eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8.2هزار دنبال‌کننده
11.8هزار عکس
613 ویدیو
301 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📒 تأملی در معیارهای رییس‌جمهوری و مصوبه شورای نگهبان 🔰 ابوالفضل درویشوند در یادداشتی عنوان کرد؛ 📝 کسی که رییس‌جمهوری می‌شود قرار است پس از رهبری عالی‌ترین مقام رسمی کشور و رییس شورای عالی امنیت ملی بشود که لازمه این امر دارا بودن فهم و جایگاه سیاسی و مذهبی است. هر‌کسی نمی‌تواند دارای این اوصاف باشد. باید مدیر و مدبر باشد. 📝 صرف وزارت(با قید اینکه بهترین وزیر در حوزه تخصصی خود بوده باشد) دلیل مدیر یا مدبر بودن در حد ریاست جمهوری نیست. همچنین نمایندگی مجلس و استاد دانشگاه بودن دلالتی بر مدیریت و تدبیر ندارد. فردی که سابقه مدیریتی قابل توجهی نداشته باشد، چگونه مدیریت او قابل احراز است؟ 📝 براساس بند 5-10 سیاست‌های کلی انتخابات، تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است. شورا در این راستا در مقاطع گوناگون از جمله در روزهای اخیر سعی در انجام این صلاحیت قانونی داشته است و مصوبه اخیر شورای نگهبان برای شفافیت بیشتر این معیارها قابل تقدیر و توجه است. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23222 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ انجام واجبات و ترک محرمات نشانگر عدالت است؟ 🔻 آیت‌الله مهدی مروارید در درس خارج «ادله عدالت مرجع تقلید» بررسی کرد؛ 🔹 شیخ انصاری و جمعی دیگر قائل بر این هستند که در عدالت ملکه معتبر است؛ یعنی حالت نفسانی‎ای که وادار به فعل واجبات و ترک محرمات نماید. 🔹 برای این مطلب ادله‎هایی ارائه شده بود، مانند این‌که مقتضای اصل این است که عدالت باید حتما ملکه باشد و در صورت شک به آن نمی‎توان چنین اصلی را پذیرفت. 🔹 دلیل دوم اخباری است که در باب امام جماعت وارد شده است، تعبیراتی در این روایت وجود دارد که مناسب با این است که عدالت حیث اعمال نیست؛ بلکه یک حیثیت نفسی و ملکه نفسی در آن معتبر و ملحوظ است. 🔹 وجه استدلال در این روایات این است که وثوق دین زمانی ایجاد می‎شود که شخصی که تارک محرمات و فاعل واجبات است، محرک وی یک حیثیت نفسی و یک ملکه‏ای باشد و صرف این‌که شخصی از جهت عمل استقامت دارد و فاعل واجبات و تارک محرمات است، وثوق دین ایجاد نمی‎کند. 🔹 در ارتباط با این استدلال اشکالی که وجود دارد این است، اگر مدتی با یک فرد ارتباط داشته باشیم و متوجه شویم در شریعت تارک محرمات و فاعل واجبات است، این چه ارتباطی دارد به این‌که عدالت را ملکه بدانیم. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23184 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 واکنش آیت‌الله محسن اراکی به جنایات گروه‌های تروریستی در افغانستان 📚 قطعاً جانیان این جنایت بزرگ به زودی سزای این اقدام کوردلانه را از دستان توانمند جبهه مقاومت دریافت خواهند نمود. 📚 در آن سوی سرزمین پهناور اسلامی، گرگ صفتان صهیون با حمله به نمازگزاران عاشق مسجد الاقصی و فلسطینیان ستمدیده و مظلومِ محله «شیخ جراحِ» قدسِ اشغالی، و با بیرون راندن و دستگیری ساکنان آن منطقه، ظلم را در حق فلسطینیان به حد اعلی رساندند. 📚 اکنون به خواست الهی دیگر صهیونیست‏های وحشی و کوردل در هیچ جای سرزمین‏های اشغالی از پاسخ کوبنده ‏ی جبهه مقاومت در امان نخواهند بود و تا این غده سرطانی که منطقه را با آتش فتنه و جنایت به آشوب کشیده، بر طرف نگردد نبرد ادامه خواهد یافت. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23228 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 داشتن گفتمان و بازخوانی مسائل اصول فقه؛ عناصر روش‌شناسی استنباط در فقه‌ نظام 🔻 گزارش تفصیلی نشست «روش‌شناسی استنباط در فقه‌ نظام» آیت‌الله علیدوست؛ 📚 منظور از فقه، شریعت نیست، چون ما یک شریعت داریم و یک فقه و این‌ها نباید به هیچ عنوان جای یک‌دیگر به کار بروند. چون می‌بینیم در بسیاری مواقع افرادی انکار نظام در شریعت می‌کنند، ولی فقه را مثال می‌زند و یا این‌که اثبات نظام در شریعت می‌کنند ولی نظام در فقه را تعبیر می‌کنند. 📚 در روش‌شناسی استنباط فقه نظام نخستین چیزی که نیاز است، داشتن یک رویکرد است. یعنی نیازمند یک گفتمان هستیم که از داخل آن رویکرد خارج شود. دومین عنصر بازخوانی مسائل اصول فقه است. 📚 بنده معتقدم اصول فقه، دفتر نخستش نوشته شده وگرنه دفتر دوم و سوم اصول فقه مانده است. در این دو دفتر باید صدها مسأله بیاید. بنده معتقدم اصول از حیث بحث و گفت‌وگو چاق شده و جای قیچی کردن دارد. 📚 اگر اصول فقه نظام تدوین شود بسیار خوب است. ولی اگر تصورتان این باشد بگوییم میان اصول فقه نظام و اصول فقه سنتی یک دیواری وجود داشته باشد و بگوییم اصول فقه نظام برای گروهی و اصول فقه سنتی برای گروه دیگر است، الزاماً این گونه نیست. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23232 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 پیام مراجع معظم تقلید در محکومیت حادثه تروریستی کابل 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📚 پیام مراجع معظم تقلید در محکومیت حادثه تروریستی کابل 📚 سالگرد ارتحال آیت‌الله بهجت به صورت مجازی برگزار می‌شود 📚 مدیر حوزه‌های علمیه با آیت‌الله خرازی دیدار کرد 📚 نامه جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه به آیت‌الله اعرافی درباره انتخابات 📚 فراخوان هشتمین دوره شناسایی طلاب استعداد برتر 📚 رونمایی از نسخه آزمایشی سامانه تبلیغ تخصصی 📚 پویش سراسری عهد و پیمان طلاب و روحانیون با امام عصر(عج) آغاز شد 📚 معاون جدید آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران منصوب شد 📚 فعالیت روزانه ۶ هزار کاربر در سامانه «سیما»ی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران 📚 ورود تازه‌های نشر ناشران حوزوی به همایش کتاب سال حوزه 📚 گردآوری وسیع منابع علوم اسلامی در موتور جستجوی هوشمند «جهد» 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23244 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 مصوبه شورای نگهبان؛ ضروری و قانونی 📕 دکتر محمد بهادری جهرمی در یادداشتی مطرح کرد؛ 🔹 اول اینکه وظیفه قانونی شورای نگهبان بر طبق قانون اساسی، تشخیص صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری است و این شورا صلاحیت این را دارد که تفسیر خود را از رجل سیاسی، مدیر و مدبر بودن و شروط دیگری که برای یک کاندیدای ریاست‌جمهوری وجود دارد، اعلام کند. 🔹 دوم اینکه اتفاقا انتقاداتی که سال‌ها به شورای نگهبان می‌شد، این بود که گفته می‌شد عباراتی که در اصل 115 قانون اساسی درباره ویژگی‌های داوطلبان ریاست‌جمهوری ذکر شده، کلی و تفسیرپذیر است و همین مسئله موجب شده تا شورای نگهبان بر‌اساس رویکرد مصداق‌محور صلاحیت افراد را بررسی کند و معیار عینی برای قضاوت و نقد تصمیمات شورای نگهبان وجود ندارد؛ بنابراین مصوبه اخیر شورای نگهبان در راستای جزئی‌کردن و عینی‌کردن مصداق‌ها از دیدگاه شورای نگهبان است. 🔹 البته هیچ مانعی برای نقد مصوبه اخیر شورای نگهبان وجود ندارد؛ اما باید دانست که این مصوبه دست بازیگران عرصه سیاسی را از دو جهت باز می‌کند. یکی اینکه از قبل بتوانند پیش‌بینی‌پذیری بهتری از فیلترها و شاخص‌های شورای نگهبان داشته باشند و با آگاهی بیشتری وارد این عرصه شوند و نکته دوم اینکه مسیر را باز می‌کند تا نظر شورای نگهبان به بوته نقد گذاشته شود. به بیان دقیق‌تر شورای نگهبان با این مصوبه از تشخیص فردی فاصله می‌گیرد و در عمل پاسخ‌گویی و نقدپذیری این شورا بسیار بالا می‌رود. ✅ متن کامل: http://meftaah.com/?p=23214 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ برگزاری درس خارج «فقه نظام سیاسی» آیت‌الله اراکی 📙 درس خارج «فقه نظام سیاسی» آيت‌الله محسن اراكی، عضو شورای عالی حوزه علمیه از سر گرفته می‌شود. 📆 زمان: روز يكشنبه ٢۶ ارديبهشت‌ماه ساعت 09:15 به صورت «مجازی» 🔹پخش زنده از طريق كانال آپارات توسط لينك زير: 🌐http://www.aparat.com/ayatollah.araki/live 🔹پخش زنده صفحه رسمی معظم له در اینستاگرام به آدرس زیر: 🆔https://www.instagram.com/mohsen.araki.ir/ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ مشروعیت داشتن اصل بازار بورس دلیلی بر جواز تمام معاملاتش نیست 🔻 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بورس»: 📝 اصل بازار بورس مشروعیت دارد و عقلایی است؛ ولی دلیل بر این نیست که کلیه معاملاتش مورد صحه و تایید باشد. 📝 در بورس اگر کالای ممنوعه شرعی مانند خمر و موجودات نجس العین و سگ و خوک، معامله نشود و معاملات هم ربوی نباشد، مشروعیت دارد. 📝درست است که بازار بورس ایران را داریم بررسی می‌کنیم، ولی در مواردی بورس‌های خارجی هم شبیه ما است؛ قطعا اگر شبیه به قوانین ما باشد آن قوانین را هم شامل می‌شود، مگر جاهایی که در بورس خارج، به عنوان نمونه کالاهای محرّم و ممنوعه را هم خرید و فروش کنند. سگ و خوک و شراب هم شاید خرید و فروش کنند؛ سود ربوی هم دارند که قطعا این معاملات، مورد تایید نیست. 📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22872 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ایرادات هفتگانه طرح جدید بانک مرکزی 🔹 مورد نخست، در این طرح ساختار معیوب بانک‌های موجود تأیید و تصویب شده و کار خاصی در جهت تحول آن‌ها انجام نشده است. 🔹 مورد دوم، عدم توجه به مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی مانند عدالت محوری و مردم بنیانی است. 🔹 مورد سوم، این طرح باید پیکره بانکی را یک پیکره منسجم ببیند، سپس طرح بانک مرکزی رو ارائه بدهد در حالی که این اتفاق نیفتاده است. 🔹 مورد چهارم، برخی از مواد این طرح نیاز به تأملات جدی در بحث فقهی و اقتصادی دارد که از آن صرف نظر شده است. 🔹 مورد پنجم، این طرح مشکل رباخواری را حل نکرده است، بلکه سبب تشدید آن نیز خواهد شد. 🔹 مورد ششم، با این طرح بانک مرکزی بخشی از قوه مجریه شده که به راحتی می‌تواند در آن دخل و تصرف کنند. 🔹 مورد هفتم، در این طرح به جایگاه شورای فقهی توجه لازم و کافی نشده به گونه‌ای که آن را ابزار دست رئیس بانک مرکزی قرار دادند و جایگاهش در شأن آن و مناسب جامعه دینی ما نیست. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23260 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ دلایل حساسیت حوزه علمیه نسبت به طرح بانکداری بدون ربا 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رجایی‌نیا مطرح کرد؛ 📝 در بسیاری از محافل علمی بیان می‌شود که چرا در میان طرح‌هایی که در مجلس شورای اسلامی مطرح هستند، حوزه علمیه به طرح بانکداری بدون ربا حساسیت و موضع‌گیری خاصی دارد؛ چون بحث بانکداری با یکی از احکام مهم اسلام، ربا، گره خورده و بر همین اساس حوزه با جدیت به این زمینه پرداخته است. 📝 مسائل مهمی مانند قانون بانکداری، ساختار اجرایی بانک‌ها و بانک مرکزی، مشکلات فرهنگی و ناآگاهی از قانون بانکداری بدون ربا در اجرا نشدن این قانون تأثیرگذار بودند و باید تلاش می‌شد که این قانون اصلاح و گام‌هایی برای حذف ربا از نظام اقتصادی برداشته شود. 📝 برای رفع این کاستی‌ها، انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه و کارگروه‌هایی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس طرحی را آماده و به مجلس ارائه کردند و این زمینه طرح کنونی شد. حوزه از ابتدای انقلاب در مورد بانکداری دغدغه‌ داشته و طبیعی است به قوانینی که در این خصوص وضع می‌شود حساس باشند. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23273 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 ماهیت و حکم شرکت در انتخابات از منظر فقه سیاسی 🔰 آیت‌الله محسن فقیهی در گفت‌وگویی تبیین کرد؛ 📚 در مورد ماهیت شرکت در انتخابات معمولا دو نظر مطرح می‌شود‌: یکی اینکه رأی دادن، حق مردم است و نظر دیگر اینکه رأی دادن به عنوان تکلیفی به عهده مردم می‌باشد. در توضیح تفاوت این دو نیز گفته می‌شود‌ که اگر شرکت در انتخابات حق مردم باشد، هر شخصی مختار است که از این حق خود استفاده کند یا اینکه استفاده نکند؛ اما اگر به عنوان تکلیف باشد، باید در انتخابات شرکت کند. 📚 شرکت در انتخابات نیز همینگونه است؛ یعنی هم حق است؛ به این معنا که هر شخص حق دارد در سرنوشت سیاسی جامعه اثرگذار باشد و نظر خود را درباره روی کار آمدن افراد مختلف ابراز کند و هم تکلیف است؛ به این معنا که هر فردی از جامعه وظیفه دارد در انتخابات شرکت کند و از این طریق زمینه تصمیم گیریهای درست در کشور را فراهم کند و مانع روی کار آمدن افراد کم صلاحیت بشود. 📚 یکی از مهم ترین ادله‌ای که برای وجوب شرکت در انتخابات اقامه می‌شود‌، وجوب حفظ نظام است. با این بیان که حفظ نظام اسلامی واجب است و اختلال نظام حرام است. وقتی حفظ نظام واجب باشد هر کاری که حفظ نظام متوقف بر آن باشد نیز از باب مقدمه، واجب خواهد بود و شرکت در انتخابات از امور مؤثر در حفظ نظام است. در نتیجه شرکت در انتخابات واجب است. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23266 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) در سطح 5 راه‌اندازی می‌شود 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید علوی‌آزیز خبر داد؛ 📚 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) به منظور پاسخگویی به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در زمینه تحول در حوزه علمیه و تربیت نیروی کارآمد و متخصص برای پاسخ به نیازهای فزآینده نظام در عرصه‌های مختلف راه‌اندازی می‌شود. 📚 جمعی از اساتید و کارشناسان در حال تدوین اساسنامه و طراحی برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی این مدرسه هستند. این مدرسه علمی عالی در محل مدرسه میرزا جعفر و حریم حرم مطهر امام رضا(ع) با اصالت حوزوی و تأکید بر سنت‌های کارآمد حوزه ایجاد خواهد شد. 📚 با حمایت تولیت آستان قدس رضوی و تأکیدات مدیر حوزه علمیه خراسان در حال برنامه‌ریزی هستیم تا کرسی‌های دروس عالی این حوزه بیش از پیش در مدارس واقع در حرم مطهر امام هشتم(ع) تشکیل شود. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23282 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com