eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
2هزار ویدیو
54 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨ ✅قَالَ عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي فِي كِتَابٍ لاَّ يَضِلُّ رَبِّي وَلاَ يَنسَي ﴿52﴾ ❇️موضوع: احاطه علمی خداوند ✍مـوسى در پاسخ به پرسش فرعون درباره سرنوشت گذشتگان گفت: تمام مشخصات اقوام گذشته و مردگان و حساب و کتاب و سیئات و حسنات شان, همه در کتاب تکوین و لوح محفوظ، نزد پروردگار من ثبت است 🔸 هيچگاه پروردگار من براى حفظ آنها گمراه نـمـى شـود و نـه فـرامـوش مـى كـنـد (لا يضل ربى و لا ينسى). خداوند در رابطه با این کتاب و لوح محفوظ دو صفت ثبوتی دارد و دو صفت سلبی: ⬅️صفات ثبوتی: 1. به همه چیز عالِم است ﴿بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ﴾ 2. همه چیز را حفظ می کند ﴿عَلَي كُلِّ شَيْ‌ءٍ حَفِيظٌ﴾ ⬅️صفات سلبی: 1. هیچ چیزی را گم نمی کند ﴿فِي كِتَابٍ لاَّ يَضِلُّ رَبِّي﴾ 2. هیچ چیزی را فراموش نمی کند (وَلاَ يَنسَي) زیرا ﴿وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيّاً﴾ 🔸و تمام این صفات از اطلاق برخوردارند و ثابت اند. ⚜ نگهداشتن اين حساب براى آن خدایی كه به هر موجودى، دقيقا نيازمنديهايی داده و سپس آن را در جهت رفع نیازهایش هدايت مى كند كار مشكلى نخواهد بود. ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• ✅ موضوع: اعراب آیه ۸۷ سوره بقره (قسمت دوم) ✍🏽أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ آیا هر پیغمبری که از جانب خدا اوامری بر خلاف هوای نفس شما آرد گردنفرازی و سرپیچی نموده و (از راه حسد) گروهی را تکذیب کرده و جمعی را به قتل می‌رسانید؟! أ: همزه استفهام انکار توبیخی فَ:حرف استیناف ، مبنی بر فتح، غیر عامل ،محلی از اعراب ندارد. کُلَّ: مفعول فیه مقدم، منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری ما: مضاف الیه، محلاً مجرور جاءَ :فعل ماضی،مبنی بر فتح کم: ضمیر، مبنی، محلامنصوب، مفعول به رسولٌ: فاعل، مرفوع، علامت رفع، ضمه ظاهری بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. ما: اسم مجرور به حرف جر، محلا مجرور بـِما: جارو مجرور، متعلق به جاءَ لا:نافیه، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. تهوی: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه مقدره انفسُ: فاعل، مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری کم: ضمیر، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه استکبرتم :فعل ماضی، مبنی بر سکون، ضمیر متصل «تم»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل فَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. فریقاً :مفعول به مقدم، منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری کَذَّبتم: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز « تم»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح،غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. فریقاً: مفعول به مقدم، علامت نصب فتحه ظاهری تَقتُلون: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون، ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: معانی باب «اِستِفعال» هر فعل ثلاثی مجرد که به باب استفعال برده شود، ماضی، مضارع و مصدر آن بر وزنهای زیر است: اِستَفعَلَ یَستَفعِلُ اِستِفعال 🔹فعلی که به این باب برده می‌شود، یکی از معانی ذیل مورد نظر است: ✔️ طلب مثال: اَستَغفِرُ اللّهَ. 🍃از خدا طلب آمرزش می کنم. 📌 طلب، معنای غالبی باب استفعال است. ✔️مفعول را دارای صفتی یافتن (وجدان الصّفة) مثال ۱: لا تَستَحسِنْ مِن نَفسِکَ ما مِن غَیرِکَ تَستَنکِرُهُ. 🍃هر چه را از دیگری زشت می شماری، از خودت زیبا مشمار. مثال ۲: اِستَکبَرَ سعیدٌ. 🍃سعید خود را بزرگ یافت. دراین مثال مفعول می تواند ذکر شود: 👈اِستَکبَرَ سعیدٌ نَفسَهُ یا به معنای «طلب» باشد: سعید طلب بزرگی کرد. ✔️ تحول فاعل از حالتی به حالت دیگری در آید که ماده فعل بر آن دلالت می کند. مثال: اِستَحجَرَ الطّینُ. 🍃گِل، سنگ شد. ✔️ مطاوعه (اثر پذیری) مثال: اُحکَمتُهُ فَاستَحکَمَ. 🍃آن را محکم کردم، پس محکم شد. 📌 باب «استفعال»، مطاوع باب «افعال» است. ✔️در معنای باب ثلاثی مجرد، برای تاکید مثال: قَرَّ، استَقَرَّ 🍃آرام گرفت. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅در آیه ۸۷ سوره بقره: «اِستَکبَرتُم» در معنای «مفعول را دارای صفتی یافتن» آورده شده است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف، صرف متوسطه) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام تمام دلخوشی ام،مهدی جان(عج) تمام خوبی ها مرا یاد تو می اندازد بهار و عطر دلنشینش، آفتاب و تشعشع حیاتبخشش، آب و حقیقت زلالش، باران و ترنم زیبایش ... تو مفهوم واقعی همه ی دوست داشتنی هایی و زندگی در نگاه و یاد و نام تو جاری است هرکس تو را دارد ، داراست حتی در نهایت فقر و هرکس تو را ندارد، فقیر است حتی در نهایت ثروت شکر خدا که تو را دارم ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ آیا میشه امام زمان (عج) را زیارت کرد ؟ استاد دارستانی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ چرا دنیا برای مؤمن زندان است؟ 👈محمد بن عجلان مي گويد: در محضر امام صادق (علیه السلام) بودم، شخصي به حضورش آمد و از فشار زندگي، به آن حضرت شكايت كرد. امام فرمود: صبر كن، خداوند به زودي گشايشي در زندگي تو، پديد آورد سپس امام صادق (علیه السلام) پس از ساعتي سكوت، به او فرمود: به من از زندان كوفه خبر بده كه چگونه است؟ او گفت: زندان كوفه، تنگ و متعفن است و زندانيان در بدترين شرائط به سر مي برند. امام صادق علیه السلام: تو اكنون در زندان هستي، آيا مي خواهي در زندان، گشايش و رفاه داشته باشي؟! آيا نمي داني كه دنيا براي مؤمن، زندان است؟ از كدام زندان، به انسان خوشي مي رسد...؟! بزرگی میگفت: دنیا اگر وفا و خوشی داشت،هیچ کس به اندازه محمد و آل محمد شایسته برخورداری از آن نبود... حال آنکه طبق گواه تاریخ بدترین و سختترین ستمها و رنج ها برای این خاندان مطهر و پاک بود.. هرکه در این بزم مقربتر است جام بلا بیشترش می دهند... 📚 اصول کافی،باب ما اخذ الله من المؤمن، من الصبر … حديث 6 و 7، ص 250 - ج 2.- ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨ ✅ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْداً وَسَلَكَ لَكُمْ فِيهَا سُبُلاً وَأَنزَلَ مِنَ السَّماءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجاً مِن نَبَاتٍ شَتَّي ﴿53﴾ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْداً وَسَلَكَ لَكُمْ فِيهَا سُبُلاً وَأَنزَلَ مِنَ السَّماءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجاً مِن نَبَاتٍ شَتَّي ﴿53﴾ كُلُوا وَارْعَوْا أَنْعَامَكُمْ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَاتٍ لِأُولِي النُّهَي ﴿54﴾ ❇️ موضوع: جواب تفصیلی موسی ✍این آیات به نمونه هایی از ربوبیت و هدایت الهی در طبیعت اشاره می فرماید؛ درواقع ﴿الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ....﴾ ادامه جمله ﴿رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَي كُلَّ شَيْ‌ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَي﴾ آن يك جواب اجمالي و این يك جواب تفصيلي به فرعون است. 🔸﴿الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْداً﴾ خدا زمين را مِهاد و مهد آسایش قرارداد براي شما. زمين را براي شما آماده كرده كه همهٴبركاتش را به شما عطا كند و این خداست که آسمانها و زمین را مسخر شما گردانده و به بشر قدرت داده تا از همه موجودات و مخلوقات آسمانی و زمینی بهره بگیرد وگرنه انسان خودش نمیتواند حتی یک پشه را تسخیر خود کند. 🔸﴿وَسَلَكَ لَكُمْ فِيهَا سُبُلاً﴾ راههاي زمینی و دريايي و کوهها و دره ها را برایتان هموار كرد كه براحتی سير طريق كنيد و این راهها وسیله اتصال مناطق به یکدیگر و برای رفت و آمد شماست، و راههای زیرزمینی را برای بهره برداری از آب و مواد دیگر است. 🔸وَأَنزَلَ مِنَ السَّماءِ مَاءً:خداوند یکتا با تدبیر حکیمانه خود آبـى كـه مـايـه حـيـات و سـرچـشـمـه هـمـه بـركـات است از آسـمـان نازل كرد و در آیات متعدد انسان را به تفكر در آب و شكرگزاری این نعمت بزرگ یادآور شده است. 🔸فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجاً مِن نَبَاتٍ شَتَّي: نـبـاتـات گوناگون كه به وسيله اين آب از زمين مى رويد و انسان قـسـمـتى از آنها مواد غذائى و بخشى مواد داروئى و لباس و قـسـمـتی را بـراى وسـائل زنـدگـى مـورد اسـتـفـاده قـرار میدهد. ⬅️سـرانـجـام بـه نعمت دیگری از اين سلسله نعمتهاى الهى اشاره مىکند: از اين فرآورده هاى گياهى، هم خودتان بخوريد و هم چهار پايان خود را در آن به چرا ببريد «كلوا و ارعوا انعامكم» ❇️در پایان میفرماید: اينها آيه و نشانه ای از قدرت الهي است براي كسي كه داراي نُهيه باشند، براى صاحبان عقل و انديشه «ان فى ذلك لايات لاولى النهى» ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin