✅ جلسه اختتامیه مدرسه پائیزه «فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی»
🎙 با حضور مدیر محترم مؤسسه اشراق و عرفان حجت الاسلام دکتر سیدنقی موسوی و برخی اساتید دوره
📍موضوع: آینده فقه تربیت و بایسته های آن
🗓 پنجشنبه 25 آذرماه، ساعت 16
🔻 همراه با:
+ پاسخ به پرسشها و نظرات درباره دوره با پاسخگویی مدیر گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان و دبیر علمی مدرسه پاییزه
+ دریافت پیشنهادهای علمی و عملیاتی و دریافت پیشنهادهای همکاری
◀️ ورود به جلسه از طریق لینک زیر:
💻 https://www.skyroom.online/ch/saman2/302-21979-daneh.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تربیت
#نشست_اختتامیه
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گفتوگوی خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه با غلامرضا نورمحمدنصرآبادی، دبیر اجرایی نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی از دیدگاه حکما و اندیشمندان اسلامی
🔹 در راستای محقق ساختن بیانات حضرت آقا در سال ۹۷ در دیدار با اعضای ستاد توسعه علوم شناختی، انجمن علمی قرآن و تحول علوم ایران با کمک دانشگاه صنعتی مالک اشتر و برخی مراکز مرتبط علمی دانشگاهی و حوزوی این همایش را در جهت ایجاد زمینه مناسب برای تعامل، تبادل نظر و انتقال تجربیات و ارائه دستاوردهای محققان و پژوهشگران این حوزه، در بهمن ماه امسال برگزار خواهد نمود.
🔹 آثار خوبی در عرصه مسائل مختلف و مرتبط با مسأله شناخت از دیدگاه حکما و اندیشمندان اسلامی به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده که در حال داوری هستند. در صورت افزایش درخواست دانشجویان و اساتید محترم، مدت ارسال آثار تمدید خواهد شد.
🔹 در مرحله اول مقالات دریافت شده از طریق سایت، توسط دبیرخانه کنفرانس دریافت و پس از انطباق با ساختار مقالات همایش طبق راهنمای نویسندگان، جهت تایید موضوعی به دبیر علمی کنفرانس ارسال میگردد. در ادامه مقالات به کمک دو تن از اساتید معرفی شده و صاحب عنوان در زمینههای مرتبط مورد ارزیابی قرار می گیرد. پس از تایید نهایی توسط دبیر علمی، جهت چاپ در مجموعه مقالات همایش ارسال و در سایت سیویلیکا نمایه خواهند شد.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25656
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 تحصیل بیش از ۳۰۰ دانشجو در مقطع دکتری مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی
🔰 حجتالاسلام والمسلمین علی همت بناری، رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی خبر داد؛
🔹 مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی دارای ۴ مدرسه عالی شامل ۱۰ رشته علوم انسانی است که دانشجویان آن در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل و انجام فعالیتهای پژوهشی هستند.
🔹 هم اکنون تنها در مقطع دکتری، بیش از ۳۰۰ دانشجو در همین مجتمع مشغول به تحصیل هستند و این افراد به خصوص در عرصه کارهای پژوهشی نیز بسیار فعال و دغدغه مند میباشند.
🔹 مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی در واقع صف محوری جامعة المصطفی(ص) به شمار میرود و به نوعی سایر مراکزی که در عرصه علوم انسانی و اسلامی فعالیت میکنند و یا نمایندگیهای داخل و خارج کشور المصطفی را پشتیبانی علمی میکند.
🔹 حمایت از پژوهشگران و تلاش برای انتشار آثار پژوهشی آنها، زمینه سازی برای شرکت در همایشهای ملی و بین المللی، تشکیل انجمنهای علمی و پژوهشی، انتشار مجلات تخصصی با رویکرد علمی - پژوهشی و علمی – ترویجی، تلاش در مسیر اسلامی سازی علوم انسانی و تشکیل شورای عالی در همین رابطه، تدوین متون پژوهشی مورد نیاز در عرصه علوم انسانی و اسلامی و... از رسالتهای مجتمع است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ فراخوان حلقه فقهاجتماعی
📝 علاقهمندان به عضویت میتوانند از طریق پیامرسان ایتا، نام، تحصیلات، شماره همراه و محل زندگی خود را به آیدی مدیر اجرایی انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه @adminssoq ارسال نمایند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه از دومین نشست هم اندیشی ستاد آموزش و پرورش و حوزه
📚 دومین نشست هم اندیشی ستاد آموزش و پرورش و حوزه علمیه قم با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، معاون، مدیران و کارشناسان سازمان پژوهش برگزار شد.
🔹 حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش: احتیاج ما به حوزه علمیه، یک احتیاج عرضی نیست که امروز باشد و فردا نیست. من معتقدم که احتیاج سازمان پژوهش، به حوزه علمیه، یک احتیاج سرشتی و ذاتی است زیرا ما نمیتوانیم صرفا با متخصصان موضوعی، این راه تحول را ادامه دهیم لذا با توجه به اینکه اسناد تحولی ما، دارای ماهیت اعتقادی و فلسفی هستند، ضروری است که این همکاری تنگاتنگ ادامه دار پیش برود زیرا صرفا خواندن اسناد تحولی، شرط لازم و کافی نیست.
🔹 حجتالاسلام والمسلمین رجایینیا، مشاور عالی حوزه علمیه: در این راستا حتی اگر نیاز به بازنگری سند تحول بنیادین است، باید این بحث را جدی گرفت و دنبال کرد زیرا برنامه ریزیهای حوزه آموزش و پرورش باید با نگاه کوتاه مدت و بلند مدت دنبال شود.
🔹 علیرضا رحیمی، معاون پژوهش ستاد همکاریها: امروز همکاری حوزههای علمیه و آموزشوپرورش یک ضرورت و الزام است. زیرا هم بیانات مقام معظم رهبری و گزارشاتی که آیتالله اعرافی از دیدار خود با مقام معظم رهبری داشتند دلیل بر این مدعاست و هم اسناد بالادستی ما را مکلف به این کار میکند.
📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=26036
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ برگزاری همایش بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی کشور/ فراخوان همایش محدود
📝 چکیده مطالب و ایدههای مرتبط خود را حداکثر در دوصفحه a4 تا تاریخ ۲۸آذرماه۱۴۰۰ به آدرس ایمیل cs@ihu.ac.irارسال نمایید.
📆 زمان برگزاری: ۱ و۲ دیماه۱۴۰۰
🌐 سایت: Www.ihu.ac.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ اگر هوش مصنوعی به معنای کلان خودش به میدان بیاید میتواند اجتماعی بودن دین را تثبیت کند
💢 آیتالله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه استان مرکزی:
🔹 ارتباط حوزه و دانشگاه به این است که بدانیم چه فهم عمیقی از دین داریم، آیا شبهات دانشگاهیان نسبت به دین کمتر یا بیشتر شده است.
🔹 دینداری در دانشگاه هنوز در حد مطلوب نظام نیست هرچند دانشجویان دیندار و مذهبی داریم، اما بنظر میرسد فهم دین به آن نحو مطلوب نیست.
🔹 باید حوزه و دانشگاه به صورت مسئله محور هر دو نقش خود را ایفاء کنند، امیدواریم با همت اساتید دانشگاه و روحانیونی که در دانشگاه حضور دارند این جریان محقق شود.
🔹 امروز هوش مصنوعی در همۀ ابعاد علم وارد شده است و حوزه علمیه باید نسبت به هوش مصنوعی توجه داشته باشد. هوش مصنوعی ابزاری است که اگر به دست اهلش بیفتد میتواند نتایج خوب و مفیدی برای بشریت به ارمغان بیاورد.
🔹 اگر هوش مصنوعی به معنای کلان خودش به میدان بیاید میتواند اجتماعی بودن دین را تثبیت کند .هوش مصنوعی میتواند تحولی در اجتهاد به وجود بیاورد.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25884
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 معاونت آموزش دانشگاه علامه طباطبایی دستورالعمل اخذ دروس آزاد(میان رشتهای) برای دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی را اعلام شد
📝 با توجه به رشد روز افزون علوم و گسترش رشته و پژوهش میان رشتهای این نیاز وجود دارد که افراد علاوه بر فراگیری علم در رشته تخصصی خود، به آموختن دانش از رشته دیگر بپردازند که این امر خود باعث گسترش دید و خلاقیت و وسعت نظر فرد و همچنین مکملی جهت کسب مهارت برای ورود به دنیای کار و کارآفرینی میشود
از این رو دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور، این امکان را فراهم آورده تا دانشجویان کلیه مقاطع علاوه بر رشته تخصصی خود به آموختن مبانی رشته مورد علاقه دیگری بپردازند.
📝 هدف از ارائه و اخذ دروس آزاد(میان رشتهای) توسعه نگرش میان رشتهای در میان دانشجویان، ارائه نگرش جامع و کسب مهارتی چندگانه است.
📝 گفتنی است؛ دروس آزاد میان رشتهای به دروسی گفته میشود که دانشجو اضافه بر تعداد واحدهای سرفصل مصوب و تعیین شده با موافقت شورای گروه آموزشی مربوطه و مجوز دانشکده در هر رشته و گرایش و تایید تحصیلات تکمیلی دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی و تایید خدمات آموزشی دانشگاه در مقطع کارشناسی اخذ کرده است و پایان دوره تحصیل، این دروس در کانامه تحصیلی وی به عنوان دروس آزاد(میان رشتهای) در نظر گرفته میشود ولیکن در میانگین کل و میانگین نیمسال بلاثر است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✳️ همایش گرامیداشت هفته پژوهش
✅ حوزه ـ پژوهش؛ پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی
👤 سخنرانان:
🔹 آیتالله محمود رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔹 حجتالاسلام والمسلمین دکتر ابوالقاسم مقیمی، معاون پژوهش حوزههای علمیه
🔹 حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهدی ابوطالبی، معاون پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔶 تجلیل از پژوهشگران پیشکسوت
💠معرفی:
🔸 گروه برتر در تدوین متون
🔸 گروه برتر در همایشها و نشستهای علمی
نشریه برتر
🔸 کارگروه برتر
🔸 کارمندان نمونه معاونت پژوهش
🗓 زمان: شنبه 27 آذرماه ⏰ 10 صبح
🕌 تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#پژوهش
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 وجود بسترهای لازم در جامعه المصطفی برای ورود پژوهشهای حوزوی به عرصه بینالملل
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبری، معاون جامعه المصطفی تأکید کرد؛
🔹 نکته نخست، وقتی که مسأله محوری مطرح میشود، یعنی پژوهشها معطوف به یک مسأله باشد، باید مسأله محوری را با اصحاب آن مسأله حل کرد. چون ممکن است شناسایی مسأله صورت گیرد ولی به دلیل بحث نکردن درباره آن، زوایاییاش مغفول بماند.
🔹 نکته دوم، ضرورت توجه به مسائل بینالمللی در پژوهشها است. مسائل ما درون مرزی نیست بلکه مسائل برون مرزی و بینالمللی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
🔹 در حل مسأله اگر بینالملل اندیشیده شود، باید جریان این کتابها و آثار را در فضای بینالملل در نظر گرفت. متأسفانه پژوهشها محصور در مرزهای جغرافیایی ما قرار گرفتهاند و هنوز مسیری را شناسایی نکردهایم که اینها از این مسیر بتوانند جریان بینالمللی داشته باشند.
🔹 در این میان، مشکلاتی اعم از زبان و عدم جریان محصولات(که به زبان انگلیسی و عربی هم تولید میکنیم) در کشورهای مخاطب این زبانها، وجود دارد.
🔹 اگر به مسائل روز توجهی شود و معطوف به آن مسائل پژوهشهایی صورت گیرد، جریان این پژوهشها بر عهده ما باشد که پژوهشگران و فارغ التحصیلان جامعه المصطفی که از ۱۳۰ ملیت هستند، میتوانند به کشورهای مختلف ببرند و جریان علمی به این طریق از قم به دنیا شکل بگیرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com