eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
425 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ برگزاری همایش بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی کشور/ فراخوان همایش محدود 📝 چکیده مطالب و ایده‌های مرتبط خود را حداکثر در دوصفحه a4 تا تاریخ ۲۸آذرماه۱۴۰۰ به آدرس ایمیل cs@ihu.ac.irارسال نمایید. 📆 زمان برگزاری: ۱ و۲ دی‌ماه۱۴۰۰ 🌐 سایت: Www.ihu.ac.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ اگر هوش مصنوعی به معنای کلان خودش به میدان بیاید می‌تواند اجتماعی بودن دین را تثبیت کند 💢 آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه استان مرکزی: 🔹 ارتباط حوزه و دانشگاه به این است که بدانیم چه فهم عمیقی از دین داریم، آیا شبهات دانشگاهیان نسبت به دین کمتر یا بیشتر شده است. 🔹 دینداری در دانشگاه هنوز در حد مطلوب نظام نیست هرچند دانشجویان دیندار و مذهبی داریم، اما بنظر می‌رسد فهم دین به آن نحو مطلوب نیست. 🔹 باید حوزه و دانشگاه به صورت مسئله محور هر دو نقش خود را ایفاء کنند، امیدواریم با همت اساتید دانشگاه و روحانیونی که در دانشگاه حضور دارند این جریان محقق شود. 🔹 امروز هوش مصنوعی در همۀ ابعاد علم وارد شده است و حوزه علمیه باید نسبت به هوش مصنوعی توجه داشته باشد. هوش مصنوعی ابزاری است که اگر به دست اهلش بیفتد می‌تواند نتایج خوب و مفیدی برای بشریت به ارمغان بیاورد. 🔹 اگر هوش مصنوعی به معنای کلان خودش به میدان بیاید می‌تواند اجتماعی بودن دین را تثبیت کند .هوش مصنوعی می‌تواند تحولی در اجتهاد به وجود بیاورد. 📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25884 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 معاونت آموزش دانشگاه علامه طباطبایی دستورالعمل اخذ دروس آزاد(میان رشته‌ای) برای دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی را اعلام شد 📝 با توجه به رشد روز افزون علوم و گسترش رشته و پژوهش میان رشته‌ای این نیاز وجود دارد که افراد علاوه بر فراگیری علم در رشته تخصصی خود، به آموختن دانش از رشته دیگر بپردازند که این امر خود باعث گسترش دید و خلاقیت و وسعت نظر فرد و همچنین مکملی جهت کسب مهارت برای ورود به دنیای کار و کارآفرینی می‌شود از این رو دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور، این امکان را فراهم آورده تا دانشجویان کلیه مقاطع علاوه بر رشته تخصصی خود به آموختن مبانی رشته مورد علاقه دیگری بپردازند. 📝 هدف از ارائه و اخذ دروس آزاد(میان رشته‌ای) توسعه نگرش میان رشته‌ای در میان دانشجویان، ارائه نگرش جامع و کسب مهارتی چندگانه است. 📝 گفتنی است؛ دروس آزاد میان رشته‌ای به دروسی گفته می‌شود که دانشجو اضافه بر تعداد واحدهای سرفصل مصوب و تعیین شده با موافقت شورای گروه آموزشی مربوطه و مجوز دانشکده در هر رشته و گرایش و تایید تحصیلات تکمیلی دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی و تایید خدمات آموزشی دانشگاه در مقطع کارشناسی اخذ کرده است و پایان دوره تحصیل، این دروس در کانامه تحصیلی وی به عنوان دروس آزاد(میان رشته‌ای) در نظر گرفته می‌شود ولیکن در میانگین کل و میانگین نیمسال بلاثر است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ همایش گرامیداشت هفته پژوهش ✅ حوزه ـ پژوهش؛ پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی 👤 سخنرانان: 🔹 آیت‌‌الله محمود رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابوالقاسم مقیمی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی ابوطالبی، معاون پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) 🔶 تجلیل از پژوهشگران پیشکسوت 💠معرفی: 🔸 گروه برتر در تدوین متون 🔸 گروه برتر در همایش‌ها و نشست‌های علمی نشریه برتر 🔸 کارگروه برتر 🔸 کارمندان نمونه معاونت پژوهش 🗓 زمان: شنبه 27 آذرماه ⏰ 10 صبح 🕌 تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 وجود بسترهای لازم در جامعه المصطفی برای ورود پژوهش‌های حوزوی به عرصه بین‌الملل 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبری، معاون جامعه المصطفی تأکید کرد؛ 🔹 نکته نخست، وقتی که مسأله محوری مطرح می‌شود، یعنی پژوهش‌ها معطوف به یک مسأله باشد، باید مسأله محوری را با اصحاب آن مسأله حل کرد. چون ممکن است شناسایی مسأله صورت گیرد ولی به دلیل بحث نکردن درباره آن، زوایایی‌اش مغفول بماند. 🔹 نکته دوم، ضرورت توجه به مسائل بین‌المللی در پژوهش‌ها است. مسائل ما درون مرزی نیست بلکه مسائل برون مرزی و بین‌المللی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. 🔹 در حل مسأله اگر بین‌الملل اندیشیده شود، باید جریان این کتاب‌ها و آثار را در فضای بین‌الملل در نظر گرفت. متأسفانه پژوهش‌ها محصور در مرزهای جغرافیایی ما قرار گرفته‌اند و هنوز مسیری را شناسایی نکرده‌ایم که اینها از این مسیر بتوانند جریان بین‌المللی داشته باشند. 🔹 در این میان، مشکلاتی اعم از زبان و عدم جریان محصولات(که به زبان انگلیسی و عربی هم تولید می‌کنیم) در کشورهای مخاطب این زبان‌ها، وجود دارد. 🔹 اگر به مسائل روز توجهی شود و معطوف به آن مسائل پژوهش‌هایی صورت گیرد، جریان این پژوهش‌ها بر عهده ما باشد که پژوهشگران و فارغ التحصیلان جامعه المصطفی که از ۱۳۰ ملیت هستند، می‌توانند به کشورهای مختلف ببرند و جریان علمی به این طریق از قم به دنیا شکل بگیرد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ مدرسه عالی شهید مطهری با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تهران به مناسبت سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار می‌نماید: 🎙سخنرانان: آیت الله اعرافی (رییس محترم حوزه‌های علمیه کشور) دکتر زلفی گل (وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری) با حضور مدیران و اساتید حوزه های علمیه و دانشگاه‌ 🕘 زمان: شنبه ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۴ مکان: میدان بهارستان، مدرسه عالی شهید مطهری ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه از هم‌اندیشی فعالان اقتصاد اسلامی مشهد با مشاور وزیر اقتصاد ✅ جمعی از اساتید و فعالان اقتصاد اسلامی مشهد در جلسه‌ای با حضور مشاور وزیر اقتصاد در اقتصاد اسلامی و همکاری با حوزه علمیه، به گفت‌وگو و هم‌اندیشی برای استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد اسلامی در حل مسائل اقتصادی کشور پرداختند. 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین سعید فراهانی فرد: در این مقطع از انقلاب ضرورت دارد دوستان و محققان اقتصاد اسلامی به کمک دولت آمده و ثمره تلاش‌های علمی و پژوهشی چندین‌ساله خود را به فضای سیاست‌گذاری و اجرا عرضه کنند. این مهم بدون تجمیع ظرفیت‌های پراکنده علاقه‌مندان و فعالان اقتصاد اسلامی میسر نخواهد شد. 🔹 دکتر سید احمد عاملی: یکی از شروط موفقیت این حرکت، تمرکز پژوهشگران اقتصاد اسلامی بر چند ابرمسأله یا کلان‌مسأله از میان مسائل متعدد، ایجاد اجماع نسبی در این مسائل میان خود، راهبردی کردن و پیگیری و مطالبه آن است. وجود یک شورای فقهی برای وزارت اقتصاد همانند شورای فقهی بانک مرکزی و کمیته فقهی بورس – مشروط به اینکه مانند آن دو دچار تصحیح شرعی رویه‌های متعارف نشود – راهبردی مناسب در این ساحت است. 📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=26078 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 برگزاری نشست «چالش‌های اقتصاد ایران و راهکارهای برون رفت از آن» 📆 زمان: شنبه 27 آذرماه، ساعت 17:30 الی 19:30 🎙 سخنرانان: 1️⃣ دکتر پرویز داودی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی 2️⃣ دکتر حسین صمصامی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی 3️⃣ دکتر جواد توکلی، عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ از ماده ۲۸ جذب تا چگونگی ورود طلاب به مدارس آموزش و پرورش 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سید صمد موسوی در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 📚 هدف از راه‌اندازی این مرکز کمک به آموزش و پرورش در عرصه تعلیم و تربیتی است و لازم بود طلاب و حوزویان متخصص و متعهد در امور تربیتی و تبلیغی در مدارس مختلف آموزش و پرورش وارد شوند و نفس تازه ای به این مجموعه وزین بدهند. 📚 در سال‌های اخیر با بستر سازی مناسب سعی شده است دانش آموختگان حوزه‌های علمیه، همانند دانش آموختگان سایر مراکز آموزش عالی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش مستند ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان شرکت کرده و با طی مراحل جذب، و گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی وارد این مرکز مهم تعلیم و تربیت شوند. 📚 براساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اجازه داده شده که از طریق مراکز آموزش عالی و حوزوی، متقاضیان عرصه تعلیم و تربیت بر اساس قوانین سازمان استخدامی جذب آموزش و پرورش شوند و حوزه نیز براساس وظیفه ذاتی خود در این مرحله به اندازه سهم کوچکی قدم برداشت و طلاب و روحانیون برادر و خواهر جذب آموزش و پرورش شدند. 📚 برنامه اصلی ما ایجاد مرکزی با هویت حوزوی است که باید با خط فرمان حوزه به صورت رسمی، قانونمند و مورد تأیید وزارت علوم و آموزش و پرورش در جذب، آموزش و ورود طلاب توانمند به عرصه تعلیم و تربیت تلاش نماید. 📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=26101 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
35.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 تیزر ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ✅ افتتاحیه: 28 آذرماه 1400/ ساعت 8 صبح 🔹 برگزاری کمیسیون‌ها: 30 آذرماه تا 5 دی ماه 1400 🌐 سایت کنگره:www.icih.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
35.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 آیت الله العظمی جوادی آملی: «علم» است که می‌تواند این دو نهاد را با هم متحد کند/وحدت حوزه و دانشگاه، منشا صحت و کمال است 📹 پیام تصویری معظم له به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 نوشتاری به قلم محمدهادی محمودی با عنوان «پایان دانشگاه و فرصت دانشجو» 📝 ناکامی‌های بزرگ دانشگاه در پاسخ به این مسائل رقم خورد. دانشگاه اولاً نتوانست علوم دینی موجود در ایران و نهاد آن را در خود هضم یا از میدان به در کند. نهاد علم دینی سر جای خود ماند و مدعی دولت ملی هم شد و دولت هم تعیین کرد. ثانیاً نتوانست تعیین تکلیف کند که کدام علوم جهانی، چرا و با چه تفسیری به دانشگاه وارد شود. 📝 چه مانعی بر سر راه بود؟ هر چه بود مانعی موردی بیرون یا درون دانشگاه نبود تا بتوان با آن برخورد کرد، و هر چه هست تنها به دانشگاه برنمی‌گردد، بلکه گریبان حوزه‌ی علمیه و دانشگاه‌های جهانی را هم گرفته است که آن یکی نتوانست و این یکی دیگر نمی‌تواند نهادعلم ملی باشد. 📝 به مانعی چنین تنها می‌توان با چشمان کاملاً باز، در تاریکی شب، با گام‌هایی آهسته، بی‌چراغ و کورمال نزدیک شد، آنگاه هیچ ندید و فهمید که علم، هم در حوزه و هم در دانشگاه ایران و هم در دانشگاه‌های امروز و آینده‌ی جهان، ذاتاً نسبت به هر غرضی از بیرون لابشرط است و تا اطلاع ثانوی بنا دارد لابشرط بماند و اگر لابشرط بودنش رعایت نشود در دفاع از خود بشرط‌لا می‌شود و از هر کس که بخواهد بر گرده‌اش سوار شود، ولو دولت ملی باشد، می‌رمد. 📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=26008 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 استقبال معاونت پژوهش از ایده‌های تحقیقاتی متناسب با نیاز جامعه و نظام اسلامی 🔰 حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در گفت‌وگویی: 🔹 کارگروه‌های تخصصی جهت بررسی اولویت‌های پژوهشی حوزه تشکیل شده است. همچنین سامانه دهی پایان نامه‌های تحصیلی از امور مربوط به معاونت آموزش است و در همین راستا سامانه پژوهشگران از سوی این معاونت برنامه نویسی شده و در واحد فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه در دست اجراست. 🔹 در حال حاضر هر طلبه‌ای که به صفحه مربوط به خودش در پیشخوان حوزه مراجعه نماید، می‌تواند فعالیت‌های پژوهش خود را در آن به ثبت برساند. 🔹 اگر همه بخش‌های بعدی این سامانه تکمیل گردد می‌تواند به صورت خودکار طبق امتیازهایی که برای فعالیت‌های مختلف تعریف می گردد امتیازدهی را انجام داده و به ما در ارائه خدمات مختلف و واگذاری دقیقتر امور به پژوهشگران کمک کند. 🔹 دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام و جامعه در حدود یک سال است که با ۲۵ کمیته علمی تشکیل شده و با نامه نگاری با سازمان‌های مختلف کشور نیازها را دریافت کرده است؛ این نیازها اولویت گذاری شده و در سایت معاونت پژوهش حوزه قابل مشاهده هستند. 🔹 مسائل مورد نیاز جامعه و نظام اسلامی در حوزه‌های علمی مختلف در این سایت ارائه شده است تا علاقه مندان بتوانند به آن‌ها پرداخته و از حمایت‌های معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در اجرای طرح‌های پژوهشی مرتبط با آن‌ها برخوردار گردند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💠 جذب و آموزش پژوهشیار 🔻 شرایط؛ 🔹دفاع از پایان نامه سطح 3 🔹قبولی در مصاحبه 🔹شرکت منظم در جلسات آموزشی طبق برنامه 📆 مهلت ثبت نام 23 الی 30 آذر ☎️ شماره تماس: 32936045-025 داخلی 121 💻 لینک ثبت نام: http://mozooshenasi.ir/?p=5523 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 نظام و ساختار علمی کشور در اختیار رویکرد علوم انسانی با نگاه دینی نیست و امکانات و دانشگاهی را در اختیار ندارد 🔰 دکتر رفیعی آتانی، مسئول مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی: 📝 طبق مبانی فلسفه الهی، علوم انسانی در متن اراده و تدبیر الهی شکل گرفته است، بنابراین اگر واقعیت بدون خدا درنظر گرفته شود، واقعیات به طور کامل دیده نشده است. 📝 ما می‌خواهیم در علوم انسانی اسلامی، انسان را آنگونه که واقعا وجود دارد، توضیح دهیم. انسان در متن اراده الهی در حال زندگی است اما علوم انسانی رایج همه وجود انسان را مادی و غیرالهی توضیح می‌دهد که ما آن را نمی‌پذیریم. 📝 بعضی از منتقدان به موضوع تحول در علوم انسانی معتقدند که موافقان این جریان باید به نظرات آنان عمل کنند و آن‌ها را بپذیرند درحالیکه این توقع به جایی نیست و موافقان تحول در علوم انسانی هم چنین انتظاری را نمی‌توانند از طرف مقابل داشته باشند. 📝 این درحالی است که نظام و ساختار علمی کشور در اختیار رویکرد علوم انسانی با نگاه دینی نیست و امکانات و دانشگاهی را در اختیار ندارد. ✅ متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=26087 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 رکوردشکنی ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ 🔹مرکز آمار ایران: تعداد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در بهار ۱۴۰۰ با حدود ۳۲ درصد رشد در قیاس با آمار مشابه خود در بهار سال گذشته به ۹۷۵۳ ازدواج رسید. 🔹از شش فروردین سال جاری تا ۲۸ آبان امسال، ۹۶۹ کودک از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله و ۴۴ هزار و ۸۹۶ کودک نیز از مادران ۱۵ تا ۱۹ سال متولد شده‌اند. 🔹در بهار ۱۴۰۰ علاوه بر ۱۷۲ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله، ۳۰۴۴ دختر و ۱۴۷ پسر ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز طلاق گرفته‌اند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢 آیت الله العظمی جوادی آملی: «علم» است که می‌تواند این دو نهاد را با هم متحد کند/وحدت حوزه و دانشگا
💢 «علم» است که می‌تواند این دو نهاد را با هم متّحد کند 🔰 پیام حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه: 📝 آن وحدتی که محمود و ممدوح است و حوزه و دانشگاه برای آن تلاش و کوشش کرده و می‌کنند در مقابل کثرت نیست، بلکه در مقابل اختلاف است. وحدت برای نظام هستی سلامت است، اما اختلاف عیب است و نقص. کثرت در مقابل این وحدت نیست، کثرتی که مظاهر أسمای الهی‌ هستند، وحدت را پاسداری می‌کنند؛ اما اختلاف وحدت‌شکن است. 📝 این وحدت که منشأ صحت و کمال است، قراردادی نیست. با نشست و کنگره و امثال آن وحدت امضا نمی‌شود! وحدت یک گوهر درونی است که باید از آن پاسداری کرد. 📝 بهترین راه حفظ این وحدت، یک بخش از آن به علم برمی‌گردد، یک بخش از آن به عمل. اگر فضای دانشگاهی، معرفت‌شناسی را در تنگنای حس و تجربه ببندد و بگیرد و گرفتار کند و زندان ببرد، وحدت حوزه و دانشگاه مقدور نیست. 📝 تنها علمی که می ‌تواند سبب وحدت اینها بشود، علمی است که صدر و ساقه آن علم، وحدت، توحید، یگانگی و یکتایی است و آن علم دین است و مانند آن، زیرا چیزی که خود متکثّر است، هرگز عامل وحدت نخواهد بود. ✅ متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=26198 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 نخستین نمایشگاه تخصصی «تمدن نوین اسلامی» در دانشگاه تهران افتتاح شد 📚 نخستین نمایشگاه تخصصی «تمدن نوین اسلامی» همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه و با حضور رئیس دانشگاه و رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران افتتاح شد. 🔹 الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، سبک زندگی ایرانی اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب، حکمرانی دینی، علم تمدن‌ساز و فقه حکومتی، شش محور اصلی نمایشگاه «تمدن نوین اسلامی» است. 📝 حمزه منصوری، مدیرکل فرهنگی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران: نمایشگاه با هدف معرفی آثار تولید علم در زمینه تمدن نوین اسلامی، حکمرانی دینی، بیانیه گام دوم و تحول در علوم انسانی و همچنین آشنایی و هم‌افزایی هر چه بیشتر مراکز مطالعاتی و پژوهشی مربوطه با یکدیگر برپا شده است. ✅ مرکز علوم نوین اسلامی (معنا)، موسسه فقاهت و تمدن اسلامی، موسسه تمدن و توسعه اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سازمان حج و زیارت، مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام، دانشگاه تهران، موسسه کریمه ولایت، حسینیه اندیشه، موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، موسسه مطالعات تمدن اسلامی (متا)، فرهنگستان علوم اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نمایشگاه دارای غرفه هستند و محصولات و محتوا‌های خود در حوزه تمدن نوین اسلامی را عرضه کرده‌اند. 📆 علاقه مندان از ساعت ۹ تا ۱۶ روز‌های برپایی نمایشگاه می‌توانند از این نمایشگاه تخصصی بازدید کنند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 رویداد دین و حکمرانی؛ نمایانگر وحدت حوزه و دانشگاه ✅ آیت‌الله عباس کعبی در دیدار اعضای عالی اندیشکده دین و حکمرانی: 🔹 ورود فقه به عرصه نظام سازی و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی، اقتضاء می‌کند که حوزه‌های علمیه در راستای این هدف والا برنامه ریزی‌های لازم را در جهت حل مسائل نظام اسلامی‌انجام دهند. 🔹 با توجه به آسیب‌های معرفتی و ارزشی و ضرورت ارائه نقشه راه در عرصه دین و حکمرانی، حوزه‌های علمیه باید بر مساله کلان اقامه دین در فرآیند حکمرانی بر اساس رسالت خود اقدامات لازم را صورت دهند. 🔹 دشمن از اقامه دین می‌ترسد چرا که اگر دین اقامه شود بسترهای تمدن سازی شکل می‌گیرد. ما متاسفانه در مبانی متوقف شدیم. ما باید مبانی را به منابع، منابع را به قواعد و قواعد را به مسائل تبدیل کنیم و مسائل هم با راهکارهای لازم پیگیری شوند. یکی از نیازهای اساسی نظام اسلامی‌تربیت مدیران دینی است که این امر متاسفانه مغفول مانده است. 🔹 یکی از کارهای ارزشمندی که توسط شما صورت گرفته است، وحدت میان حوزه و دانشگاه است که خیلی ارزشمند است و این اعتماد سازی نسبت به ظرفیت حوزه در برابر حاکمیت بسیار لازم است. اما برای این که دین در جامعه اقامه شود لازم است که رویکرد تحولی داشته باشیم. 🔹 غرب بر تحقق بسیار تاکید دارد و ما در حوزه بر تحقیق تاکید می‌کنیم که هر دو اینها لازم است که در معیت هم پیگیری شوند. تئوری و عمل باید همزمان باشد تا نتیجه آن اقامه دین در جامعه باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 وحدت حوزه و دانشگاه در مرحله کنونی یعنی مرحله تمدن سازی به معنای تولید مبانی علوم اجتماعی در حوزه و پاسخ به مسائل این علوم در دانشگاه‌هاست 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سعدی در مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه: 🔹 وحدت حوزه و دانشگاه در شرایط زمانی متعدد نیاز به بازخوانی دارد. این وحدت پیش از انقلاب یک معنا داشت و آن این بود که نخبگان جامعه استقرار حاکمیت مردم را باید مورد وحدت قرار می‌دادند. 🔹 مرحله بعدی تاسیس نظام اسلامی بود که در این مرحله وحدت حوزه و دانشگاه یک معنای دیگری پیدا می‌کند. اگر همکاری این دو قطب تفکر در جامعه نبود، بعید بود که این مرحله انجام شود. 🔹 گام بعدی وحدت حوزه و دانشگاه در مرحله تمدن سازی است. گام دیگر ایجاد و تحقق تمدن نوین اسلامی است؛ دراین راستا باید با بازخوانی وحدت حوزه و دانشگاه چالش‌ها را بررسی کرده و به یک آینده پژوهی درجهت رسیدن به وحدت برسیم. 🔹 امروز یک پیچ تاریخی در ساحت علم وجود دارد که وحدت این دو قطب می‌تواند پیروزی و گذر از این پیچ باشد. دنیای مدرن پیچیده است، نهادهای قدرت، منابع مشروعیت، نهادسازی‌ها پیچیده است و کامل، متفاوت از فضای سنتی است. 📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=26227 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💠نظام حکمرانی دینی 🔰دومین دوره سلسله نشست علمی"نظام حکمرانی دینی" به منظور تدوین "فقه مدیریت و نظام اداری" با سخنرانی حضرت آیت الله اراکی(دام ظله) 🔹جلسه پنجم، مورخ: دوشنبه ٢٩ آذرماه ١۴٠٠، ساعت ١٧:٣٠ 📌پخش زنده از طریق لینک زیر بر روی سایت معظم‌له: 🌐https://mohsenaraki.ir/farsi/live/ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢 نخستین نمایشگاه تخصصی «تمدن نوین اسلامی» در دانشگاه تهران افتتاح شد 📚 نخستین نمایشگاه تخصصی «تمدن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ اولین نمایشگاه تمدن نوین اسلامی - دانشگاه تهران 💢 این نمایشگاه با هدف معرفی آثار تولید علم در زمینه تمدن نوین اسلامی، حکمرانی دینی، بیانیه گام دوم و تحول در علوم انسانی و همچنین آشنایی و هم‌افزایی هر چه بیشتر مراکز مطالعاتی و پژوهشی مربوطه با یکدیگر برپا شده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 فقها با استفاده از نتایج کار دانشگاهیان در موضوع شناسی، مبتنی بر آن، حکم فقهی صادر کنند/دانشگاهیان ضمن عرضه علوم خود بر معارف دینی، مطالب خود را پالایش کنند ✅ نوشتاری از آیت‌الله فقیهی درباره وحدت حوزه و دانشگاه 🔹 اتحاد و همدلی یک نیاز اجتماعی و یک ارزش برای همه مردم و همه اقشار است اما از آنجا که حوزه و دانشگاه دو نهاد بسیار تأثیرگذار هستند و جایگاه ویژه‌ای دارند، وحدت بین این دو از اهمیت دوچندانی برخوردار است. 🔹 از طرفی اصل تفرقه و جدایی نیز امر نامطلوبی است ولی اگر بین حوزه و دانشگاه این جدایی اتفاق بیفتد، ناخوشایندتر است و آثار نامبارکی به جای میگذارد. 🔹 هر یک از این دو نهاد در عین اینکه وظیفه و رسالت خود را انجام می‌دهند باید از این نکته غافل نباشند که به هر حال به تعامل با دیگری نیاز دارند و خود را بی نیاز از دیگری ندانند. 🔹 حوزه‌های علمیه در عین حال که به بررسی علوم اسلامی و فقه و اصول و... می‌پردازند باید از دستاوردهای دانشگاهیان استفاده کنند، مثلا فقها از نتایج کار دانشگاهیان به عنوان موضوع شناسی، استفاده می‌کنند و مبتنی بر آن، حکم فقهی صادر می‌کنند. 🔹 دانشگاهیان نیز ضمن تحصیل در رشته‌های مختلف، علوم خود را باید بر معارف دینی عرضه کنند و از این رهگذر، مطالب خود را پالایش کنند تا آنچه با موازین دینی تناسب ندارد، کنار گذاشته شود، پس هیچکدام از این دو نهاد نباید خود را مفید بداند و دیگری را بی فایده. 📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=26231 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com