*•═•••◈﷽◈•••═•*
▪️حرکت عظیم هیئات مذهبی بانوان استان قم
▪️دختران زینبی_بانوان حسینی
💫ادیان الهی حجاب را موضوعی فطری میدانند و از ابتدای خلقت حجاب وجود داشته است.
اما از آنجا که دشمن با سیاستهای جدید به دنبال بیحجابی در جامعه است، مقابله با بیحجابی در کشور ما بر اساس منطق دین صورت می گیرد.
◀️در این راستا تجمع بزرگ حامیان عفاف و حجاب با حضور پرشور هزاران نفر از دختران و بانوان محجبه و متدین در قم برگزار شد.
⏪جمع کثیری از بانوان ولایی موسسه نورالیقین نیز همراه با سایر مراکز مذهبی قم در این تجمع پرشور حضور به هم رساندند.
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🕊🌹🕊
روزی دیگر،
چشم براه و منتظر،
طلوع ڪرد و آفتابش را
بر گلدان هاے ایستاده در
اضطراب مسیر انتظار،گسترانید.
هزار فوج شاپرڪ،
هزار طاق رنگین ڪمان،
هزار هزار جوانہ و
هزاران دیده ے مشتاق،
بہ راهت خیره مانده اند...
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
✋سلام بر قطب عالم امڪان☀️
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی_اصحاب_عاشورا
#جلسه_هفدهم
◀️اولین شهید بنی هاشم علی اکبر امام حسین علیه السلام
👈قسمت_ششم
⬅️ رزم دوم و شهادت حضرت علی اکبر:
↩️ على اکبر به میدان برگشت و جنگ را ادامه داد تا کشته را به دویست تن رسانید. مردم کوفه از کشتن او خوددارى مىکردند، چشم مرة بن منقذ عبدى لیثى به او افتاد و گفت:
گناه عرب به گردن من باشد اگر با چنین کشتارى بر من گذارد و داغش را به دل مادرش نگذارم.
در این میان که به مردم حمله مىکرد، مرة بن منقذ سر راه او را گرفت و نیزهاى به او نواخت و او را به خاک انداخت و لشکر دورش را گرفتند. (فَقَطَعوهُ بِسُیوفِهِم إرباً إرباً) از هر طرف شمشیر به او زدند و او را قطعه قطعه کردند.
👈ابو الفرج گوید: پیاپى حمله مىکرد تا تیرى به گلوگاه او زدند و گلویش درید و در خون غوطهور گردید و فریاد کشید: پدر جان، علیک السلام این جدّم رسول خدا است که گوید: زود بیا، و نالهاى کرد و جان داد.
↩️ به روایت بحارالانوار: مرة بن منقذ بر فرق جوان ضربتی را زد که تاب و توان از او برفت، لشکر با شمشیر بر او می زد و او دست بگردن اسب خود کرد، و اسب (که گویا تیر به چشمش خورده، و یا خون آن حضرت چشمانش را گرفته بود) او را میان لشکر دشمن برد.
کتاب عوالم و تاریخ طبری و ارشاد، می گویند: مُنغَضِب ابن مرّه گفت: گناه عرب به گردن من اگر داغ او را به جگر پدرش نگذارم. حمله کرد، چنان شمشیری به فرق او زد که فرق شکافت، خون به صورتش جاری شد، شدت جریان خون جلوی چشمش را گرفت، از شدت زخم روی اسب افتاد، دستش را به گردن اسب انداخت، اسب چون در محاصره بود، راهی برای بیرون بردنش از میان لشکر نداشت، گرفتار شد. در این حال (فَقَطَعوهُ بِسُیوفِهِم إرباً إرباً) از هر طرف شمشیر به او زدند و او را قطعه قطعه کردند.
⬅️ پدر بر سر بالین پسر:
↩️ حضرت هنوز رمقی در تن داشت که فریاد برآورد: «یا أبتاه! علیک منّی السّلام هذا جدی رسول الله یقرئک السلام و یقول: عجّل القدوم إلینا و شهق شهقةً فارق الدنیا؛ ای پدر! سلام بر تو باد، این جدم رسول خداست، او به جامی لبریز مرا سیراب کرد،او همی گوید: به سوی ما شتاب کن، و سپس نفسی کشید و به دیدار باقی شتافت.
😭امام حسین(ع) به بالینش آمد و گونه بر گونهاش نهاد. حمید بن مسلم گوید: روز عاشوراء به گوش خود شنیدم که حسین مىفرمود:
اى پسر جانم، خدا بکشد مردمى را که کشتند تو را چه اندازه بر خداى بخشاینده و بر هتک حرمت رسول جرأت دارند؟
😭سیل اشک روان کرد و گفت: پس از تو اف بر دنیا (عَلَى الدُّنیا بَعْدَک الْعَفا).
در «روضة الصفا» آمده است :
😭که حسین بر بالین او بلند گریست و تا آن زمان کسى گریهاش را نشنیده بود. در این هنگام حضرت زینب (سلام الله علیها) از خیمه بیرون دوید در حالتى که ندا مى کرد:
👈یا حَبیباهُ یابْنَ أخاهُ! پس آمد و خود را بر روى بدن پاره پاره على اکبر افکند، امام حسین علیه السّلام آمدند و خواهر را از روى جنازه على اکبر بلند کرد و به نزد زنان برگردانید. ابی عبدالله (ع) خود را به روی نعش علی انداخت و صورت روی صورت علی نهاد. همه گفتند حسین روی جنازه علی جان سپرده است،
صدای هلهله و شادی دشمن بلند شد. بعد از دقایقی حضرت سر از روی نعش علی برداشت و رو به سمت خیام کرد و فرمود:
"یا فتیان بنی هاشم! احملوا اخاکم الی الفسطاط" یعنی جوانان بنی هاشم بیایید و جنازه برادرتان را به سوی خیمه ها ببرید.
این مطلب ادامه دارد
🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی 🇮🇷 🏴
#جلسه_هشتاد_و_هفتم
✅ موضوع: احکام حیض
✅ صاحب عادت وقتیه
مساله ۴۸۹-۴۹۱
👈زنی که عادت وقتیه دارد،اگر بیشتر از ده روز خون ببیند، تشخيص حیض او به این ترتیب می باشد:↪️
1⃣ نشانه ها وصفات حیض
2⃣ شماره عادت خویشان↪️
(پدری یا مادری ،زنده یا مرده .)که شماره روزهای حیض همه آنان یک اندازه باشد(خویشان متفق )،مگر کسانی که عادتشان با دیگران فرق دارد به قدری کم باشند که در مقابل آنان هیچ حساب شوند که در این صورت باید عادت بیشتر آنان را حیض خود قرار دهد.
3⃣ اگر خویشان متفق نداشت به عدد روایت
✍اگر در وقت عادت خود یا دو سه روز جلو یا عقب انداخت ⬅️ اگر چه نشانه های حیض را نداشته باشد ،باید به احکام حیض عمل نماید واگر بفهمد حیض نبوده ،(مثلا قبل سه روز پاک شود )،باید عبادتهای خود را قضا نماید.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅ وقتیه خون بیشتر از ده روز
1⃣ مقداری از خونها در وقت عادت است↪️
🔹الف:خون صفت دار بین ۳تا ۱۰ روز وبدون معارض ⬅️ از ابتدای وقت تا انتهای خون صفت دار
🔹ب:خونها یکسان است یا خون صفت دار کمتر از ۳ یا بیشتر از ۱۰ است⬅️ انتها:رجوع به عدد خویشان یا روایت👇👇👇
👈خویشان متفق دارد⬅️ از ابتدای وقت تا عدد خویشان
👈 خویشان متفق ندارد⬅️ از ابتدای وقت به مقدار عدد روایت
💧💧💧💧💧💧💧💧
2⃣خونها خارج وقت عادت مثل مبتدئه↪️
🔹الف: خونها مختلف است ⬅️ خون صفت دار بین ۳ تا ۱۰ روز وبدون معارض ↪️
از ابتدای خون صفت دار تا انتهای آن
🔹ب:خونها مختلف است ⬅️ خون صفت دار کمتر از سه روز یا بیشتر از ده روز باشد
👇👇
👈خویشان متفق دارد⬅️ از ابتدای خون صفت دار تا عدد خویشان
👈خویشان متفق ندارد⬅️ از ابتدای خون صفت دار تا مقدار عدد روایت
🔹خونها یکسان است رجوع به عدد خویشان یا روایت
👇👇
👈خویشان متفق دارد ⬅️ از ابتدای خون صفت دار تا عدد خویشان
👈خویشان متفق ندارد⬅️ از ابتدای خون تا مقدار عدد روایت
✅ ادامه دارد......
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#تفسیر_سوره_طه
#طرح_رضوان
#بخش_دوم
#مدرس_استاد_آل_مرتضی
#موسسه_نورالیقین
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ▪️
🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ
آیه (۹): وَهَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَىٰ
و آیا داستان موسی به تو رسیده است؟
🌠موضوع: استفهام
▪️این آیه، با تعبیر لطیف و جذابى این چنین مى گوید: آیا خبر موسى به تو رسیده است ؟! (وَ هَلْ أَتاکَ حَدِیثُ مُوسى).
بدیهى است این استفهام براى کسب خبر نیست، که او از همه اسرار آگاه است، بلکه این استفهام تقریرى و یا به تعبیر دیگر استفهامى است که مقدمه بیان یک خبر مهم است،
همان گونه که در زبان روزمره نیز هنگام شروع به یک خبر مهم مى گوئیم: آیا این خبر را شنیده اى که...؟
قرآن؛ يگانه كتابي است كه ميتواند انسان را به سوي عاليترين مراتب رشد و كمال رهنمون شود و براي نيل به اين امور مهم, برترين و زيباترين روشهاي حكيمانه را به كار برده است. از جمله اين روشها, پرسشها و پاسخهايي است كه آدمي را بطور غيرمستقيم در جهت برنامه هاي انسان ساز سوق مي دهد.
👈بيش از هزار آيه از آيات قرآني داراي استفهام است، با توجه به اينكه سؤال كننده، پروردگار حكيم است، غرض او از استفهام, آگاهي يافتن نسبت به مجهول و برای فهمیدن نيست؛ بلکه برای فهماندن به مخاطب است.
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
روش استفهام و پرسش در تعليم و تربيت، بسيار مؤثر و خصوصا در مورد افراد جاهل و لجوج بسيار راهگشاست.
▪️استفهام در آيات قرآن كريم به دو صورت حقيقي و غيرحقيقي بكار رفته است:
⬅️استفهام حقيقي، طلب علم نسبت به مجهول است و استفهام در صورتي حقيقي است كه سؤال كننده نسبت به مورد سؤال هيچگونه آگاهي نداشته باشد.
⬅️استفهام غیرحقیقی(مجازی):
پرسش گاهی برای کسب اطلاع و آگاهی نیست؛ بلکه برای اهداف دیگری همچون توبیخ، تقریر، انکار، استرشاد، دعا، تعظیم، تعجب و تمنا است که به این گونه استفهامها «استفهام مجازی» میگویند.
غالبا استفهام های قرآنی, معانی مجازی دارند.
🔸 پروردگار حكيم علي الاطلاق است، و غرض او از استفهام، آگاهي يافتن نسبت به مجهول نيست؛ بلكه به دليل و اغراض بلاغي خاصي، كلام خويش را به استفهام آراسته است كه در هر يك از اين استفهامات راز و رمز و حكمتي نهفته است.
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور
🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سلام_امام_زمانم
صبـح
همچـنان جـــای
خـــالیات را نشانــمان
مـیدهــد،
سـلام
حاضــرتــرین
غـایــــب زمیـــــن..
اجرک الله یاصاحب الزمان عج
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
1.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بهشت من شمایی
سخنرانی شنیدنی استاد عالی درباره امام زمان (عج)
@moassese_nooralyaghin