eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
803 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
شهروندی فعال و بهبود کیفیت زندگی شهری ✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی #مدیریت_شهری #تحلیل_مسائل_روز
شهروندی فعال و بهبود کیفیت زندگی شهری ✍   ▪️شاید بتوان در جامعه و مبتنی بر نظام های نرم افزاری امروز «شهروندی» را پویاترین مفهوم اجتماعی تلقی نمود. واژه مهمی که مبنای عالی ادارة امور انسانی و موقعیتی فعال است که بر حقوق، وظایف، تعهدات و مسئولیت ها دلالت دارد و توانایی انسان ها برای قضاوت در مورد زندگی شان را تصدیق می نماید.   ▪️بر همین اساس بنیادی ترین ویژگی شهروندی «مشارکت و حضور فعالانه در نظام اجتماعی» می باشد که با تمسک به مجموعة حقوق، وظایف و تعهدات راهی برای توزیع و اداره عادلانه منابع از طریق و مسئولیت های زندگی اجتماعی ارائه می دهد.   ▪️نظام مدیریت شهری با «توسعه مفهوم شهروندی فعال» علاوه بر بهره گیری از توان و استعداد عمومی برای توسعه شهر، سبب توانمندسازی افراد و اجتماعات نیز خواهد شد و فرآیند مشارکت را به عنوان امری ارزشمند و قابل اتکا تعریف می نماید که مصادیق بروز و ظهور آن بر اساس ایجاد انگیزه و تعهد در و امکان مشارکت آن ها در برنامه ریزی، تصمیم سازی و ارائه خدمات عمومی تبیین می گردد.   ▪️بر این اساس صرفاً به دنبال افزایش صرف مشارکت عمومی نیست بلکه فراتر از آن خواهان مشارکت هدفمند، متعهدانه و بر مبنای باور و علاقه عموم شهروندان در اداره شهر است.   ▪️به بیان ساده تر پارلمان های شهری و شهرداری ها با مجموعه ای از برنامه ها و اقدامات بسترهای لازم جهت همراهی شهروندان در مدیریت شهری را فراهم می سازند تا از این طریق شهر به مکان زندگی پیشرفته، توسعه یافته و مطلوب تبدیل شود. حال سئوال اساسی اینجاست که شهروندی فعال چه اهمیت و نقشی در بهبود دارد و چرا در نظام های توسعه یافته برای مدیریت شهری وظیفه مهم «توسعه شهروندی فعال» تعریف گریده است؟   ▪️مسلماً با توجه به تنوع خدمات و تکثر عرصه های فعالیت مدیریت شهری و گستره ی عظیم بحران های پیش بینی نشده در اداره شهر از قبیل؛ سیل، زلزله، آلودگی های زیست محیطی، مسائل مهم اجتماعی از قبیل و توسعه نامتوازن شهرها و همچنین محدودیت امکانات، منابع و فرصت های در اختیار سیستم مدیریت شهری، بدون شک فرآیند پیشرفت و توسعه شهر بدون مشارکت و کوشش همگانی محقق نخواهد شد.   ▪️شهری در مسیر پیشرفت قرار خواهد گرفت که علاوه بر متخصص، کوشا و توانمند شهروندانی فعال، مشارکت جو، دارای هویت شهری و اثر گذار در تمامی عرصه های مالی، اجتماعی و توسعه ای داشته باشد. شهروندی که خود را صاحب شهر می داند و سهم خود را برای پیشرفت و توسعه شهر پرداخت می نماید.   🔺منبع: ، 🔻دوشنبه، ۴ مرداد ۱۴۰۰، شماره ۳۴۴۲ www.modiryar.com @modiryar
تفاوت «واکنش نشان دادن» و «پاسخ دادن» ▪️واکنش نشان دادن یک اتفاق کاملاً طبیعی است که همه ما انجام می‌دهیم. اما در لحظه و احساسی هستند و معمولاً ما را به نتیجه خاصی نمی‌رسانند یا ممکن است افراطی و نادرست باشند.   ▪️در مقابل معمولاً سریع و بلافاصله اتفاق‌ نمی افتد. پاسخ‌ها فکر شده هستند و علاوه بر احساس، دلیل و منطق هم دارند و می‌توانند ما را به اهداف مان نزدیک کنند و باعث تعامل و ارتباط سازنده شوند.   ▪️با وجود اینکه طبیعی است، اما باید حواسمان باشد که واکنش و پاسخ را با هم اشتباه نگیریم و تصمیم‌ها و روابطمان را براساس پاسخ‌ها پیش ببریم و نه واکنش‌ها. www.modiryar.com @modiryar
📖 ، حدیث ۳۷۵۹ ۞ الحَریصُ تَعِبٌ ۞ حریص، همواره در رنج است. www.modiryar.com @modiryar
مهم‌ترین عادت‌های رهبران بزرگ 🔺توضیح دادن انتظارات: 🔻هماهنگ و هم سو شدن تیم 🔺پرسیدن سئوال: 🔻تعامل و مشارکت بیشتر 🔺درگیر و دخیل کردن اعضای تیم: 🔻ایجاد حس مالکیت در اعضای تیم 🔺ارزیابی و سنجش دستاوردها و نتایج: 🔻پاسخگویی و قبول مسئولیت تیم 🔺قدردانی کردن و سپاسگزاری از افراد: 🔻وفاداری و تعهد اعضای تیم www.modiryar.com @modiryar
تکنیک‌های مراقبت از خود www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ تکنیک‌های مراقبت از خود #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
خود مراقبتی و ضرورت های آن 💢 خودمراقبتی: ▪️ یعنی انجام دادن هر فعالیتی که برای دستیابی به زندگی شاد و متعادل لازم است. خود مراقبتی به جسم، ذهن و روح ما انرژی می‌بخشد و باعث سرزندگی‌مان می‌شود، احساس خوشبختی ما را بیشتر می‌کند، توانایی موفقیت را در ما افزایش می‌دهد و باعث بهبود کیفیت روابط و سطح زندگی‌مان می‌گردد. اگر از فواید خود مراقبتی آگاه باشیم، دیگر آن را صرفا به‌عنوان گزینه‌ای که می‌تواند نتایج مفیدی برای‌مان داشته باشد،‌ نمی‌بینیم، بلکه به ضرورتی در زندگی‌مان بدل خواهد شد. 💢 ضرورت مراقبت از خود را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد: • به شما لازم را برای ادامه زندگی می‌دهد؛ • در حفظ و جسم ما نقش مهمی دارد؛ • انرژی موردنیاز ما را برای تلاش جهت و رسیدن به اهداف فراهم می‌کند؛ • رعایت نکردن آن، دیر یا زود، گریبان ما را با انواع و روحی می‌گیرد. ▪️خود مراقبتی مخصوص آدم‌های نازک‌نارنجی یا ضعیف نیست؛ مفهوم لوکس یا خودخواهانه‌ای هم نیست، بلکه تلاشی آگاهانه برای رشد و افراد است که همه ما باید آن را جدی بگیریم. ▪️اکثر ما ممکن است فکر کنیم که مراقبت از خود یعنی داشتن خواب کافی، ورزش، غذای سالم و موارد دیگری که خیلی وقت‌ها شنیدیم. البته که این عوامل هم تأثیر زیادی روی ما دارد. ▪️باید توجه کنیم که مراقبت از خود فقط مربوط به سلامت جسمی نیست و ابعاد دیگری را هم شامل می‌شود. مثلاً، مراقبت از خود یک جنبه‌اش این است که مان را بیشتر کنیم یا با شبکه‌سازی، تعیین حد و مرز روابط خود با دیگران و ... به سلامت روح و روان خود اهمیت دهیم. این عوامل باعث رشد و پیشرفت ما می‌شود و احساس خوبی را هم در ما ایجاد می‌کند. www.modiryar.com @modiryar
💢 سبک‌های رایج رهبری: 1⃣ رهبری آرمان‌گرا: (پیشرفت و الهام بخش) 2⃣ رهبری خدمتگزار: (متواضع و حمایت گر) 3⃣ رهبری اقتدارگرایانه: (سلطه جو و نتیجه محور) 4⃣ رهبری تفویضی: (آزادی عمل و بدون ملاحظه) 5⃣ رهبری دموکراتیک: (حمایت و نوآور) 6⃣ رهبری پیشتاز: (کمک کننده و انگیزشی) 7⃣ رهبری تحو ل‌گرا: (چالش انگیز و ارتباطی) 8⃣ رهبری تبادل‌گرا: (عملکرد محور) 9⃣ رهبری بوروکراتیک: (سلسله مراتبی و وظیفه محور) 🔟 رهبری مربی‌گری: (انگیزشی) www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
💢 سبک‌های رایج رهبری: 1⃣ رهبری آرمان‌گرا: (پیشرفت و الهام بخش) 2⃣ رهبری خدمتگزار: (متواضع و حمایت
سبک های رایج رهبری ▪️ Leadership Style به روشی که رهبر از نفوذش برای کسب اهداف استفاده می کند گفته می‌شود. به بیان دیگر نحوه استفاده رهبر از قدرت و نفوذ را سبک رهبری گویند. سبک رهبری اساسا شیوه نگرش مدیر نسبت به نقش خود و کارکنان است. انواع سبک‌های رهبری در نظریه‌ها و تئوری‌های مدیریت مطرح شده است. ▪️بطور سنتی دو نوع دیدگاه درباره سبک رهبری وجود دارد. سبک تعیین کننده جو حاکم بر سازمان، هم چنین چگونگی تعامل رهبران با زیر دستان است. درخصوص نظریه های رهبری تحقیقات فراوانی صورت گرفته است، که نتایج حاصله بیانگر سبک های رهبری سازمان متفاوتی است. یک سبک رهبری خاص برای همه موقعیت ها مناسب نبوده و هر شخص شیوه‌ای در هدایت دیگران دارد. ▪️ می توانند در موقعیت های مختلف از سبک های رهبری متفاوتی استفاده کنند. چگونگی اتخاذ سبک های رهبری برای اطمینان از اثربخشی آن سبک، یکی از مهم ترین مباحث علوم رفتاری است. سبک رهبری، به خصوصیات رفتاری رهبر در هدایت، انگیزش، راهنمایی و مدیریت یک گروه گفته می شود. پذیرش یک سبک مناسب به مدیر برای برقراری ارتباط، اعتماد و احترام در بین کارکنان کمک زیادی خواهد کرد و برعکس انتخاب سبک نادرست مدیریت منجر به نارضایتی کارکنان و در نهایت شکست سازمان خواهد شد. 💢 سبک‌های رایج در تئوری‌های رهبری: 1⃣ رهبری آرمان‌گرا (پیشرفت و الهام بخش) 2⃣ رهبری خدمتگزار (متواضع و حمایت گر) 3⃣ رهبری اقتدارگرایانه (سلطه جو و نتیجه محور) 4⃣ رهبری تفویضی (آزادی عمل و بدون ملاحظه) 5⃣ رهبری دموکراتیک (حمایت و نوآور) 6⃣ رهبری پیشتاز (کمک کننده و انگیزشی) 7⃣ رهبری تحو ل‌گرا (چالش انگیز و ارتباطی) 8⃣ رهبری تبادل‌گرا (عملکرد محور) 9⃣ رهبری بوروکراتیک (سلسله مراتبی و وظیفه محور) 🔟 رهبری مربی‌گری (انگیزشی) www.modiryar.com @modiryar
استاندار به مثابه رئیس‌جمهور 🔺منبع: ، 🔻چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰، شماره ۸۸۲ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
استاندار به مثابه رئیس‌جمهور   ▪️یکی از مهم ترین پاشنه آشیل های کشور در ادوار گذشته تا کنون استاندارها بوده اند. به بیان دیگر به نسبت میانگین سطوح مدیریتی کشور معمولاً کارآمدی و توانایی استاندارها از سایر سطوح پایین تر بوده است. این امر به دلایل مختلفی رخ داده است. شاید بتوان از انتخاب های غیر بومی، دخالت شدید جریان های سیاسی در فرآیند انتخاب استاندارها، انتخاب افرادی که انگیزه های لازم برای این مقام را نداشته و یا خود را شایسته جایگاهی بالاتر می دانسته اند و سایر مواردی دیگر از این دست به عنوان مهم ترین دلایل این اتفاق دانست.   ▪️این درحالی است که بالاترین جایگاه مدیریت هر استان مقامی بسیار حائز اهمیت است که می توان با گزینش و انتصاب افراد مناسب برای این رده مدیریتی بسترهای لازم برای پیشرفت و توسعه متوازن در کشور را ایجاد کرد. با توجه به شرح و ظایف و ماهیت موضوعات مختلفی که در این وجود دارد هر استاندار برای خودش یک رئیس جمهور است در مقیاسی کوچکتر و حوزه مدیریتی محدودتر. لذا ضرورت دارد فردی که برای این مقام برگزیده می شود از مجموعه مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و صنعتی آگاهی نسبی داشته باشد.   ▪️اگر این اتفاق و به دنبال آن توسعه سازمان های محلی و بومی رخ دهد هم «فرآیند توسعه»، متوازن و اصولی پیش خواهد رفت، هم با توسعه استان ها مهاجرت به سمت مرکز کاهش می یابد و زمینه توسعه و توانایی های بومی فراهم می گردد. اخیراً و در جریان اتفاقات خوزستان رئیس جمهور منتخب از انتصاب استاندارهای ویژه با اختیارات گسترده تر برای این استان و برخی دیگر از استان ها خبر داد. به نظر می رسد این سخن پیام خوبی به دنبال دارد که در دولت جدید مسأله جایگاه و اهمیت مسئولیت اداره استان بیشتر مورد توجه قرار دارد.   ▪️در برخی دولت های قبلی شاهد بودیم بعضاً زمانی که به هر دلیلی فردی نورچشمی به دولت راه پیدا نمی کرد و سران دولت دوست داشتند به هر قیمتی از وی استفاده کنند یا به او امتیازاتی بدهند بلافاصله فرد مذکور را راهی یکی از استان ها کرده و مسئولیت را به وی واگذار می کردند. این اتفاق سبب می شد استانداری منصوب شود که هیچ گاه به آن استان علاقه و تعصب لازم را نداشت و حتی بعضاً چمدان هایش را باز نمی کرد و مکرر در حال رفت و آمد به تهران بود! و در بسیاری موارد چون خود را شایستۀ جایگاه بالاتری می دانست از انگیزه لازم نیز برخوردار نبود.   ▪️استاندارها باید پای کار بوده، حتی المقدور بومی و علاقه مند به حوزه مسئولیت خود باشند، از مسائل اقتضایی و خاص استان تحت مدیریت خود آگاه باشند و ضمن تعاملات مناسب با بدنه ی دولت و نمایندگان مجلس منتخب استان به شهرستان های مختلف سفرکرده و همانند یک زمام امور را در دست گرفته و نسبت به رونق استان خود تلاش کند. شاید اگر این اتفاقات در ادوار گذشته رخ داده بود الان بسیاری از مسائل که در استان هایی مثل خوزستان، سیستان و بلوچستان و .. شاهد هستیم به وجود نیامده و برای مردم و کشور ایجاد مشکل و مسأله نمی کرد   ▪️امیدواریم که رویکردهای تحولی و انقلابی دارد با مطالعه و تدوین شاخص ها و دستورالعمل مناسب  استاندارهایی را منصوب نماید که حتی المقدور بومی و از تمامی ویژگی های لازم برای این امر خطیر بهره مند باشند. اگر قرار است در کشور فرآیند توسعه متوازن و تمرکز زدایی رخ دهد بدون شک اولین گام در این راستا شایسته سالاری و شایسته گزینی استاندارها خواهد بود. مدیران مقتدری که در حوزه تحت فرمان خود به مثابه یک رئیس جمهور توانمند و صاحب صلاحیت باشند.   🔺منبع: ، 🔻چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰، شماره ۸۸۲ www.modiryar.com @modiryar
12.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من جرأتش را دارم ⛱ من جرأتش را دارم در برابر روزگار بایستم، حقم را بگیرم، ناامیدی را زمین گیر کنم، از زندگی لذت ببرم و در کوچه پس کوچه های بی سرانجامِ رنج و سختی، عاقبتی شیرین و خیر برای خودم رقم بزنم. هرگز نمی ترسم «اگر غم لشكر انگیزد» و در برابر من و آرزوهایم بایستد. آن قدر به خودم و حقیقتِ باورهایم ایمان دارم که پا پس نمی کشم و در برابر هر آنچه می خواهد زندگی را بر من تلخ کند کم نمی آورم. ⛱ باور کنید می توان در همین زمانه عاشق بود، پاک ماند و خوب زندگی کرد. فقط کافی است عاشق باشی. وقتی پای عشق در میان است دیگر هیچ کس و هیچ چیز نمی تواند تو را از پای در آورد. عشق جادوی زندگی است که قدرت بی مثال امیدواری و اشتیاق را به انسان می بخشد. من عشق را تجربه کرده ام، حلاوتش را چشیده ام، تاوانش را پس داده ام، پای سرد و گرمش ایستاده ام و هرگز دست از آن نکشیده ام. ⛱ عاشق نهادی پاک دارد و چشمانی با حیا، صبور است و شکور، مهربان است و فداکار، بی قرار است و بی پروا، قدر زندگی را می داند و پای حرفش می ایستد، بی باک است و مشتاق و به حرمت عشق از حریم خوبی ها گذر نمی کند و این گونه هیچ گاه زندگی اش از رونق نمی افتد. شاید خیلی خسته باشم و کوله باری از مصائب و مشکلات زندگی را به دوش بکشم اما تسلیم روزگار نمی شوم مگر جانم را بگیرد که بحثش جداست! www.modiryar.com @modiryar