•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_دهم
✅ موضوع: إعراب آیه ۶ سوره بقره
👈انَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ سَوآءٌ عَلَیْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ.
کسانی که کافر شدند، برای آنان تفاوت نمیکند که آنان را (از عذاب الهی) بترسانی یا نترسانی؛ ایمان نخواهند آورد.
اِنَّ: حرف مشبهه بالفعل ،مبنی بر فتح، عامل، محلی از إعراب ندارد.
الّذینَ: اسم موصول، مبنی، محلا منصوب، اسم إنَّ
کَفَروا: فعل ماضی، مبنی بر ضم/ ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل
(جمله صله برای «الّذین» و محلی از اعراب ندارد.)
سَواء: خبر مقدم ومرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
عَلَی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از إعراب ندارد.
هِم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
عَلَیهِم: جارومجرور ، متعلّق به «سَواء»
ءَ: همزه تسویه، مبنی بر فتح، محلی از إعراب ندارد.
اَنذَرتَ: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل «تَ»، مبنی ، محلا مرفوع ،فاعل
هُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب ، مفعولٌبه برای «اَنذَرتَ»
(این جمله به تأویل اِنذارُهُم می رود که مبتدای مؤخر است برای «سَواء» است.)
أمْ: متصله عاطفه، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
لَم: حرف جازم، مبنی برسکون، عامل، محلی از إعراب ندارد.
تُنذِرْ: فعل مضارع مجزوم، علامت جزم سکون. ضمیر مستتر « أنتَ» ،مبنی ،محلا مرفوع، فاعل
هم: ضمیر متصل، مبنی ،محلامنصوب، مفعولٌبه برای « تُنذِر»
(سَواء عَلَیهِم ءاَنذَرتَهُم اَم لُم تُنذِرهُم: جمله معترضه ومحلی از اعراب ندارد)
لا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از إعراب ندارد.
یُؤمِنونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
(لا یُومِنون: خبر إنّ، محلا مرفوع)
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_دهم
✅ موضوع: انواع أَم
👈 یکی از حروف عطف، حرف «أمْ» میباشد که بر دو قسم است:
۱.متصله
۲.منقطعه
🔹«أَم» متصلّه: حرفی است که ماقبل و مابعد آن به هم متصل باشند. به گونه ای که هر یک نیازی به دیگری داشته باشد؛ و پس از موارد ذیل میآید:
الف) بعد از همزه تسویه و داخل بر جمله مؤوّل به مصدر می آید:
این جمله و جمله معطوفٌعلیه بر آن، یا فعلیه یا اسمیه و یا مختلفند.
مثال۱: سَوَاءٌ عَلَیهِم ءَاَنذَرتَهُم اَم لَم تُنذِرهُم لا یُومِنُون. {۶/بقره}
🍃دو جمله فعلیه «اَنذَرتَهُم» و «لَمتُنذِرهُم» با حرف «أم» به هم عطف شدهاند.
(تأویل مصدر👈سواءٌ عَلَیهم الإنذارُ و عَدَمُهُ.)
مثال۲: وَ لَستُ اُبالی بَعدَ فَقدیَ مالِکًا / أَمُوتیَ ناءٍ أَم هُوَ الآن واقِعُ. (قول شاعر)
🍃دو جمله اسمیه «أَمُوتیَ ناءٍ» و «هُوَ الآن واقِعُ» ، با حرف «أم» بر هم عطف شده اند.
مثال۳: سواءٌ عَلَیکُم أَدَعَوتُمُوهُم اَم اَنتُم صامتون. {۱۹۳/أعراف}
🍃جمله فعلیه «أَدَعَوتُمُوهُم» بر جمله اسمیه «اَنتُم صامتون » عطف شده است که دو جمله مختلف می باشند.
نکته: گاهی همزه از استفهام حقیقی خارج شده و به چند معنای دیگر میآید؛ همزه تسویه، یکی ازآن موارد است که بعد از کلمه «سواء» یا «ما اَدری» وغیره میآید. دراین حالت جمله بعد از همزه تسویه، به تأویل مصدرمیرود.
ب) بعد از همزه استفهام که همراه با «اَم»، طلب تعیین و تشخیص می کنند.
مثال۱: أَ أَنتُم اَشَدُّ خَلقًا أمِ السَّمَاءُ بناهَا.
{۲۷/نازعات}
مثال۲: أَ أَنتُم تَخلُقُونَه أم نَحنُ الخَالِقُونَ.
{۵۹/واقعه}
نکته: حرف «أم» که برای تعیین است، بر خلاف «أم» بعد از همزه تسویه، جوابی را طلب میکند.
.
🔹«اَم» منقطعه (منفصله): بر خلاف «أم» متصله، ماقبل و مابعدش از نظر معنا، متصل نیستند و بعد از همزه استفهام و تسویه قرار نمیگیرد و مانند «بَل»، همیشه معنای اِضراب و ترقی میدهد و فقط برای عطف جمله ها میباشد؛ و در جایگاههای ذیل میآید:
الف) بعد از خبر محض:
مثال: تَنزِیلُ الکِتَابِ لارَیبَ فیه مِن رَبِّ العَالَمِین * اَم یَقُولُونَ افتراهُ.. . {۲/سجده}
🍃 شبه جمله «مِن رَبِّ العَالَمِین» بامتعلّق محذوف، خبر برای «تَنزِیلُ» میباشد که «أم» منقطعه بعد از آن واقع شده است.
ب) بعد از همزه غیر استفهام:
مثال: أَ لَهُم أَرجُلٌ یَمشُونَ بِهَا اَم لَهُم اَیدٍ یَبطِشونَ بِها... {۱۹۵/أعراف}
🍃در این آیه شریفه، همزه منفصله برای انکار و به منزله نفی است.
ج) بعدازاستفهام به وسیله غیر همزه:
مثال: هل یَستَوِی الأعمی والبصیرُ أم هل تَستَوِی الظُلُماتُ والنّورُ. {۱۶/رعد}
🍃 در این مثال «هل» از ادات استفهام (غیر همزه) میباشد و «أم» منقطعه بعد از آن واقع شده است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی( بر مبنای کتاب موسوعه النحو والصرف والاعراب )
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•🍃🌸••◈﷽◈••🌸🍃•═•
🌿اللّٰهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقائِمَ
🌿بِأَمْرِكَ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ الطَّاهِرِينَ
🌿عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ فِي مَشارِقِ الْأَرْضِ
🌿وَمَغارِبِها،سَهْلِها وَجَبَلِها،وَبَرِّها وَبَحْرِها،
🌿وَعَنِّي وَعَنْ وَالِدَيَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللّٰهِ، وَمِداد
🌿َ كَلِماتِهِ، وَمَا أَحْصاهُ عِلْمُهُ، وَأَحاطَ بِهِ كِتابُهُ .
💎خدایا برسان، مولای ما امام راهنمای راهیافته، قیام کننده به فرمانت که درودهای خدا بر او و پدران پاکش، از سوی همه مردان و زنان مؤمن، در مشرقهای زمین و مغربهایش، همواریها و کوههایش، خشکیها و دریاهایش و از طرف من و پدر و مادرم، از درودها به وزن عرش خدا و امتداد کلماتش و آنچه دانشش برشمرده و کتابش به آن احاطه یافته.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•🍃🍃🌸••◈﷽◈••🌸🍃🍃•═•*
آقاجان شرمنده ایم ...
🔹 پیامبر_اکرم(ص) فرمودند…
نگه داشتن و حفظ_دین_و_ایمان در آخرالزمان همانند.. نگه داشتن ذغال گداخته در کف دست است..
🔹همچنین فرمودند:
در آخرالزمان کارهای زشت بعنوان کارهای خوب توجیه میشوند..!
و زنان موی سر خودشان را همانند کوهان شتر زینت میدهند..!
🔹دوران آخرالزمان دورانی است که..!
بعضی از آقایون دوست دارند خودشان را شبیه خانوم ها آرایش کنند.! و بعضی از خانوم ها دوست دارند خودشان را مثل آقایون زینت دهند.!
دوران_آخرالزمان_دورانی_است_که..👇
💤لذت گناه حرام برای بعضی ها از عسل شیرین تر میشود..
و اگر کسی بخواهد جلوی حرام خودرا بگیرد یا نهی از منکر کند, بدجوری او را مورد عنایت قرار میدهم
آن هم چه عنایتی..
💤در آخرالزمان آنقدر حق و باطل با هم آمیخته میشوند که نمی توانیم تشخیص بدهیم که چه کسی خوب است..
💤و بعضی ها هم حکم خدا را زیر پا گذاشته و علنا هرچه میل دلشان است, انجام میدهند
🔹امـــــروزه..
در زمانی به سر میبریم که..
اگه یک مادر نـجـیـبـی به دختر کوچیـــکش روسری بستن را یاد میدهد... بعـــضی ها به این مادرنـجـیـب تیکه می اندازند ومیگویند
مــگر میخواهی با این روسری بستن دخترت رو خــفــه کنی.. ولـــش کن هنوز بچه است و چیزی نمی فهمه..
⚜امـــــــــــــا
اگر مادری دخترش را از کوچیکی آرایش بکنه و مثل عروسک به همه نشونش بده همه به این مــادر میگن...چه مادر باکلاسی!
چه مادر با سلیقه ی!
که اینگونه دخترش رو بزک میکنه.
♻️امــــــــروزه..
در زمانی به سر میبریم که اگر یک بچه حزب اللهی ریش بذاره..
همه بهش تیکه می اندازند و میگویند
مگر پیرمردی که ریش میذاری..
اول جونیته بقول خودشان برو حال کن
⚠️ولـــــــــــی…
اگر آقا پســــری که صورتشو همانند خـــانوم ها آرایـــش میکنه
و..شـــلواره پاره میپوشه..
همه بهش میگن.. چه آقا پسر مــدرنیته ی که همیشه با مْــــد روز آپــدیت میشه..
😭کجـــایند_سربـــداران_ســـر_بریده_ما..؟!سربدارانی که برای بقای اســـلام عزیز و برای شـــادی دل امام عصر(عج) اینگونه ســــرهایشان را بریدند..
😔ولـــــی_امــــروزه…
کسانی که پیروی کردن از دستورات شرع را مایه عقــب افتادگی میدانند..
کسانیکه برهنگــی را نشانه مـنـورالـــفکری مــیدانند.
اینگونه پا روی خــون های ریخته شده شـــهدا میگذارند..
💠بعضی از دختر خانومها برداشتن روسری برایشان عـادی شده..
بعضی از آقایون هم رقصیدن در خیابان برایــشان عـادی شده.
خواسـتم به این اشخاص با کلاس بگم که اگر شیــعه هستید شک نکنید…
همه این مســـائل را امــــام عصر(عج) دیـــده است..
شرمنده ام مولا جان که در این زمانه در میان محبانت چقدر..غـــــریــــبــــــی..
⬅️بخدا من دیگه حرفی ندارم
فقط میتونم بگم مولا جان شرمنده ایم😭
اللهم عجل لولیک الفرج
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🔰کلید گنجینههای خداوند در دستان توست
✍️امیرالمومنین علیه السلام: خداوند کلید گنجینههای رحمتش را در دستان تو قرار داده است، که به تو اجازه داده از او درخواست کنی تا هرگاه بخواهی، درهای نعمتش را با دعا بگشایی و بارش باران رحمتش را طلب نمایی.
📚نهج البلاغه، خطبه 230
تو مگو ما را بدان شه بار نیست
با کریمان کارها دشوار نیست
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
هدایت شده از کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
*•═•••◈﷽◈•••═•*
نهج البلاغه اقیانوسی از معارف عالی و انسان ساز است ولی متأسفانه در بین ما غریب است.
⁉️ کدام یک از ما بعنوان شیعه، یک دور کامل این میراث گرانقدر مولایمان را خوانده ایم؟
⁉️ آیا نگران پیچیدگی و دشواری فهم عبارات آن هستید؟
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
🌴حکمت بیست و یکم نهج البلاغه میفرماید:
وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ؛
وفرصت ها چنان ابرها میگذرند پس فرصت های نیک را غنیمت شمارید.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
بیایید از فرصت بدست آمده استفاده کنیم و با حکمت های زندگی بخش امیر کلام مأنوس شویم.
⚡آموزش شرح و مفاهیم حکمت ها با بیانی ساده و قابل فهم در کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین در دسترس عموم قرار گرفته است👇
✨چهارشنبه هر هفته با ما همراه باشید✨
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#شرح_نهجالبلاغه_حکمتدوم
#موضوعاول
#جلسهٔ_پنجم
📖 شرح موضوع اول: طمع
أَزری بِنَفسِهِ مَن اِستَشعَرَ الطَمَع؛ هر کس طمع راپیشه کند خود را حقیر ساخته است.
ترجمه لغات
أزری: کوچک وخوار کرد
نَفسِهِ: خودش را
استشعر: (لازم خود)کرد، در باطن(خوی و روش خود) قرار داد.
اَلطَمَع: طمع، آز، امید، علاقه نفس
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
📖 درمان طمع
در مقابل هر رذیله، حسنه ای قرار دارد که با پروراندن آن در جان، به تدریج رذیله زدوده شده و جای خود را به حسنه می دهد تا موجبات سعادت آدمی فراهم آید از آنجا که صفت رذیله طمع امید به دیگران، به جای امید به ایزد منان است، دو عامل زیر می تواند در درمان طمع، مفید باشد.
الف)تدبر در فواید استغنا
طمع نوعی احساس نیاز است و در مقابلش استغنا به معنی بی نیازی از مردم می باشد که بسیار ممدوح و پسندیده است.
👈 سربلندی و عزت
طمع منحصر به اموال مردم نیست، بلکه برخی در پست و مقام، صنعت، هنر و... به دیگران چشم طمع می دوزند که کار درستی نیست.
اگر آدمی به شرف و آبرویی که با قناعت و ابراز بی نیازی از مردم کسب خواهد کرد، بیندیشد بی شک از طمع ورزی دوری می کند تا همواره بین مردم با عزت و سربلندی زندگی کند.
امام علی(علیه السلام) می فرماید: «الغَنیُ الاَکبَرُالیَأسُ عَمّا فی اَیدیِ النّاس؛ بالاترین بی نیازی مأیوس بودن از آن چیزی است که در دست مردم است».
نهج البلاغه، دشتی، ح۳۴۲
👈 کسب خیر
هر کس چشم امید به مردم داشته باشد در قبال ذلت و شقاوت فراوان شاید به بهره مندی اندک و موقتی از آنها نائل شود، در حالی که با امید به خداوند رحمان، تلاش مثبت و بی نیازی از مردم به درجات بالایی از کمال و تمام خیر و نیکی دست خواهد یافت.
به تعبیر امام سجاد(علیه السلام)که فرمود:« رَأَیتُ الخَیرَکُلَّهُ قَدِ اجتَمَعَ فی قَطعِ الطَّمَعِ عَمّا فی اَیدیِ الناس؛ تمام خیر را دیدم که فراهم آمده بود و جمع شده بود در قطع طمع از آنچه که در دست مردم است».
کافی، کلینی، ج۲، ص۳۲۰
ب)کسب تقوی(ورع)
انسان برای رسیدن به این مقام، مراحلی را طی می کند.
👈 کوتاهی آرزوها
انسان های پرهیزکار، آرزوهایی نمی کنند که ناچار باشند برای رسیدن به آنها دست نیاز به سوی مردم دراز کنند.
امام علی(علیه السلام) می فرماید: «أشرَفُ الغِنی تَرکُ المُنی؛ عالی ترین غنا و بی نیازی این است که انسان دست از آرزوهایش بردارد».
نهج البلاغه، دشتی، ح۳۴
👈 افزایش معرفت
انسان های با تقوا و پارسا هنگام نیاز، فقط سر بر آستان درگاه ربوبیّت میسایند و تنها به او چشم امید دارند.
در انسان های عادی نیز هر چه معرفت بالاتر رود بیش از پیش، نیاز به خالق هستی احساس می شود تا جایی که طمع و چشم داشت به دیگران بی معنی شده و احساس فقر و تواضع در برابر دهنده بی منّت، سر تا پای وجود را می گیرد، فقر الی الله هر چه بیشتر شود و انسان خود را در برابر خدا فقیرتر بداند زمینه بی نیازی از دیگران حاصل می شود.
سیری در حکم نهج البلاغه، دکتر شهاب الدین ذولفقاری، ص۵۹
امام علی(علیه السلام) می فرماید:« ضادّوالطّمَعَ بِالوَرَعٍ؛ با پارسایی به جنگ طمع بروید».
غررالحکم، عبدالواحد آمدی،ح۴۷۶۲
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
┄┄┅••✻••┅┄┄
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی