. •••༻﷽༺•••
هیئت صاحب الزمان (عج)، موسسه نورالیقین همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برگزار می نماید:
✨مسابقه مجازی تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم✨
با محوریت تفاسیر المیزان، نمونه و نور و با تدریس استاد حسینی آل مرتضی
. 🔹ویژه خواهران🔹
📃نحوه برگزاری مسابقه:
✅فایل صوتی تفسیر ترتیبی، موضوعی هر جزء به صورت روزانه در کانال موسسه نورالیقین بارگزاری شده و چند سوال از این فایل مطرح می شود.
علاقمندان به شرکت در مسابقه باید به این سوالات در بازه زمانی اعلام شده پاسخ دهند.
🔸 جهت شرکت در مسابقه اینجا کلیک نمائید
مسابقه روز بیست و نهم تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم
🕙 بازه پاسخگویی به سوالات ۱۰ الی ۲۰ خواهد بود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به صوت مسابقه به آدرس زیر بپیوندید👇👇
https://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
🎁 شایان ذکر است به عزیزانی که به سوالات ۵ مسابقه پاسخ صحیح دهند، جوایز ارزنده ای تعلق خواهد گرفت.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
📞 شماره تماس: 02537782721
@moassese_nooralyaghin
1_10723022464.mp3
زمان:
حجم:
8.9M
تفسیر ترتیبی، موضوعی روز بیست نهم ماه مبارک رمضان
✨موضوع : تفسیر اجمالی سوره توحید
9.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#شرح_مناجات_خمس_عشره
#ماه_مبارک_رمضان
#جلسه_
#مناجات_المطیعین
✨مدرس :خانم اعتمادی
✍ مناجات های خمس عشره از مناجات های صادر شده از امام سجاد (ع)است
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانیاش همیشگی است؛
اللّٰهُمَّ أَلْهِمْنا طَاعَتَكَ، وَجَنِّبْنا مَعْصِيَتَكَ، وَيَسِّرْ لَنا بُلُوغَ مَا نَتَمَنَّىٰ مِنِ ابْتِغاءِ رِضْوانِكَ، وَأَحْلِلْنا بُحْبُوحَةَ جِنانِكَ، وَاقْشَعْ عَنْ بَصائِرِنا سَحابَ الارْتِيابِ، وَاكْشِفْ عَنْ قُلُوبِنا أَغْشِيَةَ الْمِرْيَةِ وَالْحِجابِ، وَأَزْهِقِ الْباطِلَ عَنْ ضَمائِرِنا، وَأَثْبِتِ الْحَقَّ فِى سَرائِرِنا، فَإِنَّ الشُّكُوكَ وَالظُّنُونَ لَواقِحُ الْفِتَنِ، وَمُكَدِّرَةٌ لِصَفْوِ الْمَنائِحِ وَالْمِنَنِ.
خدایا، فرمانبریات را به ما الهام فرما و ما را از نافرمانیت دور کن و راه رسیدن به آنچه از خشنودیات آرزومندیم آسان کن و ما را در میان بهشتهایت جای ده و از برابر دیدگان دلهایمان، ابرهای شک و دودلی را بزدای و از قلوبمان پردههای تردید و کوردلی را کنار زن و از نهادمان باطل را نابود کن و حق را در درون ما استوار گردان، زیرا شکها و گمانها، بارور کننده آشوبها و تیره کننده عطاها و بخششهای زلال و بیآلایشاند.
🔻در این فراز از دعا 🔻
⬅️ از نظر امام سجاد(ع) این توفیق الهی است که انسان به سوی هدایت می رود و از ضلالت دور می شود و اندیشه های باطل و شک علمی و تردید عملی از دلش زدوده می گردد؛
👌زیرا اگر عنایت الهی نباشد انسان نمی تواند خود را از وسوسه های شیطانی در امان نگه دارد و از هواهای نفسانی رهایی یابد و به مقام قرب الهی در مقام طاعت وارد شود.
◀️توکل: توکل بر خدا و اعتماد بر او عامل دیگری برای کسب توفیق الهی
است.
◀️ خدا در قرآن میفرماید هر کسی با توکل بر خدا کاری را مجاهدانه آغاز کند، خدا او را هدایت کرده و به مقصد و مقصود می رساند.
⬅️ بر این اساس است که امام سجاد(ع) در قالب دعا از خدا می خواهد تا شرایطی را فراهم آورد تا به طاعت و اطاعت توفیق یابد؛ زیرا هیچ وسیله ای جز خود خدا برای تحقق و کسب توفیق طاعت وجود ندارد.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
اللّٰهُمَّ احْمِلْنا فِى سُفُنِ نَجاتِكَ، وَمَتِّعْنا بِلَذِيذِ مُنَاجَاتِكَ، وَأَوْرِدْنا حِيَاضَ حُبِّكَ؛ وَأَذِقْنا حَلاوَةَ وُدِّكَ وَقُرْبِكَ، وَاجْعَلْ جِهادَنا فِيكَ، وَهَمَّنا فِى طَاعَتِكَ، وَأَخْلِصْ نِيَّاتِنا فِى مُعامَلَتِكَ، فَإِنَّا بِكَ وَلَكَ وَلَا وَسِيلَةَ لَنا إِلَيْكَ إِلّا أَنْتَ.
خدایا ما را بر کشتیهای نجاتت سوار کن و از لذّت راز و نیازت بهرهمند گردان و به حوضهای دوستیات وارد کن؛ و شیرینی محبّت و مقام قربت را به ما بچشان، کوششمان را در راهت و همّتمان را در طاعتت قرار ده و نیّتهایمان را در معامله با خود خالص گردان، چراکه ما با تو و از توییم و برای ما وسیلهای جز بهسوی تو نیست.
⬅️به تو و برای تو موجودیم؛ «فَإنّا بِكَ وَ لَكَ»؛
👈 این از آن تعبیرات كوتاهی است كه خیلی پرمعناست، «بِكَ وَ لَكَ وَ إِلَیْكَ وَ مِنْكَ».
⬅️مقتضای توحید این است كه هستی ما یك هستی آویخته و عاریهای است كه اصالتی ندارد و خودش پابرجا نیست. به اراده خدا متصل است. میگوییم همه چیز تابع اراده خداست،
↩️طبق حرکت جوهری خداوند متعال وجود هستی بخش است و ما هر لحظه به او نیازمندیم
*⃣و خداوند هر لحظه به ما فیض وجود عطا می کند و ما نه تنها در خلقتمان بلکه هر لحظه و هر ثانیه محتاج خداوند هستیم.
👈 هیچ شفیع و وسیله مستقلی جز خداوند نیست؛ « وَلا وَسیلَةَ لَنا اِلَیْكَ»
◀️ در بخشهای دیگری از این دعا آمده است:
👈 در دعاهای خویش، همت والا و تقاضای عالی ترین مقامات را از خداوند داشته باشیم.
👈 درخواست کنیم در زمره صالحان و نیکانی قرار بگیریم که در اتصاف به فضائل و مکارم اخلاقی از افراد دیگر پیشی گرفته اند و عمر خویش را صرف اعمال شایسته و ماندگار می سازند.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🔸 مناجات المطیعین یا مناجات فرمانبرداران خدا، از مناجات های پانزده گانه امام سجاد (ع) است که در آن به موضوعات زیر اشاره شده است.:
1⃣ درخواست توفیق بندگی و انجام تکالیف الهی
2⃣ زائل کردن شک و ریب
3⃣ شفیع و وسیله قرار دادن خداوند نزد خودش.
⬅️ نتیجه موضوعات
*⃣ همت بلند داشته باشیم
*⃣ و عالیترین مقامات که همان هم نشینی با پیامبران است را در خواست کنیم.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_بیست_و_چهارم
✅ موضوع: اعراب آیه ۱۱۱ بقره
👈وَ قالُوا لَن یَدخُلَ الجَنّهَ اِلّا مَن کانَ هوداََ اَو نَصارَی تِلکَ اَمانِیُّهُم قُل هاتُوا بُرهانَکُم اِن کُنتُم صادِقینَ
و گفتند: هرگز داخل بهشت نشود، مگر کسی که یهودی یا مسیحی باشد این آرزوهای واهی آنهاست. به آنها بگو: اگر راست میگویید دلیل خود را بر این مدعا بیاورید.
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
قالُوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
لَن: حرف نصب، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
یَدخُلَ: فعل مضارع منصوب، علامت نصب فتحه
الجَنَّةَ: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
اِلّا: از ادات استثناء، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
مَن: اسم موصول، مبنی، محلا مرفوع، فاعل برای «یَدخُلَ»
کانَ: فعل ماضی ناقصه، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، اسم «کانَ»
هوداََ: خبر «کانَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
اَو: حرف عطف، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
نَصارَی: عطف به «هوداََ» و منصوب بنابر تبعیت، علامت نصب فتحه مقدر
تِلکَ: اسم اشاره، مبنی بر فتح، محلا مرفوع، مبتدا
اَمانیُّ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
هُم: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه
قُل: فعل امر، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر «اَنتَ»، مبنی، محلا مرفوع ،فاعل
هاتوا: اسم فعل، مبنی بر ضم. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بُرهانَ: مفعول به برای «هاتوا» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
کُم: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه
اِن: ادات شرط جازم، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
کُنتُم: فعل ماضی ناقصه، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «تُم»، مبنی بر سکون، محلا مرفوع، اسم «کنتُم»
صادقینَ: خبر «کُنتُم» و منصوب، علامت نصب «یاء»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صد_و_بیست_چهارم
✅موضوع: اسم فعل
👈تعریف: اسمی است که متضمن معنا، زمان و عمل فعل می باشد، بدون آنکه نشانه فعلی بپذیرد یا تحت تأثیر عوامل آن قرار گیرد.
✅ انواع اسم فعل
(بر اساس دلالت فعلی آن)
الف) اسم فعل امر
بیشتر از همه انواع کاربرد دارد. مانند:
آمّین = اِستَجب (اجابت کن)
صَه = اُسکت (خاموش باش)
حَيَّ = عجّل (اقدام کن)
ب) اسم فعل مضارع
مانند:
أُفٍّ = أتضجَّرُ (ناراحت می شوم)
ويْ = أعجَبُ ( تعجب می کنم)
ج) اسم فعل ماضی
مانند:
هَیهاتَ = بَعُدَ (دور باد)
شَتَّان = اِفتَرَقَ ( جدا شد)
🔹چند نکته
۱- اسماء افعال همه مبنی هستند و با وجود اسم بودنشان محلی از اعراب ندارند.
۲- فاعل این اسماء غالبا مستتر وجوبی است که بر حسب مخاطب یا متکلم تقدیر می شود بجز در اسم فعل ماضی فاعل یا ظاهر می شود یا استتار جوازی دارد.
۳- اسم فعل به همراه فاعلش در حکم جمله فعلیه است و دارای تمام احکام جمله فعلیه می باشد، مانند واقع شدن بعنوان خبر یا صفت یا حال یا...
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅در آیه ۱۱۱ سوره بقره :
کلمه «هاتوا» اسم فعل امر به معنای «بیاورید» میباشد.
فاعل آن ضمیر متصل «واو» و مفعول هم گرفته است.
هاتوا بُرهانَکم: جمله فعلیه، مقول قول، محلا منصوب
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌸•••༻﷽༺•••🌸
#آموزشی
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_انبیاء
#ماه_مبارک_رمضان
#بخش_اول
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
استاد آل مرتضی با توجه به اتمام تفسیر سوره انبیاء به این نکته مهم اشاره کردند که:
⬅️کسب علم و یادگیری تفسیر، هدف اصلی نیست، بلکه یادگیری علم وسیلهای است برای رسیدن به هدفی بزرگتر.
⬅️ لازمه دسترسی به اهداف بزرگ ترسیم کردن اهداف کوچک و پیش بردن آن اهداف میباشد.
⬅️ با توجه به آیات:
... وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻮﺍﻱ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ .(٧٤/فرقان)
الأنبياء
.... أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ
ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻣﻰ ﺑﺮﻧﺪ .(١٠٥/انبیا)
👈هدف نهایی قرار گفتن در زمره رهبران الهی است. (و القادة الی سبیلک)
شرط تحقق این امر آن است که مراحلی چون انفاق، علم آموزی، صبر، شکر و... را پشت سر گذاریم.
⬅️در واقع برای اینکه وارثان زمین شویم مستضعف بودن به تنها کافی نیست بلکه باید جز صالحین نیز گردیم و از جمله شایستگیهای انسانهای صالح:
⬅️علم و آگاهی
⬅️ قوت و قدرت
⬅️ تدبیر و نظم و درک اجتماعی. شرط رسیدن به صلاح، رشد عقلی و فکری است.(
وَلَقَدْ آتَيْنَا إِبْرَاهِيمَ رُشْدَهُ مِن قَبْلُ ....)
شاید انسان دچار ضعف جسمی گردد ولی هیچگاه عقل او دچار ضعف نمیگردد و از کسب کمالات خسته نمیشود.
⬅️ عمل و تقوا میباشد.
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin