از پروژه های سطحی تا برنامه های بینادی
✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻سهشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰، شماره ۳۵۰۱
https://shahraranews.ir/fa/publication/content/12170/334564
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
از پروژه های سطحی تا برنامه های بینادی ✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا، 🔻سه
از پروژه های سطحی تا برنامه های بینادی
✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ در بند نهم چرخش هایِ #تحول_آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت «ایجاد زیر ساخت های حیاتی و اجرای برنامه های بنیادی به جای اقدامات و پروژه های سطحی و ظاهری»، بیان شده است. یکی از مهم ترین آفت های مدیریت شهری سطحی نگری و پرداختن به امور ظاهری و سطحی است. مقوله ی مهمی که بسیاری از شهرداری ها درگیر آن هستند. البته قطعاً این امر در کلان شهرها بیشتر به چشم می آید.
✅ چون اساساً زیرساخت های حیاتی و برنامه های بنیادی در عرصه شهرهایِ کلان معنای دقیق تر و عملیاتی تری به خود می گیرد و همچنین #حجم_نقدینگی در اختیار و میزان درآمدهای مدیریت شهری در کلان شهرها به مراتب بیشتر است. در عصر حاضر شهر و زندگی شهری بدون بهره مندی از بزرگراه ها و شبکه هاي حمل ونقل ريلي، فرودگاه ها، شبکه هاي فاضلاب و تأمین آب، تلفن، برق، و همچنین شبکه هاي اينترنت و موبايل غيرقابل تصور است.
✅ این ها دقیقاً همان زیر ساخت هایی هستند که بیشتر از هر پدیده ی دیگری در #فرایند_مدرنیته دوران کلاسیک بر قالب شهرها و سبک و سطح رابطه انسان مدرن با محيط و طبيعت پيرامونش تاثير گذاشته است. به هر حال در این راستا با چرخش نگرشی که در دوره ششم شورای اسلامی شهر بدان تأکید شده قرار است امور نمایشی، سطحی و ظاهری جای خود را به دیدگاه امور بنیادی و حیاتی بدهد. در این راستا رعایت چند نکته اهمیت دارد:
▪️اول؛ #سرمایه_گذاری حداکثری در امور زیربنایی و بنیادی امری معقول و کاملاً پذیرفته شده است که در بلند مدت رفاه و توسعه پایدار شهری را به همراه می آورد. ولی رعایت حداقل های ضروری برای امور سطحی و ظاهری که در منظر شهروندان قرار دارد نباید مورد غفلت قرار گیرد.
▪️دوم؛ در فرایند #برنامه_های_بنیادی باید بررسی و تحلیل مفهومی کامل از «ويژگي ها و بحران هاي پيش روي زيرساخت هاي شهري و همچنین ويژگي هاي مورد انتظار از زيرساخت هاي دوران پس از صنعت» به عمل آید.
▪️سوم؛ باید با گذر از زیرساخت های شهری #دوره_صنعتی به زیرساخت های شهری دوران پساصنعتی مهاجرت کرد. بدان معنا که با رویکردهای چند وجهی و کل نگر امکان پیوند چند بعدی زيرساخت ها با وجوه مختلف اجتماعي، اقتصادي، معماری ایرانی اسلامی و اکولوژيکي شهر آماده شود و حاکمیت و استیلای نگرش مهندسی عمران که بالغ بر یک قرن به ایجاد زیرساخت های مکانیکی و تک بعدی به دور از انعطاف و پرداختن به نیازهای چند بعدی جامعه پرداخته است پایان دهد.
✅ سخن آخر اینکه #شهر_پویا و مدرن شهروند فعال و مشارکت جو می خواهد. در فرایندهای توسعه شهری و اجرای برنامه های بنیادی و زیرساخت های حیاتی قطعاً صبر، مشارکت، شناخت نیازها و همراهی فکری و عملی شهروندان اهمیت فراوانی دارد. چون به هر حال این روند بسیار پرزحمت و هدفی چالشی و در عین حال مطلوب است.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻سهشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰، شماره ۳۵۰۱
https://shahraranews.ir/fa/publication/content/12170/334564
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
گذشته را فراموش و در حال زندگی کنید.
#آینده_نگری
#عکس_نگار
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ موتورهای پیشران در اداره شهر
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰، شماره ۳۵۰۳
https://shahraranews.ir/fa/publication/content/12180/334733
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ موتورهای پیشران در اداره شهر #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا، 🔻پنجشنبه ۲۲ م
✍ موتورهای پیشران در اداره شهر
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ در بند دهم چرخش هایِ #تحول_آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت «فعال سازی موتورهای پیشران به جای متوقف ماندن در چرخه های معمول و سنتی»، بیان شده است. واقعیت این که با «افزایش جمعیت، توسعه شهرها، افزایش پیچیدگی روندها و فرایندها، تغییرات گسترده محیطی و رشد روز افزون و شگرف فناوری» دیگر مدیریت با آموزه های سنتی و معمول قادر به پاسخگویی نیازهای سازمانی نخواهد بود.
✅ خصوصاً زمانی که بخواهیم این امر را در اَبَرسازمانی همچون شهرداری های #کلان_شهرها مورد توجه قرار دهیم. یک طرف نیازهای گسترده شهروندان به رفاه و پیشرفت در کنار شهر و زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه کالبدی و معنایی آن است و در طرف دیگر مدیریت شهری با هزینه سرسام آور اداره شهر و ضرورت پاسخگویی به این نیازها قرار گرفته است.
✅ قطعاً روندهای عادی در این عرصه ناتوان و درمانده اند و برای مانایی و توانایی، #مدیریت_شهری نیاز به تحول نگرشی و رفتاری مدیران و کارکنان، اصلاح و توسعه روندها و روش ها و بهره مندی از موتورهای پیشران، جهش زا و فعال کننده ای دارد که با شکوفا نمودن استعدادها و ظرفیت های موجود و خلق فرصت های جدید انقلابی در کیفیت ارائه خدمات ایجاد نمایند.
✅ امری که سرآغاز آن پذیرش تغییر در رفتار سازمانی و گذار از #مدیریت به سمت رهبری سازمانی است که با استفاده از رویکردهای فعالانه و جهادی در عمل ظهور می یابد. عمده این پیشران ها عبارتند از:
1⃣ تحول در فرآیند قانون گذاری:
(شامل؛ بازنگری در شیوه قانون گذاری، تحول در اولویت بندی و کیفیت طرح ها و لوایح، فعال سازی مراکز پژوهشی شورا جهت آینده پژوهی و احصا نیازهای آتی)
2⃣ مهارت رهبری و تغییر نگرش تصمیم گیران:
(شامل توسعه مهارت های؛ ارتباطی، انتقادپذیری، نظارت و سرپرستی، رهبری اثربخش، مدیریت عملکرد)
3⃣ توسعه سرمایهگذاری اقتصادی و درآمدهای پایدار:
(شامل؛ تضمین امنیت سرمایه گذاری، تسهیل قوانین مشارکت اقتصادی، کسب منابع جدید درآمد، شکست کلیشههای قدیمی)
4⃣ مشارکت کارکنان:
(شامل؛ طراحی حوزه های کلیدی مسئولیت پذیری، تعهد سازمانی، مدیریت زمان، ارزیابی مستمر)
5⃣ دسترسی به دانش و هوشمندسازی شهر:
(شامل؛ نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان، دسترسی آزاد به اطلاعات، کار تیمی، تسهیم دانش، توسعه فناوری)
6⃣ اصلاح ساختار و بهینه سازی نیروی کار:
(شامل؛ طراحی نظام ارگانیک ساختاری، بهبود فرایندها، شرایط کاری مطلوب، پاسخگویی، استخدام نیروهای اثرگذار، نوآوری و آموزش مستمر، توسعه شغلی، یادگیری سازمانی)
7⃣ همکاری و همگرایی بین دستگاهی:
(شامل؛ ارتباط محترمانه و دوستانه با سایر دستگاه ها، بهره گیری از توان دستگاه های موثر در توسعه شهر)
✅ بدون شک برای دستیابی به تحول چشمگیر باید از چرخه های معمول و سنتی گذر کرد و با تلاش و مجاهدت حداکثری در بستر فعالیت های خلاقانه، دانشی و بنیادی زمینه پیشرفت شهر و رفاه #شهروندان را فراهم ساخت. امری که شورای ششم می خواهد به عنوان یکی از چرخش های تحول آفرین مورد توجه قرار دهد.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰، شماره ۳۵۰۳
https://shahraranews.ir/fa/publication/content/12180/334733
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ موتورهای پیشران در اداره شهر
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰، شماره ۸۹۲
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
Modiryar | مدیریار
سفرهای استاتی رئیس جمهور و چند نکته
✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ سفرهای استانی ریس جمهور و اعضای هیأت دولت منافع فراوانی دارد. از قبیل؛ مشاهده مشکلات و چالش های پیش روی استان ها از نزدیک، ارتباط چهره به چهره با مردم خصوصاً اقشار کم برخوردار، ایجاد تلنگر و انگیزه مضاعف در #مقامات_محلی، تمرکز زدایی از پایتخت، توسعه اشتغال و کارآفرینی در استان ها، کاهش محرومیت ها و ایجاد امید در مردم از مهم ترین این منافع است. اما لزوم رعایت چند نکته برای اثربخشی و بهره وری این سفرها به شرح زیر ضرورت دارد:
1⃣ برنامه کلان و جامعی برای این #سفرها تهیه و تنظیم گردد. که در آن اولویت و اهمیت موضوعات مختلف سفر و رعایت پیش نیازهای آن در نظر گرفته شود.
2⃣ #اتاق_فکر و دبیرخانه ای دائم برای سفرهای استانی ایجاد گردد که مسئول پایش، پیگیری و ارائه بازخورد مصوبات سفرهای استانی، دستورها و وعده های مقامات دولت باشد.
3⃣ نحوه انتخاب و اعزام تیم مدیریتی همراه رئیس جمهور به گونه ای باشد که با جابجایی و چینش مناسب اعضا سبب ایجاد خستگی و #فرسایش نگردد.
4⃣ سفرهای استانی نباید سبب بازماندن دولتمردان از برنامه های کلان #مدیریتی و نگاه راهبردی و جامع آن ها گردد.
5⃣ #مدیریت_زمان در سفرهای استانی اهمیت فراوانی دارد. با توجه به این که هر ساعت وقت مسئولان دولتی بسیار ارزشمند است حتی برای زمان پرواز نیز می توان برنامه برگزاری جلسات، ایجاد هماهنگی و یا مرور برخی فعالیت ها را هماهنگ کرد.
6⃣ پرهیز از تجملات، تعارفات و #تشریفات همان طور که بارها مورد تأکید ریئس جمهور قرار داشته است می بایست در تمامی سفرها رعایت گردد تا سبب ریخت و پاش و ایجاد هزینه های اضافی برای دولت نشود.
7⃣ مسئولین و مقامات محلی موظف گردند بعد از هر سفر ضمن #تلاش_حداکثری جهت انجام و تحقق مصوبات و دستورات مقامات دولت گزارش عملیاتی و اجرایی مصوبات آن را در بازه زمانی مشخص و منظم به دولت تحویل دهند.
8⃣ در بازه های زمانی مشخص و منظم گزارش دقیق دستاوردهای #سفرهای_استانی از طریق تیم رسانه ای دولت به اطلاع مردم و عموم برسد.
9⃣ بعد از هر سفر بر اساس برنامه ای دقیق گروهی متشکل از معاونین و مدیران کل وزارتخانه ها و مدیران حوزه #ریاست_جمهوری مأمور حضور مجدد در استان ها جهت روند پیشرفت امور تعیین گردند.
🔟 به شدت از #رویکرد_تبلیغاتی در سفرها و دادن وعده های بی اساس و عوام فریبانه پرهیز گردد. در غیر این صورت نه تنها این سفرها اثر مثبتی نخواهد داشت بلکه باعث ایجاد ناامیدی و بی اعتمادی در مردم می گردد.
✅ کلام آخر این که انتخاب چنین رویکردی از سوی #رئیس_جمهور برای اداره کشور تصمیمی شجاعانه و سخت گیرانه برای دولت است. رئیس دولت سیزدهم می توانست همانند رئیس دولت دوازدهم صرفاً از داخل دفتر خودش امور را اداره نماید و ارتباطش با مردم از طریق پنجره اتومبیل در حال حرکت باشد! اما با پرهیز از رفاه طلبی و ضمن قبول زحمت برای خودش و همکارانش روند «مدیریت بر مبنای بازدید از عملکرد واحدها» ر ا در نظر گرفته است که اگر نکات فوق الذکر در آن رعایت شود سبب برکات فراوانی برای مردم و کشور خواهد بود.
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰، شماره ۸۹۲
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
6.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 از بین رفتن مرز بین دنیای واقعی و مجازی
#کلیپ_کوتاه
#فناوری_روز
#دنیای_مجازی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
13.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 نمونه ای از تولید محتوای تبلیغاتی
#کلیپ_کوتاه
#تولید_محتوا
#مدیریت_تبلیغات
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar