•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_نود_و_یک
✅ موضوع: اعراب آیه ۸۳ سوره بقره
👈وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَأَنْتُمْ مُعْرِضُونَ
و به مردمان سخن نيك گوييد و نماز بخوانيد و زكات بدهيد. ولى جز اندكى از شما، پشت كرديد و شماييد روىگردانندگان.
وَ:حرف عطف، مبنی برفتح،دغیز عامل، محلی از اعراب ندارد
قُولُوا:فعل امر، مبنی بر حذف نون، ضمیر متصل«واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
لِ:حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
النَّاسِ:اسم مجرور به حرف جر«بِ»، علامت جرکسره ظاهری
لِلنَّاسِ:جار و مجرور، متعلق به«قُولُوا»
حُسْنًا:نعت برای مفعول مطلق محذوف، منصوب بنابرتبعیت«تقدیر کلام:و قولوا للناس قولاً حسنا»
وَ:حرف عطف، مبنی برفتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد
أَقِيمُوا:فعل امر، مبنی بر حذف نون، ضمیر متصل«واو»،مبنی، محلا مرفوع، فاعل
الصَّلَاةَ:مفعولٌبه ومنصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
وَ:حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد
آتُوا:فعل امر، مبنی بر حذف نون، ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
الزَّكَاةَ:مفعولٌبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
ثُمَّ:حرف عطف، مبنی برفتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد
تَوَلَّيْتُمْ:فعل ماضی، مبنی بر سکون، ضمیر متصل و بارز«تم»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
اَِّلا:حرف استثناء، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
قَلِيلًا:مستثنی ومنصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
مِنْ:حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
كُمْ:ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
مِنْكُمْ:جار و مجرور، متعلق به«قَلِيلًا»
وَ:حرف حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد
أَنْتُمْ:ضمیر منفصل، مبنی بر سکون، محلا مرفوع، مبتدا
مُعْرِضُون:خبر و مرفوع، علامت رفع «واو»
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_نود_و_یکم
✅ موضوع: انواع جمع (اسم جمع)
👈 اسم جمع اسمی است که معنای جمع دارد ولی از لفظ خود مفردی ندارد و صیغه آن مطابق با صیغههای جمع مکسر نیست.
مثال: جَيش (واحد آن جُندي است)
شَعب، قبيلة، قَوم، رَهط، مَعشر، ثُلّة، ناس،(واحد آنها رجل یا امرأة است)
نساء (واحد آن امرأة)
خَيل (واحد آن فَرَس)
إبل و نَعَم (واحد آن جَمَل یا ناقَة)
غَنم و ضأن (واحد آن دو، شاة برای مذکر ومؤنث است)
🔷 با اسم جمع به اعتبار لفظ آن میتوان همچون مفرد و به اعتبار معنایش مانند جمع رفتار کرد.
مثال: اَلقَومُ سارَ یا سارُوا
شَعبٌ ذكيّ یا أذكياء.
📌 اگر اسم جمع را به اعتبار لفظش مفرد به حساب آوریم جمع و تثنيه آن جایز است.
مثال: (جمع) أقوام، شُعوب، قبائل، أرهُط، آبال
(تثنیه) قومان، شَعبان، قبيلتان، رَهطان، و إبِلان.
•••┈✾~💠~✾┈•••
✅ در آیه ۸۳ سوره مبارکه بقره:
«النّاس» اسم جمع است.
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب مبادی العربیه و نحو کاربردی متوسطه و نحو قرآن)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghi
#تفسیر_سوره_طه
#طرح_رضوان
#بخش_سوم
#مدرس_استاد_آل_مرتضی
#موسسه_نورالیقین
▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ▪️
🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ
◾️◾️◾️◾️◾️◾️
🌠موضوع: انواع استفهام
✅جلال الدین سیوطی معنای حقیقی هیأت نحوی "استفهام" را استخبار (خبرگرفتن) می داند. وی در بررسی متن قرآن به 32 نوع دیگر معنی (جز استخبار) اشاره دارد که همه به مناسبت قرائن مشخص می گردند.
در این بخش به چند معنی آن اشاره می شود:
(1) انکار: که معمولاً در هیأت و در معنی منفی است مانند، «أَ شَهِدُوا خَلْقَهُمْ » یعنی ما شَهِدُوا خَلْقَهُمْ (زخرف-19)
(2) توبیخ مانند، «أَ فَعَصَیْتَ أَمْرِی» (طه -93)
(3) تقریر مانند، «أَ لَمْ یَجِدْکَ یَتِیماً فَآوَى »(ضحی-6)
(4) تعجب یا تعجیب مانند، «مَا لِیَ لاَ أَرَى الْهُدْهُدَ »(نمل-20)
(5) تسویه مانند، «سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ »(بقره-6)
(6) امر مانند، «أَ تَصْبِرُونَ » یعنی اصبروا(فرقان-20)
(7) ترغیب مانند، «هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ»(صف-10)
(۸) تأدیب مانند: يَـأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَاتَفعَلُونَ ؟!
◾️◾️◾️◾️◾️◾️
⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور
🔲🔲🔲🔲🔲🔲
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
moassese_nooralyaghin
سلام مهدے جان
من نشانے از شما ندارم...
اما نشانےام را برایتان مےنويسم
تا سراغ دل تنگم بیایید...
در عصرهاے انتظار...
بہ حوالے بے ڪسے قدم بگذارید...
خيابان غربت را پيدا ڪنید مولایم...
و وارد ڪوچہ پس ڪوچہهاے تنہايیش شوید...
ڪلبہے غريبےام را...
ڪنار مرداب آرزوهاے دیدارتان...
ڪنار بيد مجنونے خزان زده...
پيدا خواهید ڪرد
بہ سراغ بغض خيس پنجره ڪہ بیایید...
حرير غمش را ڪہ ڪنار بزنید...
عاشقے منتظر،با بغضے سرد و پاییزے مےبینید
ڪہ غرق دنیاے فانیش شده...
و نجات غریق مےخواهد...
دریابیدش ڪہ همہے دنیایش شمایید آقــــا
🕊🌹أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌹🕊
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
8.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◼️ امام زمان و عمه ی سه ساله اش
✍ مطلبی عجیب در زیارت ناحیه ی مقدسه
📹 #استاد_عالی
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🏴ماندم و خونابه و پاهای زخمی
روی پرو بالم نشسته جای زخمی
دنبال تو شیرین ترین بابای دنیا
منزل به منزل میروم باپای زخمی
یک دختر زخمی نشسته چشم بر در
درانتظار دیدن بابای زخمی🏴
▪️▪️برگزاری مراسم شهادت دردانه اباعبدالحسین, حضرت رقیه سلام الله علیها
و نمایش خرابه شام
🏴همراه با مرثیه سرایی وسینه زنی توسط مداحان اهل بیت علیهم السلام و با حضور جمع کثیری از بانوان ولایی موسسه نورالیقین
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
موسسه نوالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin