eitaa logo
Modiryar | مدیریار
213 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
مدل جايزه ملی كيفيت ايران ✅ نمای مدل به شکل چرخ، بعنوان نمادی از حرکت، طراحی شده است. اين مدل دارای هفت معيار است که چهار معيار آن و سه معيار ديگر نتايج هستند. ✅ اولين معيار توانمند ساز و مديريت است، که در وسط مدل قرار دارد، سه معيار ديگر از گروه توانمندسازها به ترتيب معيارهای فرايندها، منابع و کارکنان هستند. ✅ سه معيار نتايج نيز عبارتند از معيار نتايج مشتريان و مصرف کنندگان به عنوان محوری‌ترين ذينفعان سازمان و معيار نتايج محيط زيست و جامعه و نهايتا معيار نتايج عملکردی که شامل نتايج مالی، غيرمالی و همچنين نتايج به عنوان مهم‌ترين بخش از سرمايه‌های سازمان است. ✅ نيروی چرخشی مدل از يادگيري از نتايج شروع شده و از خلاقيت و نوآوري در توانمندسازها به سمت کسب نتايج مورد انتظار ادامه مي‌يابد. حرکتی که با ايفاي مناسب نقش و مديريت هرگز از حرکت نمی‌ايستد. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ گسترش عملکرد کیفیت #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #کنترل_کیفیت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com
گسترش عملکرد کیفیت ✅ گسترش عملکرد کیفیت (QFD) روشی است که (VOCs) را به الزامات فنی تولید (ECs) ترجمه می‌کند و نخستین بار در ژاپن معرفی گردید. این روش مبتنی بر رویکردهای ماتریسی است و با خانه کیفیت آغاز می‌شود. ✅ برگردان پارسی Quality function deployment است و فرم کوتاه آن به QFD موسوم است. یوجی آکائو (Yoji Akao) نخستین بار در ژاپن به سال ۱۹۶۶ توسط یوجی آکائو این روش را مطرح کرد. ✅ پس از آن در سال ۱۹۷۲ برای نخستین بار به صورت عملیاتی در کارخانه کشتی‌سازی مورد استفاده قرار گرفت. سپس در سال ۱۹۸۳ وارد آمریکا شد و اکنون در کشورهای بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ✅ از QFD می‌توان به عنوان ماشین مترجم «نیازمندی‌های مشتریان» به «مشخصات فنی و مهندسی» نام برد. به عبارت دیگر این روش مبدل تقاضاهای مشتریان به ویژگی‌های کیفیت و آماده ساختن یک طرح کیفیت برای است. ✅ این عملکرد از طریق روابط بین تقاضاهای مشتری و ویژگی‌های کیفیت محصول انجام می‌شود. این فرایند معمولا با کیفیت اجزای عملکردی آغاز گشته و سپس به کیفیت همه قسمتها و فرآیندها گسترش می‌یابد. 🔴 عناصر گسترش عملکرد کیفیت (QFD) ✅ از دو جزء تشکیل یافته است که منجر به گسترش در طول فرآیند طراحی می‌گردد یکی کیفیت و دیگری عملکرد می‌باشد. بخش بهسازی کیفیت (Quality Deployment)، ندای مشتری (Voice of Customer) را تبدیل به فرآیند طراحی می‌کند. این امر با شناسایی اهداف طراحی، ویژگی‌های قطعه و محصول که در ارتباط با نیازمندی‌های مشتری می‌باشند، منجر به تضمین طراحی و کیفیت تولید می‌گردد. ✅ در ارتباط با بخش‌های کارکردی مختلف سازمان که با طراحی تولید در ارتباط هستند، با تشکیل تیم طراحی این کار را انجام می‌دهند. متخصصین عملکردی نواقص مربوط به ارتباطات میان مراحل طراحی و عملکردها را کاهش می‌دهند. ✅ برای رسیدن به و در واقع آنچه که اهداف QFD نامیده می‌شود، از ابزارها و روش‌های متفاوتی در QFD استفاده می‌شود. ابزار اصلی برای اجرای QFD، خانه‌های کیفیت است. در واقع انجام این عملیات بوسیله ماتریس‌های متعددی انجام می‌شود. ✅ QFD با متدهایی نظیر سی ماتریسی، شانزده ماتریسی، چهار ماتریسی و دو ماتریسی در دنیا معرفی و شناخته شده است. در این بین متد چهار ماتریسی که انستیتوی تامین کنندگان آمریکا هم آنرا مورد تائید و استفاده قرار داده به علل زیر مورد توجه بیشتر قرار گرفته است: ▪ارتباط منطقی و ساده مراحل مختلف با یکدیگر ▪سادگی یادگیری و خلاصه بودن نسبت به سایر رویکردها ▪پوشش مراحل مهم تولید محصول با استفاده از چهار ماتریس ▪رواج بیشتر نسبت به سایر دیدگاه‌های موجود در بین متخصصان و کاربران QFD www.modiryar.com @modiryar
مدیریت ریسک چگونه کار می‌کند؟ به طور معمول‌، شامل پنج مرحله است که بسته به نوع پلتفرم کاری این مراحل ممکن است به‌طرز چشمگیری تغییر کنند: 1⃣ تعیین اهداف‌ 2⃣ شناسایی ریسک‌ها‌ 3⃣ ارزیابی ریسک‌ 4⃣ تعریف پاسخ‌ها 5⃣ نظارت داشتن www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدیریت ریسک چگونه کار می‌کند؟ به طور معمول‌، #فرایند_مدیریت_ریسک شامل پنج مرحله است که بسته به ن
🔴 نحوه عملکرد مدیریت ریسکمرحله‌ی اول: ▪️؛ اولین قدم تعیین اهداف اصلی است. این موضوع اغلب مربوط به ریسک شرکت یا فرد است. به عبارت دیگر‌، برای رسیدن به اهداف خود چقدر باید ریسک کنیم؟ ▪️معامله‌گر قبل از انجام باید برای خود خط مشی تعیین نماید که چقدر می‌تواند در معاملات خود ریسک انجام دهد و بسته به شرایط خود حدی را مشخص کند. ✅ مرحله‌ی دوم: ▪️؛ منظور شناسایی و تعریف خطرات احتمالی است. هدف این موضوع آشکار کردن انواع حوادثی است که ممکن است اثرات منفی داشته باشد. در محیط کسب‌و‌کار‌، این مرحله همچنین ممکن است اطلاعات روشنی ارائه دهد که ارتباط مستقیمی با خطرات مالی ندارد. ▪️در واقع تمامی این‌ها به این معنی است که در معامله‌ای که انجام می‌دهید باید خطرات و ریسک‌هایی که ممکن است برای شما پیش آید را در خود داشته باشید تا در صورت بروز آن‌ها بتوانید سریع عکس‌العمل خوب از خود نشان دهید. ✅ مرحله‌ی سوم:‌ ▪️؛ پس از شناسایی خطرات‌، گام بعدی ارزیابی خطرات و شدت تأثیر آن‌ها است. بعد از انجام این کار، خطرات به ترتیب اهمیت رتبه‌بندی می‌شوند‌. ▪️این کار ایجاد یا اتخاذ یک پاسخ مناسب را تسهیل می‌کند. باید ببینید که خطراتی که ممکن است برای شما اتفاق بیفتند در چه حد می‌توانند بد باشند، آیا حاضر هستید که این را به جان بخرید؟ ✅ مرحله‌ی چهارم: ▪️تعریف و پاسخ‌ها؛ شامل تعریف پاسخ‌ها و راه‌حل‌ها برای هر نوع ریسک‌، با توجه به سطح اهمیت آن‌ها است. ▪️این موضوع مشخص می‌کند که در صورت وقوع یک نامطلوب، چه اقداماتی باید انجام شود. ✅ مرحله‌ی پنجم: ▪️؛ استراتژی مدیریت ریسک، یعنی نظارت بر کارایی آن در واکنش به حوادث. ▪️این موضوع اغلب به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل مداوم نیاز دارد. www.modiryar.com @modiryar
مراحل روند مدیریت ریسک و عدم قطعیت دو کلمه ای هستند که در همه پروژه ها همراه با هم استفاده میشوند. علاوه بر این، در صورتی که مدیران برای عدم قطعیت چهارچوب و محدوده ای مشخص کنند، به سهولت میتوانند اهداف پروژه ای را تامین نمایند. ✅ اینگونه است که، به حل مشکلات و تهدید های ایجاد شده کمک کرده و برخی از نتایج اینده را پیش بینی میکند. غالبا، روندهای مدیریت ریسک دارای مراحل مشابهی بوده و عبارتند از: ▪شناسایی ریسک و بررسی تاثیر و نتایج آن و استفاده از تکنیک های خاص برای یافتن ریسک های موجود در یک پروژه ▪تعیین احتمال حادث شدن ریسک از طریق شناخت نوع ریسک و احتمال تاثیرش بر اهداف پروژه ▪ارزیابی رسیک از طریق تعیین دامنه آن و تصمیم برای پذیرش و انجام اقدامات بعدی ▪برنامه ریزی برای واکنش به ریسک ها و به حداقل رساندن ریسک های منفی و افزایش فرصت ها ▪بررسی و ارزیابی نوع ریسک و نظارت و کنترل بر آنها بعد از ثبت ریسک های پروژه ✅ علی رغم اینکه، این مراحل برای همه موقعیت های مشابه هستند اما امکان دارد که برخی از آنها همزمان انجام شود تا مدیران بتوانند زودتر از موعد شاهد نتایج ارزیابی ریسک ها باشند. www.modiryar.com @modiryar
جایگاه مدیریت ریسک در مدیریت پروژه ✅ برخی معتقدند که نیازی به مدیریت ریسک نیست و می توان کل عدم قطعیت پروژه را با برنامه ریزی بسیار دقیق حذف کرد، دو مشکل در رابطه با این نگرش وجود دارد: ▪️اولاً، تجربه نشان داده که برای افزایش دقـت یـک برنامه نیاز به تلاش بسیار زیادتری هست. ▪️ثانیاً مشکل دوم این که به هیچ وجه نمی توان ریسک را در پروژه حذف کرد،( یعنی نمی تـوان آینـده را بـه دقـت پـیش بینـی کرد.) www.modiryar.com @modiryar
نمودار بازه تکرار و میزان تاثیر ریسک ها www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ نمودار بازه تکرار و میزان تاثیر ریسک ها #مدیریت_ریسک #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @mo
نمودار بازه تکرار و میزان تاثیر ریسک ها ✅ خوب حالا با توجه به اینکه شما میزان تاثیر هر رو به چه میزان زیاد می دونید و احتمال بازگشت رو چقدر ارزیابی می کنید می تونید ریسک هاتون رو در نمودار بالا جایگذاری کنید هر چقدر بالا به سمت راست بودند در اولیت بالاتری قرار می گیرند برای رسیدگی هرچقدر پایین تر و چپ تر بودند اولیت کمتری برای رسیدگی و برنامه ریزی دارند. ✅ خوب قبل از اینکه چارچوب رو یاد بگیریم باید یک مفهوم دیگه رو هم بفهمیم و اون تحلیل درست شرایط درون سازمان و بیرون سازمان هست برای اینکار متد ها و روش های زیادی وجود داره که من به چند موردش براتون شاره می کنیم ، 🔺 تحلیل درون سازمانی: 🔻 SWOT (مطالعه روش تحلیل SWOT ) 🔺 تحلیل شرایط بیرونی: 🔻 PESTLE (مطالعه روش تحلیل PESTLE ) ✅ زمانی که شما تحلیل بیرونی به روش PESTLE رو آموزش می بینید یاد می گیرید که همه ریسک ها در یک دسته بندی قرار نمی گیرند ، دسته بندی ریسک ها کمک می کنه به درک بهتر اون ها و توانایی مشخص کردن و یافتن سریع تر اونها البته فراموش نکنید در هر ۲ تحلیل ذکر شده شما نیاز به ( تخصص و تجربه متخصصین اون حوزه ) دارید و کاری نیست که با قوه تخیل شما انجام بشه! درست مثل قضاوت یک پزشک متخصص. ✅ هرچند برای الویت بندی پس از استخراج از روش های بالا روش های دیگری هم وجود داره مثل جدول میزان تاثیر و احتمال وقوع ریسک و البته روش های بسیار دیگری اما در نهایت ما بر اساس شاخص های مهم و تاثیر گذار در کسب و کار یا زندگی فردیمون باید به لیست ریسک ها و الویت بندی اون ها برسیم! www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ چارچوب های مدیریت ریسک #Risk_Management_Framework #مدیریت_ریسک #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiry
چارچوب های مدیریت ریسک ✅ فرم ورک همان الگوها و چارچوب های مدیریت ریسک هستند ، توالی های منطقی مدیریت ریسک رو بهش چهاچوب های مدیریت ریسک یا آر ام اف می گویند ، البته درنظر داشته باشید که در کلیت همه اون ها شبیه هم هستند در ترتیب و جزئیات کمی با هم متفاوت هستند، دسته بندی کردن اقدامات لازم برای اکثر ریسک ها و توالی این دسته بندی به نحوی که بهره وری رو افزایش بده رو ما یک چارچوب مناسب در نظر می گیریم! برای مثال چارچوب مدیریت ریسک زیر 🔴 خوب حالا وقتشه که برسم سراغ چهارچوب مدیریت ریسک ! ▪مشخص کردن ریسک ها ▪درک صحیح ریسک ها ▪اولویت بندی ریسک ها ▪تهیه برنامه عملیاتی و سناریو های پاسخ ▪اجرای برنامه ( در ۳ بخش : اجرا ، کنترل و بهینه سازی ) 🔴 همون طوری که اشاره کردم مدیریت ریسک در ۳ فاز عملیاتی: ▪پیش از وقوع ریسک ▪در حین وقوع ریسک ▪پس از وقوع ریسک ( دوران ریکاوری ) 🔴 فریم ورک مدیریت ریسک و بحران ✅ در کسب و کار مدیریت ریسک یک امر همیشگی و پیوسته هست ما باید همواره در بازه های زمانی مشخص و تکرار شونده اسناد رویه های عملیاتی مقابله با ریسک ها رو بروز کنیم همچنین گوش به زنگ اخبار مهم و تاثیر گذار زیاد در صنعت و داخل سازمان خودمان باشیم تا در صورت نزدیک بودن یک ریسک محتمل یک برنامه عملیاتی برای پاسخ به ان تدوین کنیم! هرچند این اصل در زندگی روزمره هم کاملا کاربردی است به طور مثال اگر مستاجر هستید قطعا پیش بینی می کنید که در موعد پایان اجاره نامه با توجه به شرایط زمانی ان موقع و پیش بینی بازار ملک و نیاز های مالک شما و همچنین توانمنده های شما در ان زمان چه برنامه عملیاتی باید انجام دهید از امروز تا ان زمان همچنین منطقی است که چندین راه حل ممکن داشته باشید برای چنین رویدادی ، پس همون طوری که می بینید برنامه ریزی های استراتژیک توان مقابله با تحدید ها و افزایش بهره وری رو به شما می دهند! ✅ اشاره به این نکته هم بسیار اهمیت داره که هرچقدر یک سازمان یا فرد به مدیریت ریسک تسلط بیشتری داشته باشد میزان تاب آوری ( Company Tolerance ) آن هم بیشتر می شود ، درواقع میزان آسیب پذیری کاهش و توان مقابله با تغییرات افزایش می یابد ، دقیقا همین جاست که درک می کنید با توجه به شرایط نه چندان مطلوب فعلی کشور اما قابلیت پیش بینی این وقایع این ضعف سازمان های بزرگ هست که با هرگونه تغییری به دلیل میزان کم تاب اوری سازمانی دست به تعدیل نیرو می زنند و یک واکنش بزرگ پر هزینه می دهد، در صورتی که اگر پیش تر دیده می شد این رویه ها با کاهش برخی هزینه های کم اولیت تر سازمانی خیلی از این موارد قابل پیشگیری بوده است. www.modiryar.com @modiryar
غیبتش نباشد   🔴 میزگرد غیبت   ✅ نمی دانم برای شما هم اتفاق افتاده یانه؟ در جمعی با گروهی از دوستان نشسته اید که فردی شروع به بدگویی از دیگران می کند. معمولاً هم آغاز کلام با این واژه است که؛ «غیبتش نباشد!» و بعد شروع می کند به ، که فلانی چنین و چنان است. در این میان اگر کسی هم نهی از منکر کند و بگوید: «آقا،غیبت نکن!» پاسخ می دهد: «من دیدم که دارم می گویم. اگر ندیده بودم که نمی گفتم». ✅ خوب باید به این افراد گفت همین که دیدی در واقع غیبت است. اگر ندیده بودی که تهمت بود. این گونه با چنین کلامی یک محفل سالم دوستانه تبدیل به «میزگرد غیبت» و مجالی برای می شود. بر اساس اصول اخلاقی، غیبت به عنوان یک رفتار نابهنجار محسوب می شود. این رفتار ضدارزشی، موجب بروز آسیب ها و مشکلات متعدد اجتماعی می گردد و از آنجاکه متأسفانه اکنون در جامعه رواج زیادی دارد، بازکاوی و آسیب شناسی این پدیده ضروری به نظر می رسد، تا با درمان آن گامی مهم در مقابل انحرافات برداشته شود. ✅ عمده‌ترين آسيب‌هاي غيبت كه كمتر بدان پرداخته شده، آسيب‌هاي اجتماعي آن است؛ چراكه نتايج و آثار تخريبي غيبت در جانب اجتماعي آن، به طورِ قطع مهيب‌تر و تباه‌كننده‌ترند. این گناه بزرگ قابلیت این را داردکه در و خانوادگی نظام تعاملات اجتماعی را به شدت تخریب نماید.   🔴 شرایط تحقق غیبت   ✅ از نظر مفهومی غیبت عبارت است از: سخن گفتن پشت سر دیگران به گونه ای که غیبت شونده راضی و خشنود نباشد. غیبت از جمله گناهانی است که علاوه بر جنبه حق اللهی، جنبه حق الناسی هم دارد. همانطور که غیبت کردن حرام است، گوش دادن به غیبت هم گناه محسوب می شود. غیبت نه تنها موجب فساد در ایمان و اخلاق شخص و رسوایی در دنیا و آخرت می گردد، بلکه مفاسد اجتماعی را هم به دنبال دارد. ✅ شرایط تحقق غیبت شامل موارد زیر است: 1⃣ فردی که از او غیبت می شود در جمع حاضر نباشد. 2⃣ آن سخن عیب و نقص محسوب شود. 3⃣ این عیب از عیوب پنهان باشد. 4⃣ فرد از شنیدن آنچه در موردش گفته می شود کراهت داشته باشد. ✅ اگر در رابطه های قطع شده دوستی، همکاری یا فامیلی تحقیق کنیم و به ریشه های آن برسیم، غیبت را از اساسی ترین دلایل خواهیم یافت. در بین ما معمولاً مشکلاتی وجود دارد که می توانیم منطقی با آنها برخورد و برایش راه حل پیدا کنیم. اما وقتی پشت سر هم صحبت می کنیم از مشکلات معمولی، دلخوری های شدید ایجاد شده و دیگر حل مشکلات محال می گردد. لذا قطع روابط و پاک کردن صورت مسئله تنها راهی است که باقی می ماند. غیبت می کنیم چون خشمگین و رنجیده ایم اما بلد نیستیم چگونه به طریقه ای صحیح خشممان را از بین ببریم.   🔴 جایگزینی انتقاد سازنده با غیبت   ✅ آدم های قوی و معتدل وقتی نیاز به اصلاح اخلاق یا رفتار کسی ببینند انتقاد می کنند اما ضعیف ها و آنها که قلبشان بیمار شده است به غیبت پناه می برند و با غیبت احساسات خشم آلود خود را تعدیل می کنند. از حضرت علی(ع) روایت شده که غیبت کوشش شخص عاجز است. کسی می کند که شهامت ندارد در حضور فرد از رفتار او انتقاد کند. لذا اگر چه ساکت است، راضی نیست و با غیبت احساسش را تخلیه می کند. ✅ اما از آنجا که هنگام بدگویی کردن پشت سر وی، فرد غیبت شونده حضور ندارد، می تواند مبالغه کند و حدس و گمان خود را نیز به آن اضافه کند، لذا بیشتر غیبت ها با تهمت همراهند. گاهی در برخی خانواده ها بدگویی دیگران تبدیل به یک عادت و سرگرمی می شود. در چنین خانواده هایی اعضای خانواده به تدریج، از جاده خارج می شوند. ✅ فاش کردن بدی ها و زشتی های مسلمانان را به شدت نهی کرده و نسبت به آن این گونه انذار داده است: «کسانی‏ که دوست دارند زشتی ها درباره مسلمانان و مومنان اشاعه پیدا کند، برایشان عذابی بزرگ در انتظار خواهد بود» باید مراقب باشیم و تمرین کنیم زمانی که دور هم هستیم و یا در جمعی قرار داریم لذت معاشرت با اقوام، دوستان و آشنایان خود را آلوده به گناه کبیره غیبت نکنیم. 🔺منبع: ، 🔻سه شنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲، شماره ۴۰۱۸ www.modiryar.com @modiryar