•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_هشتادم
✅ موضوع: اعراب آیه ۷۴ سوره بقره
👈ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ۚ وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ
سپس دل های شما بعد از آن [معجزه شگفت انگیز] سخت شد، مانند سنگ یا سخت تر؛ زیرا پاره ای از سنگ هاست که از آنها نهرها میجوشد.
ثُمَّ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
قَسَتْ : فعل ماضی، مبنی بر فتح مقدره
قُلُوبُ : فاعل ومرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
كُمْ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
بَعْدِ : اسم مجرور به حرف جرّ ، علامت جرّ کسره ظاهری
مِنْ بَعْدِ: جار و مجرور، متعلق به «قَسَتْ»
ذَٰلِكَ: اسم اشاره، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
فَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
هِيَ: ضمیرمنفصل، مبنی، محلا مرفوع ، مبتدا
كَ: حرف جرّ، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الْحِجَارَةِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
كَالْحِجَارَةِ: جار و مجرور، متعلق عامل مقدر (محذوف).
شبه جمله با متعلّق مقدر خبر برای «هیَ»، محلا مرفوع
أَوْ: حرف عطف، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
أَشَدُّ: خبر برای مبتدای محذوف «هی» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
قَسْوَةً: تمییز و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
وَ: حرف استیناف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
إِنَّ : حرف مشبهةبالفعل ،مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
مِنَ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الْحِجَارَةِ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
مِنَ الْحِجَارَةِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر.
شبه جمله با متعلّق مقدر، خبر «إِنَّ» و محلا مرفوع
لَ: لام ابتدا یا لام مزحلقه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
مَا : اسم موصول، مبنی، محلا منصوب، اسم «إِنَّ»
يَتَفَجَّرُ : فعل مضارع و مرفوع ، علامت رفع ضمه ظاهری
مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
مِنْهُ: جار و مجرور، متعلق به «يَتَفَجَّرُ»
الْأَنْهَارُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_هشتادم
✅ موضوع: اسم تفضیل
👈اَلمُرادُ بِالفَضل، اَلزّیادَةُ مُطلَقاً فی کَمالٍ اَو نَقصٍ.
اسم تفضیل، اسمی است که بر زیادی وصفِ موصوفی، نسبت به موصوف دیگر، در کمال یا نقص، دلالت می کند.
مثال۱: علیٌّ اَعلَمُ مِن سعیدٍ.
🍃علی داناتر از سعید است.
مثال۲: «أُولَٰٓئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ»
🍃آنان مانند چهارپایانند بلكه گمراهترند.
🔷 وزن اسم تفضیل در ثلاثی مجرد
اسم تفضیل مذکر، در ثلاثی مجرد بر وزن «اَفعَل» و مؤنث آن بر وزن «فُعلیٰ» است.
مثال: اَکبَر 👈مذکر / کُبریٰ👈 مؤنث
⁉️ سوال: اسم تفضیل از چه فعلی ساخته می شود؟
از فعلی که:
ثلاثی، مجرد، معلوم، مثبت، متصرف، تامّ، قابل زیادت و نقصان باشد،
و همچنین بر رنگ، عیب ظاهری و زینت ظاهری دلالت نکند.
مثال: فَضُلَ ⬅️ اَفضَلُ
🍃فعل «فَضُلَ»، تمام خصوصیات مذکور را داراست.
✔️بنابراین از کلمات زیر، مستقیماً اسم تفضیل ساخته نمی شود:
زَلزَلَ(رباعی)، اِستَخرَجَ(ثلاثی مزید)، کُتِبَ(مجهول)، ماکَتَبَ(منفی)، کانَ(ناقص)، نِعمَ(غیر متصرف)، ماتَ(غیر قابل زیادت و نقصان)، خَضِرَ(دالّ بر رنگ)، عَوِرَ(دالّ بر عیب)، بَلِخَ(دالّ بر زینت)
👈 برای ساختن اسم تفضیل از کلماتی که دارای شرایط مذکور نیستند، باید مصدر اصلی فعل را به صورت منصوب، بعد از کلماتی همچون:
«اَشَدّ، اَکثر، اَعظم، اَوسَع، اَقَلّ و اَضعَف»، بیاوریم.
مثال: هذَاالوَرَقُ اَشَدُّ خُضرَةً مِن ذاکَ.
این برگ، سبزتر از آن برگ است.
💥 از کلماتی که غیر متصرف باشند یا قابل زیادت و نقصان نباشند، مطلقاً اسم تفضیل ساخته نمی شود.
💥 دو کلمه «خیر» و«شرّ» گاهی به عنوان مصدر یا اسم مصدر و گاهی به معنای اسم تفضیل به کار می روند.
مثال۱: «وَنَبلُوَکُم بِالشَّرِ وَ الخَیرِ فِتنَةً»
(وشما را به بدی و نیکی می آزماییم.)
🍃در این آیه شریفه، «خیر» و «شرّ» مصدر میباشند.
مثال۲: «خَیرُکُم مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ و عَلَّمَهُ»
( بهترين شما كسى است كه قرآن آموزد و آن را آموزش دهد)
🍃در این مثال، کلمه «خیر»، اسم تفضیل هست.
👈 اسم تفضیل گاهی به معنای صفت مشبهه یا اسم فاعل به کار می رود.
مثال: «هُوَ اَهوَنُ عَلَیهِ»
این (برانگیختن) بر او آسان است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ در آیه ۷۴ بقره، در مورد افراد سنگدل که بر عیب دلالت می کند، از مصدر قساوت(قَسوَةّ) به همراه کلمه«اَشَدّ»، استفاده کرده است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتب صرف متوسطه، موسوعة النحو و الصرف)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سلام_مولا_جانم❤️
دلم خوشاست به تو ای بهشتِ عطرآگین
تو ای ذخیره ی پروردگار، روی زمین
تو ای که گسترهی آسمان در آغوشت
و زیر پای تو پهن است عالَمِ تکوین
تو آمدی و از آن پس شکوفه ها بستند
به شوق آمدنت بر درخت ها آذین
نگاه گرم تو افتاد بر دل سرداب
و سلسبیل شد از چشمهای تو تامین
یهود و هندو و بودا تو را دعا کردند
مسیحیان همه گفتند یکصدا آمین
تویی که معجزهی صد مسیح را داری
عجیب نیست که احیاشود بهدستت دین
تو وارث همهی انبیائی و انگار
شده تمامی قرآن خلاصه در یاسین
نوشته اند که روزی بهار می آید
شکوفه میدهد این انتظارها به یقین
ظهور میکنی و با تو میرسد حتی
صف نماز جماعت به مَعبدی در چین...
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
احادیث مهدوی🍃
✅ از امام حسن مجتبی علیهالسلام نقل شده که فرمود: «خداوند در آخرالزمان مردی را برمیانگیزاند که کسی از منحرفان و فاسدان نمیماند مگر اینکه اصلاح گردد».[1]✨
✅امام باقر علیهالسلام میفرماید: «هنگامی که قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان خدا میگذاردو خِرَدهایشان را جمع کرده (تمرکز میبخشد و رشد میدهد) اخلاقشان را کامل میکند».[2]
✅رسول خدا به حضرت فاطمه علیهاالسلام میفرماید: «خداوند از نسل این دو (حسن و حسین علیهماالسلام) شخصی را برمیانگیزد که دژهای گمراهی را میگشاید و دلهای سیاه قفلخورده را تسخیر مینماید».[3]
📚1. اثباتالهداة، ج3، ص524.
2. کافی، کلینی، ج1، ص25.
3. عقدالدور، ص152؛ اثباتالهداة، ج3، ص448.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
💢گـنـاهـانـے کـہ دعـا را رد مےکنند:
🌹امام سجاد(ع):
گناهانى كه دعا را رد مى كنند، عبارت انداز:
✅بدى نيّتـــــ ،
شامل نیت های غیرالهی و شوم...
✅بد ذاتـــــى ،
یعنی فرد دعاکننده، خیرخواه مردم نباشد،
✅ حالت حسودی و یا خوشحالی از گرفتاری مردم داشته باشد...
✅ #نفـــــاق ،
یعنی با مردم دوروئی داشته باشد...
✅ یقین نداشتن به اجــابت دعـــا،
باید آنچنان یقین به اجابت داشته باشد،گویا حاجات او همین الآن آماده است وبه سرعت برآورده می شود...
✅به تأخير انداختن نمازهاى واجبـــ ،
تقرّب نجستن به خدا با نيكى و صدقه...
✅بدزبانـــى و ناســـزا گفتن،
فحش و ناسزا نکته ای که مردم خیلی کم به آن توجّه دارند...
📚معانى الأخبار، ص271
@moassese_nooralyaghin
5.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#وظایف_منتظران...
این کلیپ را فقط به عشق امام زمان علیه السلام ببینید.
@moassese_nooralyaghin