🔰#اصول
💠 ثمره عملی نداشتن بین قول به علیت تامه داشتن و یا اقتضا داشتن علم اجمالی برای وجوب احتیاط
👤#استاد_گنجی
در بحث علم اجمالی یک بحثی است که آیا علم اجمالی علیت تامه دارد برای وجوب احتیاط یا اقتضا دارد. استاد فرمود: بین این دو نظریه از جهت عملی تفاوتی نیست و در حقیقت فقط ثمره علمی دارد. در نتیجه مواردی که شارع ترخیص داده است قائلین به علت تامه بودن علم اجمالی می گویند کشف بدل می شود ولی اقتضائی ها می گویند بدون جعل بدل این ترخیص رخ داده است.
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۰۷، ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#علم_اجمالی
#اقتضا #علیت_تامه #احتیاط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 پاسخ استاد از اشکال مرحوم آقای خویی به اراده تشریعیه
👤#استاد_احمدی_شاهرودی
مرحوم آقای #خویی فرمایش #آخوند مبنی بر اینکه مراد از فعلیت حکم، تعلق اراده مولا به فعل عبد است را نفی کرده و فرموده است: ما چیزی به نام اراده تشریعیه تصویر نمی کنیم چرا که تعلق اراده خداوند به فعل عبد از دو حال خارج نیست: يا اراده او «بما أنه خالق و قادر علی کل شيئ» به أفعال عباد تعلق می گیرد که در این تقدير تعلق اراده به فعل عبد مستلزم جبر است و یا اینکه اراده خداوند به فعل عبد «بما أنه مولی من الموالي» تعلق گرفته که در این فرض تعلق اراده به فعل عبد مستلزم این است که اراده به فعل غير مقدور تعلق بگیرد.
استاد #احمدی_شاهرودی در پاسخ از این کلام مرحوم آقای خویی، یک جواب نقضی و یک جواب حلی داده اند اما #جواب_نقضی این است که ...
📚 درس خارج اصول، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#فعلیت
#اراده #تشریعیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 تفاوت ترک استفصال با ترک استیضاح
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
ترک استفصال در مورد یک قضیه #شخصیه است که حضرت در مقام پاسخ از سوال، بین حصص مختلف تفصیل ندادهاند.
ترک استیضاح در مورد یک لفظ #مجمل است که چند معنی در آن محتمل است و امام در مقام پاسخ، از سائل توضیح نخواستهاند و حکم را به صورت #مطلق بیان نمودهاند.
📚 درس خارج فقه، ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#استفصال
#استیضاح
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 ظاهر نهی از اتباع رأی، نهی از بیضابطه بودن استدلال است
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
در بحث حجیت #قطع یکی از مباحثی که مطرح است این است که آیا شارع میتواند از عمل به قطع ردع نماید؟ به علمای #اخباری نسبت داده شده که آنها مدعی هستند شارع از تبعیت از قطع حاصل از #دلیل_عقلی ردع کرده است. یکی از ادله ایشان روایات نهی از اتباع رأی است. جواب مختار این است که ظاهر کلمۀ رأی این است که از روی #ضابطه و قاعده صحبت نشده باشد.
📚 درس خارج اصول، ۱۶ آبان ۱۴۰۱.
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #جرعه_معرفت
💠 دعا برای فرج
دوستان آن حضرت عج الله تعالی فرجه الشریف باید دو مطلب را رعایت کنند:
یکی اینکه در شداید برای فرج #دعا کنند، که خود همین مژده ای است برای اینکه شداید به #فرج متصل است.
دیگر اینکه، دعا کنند که ظهور آن حضرت برای اهل ایمان، همراه با عافیت باشد، و تا وقت ظهور با وجود بلاها و شداید، ثابت قدم و استوار در دین و عامل به تکلیف باشند.
📗کتاب حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف ص ۲۴۲ (مجموعه بیانات آیت الله بهجت ره پیرامون حضرت ولی عصر علیه السلام)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 شمول موضوع لزوم تحصیل حجت نسبت به صبی ممیز
👤 #استاد_شهیدی
مرحوم شیخ در ابتدای بحث #قطع مقسم حجج را، «مکلف» و صاحب کفایه «البالغ الذی وضع علیه القلم» قرار داده اند.
اما اختصاص بحث به #بالغین صحیح نیست بلکه شامل #صبی ممیزی که احتمال تکلیف در حق خود می دهد نیز می شود.
ان قلت: ضرورت فقه بر عدم تکلیف غیر بالغ است.
قلت: ضرورت فقه تنها بر عدم عقاب اخروی غیر بالغ است که اطلاق آن هم باید بررسی شود.
در برخی از موارد شرط تحصیل حجت به معنای معذر و منجز بلوغ نیست: از جمله در احکام عقلیۀ مبتنی بر قاعده #ملازمه ...
📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#صبی
#حجت #ممیز #ملازمه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 تشخیص علت از حکمت
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 در روایات ابتدا باید قرینه خاصه یعنی فضای صدور روایات را بررسی کنیم تا ببینیم که در دوران حضور و ملحق به حضور تا پایان غیبت صغری آیا بین این حکم و این خصوصیت تفکیک شده است یا تفکیک نشده است که اگر مانند اختلاط میاه نسبت به حکم عده تفکیک شده است آن خصوصیت حکمت حکم است و علت نیست اما اگر بین خصوصیت و حکم تفکیک نشده است مانند زمان جنگ نسبت به حرمت فروش سلاح و حکم با آمدن خصوصیت آمده است و با رفتن خصوصیت رفته است، خصوصیت علت است. اما اگر قرینه خاص ای نبود سراغ قرائن عامه مانند توجه به استفاده علت یا حکمت از وضع یا اطلاق می رویم و اگر هیچ قرینه ای ثابت نشد، حکم به اجمال می شود...
📚 درس خارج فقه جلسه ۸۱، ۹ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#علت
#حکمت #قرینه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 تقدیم روایت ضعیف السند مطابق قرآن بر روایت متعارضِ صحیح السند
👤 #استاد_محمدجواد_فاضل
در بحث تعارض بین روایات استاد فاضل قائل به تقدیم روایت مطابق با قرآن با وجود ضعف سندی بر روایت صحیح السند می باشند. در بحث مرتد فطری نیز ایشان این روش را به عنوان یکی از راه های جمع بین روایات متعارض بیان می کنند. ایشان در مقام اشکال به مسلک رجالی مرحوم آیت الله #خویی می فرمایند: اگر روایتی اجمال داشت یا دو روایت با هم تعارض کنند، روایتی که مطابق با قرآن است اخذ میکنیم.
در زمان ما بر اساس مسلک رجالی محقق خویی بسیاری از روایات از کتب روایی ما حذف میشود. وقتی دو روایت با هم تعارض میکنند، در خود روایات وارد شده که ببینید،کدام یک مطابق با #قرآن است، نمیگوید ببینید سند کدام صحیح و کدام ضعیف است؟!
📚 درس خارج فقه، ۲ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#تعارض
#ترجیح #موافق_قرآن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 نظریات در مورد نحوه وجود اشخاص حقوقی
👤 #الشخص_الاعتباری
🔻یکی از مباحث مرتبط با اشخاص حقوقی، تحلیل نحوه وجود آن است. یکی از نظریات این است که شخص حقوقی همانند اشخاص طبیعی دارای وجود حقیقی در خارج است که این وجود از طریق به رسمیت شناختن آن از سوی قانون اعطاء نمیشود، بلکه وجودی است که قبل از قانون نیز محقق است و صرفاً توسط عقلاء کشف شده و اجازه فعالیت پیدا کرده است.
طبق این نظریه، شخص حقوقی همانند شخص حقیقی است؛ چون وقتی به فرد حقیقی به رسمیت شناخته میشود، این امر وجود آن را ایجاد نمیکند، بلکه به فعالیتهای انجام شده از سوی او رسمیت میبخشد. شخص حقوقی نیز چنین است.
در تبیین نظریه وجود حقیقی، تقریبهای مختلفی مطرح شده است که در این مجال به دو نظریه اساسی و مهم اشاره میشود:
الف: عضویت
ب: اراده
📚 برگرفته از صفحه ۵۹
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 شرطیت اسلام در مؤذن
👤#استاد_گنجی
در بحث اذان یک بحثی مطرح است که آیا اسلام در مؤذن شرط است؟ ادله ای برای شرطیت اسلام ذکر شده است:
۱- قصد قربت از کافر متمشی نمی شود.
۲- کفار مکلف به فروع نیستند و اذان برای آنها تشریع نشده است.
۳- وجود شهادتین در فصول اذان
استاد در ادله مناقشه می کند و مستمسک خود را مطرح می کند.
📚درس خارج فقه، جلسه ۱۰۸، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#کافر
#اسلام #مؤذن #اذان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 بررسی وثاقت محمد بن اسماعیل
👤 #استاد_شهیدی
محمد بن اسماعیل چند صد روایت در #کافی دارد ولی توثیق خاص ندارد و لذا آیت الله #سیستانی روایات او را ضعیف می داند.
وجوهی برای وثاقت ایشان بیان شده است:
۱- اکثار روایت مرحوم کلینی
۲- اعتماد مرحوم کلینی بر محمد بن اسماعیل
۳- واسطه در اجازه به کتاب ابن ابی عمیر یا حماد یا...
📚 درس خارج فقه، ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#توثیق
#محمد_بن_اسماعیل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir