🔴 ثواب روزه سه روز آخر ماه شعبان
🔵 امام صادق علیهالسلام فرمودند:
🌕 هر کس سه روزِ آخر شعبان را روزه بدارد و آنها را به ماه رمضان متّصل کند، خداوند برای او پاداش روزه دو ماه پیاپی را مینویسد.
📚 من لا یحضره الفقیه ج ۲ ص ۹۴
@moassese_nooralyaghin
═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅
#آموزشی
#تفسیر_عمومی
#سوره_توبه
#جلسه_صد_دوازده
✅موضوع : کم ظرفیتی منافقان
وَمِنْهُمْ مَنْ عَاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتَانَا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَلَنَکُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِینَ●فَلَمَّا آتَاهُمْ مِنْ فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوْا وَهُمْ مُعْرِضُونَ●
فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِی قُلُوبِهِمْ إِلَى یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ●
أَلَمْ یَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ سِرَّهُمْ وَنَجْوَاهُمْوَأَنَّ اللَّهَ عَلَّامُ الْغُیُوبِ؛ و از آنان کسانى اند که با خدا عهد کرده اند که اگر از کرم خویش به ما عطا کند قطعا صدقه خواهیم داد و از شایستگان خواهیم شد●پس چون از فضل خویش به آنان بخشید بدان بخل ورزیدند و به حال اعراض روى برتافتند!●در نتیجه به سزاى آنکه با خدا خلف وعده کردند و از آن روى که دروغ مى گفتند در دلهایشان تا روزى که او را دیدار مى کنند پیامدهاى نفاق را باقى گذارد●آیا ندانسته اند که خدا راز آنان و نجواى ایشان را مى داند و خدا داناى رازهاى نهانى است.(۷۵-۷۸)
⁉️شان نزول آیات فوق به چه موضوعی اشاره دارد؟
این آیات چه پیامها و عبرتهایی دربردارند؟
✍مسلمان فقیرى از مدینه،ثَعلبةبن حاطب از پیامبر درخواست کرد تا دعا کند خداوند او را ثروتمند کند. حضرت فرمود: مال اندکى که شکرش را ادا کنى بهتر از مال زیادى است که از عهده شکرش برنیایى. ثعلبه گفت: اگر خدا عطا کند، همه حقوق واجب آن را خواهم داد.
به دعاى آن حضرت، ثروتش افزون شد تا آنجا که دیگر نتوانست در نمازجمعه و جماعت شرکت کند. وقتى مأمورِ گرفتن زکات نزد او رفت، به او گفت: ما مسلمان شدیم که جزیه ندهیم!
فخر رازى مى گوید: ثعلبه از کار خود پشیمان شد و زکات خود را نزد پیامبر آورد، ولى آن حضرت نپذیرفت.
⬅️آرى، انسان نمى داند صلاح و خیرش در چیست، لذا گاهى با اصرار، چیزى را مى خواهد که به زیان اوست، پس باید به داده هاى خدا قانع بود.
✳️نفاق معناى وسیعى دارد که هرگونه دو گانگى ظاهرى و باطن را در بر مى گیرد; مصداق بارز آن، نفاق عقیدتى است، که آیات منافقین معمولاً ناظر به آن است و آن مربوط به کسانى است که در ظاهر اظهار ایمان مى کنند، ولى در دل، شرک و کفر، پنهان مى دارند.
امّا نفاق عملى در مورد کسانى است که اعتقاد باطنى آنها اسلام است، ولى اعمالى بر خلاف این تعهّد باطنى انجام مى دهند که دوگانگى چهره درون و برون را نشان مى دهد، مانند: پیمان شکنى; دروغ; خیانت در امانت
✅چند پیام مهم :
1⃣اگر لیاقت و ظرفیّت نباشد، نعمتهاى الهى براى انسان نقمت مى شود. مالى ارزشمند است که عامل سقوط نگردد.«اتاهم من فضله ...تولّوا و هم معرضون»
2⃣دلبستگى به دنیا، انسان را بدفرجام مى کند. کسى که در اداى زکات و صدقات بخل ورزد، کمکم از دین روىگردان مى شود. «بخلوا... و هم معرضون»
3⃣خلف وعده با خدا و بخل نسبت به محرومان، انسان را بد عاقبت مى کند.
«بخلوا به... فاعقبهم نفاقاً»
4⃣نفاق، گاهى موقّت و گاهى دائمى و همیشگى است. «الى یوم یلقونه»
5⃣پیمان شکنى و دروغ، روحیّه نفاق مى آورد. گناه، گناه مى آورد. «فاعقبهم نفاقاً... بما اخلفوا... وبما کانوا یکذبون»
6⃣سرچشمه بدبختى هاى انسان، خود اوست. «بما اخلفوا، بما کانوا یکذبون»
┅═✼🌺🌸🌺✼═┅
📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات)
📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد.
🌺مؤسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سلام_امام_زمانم🌸
هزار خورشید هم که طلوع کند ،
هزار ماهتاب هم که نور بیفشاند ،
هزار ستاره هم که نگین آسمان باشد ،
هزار بهار هم که از راه برسد ،
هزار طاق رنگین کمان هم که
جلوه گری کند ...
بازهم دلم تنها به تو گرم است
و جانم به نسیم یاد تو زنده است
و قلبم در انتظار تو طپنده است ...
🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلیل شباهت ظهور امام زمان به برپایی قیامت چیست؟
@moassese_nooralyaghin
#مناجات_شعبانیه
#فراز_چهاردهم_قسمت_سوم
◀️ اِلهى فَلَمْ اَسْتَیْقِظَ اَیامَ اغْتِرارى؛ شِكوه از خواب طولانى»
⬅️ زرق و برقهاى فریبنده دنیا و وسوسه هاى دل فریب نفسانى، مىتوانند آدمى را تا آنجا در خوابى خوش و عمیق فرو برند كه حتى تكانهاى شدید حوادث ومصائب زندگى و بیمارىها و شدیدترین مواعظ نیز نتوانند او را از این خواب غفلت بیدار نمایند.
↩️ به فرموده حضرت رسول صلى الله علیه وآله ، تنها، حادثه بزرگ مرگ، آنها رااز این خواب گران برخواهد انگیخت. چنانچه فرمود:
👈«اَلنّاسُ نیامٌ فَاِذا ماتُوا انْتَبَهُوا؛مردم در خوابند، پس زمانى كه مردند، بیدار خواهند شد».
◀️ «اِلهى وَ اَنا عَبْدُكَ وَ ابْنَ عَبْدِكَ؛ اظهار عبودیت و توسل به كرم خداوندى»
⬅️ بالاترین افتخار براى آدمى آن است كه به مقام «عبودیت» در برابر معبودش برسد، و «عبد» او باشد.
↩️ على علیهالسلام در این زمینه مىفرماید: اِلهى كَفى بى فَخْراً اَنْ تَكونَ لى رَبّاً وَ كَفى بى عِزّاً اَنْ اَكونَ لَكَ عَبْداً اَنْتَ كَمااُحِبُّ فَاجْعَلْنى كَما تُحِبُّ.
پروردگارا همین افتخار، مرا بس كه تو پروردگار من باشى و همین عزت مرابس كه من عبد و بنده تو باشم، تو همان گونهاى كه من مىپسندم، مرا نیز آنگونه قرار ده كه تو مىپسندى.
عاشقان كشته سوداى تو اند
داغ بر دل به تمناى تواند
رسته از خود ز پرستندگیت
خواجگى یافته از بندگیت
👈👈همچنین امام صادق علیهالسلام در مقام بیان بركات «عبودیت» و چگونگى تحقق عبودیت مىفرماید:
✨اَلْعُبُودِیَّةُ جَوهَرَةٌ كَنْهُها الرُّبوبیَّةُ... وَ تَفْسیرُ الْعُبُودِیَّةُ بَذْلُ الْكُلِّ، وَ سَبَبُ ذلِكَ مَنْعُالنَّفْسِ عَمّا تَهْوى، وَ حَمَلُها عَلى ما تَكْرَهُ، وَ مِفْتاحُ ذلِكَ تَرْكُ الرّاحَةِ وَ حُبُّالْعُزْلَةِ وَ طَریقُهُ الافتِقارِ اِلَى اللّهِ تَعالى.
عبودیت و بندگى خداوند، گوهرى است كه حقیقت آن، رسیدن به ربوبیت وشبیه پروردگار شدن است... عبودیت عبارت از بخشیدن همه چیز یا گذشتن از همه چیز ـ در راه خدا ـ مىباشد و این صفت هنگامى براى انسان تحقق پیدامىكند كه نفس خود را از هوى و هوس باز دارد و نفس را با انجام كارهایىوادار بكند كه اكراه دارد ـ
⚡️مثل عبادت خداوند، انفاق، ایثار و مانند آنها ـ ؛كلید تسلط بر نفس این است كه راحتى و آرامش را از خود بگیرد و در راهخداوند جهاد و كوشش كند و گوشه نشینى اختیار كند ـ در ظاهر و بر حسبوظیفه در میان مردم باشد. اما در باطن و قلب خویش همواره با خدا باشد ـ وبالاخره اینكه در پیشگاه خداوند خویش اظهار فقر و تهى دستى نمایند.
👌متوسل شدن به كرم خداوند نیز خود از ابزار استجابت دعا مىباشد، زیرا هيچ خواهنده اى، به تعبیر «سعدى» از این در «بى مقصود» و بدون برآورده شدن حوائج، برنخواهد گشت.
كرمش نامتناهى نعمش بى پایان
هیچ خواهنده از این در نرود بى مقصود
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_صدونوزدهم
«وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِن فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا؛ برتریهایى را که خداوند براى بعضى از شما بر بعضى دیگر قرار داده آرزو نکنید. مردان به سبب آنچه به دست مى آورند نصیبى دارند، و زنان نیز نصیبى. و از فضل خدا، استمداد جویید. زیرا خداوند به هر چیز داناست»(نساء، ۳۲).
✅ موضوع: تعلیل نهی از تمنا
❓نهی از تمنای باطل چگونه تعلیل می شود؟
✍ در عبارت ولاتَتَمَنَّوا ما فَضَّلَ اللهُ بِهِ بَعضَكُم عَلی بَعض به اصل قضا و قدر الهی اشاره شده است و در جمله لِلرِّجالِ نَصيبٌ مِمَّا اكتَسَبوا ولِلنِّساءِ نَصيبٌ مِمَّا اكتَسَبن بيان میدارد كه كار و كوشش لازم است.
⬅️ قضا و قدر الهی سرانجام موافق هم میشوند؛ ولی قضا و قدر دو چيزند:
◀️ قضا اصل ثابت است:
👈 قضای الهی به صورت اصل كلی و جامع تصويب میشود؛ مانند اينكه هركس كوشش علمی و عملی داشت به مقصد میرسد؛
◀️ قدر تغييرپذير است:
👈 قدر الهی اين است كه فلان شخص اگر فلان راه علمی يا عملی را بپيمايد، به فلان مقام و درجه و نعمت میرسد و اگر شرايط را تغيير دهد يا موانع را دگرگون كند به چيز ديگر يا جای ديگر میرسد.
◀️ خداوند میداند كه فلان شخص شرايط را تغيير میدهد يا نه:
👈 خداوند میداند كه او با حسن اختيار يا سوء اختيارش چه چيزی را برمیگزيند، لذا همان را در لوح محفوظ برای وی مینگارد، بنابراين قضا و قدر الهی و آزادی در گزينش كار، هر دو حق اند.
◀️ نتيجه كارهای آن شخص هرچند برای وی معلوم نيست برای خداوند معلوم است.
◀️ همان نتيجه را خداوند به عنوان قدرِ موافق با قضا تدوين میفرمايد.
راه كسب باز است و هر كس بكوشد، بهره مند میشود، پس نبايد تمنّی باطل داشت كه نعمت از ديگران ستانده و به فرد بيكار داده شود. بر اين اساس، جمله لِلرِّجالِ نَصيب... میتواند دليل نهی از تمنّی باطل باشد.
🔸 گفتنی است كه حرف «من» در مِمَّا اكتَسَبوا و مِمَّا اكتَسَبن برای تبعيض است و نشان میدهد كه گاهی كسب به سود انسان (زن و مرد) است و گاهی از كار و كوشش خود بهره كامل نمیبرد؛ مقداری خسارت است (زيرا انسان عادی به همه شرايط و موانع آگاه نيست) و اندازهای سود.
🔸 البته در مسائل معنوی، انسان از همه كارهايش بهره میبرد، از اين رو فرمود:
💥 واَن لَيسَ لِلاِنسانِ اِلاّما سَعي واَنَّ سَعيَهُ سَوفَ يُري ثُمَّ يُجزاهُ الجَزاءَ الاَوفي.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)
سلام حضرت صاحب، مهدے جان
صبح دمید و من به اذن نگاه بهارےات دوباره روییدم و در آسمان محبت
بهشتےتان به امید عنایت تان بال گشودم
که شما واسطهے آسمان و زمینے و من به یُمن ِنفس هاے شماست که روزے میخورم
پس از کاستے ها چه باک وقتے رزقم به دست کریمانهے شماست ؟...
در افق آرزوهایم
تنها«أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج»را میبینم...
#مولاےمهربانغزلهاےمنسلام
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin