بسم الله الرحمن الرحیم
رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)
فضای مجازی فرصتی فوق العاده و مناسب برای ترویج معارف اسلامی است.
⁉️از مراجعه به کانالها و گروههای مختلف خسته شده اید؟؟
⁉️در جستجوی کانالی هستید که آموزش معارف قرآن و عترت علیهم السلام را به صورت جامع و تخصصی داشته باشد؟؟
✅پیشنهاد ما به شما کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین در پیام رسان ایتا است
👇🏻👇🏻👇🏻
http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین در راستای فعالیت های حضوری خود در زمینه تفسیر و علوم قرآنی مباحث ذیل را به صورت مستمر، روزانه و رایگان در کانال بارگذاری می نماید.
زمان بارگذاری : هر روز راس ساعت ۲۰
🗓 شنبه :
تفسیر عمومی بر اساس طرح جامع رضوان (تفسیر کل قرآن کریم بر مبنای تفاسیر المیزان، نمونه، نور و نسیم حیات)
🗓 یکشنبه:
تفسیر تخصصی بر اساس طرح مشکات (تفسیر تخصصی سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
🗓 دوشنبه:
شرح احکام رساله شانزده مرجع
🗓 سه شنبه:
اعراب آیات قرآن به همراه موضوعات صرف و نحو
🗓 چهارشنبه:
حکمت های نهج البلاغه
🗓 پنج شنبه:
سبک زندگی اسلامی
🗓 جمعه:
حفظ قرآن کریم
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅
#آموزشی
#تفسیر_عمومی
#سوره_توبه
#جلسه_صد_پنج
✅موضوع : ترس منافقان از رسوایی
یَحْذَرُ الْمُنَافِقُونَ أَنْ تُنَزَّلَ عَلَیْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُمْ بِمَا فِی قُلُوبِهِمْ قُلِ اسْتَهْزِئُوا إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ مَا تَحْذَرُونَ● وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَیَقُولُنَّ إِنَّمَا کُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآیَاتِهِ وَرَسُولِهِ کُنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ● لَا تَعْتَذِرُوا قَدْ کَفَرْتُمْ بَعْدَ إِیمَانِکُمْ إِنْ نَعْفُ عَنْ طَائِفَةٍ مِنْکُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةً بِأَنَّهُمْ کَانُوا مُجْرِمِینَ ؛ منافقان بیم دارند از اینکه (مبادا) سوره اى در باره آنان نازل شود که ایشان را از آنچه در دلهایشان هست خبر دهد بگو ریشخند کنید بى تردید خدا آنچه را که (از آن) مى ترسید برملا خواهد کرد . و اگر از ایشان بپرسى مسلما خواهند گفت ما فقط شوخى وبازى میکردیم بگو آیا خدا و آیات او و پیامبرش را ریشخند میکردید . عذر نیاورید شما بعد از ایمانتان کافر شده اید اگر ازگروهى از شما درگذریم گروهى (دیگر)را عذاب خواهیم کرد چرا که آنان تبهکار بودند.(۶۴-۶۶/توبه)
⁉️چرا منافقان همواره در حالت ترس و هراس به سر می برند ؟
✍درشأن نزول آيه گفتهاند: گروهى از منافقان، تصميم گرفتند شتر پيامبر را در بازگشت از جنگ تبوك در گردنهاى رَم دهند تا پيامبر صلى الله عليه و آله كشته شود. رسول خدا از تصميم آنان از طريق وحى با خبر شد.
در حالى كه عمّار و حُذيفه از جلو و پشت سر حضرت مراقب بودند، به گردنه رسيدند و منافقان حمله كردند. پيامبر آنان را شناخت و نامشان را به حُذيفه گفت. او پرسيد: چرا فرمان قتلشان را نمىدهى؟ فرمود: نمىخواهم بگويند كه محمّد صلى الله عليه و آله چون به قدرت رسيد، مسلمانان را كشت.
منافقان در غياب پيامبر، از روى استهزا مىگفتند: او مىخواهد كاخهاى شام را تسخير كند! اين آيه نازل شد و آنان را تهدید به رسوایی کرد.
⚜در خصوص آیه ۶۵ نیز چنین بیان شده با توجه به این که منافقان در بازگشت از جنگ تبوک قصد کشتن پیامبر را داشتند یکی از آنان گفته بود: اگر توطئه فاش شد چه کنیم؟دیگری گفت: می گوییم مزاح و شوخی بود.در واقع عذری بدتر از گناه آوردند.
⬅️منافق هر لحظه از افشاشدن چهره اش نگران است چون می داند که خداوند بر کارش آگاه است و پیامبر اسلام (صلی الله وعلیه وآله)حق است و با خدا رابطه دارد، به همین دلیل نگران نزول سوره ای و افشا شدن چهره خوداست.ولی عجیب این که، بر اثر شدت لجاجت و دشمنی، باز هم دست از استهزاء و تمسخر نسبت به کارهای پیامبر صلی الله علیه والا برنمی داشتند لذا خداوند در پایان آیه به پیامبرش میفرماید: به آنها بگو هرچه میخواهید استهزاء کنید اما بدانید خدا آنچه را از آن بیم دارید آشکار می سازدو شما را رسوا می کند.
⬅️ زیرا خداوند برای دفع خطر منافقان از پیامبر(صلی الله وعلیه وآله) ،گهگاه پرده ازروی اسرار آنها بر می داشت و آنها را به جمعیت معرفی می کرد تا مسلمانان به هوش باشند وبه دام آنها گرفتار نشوند و منافقان متوجه موقعیت خویش شوند ودست وپای خود راجمع کنند به این جهت مدام در ترس و وحشت بسر می برند.
🔰دربارهى اينكه كدام گروه از منافقان عفو مىشوند اقوالى است:
1⃣ آنان كه توبه كنند.
2⃣ آنان كه در حاشيه و كنار استهزاكنندگان بودهاند. ولى از سردمداران آنان پذيرفته نمىشود.
3⃣ آنان كه عفوشان به مصلحت نظام و حكومت است.
4⃣ آنان كه تنها مدّت كوتاهى منحرف شدند، در مقابل آنان كه جرمشان ريشهدار و سابقهدار و همچنان استمرار دارد.
┅═✼🌺🌸🌺✼═┅
📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات)
📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد.
🌺مؤسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)
باز هم ساعت دلم به وقت یادت کوک شد
دلبر بےنشانم ؛
بهار یادت همیشه در وجودم سبز خواهد ماند
برگرد ..........
مولاجان
امروز ، اگرچه دوباره چشمهایم از خواب برخواسته و ناکام ماندند؛
اما دل خوش شدم از اینکه یک روز ، به دیدارتان نزدیکتر شدم
و شاید همین امید و آرزوے دیدار است ، که در این وانفساے بلا مرا به زندگے امیدوار کرده.
دلتنگے این روزهاے من براے شما قابل وصف نیست
من هر روز وعده آمدنتان را به دل بےقرارم مژده میدهم
نمیدانم زمان ظهورتان را درک خواهم کرد یا نه؟
اماآقاجان اگر آمدے من نبودم حلالم کن.😔
در افق آرزوهایم
تنها ♡أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج♡ را میبینم...
#مولاےمهربانغزلهاےمنسلام✋
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روشهای دوستی با امام زمان ارواحنا فداه
🔵 قسمت سوم از بیستم
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی
#قسمت_هفتم
✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام
◀️ حضرت علی در جنگهای صدر اسلام
⬅️ پس از هجرت مسلمانان به مدینه، غزوات پیامبر با مشرکین و منافقین و اهل کتاب آغاز شد. علی علیه السلام به جز غزوه تبوک که به فرمان پیامبر برای جلوگیری از دسیسه مشرکان و فتنه احتمالی منافقان در مدینه ماند در همه این جنگها حضور داشت و در تمام این جنگها پرچمدار مسلمین بود.سیره نویسان از رشادتها و فداکاری های علی علیه السلام در این غزوات فراوان نوشته اند.
🔹در جنگ بدر علی علیه السلام جلوتر از دیگران می جنگید و نیمی از کشتگان قریش با شمشیر او هلاک شدند.
🔹در جنگ احد نافرمانی گروهی از مسلمانان از دستور پیامبر صلی الله علیه و اله موجب شد سپاه مشرکان از پشت سر به سپاه مسلمانان یورش برد. در این شرایط سخت که بسیاری از اصحاب از معرکه گریختند، علی علیه السلام فداکارانه به دفاع از پیامبر (ص) در برابر حمله مشرکان پرداخت. تا آنجا که زخمهای فراوان برداشت و شمشیرش شکست.
👈در این جنگ پیامبر صلی الله علیه و اله درباره علی علیه السلام فرمود: «هُوَ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»؛ علی از من است و من از علی هستم.و جبرئیل در آسمان ندا داد: «لا سیف إلّا ذوالفقار و لا فتى إلّا علی»
🔹در جنگ خندق (یا احزاب) مشرکان با سپاه ده هزار نفری به جنگ مسلمین آمدند و مسلمانان با کندن خندق در اطراف مدینه مانع یورش آنها شدند. با این وجود عمر بن عبدود که از زبده ترین جنگجویان عرب بود از خندق گذشت و مبارز طلبید. جز علی علیه السلام کسی برای مبارزه برنخواست.
👈 رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم به دست خویش عمامه اى بر سر امام نهاده او را دعا کرد و به سوى عمرو فرستاد. جنگ سختی در گرفت و در نهایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام عمر را از پای در آورد. رسول خدا درباره مبارزه علی علیه السلام در جنگ احزاب فرمود:
🍃 «لمبارزة علی بن أبی طالب عمرو بن عبدود یوم الخندق أفضل من عمل أمتی إلى یوم القیامة»؛ مبارزه علی با عمر بن عبدود در روز خندق از عبادت همه امت من تا روز قیامت بالاتر است.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_صدودوازدهم
«إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيمًا؛
اگر از گناهان بزرگی که از آن نهی میشوید پرهیز کنید، گناهان کوچک شما را میپوشانیم؛ و شما را در جایگاه خوبی وارد میسازیم»(نساء، ۳۱).
✅ مقیاس صغیره و کبیره
❓اختلاف مبانی درباره مقیاس صغیره و کبیره از چه دیدگاههایی نشأت می گیرد؟
✍ صِغر و كِبر مانند قلّت و كثرت امر اضافیاند و امر اضافی بدون طرف قياس و سنجش محقق نمی شود. معيار سنجش در بزرگی و كوچكی معصيت، مورد اختلاف است.
📒 شارع مقدس در مواردی برای قلّت و كثرت، حدّ و مرزی قرار داده است؛ مانند اندازه آب كرّ در برابر آب قليل، معيار بلوغ نوجوانان و رسيدن به حدّ تكليف، اندازه مسافت شرعی و حدّ ترخّص در سفر و حدود نصاب ها در زكات؛
امّا در مواردی حدّی مشخص نفرموده است.
⬅️ از اين رو اختلاف شده بر اينكه آيا معصيتها با مقياسی غير از معاصی سنجيده میشوند يا با همديگر مقايسه میگردند؟
💥 زيرا اگر معصيتها با ناهی(خدا) سنجيده شود، همه گناهان كبيره است؛ چون هرگونه نافرمانی از خدای بزرگ، گناه بزرگ است.
⬅️ غرض آنكه شارع مقدّس برای گناهان كبيره، ضابطه دقيقی كه جامع و مانع باشد تعيين نفرموده است.
◀️ وزانِ طرفِ قياس در گناه صغيره و كبيره، وزان «كَم مِن فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كَثيرَةً بِاِذنِ الله» است؛ يعنی اندازه قلّت و كثرت در فئه و گروه روشن نيست، پس اگر صِغَر و كِبَر و قلّت و كثرت ياد شده حدّی نداشته باشند، بايد آنها را با يكديگر سنجيد، زيرا طرفِ قياس مشخص نيست.
❇️ معيارهايی برای تفكيك صغيره از كبيره بيان كردهاند. درباره طرف سنجش هم اختلاف شده و آرای متعددی بيان كردهاند؛ مانند
1⃣ خود معاصی؛ يعنی سنجش بعضی از گناهان با برخی ديگر
2⃣ آمر و ناهی
3⃣ ثواب و عقاب
4⃣ مأمور و مُنهی
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin