ابراهیم افشاری4_6007829536731826351.mp3
زمان:
حجم:
1.49M
صحت داشتن نحوست ماه صفر
🎙پاسخ: #ابراهیم_افشاری
@moassese_nooralyaghin
1_464811933.MP3
حجم:
5.35M
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 29
✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا
🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد نصوری ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم)
🎬 جلسه 9⃣2⃣
⏺ کاری از واحد آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان مازندران
@moassese_nooralyaghin
🖋جرعه از زیارت عـاشورا 🗓
⏪ قسمت 9⃣2⃣
🔹یکی از نکاتی که در زیارت عاشورا به آن اشاره شده رجعت و مهدی یاوری در زیارت عاشوراست.
👌رجعت در لغت به معنای «بازگشت» بوده و از جمله عقاید اختصاصی شیعه است و در اصطلاح به معنای امکان و تحقق بازگشت مؤمنین به دنیا پس از مرگ از سوی خدای تبارک و تعالی است.
👈👈در فرهنگ دینی رجعت، بازگشت اولیای الهی و حتی گروهی از مؤمنان خالص و کفار خالص به دنیاست. حالا در روایات فلسفه ی رجعت می خواهد به نوعی آن عزت و شوکت مؤمنان را نشان بدهد و ذلت و خواری ستمگران و کافران را بیان کند.
⚠️اصل اعتقاد به رجعت با توجه به دلایل قرآنی و روایی جزء عقاید مسلم مذهب شیعه ی اثنی عشری است و حتی در روایات رجعت را بخشی از «ایام الله» می دانند و از ایام الله شمرده شده است. اولین کسی که از امامان به دنیا رجعت میکند امام حسین (ع) است که ان شاءالله سال ها حکومت خواهد کرد.
☑️ فراهم آمدن زمینه ی این بازگشت به دنیا به ویژه برخی از انسان های شایسته به منظور یاری کردن امام زمان (ع) در تشکیل حکومت جهانی🌐 است و در صورت درخواست آنها خداوند امکان ملحق شدن ایشان را به سپاه و یاران امام عصر ایجاد می کند. وقتی که امر رجعت محقق شود انسان ها می توانند در رکاب امام حسین (ع) خدمت کنند
⚠️و مهم ترین ویژگی ای که رجعت کنندگان مؤمن دارند ایمان خالص آنها، ولایت پذیری آگاهانه و جهادشان در راه دین است و به نوعی انسان های توحید محور و متقی هستند.
📘در دو موضع از زیارت عاشورا زائر آمادگی و اشتیاق خودش را برای رجعت و شرکت در خونخواهی سیدالشهداء (ع) در رکاب امام عصر ابراز می کند و آن را از خداوند مسئلت می کند👇
⏪اول: «فَاَسْئَلُ اللَّهَ ...» تا به اینجا میرسد که «اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ مِنْ اَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ»
⏪دوم: «اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثاری مَعَ اِمامٍ هُدیً ظاهِرٍ ناطِقٍ بِالْحَقِّ مِنْکُمْ »
📌البته لازم به ذکر است که این دو عبارت خود یک دلیل رِوایی برای امکان بازگشت مجدد به دنیاست چرا که اگر امکان بازگشت و رجعت به دنیا ممکن نبود وجود چنین درخواستی لغو و غیر عاقلانه بود. از این رو وجود این خواسته و تکرار آن در زیارت عاشورا دلیلی بر امکان و نیز قطعیت رجعت است.
👌ان شاءالله که بتوانیم تا زنده هستیم با عمل صالح رضایت امام را داشته باشیم. اگر ظهور حضرت را درک کردیم الحمدلله و اگر درک نکردیم ان شاءالله که بتوانیم جزء یاران امام زمان باشیم و این توفیق را داشته باشیم که در دوران ظهور جزء رجعت کنندگان باشیم و افتخار و مدال یاری کننده ی امام زمان (ع) را داشته باشیم چون خدمت به امام زمان خدمت بسیار بزرگی است و ارج و منزلت بسیار بالایی دارد و خدای تبارک و تعالی ثواب بسیار زیادی برای آن قائل شده است.
ان شاءالله که بتوانیم جزء انسان های متقی، صالح و ولایت پذیرِ آگاه باشیم.
#متن_جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا ۲۹
🎤 استاد نصوری،
معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم
@moassese_nooralyaghin
روز مبارزه با تروریسم، شهادت شهید رجایی و باهنر، 8شهریور
ایام تابستان فصل مظلومیت انقلاب اسلامی و سند جنایت استکبار جهانی و امریکاست. هر روزی از این فصل، خاطره تلخ شهادتی مظلومانه از هفده هزار شهید ترور را زنده می کند.
ماه شهریور به طور خاص، یادبود چند حادثه مهم از جمله :
شهادت محمدعلی رجایی رئیس جمهوری منتخب مردم و نخست وزیرش دکتر محمدجواد باهنر است که هر دو مردمی و معلم بودند؛ یعنی نزدیک ترین رابطه را با دانش آموزان و سطح عموم جامعه داشتند و شهادت آنان توسط تروریسم مورد حمایت آمریکا، تضاد منافع غرب با خواسته های مردم را به خوبی نشان می دهد؛ یعنی مردم وقتی کسی را دوست داشته و انتخاب کرده اند امریکا به فجیع ترین شکل می کشد و نابودش می کند.
آن دو از زمان وزارت آموزش و پرورش بعد از پیروزی انقلاب با هم بودند و موقع شهادت نیز همراه هم به سوی خدا رفتند. همان طور که در طول زندگی معلم بودند با شهادت خود هم، این درس را به مردم دادند که باید در مقابل نظام سلطه و استکبار جهانی تا پای جان ایستادگی کرد. نکته مهم در شخصیت رئیس جمهور شهید و نخست وزیر او، پشتوانه مردمی انتخاب آنان است که وقتی مردم دوستشان داشتند و به آنها اعتماد کردند، دشمن آنها را به شهادت رساند.
حضور معنوی مفهوم شهادت در زندگی ما و فضای جامعه، همچون خونی است که در رگ های زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ما حیات طیبه را حفظ می کند.
پیام قرآنی "مِنْ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا..." یادآور می شود که هرکسی پای این عهد بایستد، شهید است؛ چه آنکه به شهادت رفته و آسوده شده و چه آن که با روح شهادت مانده و کارش سخت تر است.
اگر رهبر انقلاب فرمودند که زنده نگه داشتن یاد شهدا و فرهنگ شهادت، کمتر از شهادت نیست از آن روست که شهید مانده کارش به مراتب سخت تر از شهید رفته است.
سخن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در بازگشت از جنگ نیز بر این حقیقت تأکید می کند که جهاد اکبر، مرحله ای بالاتر از جهاد اصغر است:
"مرحبا بقوم قضوا الجهاد الاصغر و بقی علیهم الجهاد الاکبر".
👈امروز وظیفه شهدای مانده، تبیین مظلومیت شهدای ترور و غربت مردم مسلمان و انقلابی ایران است که به جرم انتخاب راه آزادی و استقلال به خاک و خون کشیده شدند.
در این کارزار الهی، گروهی خون دادند و رفتند و گروهی ماندند که خون دل بخورند و همچنان به جهاد مقدس خود ادامه دهند.
آنان که می خواهند بر آن عهد بمانند و مقام شهادت داشته باشند، ناگزیر باید پیام مظلومیت شهیدان را به همگان برسانند و این بار، البته بسیار سنگین است.
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_چهل_و_چهارم
✅موضوع: اعراب آیه ۳۹ بقره
👈 وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ.
و كسانى كه كفر ورزيدند و نشانه هاى ما را دروغ انگاشتند آنانند كه اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود.
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
الَّذِينَ: اسم موصول، مبنی برفتح، محلا مرفوع، مبتدا
كَفَرُوا: فعل ماضی، مبنی برضم. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلاً مرفوع، فاعل
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
كَذَّبُوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلاً مرفوع، فاعل
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
آيَاتِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر کسره ظاهری
نَا: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه
بِآيَاتِنَا: جار و مجرور، متعلّق به «كَذَّبُوا»
أُولَئِكَ: اسم اشاره، مبنی، مبتدا و محلا مرفوع
أَصْحَابُ: خبر برای «أُولَئِكَ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
النَّارِ: مضافالیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری
هُمْ: ضمیر منفصل، مبنی برسکون، محلا مرفوع، مبتدا
فِي: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هَا: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جرّ «فِي»
فِيهَا: جار و مجرور، متعلّق به «خَالِدُونَ»
خَالِدُونَ: خبر برای «هُم» و مرفوع، علامت رفع «واو»
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_چهل_و_چهارم
✅ موضوع: معانی حرف جرّ «باء»
👈 حرف جر «باء» بر چند معنی دلالت دارد:
۱.استعانت
۲.تعدیه
۳.مقابله یا عوض
۴.تبعیض
۵.سببیت
۶.الصاق (حقیقی و مجازی)
🔹استعانت (کمک گرفتن):
مثال۱: «کتبتُ بالقلمِ»
مثال۲: «قَطعتُ بالسّکینِ»
🔹تعدیه: باء تعدیه در اکثر موارد، فعل لازم را متعدی می کند.
(باءتعدیه به نام «باء نقل» نیز شناخته شده است.)
مثال: «ذَهَب اللهُ بنورِهم»
🔹 «باء» مقابله یا عوض: پیوسته بر اشیایی داخل می شود که عوض از چیز دیگری قرار گرفته باشد.
مثال: «اشتریتُ الفرسَ بألفِ درهمٍ»
🔹تبعیض: به معنی بعض یا «مِن» تبعیضیه است.
مثال۱: «عیناً یشربُ بها عبادُ الله»
مثال۲: «وَامسَحوا برؤسِکُم»
🔹سببیت:
مثال: «اِنّکُم ظَلَمتُم اَنفسکُم باتّخاذکم العجلَ»
در آیه شریفه می فرماید : قطعاً شما به سبب انتخاب گوساله پرستی به خودتان ظلم کردید
🔹 الصاق: (اتصال دو شیء به یکدیگر)
الصاق بر دو نوع است:
•حقیقی
•مجازی
الف) الصاق حقیقی: در صورتی است که ماقبل باء متّصل به مابعد آن باشد.
مثال: امسکتُ بزیدٍ
این کلام را زمانی عنوان می کنید که به چیزی از جسم زید مانند دست و پا و یا چیزی که وی را دربرگرفته همانند لباس چنگ افکنید.
ب)الصاق مجازی: در صورتی است که ماقبل باء به چیزی اتّصال یابد که نزدیک به مجرور است.
مثال: مررتُ بزیدٍ
یعنی متصل کردم مرور خود را به مکانی که نسبت به زید نزدیک بود.
•••┈✾~💠~✾┈•••
✅ در آیه ۳۹ از سوره مبارکه بقره
در جمله «کذّبوا بآیاتنا» حرف جرّ «باء» معنای تعدیه دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی، کتاب موسوعة النحو والصرف ونحو متوسطه
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم
بنـــام آنڪـــه انـــــدر روز محشــــر
بـــود او مـالـڪـــ مطلـــق ســراســر
بنــام آنڪـــه عــــارى از نيـــاز است
درِجـــودش بــروى خلــــق بـاز است
الهی به امید تو
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی