1.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سلام_امام_زمانم
💠السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَدَلِيلَ إِرادَتِهِ
🌹سلام بر تو ای حجّت خدا و راهنما به سوی ارادهاش
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
2.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اسلام پیروز خواهد شد......
#امام_زمان
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی_اصحاب_عاشورا
#جلسه_بیست_و_هشتم
◀️ خلاصه ای از زندگینامه ام وهب بنت عبد از شهدای کربلا
👈قسمت دوم
⬅️ ام وهب و روز عاشورا
↩️ در صبح عاشورا و پس از همآورد طلبیدن یسار ـ غلام زیاد بن ابیه ـ و سالم ـ غلام عبیدالله بن زیاد ـ عبدالله بن عمیر با کسب اجازه از امام علیهالسلام وارد میدان شد و با مهارت رزمیاش توانست هر دوی آنان را به هلاکت برساند
👈 اندکی بعد عبدالله در حالی که هر دو غلام را کشته بود و رجز میخواند که:
ان تنکرونی فانا ابن کلب حسبی ببیتی فی علیم حسبی
انی امرء ذو مرة و عصب و لست بالخوار عند الحرب
انی زعیم لکام وهب بالطعن فهم مقدما و الضرب
↩️«اگر مرا نمیشناسید من فرزند قبیله کلب هستم، کفایت میکند که بیت من در قبیله بنیعلیم است. مردی هستم نیرومند و متعصب و در جنگها ضعف و خواری در من راه ندارد. ای اموهب من تعهد میکنم که با نیزه و شمشیر زدن با دشمن رو در رو گردم». نزد امام علیهالسلام بازگشت.
در این هنگام اموهب عمود خیمهای را برداشت و به طرف همسر خود حرکت کرد و چون به نزد عبدالله رسید، او را مورد خطاب قرار داد و گفت:
👌 «پدر و مادرم به فدایت! در راه پاکان نسل محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) نبرد کن»
. عبدالله بن عمیر سعی کرد تا او را به خیمه برگرداند، اما اموهب نمیپذیرفت. اموهب لباس همسر خود را گرفته و میگفت:
😭«انی لن ادعک دون ان الموت معک؛ تو را رها نمیکنم تا با تو کشته شوم»
.✨ امام حسین علیهالسلام به سوی اموهب رفت و او را خطاب قرار داد و فرمود:
«از خاندان پیامبرتان جزای خیر نصیبتان گردد به خیمه برگرد؛ چراکه جهاد از زنان برداشته شده است».
ام وهب پذیرفت و به خیمه بازگشت.
این مطلب ادامه دارد
🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_نود_و_چهارم
✅ موضوع: اعراب آیه ۸۵ سوره بقره
(قسمت دوم آیه)
👈....اَفَتُومِنُونَ بِبَعضِ الکِتابِ وَ تَکفُرونَ بِبَعضِِ فَما جَزاءُ مَن یَفعَلُ ذَلِکَ مِنکُم الّا خِزیُُ فِی الحَیَوه الدُّنیا وَ یَومَ القِیامهِ یُرَدّونَ اِلی اَشَدِّ العَذابِ وَ مَا اللهُ بِغافِلِِ عَمّا تَعمَلون.
....آیا به بخشی از کتاب آسمانی ایمان می آورید و نسبت به بخشی دیگر کفر می ورزید جزای کسانی که چنین کنند، چیزی جز رسوایی دنیا و بازگشت به سخت ترین عذابها در قیامت نیست، خدا از کارهای شما غافل نیست.
اَ: همزه استفهام انکار توبیخی، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
فَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
تُومِنونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
بَعضِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
بِبَعضِ: جار و مجرور، متعلق به «تومِنونَ»
الکِتابِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
تَکفُرُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
بَعضِِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
بِبَعضِِ: جار و مجرور، متعلق به «تَکفُرُونَ»
(تنوین به نیابت از مضاف الیه محذوف)
فَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
ما: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
جَزاءُ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
مَن: اسم موصول عام، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه برای «جَزاءُ»
یَفعَلُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
ذَلِکَ: اسم اشاره، مبنی بر فتح، محلا منصوب، مفعول به برای «یَفعَلُ»
مِن: حرف جر،مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
کُم: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جر «مِن»
مِنکُم: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، حال برای فاعل «یَفعَلُ»
اِلّا: از ادات حصر و استثناء، مبنی بر سکون، محلی از اعراب ندارد.
خِزیُُ: خبر برای «جَزاءُ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
فِی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الحَیوهِ: اسم مجرور به حرف جر «فِی»، علامت جر کسره ظاهری
فِی الحیَوهِ: جار و مجرور، متعلق به «خِزیٌ»
الدُّنیا: نعت برای «حَیَوة» و مجرور بنابر تبعیت، علامت جرّ کسره مقدر
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
یَومَ: ظرف و مفعول فیه برای «یُرَدّوُنَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
القِیامَهِ: مضاف الیه برای «یَومَ» و مجرور، علامت جر کسره ظاهری
یُرَدُّونَ: فعل مضارع مرفوع مجهول، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی محلا مرفوع، نائب فاعل
اِلی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
اَشَدِّ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
اِلی اَشَدِّ: جار و مجرور، متعلق به «یُرَدُّونَ»
العَذابِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
مَا: حرف شبیه به لیس، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
اللهُ: لفظ جلاله، اسم «ما» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
بِ: حرف جر زائد، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
غافِلِ: لفظا مجرور و محلا منصوب، خبر «ما»
عَن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ما: اسم موصول عام، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جر
عَمّا: جار و مجرور، متعلق به «غافِلِِ»
تَعمَلُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_نود_و_چهارم
✅ موضوع : تغییرات فعل مهموز
در جلسه #نود_و_دوم به انواع فعل اصلی پرداخته شد.
👈فعل یا صحیح است یا غیر صحیح.
🍃اقسام فعل صحيح:
فعل صحيح، گاهى «مهموز» و زمانى «مضاعف» است.
🍃مهموز: آن است كه در يكى از حروف اصلى آن همزه باشد.
👈در این جلسه به تغییراتی که در همزه فعل مهموز صورت می گیرد و به آن تخفیف همزه می گویند، می پردازیم.
✔️تخفیف همزه بر دو نوع است :
۱. قلبی ۲.حذفی
🔹تخفیف قلبی :
الف) واجب: هرگاه دو همزه کنار هم قرار گیرند، طوری که همزه اول متحرک و همزه دوم ساکن باشد، واجب است همزه ساکن به حرف مدی از جنس حرکت همزه متحرک تبدیل شود.
مثال :
أأْتَی(قلب همزه به الف مدي): آتَی
أُأْتِیَ(قلب همزة به واو مدي ): أُوتِیَ
أِأْتاء(قلب همزة به ياء مدی): أیتَاء
🍃به این نوع تخفیف "تلیین" به معنای نرم کردن می گویند.
ب) جایز : اگر همزه ساکن بعد حرف متحرکی غیر از همزه واقع شود، قلب آن به حرف مدي جوازي است.
مثال:
یَأْمُرُ(جواز قلب همزه به الف مدي) : یَامُرُ
یُؤْمَرُ(جواز قلب همزه به واو مدي) : یُومَرُ
🔹تخفیف حذفی
این نوع تخفیف قاعده مشخصی ندارد و سماعی است و معمولا در حالت اجتماع دو همزه این حالت پیش می آید.
مانند :
حذف همزه امر حاضر در افعال مهموز الفاء ( أَخَذَ، أَکَلَ، أَمَرَ، أَتَی)
أمر حاضر این افعال :
خُذْ، کُلْ، مُرُ، تِ
🍃دو فعل اول اين حذف وجوبی و دو فعل آخر جوازي است.
•••┈✾~💠~✾┈•••
✅ در آیه ۸۵ از سوره مبارکه بقره:
فعل «یُؤمِنونَ » فعل مهموزی است که تخفیف همزه آن از نوع قلبی و جوازي است، گاهی در بعضی قرائت ها «یُومِنُون» خوانده می شود.
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (کتاب صرف و نحو متوسطه و مبادئ العربية )
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌿سلام امام غریبم..🌿
🍃 حلال تمام مشکلاتی ای عشق
🍃 تنها تو بهانۀ حياتی ای عشق
🍃 برگرد که روزمرّگی ما را کشت
🍃 الحق که سفينةالنجاتی ای عشق
اللهم عجل_لولیڪ_الفرج
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin