخالتهایی میکند؛ اما چون قادر نیست اقدام مناسب و کاملی انجام دهد، خانواده را دچار مشکل میکند.
🔹 امروز ثابت شده است که هر زن یا مردی که در روابط خود عشق سیال دارد و در ارتباطات خود تنوعطلب است، پیامد این کار به خود فرد برگشته و سلامت روح و روان و جسم آن فرد را به خطر میاندازد.
🔹 اگر کودکان مدارا را نیاموزند، در آینده به مشکلات اجتماعی دچار میشوند؛ زیرا اولین اصل حقوق شهروندی مداراست و شخصی که این خصیصۀ رفتاری را نداشته باشد، نمیتواند به حقوق دیگران احترام بگذارد.
🔹 ازآنجایی که مردان تدوینکنندۀ قوانین بودهاند، در بسیاری از موارد برای سیاستگذاری در مسائل زنان مانعتراشی کردهاند.
🔹 مادری که نقشهای مختلفی مانند اجتماعی، شوهرداری، فرزندداری و پیوند خویشاوندی در خانواده را توأمان ایفا میکند، وقتی این نقشها با یکدیگر تزاحم داشته باشند، طبیعتاً باید از رویکرد عقلانیت استفاده کرده و برخی نقشها را کمتر کند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30214
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ سلسله درس گفتارهای نظامهای اسلامی؛ بررسی فقهی خشونت در خانواده
🎙 استاد: حجت الاسلام و المسلمین حسین بستان (نجفی)
📆 زمان: چهارشنبه هر هفته/ ساعت 8 صبح
🔹 محل برگزاری: میدان معلم، خیابان سمیه، پلاک۴۷۲
💢 شروع کلاس: چهارشنبه 4 آبانماه سال 1401
🔰 جهت ثبت نام نام و خانوادگی و سطح و پایه تحصیلی خود به ادمین مفتاح @Meftahandishe را ارسال نمایید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_گفتار_نظام_اسلامی
#خانواده
#حجت_الاسلام_حسین_بستان
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 نکات تحلیلی آیتالله اعرافی درباره طرح جدید آموزش حوزه
1️⃣ در مورد کتاب شریف مکاسب چون به متن بدیل متقن دسترسی پیدا نشده است عینا باقیمانده است و تنها مکمل هایی برای آن پیش بینی شده است.
2️⃣ در حوزه اصول، کتاب شریف رسائل همچنان حفظ شده است و بدیل کلی ندارد و غیر از تغییر در محدودههای امتحانی، مکملی هم برای آشنایی با مباحث جدید اصول پیش بینی شده است و آن عبارت است از کتاب الفائق.
3️⃣ در کفایه با توجه به نظراتی که وجود دارد مبنی بر اینکه متن حلقه ثالثه میتواند پاسخگو باشد و بزرگانی هم این را می گویند، به عنوان بدیل کاملاً تخییری معرفی شده است.
4️⃣ تعیین محدوده ها فقط برای امتحان است و اگر کسی وقت بیشتری بگذارد و اوقات بیشتری را مصرف کند و بیشتر بخواند تشویق هم خواهد شد.
5️⃣ افزون بر اینها کل برنامه های جاری و قدیم و جدید اختیاری است و هیچ الزامی بر برنامه جدید نیست، ضمن اینکه همه آنها در حدود 80 درصد مشترک اند.
6️⃣ این برنامه به نحوی طراحی شده است که بیشترین اختیار را در نحوه تدریس و تدرّس به اساتید و طلاب می دهد و تلاش شده سنت آزادی درسی بیش از گذشته در آن وجود داشته باشد.
7️⃣ در برنامه جدید آموزشی حوزه تعداد امتحانات بیش از گذشته است و لذا طلاب و اساتید نگران ایام خاص امتحانی نباید باشند.
8️⃣ برنامه جدید ارزیابی و تکمیل می شود و آزمایشی است، الان هم اعلام میکنیم هر کس هر نظری دارد منعکس کند.
❇️ متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30209
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔴 فراخوان جذب پژوهشگر و هیئت علمی
💠گروه حقوق در نظر دارد جهت تکمیل کادر هیئت علمی و پژوهشی خود از میان فارغالتحصیلان و دانشجویان مقطع دکتری رشتههای زیر عضو هیئت علمی و پژوهشگر جذب نماید:
⬛️حقوق خصوصی
⬛️حقوق عمومی
⬛️حقوق جزا و جرمشناسی
⬛️حقوق بینالملل
✅ملاحظات:
◽️پژوهشگران خبره میتوانند بهعنوان عضو هیئت علمی در این دانشگاه جذب شوند
◽️پژوهشگران موردنظر در امور آموزشی و پژوهشی بکار گرفته میشوند
◽️دارندگان مدرک دکتری از دانشگاههای دولتی و تراز اول دارای اولویت هستند
◽️متقاضیان جذب، رزومه تفصیلی خود(شامل سوابق فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی) را جهت بررسی و دعوت به مصاحبه تا ۳۰ آبانماه ارسال کنند.
☎️۰۲۱۷۴۱۸۸۶۷۰
📧law.journal@ihu.ac.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#فراخوان
#جذب_پژوهشگر
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ حوزه و روانشناسی؛ از نظر تا مدیریت و عمل
🔻 حجتالاسلام مهدی عبداللهی، مدیر اداره مطالعات و برنامه ریزی معاونت تهذیب و تربیت حوزه در نوشتاری؛
🔹 طلاب و روحانیون متخصص در روانشناسی و مشاوره با گذراندن مقاطع تحصیلی مصوب وزارت علوم و دیگر مراجع ذیصلاح، نه تنها از روانشناسان و مشاوران دانشگاهی صلاحیت علمی و حرفهای کمتری ندارند بلکه بخاطر تحصیلات حوزوی و اتصال به منابع وحیانی، این توانایی را دارند که تکامل و پیشبرد علمی و عملی این دانشها و حرفهها را با رویکرد اسلامی دنبال نمایند.
🔹 بههیچ وجه شرایط و روابط موجود پاسخگوی نیاز مطرح شده در روند اسلامی سازی نظام روانشناسی و مشاوره نیست و تدابیر صورتگرفته برای بهرهمندی از ظرفیتهای حوزوی بسیار ناکارآمد و بعضاً ناموفق بوده است که در جای خود قابل گزارش و بررسی است.
🔹 توهم نگرانیها و نارضایتی دانشجویان و به مخاطره افتادن آینده شغلی آنان، بخاطر این طرح هیچ توجیه و توضیح منطقی و روشنی ندارد و بیشتر به جوسازی میماند. قطعاً حوزههای علمیه در تربیت دانشجویان این رشته و اصلاح و تکامل رشتههای تحصیلی و تولید محتوای دینی در این دانشها مسئول است که از طرق موجود یا مطلوب قابل پیگیری است لکن اعطای مجوز به ظرفیتهای حوزوی با رویکرد اسلامی در صلاحیت کسانی که بهرهای از توانمندیهای فقیهانه و عالمانه در عرصه دین ندارند، نیست و نیازمند ظرفیتهای متناسب خود است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29384
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com