*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی
#قسمت_سوم
✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام
⬅️ القاب و کنیههای امام علی علیه السلام
↩️ امام علی علیه السلام، القاب و اوصاف بسیارى دارد که هر کدام، اشاره دارد به بُعدى از ابعاد والاى شخصیت ایشان دارد. بیشتر این القاب را پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم به ایشان داده بودند. برخى از این القاب چنین اند:
🍃 «أعلمُ الاُمّة»، «أقضَى الاُمّة»، «أوّلُ مَن أسلَمَ»، «أوّلُ مَن صلّى»، «خیر البشر»، «أمیر المؤمنین»، «إمام المتّقین»، «قائد الغُرِّ المُحَجَّلین»، «سید المسلمین»، «سید المؤمنین»، «یعسوب المؤمنین»، «الأنزع البطین»، «عمود الدین»، «سید الشهداء»، «سید العرب»، «رایة الهدى»، «باب الهدى»، «حَیدر»، «المرتضى»، «الولىّ» و «الوصىّ» و... . در میان القاب على علیه السلام، دو لقب از بقیه مشهورتر است:
⬅️ امیرالمؤمنین:
↩️ بر اساس برخی روایات لقب «امیرالمؤمنین»، اختصاص به على علیه السلام داشته و دیگران حتی سایر امامان معصوم علیهم السلام را با این لقب نمی خوانند. به عنوان نمونه پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
🍃 آن گاه که شبانه به آسمان برده شدم و میان من و پروردگارم فاصله اى جز به اندازه دو سرِ کمان یا کمتر از آن نبود، پروردگارم آنچه که باید به من وحى کند، وحى کرد و سپس فرمود: «اى محمّد! به على بن ابى طالب، امیر مؤمنان، سلام برسان، که پیش از او هیچ کس را به این نام ننامیده ام و پس از او نیز کسى را به این نام نمى نامم». در منابع اهل سنت نیز روایاتی وجود دارد که در آنها پیامبر او را به امیرالمومنین توصیف نموده است.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⬅️ قیام ۱۹ دی یا قیام خونین مردم قم، تظاهرات اعتراضی مردم و طلاب قم در سال ۱۳۵۶ش، نسبت به چاپ مقاله «ایران و استعمار سرخ و سیاه» در روزنامه اطلاعات که در آن مطالبی علیه امام خمینی نوشته شده بود.
↩️ آن اعتراضها از ۱۸ دی آغاز و تا ۲۰ دی ادامه داشت ولی اوج اعتراضها ۱۹ دی بود که به درگیری با پلیس انجامید و عدهای کشته و زخمی شدند.
👌 این قیام را سرآغاز قیامهای بعدی علیه رژیم پهلوی دانستهاند که در نهایت منجر به انقلاب اسلامی ایران شد.
🍃منشا و علت اصلی قیام را چاپ مقاله «ایران و استعمار سرخ و سیاه» دانستهاند که با هدف تخریب وجهه امام خمینی، ایشان را عامل ارتجاع و مسئول واقعه ۱۵ خرداد شمرده بود.
روز ۱۹ دی ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان قیام خونین مردم قم نامگذاری شده است.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_یازدهم
✅ موضوع: اعراب آیه ۱۰۱ سوره بقره
👈وَلَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ كِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
و گروهى از اهل كتاب چون پيامبرى از جانب خدا بر آنان مبعوث شد كه به كتابشان هم گواهى مىداد، كتاب خدا را چنان كه گويى از آن بىخبرند، پس پشت افكندند.
وَ:حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
لَمَّا:حرف رابطه، متضمن معنای شرط (ممکن است به معنای حین ظرف باشد)، مبنی، محلی از اعراب ندارد.
جَاءَ: فعل ماضی، مبنی برفتح.
هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلامنصوب، مفعول برای «جاءَ»
رَسُولٌ: فاعل برای «جاء» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
مِنْ:حرف جر، عامل ،مبنی، محلی از اعراب ندارد.
عِنْدِ:اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
مِنْ عِنْدِ: جار و مجرور، متعلّق محذوف صفت برای «رَسُولُُ»
اللَّهِ:مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری
مُصَدِّقٌ: نعت دوم برای «رسول» و مرفوع بنابر تبعیت
لِ: حرف جر، عامل، عامل، محلی از اعراب ندارد.
مَا: اسم موصول، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
لِما: جار و مجرور، متعلق به «مُصَدِّقٌ»
مَعَ: ظرف، مفعول فیه و منصوب، متعلق به عامل مقدر صله برای «ما» موصوله
هُم: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور، مضاف الیه
نَبَذَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح
فَرِيقٌ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
مِن: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الَّذِينَ: اسم موصول، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
مِنَ الَّذِينَ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، نعت برای «فَرِیقُُ» و محلا مرفوع
أُوتُوا: فعل ماضی مجهول، مبنی بر ضمّ. ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، نایبفاعل
الْكِتَابَ: مفعول به برای «أُوتُوا» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
كِتَابَ: مفعول به برای فعل «نَبَذَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
اللَّهِ: مضاف الیه و مجرور،علامت جر کسره ظاهری
وَرَاءَ:ظرف، مفعول فیه برای فعل«نَبَذَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
ظُهُورِ: مضاف الیه و مجرور،علامت جر کسره ظاهری
هِمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
كَأَنَّ: حرف مشبهه بالفعل، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُمْ:ضمیر متصل، مبنی، محلامنصوب، «اسم كَأَنَّ»
لَا: حرف نفی، مبنی، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد
يَعْلَمُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
جمله فعلیه، محلامرفوع، خبر «كَأَنَّ»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_نحو
#جلسه_صد_و_یازدهم
✅ موضوع: دلالت معنایی فعل «ماضی»
👈 فعلی که به انجام شدن کار یا رویدادن حالتی در زمان گذشته دلالت دارد، فعل ماضی گفته میشود.
مثال : وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً...
🍃در این آیه شریفه، فعل «قالَ» بیانگر آن است که فعل گفتن در زمان گذشته انجام گرفته است.
💥غالبا فعل ماضی بر زمان گذشته دلالت دارد ولی گاهی معنای «حال» یا «آینده» میدهد.
🔹دلالت معنای فعل ماضی بر زمان حال:
هرگاه با آوردن فعل ماضی، قصد انشاء داشته باشیم، در این حالت معنای فعل ماضی به زمان تکلم و صحبت کردن اختصاص دارد. مانند: اشتریتُ، وهبتُ، اعجبنی...
مثال: بِعتُکَ الدّارَ.
🍃«بِعتُ» فعل ماضی انشایی غیر طلبی (عقود) است که معنای آن بر زمان حال دلالت دارد.
🔹دلالت معنای فعل ماضی بر زمان آینده:
1⃣ هرگاه فعل ماضی، معنای طلبی داشته باشد؛ مانند: مقام دعا و نفرین.
مثال: غَفَر الله لَنا و لَکم.
🍃در کلام دعایی فوق، فعل ماضی «غَفَرَ» بر معنای آینده دلالت دارد.
(زیرا دعا نوعی خواهش همراه با امر به شمار میرود که آینده معنا می شود. اگر دعا و نفرین به صورت فعل ماضی استعمال شود، معنای آینده از آن برداشت خواهد شد.)
2⃣ فعل ماضی پس از ادوات شرط بیاید.
مثال: واِذا اذَقنا الناسَ رحمَه فرِحوا بِها...
🍃فعل ماضی «اذقنا» به دلیل تقدم «اذا» شرط، به معنای آینده دلالت دارد.
3⃣ هرگاه پس از قسم،فعل ماضی منفی واقع شود.
مثال: وحیاتِک لا نَکَثتُ عهدکَ ما دمتُ حیّا.
🍃فعل ماضی «نَکَثتُ» بعد از قسم (وَ حَیاتِک)، بر معنای آینده دلالت دارد.
4⃣ هر گاه فعل ماضی، حتمی الوقوع باشد.
مثال: اِذا وقعتِ الواقعه.
🍃آیه شریفه درباره روز قیامت صحبت میکند و چون قیامت حتما اتفاق خواهد افتاد، فعل آیه به صورت ماضی استعمال شده است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ در آیه ۱۰۱ سوره مبارکه بقره:
فعل «جاءَ» بر زمان گذشته دلالت دارد و بیانگر آن است که فعل آمدن در زمان گذشته انجام گرفته است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب مبادیالعربیة، موسوعه النحو و الصرف و الأعراب )
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌹سـلامامـامزمـانم🌹
📖 السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا جَامِعَ الْکَلِمَةِ عَلَی التَّقْوَی...✋
🌱 سلام بر شادی جمعیت قلبهای ما در سایهی دستهای مبارک تو.
سلام بر آن لحظه ای که پراکندگی های هوا و هوس را به نگاهی آرام می کنی.
📚 صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس، ص610.
امـام زمانـم✨!
نامـت که میآید آرام میـشوم
گویی جـز تـو هیـچ نیسـت مـرا
سوگـند به نامـت که تو آرام منی...
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ آهِ امام زمان برای دیدن شیعیانش
🔵 آیت الله جوادی املی:
🌕 چقدر امام زمان علیه السلام مشتاق دیدار ماست حیف که در مسیر شیعه واقعی شدن،کوتاهی میکنیم....
@moassese_nooralyaghin