eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
2هزار ویدیو
54 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۷۴ سوره بقره 👈ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ۚ وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ سپس دل های شما بعد از آن [معجزه شگفت انگیز] سخت شد، مانند سنگ یا سخت تر؛ زیرا پاره ای از سنگ هاست که از آنها نهرها می‌جوشد. ثُمَّ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. قَسَتْ : فعل ماضی، مبنی بر فتح مقدره قُلُوبُ : فاعل ومرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری كُمْ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. بَعْدِ : اسم مجرور به حرف جرّ ، علامت جرّ کسره ظاهری مِنْ بَعْدِ: جار و مجرور، متعلق به «قَسَتْ» ذَٰلِكَ: اسم اشاره، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه فَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. هِيَ: ضمیرمنفصل، مبنی، محلا مرفوع ، مبتدا كَ: حرف جرّ، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. الْحِجَارَةِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری كَالْحِجَارَةِ: جار و مجرور، متعلق عامل مقدر (محذوف). شبه جمله با متعلّق مقدر خبر برای «هیَ»، محلا مرفوع أَوْ: حرف عطف، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. أَشَدُّ: خبر برای مبتدای محذوف «هی» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری قَسْوَةً: تمییز و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری وَ: حرف استیناف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. إِنَّ : حرف مشبهةبالفعل ،مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. مِنَ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. الْحِجَارَةِ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری مِنَ الْحِجَارَةِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر. شبه جمله با متعلّق مقدر، خبر «إِنَّ» و محلا مرفوع لَ: لام‌ ابتدا یا لام مزحلقه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مَا : اسم موصول، مبنی، محلا منصوب، اسم «إِنَّ» يَتَفَجَّرُ : فعل مضارع و مرفوع ، علامت رفع ضمه ظاهری مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ مِنْهُ: جار و مجرور، متعلق به «يَتَفَجَّرُ» الْأَنْهَارُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اسم تفضیل 👈اَلمُرادُ بِالفَضل، اَلزّیادَةُ مُطلَقاً فی کَمالٍ اَو نَقصٍ. اسم تفضیل، اسمی است که بر زیادی وصفِ موصوفی، نسبت به موصوف دیگر، در کمال یا نقص، دلالت می کند. مثال۱: علیٌّ اَعلَمُ مِن سعیدٍ. 🍃علی داناتر از سعید است. مثال۲: «أُولَٰٓئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» 🍃آنان مانند چهارپایانند بلكه گمراه‌ترند. 🔷 وزن اسم تفضیل در ثلاثی مجرد اسم تفضیل مذکر، در ثلاثی مجرد بر وزن «اَفعَل» و مؤنث آن بر وزن «فُعلیٰ» است. مثال: اَکبَر 👈مذکر / کُبریٰ👈 مؤنث ⁉️ سوال: اسم تفضیل از چه فعلی ساخته می شود؟ از فعلی که: ثلاثی، مجرد، معلوم، مثبت، متصرف، تامّ، قابل زیادت و نقصان باشد، و همچنین بر رنگ، عیب ظاهری و زینت ظاهری دلالت نکند. مثال: فَضُلَ ⬅️ اَفضَلُ 🍃فعل «فَضُلَ»، تمام خصوصیات مذکور را داراست. ✔️بنابراین از کلمات زیر، مستقیماً اسم تفضیل ساخته نمی شود: زَلزَلَ(رباعی)، اِستَخرَجَ(ثلاثی مزید)، کُتِبَ(مجهول)، ماکَتَبَ(منفی)، کانَ(ناقص)، نِعمَ(غیر متصرف)، ماتَ(غیر قابل زیادت و نقصان)، خَضِرَ(دالّ بر رنگ)، عَوِرَ(دالّ بر عیب)، بَلِخَ(دالّ بر زینت) 👈 برای ساختن اسم تفضیل از کلماتی که دارای شرایط مذکور نیستند، باید مصدر اصلی فعل را به صورت منصوب، بعد از کلماتی همچون: «اَشَدّ، اَکثر، اَعظم، اَوسَع، اَقَلّ و اَضعَف»، بیاوریم. مثال: هذَاالوَرَقُ اَشَدُّ خُضرَةً مِن ذاکَ. این برگ، سبزتر از آن برگ است. 💥 از کلماتی که غیر متصرف باشند یا قابل زیادت و نقصان نباشند، مطلقاً اسم تفضیل ساخته نمی شود. 💥 دو کلمه «خیر» و«شرّ» گاهی به عنوان مصدر یا اسم مصدر و گاهی به معنای اسم تفضیل به کار می روند. مثال۱: «وَنَبلُوَکُم بِالشَّرِ وَ الخَیرِ فِتنَةً» (وشما را به بدی و نیکی می آزماییم.) 🍃در این آیه شریفه، «خیر» و «شرّ» مصدر می‌باشند. مثال۲: «خَیرُکُم مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ و عَلَّمَهُ» ( بهترين شما كسى است كه قرآن آموزد و آن را آموزش دهد) 🍃در این مثال، کلمه «خیر»، اسم تفضیل هست. 👈 اسم تفضیل گاهی به معنای صفت مشبهه یا اسم فاعل به کار می رود. مثال: «هُوَ اَهوَنُ عَلَیهِ» این (برانگیختن) بر او آسان است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۷۴ بقره، در مورد افراد سنگدل که بر عیب دلالت می کند، از مصدر قساوت(قَسوَةّ) به همراه کلمه«اَشَدّ»، استفاده کرده است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتب صرف متوسطه، موسوعة النحو و الصرف) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ دلم خوش‌است به تو ای بهشتِ عطرآگین تو ای ذخیره ی پروردگار، روی زمین تو ای که گستره‌ی آسمان در آغوشت و زیر پای تو پهن است عالَمِ تکوین تو آمدی و از آن پس شکوفه ها بستند به شوق آمدنت بر درخت ها آذین نگاه گرم تو افتاد بر دل سرداب و سلسبیل شد از چشم‌های تو تامین یهود و هندو و بودا تو را دعا کردند مسیحیان همه گفتند یکصدا آمین تویی که معجزه‌ی صد مسیح را داری عجیب نیست که احیاشود به‌دستت دین تو وارث همه‌ی انبیائی و انگار شده تمامی قرآن خلاصه در یاسین نوشته اند که روزی بهار می آید شکوفه می‌دهد این انتظارها به یقین ظهور می‌کنی و با تو می‌رسد حتی صف نماز جماعت به مَعبدی در چین... ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
احادیث مهدوی🍃 ✅ از امام ‌حسن ‌مجتبی علیه‌السلام نقل شده که فرمود: «خداوند در آخرالزمان مردی را برمی‌انگیزاند که کسی از منحرفان و فاسدان نمی‌ماند مگر اینکه اصلاح گردد».[1]✨ ✅امام‌ باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «هنگامی ‌که قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان خدا می‌گذاردو خِرَدهایشان را جمع کرده (تمرکز می‌بخشد و رشد می‌دهد) اخلاقشان را کامل می‌کند».[2] ✅رسول‌ خدا به حضرت‌ فاطمه علیها‌السلام می‌فرماید: «خداوند از نسل این دو (حسن و حسین علیهماالسلام) شخصی را برمی‌انگیزد که دژهای گمراهی را می‌گشاید و دل‌های سیاه قفل‌خورده را تسخیر می‌نماید».[3] 📚1. اثبات‌الهداة، ج3، ص524. 2. کافی، کلینی، ج1، ص25. 3. عقدالدور، ص152؛ اثبات‌الهداة، ج3، ص448. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢گـنـاهـانـے کـہ دعـا را رد مےکنند: 🌹امام سجاد(ع): گناهانى كه دعا را رد مى كنند، عبارت انداز: ✅بدى نيّتـــــ ، شامل نیت های غیرالهی و شوم... ✅بد ذاتـــــى ، یعنی فرد دعاکننده، خیرخواه مردم نباشد، ✅ حالت حسودی و یا خوشحالی از گرفتاری مردم داشته باشد... ✅ ، یعنی با مردم دوروئی داشته باشد... ✅ یقین نداشتن به اجــابت دعـــا، باید آنچنان یقین به اجابت داشته باشد،گویا حاجات او همین الآن آماده است وبه سرعت برآورده می شود... ✅به تأخير انداختن نمازهاى واجبـــ ، تقرّب نجستن به خدا با نيكى و صدقه... ✅بدزبانـــى و ناســـزا گفتن، فحش و ناسزا نکته ای که مردم خیلی کم به آن توجّه دارند... 📚معانى الأخبار، ص271 @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا