*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_پنجاهم
1⃣. علت تغییر خطاب از «أَوْلَادِكُمْ» و «لِأَبَوَيْهِ» در ابتدای آیه به «آبَاؤُكُمْ» و «أَبْنَاؤُكُمْ» در انتهای آیه چیست؟
✍ در ابتدای آیه که واژه «اولاد» به کار برده شده طبقه بندی ورثه درارث و میراث مدنظر است و «اولادکم» نوه را شامل نمیشود، زیرا روایات خاص، اولادکم را تنها فرزندان بلاواسطه معرفی میکنندکه جزو طبقه اول ارث هستند (يوصيكُمُ اللهُ في أولادِكُم)، ولي ذيل آن بحث منفعت معنوی است لذا واژه «ابناء» يعني فرزندان آمده است، تا شامل فرزندان بي واسطه و با واسطه شود و نيز در صدر آيه سخن از «لأبَوَيه» است نه «آباء» این تعبیر، گویای آن است که در طبقه اول، پدر و مادر بلا فصل دارای سهم هستند؛ امّا در ذيل كلمه «آباء» آمده است تا شامل جدّ و جدّه نيز شود.
2⃣. حکم برادرزادگان و خواهرزادگان در تقسیم ارث به چه شکل صورت میپذیرد؟
✍ در صورتى که میت از طبقه اول هیچ وارثى نداشته باشد، نه پدر و نه مادر و نه فرزند و نه فرزندزاده ، و وارث او طبقه دوم یعنى برادر و خواهر و جد و جده باشد، اگر برادر و خواهرش زنده باشند برادران هر یک دو برابر یک خواهر ارث مى برند و اگر همه برادران و خواهران میت قبل از مرگ او مرده باشند و وارث میت برادرزادگان و خواهرزادگان باشند برادرزادگان دو برابر خواهرزادگان مى برند، هر چند که دختر باشند و خواهرزادگان نصف برادرزادگان مىبرند هر چند که پسر باشند.
3⃣. در عبارت «لِلذّكَرِ مِثْلُ حَظِّ اْلأُنْثَيَيْنِ» چرا از واژه «مونث» و «مذکر» به جای «زن» و «مرد» استفاده شده است؟
👈 برای بطلان رسم جاهلیت : در عصرجاهلیت فرزندان ذکوری که قدرت جنگ و دفاع داشتند از ارث بهرهمند میشدند، ولی زنان و دختران وپسران خردسال از ارث محروم بودند دراسلام این رسم جاهلی باطل شده و با عبارت لِلذّكَرِ مِثْلُ حَظِّ اْلأُنْثَيَيْنِ ارث بردن زنان را یک امرمعروف وانمود کرده و فرموده مردان مثل زنان ارث می برند ولی دو برابر به عبارت دیگرارث زن را اصل درتشریع قرار داده و ارث مرد را به طفيل آن ذكر كرده تا مردم براى فهميدن اينكه ارث مرد چه مقدار است محتاج باشند به اينكه به دست آورند، ارث زن (يعنى دختر ميت) چه مقدار است به مقايسه با آن دو برابرش را به پسر ميت بدهند.
👈 عمومیت: تا شامل جنس ماده در هر نقشی باشد ( همسر، دختر، خواهر، مادر و ...).
.
.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی
#جلسه_چهل_و_هشتم
✅موضوع: اقسام غسل
(قسمت سوم)
✅ شک در شستن اعضاء حین غسل
🔹الف :اگر پیش از تمام شدن غسل ،در شستن مقداری از طرف چپ شک کند ⬅️شستن همان مقدار کافی است.
🔹ب:اگر بعد از اشتغال به شستن طرف چپ در شستن طرف راست یا مقداری از آن شک کند یا بعد از اشتغال به شستن طرف راست در شستن سروگردن یا مقداری از آن شک نماید ⬅️طبق قاعده تجاوز نباید به شک خود اعتنا کند.
🌸قاعده تجاوز
حکم به انجام عمل،هنگام شک بعد از تجاوز(گذشتن) از محل انجام آن را قاعده تجاوز گویند.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
⁉️سوال ۱.آیادرغسل جنابت مراعات ترتیب بین سر وسایر اعضای بدن کافی است یا این که باید بین طرف راست وچپ بدن هم ترتیب رعایت شود؟✍
ترتیب بین دو طرف بدن نیز با مقدم داشتن طرف راست بر چپ باید مراعات شود.
(اجوبه الاستفتائات ، س۱۹۱)
⁉️سوال۲.شخصی که بعد از جنابت،غسل خود را به طور باطل واشتباه انجام می دهد ،با توجه به جهل او به این مساله ،نمازهایی را که با این غسل می خواند، چه حکمی دارد؟✍
نماز با غسل باطل،باطل است وباید اعاده یا قضا شود.(اجوبه الاستفتائات، س ۱۹۶)
📚توضیح المسائل مراجع عظام
فرهنگ اصطلاحات اصول ،،عیسی ولایی
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸اللّهُمَّصَلِّعَلي
🍃🌸مُحَمَّدوَآلِمُحَمَّد
🍃🌸وَعَجِّلفَرَجَهُــم
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
دو امر لازم برای سعادت دنیا وآخرت
امام باقر علیه السلام فرمودند:
اگر خواهان قرار گرفتن در مقامات رفیع هستید، اگر خواهان گشایش در هر امری هستید، اگر خواهان جلب رضایت خداوند میباشید، توجّه به دو امر الزامی است:
1⃣ شناخت امام زمان علیه السلام
2⃣ اطاعت از امام زمان علیه السلام
📚 مکیال المکارم جلد ۲، صفحه ۲۰
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چگونه دختران خود را با حجاب کنیم؟
🎙استاد رفیعی
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_چهل_و_نهم
✅موضوع: اعراب آیه ۴۴ سوره بقره
👈أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ.
آیا مردم را به نیکی فرمان می دهید و خودتان را فراموش می کنید؟ حال آنکه[تورات] را می خوانید، آیا نمی اندیشید؟
اَ: حرف استفهام، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
تامُرونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
النّاسَ: مفعولٌبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
البرِّ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
بِالبرِّ: جار و مجرور متعلّق به «تَامرون»
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
تَنسُون: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
اَنفُسَ: مفعولٌبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
کُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
اَنتُم: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا
تَتلون: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
الکتاب: مفعولٌبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
اَ: حرف استفهام، مبنی، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
فَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
لا:حرف نفی، مبنی بر سکون، غیر عامل،محلی از اعراب ندارد.
تَعقلون: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_چهل_و_نهم
✅ موضوع: انواع همزه استفهام
👈 تعریف: همزه استفهام، حرفی که:
•مبنی بر فتح میباشد،
•محلی از اعراب ندارد،
•از ادوات اصلی استفهام است،
•کاملا صدارت طلب است و بر حرف عطف مقدم میشود.
🔹انواع همزه استفهام:
۱.استفهام حقیقی: برای طلب تصور و تصدیق و فهمیدن مطلبی آورره میشود.
مثال۱: أ زیدٌ نَجَحَ أم سعیدٌ؟
(آیا زید موفق شد یا سعید؟)
🍃 در این مثال، همزه استفهام برای طلب تصور و تعیین مفرد به کار رفته است و جواب به تعیین خواهد بود.
مثال۲: أ نَجَحَ زیدٌ؟
(آیا زید موفق شد؟)
🍃استفهام در این مثال، برای طلب تصدیق که همان تعیین نسبت است، آورده شده و جواب آن «نَعَم» یا «لا» میباشد.
۲. استفهام غیر حقیقی: برای فهماندن مطلبی آورده میشود و انواع گوناگونی دارد که به چند مورد اشاره میشود:
•استفهام انکاری توبیخی: این استفهام اقتضا میکند که مابعدِ آن اتفاق افتاده و فاعل آن مورد سرزنش باشد.
مثال: قَالَ أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ؟{الصافات/۹۵}
(ابراهیم گفت: آیا رواست که شما چیزی به دست خود بتراشید و آن را پرستش کنید؟)
•استفهام انکاری ابطالی: در این نوع استفهام، مابعدِ آن -اگر استفهام از بین برود- واقع نشده باشد.
مثال: أفَأَصْفَاكُمْ رَبُّكُمْ بِالْبَنِينَ وَاتَّخَذَ مِنَ الْمَلَائِكَةِ إِنَاثًا...{الإسراء/۴۰}
(آیا خدا شما را به فرزندان پسر برگزیده و خود از فرشتگان دخترانی برگرفته است؟!)
•استفهام تقریری: به معنای حَمْلِ مخاطب بر اقرار و اعتراف به امری که ثبوت یا عدمِ آن، نزد اقرار کننده آشکار است و در این حالت آنچه که به آن اعتراف میشود، پس از همزه میآید.
مثال۱: أَفِي اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ؟
(آیا در خدا که آفریننده آسمانها و زمین است شک توانید کرد؟)
مثال۲: أ ضَربتَ أخاکَ؟
(آیا برادرت را زدی؟)
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ در آیه ۴۴ سوره بقره:
🍃همزه استفهام در «أتَأمُرون» از معنای حقیقی خود خارج شده و استفهام تقریری توأم با سرزنش و توبیخ به کار رفته است.
🍃همزه استفهام در «أفلاتَعقلون»، استفهام غیر حقیقی و برای توبیخ و انکار است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب نحو متوسطه وموسوعه النحو والصرف والاعراب)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin