┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅
#آموزشی
#تفسیر_عمومی
#سوره_توبه
#جلسه_نود_یک
✅ موضوع : موانع اصلی شرکت در جنگ تبوک
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَا لَکُمْ إِذَا قِیلَ لَکُمُ انفِرُواْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الأَرْضِ أَرَضِیتُم بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا مِنَ الآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا فِی الآخِرَةِ الاقَلیل
ای کسانی که ایمان آورده اید! چرا هنگامی که به شما گفته می شود، به سوی جهاد در راه خدا حرکت کنید!، بر زمین سنگینی میکنید (و سستی به خرج میدهید؟! ) آیا به زندگی دنیا به جای آخرت راضی شده اید؟! با اینکه متاع زندگی دنیا، در برابر آخرت، جز اندکی نیست!(۳۸/توبه)
⁉️ با توجه به شان نزول ایه فوق چه موانعی برسر راه مسلمانان برای شرکت در جنگ تبوک وجود داشت ؟
✍شأن نزول: از «ابن عباس» و دیگران نقل شده که این آیه و آیه بعد در باره جنگ «تبوک» نازل گردیده است.
⬅️در روایات اسلامی آمده است که پیامبر معمولا مقاصد جنگی و هدفهای نهایی خود را قبل از شروع جنگ برای مسلمانان روشن نمیساخت تا اسرار نظامی اسلام به دست دشمنان نیفتد
⚜ولی در مورد «تبوک» چون مسأله شکل دیگری داشت قبلا با صراحت اعلام نمود که ما به مبارزه با «رومیان» میرویم زیرا مبارزه با امپراتوری روم شرقی کار سادهای نبود، و میبایست مسلمانان برای این درگیری بزرگ کاملا آماده شوند و خودسازی کنند.
به علاوه فاصله میان مدینه و سرزمین رومیان بسیار زیاد بود، و از همه گذشته فصل تابستان و گرما و برداشت محصول غلات و میوهها بود.
⚜همه این امور دست به دست هم داده و رفتن به سوی میدان جنگ را فوق العاده بر مسلمانان مشکل میساخت، تا آنجا که بعضی در اجابت دعوت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله تردید و دو دلی نشان میدادند! این دو آیه نازل شد
💥و با لحنی قاطع و کوبنده به مسلمانان هشدار داد و اعلام خطر کرد و آنها را آماده این نبرد بزرگ ساخت.
«تبوک» منطقهای است میان «مدینه» و «شام» که اینک مرز کشور «عربستان سعودی» محسوب میشود، و در آن روز نزدیک سرزمین امپراتوری روم شرقی که بر شامات تسلط داشت محسوب میشد.
⬅️این واقعه در سال نهم هجری یعنی حدود یک سال بعد از جریان فتح مکّه روی داد.
⬅️قرآن با شدت هر چه تمامتر مردم را به جهاد دعوت میکند، گاهی به زبان تشویق، و گاهی به زبان ملامت و سرزنش، و گاهی به زبان تهدید، با آنها سخن میگوید و از هر دری برای آماده ساختن آنها وارد میشود.
نخست میگوید: «ای کسانی که ایمان آوردهاید! چرا هنگامی که به شما گفته میشود در راه خدا و به سوی میدان جهاد حرکت کنید سستی و سنگینی به خرج میدهید»؟ (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ما لَکُمْ إِذا قِیلَ لَکُمُ انْفِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَی الْأَرْضِ).
سپس با سخن ملامت آمیزی میگوید: «آیا به این زندگی دنیا، این زندگی پست و زود گذر و ناپایدار، به جای زندگی وسیع و جاویدان آخرت راضی شدید»؟(أَرَضِیتُمْ بِالْحَیاةِ الدُّنْیا مِنَ الْآخِرَةِ). «با این که فوائد و متاع زندگی دنیا در برابر زندگی آخرت یک امر ناچیز بیش نیست» (فَما مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا فِی الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِیلٌ).
❌چگونه یک انسان عاقل تن به چنین مبادله زیانباری ممکن است بدهد؟
❌ چگونه متاع فوق العاده گرانبها را به خاطر دستیابی به یک متاع ناچیز و کم ارزش از دست میدهد؟
⬅️بنابراین عوامل و بهانههای سستی ،فاصله زیاد مدینه تا تبوک (حدود ۶۰۰ کیلومتر)، گرمی هوا، فصل برداشت محصول و تبلیغات منافقان نسبت به عظمت و قدرت سپاه روم بود
✅باید توجه داشت که اصلی ترین شرط جهاد، اعراض از دنیا و طلب آخرت است. برای مبارزه در راه خدا شرایط و اصولی است که تحصیل آنها لازم و موانعی نیز هست که پرهیز از آنها واجب است؛ ولیکن مهمترین رکن و اصلیترین شرط، همان
تجارت دنیا و آخرت است، یعنی فروش دنیا و خرید آخرت و منظور از دنیا همان توجه به غیر خداست، چون همانطور که آخرت، درجاتی دارد، دنیا نیز درجاتی دارد که بعضی از بعض دیگر پستتر است.
┅═✼🌺🌸🌺✼═┅
📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات)
📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد.
🌺مؤسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_نودوهشتم
«وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ اَلْمُحْصَنٰاتِ اَلْمُؤْمِنٰاتِ فَمِنْ مٰا مَلَكَتْ أَيْمٰانُكُمْ مِنْ فَتَيٰاتِكُمُ اَلْمُؤْمِنٰاتِ وَ اَللّٰهُ أَعْلَمُ بِإِيمٰانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنٰاتٍ غَيْرَ مُسٰافِحٰاتٍ وَ لاٰ مُتَّخِذٰاتِ أَخْدٰانٍ فَإِذٰا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفٰاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مٰا عَلَى اَلْمُحْصَنٰاتِ مِنَ اَلْعَذٰابِ ذٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ اَلْعَنَتَ مِنْكُمْ وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَ اَللّٰهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛
و آنها که توانایی ازدواج با زنان (آزاد) پاکدامن باایمان را ندارند، میتوانند با زنان پاکدامن از بردگان باایمانی که در اختیار دارید ازدواج کنند -خدا به ایمان شما آگاهتر است؛ و همگی اعضای یک پیکرید- آنها را با اجازه صاحبان آنان تزویج نمایید، و مهرشان را به خودشان بدهید؛ به شرط آنکه پاکدامن باشند، نه بطور آشکار مرتکب زنا شوند، و نه دوست پنهانی بگیرند. و در صورتی که «محصنه» باشند و مرتکب عمل منافی عفت شوند، نصف مجازات زنان آزاد را خواهند داشت. این برای کسانی از شماست که بترسند (از نظر غریزه جنسی) به زحمت بیفتند؛ و (با این حال) خودداری (از ازدواج با آنان) برای شما بهتر است و خداوند، آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۵).
✅ موضوع: مجازات کنیزان
❓ آیا مفهوم جمله شرطیه در آیه «فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ...» حجت است؟
✍ علامه می فرمایند ممكن است مراد از احصان در عبارت «فَإِذَا أُحْصِنَّ» احصان عفت باشد، به اين بيان كه در آن ايام كنيزان آزادى عمل نداشتند تا هر كارى كه دلشان مى خواست بكنند، چون تابع اوامر مولاى خود بودند و مخصوصا در مساله فحشا و فسق و فجور (اگر اتفاق مى افتاد) به دستور مولايشان بوده كه آن موالى مى خواستند از راه ناموس فروشى كنيزان خود، عوايدى بدست آورند، و ما اين معنا را از آيه شريفه «وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا؛ و كنيزان خود را مجبور به دادن زنا نكنيد در صورتى كه خودشان مى خواهند عفيف باشند»، استفاده مى كنيم.
🔸 پس اگر در آن ايام، كنيزى به دادن زنا عادت مى كرد و اين عمل را كاسبى خود قرار مى داد به امر مولايش بود، چون او نمى توانست از انجام فرمان مولايش تمرد كند، و اما اگر مولايش او را به اين كار وانمى داشت، و كنيز هم كنيز باايمانى بود (تقواى اسلامى هر چند تقواى ظاهريش نمى گذاشت مرتكب زنا شود، چون اسلام و ايمان او را به عفت دعوت مى كرد) در چنين فرضى اگر كنيزى مرتكب زنا مى شد، نصف حد زنان آزاد را داشت، پس مى توان در حق چنين كنيزى گفت : «فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ..، يعنى اگر كنيزى كه اسلام و ايمان او را داراى عفت كرده، با اينهمه زنا بدهد نصف حد زن آزاد را دارد».
⬅️ از اينجا روشن مى شود كه آيه شريفه به خاطر شرطى كه در آن هست مفهوم ندارد.
◀️ توضيح اينكه در علم اصول ثابت شده كه مفهوم شرط، حجت است، و اگر گوينده اى مثلا به زير دست خود فرمان دهد كه اگر فلانى تو را احترام كرد تو نيز او را احترام كن، مفهوم آن اين است كه اگر او تو را احترام نكرد، تو نيز احترامش مكن، حجت خواهد بود.
◀️ در اينجا ممكن است كسى مفهوم بگيرد و بگويد اگر كنيزان نخواهند عفت خود را حفظ كنند شما مى توانيد آنان را مجبور به دادن زنا كنيد، و ليكن اين مفهوم در مورد آيه شريفه مورد بحث حجيت ندارد، و بنابر معنايى كه ما كرديم اصلا مفهوم ندارد، زيرا كنيزان اگر نمى خواستند عفت به خرج دهند، از ناحيه مولايشان مجبور به زنا دادن مى شدند، و دستور آنان را به رضا و رغبت خود اطاعت مى كردند، ديگر اكراهى فرض نداشت،
👈 همچنان كه در آیه «وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا»، مفهوم ندارد چون وقتى خود كنيز نمى خواهد عفيف و پاكدامن باشد، و خودش از دادن زنا خوشش مى آيد ديگر موضوعى براى اكراهشان از ناحيه مولى باقى نمى ماند.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 «أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ» 💫
آرامش یعنی؛
✨قایق زندگیتان را،
🌸دست کسی بسپارید که،
✨صاحب ساحل آرامش است...
در این دوشنبه از مهرماه
✨ از خدای مهربان ...
🌸قشنگترین، آرامشبخشترین،
✨ و بهترین روز را برایتان آرزومندم..
🌸بسم الله الرحمن الرحیم
✨الهـــی به امیــــد تـــو
@moassese_nooralyaghin
#سلام_امام_زمانم✨
تمام هستي ام را خاك قدمت مي كنم
تا شايد نظرى به جاده دلم بيندازى،
چرا كه تو آفتاب يقينى،
كه اميد فرداها هستى...
تو بهار رؤيايى كه مانند طراوت گل سرخ
مي مانى و نرم و سبز و لطيفى...
تو معنى كلمات آسمانى هستي كه دستهايش
براى آمدنت به زمين دعا مي كند.
اى تجسّم مهربانى
غيرت آفتاب و جلوه زيبايى ماه تو را
توصيف مي كنند
و نفس آب تو رامعنى مي كند
و نبض خورشيد تو را وصف مي كند.
خوب مي دانم كه تو مي آيى؛
آرى تو مي آيى همانطور كه وعده كرده اى
و آنگاه است....كه كلمه انتظار را از لغتنامه ها
پاك خواهيم كرد.
پس اى تمام زيبايى!
بيا تا براى هميشه فرياد رس عاشقان موعود
باشى.
یا ابا صالح المهدی ادرکنی
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹صبور باشید!
🎙استاد مسعود عالی
@moassese_nooralyaghin
💠تا میتوانید بسم الله بگویید💠
✍در روایت آمده چون بنده را پای میزان حساب حاضر می کنند نامه اعمال او را در حالی که مملو از افعال و کردار زشت است به دست او میدهند،بنده در حین گرفتن نامه اعمال بنابر عادتی که در دنیا به گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» داشته آن را بر زبان جاری میکند و نامه اعمال را به دست میگیرد،چون نامه اعمال را میگشاید آن را سفید میبیند، در حالی که هیچ عمل بدی در او نوشته نشده است.
⚡️در این هنگام بنده عاصی به فرشتگانی که حاضرند میگوید:در این نامه عمل چیزی نوشته نیست که بخوانم، و فرشتگان گویند:در همین نامه تمام اعمال بد تو نوشته بود اما به برکت و میمنت کلمه «بسم الله الرحمن الرحیم» که بر زبانت جاری کردی، محو شد.
✨و در روایت دیگر رسول اکرم (ص) فرمودند:چون روز قیامت شود به بنده خدا امر میشود که وارد آتش دوزخ شود، چون نزدیک دوزخ میشود میگوید:«بسم الله الرحمن الرحیم» و پا در دوزخ مینهد آتش دوزخ هزاران سال راه از او دور می شود.
📚منهج الصادقین، ج1، ص33
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_نود_و_پنجم
✅ موضوع: احکام تیمم
(قسمت سوم)
✅ جستجوی آب برای وضو
🌹موارد لزوم جستجوی آب
1⃣ یقین دارد در محلی دورتر از مقداری که باید جستجو کند ،آب هست (در صورت عدم مانع ومشقت (م۶۵۱)
2⃣ احتمال بودن آب در بار سفر یا در منزل وقافله را دارد(م۶۵۳)
3⃣ ترس از بین رفتن مالی که به حسب حال او قابل اعتنا نباشد(م۶۵۶)
🌹 موارد سقوط جستجوی آب
1⃣ در هر طرفی که یقین دارد ،آب نیست
2⃣ برای تهیه آب وقت دارد ولی گمان دارد در محلی دورتر آب هست.(م۶۵۱)
3⃣ اگر پیش وبعد از وقت نماز جستجو نماید وآب پیدا نکند وتا وقت نماز دیگر همانجا بماند.
4⃣ اگر ازدرنده یا دزد بر جان ومال خودش بترسد (م۶۵۶)
5⃣ جستجوی آب به قدری سخت باشد که نتواند تحمل کند (م۶۵۶)
6⃣ وقت نمازبه قدری تنگ باشدکه به هیچ وجه نتواند جستجو کند.(م۶۵۶)
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅ جستجو بیشتر از حد شرعی
1⃣ وقت نماز تنگ است↪️
لازم نیست جستجو کند.
2⃣ وقت نماز وسعت دارد↪️
سه حالت دارد👇👇👇
۱-یقین به وجود آب دارد ⬅️ باید برود.
۲- اطمینان دارد ⬅️ بنابر احتیاط واجب باید برای تهیه آب به آن محل برود (سایر مراجع :باید برود.)
۳-گمان دارد ⬅️ لازم نیست برود.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
👈مراد از اطمینان:حالتی است که شخص یقین ندارد ولی احتمال خلاف به قدری ضعیف است که عقلا به آن اعتنا نمی کنند.
(ظن متاخم)👇
👈ظن متاخم به علم یا ظن اطمینانی یا ظن غالب ویا ظن قوی همگی به ظن وگمانی گفته می شود که مردم عادی آن را به منزله علم تلقی می کنند ولذا به آن علم عرفی وعادی نیز گفته می شود. 👌
✍به عبارت دیگر ،اگر حدس وگمان انسان در مورد چیزی به اندازه ای قوی باشد که تفاوت چندانی با دانش یقینی نداشته باشد ،به آن ظن متاخم به علم می گویند👌
(ملکی اصفهانی، مجتبی فرهنگ اصطلاحات اصول،مقدمه ،سبحانی تبریزی ج۱ص۳۷۱ )
✅ ادامه دارد....
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin