Modiryar | مدیریار
«نوآوری باز» برای اداره و پیشرفت شهر
✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ #شهرها بخاطر رویکرد مستقل و عدم بهره مندی از بودجه دولتی برای دوام و قوام خود نیاز به درآمدهای پایدار و اقتصادی پویا دارند. پس مدیریت شهری دیگر نمی تواند با شیوه های سنتی شهر را اداره کند و با فناوری های روز همگام گردد. چند سالی است توجه به نوآوری و مراکز تخصصی این امر در ساختار شهرداری ها مورد توجه قرار گرفته است. «نوآوری» با «توسعه اقتصادی» رابطه دارد و عضوی جدید در کنار سایر منابع مولد ثروت محسوب می شود.
✅ عواملی نظیر کاهش سطح دسترسی به منابع، کم شدن عمر استراتژیها، حفظ جوانی و چالاکی، رقابت پذیری و ... باعث روی آوردن سازمانها به #نوآوری و خلق ایدههای جدید شده است. البته نوآوری تنها یکبار رخ نمی دهد بلکه مستمر و متشکل از فرآیند تصمیمگیری سازمانی در تمام مراحل است که ضرورتی غیرقابل انکار در توسعه شهرها نیز محسوب می شود. روش های نوآوری سنتی در شهرداری ها به چند دلیل برای تحقق این هدف کارساز نیستند؛
▪️اول اینکه سطح دسترسی و جابجایی افراد با تحصیلات بالا در سال های جاری بسیار زیاد است. لذا حجم بزرگی از دانش بیرون مراکز تحقیق و توسعه #شهرداری_ها قرار دارد.
▪️دوم وقتی کارمندان سازمانی محل کار خود را عوض می کنند و بیرون می روند، #دانش_انباشته شده را با خود به محل کار جدید می برند و این امر سبب ایجاد جریان دانش میان سازمان ها می گردد.
▪️سوم دسترسی به #سرمایه_خطرپذیر بسیار بیشتر از گذشته است. لذا فرصت های بیشتری برای ایده ها و فناوری های ناب برای توسعه در خارج شهرداری مثلاً در شکل یک استارتاپ ایجاد گردیده است.
▪️چهارم برای ایده هایی که در داخل شهرداری های بزرگ شکل گرفته اند #فرصت_توسعه در خارج سازمان در قالب شرکت های اقماری جدید فراهم شده است.
✅ در نهایت، شرکت های خصوصی در زنجیره تامین نقش مهمتری را در #فرآیند_نوآوری ایفا می کنند. این موارد سبب می شود شهرداری ها مجبور باشند برای افزایش اثربخشی فرآیندهای نوآوری خود روش های جدیدی را با کمک سایر عناصر شهر در اختیار بگیرند. پس باید از «نوآوری سنتی» به سطح جدیدی از نوآوری حرکت کنند که در آن ضمن تعامل با استارتاپ ها، توسعه دهنده های فناوری، پژوهشکده ها، دانشگاه ها و ... دانش، ایده و خلاقیت تمامی عرصه های فعال شهر را برای پیشرفت به خدمت بگیرند.
✅ امری که با نوآوری باز تحقق می یابد. تعریف عملیاتی «نوآوری باز» در #مدیریت_شهری به صورت؛ «ترکیب کردن ایده های درونی و بیرونی شهرداری و همچنین بهره گیری از مسیرهای داخلی و خارجی برای رسیدن به سطح کیفی و توسعه یافته خدمات، توسعه فن آوری های جدید، ایجاد زیرساخت های شهر هوشمند و در نهایت رفاه و رضایت حداکثری شهروندان» ارائه می گردد. بر اساس «چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت» همه عناصر شهری باید در اداره شهر نقش آفرین باشند. بهره مندی از نوآوری باز ضمن تحقق نسبی این امر حس تعلق و هویت شهروندان و گروه های مرجع و صاحبان اندیشه را افزایش می دهد.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰، شماره ۳۵۶۲
#نوآوری_باز
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
مدل فرایند تعاملی بازگشتی، غیرخطی و پیچیده انتقال دانش
✍ #دکتر_امین_پژوهشی_جهرمی
1⃣ بعد خلق دانش
🔺کنشگر خلق دانش (موضوع)
🔻(محتوا، انتخاب و اجرای پروژه ها)
2⃣ بعد انتشار دانش
🔺کنشگر انتشار دانش (انتشار)
🔻(آماده سازی و انتشار)
3⃣ بعد جذب دانش
🔺کنشگر گیرنده دانش (قابلیت جذب)
🔻(ارزیابی و جذب)
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#مدیریت_دانش
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل ویژگی های شغل
#ریچارد_هکمن، #گرگ_الدهام
✅ ابعاد اصلی شغل
▪️تنوع مهارت
▪️همسانی وظیفه
▪️اهمیت وظیفه
▪️خودمختاری
▪️بازخورد
✅ وضعیت رواشناختی:
▪️احساس مهم بودن شغل
▪️احساس مسئولیت
▪️اطلاع از نتایج واقعی
✅ نتایج:
▪️انگیزه درونی
▪️عملکردشغلی
▪️رضایت شغلی
▪️غیبت
▪️ترک شغل
🔴 امتیاز پتانسیل انگیزش (MPS) =
(تنوع مهارت+همسانی وظیفه+اهمیت وظیفه) /۳ × خودمختاری× بازخورد
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ماسک الکترونیک برای گفتگو در ایام کرونا
✅ مخترع آمریکایی روی یک ماسک صورت تغییراتی ایجاد کرد تا در دوران همهگیری #کرونا مردم بتوانند با یکدیگر از پشت ماسک ارتباط برقرار کنند. #تایلر_گلیل، یک ماسک پارچهای را به پنلی از لامپهای الایدی (LED) مجهز کرده که به هنگام صحبت کردن کاربر تکان میخورد تا باز و بسته شدن دهان را شبیهسازی کند. طراحی این ۱۶ الایدی میتواند برای ایجاد طرح لبخند هم استفاده شود.
✅ پنل الایدی این محصول درون ماسک پارچهای قرار میگیرد و به هنگام شستوشوی ماسک به راحتی از آن خارج میشود. پنل الایدی را هم میتوان به صورت دورهای با استفاده از اشعه فرابتفش #ضد_عفونی کرد. لوازم اساسی به کار گرفته شده در تولید این ماسک را میتوان به راحتی از مغازههای لوازم برقی تهیه کرد.
#AI
#IOT
#data
#mask
#startup
#technology
#programming
#Machine_learning
#دیتا
#تکنولوژی
#کلیپ_کوتاه
#اینترنت_اشیا
#ماشین_لرنینگ
#هوش_مصنوعی
#پایگاه_جامع_مدیریار
#اکوسیستم_استارتاپی
www.modiryar.com
@modiryar
10.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سوپرمارکت خودران
✅ این خودرو که در آن از #هوش_مصنوعی و دیپ لرنینگ استفاده شده دارای یخچالی با گنجایش هفتاد فوت و دوربین تشخیص موانع، جی پی اس، سیستم کنترل هوا و ارزیابی مسافت است.
✅ مشتریان میتوانند با استفاده از اپلیکیشن این سوپرمارکت خودران، مواد غذایی مورد نیاز خود را با اطمینان خاطر از سلامت آن سفارش دهند.
#AI
#IOT
#market
#robotics
#smartcar
#technology
#deeplearning
#smartmarket
#programming
#internetofthings
#Machine_learning
#artificailintelligence
#کلیپ_کوتاه
#فناوری_روز
#اینترنت_اشیا
#هوش_مصنوعی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
5.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 آینده دلیوری به کمک هوش مصنوعی؛ خیلی از مشاغل در آینده نزدیک منسوخ میشود.
#کلیپ_کوتاه
#فناوری_روز
#اینترنت_اشیا
#هوش_مصنوعی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
ساختار تعاملی تشکل های مردمی و نهادهای حاکمیتی
✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻شنبه ۴ آذر ۱۴۰۰، شماره ۳۵۶۳
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
ساختار تعاملی تشکل های مردمی و نهادهای حاکمیتی
✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ در بند «دیپلماسی» #چشم_انداز جهان شهر برکت و کرامت یکی از مواردی که به آن اشاره شده «الگوی شهر تعاملی» است. این بند شاید یکی از موارد بسیار مهمی است که ضمن ایجاد بسترهای مناسب برای تحقق مفهوم «شهروند پویا» افزایش رضایت مندی شهروندان و گروه های مرجع را به دو دلیل؛
▪️«افزایش سطح مشارکت در تصمیم گیری» و
▪️«هدایت استعدادها و بهره مندی از ظرفیت های آن ها در فرایندهای اداره شهر»
به همراه دارد. اما سئوال اساسی اینجاست وقتی می گوییم «ساختارهای تعاملی» منظور چیست و چه پیش فرض ها و رویکردهایی در این راستا مورد نیاز است؟ برای پاسخ به این موارد باید چند کلیدواژه در #ساختارهای_تعاملی به شرح زیر مورد توجه قرار گیرد:
1⃣ ساختار:
برای تحقق #الگوی_شهر_تعاملی ساختارهای متناسب و متناظر با این مفهوم در شهرداری مورد نیاز است. بر این اساس باید نحوه سازماندهی امور و تشکیلات و روش های سیستم مدیریت شهری به گونه ای باشد که بر اساس آن رویکرد «شهرداری تعاملی» حاکم شود نه «کارفرمای سفارش دهنده». به بیان دیگر رویکرد چرخشی و رفت و برگشتی بین تشکل های مردمی و شهرداری جانشین رویکرد یکطرفه و کارفرمایانه می گردد.
2⃣ تشکل(نهاد) های مردمی:
تشکل های مردمی ظرفیت های منسجم، گروهی، ارزش گرا و باهویت هستند که بر اساس مبانی فکری و ارزشی خاص تشکیل شده و به دنبال اثرگذاری در جریان ها و رویدادهای اجتماعی هستند. در #شهر_تعاملی بین این تشکل ها و شهرداری ها رویکردی همراه با «اعتماد و احترام مقابل» و «مشارکت و هم افزایی» شکل می گیرد.
3⃣ نقش ها:
در تعامل بین #تشکل_های_مردمی و نهادهای حاکمیتی در بسیاری موارد رویکرد کارفرما و پیمانکاری حاکم می شود. که این امر با فلسفه وجودی و رسالت تشکل های مردمی منافات دارد. لذا باید در اسناد و قوانین شهری ضمن ارج نهادن و تعریف جایگاه واقعی تشکل ها «هویت» و «زمینه های نقش آفرینی» آنها به صورت رسمی، علمی و منطقی مشخص گردد.
4⃣ الگوهای تعامل (مشارکت):
تعامل در فضای انتزاعی رخ نمی دهد. پس باید به صورت رسمی در مستندات مدیریت شهری الگوهای تعامل و مشارکت تشکل های خاص مردمی با طبقه بندی ها و دسته بندی های مختلفی همچون الگوی مشارکت بانوان، جوانان، نخبگان، هیأت مذهبی، هنرمندان و ... پیش بینی شود. تا در ماتریس #فرایندهای_شهرداری جایگاه آن به صورت ویژه تعریف گردد و هر تشکل در چارچوب الگوی خاصی بتواند مطابق با شأن و استعداد خود فرصت اثرگذاری پیدا کند.
5⃣ شهرداری تعامل گرا:
#شهرداری_تعامل_گرا روی خوش به تشکل ها نشان می دهد و موفق به پیاده سازی «الگوی شهر تعاملی» می گردد. امری که الزامات و راهکارهای آن باید اول در اسناد رسمی و ماتریس فرآیندهای شهرداری قرار گیرد دوم زیرساخت ها و ظرفیت های رسانه ای و ارتباطاتی آن ایجاد شود، سوم فرهنگ سراهای تخصصی، شوراهای اجتماعی محلات (یا شورایاری ها) و دیگر ظرفیت های این چنینی شهری در خدمت ارتباط موثر با تشکل ها قرار گیرد.
✅ اکنون که به تعبیر رهبر معظم انقلاب ملزم به استفاده از ظرفیت های مردمی از طریق «بازآرایی ساختارهای فرهنگی» هستیم و دولت باید اهتمام ویژه در این راستا داشته باشد #مدیریت_شهری نیز از این سیاست کلی مستثنا نیست و وظیفه دارد ضمن به رسمیت شناختن «هویت، صلاحیت و قابلیت تشکل ها و مجموعه های مردم نهاد» در حیطه مدیریت شهری نقش آن ها را در الگوی حکمرانی خویش به صورتی متناسب تعرف نماید. به این صورت هم برای ساختارِ دولت (شهرداری) تکلیف مشخص می گردد و هم برای گروه های مردمی «نهاد، تشکل، مجمع و ...» تعریف می شود. بر این اساس با شخصیت و هویتی رسمی فرایند تعاملات (شامل: مشارکت، مطالبه گری، تأمین خوراک فکری و ...) در کانالی رسمی جریان می یابد.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻شنبه ۴ آذر ۱۴۰۰، شماره ۳۵۶۳
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar