eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 علامتهای تشخیص نقل به لفظ و نقل به معنی در روایات 👤 🔻 در روایات یکی از مسائل مهم توجه به این نکته است که روایت نقل به لفظ است یا نقل به معنی است و برای تشخیص این مساله باید به نکاتی مانند داب راوی، خصوصیات راوی مانند عرب اصیل بودن ، ادیب بودن و در روایات فقهی فقیه بودن یا خصوصیات روایت مانند توقیع و مکاتبه بودن، املایی بودن، بیان حال بودن، خانواده احادیث و غیره و همچنین باید به کیفیت تحمل حدیث هم توجه شود... 📚 برگرفته از صوت نقل به لفظ و نقل به معنی در موسسه امام خمینی 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 مستحب نبودن جهر به بسم الله در نماز برای زنان 👤 استحباب بلند گفتن بسم الله برای زنان دلیلی ندارد و روایاتی مانند(الجهر ببسم الله فی جمیع الصلوات سنه) با توجه به مستحب نبودن جهر در نمازهای جهری برای زنان، اطلاقی ندارند روایت علامات المومن هم در این مورد اطلاق ندارد، زیرا... 📚 درس خارج فقه تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از جناح کوئیز
📣 برای اولین بار در علوم حوزوی ⚜️مسابقات آنلاین علمی جناح کوییز⚜️ 📚#نحو و... دانسته های تخصصی خودت رو تو رقابت های به چالش بکش و تقویت کن. رقابت کن🥇،آموزش ببین🧠، جایزه بگیر🏆 شما هم 🏆 باشید مسابقه بزرگ جناح کوییز به مناسبت نیمه شعبان همراه با : (با حمایت مالی بنیاد خیرین حوزه های علمیه) 🥇نفر اول ۲۰میلیون ریال 🥈نفر دوم ۱۵میلیون ریال 🥉نفر سوم ۱۰میلیون ریال و به یک کاربر از ۵۰ نفر اول به قید قرعه ۵ میلیون ریال اهداء می گردد. زمان شروع رقابت: المعظم از ساعت ۰۰:۰۰ روز چهارشنبه لغایت ۲۴:۰۰ ایده،مدیریت ساخت و تولید سوال توسط برخی طلاب درس خارج فقه و اصول قم، با مجوز رسمی از سازمان تبلیغات. 🏃‍♂ اطلاعات بیشتر و دریافت نرم افزار از کانال 🀄️ @janahquiz
🔰 💠 نظریات در مورد نحوه وجود اشخاص حقوقی 👤 یکی از مباحث مرتبط با اشخاص حقوقی، تحلیل نحوه وجود آن است. نظریه اول برای تحلیل وجود شخص حقوقی، وجود فرضی و مجازی آن است. مقصود از نظریه وجود فرضی و مجازی این است که در خارج صرفاً اشخاص حقیقی وجود دارند، اما بالعرض و المجاز، وجود و همچنین حقوق و تکالیفی که برای شخص حقیقی است، به شخص اعتباری نیز نسبت داده می‌شود. طبق این نظریه نسبت دادن وجود به شخص حقوقی همانند نسبت دادن جریان به میزاب است. عمده اشکال در این نظریه این است که حق و تکلیف را منوط به اراده و شعور دانسته است،‌ در حالی که چنین شرطیتی وجود ندارد. 📚 برگرفته از صفحه ۴۹ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠نقد کلام محقق خوئی و شهید صدر در تحریر محل نزاع اجتماع امر و نهی 👤 محقق فرموده است محل نزاع در اجتماع امر ونهی، برگشت می کند به یک نزاع صغروی به معنای اینکه آیا تعدد عنوان موجب تعدد معنون می شود یا نه؟ به عبارت دیگر آیا ترکیب بین دو عنوان اتحادی است یا انضمامی؟ شهید صدر نزاع را صغروی و کبروی دانسته است و فرموده است: دو نزاع کشف تعدد عنوان از تعدد معنون و برفرض عدم کشف مصحح بودنِ تعدد عنوان برای جواز اجتماع امر ونهی، محل بحث است. به نظر استاد مساله جواز اجتماع امر و نهی در جایی که تعدد عنوان موجب تعدد معنون باشد؛ اصلا محل اختلاف و نزاع نیست. یعنی اگر عناوین متعلقات احکام از قبیل عناوین حقیقی باشند که تعدد آنها موجب تعدد معنون است در جواز اجتماع تردیدی نیست و اصلا محل بحث نیست و لذا حق به نظر ما این است که همان طور که مرحوم آخوند فرمودند یک نزاع بیشتر در این مساله وجود ندارد و آن یک نزاع هم نزاع کبروی است و اینکه در موارد ترکیب اتحادی، اجتماع امر و نهی جایز است یا نه؟ 📚درس خارج اصول، ۹ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 ثمره عملی نداشتن بین قول به علیت تامه داشتن و یا اقتضا داشتن علم اجمالی برای وجوب احتیاط 👤 در بحث علم اجمالی یک بحثی است که آیا علم اجمالی علیت تامه دارد برای وجوب احتیاط یا اقتضا دارد. استاد فرمود: بین این دو نظریه از جهت عملی تفاوتی نیست و در حقیقت فقط ثمره علمی دارد. در نتیجه مواردی که شارع ترخیص داده است قائلین به علت تامه بودن علم اجمالی می گویند کشف بدل می شود ولی اقتضائی ها می گویند بدون جعل بدل این ترخیص رخ داده است. 📚درس خارج اصول، جلسه ۱۰۷، ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 پاسخ استاد از اشکال مرحوم آقای خویی به اراده تشریعیه 👤 مرحوم آقای فرمایش مبنی بر اینکه مراد از فعلیت حکم، تعلق اراده مولا به فعل عبد است را نفی کرده و فرموده است: ما چیزی به نام اراده تشریعیه تصویر نمی کنیم چرا که تعلق اراده خداوند به فعل عبد از دو حال خارج نیست: يا اراده او «بما أنه خالق و قادر علی کل شيئ» به أفعال عباد تعلق می گیرد که در این تقدير تعلق اراده به فعل عبد مستلزم جبر است و یا اینکه اراده خداوند به فعل عبد «بما أنه مولی من الموالي» تعلق گرفته که در این فرض تعلق اراده به فعل عبد مستلزم این است که اراده به فعل غير مقدور تعلق بگیرد. استاد در پاسخ از این کلام مرحوم آقای خویی، یک جواب نقضی و یک جواب حلی داده اند اما این است که ... 📚 درس خارج اصول، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 تفاوت ترک استفصال با ترک استیضاح 👤 ترک استفصال در مورد یک قضیه‌ است که حضرت در مقام پاسخ از سوال، بین حصص مختلف تفصیل نداده‌اند. ترک استیضاح در مورد یک لفظ است که چند معنی در آن محتمل است و امام در مقام پاسخ، از سائل توضیح نخواسته‌اند و حکم را به صورت بیان نموده‌اند. 📚 درس خارج فقه، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 ظاهر نهی از اتباع رأی، نهی از بی‌ضابطه بودن استدلال است 👤 در بحث حجیت یکی از مباحثی که مطرح است این است که آیا شارع می‌تواند از عمل به قطع‌ ردع نماید؟ به علمای نسبت داده شده که آنها مدعی هستند شارع از تبعیت از قطع حاصل از ردع کرده است. یکی از ادله ایشان روایات نهی از اتباع رأی است. جواب مختار این است که ظاهر کلمۀ رأی این است که از روی و قاعده صحبت نشده باشد. 📚 درس خارج اصول، ۱۶ آبان ۱۴۰۱. 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 دعا برای فرج دوستان آن حضرت عج الله تعالی فرجه الشریف باید دو مطلب را رعایت کنند: یکی اینکه در شداید برای فرج کنند، که خود همین مژده ای است برای اینکه شداید به متصل است. دیگر اینکه، دعا کنند که ظهور آن حضرت برای اهل ایمان، همراه با عافیت باشد، و تا وقت ظهور با وجود بلاها و شداید، ثابت قدم و استوار در دین و عامل به تکلیف باشند. 📗کتاب حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف ص ۲۴۲ (مجموعه بیانات آیت الله بهجت ره پیرامون حضرت ولی عصر علیه السلام) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir