eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
407 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی 🔹 برگزارکننده: دانشگاه حکیم سبزواری 📅 مهلت ارسال مقالات: ۳۰ دی ۱۴۰۱ 💻 تارنمای همایش: http://hakimsabzevari1401.hsu.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
گزارشی از نشست «جنبه های فردی و اجتماعی حجاب در جامعه» 🔹 دکتر فیاض: اگر تقوا باشد کار جامعه به چنین شرایطی نمی‌کشد. تقوای بدون قسط یک تخیل سوسیالیستی است. در کشوری که بحث علمی نمی‌گذارند انجام شود خیلی ذهن نوجوانان را روشن نمی‌توان کرد. 🔹 تمام بحران کشور بر دو محور نظام معرفتی- دانشی و نظام جنسی می چرخد. اگر این دو محور با هم آمیخته می‌شد ما دچار چالش‌هایی از این دست نمی‌شدیم. همه میگویند جنگ شناختی اما همه مشغول عملگی شناختی هستند. در نظام آموزشی معرفتی و نظام جنسی، خودآگاهی جنسی آشکار شده، کسی نمی‌تواند از نخبه دانشگاه شریف توقع رشد علمی داشته باشد ولی در زمینه جنسی آگاهی و رشد او را نپذیرد. 🔸 حجت الاسلام محبی: کم کار ترین مراکز حاکمیتی مراکز افکارسنجی هستند آن هم دقیقاً زمانی که باید بدانیم مردم چگونه فکر می‌کنند. تنها زمان انتخابات است که این مراکز به صورت مستمر فعالیت ویژه دارند. برخی از مراکز افکارسنجی در این مدتی که جامعه دچار چالش شده است هیچ سفارشی برای رصد ذهن جامعه ایرانی نداشتند. 🔸 نظام حقوقی ما نظام ولایت فقیه است و فقیه کسی است که جامعه را می‌شناسد رابطه نظام تصمیمی گیری با علم در حال قطع شدن است. نه علمی که استاد در اروپا و آمریکا خوانده نه آن کسی که فقط حوزه درس خوانده بلکه دانشی که در جامعه بتوان نتایج آنها را نشان داد. امروز ما امام موسی صدری نیاز داریم تا بتواند با جامعه حرف بزند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30634 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔻 تمدید نهایی همایش بین المللی فقه و تربیت نمایندگی المصطفی در خراسان 💠 به همت مدرسه عالی فقه و قرآن خواهران نمایندگی المصطفی (ص) در خراسان همایش بین المللی فقه و تربیت 11 اسفند ماه سال 1401 در مشهد برگزار می‌گردد. 🔹 محورهای اصلی همایش: 1. پیشینه و سیر تحول مطالعات فقه و تربیت 2. ظرفیت های تربیتی فقه 3. تعامل فقه و تربیت 4. تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقهی ❇️ محور ویژه همایش: فقه و تربیت؛ فضای مجازی 📆مهلت ارسال چکیده و مقالات تمدید شد: مهلت ارسال چکیده: 1 دی ماه 1401 مهلت ارسال مقالات: 1 بهمن ماه 1401 زبان برگزاری همایش: 11 اسفندماه 1401 📞دبیرخانه همایش : 05133694114 - 05133694110 داخلی 119 لینک کانال همایش : http://eitaa.com/hamayesht1401 ثبت نام و ارسال مقالات: http://hamayesh.miu.ac.ir/tarbiyt/fa J.e.co1400@gmail.com _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از نشست «جایگاه حکمت به مفهوم قرآنی در نقشه راه وصول به علوم انسانی اسلامی» 🔻 استاد محمدحسین ملک‌زاده، استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم: 🔹 حکمت امری است که انسان حکیم را از اینکه به سمت امور قبیح برود باز می‌دارد. علاوه بر این، حکم کردن در حکمت نیز وجود دارد؛ در حقیقت حکم کردن نوعی قضاوت و داوری است و در حکمت نیز چنین امری صورت می‌گیرد، پس حکمت نوعی داوری و قضاوت درباره امور مختلف است. 🔹 در برخی منابع برای حکمت معانی مختلفی اعم از علم همراه با عمل، کلام موافق حق، دست یافتن به حقیقت به کمک علم و عقل، شناخت بهترین امور به‌وسیله بهترین دانش‌ها که مصداق این شناخت خداوند خواهد بود، کلام به دور از حشو، دانشی که انسان به کمک آن می‌تواند افعال و اعمال خودش را از روی تدبیر و اتقان به انجام برساند ذکر شده است. 🔹 به لحاظ ظهور عرفی، حکیم به انسان عاقل، رشید و ملتفت اطلاق می‌شود که براساس محاسبات عقلانی تصمیم می‌گیرد و اقدام می‌کند، در مقابل چنین انسانی، انسان مجنون، سفیه و غیرملتفت قرار می‌گیرد. 🔹 برخی حکمت را از اساس مرادف فلسفه می‌دانند و شخصی مانند ارسطو را حکیم معرفی می‌کنند، کما اینکه نویسندگانی به خصوص قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حتی برای اشاره به مکاتب فلسفی جدید در مغرب زمین هم از عنوان حکمت استفاده می‌کردند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30741 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ معاویه‌هایی که عنوان عدالت‌خواهی را غصب کردند 🔻 حجت‌الاسلام سید عبدالمجید اشکوری، استاد حوزه و دانشگاه: 🔹 در حقیقت جریان عدالت‌خواهی اصیل مفهوم غلطی از عدالت نداشته و یک مفهوم دقیقی از عدالت بیان می‌نماید. دو معنا برای عدالت مطرح است که عدالت را به این گونه معنا می‌کنند؛ اولاً هر چیزی را سر جای خود قرار دهند و دوماً اعطای کل ذی حق حقه؛ به‌عبارت دیگر به هر صاحب حقی حق را اعطا کردن. پس معنای درست عدالت هر چیزی را در جایگاه خود قرار دادن است. 🔹 نکته بعدی در حوزه عدالت خواهی صحیح و باطل این است که جریان عدالتخواهی حقیقی غیر از شرایط زمانی و مکانی و مراتب امر به معروف و نهی از منکر، ضد نظام حرکت نمی‌کند. 🔹 عدالت در حوزه فرهنگی به این معناست که آنچه که تولید می‌کنید، باید به کمال انسان‌ها منجر بشود. جامعه انسانی باید به جامعه سالم دسترسی پیدا کند. اگر تولیدات فرهنگی‌ام به شکلی باشد که برخلاف کمال یا برخلاف جامعه سالم باشد، رفتار من منجر به پیشرفت فرهنگی نخواهد شد. 🔹 حوزه انقلابی به این معناست که حوزه‌ای با استفاده از ابزار علم به دنبال این برود که وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب تبدیل کند. انقلابی یعنی وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب تبدیل کند. ما باید در اینجا تعریف درستی از وضعیت مطلوب داشته باشیم که اصلاً وضعیت مطلوب یعنی چه؟ بعد بگوییم وضعیت موجود چه وضعیتی است و بخواهیم این وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب تبدیل کنیم. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30735 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 معرفی کتاب المسجد في فقه النظام الإسلامی» 📝 نویسنده: حضرت آیت الله اراکی 🔻 محورهای کتاب؛ 🔹 فصل اول: مفهوم مسجد، تاریخ و موقعیت آن در نظام اسلامی 🔹 فصل دوم: برشمردن مساجد چهارگانه در اسلام و فضلیت آن ها 🔹 فصل سوم: بررسی فقه تأسیس مسجد ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از کرسی علمی ترویجی «الزامات ساختاری حکمرانی خانواده محور 🔻 خانم دکتر شهلا باقری عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی: 🔹 خانواده محوری هم‌زمان نگاه‌کردن به همه اعضای خانواده است و مسائل عضو در نگاه به تمام اجزاء حل‌وفصل می‌شود. در مواجه با مسائل عضو خانواده باید از نگاه فردگرایانه و مشاوره روان‌شناسی و اختلال سنجی عبور نموده، مشکلات مبتنی بر خانواده محوری بررسی گردد. 🔹 خانواده محوری تمام سیاست‌های ابلاغی کشور تأکید و با بیان این که نیاز است تا احصاء بازخورد سیاست‌های خانواده محوری در میان دستگاه‌ها فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی شود. اگر در سیاست‌های خانواده محور، نتوانیم تنظیم‌گری درستی را به کار بگیریم و خدمات عمومی را در جهت خانواده محوری ترسیم کنیم، شکست خواهیم خورد. 🔹 حکمرانی خانواده محور زمانی اتفاق می‌افتد که حضور مردم در عرصه سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و ارائه خدمات را به‌صورت توأمان داشته باشیم؛ نیاز است تا تمام دستگاه‌های دولتی به‌صورت شبکه‌سازی شده نقش‌آفرینی کنند. 🔸 دکتر سیدمرتضی میرتبار، مدیرگروه فرهنگ دینی مرکز پژوهشی مبنا: خانواده تنها نهاد اجتماعی است، جامعه مذهبی و غیرمذهبی بدان پایبند است؛ حتی در جوامع غربی خانواده به موضوعات مهم عرصه اجتماعی و سیاست‌گذاری تبدیل شده است. 🔸 ارتباط بین دولت و خانواده را در چند مدل می‌توان ارائه نمود؛ در بررسی پژوهش‌ها، بهتر بود نظریه مداخله حداقل و حداکثری نیز موردتوجه قرار می‌گرفت. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30745 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🚦نشست تخصصی با موضوع: «نظریه‌ی مبنا در نظام‌سازی اسلامی» 👤 با حضور: دکتر مهدی ناظمی دانشیار دانشگاه جامع امام حسین(ع) ناقدین: دکتر محمد جبارپور دکتر عطاءالله بیگدلی 🕒زمان: سه‌شنبه 15 آذر، ساعت 13:30 لینک مجازی نشست: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ مهم‌ترین چالش علوم انسانی مدرن 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم ترخان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 اگر بخواهیم از قرآن استفاده کنیم این پرسش اساسی مطرح می‌شود که چه عناصری در قرآن‌بنیان کردن علوم انسانی تأثیرگذار است؟ آیا موضوع و روش و اهداف از قرآن تأثیر می‌پذیرد؟ آیا نظریه‌های علوم نظری از قرآن استخراج می‌شود؟ 🔹 اندیشمندان این حوزه برخی چالش‌های معرفتی و چالش‌های دینی را مطرح کردند؛ علوم انسانی مدرن از دو چالش معرفتی حداقلی و حداکثری رنج می‌برد. 🔹 چالش حداقلی به این معناست که علوم انسانی هم مانند هر علمی یک مبانی متافیزیکی دارد و علوم انسانی موجود در حوزه‌ای اظهار نظر می‌کند که تخصص ندارد و در واقع محل بحث اصلی این است؛ برای مثال علوم انسانی درباره اثبات وجود خدا اظهار نظر می‌کند در حالی که این موضوع تجربی نیست که علوم انسانی به آن ورود کند. 🔹 اندیشمندان این حوزه نباید بیش از اندازه در مبانی بمانند زیرا علوم انسانی قرآن‌بنیان زمانی تولید می‌شود که این مبانی در عرصه مقالات و کتب دانشگاهی جاری و کاربردی باشد. 🔹 علوم انسانی اسلامی ضمن توجه به نظریه‌های اجتماعی بومی، ثابتات انسانی و مسئله فطرت و همچنین سنن الهی را مورد غفلت قرار نمی‌دهد؛ از این‌رو با لحاظ دو دسته از ویژگی‌ها عمومی و اختصاصی جوامع و افراد، روش تلفیقی از صورت‌گرایی و بسترگرایی را ارائه می‌کند. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30603 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔸 همایش ملی اجتهاد عقل گرا ❎ توسط پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری برخی نهادهای علمی کشور برگزار می شود: 🔻 با پیام آیت الله العظمی سبحانی 🎙 با سخنرانی: آیت الله علی اکبر رشاد آیت الله مهدی هادوی تهرانی 📌 همراه با برگزاری مناظره علمی و رونمایی از کتب و آثار ویژه همایش ⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه، ساعت ۱۸ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تالار استاد موسویان(ره) 🔍 اخبار همایش را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ijtihaad _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از نشست بین‌المللی «نقش ملاصدرا در رشد عقلانیت اسلامی» 💢 این نشست با حضور پروفسور مولیادی کارتانکارا، استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه اسلامی جاکارتا و سخنرانی دکتر محمد فتحعلیخانی، رئیس پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه؛ حجه الاسلام دکتر علی شیروانی، مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه؛ دکتر حسینعلی شیدانشید، هیئت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه و دکتر محمدهادی توکلی، هیئت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این پژوهشگاه برگزار شد. 🔹 پرفسور کارتانگارا: مساله‌ اسلامی‌سازی دانش از مدت‌های بسیار دور برای من دغدغه‌ بوده؛ اولین نوشته‌ من در این باره یک نوشته‌ کوتاه روزنامه‌ای بود که در سال ۱۹۷۵ چاپ شد، پس از آن نیز همواره این دغدغه را داشته‌ام، البته شما در ایران احتمالاً دیگر این دغدغه را نداشته باشید و از این مرحله گذر کرده باشید، اما در بسیاری از کشورهای مسلمان، از جمله اندونزی، این دغدغه‌ جدی وجود دارد. 🔹 اسلامی‌سازی دانش در صورتی ضروری نیست که دانش مدرن به عقاید دینی فرد آسیبی وارد نکند. البته آشکار است که من با جنبه‌های مثبت دانش، از جمله شناخت بهتر طبیعت مخالف نیستم و بلکه باور دارم باید تا نهایت حد ممکن با دانش آشنا شد. اما مخالفت من با وجه سلبی آن، یعنی آسیب زدن به باورهای دینی است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30682 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔔 فراخوان مقاله نشست تخصصی معنا و مبنای سرمایه اجتماعی 🔹نشست تخصصی «معنا و مبنای سرمایه اجتماعی » با همت مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران 🔹 زمان: بهمن ماه ۱۴۰۱ 🔹مکان: تالار ابونصر محمد فارابی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی 🔻محورهای نشست: مفهوم سرمایه اجتماعی؛ قلمرو دانشی سرمایه اجتماعی (سرمایه اجتماعی به مثابه عرصه میان‌رشته‌ای)؛ نظریه‌های سرمایه اجتماعی در جهان سکولار و جهان دینی؛ نسبت و مناسبات سرمایه اجتماعی با ایمان دینی، هویت ملی، پساتجدد، مقاومت‌گرایی، حقوق مردم ...؛ مختصات مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی؛ سرمایه اجتماعی در جوامع از منظر فلسفه تاریخ؛ شاخص‌های ارزیابی سرمایه اجتماعی و تراز مطلوب سرمایه اجتماعی در جامعه اسلامی 🔹دبیر علمی: خانم دکتر مریم شعبان 🔹علاقه‌مندان برای اطلاع از نحو مشارکت علمی در این نشست می‌توانند با شماره ۲۲۷۶۷۴۹۰- ۰۲۱ تماس حاصل فرمایند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علوم انسانی اسلامی| ضرورت علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مکاسب. سال 93 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ نگاه وزارتخانه‌ای به امر آموزش‌وپرورش، نقش تربیتی اولیا را به حاشیه کشانده 🔻در کرسی علمی ترویجی «الزامات ساختاری حکمرانی خانواده محور» مطرح شد: 📚 خانواده صرفاً جمع جبری اجزاء تشکیل‌دهنده نیست؛ بلکه خانواده وجود و ماهیتی مستقل، متعالی با ارزش‌افزوده بالایی دارد. 📚در مواجه با مسائل عضو خانواده باید از نگاه فردگرایانه و مشاوره روان‌شناسی و اختلال سنجی عبور نموده، و مشکلات را مبتنی بر خانواده محوری بررسی گردد. 📚در اندیشه و اقدام مبتنی بر خانواده محوری، نیازمند توجه به الزاماتی هستیم که از آن به حکمرانی خانواده محور در سه بعد سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و ارائه خدمات عمومی یاد می‌شود. 📚اگر در سیاست‌های خانواده محور، نتوانیم تنظیم‌گری درستی را به کار بگیریم و خدمات عمومی را در جهت خانواده محوری ترسیم کنیم، شکست خواهیم خورد. 📚 آلمان در دهه 1950 میلادی با تأسیس وزارت خانواده، از چالش‌هایی که امروز گریبان‌گیر بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکاست عبور کرده است. ایجاد خانواده محوری، راهبرد حل چالش خانواده در باز تنظیم رابطه دولت و خانواده است؛ باید سعی کنیم برای این راهبرد، راهکارهای عملیاتی را ترسیم نماییم. 🌐 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30799 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ شعار زن، زندگی و آزادی، شعار انقلاب اسلامی است 🔻 حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور مطرح کرد؛ 🔹 دشمنی که به ارزش‌های ما اعتقاد ندارد و می‌خواهد ملیت ایرانی، اسلام عزیز، مکتب تشیع، مکتب اهل بیت(ع) و ایران قوی وجود نداشته باشد، تمام تلاشش را کرد تا افرادی را که از جنس تفکر اسلامی و تفکر ملی نیستند در اغتشاشات جدید به بهانه‌های مختلف به صحنه بیاورد. این مهم است. 🔹 جمهوری اسلامی با برخورد نظامی می تواند به راحتی اغتشاش گران را جمع کند؛ اما از مظلومیت و از دوراندیشی، آن است که باید خود جبهه‌ی معترضینی که در کنار جریان اغتشاش حضور دارد، به نتیجه برسد که چه سبوعیت و ددمنشی در این اغتشاشگران هست و دور آنان را خالی کنند و این اندکی از جامعه‌ی ایران که رفته‌اند دوباره برگردند. این سیاست راهبردی جمهوری اسلامی است که به نظر من درست دارد عمل می‌کند. 🔹 شعار زن، زندگی و آزادی، شعار انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی ایران و قبل از آن اسلام عزیز و مکتب اهل بیت(ع)، تمام تلاشش را کرده است که زن، حق خودش را بگیرد، جایگاه لازم خودش را در اجتماع پیدا کند، آزادی اظهار ظرفیت‌هایش و به فعل رساندن استعدادهایش را پیدا کند، بتواند سخنش را بگوید و زندگی انسانی کند. زندگی که خودش با اختیار و با افتخار انتخاب می‌کند. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30818 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از اجلاسیه معاونین پژوهش واحدهای آموزشی حوزه 💢 اجلاسیه معاونین پژوهش واحدهای آموزشی حوزه در تالار امین مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور در قم برگزار شد. 🔹 در این اجلاسیه ابتدا حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه به ارایه بحث پرداخت. 🔹 همچنین پس از وی، حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه در سخنانی به ذکر الگوهای پژوهش و اهمیت رویکردشناسی در این زمینه در حوزه پرداخت. 🔹 در این نشست کارگاه های تخصصی از جمله مدیریت ترویج با رویکرد محصول محوری : با محوریت کانونهای علمی و پژوهش درسی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مازنی و کارشناسان مسئول مدیریت جلسه با رویکرد پرسش و پاسخ و ناظر به مقایسه تطبیقی فعالیتهای واحدهای آموزشی معطوف به هر منطقه برگزار شد. 🔹 گفتمان سازی دو سویه بین معاونان پژوهشی استان ها و مدیریت ترویج پژوهش با محوریت نشریات مدرسه ای، جشنواره های مدرسه ای عنوان کارگاه دیگری بود که با حضور حجت الاسلام والمسلمین مازنی و کارشناسان مسئول مدیریت جلسه با رویکرد پرسش و پاسخ و ناظر به مقایسه تطبیقی فعالیتهای واحدهای آموزشی معطوف به هر منطقه برگزار شد. 🔹 در نهایت نیز سخنرانی پایانی با حضور حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری معاون تهذیب حوزه و جمع بندی نهایی توسط حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی برگزار شد. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30809 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔻پژوهشکده زن و خانواده با همکاری معاونت پژوهش جامعه الزهرا(سلام الله علیها) سلسله نشست های ارائه علمی با موضوعات ذیل را برگزار می کنند. ✅ مسئله شناسی الهیات فمینیستی مسیحی ✳️ مدرس: سرکار خانم دکتر زهرا شریف " عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده" ✅ مسئله شناسی جنسیت و سیاست ✳️ مدرس: سرکار خانم دکتر زهرا داورپناه " عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده" ✅ مسئله شناسی متافیزیک جنسیت ✳️ مدرس: سرکار خانم دکتر زهرا زرگر " عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده" 📅 شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲-۱۰ 📍قم،بلوار بوعلی،جامعة الزهرا، ساختمان کتابخانه، معاونت پژوهش، طبقه سوم اتاق نشست های علمی 📲 حضوری و مجازی 💻 لينك ورود به جلسه 👇🏽 live.wfrc.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از نشست تحولات ارزشی و گفتگوی بین نسل ها در ایران 🔹 دکتر محمدحسین مطهری، نویسنده کتاب «گفتگوی بی حجاب»: مسأله اینجا است که ما اصلا نمی فهمیم ارزش ها چیستند و چرا مهم اند؟دین یک ارزش بسیط و بنیادی حاکم بر زندگی همه ما انسان ها است و اتفاقا بساطت آن باعث گسترش دین می شود نه مرکب کردن آن. 🔹 به نظرم در هویت نسل جدید و روزگار ما بسط «امکان دیگر بودن» اهمیت دارد. ما می توانیم چیزهایی باشیم که نبوده ایم، نخواسته ایم یا نمی خواسته اند، ولی می توانیم باشیم. 🔸 دکتر منصور ساعی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: ارزش ها پایه و اساس بینش و کنش انسان را تشکیل می دهند و در انتخاب، گزینش و انجام کنش اجتماعی و رفتار نقش دارند. 🔸 برخورد قهری و آمرانه دولت ایدئولوژیک با ارزش ها و هنجارهای نسل های جدید در حوزه باورها و هنجارها و سبک زندگی دولت به جای استفاده از گفتگو و مدارا با رویکرد قهری و اقتدارگونه با تحولات پوشش و مد و رفتارهای فراغتی و تفریحی آنها خیابان ها و کافه با نسل برخورد می کنند. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30824 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💠دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش برگزار می کند: 🔻سلسله نشست های علمی پژوهشی "دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی" با حضور 🎙حجت الاسلام دکتر رضائیان 🔸جایگاه حکمرانی فضای مجازی در فقه نظام 🎙حجت الاسلام دکتر انبیایی 🔸معرفت شناسی فضای سایبر 🎙آیت الله مبلغی 🔸کاربرد هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد 🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه 🔸حکمرانی حکمی فضای مجازی 🎙آیت الله قائم مقامی 🔸نقش ذات انگاری و ابزار انگاری فضای مجازی در حکمرانی 🎙حجت الاسلام دکتر چگینی 🔸فرصت های بین المللی حکمرانی اسلامی فضای مجازی 🎙آیت الله مبلغی 🔸حکمرانی اسلامی فضای مجازی 🎙حجت الاسلام مهدی زاده 🔸اصول و راهبردشناسی حکمرانی سکویی 🎙حجت الاسلام امینی نژاد 🔸فضای مجازی، خیر یا شر 🗓زمان: شنبه ۱۹ آذرماه الی ۲۳ آذرماه۱۴۰۱ 💻پخش زنده با ترافیک رایگان: https://heyatonline.ir/graaph/ 📲پخش از طریق کانال دفتر در ایتا و آپارات https://www.aparat.com/oisc_majazi 🔹 جهت کسب اطلاعات بیشتر و درخواست حضور : شناسه @oisc_rooydad در پیام‌رسان ایتا و بله _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ فمینیست فاقد توان احیای حقوق ذاتی زنان است 🔻 دکتر معصومه ظهیری، استاد حوزه و دانشگاه: 🔹 مسئله مهمی که در مورد نقش آفرینی اجتماعی زنان باید در نظر گرفته شود این است که تا دهه های گذشته تاریخ بشر بیشتر با نگاه مردانه و با تدبیر و مدیریت آقایان پیش رفته و در دهه های گذشته با عنایت امامین انقلاب اسلامی شاهد میدان داری بانوان در امور اجتماعی مرتبط با جنس خودشان هستیم. در گام دوم انقلاب اسلامی نیز قدم های بسیار خوبی در این زمینه در حال برداشتن است. 🔹 حوزه های علمیه خواهران باید در ابتدا از خودش شروع کرده و مدیران خوبی را برای اداره خود تربیت نمایند. این یکی از اشکالات مهمی است که در حوزه های علمیه خواهران وجود دارد و علی رغم همه این مشکلات، در سال های اخیر در جامعه الزهرا(س) شاهد تحقق مدیریت بانوان بر محل آموزش و تربیت بخش بزرگی از طلاب خواهر بوده ایم. 🔹 باید دانست که جامعه باید به یک حالت توازن برسد و هر بخشی از جامعه توانایی تصمیم گیری برای خودش را پیدا کند؛ در یک جامعه متوازن است که می توان شاهد هوای مطبوع بود. باید در برداشتن موانع این مسیر سرعت به خرج داده شود؛ چرا که جامعه بازخوانی و خوانش جدید جایگاه زن را می طلبد و باید حوزه های علمیه در این بازخوانی پیش گام باشند تا از غلبه نگاه های دارای انحراف جلوگیری شود. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30814 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💠 پژوهشگاه فقه نظام به مناسبت هفته پژوهش برگزار می کند: 🤲🏻 آیین رونمایی از آثار پژوهشی پژوهشگاه فقه نظام 🎙 سخنران: آیت الله محسن اراکی دام ظله 🗓 دوشنبه 28 آذر ⏰ بعد از نماز مغرب و عشاء 📌 مدرسه عالی حوزوی ولی امر علیه السلام ◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تیم اقتصادی دولت باید بر اساس تفسیر رهبری، اقتصاد را مد نظر قراردهد 🔻 حجت الاسلام والمسلمین یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه: 🔹 در بیانیه گام دوم نیز رهبر انقلاب بیان کردند که عمل به الگوی اقتصاد مقاومتی مهمترین عامل حل مشکلات اقتصادی است، توسعه اقتصاد کشور مهمترین رکن اقتصاد مقاومتی بود. 🔹 تسهیل در امر کسب وکارهای اقتصادی و امضاهای طلایی که متاسفانه در دولت گذشته وجود داشت از مواردی بود که متاسفانه علیه این الگو در کشور ساری و جاری بود. برخی از تیم دولت تلاش می کرد که این الگو را تحریف کند. 🔹 همین امروز نیز راه برون رفت از مشکلات اقتصادی که خوشبختانه دولت سیزدهم در تلاش است که مسایل را جبران کند نیز راهی جز عمل به همین الگو نیست.توصیه های رهبری معظم انقلاب برای این دولت نیز ساری و جاری است. 🔹 تیم اقتصادی دولت باید بر اساس تفسیر رهبری، اقتصاد را مد نظر قراردهد. اگر دولت با تمام قوا به این توصیه برای اقدام عملی نکند باز توفیق چندانی برای حل مشکلات اقتصادی کشور پیدا نمی کنیم. 🔹 بانک خصوصی در کشورمان داریم که گفته است در ازای بدهی هایش به بانک مرکزی اجازه می خواهد یکی از بزرگترین مراکز فروش کشور را که با خلق گسترده پول ساخته است بفروشد که این حرف خنده دار است. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30729 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
شعارهفته پژوهش حوزه، پژوهش، جنگ شناختی و جهاد تبیین روزاول: جهاد تبیین و دستاوردهای علمی پژوهشی روز دوم: پژوهش،زن،خانواده و جهاد تبیین روز سوم: پژوهش و علوم شناختی بارویکرد اسلامی روز چهارم: حوزه و جهاد تبیین، زمینه ساز تمدن اسلامی روز پنجم: پژوهش، ابزار و عرصه های جنگ شناختی و آسیب های اجتماعی آن روز ششم: دانشمندان و پژوهشگران، پیشران پژوهش و جهاد تبیین _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ «توسعه هسته های مسئله محور پژوهشی/ فناورانه طرح شهید احمدی روشن» 🔹 بنیاد ملی نخبگان با هدف پشتیبانی از دانش آموختگان و دانشجویان برتر و به منظور آشناسازی اجتماع نخبگانی علمی با نیازها و مسائل کشور و ترغیب آنان به کار گروهی برای حل این مسائل تسهیلات «توسعه هسته های مسئله محور پژوهشی/ فناورانه طرح شهید احمدی روشن» را اجرا می‌کند. 🔻تسهیات اعطایی 🔸دریافت حمایت‌های مالی در طول دوره برای برگزیدگان 🔸بهره‌مندی از امتیاز فعالیت های نخبگانی 🔸تجربه کار واقعی در کنار استاد راهبر و باتجربه در امور علمی-صنعتی و تحقیق و توسعه )R&D( 🔸استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی لبزنت 🔸دریافت گواهی حضور در پایان دوره 🌐 توضیحات تکمیلی: http://ihkn.ir/?p=30833 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ علل افزایش سن ازدواج در میان پسران 🔻 محمدصادق هدایت زاده در مطلبی برای اندیشکده رهیافت نوشت؛ 🔹 ازدواج در اسلام امری مقدس بوده و به‌عنوان محبوب‌ترین بنا نزد خداوند به شمار می‌رود. هرچند سن مشخصی برای ازدواج در اسلام مشخص نشده است اما تشویق به ازدواج خصوصاً در سن جوانی، و کراهتِ اسلام از تجرّد و رهبانیت، در بسیاری از سخنان معصومین مورد تأکید واقع شده است. 🔹 بنابر نظر متخصصین این حوزه نیز اگر ازدواج به‌هنگام باشد و در سنین شور و نشاط جوانی انجام شود، آثار مثبتی همچون قِوام بیشتر زندگی، عمق بیشتر رابطۀ زوجین باهم، در امان‌ماندن از گناه‌ها و انحرافات متعدد به ارمغان می‌آورد. درمقابل، تأخیر در ازدواج و عقب‌انداختن آن به سنین بالای جوانی، باعث می‌شود دل‌بستن زوجین به‌هم سخت‌تر شود، احتمال اختلافات زناشویی گسترش یابد، امکان انحرافات اخلاقی بیشتر شود، فرصت کمتری برای داشتن فرزند ایجاد شود، فاصلۀ سنی والدین با کودکان بیشتر شود. 🔹 با این وجود امر ازدواج در جامعۀ ایرانی از تحولات گستردۀ اجتماعی رخ داده مصون نمانده و مسائل مختلفی در چند دهۀ اخیر در این زمینه به‌وجود آمده است که یکی از مهمترین مسائل آن بالارفتن سن ازدواج است. به شکلی که هم‌اکنون میانگین سن ازدواج پسران به بالای ۲۹ سال رسیده است. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30587 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com