eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
*•═•••◈﷽◈•••═•* ❓انفال چيست و محدوده آن چقدر است و به چه کسانی تعلق دارد؟ ❓مومنان واقعی چه کسانی هستند و با چه صفاتی شناخته می شوند؟ ❓آیا در قرآن کریم خمس مخصوص غنائم جنگى است؟ ❓غلبه و پیروزی ۲۰ نفر از مومنان بر ۲۰۰ نفر از دشمنان مشروط به چه شرطی است؟ ✍ پاسخ این سوالات را می توانید در کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین دریافت کنید. http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• 📚مجموعه پیامهای تفسیر سوره مبارکه انفال، تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی، بخشی از مجموعه دروس طرح جامع رضوان (تفسیر کل قرآن کریم بر اساس تفاسیر المیزان، نمونه، نور و نسیم حیات) است که به تدریج از طریق کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت. ✅ از مهمترین ویژگیهای این مجموعه پیامها استفاده از روش موثر پرسش و پاسخ است. 👈 روزهای شنبه با ما همراه باشید. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
*•═•••◈﷽◈•••═• موضوع :تفاوت "وجل " با "اطمینان قلوب" ⁉️آیا ایات" أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ" و "الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ"با هم منافات دارند ؟ ⬅️خداوند سبحان در آیه ۲سوره مبارکه انفال می فرماید:"أِذَا ذُکِرِاللّهُ وَجِلَت قُلُوبُهُم"یاد خداوند دلهای مؤمنان را مضطرب می کند ⬅️و در آیه ۲۸ سوره مبارکه رعد می فرماید:أَلا بِذِکرِاللّهِ تَطمَئِنَّ القُلُوب"با یاد خدا دلها آرام می گیرد. ◀️از مقایسه این دو آیه این سوال به ذهن می رسدکه آیا منافاتی میان این دو ایه وجود ندارد؟!! زیرا در یک جا ترس از عظمت خداوند است ودر جای دیگر اطمینان به خداوند بیان شده است. ✍ نکته مهم اینجاست که ؛ یاد قهر وعقاب الهی دل مؤمن را می لرزاند ولی با یاد لطف و مهر الهی، دلش آرام می گیرد، همچون کودکی که هم از والدین خود می ترسد و هم به آنان دلگرم است. ⬅️"وجل"به حالت اضطراب وخوف وترس انسان گفته می شود که گاهی: 1⃣به خاطر درک مسئولیت ها واحتمال عدم انجام وظایف است 2⃣وگاهی به خاطر درک عظمت مقام وهیبت الهی است. ⬅️لذا در قرآن می خوانیم:"أِنَّما یَخشَی اللّهَ مِن عِبادِهِ العُلَماءُ"تنها بندگان عالم وآگاه، از خداوند خشیت دارند. ✍از این روست که در احوالات معصومین علیهم السلام می خوانیم : در لحظاتی که مشغول وضو و آماده نماز می شدند رنگ از چهره مبارکشان می پرید و لرزه بر اندامشان می افتاد که این امر ناشی از درک مقام و عظمت حق تعالی و احساس قصور و کوتاهی در انجام وظایفشان بود. ✍توجه به این نکته حائز اهمیت است که انسان مؤمن همیشه بین خوف ورجا است. 📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. مؤسسه نورالیقین مر کز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌷امام حسن عسكرى عليه السلام : هر كه برادرش را در خلوت پند دهد او را آراسته است وهر كس برادرش را در جمع پند دهد او را سرشكسته كرده است. ⚜منبع : تحف العقول،ص۴۸۹ 🌷ولادت با سعادت امام حسن عسکری بر همه شیعیان مبارک باد ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌸ما دیده به راه دلبری مه روئیم 🎊با باده ناب دیده را می شوئیم 🌸در این شب پر شکوه با هر صلوات 🎊تبریک به صاحب الزمان میگوئیم 💫🎊ولادت با سعادت امام حسن عسکری(ع) مبارک باد ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بزرگ پروردگارا ⚘مهربان من، همه خلقت، سودای بندگی تو دارد و سراسر هستی، ندای عبودیت تو سر می دهد. در پهنه آفرینش، هر ذره ای فریاد توحید و خداپرستی بلند کرده است. ⚘ 🍃خدایا، ای مهربان ترین، ما را یاری کن تا این ندای دعوت را بشنویم و ایمان بیاوریم؛ 🍃 💫پس آن گاه به یُمن نور ایمان، گناهانمان را بیامرز، زشتی هامان را بپوشان و ما را در زمره نیکان قرارده. از آن چه به نیکانت وعده داده ای، عطایمان کن و خواری و ذلت را در روز حساب بر ما مپسند. الهی امین🙏 ┄┄┄┅••🌺✻🌺••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
امام زمانم سلام 🍀✋ ⭐عرض ارادت وتبریک به محضرقطب عالم امکان⭐ 🌺ولی ذات خدا شاه انس و جان است این جهان جان نه، که جان همه جهان است این 🌺چراغ .اهل زمین، ماه آسمان است این به جسم شرع و اهل دین روان است این 🌺امام ما پدر صاحب الزمان است این بر آن امام و بر این صاحب زمین صلوات ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری (علیه السلام ): ⚘*إیّاکَ وَ الاْذاعَهَ وَ طَلَبَ الرِّئاسَهِ، فَإنَّهُما یَدْعُوانِ إلَی الْهَلَکَهِ*⚘ ⭐ مواظب باش از این که بخواهی شایعه و سخن پراکنی نمائی و یا این که بخواهی دنبال مقام و ریاست باشی و تشنه آن گردی، چون هر دوی آن‌ها انسان را هلاک خواهد نمود. 📓منبع:«بحارالأنوار، ج. ۵۰، ص. ۲۹۶» ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🍃🌸﷽🌸🍃•••═•* _(صلی الله علیه واله) ⚡توجه و مطالعه در زوایای گوناگون شخصیت، اعمال، رفتار و زندگی پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله)برای ما مسلمانان از اهمیت بسزایی برخوردار است و آثار علمی و عملی فراوان دارد. یکی از مسائل مهم درباره آن حضرت، کارهای خارق العاده و معجزاتی است که به دست آن حضرت و یا برای تأیید ایشان انجام گرفته است. در این باره، نخست چند نکته به عنوان پیش نیاز بحث یادآوری می گردد: ⬅️معجرات نوع چهارم نوع چهارم: معجزات آن حضرت است در زنده کردن مردگان و شفاى بیماران و معجزاتى که از اعضاى شریفه آن حضرت به ظهور آمده مانند خوب شدن درد چشم امیرالمؤمنین علیه السلام به برکت آب دهان مبارک آن حضرت که بر آن مالیده و زنده کردن آهوئى که گوشت آن را میل فرموده و زنده کردن بزغاله مرد انصارى را که آن حضرت را میهمان کرده بود به آن و تکلم فاطمه بنت اسد رضى اللّه عنهم با آن حضرت در قبر و زنده کردن آن حضرت آن جوان انصارى را که مادر کور پیرى داشت و شفا یافتن زخم سلمه بن الاکوع که در خیبر یافته بود به برکت آن حضرت و ملتئم و خوب شدن دست بریده معاذ بن عفرا و پاى محمد بن مسلمه و پاى عبداللّه عتیک و چشم فتاده که از حدقه بیرون آمده بود به برکت آن حضرت و سیر کردن آن حضرت چندین هزار کس را از چند دانه خرما و سیراب کردن جماعتى را با اسبان و شترانشان از آبى که از بین انگشتان مبارکش جوشید الى غیر ذلک،از حکایات بسیارومادراینجا اکتفامی کنیم به ذکر چند امر: 📓منبع:(بحارالانوار) ۱۸/۱ـ۴۵، باب ۶ـ۷ ⭐شفاى مشرک و ایمان آوردن او ↩هفتم: شیخ طبرسى و راوندى و دیگران روایت کرده اند که اَبوبَراء که او را (ملاعِبُ الاسِنّه) مى گفتند و از بزرگان عرب بود به مرض استسقا مبتلا شد. لبید بن ربیعه را به خدمت حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله و سلم فرستاد با دو اسب و چند شتر، حضرت اسبان و شتران را رد کرد و فرمود که من هدیه مشرک را قبول نمى کنم. 👈لبید گفت: که من گمان نمى کردم که کسى از عرب هدیه ابوبراء را رد کند. حضرت فرمود: که اگر من هدیه مشرکى را قبول مى کردم البته از او را رد نمى کردم؛ پس لبید گفت: که علتى در شکم ابوبراء به هم رسیده و از تو طلب شفا مى کند. حضرت اندک خاکى از زمین برداشت و آب دهان مبارک خود را بر آن انداخت و به او داد و گفت: این را در آب بریز و بده به او که بخورد. لبید آن را گرفت و گمان کرد که حضرت به او استهزاء کرده چون آورد و به خوردِ ابوبراء داد در همان ساعت شفا یافت چنانچه گویا از بند رها شد. 📓منبع: (إعلام الورى) طبرسى ۱/۸۴ـ۸۵؛ (خرائج) راوندى ۱/۳۳٫ 🐐برکت درگوسفند ام معبد ↩هشتم: از معجزات متواتره که خاصّه و عامّه نقل کرده اند آن است که حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله و سلم چون از مکه به مدینه هجرت فرمود در اثناى راه به خیمه ام مَعْبَد رسید و ابوبکر و عامر بن فُهَیْرَه و عبداللّه بن أرْیقَط (أرَْقَطّ به روایت طبرى) در خدمت آن حضرت بودند و ام معبد در بیرون خیمه نشسته بود چون به نزدیک او رسیدند از او خرما و گوشت طلبیدند که بخرند. گفت: ندارم. و توشه ایشان آخر شده بود؛ پس ام مَعْبَد گفت: اگر چیزى نزد من بود در مهماندارى شما تقصیر نمى کردم. حضرت نظر کرد دید در کنار خیمه او گوسفندى بسته است. فرمود: اى ام معبد، این گوسفند چیست؟ گفت: از بسیارى ضعف و لاغرى نتوانست که با گوسفندان به چریدن برود براى این، در خیمه مانده است. حضرت فرمود: که آیا شیر دارد؟ گفت: از آن ناتوان تر است که توقع شیر از آن توان داشت مدت ها است که شیر نمى دهد. حضرت فرمود: رخصت مى دهى من او را بدوشم؟ گفت: بلى، پدر و مادرم فداى تو باد! اگر شیرى در پستانش مى یابى بدوش. حضرت گوسفند را طلبید و دست مبارکش بر پستانش کشید و نام خدا بر آن برد و گفت: خداوندا! برکت ده در گوسفند او؛ پس شیر در پستانش ریخت و حضرت ظرفى طلبید که چند کس را سیراب مى کرد و دوشید آن قدر که آن ظرف پر شد، به ام معبد داد که خورد تا سیر شد، پس به اصحاب خود داد که خوردند و سیر شدند و خود بعد از همه تناول نمود و فرمود که ساقى قوم مى باید که بعد از ایشان بخورد و بار دیگر دوشید تا آن ظرف مملو شد و باز آشامیدند و زیادتى که ماند نزد او گذاشتند و روانه شدند؛ چون ابومعبد ـ که شوهر آن زن بود ـ از صحرا برگشت پرسید که این شیر از کجا آورده اى؟ ام معبد قصه را نقل کرد. ابومعبد گفت: مى باید آن کسى باشد که در مکه به پیغمبرى مبعوث شده است. 📓منبع:(إعلام الورى) طبرسى ۱/۷۶ـ۷۷٫ ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ⁉️آیا شما هم به مطالعه تفاسیری همچون المیزان و تسنیم علاقمند هستید اما نگران اصطلاحات فنی و تخصصی هستید؟ کانال قرآن و عترت نورالیقین در اقدامی بی نظیر آموزش تفاسیر المیزان و تسنیم را با روشی نوین و به صورت شرح خط به خط همراه با تبیین اصطلاحات ارائه می نماید. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• 📚مجموعه پیامهای تفسیر سوره مبارکه نساء، ماحصل تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاسهای حضوری طرح مشکات (تفسیر تخصصی سوره نساء بر اساس تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان) است که به تدریج از طریق کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت. ✅ از مهمترین ویژگیهای این مجموعه پیامها استفاده از روش موثر پرسش و پاسخ است. 👈 روزهای یکشنبه با ما همراه باشید. http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
*•═•••◈﷽◈•••═•* موضوع: مبدا فاعلی، قابلی و غایی ادامه مطلب جلسه قبل ⬇️ ⬅️ ب) مبدا قابلی ✍ علت قابلی یعنی عاملی که پذیرنده اثر است. مثلًا نقاشی که تابلویی روی یک صفحه به وجود می‏آورد، خود نقاش علت فاعلی است زیرا اثر یعنی آن تابلو از ذوق او و فکر او و از هنر دست او ناشی شده، و اما آن صفحه که تابلو بر روی آن نقش بسته علت قابلی است، و هرکدام از این دو اگر نبودند آن نقاشی به وجود نمی‏‌آمد. 👈👈 همیشه علت فاعلی باید غیر از علت قابلی باشد؛ یعنی یک چیز نمی‏‌تواند هم فاعل باشد و هم قابل، هم دهنده اثر باشد و هم پذیرنده آن. ◀️ خداوند همه انسانها را از یک نفس که همان مبدا قابلی است آفریده است. «يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذي خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ؛ اي مردم! از پروردگارتان كه شما را از نفس واحده آفريد...». 🔹 منظور از نفس در آيه مورد نظر نه جسم خاكی آدمی است و نه حتی روح او، بلكه اشاره به حقيقت وجودی انسان- ذات و اصل او- دارد. 🔸 از مفاد آيه مزبور استفاده می‌شود: 👈 اولاً همه انسان‌ها از هر صنف، خواه زن و خواه مرد، از يك ذات و گوهر خلق شده‌اند و مبدأ قابلی آفرينش همه افراد يك چيز است؛ زيرا كلمه ناس شامل همگان می‌شود. 👈 ثانياً اوّلين زن كه همسر اوّلين مرد است، او هم از همان ذات و گوهر عينی آفريده شده، نه از گوهر ديگر و نه فرع بر مرد و زائد بر او و طفيلي وي؛ بلكه خداوند اولين زن را از همان ذات و اصلي آفريده است كه همه مردها و زن‌ها را از همان اصل خلق كرده است. یعنی یک حقیقت، مبدا قابلی پیدایش آدم و همسر اوست و آن حقیقت واحد انسانیت است. بنابراین مبدأ قابلی همه انسان‌ها فطرت خداجو و خداخواه است. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ بنابراین براى رسیدن به کمال، دو چیز لازم است: 1⃣ فاعلیّت فاعل 2⃣ قابلیت قابل ✍ فاعلیت فاعل یعنی چیزی که بدون آن فاعل نمی‌تواند کار خود را انجام دهد و در واقع مکمل فاعلیت او است مانند تاثیر علم در افعال اختیاری انسان و ✍ قابلیت قابل یعنی چیزی که باید در ماده تحقق یابد تا قابل دریافت کمال جدیدی از فاعل شود چنانکه جنین باید واجد شرایط خاصی شود تا روح در آن دمیده گردد . 👈👈 یعنى براى رسیدن به کمال هم عوامل و اسباب ترقّى لازم است و هم زمینه هاى ترقّى. بهره ورى انسانها از قرآن و معارف الهى آن، به ميزان شايستگى و توان آنان است. قابليّت بهره مندى هر كس به اندازه ظرفى است که با خود همراه دارد. تنها «فاعليت فاعل» براى به ثمر رسيدن يک موضوع، كافى نيست، بلكه استعداد و «قابليت قابل» نيز شرط است. ◀️ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله همان گونه که سلمان و اباذر و دیگر مسلمانان را به اسلام دعوت کرد؛ ابوجهل و ابولهب و دیگر کفّار را نیز به اسلام فراخواند؛ ولی قلب پاک و پاکیزه سلمان و اباذر آماده دریافت حق و سبب رویش نهال ایمان شد. در صورتی که همان گفتار پیامبر صلی الله علیه و آله بر قلب شوره زار ابوجهل و ابولهب تأثیر نگذاشت و سبب رویش بخل و کینه در وجود آنها شد. ✨وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِداً كَذلِكَ نُصَرِّفُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ؛ زمین پاک نیکو گیاهش به اذن خدایش (نیکو) بر آید، و از زمین خشنِ ناپاک بیرون نیاید جز گیاه اندک و کم‌ثمر. این گونه ما آیات (قدرت) را به هر بیان توضیح می‌دهیم برای قومی که شکر خدا به جای آرند.✨ ◀️ اين آیه مثلى براى مؤمنان و كافران است. تشبيه مؤمن به زمين پاک و كافر به زمين «نكد»، (بیفایده، کم خیر) از این جهت است که مؤمنان آمادگى دريافت پيام الهى را دارند؛ به وسيله قرآن رشد مى‏‌كنند و شكوفا مى‌‏شوند، ولى كافران در اثر دورى از خدا و عناد با حق و ارتکاب گناه و معصيت، آن آمادگى را ندارند و نمى‌‏توانند از هدايت‌هاى قرآن بهره گيرند. 👈👈 قوانین اجتماعی هم چنین است. بهترین قانون را اگر در جامعه ای که آلوده است پیاده کنیم نه تنها جواب نمی دهد گاه جواب منفی می دهد و زمینه ای برای رشوه خواری و سوء استفاده می شود. ادامه دارد...↩️ ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•🍃🍃🌸••◈﷽◈••🌸🍃🍃•═•* 🌿اللّٰهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقائِمَ 🌿بِأَمْرِكَ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ الطَّاهِرِينَ 🌿عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ فِي مَشارِقِ الْأَرْضِ 🌿وَمَغارِبِها،سَهْلِها وَجَبَلِها،وَبَرِّها وَبَحْرِها، 🌿وَعَنِّي وَعَنْ وَالِدَيَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللّٰهِ، وَمِداد 🌿َ كَلِماتِهِ، وَمَا أَحْصاهُ عِلْمُهُ، وَأَحاطَ بِهِ كِتابُهُ . 💎خدایا برسان، مولای ما امام راهنمای راه‌یافته، قیام کننده به فرمانت که درودهای خدا بر او و پدران پاکش، از سوی همه مردان و زنان مؤمن، در مشرق‌های زمین و مغرب‌هایش، همواری‌ها و کوه‌هایش، خشکی‌ها و دریاهایش و از طرف من و پدر و مادرم، از درودها به وزن عرش خدا و امتداد کلماتش و آنچه دانشش برشمرده و کتابش به آن احاطه یافته. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
💠امام حسن عسکری (ع) در روایتی فرمودند: هرکس روز دوشنبه ده رکعت نماز بجا آورد و در هر رکعت سوره حمد و ده مرتبه سوره توحید را بخواند، حق تعالی در قیامت برای او نوری قرار دهد که موقف را روشنایی بخشد تا در آن روز همه بندگان خدا بر او غبطه برند. ⬅️مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، نماز‌های ایام هفته ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
✍امام حسن عسكري( عليه السلام) فرمود: همانا خداوند متعال، حجّت و خليفه خود را براى بندگانش الگو و دليلى روشن قرار داد، همچنين خداوند حجّت خود را ممتاز گرداند و به تمام لغت ها و اصطلاحات قبائل و اقوام آشنا ساخت و أنساب همه را مى شناسد و از نهايت عمر انسان ها و موجودات و نيز جريات و حادثه ها آگاهى كامل دارد و چنانچه اين امتياز وجود نمى داشت، بين حجّت خدا و بين ديگران فرقى نبود. 📚اصول کافى : ج 1، ص 519، ح 11. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═ 🍃امام علی (ع)«لَوْ حَفِظْتُمْ‏ حُدُودَ اللَّهِ‏ لَعَجَّلَ لَکُمْ مِنْ فَضْلِهِ الْمَوْعُودِ؛ اگر حدودالله را حفظ کنید، قطعاً خداوند از روی فضلش در امر موعود تعجیل می‌کند.» ⁉️ آیا می دانید طبق فتوای اکثر مراجع عظام : 🍃 مسائلی را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد (مساله ۱۱ رساله) آموزش مسائل احکام رساله شانزده مرجع با بیانی ساده و قابل فهم در کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین در دسترس عموم قرار گرفته اند 🍃"این مطالب ماحصل تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین با روشی نوین در کلاسهای حضوری می باشد" ویژگیهای مطالب احکام 👇👇 ⬅️ ۱- استفاده از روش پرسش و پاسخ ➡️ ۲- شرح اصطلاحات فقهی و اصولی ⬅️ ۳- موضوع بندی و دسته بندی مسائل ⬅️ ۴- بیان اختلاف مراجع عظام •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• 👈 روزهای دوشنبه با ما همراه باشید. http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
*•═•••◈﷽◈•••═•* ✅حکم اعمال بدون تقلیدسوال:فردی مدت زمانی اعمال و تکالیف خود را بدون تقلید انجام داده است حکم اعمال او چیست؟ 1⃣ در صورتی که اعمالش موافق با واقع باشد یا موافق باشد با فتوای مرجعی که وظیفه تقلید از او را داشته است یا مرجعی که فعلا وظیفه تقلید از او را دارد، صحیح است. 👈آیات عظام: امام خمینی(قدس سره )، مقام معظم‌ رهبری (مدظله العالی ) 2⃣ در صورتی که موافقت با واقع یا موافقت با فتوای مرجعی که فعلا وظیفه تقلید از او را دارد، داشته باشد، صحیح است. 👈آیات عظام: صافی، سیستانی، وحید. 3⃣ در صورتی صحیح است که مرجع فعلی، اعمال او را تصحیح کند. 👈آیت الله شبیری. 4⃣ در صورتی صحیح است که موافق با فتوای مرجع فعلی اش باشد. 👈آیت الله مکارم. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ عدول از مجتهد مساوی به مساوی ✍ در مسائلی که نظر مرجع به صورت فتوا بیان شده باشد در صورت احراز تساوی بین دو مرجع طبق نظر بعضی مراجع امکان عدول وجود دارد. این مسئله در بسیاری از موارد راهگشاست و امکان تصحیح بسیاری از اعمال را فراهم می سازد. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅اقوال فقها در عدول : 1⃣ عدول جایز است. حضرت امام ره. آیت الله سیستانی (مگر در مورد علم اجمالی به تکلیف که بنا بر احتیاط واجب مکلف باید رعایت هر دو فتوی را بنماید. توضیح المسائل جامع،م۱۲) آیت الله فاضل (توضیح المسائل،م۱۳) 2⃣ عدول جایز نیست. (آیت الله شبیری: توضیح المسائل.م۹، آیت الله وحید: منهاج.ج۲.م۱۴) 3⃣ عدول به احتیاط واجب جایز نیست. (رهبری: اجوبه،س۳۱) 4⃣ عدول در مسائل یاد گرفته به احتیاط واجب جایز نیست. (آیت الله صافی: هدایه،ج۱،م۴) 5⃣ در مسائل عمل کرده به احتیاط واجب جایز نیست. (آیت الله مکارم: توضیح المسائل،م۱۶، آیت الله نوری: هزار ویک مساله فقهی) 👈📚منبع : توضیح المسائل مراجع عظام تقلید 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin