eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
49 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد نوآورانه (سنتی) 💢 تشکیل حلقه های علمی (آموزشی، پژوهشی) 💢 بیانِ سیره و روش علمای مطرح ❇️ نرخ تبلیغ (تک بنر): از ساعت 21 تا 9 صبح، 45 هزار تبلیغ تجاری: 75 است تومان/ راه ارتباطی: @hm1370 وبگاه رسمی: http://mirath.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
جناب استاد ربانی: روشی که ما در بررسی این مسائل پیش گرفته ایم، روش سنتی حوزه و همان فقه جواهری است که امام راحل بیان فرمودند. یعنی ابتدا به مواریث و سرمایه های گذشته خود مراجعه کرده و بعد از اشراف و تسط بر آنها به سراغ سخنان دیگران و از جمله اندیشمندان غربی می رویم . این همان شیوه استاد مطهری و بزرگان دیگر است. ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
نمیرد این سبق.mp3
2.76M
🔺رونقت را روز روز افزون کنم! 🔷🔸 کلیپ صوتی ویژه کانال "میراث علمی سلف" در واکنش به هتک حرمت به پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلّم. ✅برگزیده ای از اشعار بی نظیر جلال الدین بلخی رومی در وصف ایشان. ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🔺emirath.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
🔺رونقت را روز روز افزون کنم! 🔷🔸 کلیپ صوتی ویژه کانال "میراث علمی سلف" در واکنش به هتک حرمت به پیامب
مکرون بی دانش، ظاهراً نمی داند، هنگامی که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله، یک یاور صدیق (امام علی علیه السلام) بیشتر نداشت، خداوند ایشان را رفعت داد و اکنون، آیین اسلام، دل های "ربع ساکنان ربع مسکون" را درنوردیده است! حال، با این تف های سربالا، او دنبال چیست؟ جز آلوده کردن خود؟
🔶🔹بخشي از شرح حال خودنوشت استاد حاج شيخ عبدالحميد واسطي دام عزه بسم الله الرحمن الرحيم 🔺عبدالحميد واسطي در سال1347 در طهران متولد شده است. در سال 1365 در رشته «مهندسي عمران دانشگاه فردوسي مشهد» پذيرفته شد که در همان سال، انصراف داد و وارد حوزه علميه مشهد گرديد. مرحوم استاد علامه جعفري رحمه‌الله‌عليه که محضرش از نوجواني درک شده بود در پاسخ به کسب تکليف براي انصراف از دانشگاه فقط يک جمله فرمود: «اگر در مسير مانند علامه طباطبايي حرکت کني از هزار دانشگاه برتر است.» دروس ادبيات و منطق را نزد «آيت الله حجت هاشمي» فراگرفت. براساس سفارش ايشان به اتقان در تحصيل، کليه ابواب مغني‌اللبيب، مطول، حاشيه ملاعبدالله، شرح النظام، مقامات حريري، دلايل الاعجاز، معالم و تفسير بيضاوي در برنامه تحصيلي قرار گرفت. از کتاب‌هايي که در دوره تحصيل مقدمات، اثر بسياري در شيوه تحليل موضوعات و مطالب ايجاد کرد کتاب «الاسس المنطقيه للاستقراء،‌ تاليف شهيد صدر» بود که همراه کتاب «حاشيه ملاعبدالله» مطالعه مي‌شد و زمينه‌ساز ورود به فضاي «روش‌شناسي» در منطق و روش تحقيق گرديد؛ همچنين کتاب «التصوير الفني في القرآن، تاليف سيدقطب» و کتاب «فقه‌اللغه، تاليف صبحي صالح» و مجموعه‌اي از کتب زبان‌شناسي که همراه با «مطوّل» مورد بررسي قرار مي‌گرفت که سبب ورود به فضاي «ترجمه بلاغي» در ادبيات شد. فقه و اصول با اساتيد عظام «حاج‌سيدمحمد سيادت»، «حاج شيخ جواد مرواريد»، «حاج شيخ مهدي مرواريد» و «حاج سيد مهدي نقيبي» سپري شد. ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
مقاله نوشتن و تولید علم، فرعِ جَوَلان فکری است و جولان فکری، فرعِ بر غوطه ور شدن در دریای علوم است. کسی که هنوز علم را به درستی و با عنایت به متون اصلی، فرانگرفته است، چگونه می خواهد فکر جوالی داشته باشد و مقاله بنویسد؟ (مگر به قول سید شریف، نفْس قدسیّه ای داشته باشد!!) کسانی که تلاش می کنند، آمار مقاله نویسان را بالا ببرند، اما توجه ندارند که پیش نیاز مقاله نویسی چیست، و اصولاً جایگاه "مقاله" در علم کجاست، ره به خطا برده اند و فقط هزینه های مادی و معنوی کشور را هدر می دهند.
سیر مطالعه حدیث شیعه.pdf
351.3K
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷🔸 مقاله مفید "سیر مطالعه حدیث شیعه" به صورت فهرستی و مرتبه به مرتبه 🔺 نویسنده: جناب آقای طباطبایی؛ رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث 👌👌مناسب برای افرادی که می خواهند، حدیث خوانی را شروع کنند. ⚠️ در کتب تخصصی حدیثی که در مقاله هست، باید پیش نیازهای علمی، طی شده باشد. مثلا فهم برخی کتب نیازمند جدی به دانش کلام، اصول و مانند آن است. ⚠️ مباحثه در جنبه های ادبی، کلامی، و اخلاقی احادیث می تواند به عنوان نقطه عطفی در روزگار کنونی بشمار رود. ⁉️ براستی حوزه امروز، چقدر به فهم دقیق حدیث همت دارد؟ چقدر به فهم قرآن همت دارد؟ آیا قرآن و حدیث (ثقلین)، در بین ما حوزویان، مهجور نشده است؟ ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
📚|میراث علمی سَلَف|
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷🔸 مقاله مفید "سیر مطالعه حدیث شیعه" به صورت فهرستی و مرتبه به مرتبه 🔺 نوی
چقدر ما توانسته ایم، زیبایی ها و نکات ظریف معنایی، عقیدتی و اخلاقی ثقلین شریف را به جامعه، در منبرها و سخنرانی ها انتقال دهیم؟ آیا ما وظیفه خود را انجام داده ایم که از مردم، انتظار دین داری داریم؟ آیا بیان حرف های تکراری در منبرها و سخنرانی ها، حاصل عدم مطالعه جامع در علوم دینی نیست؟
✅ سیوطی در اتقان می فرماید: 🔺اختلف في جواز العطف على الضمير المجرور من غير إعادة الجارّ: فجمهور البصريّين على المنع، و بعضهم و الكوفيّون على الجواز. و خرّج عليه قراءة حمزة: وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ [النساء: 1]. و قال أبو حيّان في قوله تعالى: وَ صَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ كُفْرٌ بِهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ [البقرة: 217]: إنّ المسجد معطوف على ضمير بِهِ و إن لم يعد الجار. قال: و الذي نختاره جواز ذلك، لوروده في كلام العرب كثيرا نظما و نثرا. قال: و لسنا متعبّدين باتّباع جمهور البصريّين، بل نتبع الدليل. 🌐 کانال (میراث علمی سلف) /عضویت🔰🔰 ↘️https://eitaa.com/joinchat/2217410626Cd86f1f0878
💥 فروش اینترنتی کتاب تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی به صورت الکترونیکی در نورلایب 🔹برای خرید به آدرس زیر مراجعه کنید🔻 🌐 https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/59197/1/5 👉 @raveshsonnati
📚|میراث علمی سَلَف|
#ویژه 💥 فروش اینترنتی کتاب تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی به صورت الکترونیکی در نورلایب 🔹برای خرید ب
این کتاب برای آشنایی با روش سنتی و معرفی تمام منابع مهم هر علم، بسیار راهگشاست. بعد از آن می توانید با مشورت از یک استاد متعادل، وارد تحصیل عمیق حوزوی شوید.
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷🔸 هشدار يکي از اساتيد که بسيار مهم است: 🔺عدم تمرکز فکر بر روي درس، عامل مهم عقب افتادگي علمي است. يکي از عوامل مهم در به هم خوردن تمرکز فکر، مراجعه مکرر به نرم افزارهاي ارتباطي و مجازي در طول شبانه روز است. ⁉️ راه حل چيست؟ 👌 راه حل آن است که اولا از تمام کانال هايي که ضرورتي براي خواندنشان نيست، خارج شويم. واقعاً خيلي از کانال هاي اخبار و سرگرمي و مانند آن، گرچه شايد مطلب مضري نداشته باشند، اما ضرورتي هم ندارند. 🔸 وقتي حجم کانال ها کم شد، مي توان طي مثلا 30 دقيقه در آخر شب، به اينترنت متصل شد و سريع، پيام هاي مهم را مرور کرد و تمام... . ⚠️ مراجعه مکرر به شبکه هاي مجازي که به دليل جذابيت کاذب آن اتفاق مي افتد، موجب تفرّق و تشتّت ذهن می شود، طوري که مدام حواس انسان، پرت مي شود و نمي تواند ذهن خود را مديريت کند. ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
🔷🔸 براستی کسی که نظرش درباره "امام زمان عجّل الله تعالی فرجه" این است، اگر سیاستگذار یک جامعه شود، چه ارمغانی برای مردم فراهم خواهد آورد؟ 🔺 کسی که عصمت و دین و فقه را حداقلی معنا می کند، و مدام از سر جهل خود، به فقه و فقیهان می تازد (با همه نقدهایی که سر جای خودش وارد است و باید اصلاح شود)، و قرآن را رؤیاهای عارفانه ای می داند که تعبیر و تفسیرهای سیّال می پذیرد، چه ارمغانی را به همراه خواهد آورد؟ ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
برای سلامتی جناب استاد حجت هاشمی خراسانی دام عزه، دعا کنیم.
رهبر خرد.pdf
37.67M
🔺 کتاب "رهبر خرد" در باب علم منطق که گرچه معاصر است اما دقت های خوبی دارد و به عنوان یک منبع در کنار منابع اصلی منطق، مورد اعتناست. ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
علوم ادبی عقلی.mp3
19.13M
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶🔹نشست علمی 🔺موضوع: تاثیر علوم ادبی و عقلی بر تحصیل علوم دینی/ استاد محمد حسن وکیلی دام عزه حوزه علمیه نورالرضا علیه السلام ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
اتّساع ✅ در جمله «زیدٌ هو القائمٌ»، "هو" را ضمیر فصل می گیرند. یکی از فوائد این ضمیر آن است که القائم، بدون آوردن ضمیر، می تواند صفت نیز باشد: زیدٌ القائم، اما وقتی ضمیر فصل می آید، نشان می دهد که «القائم»، صفت نیست و بنابریکی از ترکیب ها، مستقلاً خبر است: زیدٌ (مبتدا) هو (ضمیر فصل) القائم (خبر) ✅ اما در مواردی هم که اشتباه نمی شود، ما می توانیم قائل به ضمیر فصل شویم: إنَّ زیداً هو القائمُ که اینجا القائم، نمی تواند صفت برای زیداً باشد، اما باز می توان قائل به ضمیر فصل شد. این تصرّف، همان وسعت دادن و اتّساعی است که بسیار در مسائل ادبی اتفاق می افتد. منبع: شرح جامی، ص 539. 🌐 کانال (میراث علمی سلف) /عضویت🔰🔰 ↘️https://eitaa.com/joinchat/2217410626Cd86f1f0878
🔷 یکی از کانال های پژوهشی مدارس، برای تشویق طلاب به پژوهش، نقل قولی را از یکی از مراجع عظام تقلید آورده است: 🔺 حضرت آیت الله سبحانی دام عزه: ↙️ پژوهش یک خصیصه برای هر انسان به شمار می آید، اگر وجود انسان متشکل از چندین خصیصه باشد یکی از آن ها مساله پژوهش و تحقیق است. ✅ سوال مهم اینجاست: طلابی که با کتاب های ضعیف بار می آیند و هیچ اطلاعات عمیق ادبی، منطقی، اصولی، فقهی و مانند آن ندارند، چطور می خواهند پژوهش کنند؟!! ⁉️ آیا صرفاً با این نقل قول ها از مراجع عظام دام عزهم جمیعاً، می توان امید به بارور کردن پژوهش در محیط علمی حوزه داشت؟ آیا علاقمند کردن طلبه به پژوهش، با کتاب های ضعیف، امکان پذیر است؟ ⁉️ آیا رویکردهای آموزشی غلط، باعث نشده است، اصولا دغدغه ای در دل ما ایجاد نشود که به پژوهش بپردازیم؟!! ⁉️ سوال مهمتر اینکه: آیا با بنر زدن و تزریق پول و امکانات و حقوق و پاداش (که معمولاً خیالی بیش نیست، و تجربه نشان داده است، تمام این وعده های مالی، پوچ است)، می توان پژوهشگر تربیت کرد؟! ✅ آیا ابن سینا و خواجه نصیر و علامه حلی و هزاران عالِمِ برتر تمدن نوین اسلامی، با بنر و اعلامیه و فراخوان و حقوق و مواجب، به پژوهش می پرداختند یا پژوهش از وجودشان، می جوشید؟! ⚠️به نظر می رسد باید نگاه ما عوض شود! ✅ به این بهانه، به زودی، إن شاء الله سلسله مطالبی با عنوان: "تحول در تحصیل" تقدیم خواهد شد.
📚|میراث علمی سَلَف|
🔷 یکی از کانال های پژوهشی مدارس، برای تشویق طلاب به پژوهش، نقل قولی را از یکی از مراجع عظام تقلید آو
✅ إن شاء الله به زودی مصاحبه های صریح و کمتر شنیده شده ای از علما و دانشمندان حوزه منتشر خواهد شد تا مشخص شود، میراث علمی شخصیت های برجسته ای چون آیت الله بروجردی رحمة الله تعالی علیه، چه بود، و ما در چه غفلتی به سر می بریم.
👌 خبر آمد، خبري در راه است... ✅ الحمدلله دو کتاب بسيار ذي قيمت از مشهد مقدس توسط يکي از طلاب گرامي، پست شد. 🔺 نشر مستندات اين دو کتاب، مشخص خواهد کرد که موضع صريح علما درباره علوم حوزوي و روش تحصيل در حوزه چيست؟ ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (1) ⚠️ سند اول: گفتاري از آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظله الوارف ↙️ ادعا: کتابهاي متأخر، ملّا درست نمي کند! 🔺 معرفی اجمالی آیت الله: 🔸 ايشان که از ملازمان آيت الله سيد صدرالدين صدر و آيت الله بروجردي و آيت الله سيد محمد داماد و آيت الله خوئي رحمة الله علیهم بودند، حدود 40 سال است که به تدريس خارج فقه و اصول اشتغال دارند و در علم رجال و دراية الحديث نيز تبحر ويژه اي دارند که تحقيق کتاب رجال نجاشي و تعليقاتي بر رجال شيخ نيز از آثار رجالي ايشان است. ✅ بخشي از فرمايش ايشان به صورت خلاصه: ↙️ در قديم، کتاب و اثرِ اعلمِ علماي ادوار مختلف را که از تمام جهات ممتاز بود، انتخاب کرده و آن را تدريس مي کردند. "معالم" (اولین کتاب اصولی در روش سنتی)، تا ساليان متمادي تدريس مي شد. آقاي بروجردي رحمه الله، در بروجرد، غير از درس خارج، يک درس معالم هم براي پسرش مي گفته است. معالم، کتابي عالي بود. ادامه دارد... ⚠️ فرمايشات ايشان نشان مي دهد در زمان گذشته، هر کتابي، کتابِ درسي نمي شد. اصولا اينکه کتابي، به صورت دستوري و اجباري و بخشنامه اي، کتاب درسي شود، از بدعت هايي است که در ساليان اخير درست شده است و به محيط علمي حوزه، آسيب زده است. جاي تاسف است که ما چنين سنت هاي حسنه اي را ترک گفتيم. ⁉️ اما چاره چيست؟ چاره آن است که کمر همت ببنديم و با چند طلبه مشتاق، به صورت غير رسمي کتب دقيق گذشته را مطالعه کنيم تا خداوند فرجي برساند. ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تحول در تحصيل (1) ⚠️ سند اول: گفتاري از آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظله الوارف ↙️ ادعا: کتا
⚠️ سند اول: گفتاري از آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظله الوارف ↙️ ادعا: کتابهاي متأخر، ملّا درست نمي کند!
✅ تحول در تحصيل (2) ⚠️ سند دوم: گفتاري از آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظله الوارف ↙️ ادعا: کتابهاي متأخر، ملّا درست نمي کند! ✅ بخشي از فرمايش ايشان به صورت خلاصه: ↙️ بعد از معالم، کتاب خيلي دقيق و عميق و فکري، قوانين بود و يک قدري، تقريبا معاصر قوانين، ولي يک مقداري متأخرتر، فصول بود. اينها کتابهاي خيلي دقيق و عميقي بود. شيخ محمد تقي، صاحب هداية المسترشدين، در مباحث الفاظ، خيلي غوغا کرده است. شيخ هم به او خيلي معتقد بوده است. ادامه دارد... ————————————— ⚠️آنچه در روزگار قديم اهميت تام داشت، دقت و همت بود اما الان، سرعت و شتابزدگي، جاي تامل و تحقيق را گرفته است. انگار ما براي رسيدن به پله هاي خيالي اجتهاد، مسابقه مي دهيم. يکي در شش سال به اجتهاد مي رسد، آن يکي در پنج سال. استادي ادعاي اجتهاد شش ساله مي کند، و موسسه اي ادعا مي کند که شما را يکساله مجتهد در ادبيات يا اصول مي کنم. 🔺سخناني که البته طنز بسيار تلخي در روزگار ماست. 🔸از دامن علما جدا نشويم و دکان مدعيان را خلوت کنيم. ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
✅ الحمدلله، کارگاه سه روزه تطابق افعال عربی و فارسی برگزار شد و فایل 45 صفحه ای آن، خدمت افرادی که به صورت آفلاین یا آنلاین ثبت نام کرده بودند، به همراه اصوات کارگاه، تقدیم شد. ✅ در این کارگاه، به ساختارها و سیاق های مختلف فعل ماضی (ساده، استمراری،نقلی،نقلی مستمر، بعید، أبعد، التزامی، ملموس،ملموس نقلی) و مضارع (ساده، اخباری، التزامی، ملموس) و مستقبل پرداختیم و در ابتدای بحث نیز مسائل دقیقی از شرح جامی را بیان کردیم. 🔺 در صورت تمایل به دریافت این بسته آموزشی، می توانید با پرداخت مبلغ 10 هزارتومان، به این فایل ها (متنی و صوتی) دسترسی پیدا کنید. ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
تقریر نویسی1.pdf
569.7K
🔺اسلوب های تقریر نویسی / جناب استاد عبدی دام عزه ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/