eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
472 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 پذیرش ۲ هزار و ۱۰۰ طلبه جدید در جامعه الزهرا(س)/ گسترش فعالیت‌های علمی و آموزشی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی اعلام کرد: 📝 جامعه الزهرا(س) مفتخر است که ۲ هزار و صد طلبه جدید را در سال تحصیلی جدید پذیرفته و هم اکنون با بیش از ۲۲ هزار طلبه و میزبانی بیش از ۵۰ کشور جهان، فضلا و طلابی را در سطوح مختلف یک تا چهار و سطح فقه عالی پذیرا است. 📝 هم اکنون در بخش حضوری ۱۷ رشته تحصیلی و در بخش غیرحضری و مجازی ۷ رشته تحصیلی ارائه می‌شود. امسال سه رشته جدید راه اندازی شده است و چندین رشته تحصیلی نیز در انتظار تصویب شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران است تا به فعالیت‌های علمی و آموزشی خود گستره بیشتری ببخشیم. 📝 ما با محدودیت شدید بودجه روبرو هستیم و باید به سمت منابع پایدار برویم. جامعه الزهرا(س) نه از وجوهات استفاده می‌کند و نه منابع وقفی دارد و با محدودیت‌های سنگینی روبرو است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19604 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ حوزه نظام‌مند و با برنامه از برکات انقلاب/ درس خواندن برای طلبه واجب شرعی است 📚 آیت‌الله سید احمد علم الهدی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خراسان عنوان کرد؛ ✍️ حوزه علمیه الگو و اسوه‌ای برای خدمتگزاران دین در عصر غیبت امام زمان(عج) در شرایط و موقعیت‌های گوناگون در شکل جریان علمی، آموزشی و تحقیقی با قشر عظیم روحانیت است. ✍️ درس خواندن برای طلبه واجب شرعی است و امر تفقه شامل شاگرد و معلم می‌شود، زیرا هر دو، مصداق کامل آیه نفر هستند و تحصیل و توسعه آن واجب است. ✍️ بعد از انقلاب حوزه‌ای نظام‌مند و با برنامه به وجود آمد که از برکت خون شهداست. البته در گذشته طلاب خودشان مجاهدت علمی داشتند، اما برنامه‌ای نظام‌مند نبود. ✍️ باید ببینیم چه مقدار برای حضرت بقیه الله(عج) کارآیی داریم؛ ارزش طلبه به علمش نیست بلکه به نوکری برای آن حضرت است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19592 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اختیارات حکومت در عرصه کرونا ویروس 💠 آیت‌الله سید احمد خاتمی در درس «فقه بیماری‌های مسری» مطرح کرد؛ ❓ پرسش: آیا ایجاد محدویت تردد برای حکومت جایز است؟ اگر جایز است تبعیت شهروندان از آن لازم است یا لازم نیست؟ 📚 پاسخ: قاعده فقهی به نام اصل حریت و آزادی داریم ولی اطاعت امر خدا، پیامبر(ص) و امامان(ع) لازم است. براساس مبنای ولایت فقیه اطاعت امر جانشین پیامبر(ص) و امام(ع) نیز لازم است. 📚 اختیارات حکومتی پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) در عصر غیبت طبق ادله به ولی‌فقیه داده شده است. این نظریه امام راحل و قبل از ایشان نظریه ملا احمد نراقی است. 📚 بنابر پذیرش نظریه ولایت مطلقه فقیه، ولی‌فقیه حق دارد محدودیت به وجود بیاورد و دستور قرنطینه و ماندن در خانه را به مردم بدهد. 📚 حکومت اسلامی بر اساس مبنای ولایت فقیه، حق دستور قرنطینه و ایجاد محدودیت‌ها را دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19618 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 کارهای اساسی زینب کبری(س) برای پیام رسانی عاشورا 💯 حجت‌الاسلام عیسی رجبی در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 🔹 اگر قیام حضرت اباعبدالله(ع) را به دو فصل تقسیم کنیم، فصل اول آن تا بعد از ظهر عاشورا بدست خود امام حسین(ع) رهبری شد و فصل دوم به دست حضرت زینب کبری(س) به بهترین شکل انجام شد. 🔹 حضرت زینب(س) چند کار بزرگ را انجام دادند؛ کارهایی کلیدی و اساسی که پس از عاشورا موجب عظمت این نهضت شد. اولین کار رساندن پیام عاشورا و نهضت، دوم حفظ جان امام(ع) و سوم معرفی امام(ع) بود. 🔹 حضرت زینب(س) پیام عاشورا را به نسل‌های بعد منتقل کردند و اگر ما امروز شاهد برگزاری این مراسم و مجالس هستیم همه نتیجه کارهای ایشان است. 🔹 حضرت زینب(س) تمام این کارهای مهم را با سخنرانی‌های خود انجام دادند؛ به یقین از پدر و مادری چنان فصیح و بلیغ که سخنان شیوایی همچون نهج البلاغه و خطبه فدکیه دارند چنین دختری خطیب، سخنور، بلیغ و فصیح بعید نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19620 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 منطق فهم دین در مقیاس تمدن‌سازانه 📌 کرسی علمی ترویجی «فلسفه اجتهاد تمدنی(منطق فهم دین در مقیاس تمدن‌سازانه)» به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود. 🔹 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی 🔹 ناقدان: حجج اسلام والمسلمین رضا اسلامی و ابوالقاسم مقیمی حاجی 📆 زمان برگزاری: سه‌شنبه 18 شهریورماه 99 / ساعت 14:00 تا 16:00 💻 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق: 🌐 join.skype.com//pc7rupc3EL71 📱 شماره تماس: 09374288196 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 نقش زنان در میدان نبرد/ زنان باید به عنوان نیروهای پشتیبان از رزمندگان حمایت کنند 🔰 خانم کاردوانی در نشست علمی «زنانگی و جنگ به روایت عاشورایی» مطرح کرد؛ 🔹 براساس رویکرد اسلامی، حضور نظامی زنان در میدان نبرد قابل قبول نیست. در واقعه عاشورا نیز وقتی بانوان می‌خواستند وارد میدان نبرد شوند، سیدالشهدا(ع) به آن‌ها دستور می‌دادند که به خیمه‌ها بازگردند. 🔹 نوعی از خدمت‌رسانی زنان در جنگ‌ها حضور آنان در پشت جبهه و پشتیبانی کردن است. در واقعه عاشورا زنان بیشترین نقش را در حوزه پشت جبهه و پشتیبانی ایفا کرده‌اند. روحیه دادن به مردان، مدیریت بحران‌ها و رسیدگی به بازماندگان از دیگر نقش‌ها به شمار می‌آید. 🔹 زینب کبری(س) از یک سو نقش مدیریت بحران در جنگ را ایفا می‌کنند و از سوی دیگر ضمن پرستاری از حضرت زین‌العابدین(ع)، آرامش پس از بحران را ارائه می‌دهند. ایشان حتی سوگواری، خطبه خوانی و ندبه خوانی را به عنوان ابزاری برای آگاهی بخشی مردم و رساندن پیام کربلا قرار می‌دهند. 🔹 امروزه نقش زنان در برابر تهاجم و شبیخون فرهنگی و جنگ رسانه‌ای بسیار مهم بوده و این حوادث نشان می‌دهد که ما در آینده با جنگ‌های بسیار سنگینی روبرو خواهیم بود و باید برای این روزها فرزندان رزمنده تربیت کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19623 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مطالبات امام خمینی(ره) از حوزه‌های علمیه 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در یادداشتی بررسی کرد؛ 🔻 امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه خود خطاب به حوزه‌های علمیه چند نکته مهم را یادآور می‌شود که توجه به آن‌ها بسیار سودمند و اثرگذار است. 🔹 از مهم‌ترین شگردهای مخالفان اسلام، نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزه‌های علمیه است. 🔹 خطر روحانی‌نمایان برای اسلام به مراتب از خطر ملی‌گراها و روشنفکران مصنوعی بیشتر است. 🔹 نفوذی‌ها ممکن است ده‌ها سال با مشی اسلامی و مقدس‌مآبی در حوزه‌های علمیه و در میان مردم با صبر و حوصله زندگی کنند. 🔹 افزون بر فقه در سایر رشته‌های دیگری که مورد نیاز اسلام و جامعه اسلامی است باید افرادی تربیت شوند. 🔹 در رأس همه علومی که تعلیم و تعلم آنها لازم است علوم معنوی اسلام است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19629 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 تدریس ۶ رشته در مقطع خارج تخصصی مؤسسه فقه و علوم اسلامی ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین علی اصغر همتیان خبر داد؛ 📚 موسسه عالی فقه و علوم اسلامی که به امر مبارک مقام معظم رهبری تأسیس شده در حال افتتاح پنجمین سال تحصیلی خود می‌باشد. 📚 تاکنون ۳ گروه در مقطع تمهیدی از این مؤسسه فارغ التحصیل شده‌اند که طلاب پایه‌های نهم و دهم بوده‌اند و وارد دروس خارج شده‌اند. 📚 در مقطع خارج تخصصی ۶ رشته‌ی تخصصی متناسب با مسائل روز همچون فقه سیاست، فقه اقتصاد و فقه جزا در این مؤسسه تدریس می‌شود. 📚 برای پذیرش در سال تحصیلی پیش ‌رو، بدلیل محدودیت‌های به وجود آمده به دنبال شیوع بیماری کرونا امتحان کتبی ورودی این مؤسسه لغو و قریب به ۷۱ مصاحبه علمی به عمل آمد. 📚 برای دوره تمهیدی امسال در مجموع ۳۱ نفر دانش‌پژوه خواهیم داشت. در مقطع خارج عمومی ۶ نفر پذیرش جدید و ۹ نفر منتقل شده از مرحله‌ی تمهیدی حضور خواهند یافت. 📚 در دروس خارج تخصصی این مؤسسه نیز در مجموع ۱۲ نفر پذیرش شده‌اند و به طور کلی ۴۱ نفر در کلاس‌های این مقطع تحصیلی شرکت خواهند داشت. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 قاعده احسان به دیگران۶/ مدرک قاعده احسان(قرآن) 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 🔰 درآیات قرآن در رابطه با احسان و نیکی کردن به دیگری چهار دسته آیات وجود دارد: 1️⃣ دسته اول: آیاتی که در آنها امر به احسان شده است، مانند قوله تعالى «إِنَّ اللّٰهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسٰانِ»(نحل، آیه 90) و «وَ أَحْسِنْ كَمٰا أَحْسَنَ اللّٰهُ إِلَيْكَ»(قصص، آیه 27) و «أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»(بقره ، 195). ✅ آیه اول امر به احسان با ماده امر و در آیات دیگری امر با هیئت می‌باشد و ظاهر امر دال بر وجوب و الزام است. 2️⃣ دسته دوم: آیاتی که محبوبیت احسان فهمیده می‌شود: «وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»(آل عمران، 134). 3️⃣ دسته سوم: آیاتی که از باب جزا دادن دلالت بر مطلوبیت احسان می‌کند: «وَ اصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ»(هود،115) و «وَ يَجْزِيَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى»(نجم، 31). 4️⃣ دسته چهارم: آیات امر به احسان خاص است که تنها در مورد خودش(احسان به والدین) مفید است: «وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً»(الاسراء،23). ✅ از مجموع آیات حداقل مشروعیت و مطلوبیت احسان بدست می‌آید و در واقع آیات بیانگر مطلوبیت مؤکد آن است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 وجوب شناخت مسائل زیست فناورانه برای حفظ عزت اسلام 💠 آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک تصریح کرد؛ 📕 حکم ایجابی گاه حد خفیف بوده و الزام پشت آن نیست که این حالت استحباب را ایجاب می‌کند، ولی گاه الزام پشت آن است و در نتیجه مرتبه شدیدی از حکم ایجابی را در پی می‌آورد که حکمش وجوب است. 📕 گاه مواردی پیش می‌آید که کشف، کاربست و حتی نفس تصرف بر قواعد زیست فناورانه، پیامدهایی در حد الزام دارد که عدم کشف و کاربرد آن پاره‌ای خسارت‌های متنابه دارد، در این صورت قهراً حکم به سمت الزام میل می‌کند. 📕 در دنیایی که دنیای مسابقه علمی و فناورانه است، اگر حفظ برتری امت در گروی آن باشد که ما در زمینه زیست فناوری شأن مناسبی را احراز کنیم، چه بسا در این صورت بر دانشمندان جهان اسلام واجب کفایی است که به کار علمی در این زمینه بپردازند. 📕 اگر امنیت انسان، امت اسلامی و آحاد امت در گروی فهم مسائل امنیتی مترتب بر زیست فناوری باشد تا بدین روش ترور بیولوژیکی را متوجه شوند، مجاز هستیم در این زمینه ورود کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19643 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ عوامل تأثیرگذار بر وقوع حادثه عاشورا 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر همتی در یادداشتی مطرح کرد؛ 📝 با نگاهی اجمالی به لعن‌هایی که در زیارت عاشورا وجود دارد می‌توان به این نتیجه رسید که سقوط و یا صعود اضمحلال و یا کمال یک جامعه امری فرایندی است. 📝 مجموعه‌ای از عوامل در تحقق عاشورا نقش داشته‌اند؛ به این معنی که یک جامعه و نظام اجتماعی به عنوان یک کل که از آن به امت تعبیر شده است در جریان کربلا نقش داشته است. 📝 متأسفانه آنچه در اذهان عمومی است بیشتر به نقش افراد به عنوان افراد تأثیرگذار اصلی اشاره دارد درحالی که اعمال افراد مختلف زمینه‌ساز بروز این مسئله بوده است. 📝 وقتی یک جامعه و امت به اضمحلال رفت تک تک افراد در این امر نقش دارند. لذا فعالیت در نظام الهی و نظام طاغوت دو نظام دارای مجموعه عوامل است که بر همه عرصه‌های زندگی انسان اثرگذار است. 📝 از این رو توجه به لعن‌های زیارت عاشورا نمایان‌گر فرایندی بودن واقعه کربلاست‌ و نشان می‌دهد عاشورا تنها یک حادثه نیست بلکه در فرایند زمانی و مجموعه عوامل و یک نظام اجتماعی در تحقق آن نقش داشته است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19656 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 فرآیند روش مطالعه علوم انسانی با رویکرد اسلامی 📌 کرسی ترویجی «فرآیند روش مطالعه علوم انسانی با رویکرد اسلامی» از سلسله کرسی‌های ترویجی در جستجوی روش‌شناسی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود. 🔹 ارائه دهنده: دکتر مجید کافی 🔹 ناقدان: حجج اسلام والمسلمین احمدحسین شریفی و محمود نوذری 📆 زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۹ شهریورماه از ساعت ۱۱ تا ۱۳ 🔰 مکان برگزاری: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 💻 دسترسی در فضای مجازی از طریق: https://www.skyroom.online/ch/rihu/meeting1 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com