eitaa logo
روان شناسی میگنا 📶
2.4هزار دنبال‌کننده
510 عکس
85 ویدیو
11 فایل
اخبار و‌ مطالب روز روان شناسی در ایتا کپی مطالب ممنوع سایت: WWW.MIGNA.ir کانال میگنا در تلگرام https://t.me/mignaChannel
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 فقدان تیم آموزشی روان شناسی و جامعه‌شناسی در تلویزیون میگنا- در شرایط بحرانی و بلایای طبیعی وقتی حرف از ستاد یا قرار‌گاه برده می‌شود، یک باره نگاه‌ها به سمت خط مقدم مبارزه می رود. در حالی‌که خط مقدم با تمام قوا باید ساماندهی شده و عملیات امداد ونجات نیز تسریع شود، اما در حوزه اطلاع‌رسانی و ایجاد تعادل روانی درجامعه که در معرض امواج مختلف قرار دارد، باید تمام قد و با تمام قوا وارد شد. ♦ تلویزیون به دلایل مختلف نتوانست در جلب افکار عمومی موفق عمل کند و موجب ریزش مخاطبانش شد، همچنین متاسفانه برخی مردم اخبار و رویدادها وحتی میزگردهای بررسی آسیب‌پذیری اجتماعی در ایام بحرانی را از شبکه‌های خارجی دنبال می‌کنند، در این موارد جای نقد و نظر بسیاری وجود دارد. ♦ تلویزیون که باید از نگاه معمار انقلاب حضرت امام خمینی ( ره ) دانشگاه عمومی باشد، براثر غفلت و قصور چندین ساله حتی از وجود چهره‌های علمی منتقد محروم شد. اگر درشبکه چهار سیما حضور جامعه شناسانی داریم به جهت رفع تکلیف و غیره است. 🔻 جامعه امروز در میانه بحران شیوع کرونا، از فقدان یک تیم آموزشی قوی در دو حوزه و در تلویزیون و رادیو رنج می‌برد. 🔻 توصیه‌های ایمنی در مقابله با ویروس کرونا و میزگردهای علمی بسیار بسیار خوب هست، اما رادیو وتلویزیون تا چه میزان به روانی جامعه احاطه دارد؟ 🔻 در چیدمان برنامه‌های آموزشی خود در ساعات پر بیننده نقش بزرگان حوزه روانشناسی اجتماعی و جامعه‌شناس که سال‌ها مردم از صدا و تصویرشان خاطرات بسیار خوبی دارند، کجاست؟ به گروه‌های مرجع در این شب و روزهای سخت که یک بیماری جهانی، روح و روان جامعه را می‌آزارد، بیش از همه زمان‌ها نیاز داریم. ♦ کلمه به کلمه استادان‌بزرگ ونام‌آوری چون گلزاری‌ها و افروزها در این زمانه برای مخاطب راهگشاست. مردم انتظار دارند میزگردهای علمی در دو حوزه جامعه شاختی و روانشناسی در با حوادث وبحران‌ها را از قاب تلویزیون کشور خودشان ببینند. 🔻 این ایام آزمون بزرگ برای همه مدیران کشور هست در کل حاکمیت نه فقط دولت و قوه مجریه،به نیاز اصلی این زمانه سخت پاسخ قانع کننده دهیم....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/49970/preview/
🔶 فقدان تیم آموزشی روان شناسی و جامعه‌شناسی در تلویزیون! میگنا- در شرایط بحرانی و بلایای طبیعی وقتی حرف از ستاد یا قرار‌گاه برده می‌شود، یک باره نگاه‌ها به سمت خط مقدم مبارزه می رود. در حالی‌که خط مقدم با تمام قوا باید ساماندهی شده و عملیات امداد ونجات نیز تسریع شود، اما در حوزه اطلاع‌رسانی و ایجاد تعادل روانی درجامعه که در معرض امواج مختلف قرار دارد، باید تمام قد و با تمام قوا وارد شد. ♦ تلویزیون به دلایل مختلف نتوانست در جلب افکار عمومی موفق عمل کند و موجب ریزش مخاطبانش شد، همچنین متاسفانه برخی مردم اخبار و رویدادها وحتی میزگردهای بررسی آسیب‌پذیری اجتماعی در ایام بحرانی را از شبکه‌های خارجی دنبال می‌کنند، در این موارد جای نقد و نظر بسیاری وجود دارد. ♦ تلویزیون که باید از نگاه معمار انقلاب حضرت امام خمینی ( ره ) دانشگاه عمومی باشد، براثر غفلت و قصور چندین ساله حتی از وجود چهره‌های علمی منتقد محروم شد. اگر درشبکه چهار سیما حضور جامعه شناسانی داریم به جهت رفع تکلیف و غیره است. 🔻 جامعه امروز در میانه بحران شیوع کرونا، از فقدان یک تیم آموزشی قوی در دو حوزه و در تلویزیون و رادیو رنج می‌برد. 🔻 توصیه‌های ایمنی در مقابله با ویروس کرونا و میزگردهای علمی بسیار بسیار خوب هست، اما رادیو وتلویزیون تا چه میزان به روانی جامعه احاطه دارد؟ 🔻 در چیدمان برنامه‌های آموزشی خود در ساعات پر بیننده نقش بزرگان حوزه روانشناسی اجتماعی و جامعه‌شناس که سال‌ها مردم از صدا و تصویرشان خاطرات بسیار خوبی دارند، کجاست؟ به گروه‌های مرجع در این شب و روزهای سخت که یک بیماری جهانی، روح و روان جامعه را می‌آزارد، بیش از همه زمان‌ها نیاز داریم. ♦ کلمه به کلمه استادان‌بزرگ ونام‌آوری چون گلزاری‌ها و افروزها در این زمانه برای مخاطب راهگشاست. مردم انتظار دارند میزگردهای علمی در دو حوزه جامعه شاختی و روانشناسی در با حوادث وبحران‌ها را از قاب تلویزیون کشور خودشان ببینند. 🔻 این ایام آزمون بزرگ برای همه مدیران کشور هست در کل حاکمیت نه فقط دولت و قوه مجریه،به نیاز اصلی این زمانه سخت پاسخ قانع کننده دهیم....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/49970/preview/ @Mignair
💯دلیلی نداره شما بعد از دعوا زنگ بزنید یا برید پیش خانوادتون کل ماجرا رو تعریف کنید - اولاً که اونا خیلی یک طرفه قضاوت میکنن. - دوماً آدمِ توى قلبتونو پیش خانوادتون خراب می کنید. - شما بعد یه مدت کوتاه آشتی می کنید و همه چی رو فراموش می کنید. اما خانوادتون یادشون نمیره و دیدشون نسبت به زندگی شما عوض میشه و از این به بعد منتظر باشید تو زندگی دونفرتون دخالت کنند چون شما خودتون این اجازه رو بهشون دادید... . @Mignair
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به خودمان رحم کنیم! امیدوارم خیلی دیر متوجه نشویم که چرا اینقدر بر خانه ماندن‌مان تاکید می‌شود، کمی فکر کنیم... #در_خانه_بمانیم @Mignair
🔔📃 پنج گام اساسی برای هدف گذاری مؤثر (SMART): 1️⃣ معیّن و مشخص: Specific 2️⃣ قابل اندازه‌گیری: Measurable 3️⃣ دست‌یافتنی: Attainable 4️⃣ واقع‌بینانه: Realistic 5️⃣ زمانبندی‌شده: Timely ✍️ این مدل شما را یاری می‌کند تا اهداف خود را به نحوی تعیین کنید که تردیدی در رسیدن به آن‌ها نداشته باشید: 1️⃣ اهداف خود را معین، روشن و شفاف بیان کنید. اگر قصد دارید اهداف ماه آینده، شش ماه آینده یا سال آینده‌ی خود را تعیین کنید، باید آن‌ها را صریح و روشن مطرح کنید. این کافی نیست که بگویید: “می‌خواهم در شش ماه آینده پیشرفت کنم.” این پیشرفت را در کدام زمینه در نظر دارید؟ 2️⃣ هدف‌های‌تان باید قابل اندازه‌گیری باشد. باید بتوانید اندازه بگیرید که چه‌قدر به سمت هدفتان پیش رفته‌اید. 3️⃣ هدف‌های دست‌یافتنی، عمده و اساسی زندگی خود را تعیین کنید. اهداف باید واقعی و قابل دسترس باشند. اهدافی که با توانایی و امکانات شما تناسبی ندارند، غیر قابل دسترسی‌اند. 4️⃣ در انتخاب هدف واقع‌بین باشید. اهدافی را برای خود در نظر بگیرید که دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر باشد. 5️⃣ هدف‌ها باید قابل زمان‌بندی باشند. اغلب مشاهده می‌شود که بسیاری از مردم در شروع سال اهدافی را برای خود برمی‌گزینند و به روی کاغذ می‌آورند، اما آن را در پوشه‌ای بایگانی کرده تا پایان سال نیز به آن مراجعه نمی‌کنند. وقتی هدفی را برمی‌گزینید، باید با استفاده از یک جدول زمان‌بندی‌شده، مدام آن را وارسی کنید و از آخرین وضعیت آن باخبر باشید. به این ترتیب، اگر پیشرفتی به سوی هدف خود مشاهده کنید، احساس رضایت و خرسندی خواهید داشت و به ادامه‌ی راه ترغیب می‌شوید و هرگاه به بیراهه کشانده شوید خود را به مسیر درست هدایت خواهید کرد. @Mignair
برايتان ١٢ ماه "عشق و وفاداری" ٥٢ هفته "آسايش" ٣٦٥ روز "خوشبختی" ٨٧٦٠ ساعت "سلامتی" آرزومندم... سال جدید براتون پر از خیر و برکت و آرامش باشه..آمین♡ @Mignair
🔶 هویت اجتماعی کودکان را چگونه شکل دهیم؟ میگنا- هر کودکی دارای است و به همین دلیل نیز می‌تواند نقش‌های متفاوتی را در جامعه نسبت به دیگران درک کند، فرقی هم نمی‌کند که این نقش‌ها از طریق کدام موقعیت اجتماعی، فرهنگی یا قومیتی، عقاید و... بروز پیدا می‌کند. کودک می‌تواند بسته به شرایط خود احساس هویت و غرور، عزت‌نفس و همین‌طور سازگاری با هویت اجتماعی‌اش را به دست آورد. ◽ با این حال اگر هویت اجتماعی کودک با سرعت زیادی تغییر پیدا کند، مورد تهدید قرار بگیرد و یا حتی سرزنش شود می‌تواند باعث بروز افسردگی و سرخوردگی در کودک شود که همین موضوع نیز پیامد‌های منفی بسیاری را به دنبال خواهد داشت. ◽ طبیعتاً برای داشتن هویت اجتماعی فرد به اطرافیان خود نیاز خواهد داشت تا بتوانند او را تائید کرده و یا رفتارهایش را انکار یا رد کنند؛ بنابراین می‌توان گفت که اطرافیان ما می‌توانند علاوه بر تأثیر در هویت اجتماعی‌مان بر ما نسبت به خودمان نیز تأثیر بگذارند. برای مثال اگر کودکی احساس خجالت داشته باشد و خود را دائماً از اطرافیانش دور نگه دارد می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که اطرافیانش او را تنها گذاشته و آغوش گرمی به سویش دراز نمی‌کنند؛ بنابراین هویت اجتماعی کودک دقیقاً برگرفته از برخورد او با نقش اجتماعی‌اش بوده و می‌تواند در شرایطی مانند خجالتی بودن فرد و همین‌طور عقب‌نشینی‌اش از جامعه به طور کامل تحت تأثیر قرار بگیرد. به دنبال همین هم هست که فرد می‌تواند احساسات متفاوتی از جمله رضایت، احساس تنهایی، ناامیدی، امید و یا هر چیز دیگری را تجربه کند. ◽ به طور کلی می‌توان گفت که هویت اجتماعی به فرد این امکان را می‌دهد که خود را به عنوان جزئی از گروه بشناسد و بتواند در دنیای اجتماعی احساس تعلق پیدا کند. به همین دلیل نیز این هویت‌ها می‌توانند نقش مهمی را در شکل‌گیری فرد ایجاد نمایند. ◽ هر چه فرد با گروه‌های مشخص‌تری ارتباط برقرار کند می‌تواند شاهد تأثیرات بسیار آن در رابطه با احساسات و همین‌طور شخصیت خود باشد. عضویت در چنین گروه‌هایی بسته به چگونگی توجه خود فرد و همین‌طور اعضای گروه به توانایی‌های او می‌تواند درصد اهمیت متفاوتی داشته باشد؛ بنابراین به دست آوردن جایگاهی مطلوب در یک گروه می‌تواند به افراد کمک کند تا احساساتی اعم از اطمینان، رضایت و همین‌طور رضایت بیشتری را تجربه نمایند. ◽ بر اساس نظر محققان، برخی از دیگر مزایای هویت اجتماعی شامل این موارد می‌شوند: این موضوع می‌تواند به تقویت عدالت و مراقبت از دیگر حمایت‌های اجتماعی کمک کند. هویت اجتماعی کمک می‌کند تا نیاز‌های روانی همچون عزت‌نفس از سوی دیگران تأمین گردد. این مقوله می‌تواند در بروز احساس تعلق‌خاطر فرد به گروه‌های اجتماعی تأثیرگذار باشد....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/49975/preview/
👤 رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره: 🔶 بیمارستان‌ها برای پیک بعدی کرونا آماده باشند میگنا- دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و دکتر داوود یادگاری‌نیا فوق تخصص بیماری‌های عفونی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بررسی تعطیلات، راه‌های شیوع بیشتر کرونا و گذران اوقات فراغت پرداختند. ♦ حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه ویروس کرونا را جدی بگیریم، افزود: آمار مبتلایان به کرونا در برخی از شهر‌ها کاهش نیافته، بلکه مسافرت‌های غیرمنطقی موجب پخش بیماران در دیگر شهر‌ها شده است. ♦ رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه اگر استرس، استرس حاد شود روی سیستم ایمنی اثر منفی می‌گذارد، خاطرنشان کرد: در این شرایط، نحوه تعامل والدین با کودکان، نسبت به ۲ ماه پیش باید متفاوت باشد.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/49978/preview/
🔶 چیز‌هایی که در سال نو به آن‌ها «نه» خواهیم گفت ▫ میگنا- اخیرا مطلبی خواندم که می‌گفت: «نه» گفتن مهمتر از «بله» گفتن است. توجیهش هم این بود که بله گفتن به چیز‌های غیر ضروری در نهایت باعث می‌شود نتوانید توجه کامل‌تان را معطوف چیز‌هایی کنید که باید واقعا مهم هستند. آن مطلب، دنیای من را زیرورو کرد. چون احساس می‌کنم شبیه ماشین ِ «بله» شده بودم، انگار وظیفه داشتم به تمام درخواست‌ها و دستور‌های ریز و درشت جواب مثبت بدهم. از جزئی‌ترین کار‌های بچه‌ها گرفته تا وقت‌گیرترین کار‌های خانه و بیرون خانه. ▫ اما حالا شروع کرده‌ام به فهمیدن اینکه بله گفتن چگونه آرام آرام، اما بی‌چون و چرا نابودم می‌کند؛ بنابراین تصمیم گرفته‌ام در سال جدید به خیلی چیز‌ها نه بگویم. ۱. درست کردن تختخواب دخترم ۲. صبحانه نخوردن ۳. سرزنش خودم ۴. وسواس چک کردن گوشی ۵. اینکه به همسرم بگویم وقت حرف زدن با او را ندارم ۶. برای رابطه‌ با همسرم برنامه داشته باشم ۷. هر شب به بچه‌هایم ناگت ندهم ۸. داوطلب شدن برای انجام تمام فعالیت‌های مدرسه‌ بچه‌ها ۹. دیروقت شام خوردن ۱۰. بعد از شب بخیر گفتن به بچه‌ها، دوباره به اتاق‌شان سر بزنم ۱۱. لباس پوشاندن به بچه‌ها ۱۲. اینکه اجازه بدهم بچه‌ها با من به حمام بیایند ۱۳. در مورد بازی‌های کامپیوتری و تلویزیون تماشا کردن بچه‌ها زیاد سختگیری نکنم ۱۴. به خودم فشار نیاورم که آدم کاملی باشم ۱۵. اینکه فکر کنم نیازی به استراحت کردن ندارم...... ادامه مطلب در لینک زیر👇👇👇 http://www.migna.ir/news/49976/
🔶 ۶ شیوه مهارتی برای مقابله روانشناختی با کرونا میگنا- مهنوش صفائی افزود: در کنار حفظ سلامتی جسمی که با رعایت موازین بهداشتی و درمانی ارایه شده از سوی پزشکان و مسوولان امر محقق می‌شود هموطنان باید جنبه‌های روحی و روانی شرایط کنونی را بخوبی درک کنند تا هرچه بهتر پذیرای واقعیت باشند و برای مقابله درست با آن آماده شوند. ♦ استفاده از مهارت تفکر انتقادی نخستین شیوه‌ای است که بر اساس آن از فاجعه انگاری درباره کووید-۱۹ برای خود و دیگران جلوگیری خواهد شد، با استفاده از این مهارت بر حقایق تمرکز می‌کنیم نه داستان‌های وحشت‌آور و جعلی؛ کسانی که در این قوی هستند، می‌توانند از زوایای مختلف به موضوع نگاه کنند و همین روش از میزان اضطراب و ترس آنان خواهد کاست. ♦ برای اجرای این شیوه شخص با طرح سوالاتی مانند حقایق و جزییات درباره کدامند، آیا فقط بر روی یک جنبه قضیه تأکید می‌شود، جنبه‌های دیگر قضیه کدامند، آیا من به صورت هیجانی در یکی از سناریوهای احتمالی یا یک چیز جزیی گیر گرفتار نشده‌ام؟ و یافتن پاسخ برای آن فکر و ذهن خود را فعال تا حد زیادی بر استرس غلبه می‌کند. ♦ این روانشناس استفاده از مهارت چشم‌انداز را دومین راهکار نامید و گفت: مهارت چشم‌انداز یعنی داشتن تصویری کلی در ذهن. چشم‌انداز به این معنی نیست که جای نگرانی نیست، ولی این مهارت کمک می‌‎کند تا یک قدم به عقب برداریم و ببینیم ممکن بود حقیقتی بدتر برای برای من و اطرافیانم رخ می‌داد. در مورد ویروس کرونا، داشتن چشم‌انداز یعنی مقایسه جمعیت یک شهر، استان یا کشور با میزان مبتلا شدگان یا موارد جدید و بررسی پاسخ‌های آن که کمک می‌کند حقایق را بیشتر مد نظر قرار دهیم. ♦ وی استفاده از مهارت احتیاط را سومین مورد از پنج شیوه مهارتی برای مقابله روانشناختی با کرونا ذکر کرد و افزود: در این روش فرد اگرچه احتیاط و موازین بهداشتی را در اولویت قرار داده است، اما شجاعت خود را از بین نمی‌برد و راهکارهای عقلانی و کارشناسی را در زندگی روزمره به کار می‌بندد. ♦ مدیر مرکز مشاوره نیک‌آوین اصفهان تصریح کرد: مهارت خود تنظیمی چهارمین روش است، در پیروی از عادات سلامتی مانند شستن دست، دست ندادن باید منضبط بود و همچنین وسوسه‌هایی مانند سفر رفتن را مدیریت می‌کنیم، گزینه‌های بد را کاهش داده و به سلامتی به صورت درازمدت و با اهمیت می‌نگریم تا عادات سلامت و مدیریت وسوسه در ما قوی‌تر عمل کند. ♦ صفائی استفاده از مهارت تعادل را پنجمین روش دانست و خاطرنشان کرد: اگرچه دانستن خوب است ولی زیاد خبر شنیدن فرد را خسته، وحشت‌زده و ناراحت می‌کند، بهتر است خلاصه اخبار را دنبال شود و بطور کلی در دریافت اطلاعات و اخبار باید تعادل داشت....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/49982/preview/
🔶 ناراحتی هم ارزشمند است میگنا- درطول زندگی، ما با دردناک بسیاری مواجه می‌شویم مثل عاطفی، طردشدن، دشواری‌های مالی، بیماری، ، ازدست‌دادن و …، به‌علاوه بسیاری از ما هنوز کوله‌باری از و تجربیات تلخ گذشته را با خود حمل می‌کنیم. بسیاری از این مربوط به دوران کودکی ما هستند، آن زمان خیلی برایمان مهم نبودند، اما اکنون که درک بیشتری از وقایع داریم تلخی آن وقایع برایمان بیشتر شده است. در زمان کودکی به‌خاطر زنده‌بودن و رفع نیازمان به دیگران وابسته بودیم و بدون افرادی که حامیانمان بودند، یعنی پدر و مادرمان، احساس می‌کردیم زندگی‌مان درمعرض خطر قرار گرفته است و اگر این حامیان به‌نوعی کرده باشند که حس کرده باشیم درمعرض تهدید قرار گرفته‌ایم، ترس شدیدی را باتمام‌وجودمان درک کرده‌ایم و این تجربیات دردناک درطول سالیان زندگی همواره با ما بوده‌اند. ♦ بیشتر ما به‌محض‌اینکه احساس ناراحتی می‌کنیم و یا حتی حس می‌کنیم اتفاقی ممکن است موجب بروز ناراحتی ما شود، سعی می‌کنیم آن را سریعا دفن کنیم تا فرصت ابراز پیدا نکند. در دوره کودکی یا برای فرار از ناراحتی، خود را با بازی و فعالیت‌های مختلف سرگرم می‌کنیم و گاهی خودمان را به نادانی می‌زنیم تا با این شیوه از ناراحتی فرار کنیم اما اگر آن مسئله واقعا مسئله مهمی ‌باشد و والدین به آن بی‌توجهی کنند، همین که ببینند فرزندشان خودش را با کاری سرگرم کرده است و ظاهرا به موضوع ناراحت‌کننده اهمیتی ندهند و خیالشان راحت شود، این مسئله در روح و روان آن کودک باقی می‌ماند و در بزرگ‌سالی در موقعیتی خاص به شکلی خاص بروز می‌کند و آن زمان یافتن ریشه این رفتار یا مشکل بسیار دشوار است؛ چون معمولا خودش نیز نمی‌داند که مشکل فعلی‌اش ریشه در کدام رخداد دوران کودکی‌اش دارد. کودکان باید اجازه داشته باشند احساسات خود را درک و احساس کنند و آن‌ها را بیرون بریزند، والدین باید به کودکان کمک کنند تا آن‌ها بتوانند بهتر با احساساتشان ارتباط برقرار کنند و آن‌ها را بشناسند. با این کار کودک از احساساتش درس می‌گیرد، این درس‌ها در بزرگ‌سالی در موفقیت فرد بسیار تاثیرگذار هستند. وقتی والدین به کودک اجازه می‌دهند احساساتش را بشناسد به او کمک می‌کنند بیاموزد به روشی مسئولانه با مسائل زندگی برخورد کند. ♦ والدین با حمایت از احساسات کودکان می‌توانند به رشد ذهنی و عاطفی فرزندانشان کمک کنند. به همین دلیل چند نمونه از رفتارهای حمایتی از احساسات کودکان را نام می‌برم تا بیشتر با این رفتارها آشنا شوید: ▪ : مانند اینکه من هم در کودکی جوجه‌ای داشتم که بسیار به آن علاقه‌مند بودم، ولی گربه جوجه مرا خورد؛ به همین دلیل الان می‌توانم درک کنم که از مرگ گربه‌ات چه احساسی داری. ▪ فعال: وقتی کودک صحبت می‌کند در چشمانش نگاه کنید، خودتان را به کار دیگری سرگرم نکنید. زبان بدنتان به‌گونه‌ای باشد که گویی مهم‌ترین اخبار را می‌شنوید. ▪ : وقتی کودکتان درمورد ماجرایی برایتان صحبت کرد، چند روز بعد درمورد نتیجه آن اتفاق از او سوال بپرسید تا متوجه شود که او و مشکلاتش برای شما اهمیت دارند. ▪ به ابراز احساسات: تو کاملا حق داری، من هم اگر جای تو بودم همین‌قدر ناراحت می‌شدم. هیچ مسئله‌ای نیست اگر می‌خواهی گریه کنی، بیا در آغوش من و هرقدر خواستی گریه کن تا احساس کنی سبک شده‌ای. ▪ دقیق احساسات: عزیزم می‌دانم که از این وضعیت احساس ناخوشایندی داری، اما برایم بیشتر توضیح بده که الان از این اتفاق هستی یا غمگین. ▪ وقتی کودک می‌بیند که احساساتش برای شما مهم هستند و بیرون‌ریختن آن‌ها موجب ناراحتی شما نمی‌شود، می‌آموزد که با خود و احساساتش صادق باشد و آن‌ها را ابراز کند. وقتی کودک می‌بیند اجازه دارد احساساتش را بیرون بریزد احساس امنیت خاطر می‌کند و همین موضوع موجب می‌شود به شما نزدیک‌تر شود. این کار در دوران نوجوانی نیز به حفظ ارتباط شما با کمک می‌کند و موجب می‌شود شما بتوانید بر فرزندتان نفوذ داشته باشید، حتی بیشتر از گروه دوستان و همسالانش. بدون شک فرزندتان نیز وقتی با شما احساس نزدیکی کند، نظر شما را درمورد مشکلاتش می‌پرسد و از شما راهنمایی می‌گیرد و به این ترتیب دیگر نگران تاثیر منفی غریبه‌ها بر فرزندتان نخواهید بود....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/49985/preview/
🔶 درباره اریک فروم ◽ میگنا- اریک فروم از جمله افرادی است که در زمینه و مطالعه علّی و روانشناختی آن فعالیت بسیاری انجام داده است تا جایی که یکی از قدرتمند ترین و بهترین تئوری های روانشناختی را درباره عشق مطرح می کند. بنابراین یکی از مهم‌ترین اندیشه‌های درباره‌ عشق و چیستی آن بوده است. وی در کتاب هنر عشق ورزیدن می گوید: علت اینکه می گویند در عالم عشق هیچ نکته آموختنی وجود ندارد، این است که مردم گمان می کنند که مشکل عشق مشکل معشوق است و نه مشکل استعداد. مردم دوست داشتن را ساده می انگارند و برآنند که مساله تنها پیدا کردن یک معشوق مناسب یا محبوب دیگران بودن است. هیچ فعالیتی، هیچ کار مهمی وجود ندارد که مانند عشق با چنین امیدها و آرزوهای فراوان شروع شود و بدین سان به شکست بینجامد. وی به وضوح عشق ورزیدن را یک هنر می داند و می گوید: اولین قدم این است بدانیم که عشق ورزیدن یک هنر است، همانطور که زیستن هنر است. اگر ما بتوانیم یاد بگیریم که چگونه می توان عشق ورزید، باید همان راهی را انتخاب کنیم که برای آموختن هر هنر دیگر چون موسیقی، نقاشی، نجّاری، یا هنر طبابت یا مهندسی بدان نیازمندیم. ♦ نظریه‌های او مانند آلفرد آدلِر و کارن هورنای نزدیک به نظریات زیگموند فروید فیلسوف مشهور است. معتقد بود که انسان‌ها به‌صورت انعطاف‌پذیر توسط نیروهای زیستی شکل نمی‌گیرند. اریک فروم بخشی به این نظریه اضافه کرد. او معتقد بود که اجتماعی و فرهنگی بر انسان تأثیر می‌گذارند و به همین شکل بوده است که انسان‌ها در طول تاریخ تکامل‌یافته‌اند. او معتقد بود، # تعارض‌های شخصی ما از انواع جوامعی که می‌سازیم، ناشی می‌شوند. ♦ افراد بشر به اعتقاد فروم در عین حال که برای و مبارزه می کنند، خواهان ارتباط و به دیگران نیز هستند. شیوه بر طرف کردن این تضاد که فرد هم می خواهد آزاد باشد و هم نیاز به ارتباط و وابستگی به دیگران دارد، وابسته به ساختار اقتصادی جامعه است.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/49977
🔶 کرونا و ذهن آگاهی دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نگشت دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور ◽ میگنا- با توجه به اینکه این روزها اخبار فضای جامعه را بسیار ملتهب کرده و با شیوع لحظه ای آن نگرانی و اضطراب افراد رو احاطه کرده لزوم استفاده از تکنیک های روانشناسی در شرایط فعلی بیش از پیش احساس می شود. اگرچه داشتن روحیه‌ای مثبت در عین ناکامی‌ها یا تلخی‌های این روزهای زندگی دشوار است اما باید توجه داشته باشیم که کرونا یک درد مشترک است بنابراین باید هم به خود و هم به دیگران کمک کنیم برای روبه رو شدن با اثرات منفی روانشناختی آن مجهز شویم و خود را قوی سازیم. ♦️یکی از روش های روانشناختی مفید در مقابله با استرس بیماری که به آرام شدن و کاهش نگرانی ها کمک میکند استفاده از تمرینات ذهن آگاهی است. با استفاده از این تمرین ها سیستم پاراسمپاتیک فعال می شود و منجر به احساس آرامش می شود و با کاهش استرس سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. ♦️ ذهن آگاهی تمرینی‌ برای آگاه شدن از زمان «حال» و «حضور در لحظه» است و به ما کمک میکند تا برای آرامش و دور کردن نگرانی‌ها و استرس ها با جریان مستمر و لحظه به لحظه زندگی رابطه‌ای عمیق و واقع گرایانه برقرار کنیم و ذهنمان را از بودن در لحظه حال آگاه نگه داریم. ♦ در اینجا یکی از روش های ذهن آگاهی آموزش داده می شود که با صرف زمان کم و با تکرار زیاد طی روزهای مختلف میتواند اثرات مثبتی را بر سلامت ذهن و بدن شما بر جای بذارد. لطفا با دقت و تمرکز تمرین را شروع کنید: مکانی ساکت و راحت برای خود پیدا کنید. روی صندلی یا روی زمین بنشینید. چشمانتان را ببندید و به آرامی توجه تان را بسمت بالا و پایین شدن نفستان در قفسه سینه و شکمتان بیاورید. یک نفس عمیق بکشید و به هوایی که داخل ریه هایتان میفرستید و خنکی که در گلویتان احساس می کنید توجه کنید سپس به آرامی نفستان را خارج کنید توجه داشته باشید که تنفس عمیق را به درستی اجرا کنید در تنفس صحیح هنگام دم قفسه سینه بالاتر می آید و هنگام بازدم شکم مقداری بالاتر قرار می گیرد. 2 الی 3 دقیقه به ریتم نفس کشیدنتان که همواره مانند موج های دریا وارد و خارج می شود توجه کنید. ممکنه در هنگام تمرین تنفس افکار، نگرانی ها و احساساتی سراغتون بیاد نگران نباشید این چیزی عادی است که ذهن بیشتر وقت ها انجام می دهد مهم این است که شما تمرکزتان را از آن افکار، احساسات و نگرانی ها مجددا به سمت نفس کشیدنتان برگردانید. بعد از انجام چند تنفس میتوانید به آرامی چشمانتان را باز کنید. شما می توانید هر زمان که احساس نگرانی و اضطراب در مواجهه با کرونا و اخبار مربوط به آن داشتید با استفاده از بهترین نعمت الهی که خداوند در اختیارمان قرار داده یعنی تنفس به راحتی اضطراب را مدیریت کنید و از احساس آرامشی که بعد از تمرین بر شما پدیدار میشود لذت ببرید. سعی کنید در طول روز حداقل 5 بار تمرین ذهن آگاهی تنفس رو انجام دهید و از پیامدهای مثبت آن بهره ببرید. تندرست و مانا باشید ✍دکتر زهرا شهابی نژاد لینک مطلب👇👇 http://www.migna.ir/news/49987/preview/
🔶 درگذشت دختر دانشجوی روانشناسی دانشگاه علامه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا ◼ باعرض تاسف سها- دانشجوی ترم 6 رشته روانشناسی دانشگاه علامه ( از اهالی گرمسار) بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. ⚫ کمپین دانشجویی دانشگاهیان دانشگاه علامه طباطبائی با عنوان «سفیران آگاهی» درگذشت هم کلاسی و هم دانشگاهی خود را به خانواده، دوستان و خانواده بزرگ دانشگاه علامه طباطبائی تسلیت می گوید....👇👇 http://www.migna.ir/news/49990/preview/
🔶 وسواس را از کرونا به ارث نبریم! میگنا- یک روان شناس بالینی درباره خطر ابتلا به وسواس کرونایی گفت: وسواس از قدیمی ترین اختلالات شناخته شده روانی است که بین مردم از شیوع نسبتا بالایی برخوردار است و معمولا در نوع حاد آن بیماری تلقی می شود. ◽ سپیده غلامی افزود : وسواس یک نوع اختلال است که انسان، بدون اختیار و از روی اجبار، عملی را مکررا انجام می دهد و یا مطلب و موضوعی را در فکر و ذهن خود تکرار می کند. اولی را وسواس عملی و دومی را وسواس فکری می گویند. این روانشناس با اشاره به مخاطرات شرایط متناقض فعلی ادامه داد: متاسفانه شیوع کرونا شرایطی ایجاد کرده که مردم هم دچار وسواس فکری و هم عملی شده اند و نگران کننده تر ماندگاری این رفتار و نهادینه شدن در افرادی است که قبلا به این بیماری مبتلا نبوده اند و در مبتلایان نیز حالت شدیدتر این اختلال را شاهد خواهیم بود که خطرناک است. غلامی افزود: در حال حاضر وسواس فکری با عنوان "کرونا گرفتم" به جان مردم افتاده که این استرس و نگرانی با تشدید شدن به سیستم عصبی و دفاعی آنان لطمه می زند که نگران کننده تر از وسواس عملی است و باید به فکر راهکاری برای حل بحران های پساکرونا باشیم. ♦ افراد مددکار خودشان باشند این روانشناس با بیان اینکه در مورد درمان اختلال وسواس هیچکس به اندازه خود فرد نمی تواند به خودش کمک کند، اظهار داشت: در شرایط فعلی و با مواجهه با بحران کرونا افراد باید روی ذهن و فکر خود کار کنند و ضمن امید دادن به خود و اطرافیان تمام مسائل بهداشتی لازم را رعایت کنند. غلامی ادامه داد: امروز شاهدیم بسیاری از افراد که از وسواس بودن پرهیز می کردند خود به آدم های وسواسی تبدیل شده اند و حتی به صورت افراطی توصیه های بهداشتی را انجام می دهند در حالی که باید مراقب باشند این چاقوی دو لبه آنها را به اختلالی دیگر دچار نکند. این روانشناس بالینی به مردم توصیه کرد: برای رهایی از گرفتار شدن در دام وسواس فکری ، اخبار منفی را گوش ندهند ، آمار مبتلایان و فوتی های کرونا را دنبال نکنند، فضای خانه را برای خود و اطرافیان تا حد ممکن شاد کرده و افکار منفی را از خود دور کنند.......👇👇👇 http://www.migna.ir/news/49940
🔶 مغز خود آسیب رسان میگنا- نوجوانان با هیجانات داغ - سریع، گاهی اوقات از تکنیک‌های عجیب و غریب برای مدیریت هیجان ها استفاده می‌کنند. بسیاری ممکن است به خود بزنند ولی از نظر بالینی خودﺁزاردهنده تلقی نشوند؛ زیرا صدمه‌ای که وارد می‌کنند تأثیر مثبتی ندارد. آن‌هایی که به جرح خویشتن ادامه می‌دهند، متوجه می‌شوند که درد و دیدن خون، فعالیت مغز در آمیگدال را کاهش می‌دهد، جایی که محل احساسات واکنشی و ناخوشایند در مغز است. مدل عصبی- زیستی ممکن است این که پاسخ متمایز مغز، با درد و جنبه بصری آسیب آرام شده‌ است، علت اصلی جرح خویشتن را نشان بدهد. این به نوجوان و پدر و مادر اطمینان بالایی می دهد که این رفتار " بیمار، بد و توجه طلبی" نیست، بلکه یک مشکل همراه با واکنش‌های -زیستی نوجوانان است. با این حال، این مدل یک عیب دارد : حذف رفتار خود آسیب رسان از یک بافت هیجانی، به نظر می رسدآن را فراتر از دسترس معالجه درمانی قرار می‌دهد. ♦ وضعیت عصبی- زیستی افکار و احساسات ما به شکلی پیچیده ای به هم مرتبط هستند. زمانی که فعالیت عصبی را توصیف می‌کنیم، توضیح نمی‌دهیم، بلکه در حال بررسی افکار و احساسات هستیم. به احتمال زیاد نوع خاصی از و نفرت از خود یا باوری که شخص مستحق مجازات است، زمینه ای را ایحاد می کند که درد و ﺁسیب در ﺁن تسکین ایجاد می کند (بالاخره، سزای کارم را دیدم). اما اشمال سرنخ دیگری پیشنهاد می کند که ممکن است آن کشف عجیبی باشد، این که نوجوانان خود آسیب رسان سطح استرس کمتری دارند. هورمون کورتیزول معمولا ً برای ما بد است. اما آن حس سائق و برانگیختگی ایجاد می‌کند. این ما را هوشیار و علاقمند نگه می دارد. وقتی سطح کورتیزول پایین است، می‌توانیم احساس کنیم که کسل و منزوی شده‌ایم. شاید نوجوانان خودآسیب رسان در جستجوی سطوح طبیعی کورتیزول هستند. معمولا ً کورتیزول در ساعات مختلف روز، به خصوص صبح ها عمل می کند. هنگامی که سطوح کورتیزول بالا باشد، چرخه تعادل حیاتی بدن وارد عمل می‌شود و سطح کورتیزول توسط یک اثرﺁرامش‌بخش درونی کاهش می‌یابد. سطح سرکوب شده کورتیزول در نوجوانانی که اختلال جرح خویشتن دارند، چرخه تعادل حیاتی بدن را به هم می زند. ﺁن ها بدون داشتن هر دو سطح عادی کورتیزول و همتایان ﺁرام کننده ﺁن، سطح کورتیزول را از طریق جرح خویشتن بالا می برند، که از ﺁن برای کاهش هیجان های زیان آور نیز استفاده می کنند. ﺁنچه که نوجوانان خود آسیب رسان ممکن است به آن نیاز داشته باشند، استرس بیشتر، نه کمتر، به شکل برانگیختگی و سائق است. ⚪ خبر خوب این است که وقتی نوجوانان دست از جرح خویشتن، چه در نتیجه درمان یا بلوغ بردارند، پاسخ های عصبی-زیستیﺁن ها به حالت عادی باز می گردد......👇👇👇 http://www.migna.ir/news/49991/preview/ ▫ نویسنده:دکتر تری اپتر ▫ مترجم: سبحان گل محمدزاده- دانشجوی دکتری روان شناسی
🔶 توصیه هایی برای مقابله با استرس کرونا و ایام خانه‌نشینی میگنا- دکتر سعید منتظرالمهدی می گوید: آنگونه که از شواهد بالینی و مشاهدات ما پیداست کرونا شمار زیادی از شهروندان را دستخوش ترس و اضطراب و استرسی فراتر از حدِ معمول و سطح نرمال کرده است. از همین رو، لازم است حالا که برای درمان کرونا وجود ندارد، با راهکارهایی خودمان را دربرابر فشار روانی ناشی از کرونا واکسینه کنیم. اول از همه لازم است که از حاصل از ویروس کرونا نهراسیم. تجربه ترس و اضطراب در برابر یک بیماری ناشناخته و سرشار از ابهام، نه تنها نشان از غیرعادی بودن ما ندارد بلکه بیانگر آن است که ذهن و مغز ما عملکرد درست و مطلوبی دارند و شناخت ، درست و منطقی است. اما نباید فراموش کرد که ادراکِ ترس به عنوان یک عامل ذهنی باید با خطر واقعیِ پدیده به عنوان یک عامل عینی همخوانی داشته باشد. بنابراین، در برابر باید دقیقاً به همان میزانی بترسیم که باید بترسیم. ترس بیشتر از حد، نوعی هراس یا فوبیا است و لاجرم باید از آن پرهیز کرد. ♦ اما این رنج می‌تواند به عاملی برای گره گشودن از مشکل و یافتن راه حل برای از میان راندن صعوبت های زندگی تبدیل شود. رنج روانی، همانند درد جسمانی نه تنها ما را از پای در نمی‌آورد بلکه به ما یاری می‌رساند تا راه برون رفت از مشکل و بد کارکردی را بیابیم و از آن طریق سلامت خود را ارتقا بخشیم اما باید باشیم که رنج غیر ضروری بر خود تحمیل نکنیم. این پزشک با تاکید بر اینکه نباید از ترس مرگ خودکشی کنیم، گفت: بی هیچ شک و گمانی همه ما باید توصیه‌های مراجع معتبر پزشکی را یک به یک ، رعایت کنیم. اما سخت گیری و به زحمت انداختن بیش ازحد خود در برابر کرونا، نه تنها غیرضروری است بلکه می‌توان آن را نوعی خودکشی از ترس از مرگ تلقی کرد. ⚪ افراد دارای اختلالات زمینه‌ای روانی در برابر اضطراب کرونا آسیب پذیرترند در عین حال باید مراقب بیماری‌های زمینه‌ای روانی باشیم. هماهنگونه که افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن جسمی در برابر کرونا آسیب پذیر هستند ، افراد دارای زمینه‌ای روانی بویژه وسواس، افسردگی و اضطراب نیز در برابر این استرس آسیب پذیرترند و لذا باید با رعایت توصیه‌های خود، بیش از پیش مراقب سلامت روان خود باشند.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/49993/preview/
🔶 روان­­شناس نمایی و روان­شناسان خودشیفته ◽ علیرضا چهره ­سا میگنا- موضوع چیز تازه­ای نیست، عدم نظارت و کنترل فعالیت­های افراد سودجو، فرصت طلب، نمایشی و خودشیفته در فضای مجازی و آن روی سکه در وضعیت کنونی آنهایی که "احساس منجی" دارند. در حال حاضر جامعه­ ایران تمام توان و انرژی خود را صرف مبارزه با ویروس کرونا می­کند و این در حالی است که تا قبل از تیتر اول شدن اخبار مربوط به این ویروس و بیماری، یکی از موضوعات قابل تأمل، بحث "روان­شناسان زرد" بود. شاید که چه عرض کنم، حتما شما هم بر روی گوشی هوشمند خود عضو پیام رسان اینستاگرام هستید. حتما پیج­ هایی را دنبال می­کنید و افرادی هم به دنبال کردن صفحه شما علاقه دارند. حال پرسش من از شما این است که چه تعداد از صفحاتی که دنبال می­کنید به نوعی با روان­شناسی در ارتباط است یا حداقل فکر می­کنید که به روان­شناسی ربط دارد؟ احتمالا از هر دو نفر، پاسخ یکی مثبت باشد و چند پیج به اصطلاح روان­شناسی را دنبال می­کند. اما تاکنون از خود یا کسانی که اطلاعات آکادمیک (دانشگاهی) در این زمینه دارند پرسیده ­اید روان­شناسی چیست؟ به چه کار می ­آید؟ روان­شناس کیست؟ چه ویژگی­ هایی دارد؟ ◽ در این مقاله می­خواهیم شما را با واقعیت روان­شناسی و مشاوره آشنا کنیم و از خطرات "روان­شناسی زرد" آگاه نماییم. باید بدانید در تمام دنیا رشته ­های تحصیلی زیادی وجود دارند که افراد می­توانند با گذراندن مقاطع دانشگاهی، به مدارک مورد نظر خود دست یابند. اما در برخی رشته­ ها، تنها دریافت مدرک، ملاک صلاحیت فرد جهت ارائه­ خدمات در رشته­ تحصیلی خود نیست. بگذارید مثالی بزنم. فرض کنید فردی با أخذ مدرک کارشناسی مهندسی عمران یا لیسانس حقوق بخواهد خدمات نظارت بر ساختمان و وکالت را ارائه دهد، آیا چنین چیزی امکانپذیر و مورد قبول است؟ مطمئنا خیر. هم سازمان نظام مهندسی و هم کانون وکلا چنین اجازه­ای را نمی­دهند و کارفرمایان هم به محض اطلاع از این امر همکاری خود را با آن فرد قطع می­کنند؛ تازه اگر خوش شانس باشد و از او شکایتی نشود! اما چرا روان­شناسی را از این قاعده مستثنی می­دانیم؟ چرا فکر می­کنیم روان­شناسی خوب حرف زدن (داشتن فن بیان) است! تفاوت خوب حرف زدن و حرف خوب زدن را می­دانیم؟ ­شناسی هم یک علم و هم یک حرفه است، بدین ترتیب باید "صلاحیت" افراد جهت ارائه­ خدمات در این رشته بررسی شود. اجازه دهید ابتدا کمی بیشتر با "روان­شناسی واقعی" آشنا شویم.......متن کامل مقاله در لینک زیر👇👇👇 http://www.migna.ir/news/49994
🔶 چگونه بر استرس ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا غلبه کنیم؟ میگنا- استرس دارای چهار نشانه رفتاری، جسمانی، و روان شناختی است که هر کدام از این نشانه ها ویژگی هایی دارند که در زیر به آن ها اشاره می شود: ♦۱ - نشانه‌های رفتاری - افزایش یا کاهش سطح انرژی و فعالیت - افزایش مصرف سیگار یا موارد مشابه آن - افزایش تحریک پذیری به شکل زود عصبانی شدن و جر و بحث کردن زیادی - مشکل در خوابیدن و استراحت کردن - گریه کردن زیاد - اضطراب بیش از حد - تمایل به تنها ماندن - برای هر چیزی دیگران را سرزنش کردن - مشکل در برقرای ارتباط و گوش دادن به حرف دیگران - مشکل در کمک کردن یا کمک گرفتن از دیگران - خوشحال و شاد نبودن ♦۲ - نشانه‌های جسمی - دل درد یا اسهال - سردرد و درد در جاهای دیگر بدن - کاهش اشتها یا خوردن بیش از حد - تعریق زیاد یا احساس لرز - لرزش دست یا پرش عضلات - زود ترسیدن از هر چیزی ♦ ۳- نشانه های هیجان - مضطرب بودن یا ترسیدن بیش از حد - احساس افسردگی - احساس گناه - احساس عصبانیت - احساس قهرمان بودن، سرخوشی یا شکست ناپذیری - بی توجهی به همه چیز - احساس غمگینی بیش از حد ♦۴ - نشانه های شناختی - مشکل در به یاد آوردن چیزها و کارها - احساس گیجی - مشکل در خوب فکر کردن و تمرکز - مشکل در تصمیم گیری 🔻 چگونه استرس خود را کاهش دهیم؟ اولین کار این است که از همان ابتدا آخر ماجرا را ببینید. اگر خودتان یا نزدیکان در مواجهه زیاد با بیماری هستید طبیعی است که بخواهید همه اخبار را بدانید ولی به یاد داشته باشید که توجه‌تان را به زندگی روزمره از دست ندهید و مدت زمان خواندن و شنیدن و دیدن اخبار مربوط به بیماری را محدود کنید. دومین کار این است که به اخبار «صحیح و درست» دسترسی پیدا کنید. اگر در معرض خطر هستید باید با شنیدن اخبار بتوانید اطلاعات کافی و درست در مورد بیماری به دست بیاورید و خودتان را در برابر آن محافظت کنید. به حرف افراد یا منابع خبری گوش دهید که قابل اعتماد هستند........ ادامه مطلب👇👇👇 http://www.migna.ir/news/49995/preview/
🔶 سبک زندگی در قرنطینه خانگی ویژه زوجین (با هدف کاهش اختلافات) میگنا- استرس و اضطرابی که اکنون مردم دارند، خیلی بیشتر از آسیبی است که خود کرونا دارد. علاوه بر بیماری خود سبک زندگی جدید نیز می تواند عاملی برای افزایش استرس و اضطراب باشد. در مورد زوجینی که دچار اختلاف هستند خانه نشینی و قرنطینه ممکن است آنان را بالا ببرد در نتیجه جروبحث بر سر موضوعات مرتبط با مسائل روزمره و همیشگی و حتی مسائلی که تا قبل از شرایط کرونا کانون توجه نبوده تشدید می شود، مانند توافق بر سر برنامه ها و سرگرمی های مشترک مانند تماشای تلوزیون، تغییر ساعت وعده های غذایی و خواب و بیداری و... . کتاب درمانی، قصه درمانی و معنویت درمانی روش‌های درمانی هستند که در سبک زندگی جدید می‌توانیم از آنها استفاده کنیم به شرطی که در این مدت اولویت بندی کنند و ضمن پذیرش شرایط سخت کنونی سلامت خود و خانواده را در اولویت قرار دهند و فعلا دست از اختلافات بکشند و با گوش دادن و همدلی با یکدیگر ذهن خود را بر فعالیت های مشترک و سرگرم کننده که کمتر چالش برانگیز است متمرکز نمایند. ♦ استرس و سر رفتن حوصله همسر شما مسئول غر زدن ها و حوصله سر رفته شما نیست محبت را باید در این زمان در منزل دو چندان کرد. در این شرایط توقعات را کم نمود چون باید توجه کنیم که همسر ما نیز مثل ما تحت تاثیر شرایط استرس بیماری کرونا است. عشق مثل گل است، آب می خواهد و توجه. در این روزها باید حضور خود را به عنوان پدر و مادر و همسر پررنگ کنیم. زوجینی که در طلاق عاطفی هستند و یا اختلاف دارند در خانه تماشاچی زندگی یکدیگر هستند و توجهی به هم ندارند؛ در شرایط قرنطینه بهتر است که خشم و استرس و غرزدن‌ها را دور کنند و استرس دردسرساز را به استرس مثبت و مفید تبدیل کنند. ♦ قرنطینه و حریم خصوصی (کنترل کردن همدیگر ممنوع) قرنطینه خانگی چالش‌هایی را به وجود خواهد آورد. ممکن است افراد بیشتر در کار یکدیگر مداخله کنند و به اصطلاح پاپیچ هم شوند. در چنین مواقعی، زن و شوهر بیشتر همدیگر را کنترل می کنند مثلا چک کردن تلفن همراه و... . زندگی مشترک یعنی توازن بین دلبستگی به هم ضمن احترام به استقلال فردی؛ به همین دلیل همه مشاوران خانواده معتقدند همسران باید به حریم خصوصی هم احترام بگذارند. یادتان باشد حریم خصوصی باید در چارچوب زندگی زناشویی بگنجد، قرار نیست که هر کاری دوست داشتیم انجام بدهیم و این به آن معنا نیست که مثلا زن و شوهر مدام سرگرم فضای مجازی بوده و در شرایطی که مجبورند در خانه بمانند از فکر و احساس هم بی خبر باشند و برایشان مهم نباشد که درون همسرشان چه می گذرد....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/49996/preview/ ◽ دکتر مسعود صیادی / روانشناس و زوج‌درمانگر
🔹منشا بیماری MS چیست ؟! 👌حرص و جوش خوردن بیش ازحد 👌حساس و زود رنج بودن 👌عصبی شدن 👌خوردن بیش از حد غذاهای سرد 👌بی خوابی به مدت طولانی برای عزیزانتون بفرستید ! @Mignair
🔶 همه اطلاعات استرس‌زای جامعه را در اختیار کودکان قرار ندهید میگنا- مدیر موسسه رما در خصوص راه‌های پیشگیری از این آسیب‌ها گفت: در شرایط فعلی فرد بایستی برای خود یک حلقه امن روانی ایجاد کند به صورتی که تمامی عوامل استرس زا را کنترل کرده و آن ها را حذف کند. معمولا پیام های نامعتبر در شبکه های اجتماعی یکی از عوامل استرس زا هستند. اگر فرد به دنبال پیگیری اخبار شیوع بیماری است، بایستی از مراجع معتبر و به خصوص رسانه هایی که اطلاعاتشان را از وزارت بهداشت دریافت می کنند، اخبار را پیگیری کند. قرار دادن یک زمان خاص در روز و کاهش دفعات پیگیری اخبار شیوع بیماری نیز از دیگر راهکارهایی است که به کنترل استرس کمک می کند. علی حسینی افزود: در خصوص استرس ناشی از اخبار شیوع بیماری ذکر این نکته ضروری است که کودکان بسیار در برابر آن آسیب پذیر هستند. بایستی والدین در این روزها بسیار فرزندان خود باشند و از بازگو کردن اخبار ناراحت کننده برای کودکان خودداری کنند. با توجه به دنیای ذهنی کودک، نیازی نیست که تمام اطلاعات در اختیار کودک قرار بگیرد زیرا آن ها درک درستی از شرایط ندارند و ممکن است ناشی از بازگو کردن آن ها تبعات بدی برای کودک داشته باشد. اگر فردی هم در این شرایط دچار شد، متناسب با شدت آن می تواند اقداماتی انجام دهد. اگر شدت وسواس به اندازه ای بود که فرد و اطرافیانش را دچار زحمت کند، مراجعه به یک درمانگر و یا روانپزشک بهترین راهکار برای است. اما اگر شدت آن به حدی نبود که خود و دیگران را آزار دهد، در این شرایط می تواند کمک کننده او هم باشد! زیرا رعایت بهداشت در این شرایط به فرد کمک هم خواهد کرد. این روانشناس اظهار داشت: حفظ روحیه و نشاط روانی دیگر مسئله ای است که در این روزها باید به آن توجه کنیم. یک یا چند کتاب خوب، تماشای فیلم های مناسب، انجام بازی های فکری و خانگی با دیگر اعضای ، برگزاری ساعاتی برای لطیفه گویی و بیان خاطرات طنز، ورزش و نرمش هایی که در خانه انجام می شود، عبادت و انجام فرایض مذهبی و دینی و استفاده مناسب از تلفن هوشمند از جمله راهکارهایی است که در این شرایط می تواند به حفظ روحیه شاد و نشاط روانی ما کمک کند.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/49999/preview/
🔶 ۸ اصل روانشناسی در کنترل و پیشگیری از کرونا میگنا- نیره حاجی علیان، روانشناس اظهار داشت: عفونت ناشی از ویروس در دسامبر ۲۰۱۹ ، موجب ایجاد نگرانی و افزایش اضطراب در افراد گردیده است. و در دنیا به عنوان تهدیدی منحصر به فرد مطرح شده که منجر به وحشت و استرس شده است. از سوی دیگر نگرانی از ابتلا به عفونت ، نگرانی در مورد بیماری عزیزان و نگرانی در مورد علائم مرتبط با آن حتی جزئی و عدم وجود یک درمان قطعی برای کورو ویروس منجر به افزایش اضطراب می شود. زمانی که این نگرانی ها افزایش یابد، ممکن است مردم شروع به جمع آوری ماسک و سایر تجهیزات پزشکی کنند. این امر با نظیر استرس، اضطراب، اختلالات خواب، عصبانیت، علائم جسمی مانند افزایش ضربان قلب، ناراحتی معده و افسردگی همراه خواهد شد و سلامت عمومی را پایین می آورد ♦ با گسترش شیوع کورو ویروس، قرنطینه یا ماندن در منزل، یکی از راهکارهای مهم در “صاف کردن منحنی” آلودگی است. با تعطیلی مدارس و مهد کودک ها و همچنین تعطیلی ادارات، بسیاری از خانواده ها شرایط جدیدی را تجربه می کنند که عدم رعایت اصولی می تواند منجر به مشکلات روحی و روانی گردد. بنابراین روانشناسان اصولی را ارائه داده اند؛ ۱ـ محدود کردن اطلاعات در زمینه بیماری کرونا ۲ ـ تدوین اصول ایمنی؛ اصول ایمنی را برای خودتان مشخص نمایید و به این اصول پایبند باشید. ۳ـ حفظ ارتباطات اجتماعی؛ شبکه های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن احساسات و تسکین استرس جای بسیار مناسبی است. ۴ـ برنامه ریزی کنید تا احساس کنترل بیشتری داشته باشید افراد مضطرب، تمایل به کنترل شرایط دارند. ۵ـ ایجاد چالش؛ تعیین اهداف و چالش های جدید،چه در محل کار و چه در منزل، مانند یادگیری یک زبان جدید یا یک ورزش جدید، به ایجاد اعتماد به نفس کمک نموده و در مقابله با استرس مفید خواهد بود. ۶ـ احساسات خود را تصدیق کنید. در شرایط بلاتکلیف و تحولاتی از این قبیل، استرس ، اضطراب یا ناراحتی از جمله سایر واکنشهای عاطفی، امری طبیعی است. ۷ـ توجه به سلامت جسمی؛ برای جلوگیری از استرس و اضطراب در دوران قرنطینه، بایستی مراقب سلامت عمومی خود باشید. ۸ـ از یک متخصص کمک بخواهید. افرادی که احساس عصبی بیش از حد، ناراحتی طولانی و یا سایر واکنشهای روحی را دارند، باید با یک متخصص روانپزشک یا یک روانشناس مجرب مشورت کنند...... توضیحات بیشتر در لینک زیر👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50001/preview/
🔶 اگر این نشانه‌ها را دارید به روانشناس مراجعه کنید میگنا- مریم نوری در خصوص نشانه‌هایی که افراد در صورت مشاهده باید به مراجعه کنند گفت: زمانی که شما به مدت طولانی و درحد ناتوان کننده‌ای احساس درماندگی و غم می‌کنید، و به نظر می‌رسد مشکلتان با وجود تلاش‌هایی که انجام داده‌اید و کمک‌هایی که از دوستان و خانواده دریافت کرده‌اید، بهتر نشده، در این حال به روانشناس توصیه می‌شود. زمانی که شما احساس کنید که انجام فعالیت‌های روزمره برایتان دشوار شده، برای مثال کاهش توانایی در بر روی کارهای محول شده به شما در محل کارتان و در نتیجه پایین آمدن عملکرد شغلیتان و ناراحتی ناشی از آن می‌تواند یکی از دلایل مراجعه به روانشناس باشد البته در مواردی که شما بیش از اندازه هستید و دائما منتظر خبرهای بد و ناگوار هستید هم می‌تواند دلیلی برای حضور در دفتر روانشناس باشد. نوری بروز رفتارهای غیر معمول را نشانه دیگری برای مراجعه به روانشناس دانست و اظهار کرد: زمانی که رفتارهای شما به خود یا دیگران صدمه می‌زند؛ برای مثال مصرف بیش از حد مواد و مشروبات الکلی و یا پرخاشگری و مسائلی از این دست رفتارها نشانه‌هایی برای مراجعه به دفتر روانشناس است. این روانشناس نادیده انگاری را راهکار خوبی برای کاهش سطح اضطراب دانست و اظهار کرد:با لیست کردن مزایا و معایب عادت‌ها، لب پیشانی مغز به آگاهی می‌رسد که عادت‌هایی که برای آرام کردن به آنها شرطی شده، دیگر اثرگذار نیست و برای کاهش ترس و اضطراب‌ باید از راه‌هایی به جز نادیده‌ انگاری یا بیرون رفتن، هواخوری و... استفاده کند ؛توصیه شده است که در زمان مشخصی تکنیک‌های توجه آگاهی را انجام دهند؛ کارهایی مانند خلوت‌نشینی، فکر کردن به خود، رفتار و ذهن. همچنین می‌توان ریتم تنفسی را عمیق و آرام کرد و در حین انجام فعالیت‌های روزانه حواس خود را از کارهای مختلف پرت کنیم و فقط به یک موضوع توجه کنیم. این کارها باعث می‌شود که عادت‌های جدیدی از طریق اکتشاف درونی و توجه به درون شکل گیرد و عادت‌های اشتباه خود را ترک کنیم....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50006/preview/
🔶 پیامدهای روان‌شناختی قرنطینه میگنا- بسیاری از ما از تکنولوژی‌های آنلاین برای ایجاد گسستگی در روابط اجتماعی و خانوادگی خود، احساس نارضایتی داشته‌ایم. اما امروز، همان تکنولوژی‌ها بهترین واسطه ارتباطی برای بودن افراد در کنار یکدیگر هستند و می‌توانند ‌مانع‌ از تبدیل‌شدن فاصله فیزیکی به تخریب ارتباطات انسانی شوند. گروه‌ها و اجتماعات آنلاین برای بیماران و کسانی که به دلیل آسیب‌پذیری بالا یا وجود علائم مشکوک ناچار به قرنطینه‌کردن خود شده‌اند، فضایی را برای به‌‌ اشتراک‌‌گذاشتن اطلاعات و تجربیات ‌و حفظ احساس تعلق و شنیده‌‌شدن فراهم می‌کنند. با طولانی‌ترشدن زمان جداسازی فیزیکی، به‌‌وجود‌‌آمدن چنین نیازی در اکثریت افراد جامعه قابل پیش‌بینی است. اگر هر یک از ما در خانه‌های آپارتمانی خود محبوس شده‌ایم و احساس تنهایی، دلزدگی و وحشت می‌کنیم، احتمالا همکاران، همسایگان و بسیاری از کسانی که می‌شناسیم، در چنین احساساتی با ما مشترک هستند. بنابراین، نیازی به حمل تمامی این هیجانات در تنهایی، احساس شرم از بروز و به‌اشتراک‌گذاشتن آنها و اجتناب از پرسیدن سؤالاتمان نیست. برخورداری از امکان تصمیم‌گیری، کنترل، ارتباط، هدفمندی و تأثیرگذاری، از جمله نیازهای اساسی هر انسانی است که برآورده‌‌کردن آنها در دوران جداسازی اجتماعی، از طریق ایجاد فضاهای گفت‌وگو و دیدار آنلاین، کمک به سالمندان برای استفاده از آنها و حتی احیای روابط گذشته از طریق آن، تعیین تکالیف و برنامه‌های ساختارمند برای خود، ورزش و فعالیت‌های خلاقانه‌ای مانند نقاشی و بازی‌های فکری، امکان‌پذیر است. پس از شروع و تثبیت فرآیند جداسازی اجتماعی، سیر هیجانی طی‌شده و مشترک در میان بسیاری از افراد از تجربه وحشت و سردرگمی تا ناخشنودی و و به دنبال آن احساس ملال و در عین حال سازگاری و پس از آن تلاش برای ایجاد جریان و روالی تازه در زندگی است؛ چه در زمینه اقدامات و تمهیدات بهداشتی پیشگیرانه در برابر بیماری و چه در راستای حفظ سلامت و پویایی روانی. داشتن برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع به موازات فعالیت‌های معطوف به مقابله با بیماری، در پیشگیری از مختل‌‌شدن تمامی جنبه‌های زندگی با موضوع بیماری، مؤثر است. به طور مثال، برای بسیاری از افراد، گذراندن بخشی از زمان قرنطینه به انجام بازی‌های ویدئویی با کودکان، شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین برای خود یا کودکان، آشپزی، مراقبت از گل‌ها و گیاهان و انجام فعالیت‌هایی مانند تغییر چیدمان وسایل منزل، در ایجاد محرک‌های حسی، ارضای نیاز به تحول و تغییر و حفظ جریان زندگی تا عبور از شرایط بحران، کمک‌کننده است. تمامی فعالیت‌های مورد اشاره، می‌توانند باعث تبدیل‌شدن یک موقعیت محدودکننده، به فرصتی برای گسترش و تعمیق روابط انسانی و حفظ حیات و انسجام روانی در برابر تهدیدهای همه‌جانبه این همه‌گیری شوند....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50007/preview/ ◽ دکتر هدی خطیبی ◽ متخصص روانپزشکی و روان‌درمانگر تحلیلی