eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
466 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 سلسله نشست‌های تخصصی فلسفه اصول 📚 نشست «فقه و دانش‌های زبانی جدید» از سلسله نشست‌های تخصصی فلسفه اصول(مبانی روش تفقه و فقه حکومتی) با ارائه حجت‌الاسلام قائمی‌نیا، از سوی فرهنگستان علوم اسلامی برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: ‌شنبه 11 مردادماه 99، ساعت 11:30 🏢 مکان برگزاری: قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، فرهنگستان علوم اسلامی ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 استناد به روایت «إِنَّ اَلْجَارَ كَالنَّفْسِ غَيْرَ مُضَارٍّ وَ لاَ آثمٍ» برای اثبات حرمت پیوند اعضا 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» بیان کرد؛ 📕 یکی از دلایلی که برای حرمت قطع عضو و پیوند اعضا بیان می‌شود، حدیث موثق از طلحه بن زید است که باید بررسی شود. 📕 در حدیث آمده «إِنَّ اَلْجَارَ كَالنَّفْسِ غَيْرَ مُضَارٍّ وَ لاَ آثمٍ» که دارای وجوه مختلفی است. 🔹 نتیجه: به این روایت نمی‌توانیم برای حرمت ضرر بر نفس استفاده کنیم. یعنی بعضی از محتملات است که به بحث ما ارتباطی پیدا نمی‌کند. 🔹 اگر بخواهیم این روایت را جمع کنیم می‌گوییم نمی‌توانیم به این روایت بر حرمت به ضرر یعنی به نفس تمسک کنیم، بلکه باید به یک روایت دیگر استناد کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18553 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💠 آغاز پذیرش متقاضیان تدریس در حوزه علمیه خراسان 📕 حوزه علمیه خراسان به منظور تامین اساتید رشته‌های تخصصی در 15 گرایش، از بین طلاب و فضلای مستعد ثبت‎نام به عمل می‌آورد. ✍️ این حوزه به منظور تامین اساتید رشته‌های تخصصی در گرایش‌های فقه قضاء، علوم و معارف قرآن، علوم و معارف حدیث، تبلیغ، کلام و فلسفه اسلامی، فقه مقارن، فقه و اصول، کلام اسلامی، کلام تطبیقی، کلام جدید، مذاهب اسلامی، ادبیات عرب، تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع)، اخلاق و تربیت، کلام اسلامی با گرایش امامت شناسی از بین طلاب و فضلای مستعد ثبت‌نام به عمل می‌آورد. 🔰 برخی از مهم‌ترین شرایط؛ تلبس دائم به لباس مقدس روحانيت(ويژه برادران)، داشتن سابقه تدريس در سطح 2، دارا بودن حداقل گواهی اتمام پايه 10 كتبی و شفاهی و اشتغال به سطح 4، كسب حداقل امتياز 70 % در آزمون. 💻 متقاضیان می‌توانند تا 30 مردادماه از طریق پرتال طلبه، بخش آموزش، قسمت درخواست مجوز تدريس در سایت حوزه به نشانی www.hozehkh.ir جهت ثبت‌نام اقدام نمایند و زمان و نحوه‌ی برگزاری آزمون نیز با توجه به شرایط بهداشتی در استان خراسان متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 محرم و صفر؛ راهی برای برون رفت از مسأله پسامرگی 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین داوود مهدوی زادگان در یادداشتی مطرح کرد: ✍️ کرونا ویروس تنها با جان آدمیان کار ندارد. کرونا با وضعیت پس از مرگ هم کار دارد. کرونا فقط جان آدمیان را نمی گیرد، بلکه مرگ آنان را هم گرفته است. ✍️ اکنون ما با مسأله پسامرگی درگیر هستیم و دانش پزشکی مدرن و علوم انسانی و اجتماعی برای این وضعیت(پسامرگی) تقریباً هیچ پروتکل و دستورالعملی ندارند. ✍️ اگر علوم انسانی و اجتماعی به راستی توانایی حل بحران‌های فرهنگی و اجتماعی را دارد، مناسب‌ترین فرصت برای آن، وضعیت پسامرگی است. اما متأسفانه تاکنون ارباب جمعی علوم انسانی و اجتماعی نه برای وضعیت پیشامرگی و نه برای وضعیت پسامرگی، هیچ پروتکلی ارائه نکرده‌اند. ✍️ تمام آیین‌ها و مناسک دینی برای ارتقای روحی و روانی انسان‌ها وضع شده است و نمی‌توان احکام الهی را ضد جان آدمی دانست. سوگواری محرم و صفر حقیقتاً راهی برای برون رفت از مصایب پسامرگی کرونا است و مسلماً نتیجه آن، در کاهش زحمات کادر پزشکی و خدمات درمانی نقش بسزایی خواهد داشت. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18561 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 شرایط مشاور/ مشاور باید در خصوص موردی که مشاوره می‌دهد، اطلاع و علم داشته باشد 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 🔹 در فقه تربیت، حکم مشاوره دادن در صورت درخواست آن مطرح است که در فقه از آن به «نصح مستشیر» تعبیر می‌شود. ✅ پس از بررسی حکم مشاوره دادن و چگونگی آن، بحثی که مطرح است شرائط مشاور می‌باشد. 🔻 شرایط مشاور: 1️⃣ براساس صدق، واژه نصح که در روایات هم ذکر شده باید مشاور در صدد خیرخواهی نسبت به کسی که مشاوره می‌دهد، برآید و در غیر این صورت از موضوع آن خارج شده و طبق صدق عناوین دیگر، حکم خود را خواهد داشت. 2️⃣ طبق روایات، مشاور کسی که قبول نصح می‌کند باید امین بوده و خیانت نکند. پس اگر چیزی را می‌داند که در سرنوشت و خیرخواهی دخیل است باید انتقال داده و غایت همت خود را انجام دهد. 3️⃣ مشاور باید در خصوص موردی که مشاوره می‌دهد، اطلاع و علم داشته باشد و درغیر این صورت بر شخص جاهل واجب بلکه حتی جایز هم نخواهد بود و اغراء به جهل شده و نسبت به مفاسدی که بر نظر او مترتب گردد، معذور نخواهد بود. 4️⃣ اگر در جایی که مشاوره دادن مستلزم غیبت دیگری بوده، در صورت اهمیت و نیاز باید به قدر لازم اکتفا کند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 وجوب خود قرنطینگی در هنگام ابتلا به کرونا/ انتقال عمدی ویروس سبب ضمان می‌شود 📝 آیت‌الله سید احمد خاتمی در درس خارج «فقه بیماری‌های مسری» مطرح کرد؛ 💠 کرونا ویروس، مرگ آوری دارد و با استناد به آیات نتیجه گرفته می‌شود، مکلف حق ندارد خود را در معرض این بیماری قرار دهد. 💠 اضرار به نفس از مصادیق ظلم به نفس است. حرمت ظلم از مستقلات عقلی است. 💠 اعتناء نکردن به بیماری ویروس حرام است. در جایی که باید دستکش یا ماسک زده و یا فرد در اجتماع حاضر نشود، واجب است رعایت کند. 💠 اگر کسی مبتلا شد، به جهت این‌که دیگران را مبتلا نکند، نباید خودش را در معرض قرار دهد، یعنی باید خودش را قرنطینه کند. از مردم و اطرافیان کناره بگیرد. 💠 اگر فرد خودش بداند ناقل است اما دیگران ندانند و سبب انتقال ویروس و موجب مرگ دیگری شود ضامن است. 💠 اگر سبب قتل دیگری، انتقال عمدی بیماری بوده باشد، قتل عمد خواهد بود و دیگر اقسام قتل مطرح می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18589 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ استفاده از ظرفیت مساجد در آموزش و پرورش/ در نظام سیاسی اسلام هیچ فردی فوق قانون نیست ✍️ آیت‌الله محسن اراکی در نشست مجازی «دولت اسلامی» عنوان کرد؛ 📚 مسجد، آدم‌پرور و تربیت‌کننده انسان است، البته افرادی که واقعا مسجدی هستند. مسجد، نقش مهمی در سبک زندگی و تمدن اسلامی دارد. 📚 ما تزکیه و تعلیم را در کنار هم داریم، لذا آموزش و پرورش ما باید نظام عادل‌پرور باشد. در این صورت معلم غیرعادل و فاسد نمی‌تواند سر کلاس برود. 📚 در آموزش و پرورش باید از ظرفیت مساجد استفاده و برخی کلاس‌ها در آنجا برگزار شود؛ مسجد باید محل آموزش هم باشد. 📚 تنها نظام سیاسی که در آن هیچ بشری فوق قانون نیست، نظام اسلامی است. 📚 برخی حکومت ولایت فقیه را می‌گویند حکومت روحانیون؛ این غلط است، چنین نیست که کسی چون روحانی است، حق حاکمیت داشته باشد. 📚 در اسلام حکومت طبقاتی نداریم؛ دلیلش این است که فقیه علم به قانون خدا دارد و در اجرای آن علم هم امانتدار است و خلاف آنچه خدا بگوید، عمل نمی‌کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18592 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 چگونه مفاهیم انتزاعی دینی را به کودکان آموزش دهیم؟ 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی‌؛ با رویکرد قرآنی و روایی» تأکید کرد؛ 📕 کسانی که می‌گویند از مفاهیم انتزاعی برای کودکان نگویید، نخست باید بگویند دقیقاً مقصودشان چیست؟ از خدا نگوییم؟ از اهل‎بیت(ع) نگوییم؟ در حالی که بچه‌ها فطرت توحیدی دارند. 📕 باید بدون دغدغه برای بچّه‌ها از خدا بگویید از این‌که قدرت دارد، علم دارد، مهربان است، غضب دارد. از بهشت و جهنم و از اهل‌بیت(ع) به آن‌ها باید بگویید. 📕 یکی از دلایلی که در دنیای امروز از حرف زدن درباره خدا برای بچه‌ها منع می‌کنند، این است که یک قاعده مهم را فراموش کرده و یا به آن اعتقادی ندارند. 📕 قاعده این است که معرّفی خدا بدون معرّفی اهل‌بیت(ع) نتیجه‌اش رسیدن به توحید نیست و بسیاری از تعارض‌هایی که در مکاتب مختلف در بخش توحید و خداشناسی وجود دارد، برای این است که مسیر معرفت توحیدی‌شان از مسیر معرفت اولیای الهی نمی‌گذرد. 📕 میان ایمان به هستی خدا و معرفت اوصاف الهی، تفاوت وجود دارد. اگر در توحید چیزی مقدم باشد، قبول داشتن خداست. معرفت خدا بدون معرفت اهل‌بیت(ع) امکان‌پذیر نیست. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 دوفصلنامه «فقه دولت اسلامی» در ایستگاه اول 📚 اولین شماره دوفصلنامه فقه دولت اسلامی(بهار و تابستان 1399) با شش مقاله علمی از سوی موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه(مرکز مطالعات فقه دولت اسلامی) منتشر شد. 🔻 مقالات این شماره از قرار ذیل است: 📘 سرمقاله: الزامات نظری-عملی تحقق فقه دولت/ مدیر مسئول 📘 امر به معروف و نهی از منکر پیشران پیشرفت در دولت اسلامی/ نویسندگان: مصطفی جعفرپیشه‏فرد، محمدسعید جبل‌عاملی 📘 بررسی فقهی قوانین و مقررات رسانه ملی و ارائه راهکار/ نویسندگان: رفیع‏الدین اسماعیلی، سیدحسین شرف‌الدین 📘 وضعیت‌شناسی الگوی استحکام خانواده در فقه و تجربه جمهوری اسلامی در تحقق این الگو/ نویسندگان: راضیه زارعی، محمد زارعی، محمدابراهیم زارعی گلپایگانی 📘 مبانی اصل «منع تفویض اختیار قانون‌گذاری» و رویه شورای نگهبان در قبال آن/ نویسندگان: عبدالله مختاری بهمئی، امیر بارانی بیرانوند، سید احسان رفیعی علوی 📘 تحلیلی نو از «مکتب سیاسی اسلام» و جایگاه «نظریه و فقه دولت» در آن/ نویسندگان: عباسعلی مشکانی سبزواری، محمدمهدی باباپور 📘 بررسی مالکیت دولت اسلامی بر معادن(مطالعه موردی: فقه و حقوق موضوعه جمهوری اسلامی ایران)/ نویسندگان: مهدی صانعی، علی رحمانی‌فرد سبزواری 🌐 علاقمندان می‌توانند جهت تهیه مجله و یا ارسال مقاله، از طریق آیدی @feqhedolat در ایتا اقدام کنند. ☎️ شماره تماس: 09158559786 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ معیارها و شاخص‌های زی طلبگی 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری در یادداشتی تصریح کرد؛ 🔹 حداقل زی طلبگی چهار مصداق دارد. یک: وضع ظاهری طلبه که نمایان و آشکار است. دو: هزینه‌ها و مخارج زندگی طلبه. سوم: محل‌های حضور طلبه. چهارم: رفتارهای ظاهری طلبه. 🔹 این معیارها و شاخص‌های کلی که درباره زی طلبگی عرضه می‌شود، از مقوله واجب و حرام نیستند. این‌ها از مقوله توصیه‌ها هستند. 🔹 مراد ما از طلبه، عالم دین است. هر وقت اسم طلبه را می‌آوریم منظورمان کسانی هستند که در مسیر تحصیل علوم دینی قرار گرفته‌اند و قرار است عالمان، مدافعان، مبلغان و مربیان دینی باشند. 🔹 آبرو بر دو قسم است. ۱- آبروی فردی. ۲- آبروی صنفی. من به عنوان یک انسان شخصاً نسبت به آبروی خودم موظف هستم و به عنوان یک روحانی نسبت به آبروی روحانیت موظف هستم. 🔹 آبروی روحانیت ارزان به دست نیامده است. آبروی روحانیت حاصل بیش از هزار سال تلاش، مجاهدت و پارسایی عالمان دین است. 🔹 مهم‌ترین قاعده و شاخص در زی طلبگی این است که آبروی صنفی و شأن روحانیت حفظ شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18594 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ شهید صدر یک مکتب است که نوآوری‌های فراوانی دارد 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست علمی تأکید کرد؛ 📚 شهید صدر یک مکتب است که نوآوری‌های فراوانی دارد، ولی حجاب معاصرت از موانع درک انسان‌های بزرگ است. 📚 ایشان معتقد بود تشیع را نباید یک پدیده ناگهانی و اتفاقی در تاریخ دانست، بلکه تشیع یک اصل است. 📚 شهید صدر معتقد بود تشیع رهاورد طبیعی اسلام است؛ زیرا پیامبر(ص)، جامعه جاهلی را به اسلام دعوت کرد و این رهاورد بعد از وفات پیامبر(ص) هم باید تداوم می‌یافت. 📚 شهید صدر در تبیین ولایت و شکل‌گیری شیعه از برهان سبر و تقسیم به انضمام روش تاریخی بهره برد. 📚 سنت و سیره یهود و مسیحی وارد سنت اسلامی شد و مجموعه این کارهای سلبی و ایجابی، کج‌روی زنجیره‌ای بود که از زمان حیات پیامبر(ص) شروع شد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18612 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ دیدگاه فقه امامیه درباره حق تألیف 🔰 آیت‌الله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» بیان کرد؛ 🔹 اثر متوقع در مورد حق تألیف این است که کسی اجازه نداشته باشد بدون اذن مؤلف، تألیف او را تکثیر کرده و سودی حاصل کند. 🔹 آنچه در این موضوع مهم است امکان تصرف غیر مؤلف یا غیر مخترع به تکثیر و نشر بدون اذن مؤلف و مخترع است. 📕 نظر برخی: این تصرف ممنوع نیست؛ چون ناشر، یک نسخه از تألیف یا یک نمونه از اختراعی که در دست اوست و از مؤلف یا مخترع خریده، از روی آن قرار است تکثیر کند. چون این عمل ناشر و تکثیر او، تصرف در مال خود اوست و کسی نمی‌تواند دیگری را از تصرف در ملک خودش منع کند. ✍️ مناقشه: به حسب مبانی فقه امامیه، هر چند ملکیت عین موجب جواز تصرف مالک به هر نحوی است، اما این در جایی است که عین، متعلق حق دیگری نبوده و به عبارت دیگر ملکیت طلق باشد. اما اگر عین، متعلق حق غیر باشد، دیگر ملک طلق نیست و وقتی ملک طلق نبود جواز تصرف مالک در آن به نحو مطلق ثابت نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18620 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com