#مهدویت_در_قرآن
بعضی آیات مهدویت در جزء ۲۹
1️⃣ ملک: 30 👈🏻 هشدار وقوع غیبت حجت خدا
2️⃣ معارج: 44 👈🏻 ذلت دشمنان در زمان ظهور
3️⃣ مدثر: 10-8 👈🏻 ندای آسمانی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر روز یک آیه راجع به امام عصر
(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🔵 جزء بیست و نهم
🌕 اگر امام زمانتان غایب شود ...
@moassese_nooralyaghin
دعای روز بیست و نهم ماه رمضان
🔹 اللَّهُمَّ غَشِّنِي فِيهِ بِالرَّحْمَةِ، وَ ارْزُقْنِي فِيهِ التَّوْفِيقَ وَ الْعِصْمَةَ، وَ طَهِّرْ قَلْبِي مِنْ غَيَاهِبِ التُّهَمَةِ، يَا رَحِيماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ.
🔺 خدایا مرا در این ماه با رحمتت فروگیر، و توفیق و خود نگهداری نصیبم کن، و از تیرگی های تهمت دلم را پاک گردان، ای مهربان به بندگان با ایمان.
@moassese_nooralyaghin
🌕 فضیلت و ثواب روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان برای روزه داران این روز طبق روایت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم:
🌺 روز بیست و نهم، خداوند (در بهشت) هزار هزار (یک میلیون) محلّه به شما عطا مى کند که در هر محلّه اى قبّه اى سفید رنگ وجود دارد؛ در هر قبّه اى تختى از کافور سفید نهفته است که بر هر تختى هزار بستر از دیباى نازک سبز پهن گردیده؛ بر هر بسترى حوریه اى آرمیده است که هفتاد هزار حلّه بر تن دارد و سرش داراى هشتاد هزار گیسو است که هر گیسویى با مروارید و یاقوت زینت یافته است.
📚 امالی صدوق /مجلس دوازدهم/ص۴۹
@moassese_nooralyaghin
◀️ سالروز شهادت امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی
⬅️ امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی اسبق رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در روز ۲۳ خرداد سال ۱۳۲۳ در روستای کبودگنبد شهرستان درگز از توابع استان خراسان رضوی چشم به جهان گشود،
✨در مهرماه سال ۱۳۴۶ در رسته توپخانه دانشآموخته شد و با درجه ستوان دومی به ارتش پیوست.
🌷شهید صیاد شیرازی در بامداد روز ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ به وسیله عوامل مسلح منافقین در پوشش رفتگر، مقابل درب منزل مسکونیاش واقع در تهران ترور شد و در برابر دیدگان فرزندش به شهادت رسید.
🏴پیکر پاک و مطهر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی با حضور حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و اجتماع باشکوه ملت ایران در تهران تشییع و تا دروازههای بهشت بدرقه شد.
سپهبد شهید علی صیاد شیرازی در سن ۵۵ سالگی شهد شیرین شهادت را نوشید و پیکر پاکش پس از تشییع در قطعه ۲۹ گلزار شهدای تهران، ردیف ۳۰، شماره ۸ در نزدیکی مزار شهید سید مرتضی آوینی سید شهیدان اهل قلم آرام گرفت.
فرماندهی عملیات شمال غرب کشور، فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، عضویت در شورای عالی دفاع، معاونت بازرسی ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از جمله مسئولیتهای سپهبد شهید علی صیاد شیرازی بود.
روحش شاد ویادش گرامی باد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
. •••༻﷽༺•••
هیئت صاحب الزمان (عج)، موسسه نورالیقین همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برگزار می نماید:
✨مسابقه مجازی تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم✨
با محوریت تفاسیر المیزان، نمونه و نور و با تدریس استاد حسینی آل مرتضی
. 🔹ویژه خواهران🔹
📃نحوه برگزاری مسابقه:
✅فایل صوتی تفسیر ترتیبی، موضوعی هر جزء به صورت روزانه در کانال موسسه نورالیقین بارگزاری شده و چند سوال از این فایل مطرح می شود.
علاقمندان به شرکت در مسابقه باید به این سوالات در بازه زمانی اعلام شده پاسخ دهند.
🔸 جهت شرکت در مسابقه اینجا کلیک نمائید
مسابقه روز بیست و نهم تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم
🕙 بازه پاسخگویی به سوالات ۱۰ الی ۲۰ خواهد بود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به صوت مسابقه به آدرس زیر بپیوندید👇👇
https://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
🎁 شایان ذکر است به عزیزانی که به سوالات ۵ مسابقه پاسخ صحیح دهند، جوایز ارزنده ای تعلق خواهد گرفت.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
📞 شماره تماس: 02537782721
@moassese_nooralyaghin
1_10723022464.mp3
8.9M
تفسیر ترتیبی، موضوعی روز بیست نهم ماه مبارک رمضان
✨موضوع : تفسیر اجمالی سوره توحید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#شرح_مناجات_خمس_عشره
#ماه_مبارک_رمضان
#جلسه_
#مناجات_المطیعین
✨مدرس :خانم اعتمادی
✍ مناجات های خمس عشره از مناجات های صادر شده از امام سجاد (ع)است
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانیاش همیشگی است؛
اللّٰهُمَّ أَلْهِمْنا طَاعَتَكَ، وَجَنِّبْنا مَعْصِيَتَكَ، وَيَسِّرْ لَنا بُلُوغَ مَا نَتَمَنَّىٰ مِنِ ابْتِغاءِ رِضْوانِكَ، وَأَحْلِلْنا بُحْبُوحَةَ جِنانِكَ، وَاقْشَعْ عَنْ بَصائِرِنا سَحابَ الارْتِيابِ، وَاكْشِفْ عَنْ قُلُوبِنا أَغْشِيَةَ الْمِرْيَةِ وَالْحِجابِ، وَأَزْهِقِ الْباطِلَ عَنْ ضَمائِرِنا، وَأَثْبِتِ الْحَقَّ فِى سَرائِرِنا، فَإِنَّ الشُّكُوكَ وَالظُّنُونَ لَواقِحُ الْفِتَنِ، وَمُكَدِّرَةٌ لِصَفْوِ الْمَنائِحِ وَالْمِنَنِ.
خدایا، فرمانبریات را به ما الهام فرما و ما را از نافرمانیت دور کن و راه رسیدن به آنچه از خشنودیات آرزومندیم آسان کن و ما را در میان بهشتهایت جای ده و از برابر دیدگان دلهایمان، ابرهای شک و دودلی را بزدای و از قلوبمان پردههای تردید و کوردلی را کنار زن و از نهادمان باطل را نابود کن و حق را در درون ما استوار گردان، زیرا شکها و گمانها، بارور کننده آشوبها و تیره کننده عطاها و بخششهای زلال و بیآلایشاند.
🔻در این فراز از دعا 🔻
⬅️ از نظر امام سجاد(ع) این توفیق الهی است که انسان به سوی هدایت می رود و از ضلالت دور می شود و اندیشه های باطل و شک علمی و تردید عملی از دلش زدوده می گردد؛
👌زیرا اگر عنایت الهی نباشد انسان نمی تواند خود را از وسوسه های شیطانی در امان نگه دارد و از هواهای نفسانی رهایی یابد و به مقام قرب الهی در مقام طاعت وارد شود.
◀️توکل: توکل بر خدا و اعتماد بر او عامل دیگری برای کسب توفیق الهی
است.
◀️ خدا در قرآن میفرماید هر کسی با توکل بر خدا کاری را مجاهدانه آغاز کند، خدا او را هدایت کرده و به مقصد و مقصود می رساند.
⬅️ بر این اساس است که امام سجاد(ع) در قالب دعا از خدا می خواهد تا شرایطی را فراهم آورد تا به طاعت و اطاعت توفیق یابد؛ زیرا هیچ وسیله ای جز خود خدا برای تحقق و کسب توفیق طاعت وجود ندارد.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
اللّٰهُمَّ احْمِلْنا فِى سُفُنِ نَجاتِكَ، وَمَتِّعْنا بِلَذِيذِ مُنَاجَاتِكَ، وَأَوْرِدْنا حِيَاضَ حُبِّكَ؛ وَأَذِقْنا حَلاوَةَ وُدِّكَ وَقُرْبِكَ، وَاجْعَلْ جِهادَنا فِيكَ، وَهَمَّنا فِى طَاعَتِكَ، وَأَخْلِصْ نِيَّاتِنا فِى مُعامَلَتِكَ، فَإِنَّا بِكَ وَلَكَ وَلَا وَسِيلَةَ لَنا إِلَيْكَ إِلّا أَنْتَ.
خدایا ما را بر کشتیهای نجاتت سوار کن و از لذّت راز و نیازت بهرهمند گردان و به حوضهای دوستیات وارد کن؛ و شیرینی محبّت و مقام قربت را به ما بچشان، کوششمان را در راهت و همّتمان را در طاعتت قرار ده و نیّتهایمان را در معامله با خود خالص گردان، چراکه ما با تو و از توییم و برای ما وسیلهای جز بهسوی تو نیست.
⬅️به تو و برای تو موجودیم؛ «فَإنّا بِكَ وَ لَكَ»؛
👈 این از آن تعبیرات كوتاهی است كه خیلی پرمعناست، «بِكَ وَ لَكَ وَ إِلَیْكَ وَ مِنْكَ».
⬅️مقتضای توحید این است كه هستی ما یك هستی آویخته و عاریهای است كه اصالتی ندارد و خودش پابرجا نیست. به اراده خدا متصل است. میگوییم همه چیز تابع اراده خداست،
↩️طبق حرکت جوهری خداوند متعال وجود هستی بخش است و ما هر لحظه به او نیازمندیم
*⃣و خداوند هر لحظه به ما فیض وجود عطا می کند و ما نه تنها در خلقتمان بلکه هر لحظه و هر ثانیه محتاج خداوند هستیم.
👈 هیچ شفیع و وسیله مستقلی جز خداوند نیست؛ « وَلا وَسیلَةَ لَنا اِلَیْكَ»
◀️ در بخشهای دیگری از این دعا آمده است:
👈 در دعاهای خویش، همت والا و تقاضای عالی ترین مقامات را از خداوند داشته باشیم.
👈 درخواست کنیم در زمره صالحان و نیکانی قرار بگیریم که در اتصاف به فضائل و مکارم اخلاقی از افراد دیگر پیشی گرفته اند و عمر خویش را صرف اعمال شایسته و ماندگار می سازند.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🔸 مناجات المطیعین یا مناجات فرمانبرداران خدا، از مناجات های پانزده گانه امام سجاد (ع) است که در آن به موضوعات زیر اشاره شده است.:
1⃣ درخواست توفیق بندگی و انجام تکالیف الهی
2⃣ زائل کردن شک و ریب
3⃣ شفیع و وسیله قرار دادن خداوند نزد خودش.
⬅️ نتیجه موضوعات
*⃣ همت بلند داشته باشیم
*⃣ و عالیترین مقامات که همان هم نشینی با پیامبران است را در خواست کنیم.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_بیست_و_چهارم
✅ موضوع: اعراب آیه ۱۱۱ بقره
👈وَ قالُوا لَن یَدخُلَ الجَنّهَ اِلّا مَن کانَ هوداََ اَو نَصارَی تِلکَ اَمانِیُّهُم قُل هاتُوا بُرهانَکُم اِن کُنتُم صادِقینَ
و گفتند: هرگز داخل بهشت نشود، مگر کسی که یهودی یا مسیحی باشد این آرزوهای واهی آنهاست. به آنها بگو: اگر راست میگویید دلیل خود را بر این مدعا بیاورید.
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
قالُوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
لَن: حرف نصب، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
یَدخُلَ: فعل مضارع منصوب، علامت نصب فتحه
الجَنَّةَ: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
اِلّا: از ادات استثناء، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
مَن: اسم موصول، مبنی، محلا مرفوع، فاعل برای «یَدخُلَ»
کانَ: فعل ماضی ناقصه، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، اسم «کانَ»
هوداََ: خبر «کانَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
اَو: حرف عطف، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
نَصارَی: عطف به «هوداََ» و منصوب بنابر تبعیت، علامت نصب فتحه مقدر
تِلکَ: اسم اشاره، مبنی بر فتح، محلا مرفوع، مبتدا
اَمانیُّ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
هُم: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه
قُل: فعل امر، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر «اَنتَ»، مبنی، محلا مرفوع ،فاعل
هاتوا: اسم فعل، مبنی بر ضم. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بُرهانَ: مفعول به برای «هاتوا» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
کُم: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه
اِن: ادات شرط جازم، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
کُنتُم: فعل ماضی ناقصه، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «تُم»، مبنی بر سکون، محلا مرفوع، اسم «کنتُم»
صادقینَ: خبر «کُنتُم» و منصوب، علامت نصب «یاء»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صد_و_بیست_چهارم
✅موضوع: اسم فعل
👈تعریف: اسمی است که متضمن معنا، زمان و عمل فعل می باشد، بدون آنکه نشانه فعلی بپذیرد یا تحت تأثیر عوامل آن قرار گیرد.
✅ انواع اسم فعل
(بر اساس دلالت فعلی آن)
الف) اسم فعل امر
بیشتر از همه انواع کاربرد دارد. مانند:
آمّین = اِستَجب (اجابت کن)
صَه = اُسکت (خاموش باش)
حَيَّ = عجّل (اقدام کن)
ب) اسم فعل مضارع
مانند:
أُفٍّ = أتضجَّرُ (ناراحت می شوم)
ويْ = أعجَبُ ( تعجب می کنم)
ج) اسم فعل ماضی
مانند:
هَیهاتَ = بَعُدَ (دور باد)
شَتَّان = اِفتَرَقَ ( جدا شد)
🔹چند نکته
۱- اسماء افعال همه مبنی هستند و با وجود اسم بودنشان محلی از اعراب ندارند.
۲- فاعل این اسماء غالبا مستتر وجوبی است که بر حسب مخاطب یا متکلم تقدیر می شود بجز در اسم فعل ماضی فاعل یا ظاهر می شود یا استتار جوازی دارد.
۳- اسم فعل به همراه فاعلش در حکم جمله فعلیه است و دارای تمام احکام جمله فعلیه می باشد، مانند واقع شدن بعنوان خبر یا صفت یا حال یا...
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅در آیه ۱۱۱ سوره بقره :
کلمه «هاتوا» اسم فعل امر به معنای «بیاورید» میباشد.
فاعل آن ضمیر متصل «واو» و مفعول هم گرفته است.
هاتوا بُرهانَکم: جمله فعلیه، مقول قول، محلا منصوب
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌸•••༻﷽༺•••🌸
#آموزشی
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_انبیاء
#ماه_مبارک_رمضان
#بخش_اول
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
استاد آل مرتضی با توجه به اتمام تفسیر سوره انبیاء به این نکته مهم اشاره کردند که:
⬅️کسب علم و یادگیری تفسیر، هدف اصلی نیست، بلکه یادگیری علم وسیلهای است برای رسیدن به هدفی بزرگتر.
⬅️ لازمه دسترسی به اهداف بزرگ ترسیم کردن اهداف کوچک و پیش بردن آن اهداف میباشد.
⬅️ با توجه به آیات:
... وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻮﺍﻱ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ .(٧٤/فرقان)
الأنبياء
.... أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ
ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻣﻰ ﺑﺮﻧﺪ .(١٠٥/انبیا)
👈هدف نهایی قرار گفتن در زمره رهبران الهی است. (و القادة الی سبیلک)
شرط تحقق این امر آن است که مراحلی چون انفاق، علم آموزی، صبر، شکر و... را پشت سر گذاریم.
⬅️در واقع برای اینکه وارثان زمین شویم مستضعف بودن به تنها کافی نیست بلکه باید جز صالحین نیز گردیم و از جمله شایستگیهای انسانهای صالح:
⬅️علم و آگاهی
⬅️ قوت و قدرت
⬅️ تدبیر و نظم و درک اجتماعی. شرط رسیدن به صلاح، رشد عقلی و فکری است.(
وَلَقَدْ آتَيْنَا إِبْرَاهِيمَ رُشْدَهُ مِن قَبْلُ ....)
شاید انسان دچار ضعف جسمی گردد ولی هیچگاه عقل او دچار ضعف نمیگردد و از کسب کمالات خسته نمیشود.
⬅️ عمل و تقوا میباشد.
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌸•••༻﷽༺•••🌸
#آموزشی
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_حج
#ماه_مبارک_رمضان
#بخش_دوم
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
📖سوره حج
❓❓ نامگذاری سورههای قرآن توسط چه کسی صورت گرفته است؟
سور قرآن گاه توسط خدای تعالی نامگذاری شده و گاه پیامبر اکرم این نام را انتخاب کرده مانند انتخاب نام فاتحة الکتاب در مورد سوره حمد و گاهی نیز نام سوره به علت کثرت استعمال در میان مردم به آن اسم شناخته میشود. مانند سوره بقره
⬅️آیت الله عبدالله جوادی آملی، توقیفی بودن اسامی سورههای قرآن را نپذیرفته (توقیفی به این معناست که فقط باید نامگذاری سوره از جانب پیامبر (ص) انجام شده باشد و دیگران مجاز به تعیین نام برای سوره های قرآن نیستند.) و نامهای مشهور سورههای قرآن را از باب عَلَم بالغَلَبه و کاربرد آنها را در احادیث معصومین از باب همراهی با اصطلاح توده مردم میداند.
👈علم بالغلبه در اصطلاح دانشمندان علم نحو، اسمی را گویند که به سبب کثرت استعمال عَلَم (اسم خاص) باشد؛ مانند مدینه که در اصل مدینة الرسول بوده است.
⬅️وی در جلد دوم تفسیر تسنیم مینویسد: بعید است سورهای که معارفی والا و حکمتهای عمیق و احکام فراوان در بردارد، به نام حیوانی نامیده شود و یا سوره انعام که مشتمل بر چهل احتجاج توحیدی است به نام چهارپایان و یا سوره نمل که معارف عمیق و قصص بسیاری از پیامبران(ع) را در بردارد به نام مورچه نامگذاری شود.
✍ وجه نامگذاری سوره حج
⬅️بیان احکام تعدیلی و مسائل حج که در این سوره به آن اشاره شده، سبب نامگذاری این سوره مبارکه میباشد.
⬅️حج ابراهیمی از ابتدا بوده اما مردم عادات اشتباهی را در مراسم حج به جا می آوردند. مثلا در هنگام حج سوراخی را در خانه خود ایجاد میکردند و در ایام حج از آن سوراخ وارد خانه میشدند لذا آیه نازل شد و فرمود: از درب خانه وارد شوید (و اتوا البیوت من ابوابها)
خداوند احکام حج را تعدیل کرد و نظم خاصی به آنها داد و احکام جدیدی را جایگزین کرد.
❓❓ سوره حج مکی است یا مدنی؟
اکثر مفسرین اهل شیعه معتقدند که این سوره مدنی است به جز چند آیه آن که در مکه نازل شده است. علامه جوادی آملی اعتقاد دارند که این سوره در مدینه نازل شده مگر چند آیه که بین مکه و مدینه نازل شده است.
مفسرین اهل تسنن به علت آیات اعتقادی که در این سوره میباشد این سوره را سوره مکی مینامند.
✍ محتوای سوره
⬅️آيات فراوانى كه در زمينه معاد و دلائل منطقى آن، و انذار مردم غافل از صحنه هاى قيامت، و مانند آن است كه از آغاز اين سوره شروع مى شود و بخش مهمى از آن را در بر مى گيرد؛
⬅️بخش قابل ملاحظه اى نيز از مبارزه با شرك و مشركان، سخن مى گويد و با توجه دادن به آيات پروردگار در عالم هستى انسانها را متوجه عظمت آفريدگار مى سازد؛
⬅️بخشى از اين سوره نيز مردم را به بررسى سرنوشت عبرت انگيز گذشتگان و عذابهاى دردناك الهى كه بر آنها نازل شد دعوت كرده، از جمله سرنوشت قوم نوح و عاد و ثمود، و قوم ابراهيم و لوط، و قوم شعيب و موسى را يادآور مى شود؛
⬅️بخش ديگرى از آن پيرامون مساله حج و سابقه تاريخى آن از زمان ابراهيم عليهالسلام و سپس مساله قربانى و طواف و مانند آن است؛
⬅️بخشى از آن هم پيرامون مبارزه در برابر ظالمان و پيكار با دشمنان مهاجم، است؛
⬅️و سرانجام قسمتى از آن پند و اندرزهايى است در زمينه هاى مختلف زندگى و تشويق به نماز و زكات و امر به معروف و نهى از منكر و توكل و توجه به خداوند.
✍ فضیلت تلاوت این سوره
پيامبر صلياللهعليهوآله فرمود: «هر كس سوره حج بخواند، ثواب حج و عمره تمام حجكنندگان و عمرهكنندگان گذشته و آينده به او داده مى شود.
❇️ البته چنین پاداش عجیبی نصیب کسانی میشود که به عمق این سوره پی برده محتوای آن را درک کنند و به آن عمل نمایند. یعنی با عقل نظری خود آن را بفهمند و با عقل عملی خویشتن باور کرده و به آن عمل کنند.
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌸••༻﷽༺••🌸
#آموزشی
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_حج
#ماه_مبارک_رمضان
#بخش_سوم
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
آیه ۱/الحج
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ
ﺍﻱ ﻣﺮﺩم ! ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺯﻟﺰﻟﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ ، ﻭﺍﻗﻌﻪ ﺍﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ .
❓❓ با توجه به عبارت یا ایها الناس آیه مورد نظر چه کسانی را مخاطب قرار داده است؟
آیه عموم مردم را بدون استثنا مورد خطاب قرار میدهد.
خطاب" ﻳﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ"، ﺩﻟﻴﻞ ﺭﻭﺷﻨﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﻴﭽﮕﻮﻧﻪ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻭ ﺗﺒﻌﻴﻀﻰ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻧﮋﺍﺩ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﺍﻋﺼﺎﺭ ﻭ ﻗﺮﻭﻥ ﻭ ﻣﻜﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺟﻐﺮﺍﻓﻴﺎﻳﻰ ﻭ ﻃﻮﺍﺋﻒ ﻭ ﻗﺒﺎﺋﻞ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﻣﺆﻣﻦ ﻭ ﻛﺎﻓﺮ، ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ، ﭘﻴﺮ ﻭ ﺟﻮﺍﻥ، ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻫﻤﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺷﺮﻳﻜﻨﺪ.
❓❓جمله اتقوا ربکم بیان کننده چیست؟
ﺟﻤﻠﻪ" ﺍﺗَّﻘُﻮﺍ ﺭَﺑَّﻜُﻢْ" ﻋﺼﺎﺭﻩ ﺗﻤﺎم ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻯ ﺳﻌﺎﺩﺗﺒﺨﺶ ﺍﺳﺖ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ
⬅️ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﻮ" ﺗﻮﺣﻴﺪ" ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ (ﺭﺑﻜﻢ)
⬅️ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ" ﺗﻘﻮﺍ" ﺭﺍ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻯ ﻋﻘﻴﺪﺗﻰ ﻭ ﻋﻤﻠﻰ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﻤﻊ ﺍﺳﺖ.
🌠🌠🌠🌠🌠
👈خداوند کریم در قرآن متعال میفرماید «ان اکرمکم عند الله اتقاکم» تمام انسانها عزت و کرامت را دوست دارند و در زیارت امین الله نیز این را از خداوند میخواهیم «اللّٰهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِي مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِكَ ،...ـ ، مَحْبُوبَةً فِي أَرْضِكَ وَسَمائِكَ»
اما شرط رسیدن به این کرامت؛ تقوا، ایمان و عمل صالح است.
« إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَٰتِ سَيَجۡعَلُ لَهُمُ ٱلرَّحۡمَٰنُ وُدّٗا»(۹۶/مریم).
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin